Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad påverkar mest? högtalare eller förstärkare?

449 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony BDV-EF200 (Hemmabiosystem) 2 7,33 (2) Inga priser

#101

Postad 03 mars 2013 - 06:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Du menar hur mycket daccen i olika försteg kan påverka? Daccar vete fan hur dom presterar i blindtest faktiskt, så det måste vi testa här i Umeå.

#102

Postad 03 mars 2013 - 13:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Du menar hur mycket daccen i olika försteg kan påverka? Daccar vete fan hur dom presterar i blindtest faktiskt, så det måste vi testa här i Umeå.

Visst vet du det. Du deltog ju själv i ett test där dacarna ju faktiskt var något ni kunde särskilja.

#103

Postad 03 mars 2013 - 13:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Njae, det var inte vetenskapligt. Statistiskt så tror jag det skulle bli noll där, så av den anledningen så skulle jag vilja göra ett riktigt riktigt test. Då skulle man se om det är skillnad. Jag TROR att det är möjligt att man skulle kunna få det faktiskt :)

#104

Postad 03 mars 2013 - 14:16

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Det finns en liten tråd om det i analoga kabelforumet, rapport kommer att vänta då det ev blir en del av min masteruppsats i psykologi :) men som sagt, det finns en tråd. Gissa vad vi fick för resultat?

Ja, det var ett totalt väntat resultat. Hade blivit väldigt förvånad om resultatet hade blivit något annat.

#105

Postad 04 mars 2013 - 08:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

"Jättekraften" i sig gör ingen som helst generell skillnad förutom att kunna tillhandahålla mer muskler när så behövs.
Låter det annorlunda beror det på konstruktionen, och inget säger att den fetare stärkaren per automatik låter bättre eller ens annorlunda alls.



Ursäkta, men vadå matchade?


Volymmässigt. Så man inte luras av att det som låter högre är bättre.

#106

Postad 05 mars 2013 - 06:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Hehe, här "drar man ut på tråden"... :)

Var hos min gitarrbyggare i söndags. Jag frågade varför nya Martin, Larrivée och Gibson och andra dylika alltid låter skit i mina öron, oavsett prislapp(upp till 100K). Dessa märken har ju tidigare varit referenser för välljudande akustiska gitarrer.

Och ändå köper folk dessa modeller utan att ens lyssna på dem för att sedan hävda att deras köp minsann var det bästa i affären. Detta måste väl stå för enastående prestationer i idioti när köparen enligt lagen om bästa tillgängliga ljud har förbisett just det bästa ljudet. Att många vintagemodeller betingar sjuka priser har ofta men inte alltid att göra med just ljudet. Varför då betala 200.000kr för en 60`s Martin J-45 när en sprillans handbyggd idag låter minst lika eller mer på alla parametrar för runt 20-50.000 beroende på byggare.

Vad jag i detta morgonsurr ville säga var att många går i samma spår utan att ärligt utforska gränserna. Bara för att tidigare erfarenheter givit dem trygghet i det. Jag är notoriskt otrogen märken och olika "ism"-er i hifi och ljudvärldar. Låter en produkt bättre i mina öron så är det alltså bättre. Oavsett om någon annan tycker olikt.

Nu ska jag inte säga att alla kabelmärken som finns på marknaden ger förbättring eller den skillnad som deras pris ger anspråk på. Men vissa har i mitt system påverkat ljudet i gränsvärlden flera ggr. :)

Nu blir det bilbesiktning i Nacka. En timmes bilfärd genom köer. :angry:

#107

Postad 05 mars 2013 - 10:11

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Och ändå köper folk dessa modeller utan att ens lyssna på dem för att sedan hävda att deras köp minsann var det bästa i affären. Detta måste väl stå för enastående prestationer i idioti när köparen enligt lagen om bästa tillgängliga ljud har förbisett just det bästa ljudet.

Instämmer. Och vanligt förekommande även i hifi-världen. Men jag har under årens lopp förstått att hifi för många handlar mer om status än välljud. Dessutom är människor flockdjur som gärna följer strömmen (i synnerhet vi svenskar som väl anses bäst i världen på det).

Jag är notoriskt otrogen märken och olika "ism"-er i hifi och ljudvärldar. Låter en produkt bättre i mina öron så är det alltså bättre. Oavsett om någon annan tycker olikt.

Låter som självklart sunt förnuft tycker jag :-)

#108

Postad 05 mars 2013 - 10:11

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Det finns en liten tråd om det i analoga kabelforumet, rapport kommer att vänta då det ev blir en del av min masteruppsats i psykologi :) men som sagt, det finns en tråd. Gissa vad vi fick för resultat?

Det skulle vara riktigt kul att göra om den testen men köra den öppet med typ en försäljare som "förklarar" hur dom olika kablarna låter. Är nämligen helt övertygad att dom flesta skulle höra allt som han påstår sig höra. Bara att titta på det här Penn & Teller avsnittet från 16,40 om vatten på flaska. Det riktigt roliga kommer man till när 20,40 in i avsnittet.

#109

Postad 13 mars 2013 - 16:03

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
tycker nog denna tråden har spårat ut en aning från det jag egentligen frågade,har kanske inte läst alla inlägg så noga,men frågan kvarstår,om jag köper lite "kraftigare" högtalare,typ ett par canton stativare för 3-4000:-, har hört dessa ska vara lättdrivna,skulle det då bli ett lyft jämfört med mina små JBL??

#110

Postad 13 mars 2013 - 16:07

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Beror väl helt på vad du är ute efter för sound :)

#111

Postad 13 mars 2013 - 16:24

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Blir alltid lika glad när jag läser dessa trådar, tack för underhållningen ! Det där om matchande för och slutsteg vill jag gärna lära mig mer om.

#112

Postad 13 mars 2013 - 16:32

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Jag brukar säga att en bra, rätt matchad förstärkare kan alltid få en högtalare att spela till 100% av dess kapacitet, men aldrig tvärtom. Högtalaren ger den omedelbart största hörbara skillnaden, men om du inte har elektronik som backar upp, så kommer du mer eller mindre inte nyttja din högtalare fullt ut, hur dyr/bra den än är. Jag blir oftast mer imponerad av en sämre högtalare med bra elektronik än tvärtom. Tveklöst går det hand i hand.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 mars 2013 - 16:37.


#113

Postad 13 mars 2013 - 16:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

Jag brukar säga att en bra, rätt matchad förstärkare kan alltid få en högtalare att spela till 100% av dess kapacitet, men aldrig tvärtom. Högtalaren ger den omedelbart största hörbara skillnaden, men om du inte har elektronik som backar upp, så kommer du mer eller mindre inte nyttja din högtalare fullt ut, hur dyr/bra den än är. Jag blir oftast mer imponerad av en sämre högtalare med bra elektronik än tvärtom. Tveklöst går det hand i hand.


En "rätt matchad" förstärkare är en som klarar av lasten. Det är sällan något problem om man inte drar på som f-n, men kan ställa till problem om högtalaren har dippar eller generellt låg impedans.

Det är både enkelt och billigt att göra en förstärkare som låter bra, men detsamma kan tyvärr inte sägas om högtalare.
Att du oftare blir "impad" av kass högtalare + bra stärkare än tvärtom låter en smula kryptiskt... :)

#114

Postad 13 mars 2013 - 16:52

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 1
Glöm inte heller, att rummet som allt spelas i, har en stor påverkan på ljudet i slutändan med!

#115

Postad 13 mars 2013 - 17:22

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Precis. Min erfarenhet säger att akustikfix och högtalare är klart viktigast därefter effekt att driva det hela om man ska lira sina 140 dB .

#116

Postad 15 mars 2013 - 16:24

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Volymmässigt. Så man inte luras av att det som låter högre är bättre.

Exakt. Olika spännings output inkl olika in och ut impedanser påverkar signalen klart hörbart, förutom nivåmatchning, även ang diverse olinjära förlopp skall tas till hänsyn.

Isaac, jag håller med i det du säger. Karaktären hos förstärkardelarna måste matchas. Skillnaderna är dock mindre än för högtalare så det kräver en viss nivå av erfarenhet, som du tycks ha. Mitt tips är att faktiskt börja med slutsteget och köra med någon form av passiv tonkontroll direkt från CD-spelare t.ex. Sen väljer man det försteg som ger minst påverkan. Du kommer att bli förvånad över hur mycket olika försteg påverkar.

Tackar, detsamma.
När jag fö frågade konstruktören bladelius om han anser att amplifix är ett fullgott försteg till hans slutsteg så fick jag svaret att han inte rekommenderade det, då försteget är speciellt optimerat till slutsteget i den integrerade förstärkaren. Jag brukar lyssna med lättdrivna hörlurar, då jag jämför olika försteg, men ofta är det i kombination med slutstegen som färgningarna faktiskt blir hörbara, genom vissa högtalare/rum.

Ursäkta, men vadå matchade?

Läs ovan. Allt färgar och kan spela mer linjärt tillsammans.

#117

Postad 15 mars 2013 - 16:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Jäkla märkligt egentligen, hur en komponent som enligt tusentals blindtest inte skall gå att skilja från andra, likväl verkar påverka ljudet såpass.
Säger som en klok man här en gång sa (Zartok?); Man skall omfamna placebon. :D
Jag omfamnar både den och min älskade gamla steroförstärkare, den är ju så varm och go. :wub:

#118

Postad 15 mars 2013 - 17:18

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Olika spännings output inkl olika in och ut impedanser påverkar signalen klart hörbart, förutom nivåmatchning, även ang diverse olinjära förlopp skall tas till hänsyn.


Hum, impedansen ut är generellt låg och in hög, men "diverse olinjära förlopp" har i princip ingenting alls med impedansen i sig att göra i lågfrekvenstillämpningar.

Du menar möjligen att ett "ljust" försteg matchar ett "mörkt" slutsteg eller någonting ditåt, men det där blir samtidigt mest dumt eftersom det är betydligt vettigare att välja grejor som "färgar" så lite som möjligt.

Om du däremot på allvar skulle mena att "annan färgning", dvs dist i ett försteg bör matchas med disten i ett slutsteg så faller idén fullständigt eftersom förvrängning "av olika typer/karaktär" inte kan ta ut varandra utan enbart ökar missljudet, med fasförskjutning och frekvensgång som i princip enda undantag, och då måste matchningen av felen vara väldigt exakt för att någon förbättring skall vara möjlig.

#119

Postad 15 mars 2013 - 18:18

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Hum, impedansen ut är generellt låg och in hög, men "diverse olinjära förlopp" har i princip ingenting alls med impedansen i sig att göra i lågfrekvenstillämpningar.

Du menar möjligen att ett "ljust" försteg matchar ett "mörkt" slutsteg eller någonting ditåt, men det där blir samtidigt mest dumt eftersom det är betydligt vettigare att välja grejor som "färgar" så lite som möjligt.

Om du däremot på allvar skulle mena att "annan färgning", dvs dist i ett försteg bör matchas med disten i ett slutsteg så faller idén fullständigt eftersom förvrängning "av olika typer/karaktär" inte kan ta ut varandra utan enbart ökar missljudet, med fasförskjutning och frekvensgång som i princip enda undantag, och då måste matchningen av felen vara väldigt exakt för att någon förbättring skall vara möjlig.

Olinjäritet separat från nivå, givetvis skall minst distorsion prioriteras. Klart så lite färgning som möjligt skall prioriteras, även sådan färgning t.ex minnesdistorsion etc som inte går att mäta. Jag syftade endast vad gäller amplituden vid frekvensen, vilken blir en frekvensnivå matchning. Även andra saker spelar in, t.ex variationer i "push and pull" m.m. kan kompenseras för.

#120

Postad 15 mars 2013 - 18:25

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Exakt. Olika spännings output inkl olika in och ut impedanser påverkar signalen klart hörbart, förutom nivåmatchning, även ang diverse olinjära förlopp skall tas till hänsyn.
Tackar, detsamma.
När jag fö frågade konstruktören bladelius om han anser att amplifix är ett fullgott försteg till hans slutsteg så fick jag svaret att han inte rekommenderade det, då försteget är speciellt optimerat till slutsteget i den integrerade förstärkaren. Jag brukar lyssna med lättdrivna hörlurar, då jag jämför olika försteg, men ofta är det i kombination med slutstegen som färgningarna faktiskt blir hörbara, genom vissa högtalare/rum.

Läs ovan. Allt färgar och kan spela mer linjärt tillsammans.


Jag har fått höra att amplifixen inte är bra som försteg pga klen pre-out, jag provade själv för 2 år sedan (när jag hade amplifixen) med ett advantage s150 steg och skillnaden var marginell....när jag senare kopplade på s2 försteget.....då hände det grejer..... högtalarna var mina nuvarande.

#121

Postad 17 mars 2013 - 09:13

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 1
Var och en ska ju naturligtvis lita på sina egna öron och upplevelser. Hör man ingen skillnad på kablar och kablar, så är det också ok. För ett tag sedan testades att byta Synergistic-kablaget mot Nordost i en anläggning. Det var Valhalla XLR och Odinkablar till högtalarna som stod till buds. Om nu kabeltester bara var placebo så skulle ju Odinkabeln för 210 000 kronor vara vinnaren - the mother of all cables - "man vill ju inte visa att man inte kan uppskatta en überkabel.... eller? Men så var inte fallet. Vi var överens om att störst skillnad gjorde Valhallan. Och då satt det ändå en 10 000 kr XLR där innan. Så med rätt öron, träning och en tillräckligt avancerad anläggning där man i lugn och ro får testa fram och tillbaka i känd miljö så kan man höra skillnad. Om man sedan upplever att skillnaden är värd prislappen är upp till var och en.

#122

Postad 17 mars 2013 - 09:29

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Så med rätt öron, träning och en tillräckligt avancerad anläggning där man i lugn och ro får testa fram och tillbaka i känd miljö


Lite "special pleading fallacy" över det argumentet.

#123

Postad 17 mars 2013 - 09:49

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Var och en ska ju naturligtvis lita på sina egna öron och upplevelser. Hör man ingen skillnad på kablar och kablar, så är det också ok. För ett tag sedan testades att byta Synergistic-kablaget mot Nordost i en anläggning. Det var Valhalla XLR och Odinkablar till högtalarna som stod till buds. Om nu kabeltester bara var placebo så skulle ju Odinkabeln för 210 000 kronor vara vinnaren - the mother of all cables - "man vill ju inte visa att man inte kan uppskatta en überkabel.... eller? Men så var inte fallet. Vi var överens om att störst skillnad gjorde Valhallan. Och då satt det ändå en 10 000 kr XLR där innan. Så med rätt öron, träning och en tillräckligt avancerad anläggning där man i lugn och ro får testa fram och tillbaka i känd miljö så kan man höra skillnad. Om man sedan upplever att skillnaden är värd prislappen är upp till var och en.


Suggestioneffekter kan visa sig på flera sätt, inte alltid den dyraste som "vinner". Utan ett riktigt blindtest så kan man bara konstatera upplevd skillnad, inte verklig skillnad.

#124

Postad 17 mars 2013 - 09:55

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 2
Jag skrev inte här i tron att någon av er skulle ändra sig och lämna sina intrampade stigar. Jag vill föreslå alla som säger att de inte upplever någon skillnad att hänga på en hifiträff i den högre skolan (dvs med dyrare utrustning i ett akustikreglerat rum) om ni inte har gjort detta. Om inte annat är ni en upplevelse rikare. Kanske stärkt i er tro - eller kanske inte.

#125

Postad 17 mars 2013 - 10:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Var och en ska ju naturligtvis lita på sina egna öron och upplevelser. Hör man ingen skillnad på kablar och kablar, så är det också ok. För ett tag sedan testades att byta Synergistic-kablaget mot Nordost i en anläggning. Det var Valhalla XLR och Odinkablar till högtalarna som stod till buds. Om nu kabeltester bara var placebo så skulle ju Odinkabeln för 210 000 kronor vara vinnaren - the mother of all cables - "man vill ju inte visa att man inte kan uppskatta en überkabel.... eller? Men så var inte fallet. Vi var överens om att störst skillnad gjorde Valhallan. Och då satt det ändå en 10 000 kr XLR där innan. Så med rätt öron, träning och en tillräckligt avancerad anläggning där man i lugn och ro får testa fram och tillbaka i känd miljö så kan man höra skillnad. Om man sedan upplever att skillnaden är värd prislappen är upp till var och en.


nej, du kan inte lita på dina öron då dina förväntningar påverkar ljudet. läs om the million dollar challange där man blint ska identifiera en kabel och få en miljon dollar (ingen har klarat det), samt placeboeffekt och hur det påverkar exempelvis syn, smak och hörsel. speciellt hörsel påverkas av detta då det är ett av våra mer diffusa sinnen.

På samma sätt så bjuder jag in dig på ett riktigt blindtest. klarar du att skilja kablar åt så utlovar jag dig 100.000 kr kontant. ställer du upp?

Redigerat av Zartok, 17 mars 2013 - 10:42.


#126

Postad 17 mars 2013 - 11:17

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Wilson hade ett rum på senaste sweetspot-mässan i stockholm med odin-kablarna, en ny fet wilson-högtalare, extremt dyra VTL monoblock med rör. Det var hands down det sämsta rummet på mässan. Olyssningsbart var det.

Det var dock inte något av de nämnda sakernas fel, utan rummet. Så där har ni svaret på vad som påverkar mest i det fallet.

#127

Postad 17 mars 2013 - 11:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Totalt ot, men fasen så jag skulle vilja höra wilson. synd att dom inte finns norröver :/

#128

Postad 17 mars 2013 - 11:56

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 1

nej, du kan inte lita på dina öron då dina förväntningar påverkar ljudet. läs om the million dollar challange där man blint ska identifiera en kabel och få en miljon dollar (ingen har klarat det), samt placeboeffekt och hur det påverkar exempelvis syn, smak och hörsel. speciellt hörsel påverkas av detta då det är ett av våra mer diffusa sinnen.

På samma sätt så bjuder jag in dig på ett riktigt blindtest. klarar du att skilja kablar åt så utlovar jag dig 100.000 kr kontant. ställer du upp?


Som tur är så är jag trygg i min uppfattning om vad jag upplever. Om jag upplever det som en förbättring som motsvarar min uppfattning om kostnad så köper jag - gör jag det inte så åker grejerna tillbaka. Svårare än så är det inte för mig.

#129

Postad 17 mars 2013 - 12:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag upplever också skillnader när jag ser sakerna. men om du är säker på att du hög skillnader så kan du ju bli miljonär väldigt lätt, det måste ju vara tilltalande :)

#130

Postad 17 mars 2013 - 12:41

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Jag upplever också skillnader när jag ser sakerna. men om du är säker på att du hög skillnader så kan du ju bli miljonär väldigt lätt, det måste ju vara tilltalande :)


hur kan man bli miljonär väldigt lätt?

#131

Postad 17 mars 2013 - 13:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

hur kan man bli miljonär väldigt lätt?

ja, lätt och lätt.
om man hör skillnad på högtalarkablar så kan man göra the million dollar challange, som är ett blindtest, där en individ vetenskapligt ska skilja två kablar åt. klarar individen det så får denne en miljon dollar rakt av.

Utmaningen har funnits i många många år nu, tusentals har försökt, men ännu har ingen klarat av utmaningen, något som gör att det kanske inte är så lätt.

men som sagt, det finns många som vet med sig att dom hör skillad på högtalarkablar, vilket innebär att det är ett lätt sätt att bli miljonär. man ska bara åka och lyssna, peka ut och bli miljonär :)

Jag hade älskat att göra detta. tyvärr så har jag varit med i vetenskapliga blindtester, vilket gör att jag vet att jag, liksom alla andra på planeten, skulle misslyckas :(

#132

Postad 17 mars 2013 - 13:50

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Ytterligare en från början intressant tråd som spårade ur och jag hade sedan länge slutat läsa men det här fångade min uppmärksamhet när jag skummade mailen på telefonen:

Utmaningen har funnits i många många år nu, tusentals har försökt, men ännu har ingen klarat av utmaningen, något som gör att det kanske inte är så lätt.

Var har du fått det ifrån?

Jag tror du blandar ihop det hela med James Randis "million dollar paranormal challenge" som utmanar personer som påstår sig ha paranormala eller övermänskliga krafter (några hundra har anmält intresse, oklart hur många som har ställt upp på testet).

Samma person sa iofs för många år sedan att han skulle ge samma summa pengar till den som kunde skilja en specifik 7000-dollars högtalarkabel från en inte så billig Monster-kabel men det var nog inte så seriöst menat eftersom ingen mig veterligen har fått ställa upp.

Redigerat av head, 17 mars 2013 - 13:51.


#133

Postad 17 mars 2013 - 13:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
http://m.gizmodo.com...bles-are-better

mixade ihoo antalet med clarkes utmaning om att höra skillnad på förstärkare som ingen heller lyckats med, men här är utmaningen.

Tilläggas bör att stereophile skulle ställa upp i utmaningen, men drog sig ur då stereophile ville ändra termerna lite för mycket och randi då sa att det inte längre var vetenskapligt då påverkan på kabeln hade kunnat göras av stereophile

Redigerat av Zartok, 17 mars 2013 - 14:13.


#134

Postad 17 mars 2013 - 14:19

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Det står ju inget annat än att han erbjuder pengar mot att man hör skillnad på päron kabel och monster: Pear Cable är ju absolut något tex jag aldrig hört talas om (helt ärligt) och det kan ju faktiskt vara så att den är väldigt lik monstern både mätmässigt och "ljudmässigt"...eller att det är en bluffkabel som egentligen är en monster under skalet så att säga.

Vore ju mer intressant ifall man fick ta med ett par nordost valhalla/transparent reference/audioquest som alla har olika konstruktioner och jämnföra mot monstern eller varför inte lampsladd, jag säger inte att man/jag per automatik skulle lyckats men jag tror chansen är större då dessa 3 märken är väldigt kända ute i världen för att tillföra annorlunda återgivning i jämnförelse med vanligt kablage.....dvs det är otroligt många som tycker dessa kablar tillför bättre återgivning globalt.

Redigerat av robert293, 17 mars 2013 - 14:24.


#135

Postad 17 mars 2013 - 14:23

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Zartok, återigen vad har du för källor?

Och har du hittat något ansökningsformulär till utmaningen?
Eller ens någon officiell information från James Randi, tex på randi.org där han publicerar information om just sin "million dollar challenge"?

Jag skulle önska att alla som okritiskt förlitar sig på allt som går att läsa på Internet, snarare än sina egna erfarenheter och upplevelser, åtminstone ägnade 30 sekunder åt någon form av källkritik innan ni postar. Det skulle leda till mer givande diskussioner och färre urspårade trådar.

#136

Postad 17 mars 2013 - 14:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Randis Challenge är absolut genuin men det är inte helt enkelt att bara testa sig.
Du måste först ha testat dig på "egen hand" och lyckats fått detta publicerat på ngt sätt (tex att ngn tidning skrivit att Nisse klarade skiljade på kablar) efter detta får du göra ett preliminärt test (aldrig ngn som tagit sig förbi detta preliminära test oavsett förmåga).
Ang högtalarkablar så finns det inga klara tester för detta utan detta får man ta upp när man ansöker.
Det går ju att lyckas få fram skillnader mellan kablar om dom är helt felkonstruerade eller ena kabeln kanske är 2km lång tex. Därför måste man komma överens innan ang testet och i detta fallet eventuellt märket på högtalarkablar, låtar, rum, system etc.
Men vill man testa mellan 2 nordost kablar tex så vill det till att du har dessa 2 kablar eller har råd att köpa dom då JREF inte kommer köpa dom och då Nordost knappast vill bli synade (och lär därför inte erbjuda några lånekablar)
Oavsett hur många som ställer upp och failar så övertygar det ändå inte dom troende tyvärr (i många fall in ens den som försöker) som man sett från alla medium som testat sig.

Neither the Foundation nor the claimant can force a testing procedure without the approval of the other side. The testing procedure is a negotiation, and no one can put their foot down. If at any time it a deadlock is reached, the application process will be terminated, and neither side will be blamed or considered at fault

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 17 mars 2013 - 14:42.


#137

Postad 17 mars 2013 - 14:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Zartok, återigen vad har du för källor?

Och har du hittat något ansökningsformulär till utmaningen?
Eller ens någon officiell information från James Randi, tex på randi.org där han publicerar information om just sin "million dollar challenge"?

Jag skulle önska att alla som okritiskt förlitar sig på allt som går att läsa på Internet, snarare än sina egna erfarenheter och upplevelser, åtminstone ägnade 30 sekunder åt någon form av källkritik innan ni postar. Det skulle leda till mer givande diskussioner och färre urspårade trådar.


utmaningen finns. du kan läsa om stereophiles syn på det hela om varför han hoppade av. du får ta med egna kablar, men ska du köra nordost så krävs det att dom är förseglade så att man inte fipplat med dom. detta går att hitta.

Alla som tror på kablar har glömt något vitalt. koppar. det är koppar som leder. så länge du kör koppar vs koppar så får du ingen skillnad så läbge du inte kör en kabel som är extremt lång egempelvis.

Så, googla på utmaningen och både randis och stereophiles syn på det som hände så ser du att båda säger att utmaningen finns. du ser också varför det sket sig. du ser också att man får ta med egen referenskabel.

Vill du ändå vara källkritisk? Mot vad i så fall?

När vi sen talar om källkritik, vart kommer det ursprungligen att det är skillnad på kablar? Från de som säljer. opartiskt värre.

Det kan finnas en logisk förklaring till grunden av myten. före andra världskriget fanns koppartråd som ej var ofc. det var olika koppar som ledde. idag är all koppar ofc.

jag har fö fått vara med i skeptikerbloggen, där man är källkritisk och skepisk. detta efter att jag och mats på LYD umeå gjort ett vetenskapligt blindtest. jag designade allt själv. ingen skillnad på en halv lampsladd vs en 2cm tjock superkabel.

Redigerat av Zartok, 17 mars 2013 - 14:56.


#138

Postad 17 mars 2013 - 14:52

Unregistered126f1dda
  • Unregistered126f1dda
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Jag tycker att frågan är lite större än "pris på förstärkaren".

Min hembio-receiver kostade ca 20 lakan och frontarna 12.
Om jag kopplar in frugans 20 år gamla Yamaha-stereoreceiver som jag gissar man kan få på blocket för några tusen så låter det dubbelt så bra... Men då har man ju inget surround och så vidare.

Nu har jag kopplat in ett stereoslutsteg som kostar 10 och ljudkvalitén är bättre än Yamahan klarade.

Om jag i stället hade köpt 20 år gamla högtalare på blocket och behållt receivern så tror jag det hade låtit ganska sådär, men jag har såklart inte prövat.

En annan grej: när jag uppgraderar systemet nästa gång, så blir det inte nya högtalare, utan ett bättre slutsteg. Efter att ha prövat McIntosh i någon månad så är jag ganska övertygad om att det är där jag får mest ut av det.

Och kablar? Jag köpte 100m 4mm2 kabel för 1300 kronor på Elfa och den kommer jag aldrig byta ut :)

#139

Postad 17 mars 2013 - 16:18

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...sådan färgning t.ex minnesdistorsion etc som inte går att mäta. Jag syftade endast vad gäller amplituden vid frekvensen, vilken blir en frekvensnivå matchning. Även andra saker spelar in, t.ex variationer i "push and pull" m.m. kan kompenseras för.


"Minnsdistorsion" går tvärtemot vad t ex Lavadin påstår alldeles utmärkt att mäta genom enkla jämförelser av "ljudfragment", har ingenting specifikt med impedans att göra och inte heller går det att kompensera bort senare i kedjan.

Oegentligheter i frekvensgången hos t ex ett försteg kompenserar man inte genom att skaffa ett "matchande" slutsteg. Man byter helt enkelt ut det defekta/felkonstruerade försteget.

Vilka "variationer i push and pull" är det du menar att man kan kompensera för?

Redigerat av Unregistered277056c3, 17 mars 2013 - 16:19.


#140

Postad 17 mars 2013 - 16:51

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ytterligare en från början intressant tråd som spårade ur och jag hade sedan länge slutat läsa men det här fångade min uppmärksamhet när jag skummade mailen på telefonen:


Var har du fått det ifrån?

Jag tror du blandar ihop det hela med James Randis "million dollar paranormal challenge" som utmanar personer som påstår sig ha paranormala eller övermänskliga krafter (några hundra har anmält intresse, oklart hur många som har ställt upp på testet).

Samma person sa iofs för många år sedan att han skulle ge samma summa pengar till den som kunde skilja en specifik 7000-dollars högtalarkabel från en inte så billig Monster-kabel men det var nog inte så seriöst menat eftersom ingen mig veterligen har fått ställa upp.

Hehe, den där million dollar paranormal challenge" har jag påpekat för bekanta som säger sig ha kontakt med andar och dylikt. De kan ju lätt bli miljonärer om de nu är så säkra på sin sak. Svaret jag får är att de inte är intresserade. Jomenvisst, det inger ju förtroende...

#141

Postad 17 mars 2013 - 16:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Hehe, den där million dollar paranormal challenge" har jag påpekat för bekanta som säger sig ha kontakt med andar och dylikt. De kan ju lätt bli miljonärer om de nu är så säkra på sin sak. Svaret jag får är att de inte är intresserade. Jomenvisst, det inger ju förtroende...

nejfan, håller man på med sånt så behöver man inga pengar. man vill inte bli miljonär heller :D

#142

Postad 17 mars 2013 - 21:07

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

"Minnsdistorsion" går tvärtemot vad t ex Lavadin påstår alldeles utmärkt att mäta genom enkla jämförelser av "ljudfragment", har ingenting specifikt med impedans att göra och inte heller går det att kompensera bort senare i kedjan.

Oegentligheter i frekvensgången hos t ex ett försteg kompenserar man inte genom att skaffa ett "matchande" slutsteg. Man byter helt enkelt ut det defekta/felkonstruerade försteget.

Vilka "variationer i push and pull" är det du menar att man kan kompensera för?

Minnesdistorsion kan ju ha dielektriska komponenter också, där tiden kan överstiga 10-tals minutpar, vad gäller termisk linjäritet hos transistorer så är jag mer skeptisk och skulle säga att detta mer borde uppstå som vanlig THD, men förklara gärna mer?

Men det viktigaste i min text som du citerade är t.ex. etc, där etc kommer från latin, et cetera, betyder således "och det övriga", här kommer även andra diskutabla distorsionstyper in i bilden t.ex. TIM (Transient Intermodulationsdistorsion) m.m.

"variationer i push and pull" kan handla om, som endast två exempel DC-offset, nivåer, men även annan kompensation för drivningen, här har jag för lite på fötterna, fråga t.ex. bladelius för mer information inom ämnet.

MVH.

#143

Postad 18 mars 2013 - 09:28

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Minnesdistorsion kan ju ha dielektriska komponenter också, där tiden kan överstiga 10-tals minutpar, vad gäller termisk linjäritet hos transistorer så är jag mer skeptisk och skulle säga att detta mer borde uppstå som vanlig THD, men förklara gärna mer?


Om "minnesdistorsion" skulle vara något värt att fundera på så går det givetvis alldeles utmärkt att sampla signalen före och efter mätobjektet varefter man genom enkel subtraktion får fram skillnaden, dvs distorsionen. Det går hur bra som helst att analysera och jämföra enkla vågformer, komplexa diton eller hela låtar, och det finns ingenting som hindrar att man plågar mätobjektet på de mest skilda sätt, väntar valfri tid och kör analysen igen, eller varför inte kontinuerligt?

Det går absolut att förändra exempelvis en kondensators egenskaper genom att utsätta den för diverse misshandel, men med "normal" behandling finns det vad jag vet inga studier som påvisar några som helst effekter värda att tala om i sammanhanget.

Men det viktigaste i min text som du citerade är t.ex. etc, där etc kommer från latin, et cetera, betyder således "och det övriga", här kommer även andra diskutabla distorsionstyper in i bilden t.ex. TIM (Transient Intermodulationsdistorsion) m.m.


Förekomsten av TIM är knappast diskutabel, och sen blir det lite knasigt att använda hokus pokus som argument för en som jag uppfattade ganska tvärsäker hypotes.

"variationer i push and pull" kan handla om, som endast två exempel DC-offset, nivåer, men även annan kompensation för drivningen, här har jag för lite på fötterna, fråga t.ex. bladelius för mer information inom ämnet.


Det du beskriver låter i mina öron som utmärkta skäl att välja en annan stärkare helt enkelt.

Att "kompensera" för den typen av fel i följande steg är bara knaserier, och speciellt om vi som här i tråden ser gott om exempel på folk som saknar både mätutrustning och grundläggande färdigheter men ändå dillar om nödvändigheten av fullständigt subjektiv "matchning" som bot mot diverse mystiska och för vetenskapen ibland t o m helt okända fenomen.

Jag skulle nog säga att i minst 9 fall av 10 drar folk ned brallorna på sig själva när de förespråkar "matchning".

Redigerat av Unregistered277056c3, 18 mars 2013 - 09:29.


#144

Postad 19 mars 2013 - 12:09

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Om "minnesdistorsion" skulle vara något värt att fundera på så går det givetvis alldeles utmärkt att sampla signalen före och efter mätobjektet varefter man genom enkel subtraktion får fram skillnaden, dvs distorsionen. Det går hur bra som helst att analysera och jämföra enkla vågformer, komplexa diton eller hela låtar, och det finns ingenting som hindrar att man plågar mätobjektet på de mest skilda sätt, väntar valfri tid och kör analysen igen, eller varför inte kontinuerligt?

Det går absolut att förändra exempelvis en kondensators egenskaper genom att utsätta den för diverse misshandel, men med "normal" behandling finns det vad jag vet inga studier som påvisar några som helst effekter värda att tala om i sammanhanget.


Dielektrisk absorption är en klart mätbar effekt, med vid likström och efter olika långa tidsintervall, misshandel eller ej, du lär knappast kunna konstruera en kondensator som helt saknar restladdning, diverse mätutrustning påverkar även den signalen, därför bör även den mätas upp, inkl följande, desto fler mätsteg desto säkrare resultat.

Förekomsten av TIM är knappast diskutabel, och sen blir det lite knasigt att använda hokus pokus som argument för en som jag uppfattade ganska tvärsäker hypotes.


Om du nu är såpass tvärsäker, så kan du väl noggrant beskriva hur en TIM-mätning går till?

Det du beskriver låter i mina öron som utmärkta skäl att välja en annan stärkare helt enkelt.

Att "kompensera" för den typen av fel i följande steg är bara knaserier, och speciellt om vi som här i tråden ser gott om exempel på folk som saknar både mätutrustning och grundläggande färdigheter men ändå dillar om nödvändigheten av fullständigt subjektiv "matchning" som bot mot diverse mystiska och för vetenskapen ibland t o m helt okända fenomen.

Jag skulle nog säga att i minst 9 fall av 10 drar folk ned brallorna på sig själva när de förespråkar "matchning".

Återigen: Den perfekta stärkaren existerar inte, därför är det inte mindre fel att kompensera där, en att bygga en typ av högtalarkabinett för att matcha ett visst element.

#145

Postad 19 mars 2013 - 13:08

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Dielektrisk absorption är en klart mätbar effekt, med vid likström och efter olika långa tidsintervall, misshandel eller ej, du lär knappast kunna konstruera en kondensator som helt saknar restladdning...


Javisst finns det mätbar restladdning och en hel del andra effekter som är svåra att göra sig av med, och det finns inte mycket man kan göra för att motverka dem i nästföljande förstärkarsteg heller, varför man kan bortse från dem i den här diskussionen.

Om du nu är såpass tvärsäker, så kan du väl noggrant beskriva hur en TIM-mätning går till?


Jag syftade på det ofta tvärsäkert knasiga förespråkandet av exempelvis hittepå-matchning av för- och slutsteg med diverse hopuspokus-argument, och att sökandet efter magiska och "omätbara" krafter som på något sätt påstås bekräfta minst sagt tvivelaktiga teorier helt enkelt inte är någon bra idé.

Återigen: Den perfekta stärkaren existerar inte, därför är det inte mindre fel att kompensera där, en att bygga en typ av högtalarkabinett för att matcha ett visst element.


Den perfekta förstärkaren finns mycket riktigt inte, men idén att man kan kompensera bort dist i nästa steg är helt felaktig och går inte alls att jämföra med exempelvis högtalarelement och passande låda.

#146

Postad 19 mars 2013 - 14:57

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

utmaningen finns. du kan läsa om stereophiles syn på det hela om varför han hoppade av. du får ta med egna kablar, men ska du köra nordost så krävs det att dom är förseglade så att man inte fipplat med dom. detta går att hitta.

Alla som tror på kablar har glömt något vitalt. koppar. det är koppar som leder. så länge du kör koppar vs koppar så får du ingen skillnad så läbge du inte kör en kabel som är extremt lång egempelvis.

Så, googla på utmaningen och både randis och stereophiles syn på det som hände så ser du att båda säger att utmaningen finns. du ser också varför det sket sig. du ser också att man får ta med egen referenskabel.

Vill du ändå vara källkritisk? Mot vad i så fall?

När vi sen talar om källkritik, vart kommer det ursprungligen att det är skillnad på kablar? Från de som säljer. opartiskt värre.

Det kan finnas en logisk förklaring till grunden av myten. före andra världskriget fanns koppartråd som ej var ofc. det var olika koppar som ledde. idag är all koppar ofc.

jag har fö fått vara med i skeptikerbloggen, där man är källkritisk och skepisk. detta efter att jag och mats på LYD umeå gjort ett vetenskapligt blindtest. jag designade allt själv. ingen skillnad på en halv lampsladd vs en 2cm tjock superkabel.


Ja utmaningen finns, men vem som helst får inte göra den. Så sluta "tjata" om den. Det vore roligare om du (eller någon annan) styrde upp ett vetenskapligt blindtest där man får ta med sina kablar och jämföra med t.ex. lampsladd eller ekk.

#147

Postad 19 mars 2013 - 16:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ja utmaningen finns, men vem som helst får inte göra den. Så sluta "tjata" om den. Det vore roligare om du (eller någon annan) styrde upp ett vetenskapligt blindtest där man får ta med sina kablar och jämföra med t.ex. lampsladd eller ekk.


redan gjort för tre veckor sedan :D
kolla på kablar för analog överföring. vi tog det smalaste man kan hitta, tjockleken av en halv lampsladd och jämförde den mot en flerledad, aluminiumavskärmad, multiroterad, silverplätterad mm teoretisk superkabel. Så vi har gjort det och resultaten är postade tror jag :)

Allt är helt vetenskapligt utfört, enkelblindat.

... lampsladd hade ju varit för bra i vårt test :)

Vi ska göra daccar snart också. där tror jag på viss skillnad faktiskt. detta eftersom allt det här med jidder som xxyzyxyxyzyzxx kan så mycket om säkert skiljer mellan daccar, bland annat :)

#148

Postad 19 mars 2013 - 16:28

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Vi ska göra daccar snart också. där tror jag på viss skillnad faktiskt.


Var har du postat resultatet av er kabeltest?

Just jidder tror jag gör mer skillnad än det mesta annat, men bara i huvudet på folk och inte i grejorna... :)

#149

Postad 19 mars 2013 - 16:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Alltså, jag kan ju ha fel men ni menar inte möjligen jitter? Har liksom för mig att jidder betyder typ käftglappande eller nåt åt det hållet. Men det är ju klart, en sjyssst Dac i mun skulle ju bota sådant också. :D

#150

Postad 19 mars 2013 - 16:43

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Vad skönt att man inte har några dyra kablar...

Det finns ett väldigt enkelt sätt att kontrollera om det är någon skillnad - mät.

Svarar att högtalare påverkar mest förresten.

Redigerat av Dave R, 19 mars 2013 - 16:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.