Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan högtalarna tagit skada.

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 april 2019 - 18:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
I helgen hade jag fest och då spelades hög musik i flera timmar. Dock inte så det har distat eller så. Har märkt missljud från högre frekvenser., har provat koppla om mellan vänster och höger kanal och problemet verkar följa med på höger kanal. Fast det är väldigt svårt att höra, det är liksom inget jätte missljud men märks ändå. Mer till viss musik., kopplade bort diskanterna på båda högtalarna för att se om felet var i mellanregistert. Felet verkar sitta i diskanterna hörde inget missljud när jag hade dom bortkopplade. Så jag anser att felet ligger i diskanterna eller höger kanal på förstärkaren får väl felsöka mer. En Av diskanterna råka jag tappa ner så den blev lite intryckt. Man kan utesluta kablarna denna gången förmodligen för det är ju rätt nytt.

#2

Postad 17 april 2019 - 16:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Lätt kollat om det är förstärkaren bara att skifta kabel som matar till högtalaren. Stannar problemet kvar i samma högtalare så är saken biff och du kan sluta fundera över kanalerna på förstärkaren.

 

Du är varken den första eller sista som blåst en diskant på fest om det skulle visa sig vara det som är felet.

Kan ju iofs, vara idé att testa att byta plats på diskanterna också för att utesluta delningsfiltret men det är definitivt steg 2 i felsökandet.



#3

Postad 17 april 2019 - 19:21

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Lätt kollat om det är förstärkaren bara att skifta kabel som matar till högtalaren. Stannar problemet kvar i samma högtalare så är saken biff och du kan sluta fundera över kanalerna på förstärkaren.

Du är varken den första eller sista som blåst en diskant på fest om det skulle visa sig vara det som är felet.
Kan ju iofs, vara idé att testa att byta plats på diskanterna också för att utesluta delningsfiltret men det är definitivt steg 2 i felsökandet.


Känns nog inte lönt att byta plats på diskanterna. Problemet med diskanten följde med oavsett högtalare så då bör väl diskanterna vara hela. Det är ju inte mycket missljud men ändå lite så man stör sig lite på det. Undrar vad som kan vara fel. Troligt är det något i förstärkaren

#4

Postad 18 april 2019 - 13:36

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Du har nok sprengt diskanten.

#5

Postad 18 april 2019 - 18:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Verkar trots allt som förstärkaren som är problemet sen om diskanterna är helt friska återstår att se. Men problemet flyttas över till just höger kanal har skiftat högtalare och även byt plats på diskanterna samma problem alltid på höger kanal. Ringde till hifiklubben som ligger i Kristianstad och frågade. Han tyckte jag skulle hålla för diskanterna för det sättet ska man kunna kolla om diskanterna är någorlunda friska. Kunde skruva loss diskanterna
Och ta med mig. Hade varit skönt att slippa ta med sig dom tunga högtalarna. Förstärkaren väger ju lite men ändå inga större problem att få med sig

Redigerat av Andreas3200, 18 april 2019 - 18:55.


#6

Postad 19 april 2019 - 09:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Kan man koppla in båda högtalarna på vänster kanal utan att skada förstärkaren ville mest göra för det så jag är helt hundra på att se om diskanterna är friska och se till isåfall att felet ligger på höger kanal

#7

Postad 19 april 2019 - 16:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har inte lyckats hitta felet får bli en tur till klubben så man får reda på vad det är frågan om. Kan intyga att missljudet inte är dist. Utan det låter precis som du skulle lägga en bit papper på elementen eller i luft hållet

#8

Postad 21 april 2019 - 18:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Vid besöket på klubben igår hittades inget fel på förstärkaren när dom kopplade in den. Hade dock ej högtalarna med mig. Dom är inte så roliga att ta med dig när dom väger 27 kg st.
Får åka dit igen så dom får felsöka högtalarna, får jag håller på att bli idiot på detta, kan inte hitta exakt var felet ligger. Ska diskanten bytas är det 1300 kr/st. Är det delningsfiltert om jag har otur så har jag ett ännu större problem enligt säljaren.

#9

Postad 21 april 2019 - 23:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 202 inlägg
  • 0

Men är inte detta andra gången du har precis samma problem? Byt kablarna igen så blir det säkert bra. Eller så sitter det kanske bara i huvudet ;)



#10

Postad 22 april 2019 - 07:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Har inte lyckats hitta felet får bli en tur till klubben så man får reda på vad det är frågan om. Kan intyga att missljudet inte är dist. Utan det låter precis som du skulle lägga en bit papper på elementen eller i luft hållet


Låter som ett fenomen där elektroder lossnat från fästet på membranet(högtalaren). Alternativt limmet vid spindeln som torkat ut och släppt. Förstärkaren har med 99% inte alls med detta att göra. Gör som Loco förordar här ovan att switcha sladdarna för att utröna vilket membran det är som ger missljud. Jag hade samma problem med första RC+Lparet jag köpte.

#11

Postad 22 april 2019 - 09:43

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Låter som ett fenomen där elektroder lossnat från fästet på membranet(högtalaren). Alternativt limmet vid spindeln som torkat ut och släppt. Förstärkaren har med 99% inte alls med detta att göra. Gör som Loco förordar här ovan att switcha sladdarna för att utröna vilket membran det är som ger missljud. Jag hade samma problem med första RC+Lparet jag köpte.

Tvivlar på att kablarna är dåliga byte dom för 2 månader sen. Men ska testa iallafall. Utvändigt så ser jag inget fel på membranen verken på bas eller mellanregister. Och även om jag plockar av det så vet jag inte vad jag ska titta på. Mest troligt sitter felet någonstanns i diskanten. Är ingen expert mekaniskt. Så det får jag lämna över till klubben. Dom får titta på det imorgon dom har stängt just idag

#12

Postad 22 april 2019 - 10:56

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Men är inte detta andra gången du har precis samma problem? Byt kablarna igen så blir det säkert bra. Eller så sitter det kanske bara i huvudet ;)

förra gången var det kablarna som spökande. Och Dum som fan var man att inte testa det innan man lämna högtalarna. Nu är det inget med kablarna iallafall. Kan ha fått fel för mig så det inte är diskanterna i heller. Svårt att avgöra.,det bästa hade väl varit och kopplat bort mellanregistert också för att testa men det är ganska bökigt. Tyckte inte jag hörde något missljud med diskanterna av, men svårt att avgöra. Om det är fel på mellanregister kan det väl vara möjligt med en bränd talespole. Högtalarna har ju aldrig gått på dist men dom kan väl ta skada ändå om man spelar musik för högt för länge av vad jag hört.

Redigerat av Andreas3200, 22 april 2019 - 11:02.


#13

Postad 23 april 2019 - 15:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Blir ett besök nu på hifiklubben så får man se vad som är galet.

#14

Postad 23 april 2019 - 19:43

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Efter ett besök på klubben så var det att konstatera problemet uppstår i mellanregister elementen. Det är dock värre i en av högtalarna än den andra. Det skrapar. Spolen har nog gått av och skrapar i elementet. Så det blev 2 nya mellanregister fanns dock inte hemma så lär dröja 2 veckor innan man kan få elementen. Svider lite i plånboken men det får det väl vara värt för att få rätt på ljudet. Detta är med 90% mitt eget fel också. Då högtalarna har gått rätt hårt emellanåt.

Redigerat av Andreas3200, 23 april 2019 - 19:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.