Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1451

Postad 16 juni 2021 - 19:29

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 1

Folkhälsomyndigheten har förlängt de allmänna råden om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 till och med den 30 september.

– Det är fortsatt viktigt att alla gör anpassningar i sin vardag för att minska risken för smittspridning. Samma sak gäller för verksamheter, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Enligt de allmänna råden bör individer bland annat stanna hemma vid symtom på covid-19, begränsa nya nära kontakter, arbeta hemifrån så ofta det är möjligt samt hålla avstånd till andra och undvika miljöer med trängsel.

Alla verksamheter i Sverige ska samtidigt säkerställa att de vidtar lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19. Det är särskilt viktigt att ta hänsyn till personer i riskgrupper.

Råden ses över kontinuerligt och kommer att anpassas i takt med att det epidemiologiska läget förändas.

https://www.folkhals...l-30-september/

#1452

Postad 16 juni 2021 - 20:07

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Det är bra att Folkhälsomyndigheten tar risken med deltavarianten på allvar, men frågan är om det kommer påverka folks beteende nu när många har ställt in sig på att börja återgå till det normala. Det känns som att det finns en risk för en fjärde våg om folk börjar slappna av för mycket. Även om en fjärde våg skulle kunna vara mindre allvarlig än de tidigare tack vare vaccinering så är det ju inte något man vill ska hända.

 

Jag själv tycker att när en majoritet av befolkningen är fullvaccinerad, smittspridningen har gått ned avsevärt och IVA kan återgå till normalläge över hela landet, då kan man börja lätta på åtgärderna.



#1453

Postad 16 juni 2021 - 20:29

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Det är bra att Folkhälsomyndigheten tar risken med deltavarianten på allvar, men frågan är om det kommer påverka folks beteende nu när många har ställt in sig på att börja återgå till det normala. Det känns som att det finns en risk för en fjärde våg om folk börjar slappna av för mycket. Även om en fjärde våg skulle kunna vara mindre allvarlig än de tidigare tack vare vaccinering så är det ju inte något man vill ska hända.

Jag själv tycker att när en majoritet av befolkningen är fullvaccinerad, smittspridningen har gått ned avsevärt och IVA kan återgå till normalläge över hela landet, då kan man börja lätta på åtgärderna.


Vore det enda logiska men är rädd att man öppnar upp för tidigt.

#1454

Postad 16 juni 2021 - 20:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag själv tycker att när en majoritet av befolkningen är fullvaccinerad, smittspridningen har gått ned avsevärt och IVA kan återgå till normalläge över hela landet, då kan man börja lätta på åtgärderna.

Just nu verkar vi ligga på drygt 40% som fått första sprutan: Coronavirus (COVID-19) Vaccinations - Statistics and Research - Our World in Data och drygt 20% som är fullvaccinerade (samma källa). Så det är en bit kvar innan majoriteten har ett bra skydd.

 

Tyvärr så tror jag många börjat slappna av nu. Många signaler är ju positiva men detta kan säkert slå tillbaka igen. Detta eländiga virus har ju överraskat tidigare.



#1455

Postad 17 juni 2021 - 09:07

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 1

Jag och en granne pratade om pandemin igår och kom in på skilsmässor. Det förutspåddes att skilsmässorna skulle öka kraftigt under pandemin. Detta har inte skett enligt statistik från SCB som visar på en ökning på 0,8%. Räknar man in den ökande trenden och befolkningsökning så blir det inte mycket till ökning kvar: https://www.scb.se/h...ssor-i-sverige/

Så vi diskuterade orsaker och hon trodde att det berodde på att det var enklare att få ihop livspusslet då många jobbar hemifrån. Mitt svar var: "Jo så är det nog, dessutom träffar man ju inga kollegor att vänstra med." :D

 

Inga Ålandskryssningar heller. :)



#1456

Postad 17 juni 2021 - 10:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Just nu verkar vi ligga på drygt 40% som fått första sprutan

I Norge: 37% har fått första och 25% är fullvaksinerade. Känns som det gick trögt i början men efter att dom fick upp vaksinationsområden så har det gått ganska bra.



#1457

Postad 17 juni 2021 - 15:42

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

I Norge: 37% har fått första och 25% är fullvaksinerade. Känns som det gick trögt i början men efter att dom fick upp vaksinationsområden så har det gått ganska bra.

Mitt intryck gällande Sverige är att tillgången på vaccin är den begränsande faktorn. Det verkar finnas både kapacitet för att vaccinera och personer som vill bli vaccinerade. Men det finns säker undantag från det jag säger även om jag inte har koll på var i så fall.



#1458

Postad 17 juni 2021 - 16:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 3

Fick andra jabben idag. Kommer fortfarande att hålla avstånd, sprita händer osv ett bra tag till.



#1459

Postad 18 juni 2021 - 09:35

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 1

Jag har hört från grannar hur dåligt folk följer restriktionerna numera, men hela tiden tänkt att det sett rätt illa ut hela pandemin. Men nu när jag var tvungen att handla i en butik för första gången på 2,5 månad så förstår jag vad de menar. Jag var inne på en ICA Maxi och det var 34 personer i butiken när jag gick in (glest på parkeringen). Jag såg bara en person med munskydd och ytterst få ensamhandlare, oftast var det flera i sällskapet och det var allt från skolungdomar upp till pensionärer. Jag mötte två personer som tydligt försökte hålla avstånd, resten körde någon slags tävling för att se vem som kan vara mest närgången. Jag brukar alltid försöka hålla avstånd och tycker det varit svårt, men nu var det omöjligt att hålla avstånd. Folk gick rätt på en och flera gånger in i mig, trots att det fanns alla möjligheter att ta en annan väg. Hur sjutton gör ni som endast förlitar er på att hålla avstånd? Går ni runt med en stor rockring med taggtråd runt kroppen? 



#1460

Postad 18 juni 2021 - 14:14

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 1

Jag brukar vara allmänt sur och otrevlig, funkar riktigt bra  



#1461

Postad 18 juni 2021 - 15:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag har hört från grannar hur dåligt folk följer restriktionerna numera, men hela tiden tänkt att det sett rätt illa ut hela pandemin. Men nu när jag var tvungen att handla i en butik för första gången på 2,5 månad så förstår jag vad de menar. Jag var inne på en ICA Maxi och det var 34 personer i butiken när jag gick in (glest på parkeringen). Jag såg bara en person med munskydd och ytterst få ensamhandlare, oftast var det flera i sällskapet och det var allt från skolungdomar upp till pensionärer. Jag mötte två personer som tydligt försökte hålla avstånd, resten körde någon slags tävling för att se vem som kan vara mest närgången. Jag brukar alltid försöka hålla avstånd och tycker det varit svårt, men nu var det omöjligt att hålla avstånd. Folk gick rätt på en och flera gånger in i mig, trots att det fanns alla möjligheter att ta en annan väg. Hur sjutton gör ni som endast förlitar er på att hålla avstånd? Går ni runt med en stor rockring med taggtråd runt kroppen? 

Nu verkar det som att dom i "mina" butiker är en god del duktigare med mer respekt (eller är rädda själva), men jag brukar inte gå till dom trånga butikerna. Det finns en butik som jag gillar att handla i pga utvalet, men jag hatade hur trånga gångarna var redan innan pandemien, så där handlar jag aldrig såvida jag inte råkar vara där tidigt på morgonen. Jag har stort sett endast gått til den samma butiken hela pandemien och dom har breda gångar och stora utrymmen så det får plats flera vagnar i bredd, det är mycket lättare att hålla avstånd i den butiken. Utvalet är ok. Så handlar jag med hemkörning i tillägg från en annan butik, det kostar lite mer där men det får så vara.



#1462

Postad 19 juni 2021 - 01:07

Liljaeger
  • Liljaeger
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 1

Två sprutor med Pfizer nu, inga biverkningar.



#1463

Postad 19 juni 2021 - 08:27

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 1

Då har jag och frun fått första sprutan Pfizer, jag iförgårds och hon igår.

Bara litt öm i armen men bra nu.


Redigerat av Danke, 19 juni 2021 - 08:27.


#1464

Postad 19 juni 2021 - 10:38

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 2

Då har jag och frun fått första sprutan Pfizer, jag iförgårds och hon igår.
Bara litt öm i armen men bra nu.


Kunde inte sova på min arm på två dagar sedan fick jag huvudvärk i 24 timmar. Idag allt bra, Modernas vaccin.

#1465

Postad 20 juni 2021 - 23:24

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Doktorsgruppen, säger bara det.... Eller helst inte alls. Hur i **** kan ett sådant företag släppas in på marknaden under en pandemi och fullständigt lura varenda kund och utsätta samhället för extrema risker gällande smittspridning???  Jag undrar hur mycket spridning som ligger till grund av Doktorsgruppens ageranden.  :wacko:  :blink: Hoppas de sätter fast de ansvariga, låser in och kastar bort nyckeln.



#1466

Postad 21 juni 2021 - 07:28

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Kunde inte sova på min arm på två dagar sedan fick jag huvudvärk i 24 timmar. Idag allt bra, Modernas vaccin.

 

Lite smärta i min arm (med betoning på lite), nu 1,5 vecka senare ett rött märke på armen i storlek med en gammal 5-krona. Inga andra biverkningar av Moderna.  



#1467

Postad 21 juni 2021 - 17:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Tillhör ju inte vanligheterna att man länkar till Aftonbladet men krönikan sammanfattar min uppfattning av läget rätt bra:

https://www.aftonbla...v-vaccinationer

 

Ännu mer fortkortat: För många idioter => förlängd pandemi och ökad risk för värre virusvarianter



#1468

Postad 21 juni 2021 - 18:01

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Samtidigt i regionen jag bor i så har två av de större vaccineringscentralerna 1 400 platser lediga som går att boka men vi som är födda > 1976 får inte boka fören först 30/6… uppenbarligen är de som vill vara vaccinerade i nuvarande åldersgrupper redan vaccinerade och nu är det analfabeterna, foliehattarna och de som av andra skäl väljer att inte vaccinera sig kvar: annars har jag svårt att se varför det skulle finnas så mycket lediga tider kvar att boka.

Jag kan åka nu med en gång, midsommarafton kl 18:00, midsommardagen kl 06:0 om det är så, men just nu blir jag bara sur och irriterad då jag inte kan boka trotts så mycket lediga tider.

#1469

Postad 21 juni 2021 - 19:09

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0
Ser fram emot att foliehattarna sabbar alla försök till någon form av immunitet och gör pandemin till en evig följetong. De kommer själva hävda att det är 5G, sen 6G, sen 7G och så vidare som orsakar de nya mutationerna som de hjälper till att sprida.

#1470

Postad 21 juni 2021 - 19:18

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Det börjar bli dags att införa tvångsvaccinationer. De som vägrar vaccinera sig får välja mellan att antingen bli vaccinerade eller sättas i husarrest med fotboja.

 

Människor kan inte hantera frihet.

 

Ser fram emot att foliehattarna sabbar alla försök till någon form av immunitet och gör pandemin till en evig följetong. De kommer själva hävda att det är 5G, sen 6G, sen 7G och så vidare som orsakar de nya mutationerna som de hjälper till att sprida.

 

Jag tror inte att mänskligheten kommer överleva att lansera något 6G eller 7G. Det här viruset kommer att bli slutet för oss på grund av idioterna.


Redigerat av Zacabeb, 21 juni 2021 - 19:31.


#1471

Postad 21 juni 2021 - 19:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Samtidigt i regionen jag bor i så har två av de större vaccineringscentralerna 1 400 platser lediga som går att boka men vi som är födda > 1976 får inte boka fören först 30/6… uppenbarligen är de som vill vara vaccinerade i nuvarande åldersgrupper redan vaccinerade och nu är det analfabeterna, foliehattarna och de som av andra skäl väljer att inte vaccinera sig kvar: annars har jag svårt att se varför det skulle finnas så mycket lediga tider kvar att boka.

Jag kan åka nu med en gång, midsommarafton kl 18:00, midsommardagen kl 06:0 om det är så, men just nu blir jag bara sur och irriterad då jag inte kan boka trotts så mycket lediga tider.

Jag förstår din frustration. Själv har jag fått spruta 1 och väntar på 2:an. Den kommer förhoppningsvis i nästa vecka.

 

Men jag hoppas du kommer fram snart också. Hela grejen är ju att väldigt många måste vaccinera sig. Om väldigt många avstår, vare sig skälen är goda eller direkt klantiga så kommer det inte att fungera. Det är nog trots allt ganska få som har goda själv för att avstå. Jag har en släkting som var lite orolig för hon är multiallergisk. Men efter läkarkontakt fick hon klartecken och är nu vaccinerad.


Redigerat av Mr_Tom, 21 juni 2021 - 19:26.


#1472

Postad 21 juni 2021 - 22:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2

Det börjar bli dags att införa tvångsvaccinationer. De som vägrar vaccinera sig får välja mellan att antingen bli vaccinerade eller sättas i husarrest med fotboja.

Haha, nåja, men att på olika sätt utesluta dem från samhället vore väldigt bra. Att olika aktiviteter/evenemang/vissa jobb etc blir omöjliga utan pass osv.

Går inte att utrota dumhet men kan man sätta den i lite karantän så är mkt vunnet. :D

Redigerat av pacman, 21 juni 2021 - 22:33.


#1473

Postad 22 juni 2021 - 05:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Går inte att utrota dumhet men kan man sätta den i lite karantän så är mkt vunnet. :D

 

:lol:  :lol:  :lol:



#1474

Postad 22 juni 2021 - 07:42

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 1

Samtidigt i regionen jag bor i så har två av de större vaccineringscentralerna 1 400 platser lediga som går att boka men vi som är födda > 1976 får inte boka fören först 30/6… uppenbarligen är de som vill vara vaccinerade i nuvarande åldersgrupper redan vaccinerade och nu är det analfabeterna, foliehattarna och de som av andra skäl väljer att inte vaccinera sig kvar: annars har jag svårt att se varför det skulle finnas så mycket lediga tider kvar att boka.

Jag kan åka nu med en gång, midsommarafton kl 18:00, midsommardagen kl 06:0 om det är så, men just nu blir jag bara sur och irriterad då jag inte kan boka trotts så mycket lediga tider.

 

Ironin är total, idag kl 08:00 kom beskedet att man nu öppnar 40+, jag var snabb som f_n på knapparna med har hitnitlls kammat noll  <_<

 

EDIT: Nu är jag bokad för dos 1 imorgon!


Redigerat av Unregisteredcec18524, 22 juni 2021 - 08:20.


#1475

Postad 22 juni 2021 - 08:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ironin är total, idag kl 08:00 kom beskedet att man nu öppnar 40+, jag var snabb som f_n på knapparna med har hitnitlls kammat noll  <_<

 

Surt, i vår region så tog också tiderna som släpptes först slut väldigt fort. Dagen efter släpptes dock många fler och de tiderna var dessutom närmare i tiden. Så med lite tur kanske det blir likadant för dig.



#1476

Postad 23 juni 2021 - 07:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Nu sänktes vaccinåldern till 16 år. Är nog nödvändigt för att skiten inte ska härja fritt. Med mer data kan nog även lägre åldrar bli aktuella (USA kör ju redan från 12 år t.ex.).



#1477

Postad 23 juni 2021 - 17:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 2

Då är man fullvaksinerad.

 

Professionellt genomfört, hyggliga och sakliga hjälpare/sköterskor och bra flyt, bra info, kontrollerat men avslappnat.


Korona-passet har blitt automatisk uppdaterat och grönt och fint.



#1478

Postad 26 juni 2021 - 13:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
"Coronafallen fortsätter minska i Örebro län. Inte en enda patient vårdas för covid på iva nu, och på fredagen konstaterades endast tre nya fall i länet, rapporterar NA"

Man tackar. Fortsätt så (minus 3).

#1479

Postad 28 juni 2021 - 13:22

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

https://www.folkhals...tgarder-1-juli/
 

Anpassning av smittskyddsåtgärder 1 juli

PUBLICERAT 28 JUNI 2021
Smittspridningen fortsätter att minska liksom antalet vårdade för covid-19. Folkhälsomyndigheten bedömer därför att föreslagna anpassningar av smittskyddsåtgärder för nivå 2 nu kan genomföras. Till dess att fler hunnit vaccinera sig är det mycket viktigt att noga följa de allmänna råden.



#1480

Postad 29 juni 2021 - 19:09

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 2
Jag och frugan bokade första dosen idag, får sprutan på fredag 👍👍

#1481

Postad 29 juni 2021 - 19:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 2
Fick 2a idag, ont i armen, precis som efter 1a, och allmänt hängig, men tydligen är bieffektern betydligt vanligare efter nr 2.

Redigerat av frollic, 29 juni 2021 - 19:46.


#1482

Postad 30 juni 2021 - 09:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Fick 2a idag, ont i armen, precis som efter 1a, och allmänt hängig, men tydligen är bieffektern betydligt vanligare efter nr 2.

hur hängig blev du efter första?

ska ta på fredag, är min helg förstörd?



#1483

Postad 30 juni 2021 - 09:44

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 1

hur hängig blev du efter första?

ska ta på fredag, är min helg förstörd?

 

Det verkar variera rätt friskt hur man reagerar. Fick min första i fredags (varken 5G eller magnetisk, sjukt besviken) var öm i axeln på fredagen men inga andra bieffekter, min polare blev mer eller mindre utslagen i 3 dagar av första.



#1484

Postad 30 juni 2021 - 13:31

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Jag var öm i axeln/överarmen i ca ett dygn (svårt att sova på högersidan). Tog sprutan runt 14:20. Dagen efter kl 18 tyckte jag att jag kände jag mig lite varm, tog en Ibuprofen och kände inget mer.

Men det varierar, sagt, från person till person.

#1485

Postad 02 juli 2021 - 17:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Jag såg lite på CNN idag. Dom jämförde smittalen i USA och Storbritannien och tydligen har den börjat stiga igen i Storbritannien medan USA har en fortsatt lägre nivån. Man trodde att USA eventuellt ligger efter i smittspridningen så dom också kommer att gå upp. Men det positiva är att även om smittan ökar så ligger dödstalen fortfarade lågt. Storbritannien hade (tror jag) 98 % vaccinerade i de högre åldrarna och USA hade ca 75 %. Poängen var att man skulle vaccinera sig. Det fungerar :) .

 

På samma tema kan jag säga att jag fick spruta två i onsdags. Lite öm i axeln i igår (torsdag) men absolut ingen problem. Jag tror det var lite mera ömt än efter första sprutan men jag är inte helt säker. Detta har inte påverkat min vardag negativt på något sätt egentligen :) .

 

En lustig sak som jag noterat är att ungefär som man frågar hur någon mår i förbigående så frågar man idag om någon är vaccinerad. Nu är jag vaccinerad så jag har inget problem med det man jag kan tänka mig att dom som är skeptiska till vaccin kan uppleva ett visst grupptryck :) . 


Redigerat av Mr_Tom, 02 juli 2021 - 17:08.


#1486

Postad 05 juli 2021 - 09:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
"USA:s högste smittskyddschef Anthony Fauci säger i tv-programmet ”Meet the Press” i amerikanska tv-kanalen NBC att 99,2 procent av de som avlider med covid-19 nu är ovaccinerade personer"

Väldigt effektivt vaccin i så fall.

Redigerat av pacman, 05 juli 2021 - 09:58.


#1487

Postad 05 juli 2021 - 13:42

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 1

 
Vi måste återinföra alla försiktighetsåtgärder plus införa vaccintvång, inklusive tvång att ta boosterdos när dessa blir tillgängliga. Möjligtvis kommer vi behöva ställa in oss på att livet aldrig mer kommer att kunna återgå till det normala.


Nej tack. Stanna du hemma med dig om du är så rädd.

#1488

Postad 05 juli 2021 - 13:46

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Nej tack. Stanna du hemma med dig om du är så rädd.

 

Deltamutationen är farlig. Folk måste inse det. Och vaccintvång kommer vara en nödvändighet.


Redigerat av Zacabeb, 05 juli 2021 - 13:47.


#1489

Postad 05 juli 2021 - 13:52

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Vi måste återinföra alla försiktighetsåtgärder plus införa vaccintvång, inklusive tvång att ta boosterdos när dessa blir tillgängliga. Möjligtvis kommer vi behöva ställa in oss på att livet aldrig mer kommer att kunna återgå till det normala.

Enligt vem?

#1490

Postad 05 juli 2021 - 14:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Enligt vem?

 

Smittspridningen ökar i Israel trots att en stor del av befolkningen är fullvaccinerad och även många fullvaccinerade blir sjuka. De har skrivit ned effektiviteten för Cominrnaty (Pfizers vaccin) mot symptomatisk sjukdom från 94% till 64%. Dödsfall och IVA verkar inte ha påverkats lika drastiskt, men även mot svår sjukdom har man skrivit ned effektiviteten från 98% till 93%.

 

Rimligtvis betyder det att en absolut majoritet av befolkningen måste bli fullvaccinerade, plus att boosterdos mot delta- och delta plus-varienterna behövs. Just nu gör värmen och ledighet att smittspridningen har sjunkit, men till hösten kommer det nog att ta fart igen och jag tror att det finns en risk att delta plus-varianten etablerar sig även här. Många kan bli svårt sjuka trots vaccination, så vi måste fortsätta med andra försiktighetsåtgärder. Pandemin är inte över på långt när.

 

Jag hoppas att jag har helt fel. Men sedan pandemins början har varningarna ignorerats tills det varit för sent. Därför tycker jag att vi med facit i hand ska vara jävligt försiktiga så länge pandemin pågår.

 

https://fortune.com/...-delta-variant/


Redigerat av Zacabeb, 05 juli 2021 - 14:24.


#1491

Postad 05 juli 2021 - 15:30

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 1
Du kan ju inte göra åtgärder utifrån något som händer någon annanstans.
Chilla lite.
Du kan inte tvinga folk att ta vaccin, tycker du det så kan du flytta till Kina. De verkar trevliga.

#1492

Postad 05 juli 2021 - 15:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Du kan ju inte göra åtgärder utifrån något som händer någon annanstans.
Chilla lite.
Du kan inte tvinga folk att ta vaccin, tycker du det så kan du flytta till Kina. De verkar trevliga.

 

Vi vidtog inte åtgärder när smittan spred sig i Italien för det var någon annanstans. Det straffade sig hårt.

 

Om inte viruset hade muterat så pass skulle vi nog ha varit ganska säkra nu med vaccinen som finns. Men nu har det muterat på ett allvarligt sätt och det finns dessutom för många som vägrar vaccinera sig pga konspirationsteorier. Vi har inte tid att avprogrammera de som blivit indragna i det, för det görs inte på en dag. För att klara oss ur den här pandemin måste vi sätta hårt emot hårt, tyvärr.



#1493

Postad 05 juli 2021 - 16:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Finns en tråd för Corona



#1494

Postad 05 juli 2021 - 17:36

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Vi vidtog inte åtgärder när smittan spred sig i Italien för det var någon annanstans. Det straffade sig hårt.
 
Om inte viruset hade muterat så pass skulle vi nog ha varit ganska säkra nu med vaccinen som finns. Men nu har det muterat på ett allvarligt sätt och det finns dessutom för många som vägrar vaccinera sig pga konspirationsteorier. Vi har inte tid att avprogrammera de som blivit indragna i det, för det görs inte på en dag. För att klara oss ur den här pandemin måste vi sätta hårt emot hårt, tyvärr.

Där håller ja med, men svenska ledare är alltid tvåa på bollen.

#1495

Postad 05 juli 2021 - 21:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Du kan ju inte göra åtgärder utifrån något som händer någon annanstans.
Chilla lite.
Du kan inte tvinga folk att ta vaccin, tycker du det så kan du flytta till Kina. De verkar trevliga.


Eller svenska medborgare som är tvåa på förståelse av insatser som är rekommenderade. Ditt inlägg visar detsamma. Märkligt.

#1496

Postad 05 juli 2021 - 21:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nej tack. Stanna du hemma med dig om du är så rädd.

Vad får dig att tro att Zacabebs inlägg enbart handlar om honom?

(inte för att jag håller med honom om tvånget men ditt svar på det han skrev är rätt märkligt)

Edit: ja vi är i fel tråd, var jag som råkade posta fel. Mod borde flytta inläggen.

Redigerat av pacman, 05 juli 2021 - 21:41.


#1497

Postad 08 juli 2021 - 07:25

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Sommar i P1, med den globala forskningschefen hos Pfizer - lyssna på det, riktigt intressant. 
Mikael Dolstens sommarprat i text - Sommar & Vinter i P1 | Sveriges Radio



#1498

Postad 08 juli 2021 - 07:59

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Sommar i P1, med den globala forskningschefen hos Pfizer - lyssna på det, riktigt intressant. Mikael Dolstens sommarprat i text - Sommar & Vinter i P1 | Sveriges Radio


Berättar han något om Microbots, 5G och djävulsdyrkande delfinforskare också också?[comedi noir]

Bra länk annars. :)

#1499

Postad 08 juli 2021 - 08:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Där håller ja med, men svenska ledare är alltid tvåa på bollen.

Med tanke på hur du uttrycker dig så verkar du inte ha förstått att bollen finns. Efter mer än ett års pandemi så tycker jag dina kommentarer är milt sagt märkliga :) . Enda rimliga förklaringen är väl att du är rädd för att förlora något som du nu fått tillbaka. 

 

Vaccinationstvång är ju svårt att genomföra för en hel befolkning. Men man kan ju vara kreativ och motivera på olika sätt. Jag hörde för ett tag sedan om en konsert i USA som hade två biljettpriser. Var man vaccinerad var priset 15 dollar för biljetten, var man inte vaccinerad var priset 1000 dollar.

 

Varför skall ovaccinerade personer få utsätta andra för smittrisk? 



#1500

Postad 08 juli 2021 - 09:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

Vaccinationstvång är ju svårt att genomföra för en hel befolkning. Men man kan ju vara kreativ och motivera på olika sätt. Jag hörde för ett tag sedan om en konsert i USA som hade två biljettpriser. Var man vaccinerad var priset 15 dollar för biljetten, var man inte vaccinerad var priset 1000 dollar.

 

Varför skall ovaccinerade personer få utsätta andra för smittrisk? 

Dumt att ovaccinerade kan utsätta andra för smitta bara dom betalar extra. Dom ska inte släppas in alls tycker jag.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.