Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#15101

Postad 04 december 2022 - 18:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Hehe han var rätt lik dock :)

#15102

Postad 04 december 2022 - 18:56

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Hehe han var rätt lik dock :)


Men sitta i 90min å tror man kollar på Van damme?? 😂😂

#15103

Postad 04 december 2022 - 21:01

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Var säker på at det var honom, men frun hade nog rätt, mht kommentaren om at han måste ha tagit plastikkirurgi.... 😂

#15104

Postad 05 december 2022 - 00:04

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Enola Holmes 2. En underhållande bagatell med alltid sevärda MBB. Tyckte ändå den var lite bättre än ettan. Men slutet blir som vanligt för krystat. Sen undrar man varför de måste byta kön och/eller hudfärg på alla kända karaktärer när man istället kunde ha introducerat nya karaktärer. Då hade det inte varit något problem.



#15105

Postad 11 december 2022 - 05:18

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Emancipation (Apple TV+)

Lite besynnerligt berättat krigsdrama inspirerat av fotot "Whipped Peter" föreställande den av piskrapp svårt sargade mannen Gordon. I filmen är Peter huvudkaraktärens riktiga namn och en annan man vid namn Gordon dyker upp som bifigur.

Peter är slav på en bomullsodling tills det att han blir såld och bortförd för att bygga järnväg och då skiljs ifrån sin fru och dotter. När han får veta att Lincoln har upphävt slaveriet bestämmer han sig för att rymma för att söka skydd hos nordstatarna samt återförenas med sin familj.

En betydande del av filmen skildrar hur Peter mödosamt korsar Louisianas träskmarker för att undkomma sina tidigare "ägare", vilka är mer inställda på att hämnas på än återta de slavar som har rymt.

Filmen undviker att visa någon klyschig "white savior"-karaktär. Även nordstatarna i filmen har sina rasistiska drag. Istället får de svartas egna kamp för sin frihet ta allt utrymme. De är de själva som offrar sina liv för att befria sig och sina familjer från slaveriet.

Fotot blir väldigt speciellt då filmen är både svartvit och i färg — samtidigt. Färgen är så nedtonad att den för det mesta knappt syns och enbart vissa färger får lyftas till en lite synligare nivå. En svagt grön skog här, en lätt orange eldsflamma där, en liten hudtoning i ansiktena beroende på ljus. Just detta blir lite inkonsekvent eftersom reglerna ändras från bild till bild.

Det är en film som är svår att betygsätta och nog behöver smältas under några dagar.

#15106

Postad 12 december 2022 - 21:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
This is spinal tap.

2/5. Okay musik men i övrigt rätt platt om det ska va en komedi. Hade bara ett par hyfsade scener men det kändes iaf som ett äkta band.

#15107

Postad 13 december 2022 - 09:40

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 2

This is Spinal Tap är ju en fenomenalt rolig och genomtänkt satir av populärkultur i största allmänhet. :)

 

- What's wrong with being sexy?

- Dozens of people combust each year.

- All they had was a two-word review: Shit sandwich.

 

Exemplarisk i sin simpelhet men också omöjlig att efterlikna. Har aldrig hittat något som matchar den.



#15108

Postad 17 december 2022 - 18:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Dressed to Kill, 1980.(I nattens mörker)

Fortsätter med att gå genom äldre klassiker. Dialogen haltar något emellanåt och somliga skådespelare behövde behålla dagjobbet... Däremot är storyn riktigt bra. Kunde inte minnas det nakna, idag helt otänkbart i liknande filmer.

3 av 5 rakknivar.

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 17 december 2022 - 23:42.


#15109

Postad 18 december 2022 - 00:13

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Var och såg Avatar Way of Water på Imax under kvällen. Ren magi.

 

Nä, det är inte den mest avancerade historien som berättas, men sättet den berättas på är helt otroligt. Det visuella är helt enkelt häpnadsväckande vackert. 

En riktig upplevelse i 3D Imax, kommer med största sannolikhet se den igen på bio. 



#15110

Postad 18 december 2022 - 09:51

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Var och såg Avatar Way of Water på Imax under kvällen. Ren magi.

 

Nä, det är inte den mest avancerade historien som berättas, men sättet den berättas på är helt otroligt. Det visuella är helt enkelt häpnadsväckande vackert. 

En riktig upplevelse i 3D Imax, kommer med största sannolikhet se den igen på bio. 

Håller med! Såg den på Onsdag förra veckan. Dock längtar jag tills den (och ettan) kommer på 4k uhd så man kan se den med bästa bild/ljudkvalite, på hembion :) 3D bryr jag mig inte så mycket om, kul på bio (såg den i 3d på bio) , men jag föredrar riktiga färger och skärpa.


Redigerat av King Cobra, 18 december 2022 - 09:53.


#15111

Postad 18 december 2022 - 09:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Var och såg Avatar Way of Water på Imax under kvällen. Ren magi.

Nä, det är inte den mest avancerade historien som berättas, men sättet den berättas på är helt otroligt. Det visuella är helt enkelt häpnadsväckande vackert.
En riktig upplevelse i 3D Imax, kommer med största sannolikhet se den igen på bio.


Är den bättre på bio än 3D imax?

#15112

Postad 18 december 2022 - 11:55

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Är den bättre på bio än 3D imax?

 

Kan jag tyvärr inte svara på, då jag endast sett den i Imax 3D.

 

Det jag kan säga, är att JC har gjort någonting när det gäller 3D. Vansinnigt bra och skarp bild. Var ju och såg re-releasen av Avatar på Imax 3D och tyckte att den såg magisk ut (klart bättre än originalet 2009), nämnde även att klippet de visade från nya då, var klart bättre än själva filmen. Nu när jag såg den nya, så kan jag säga att det var ännu bättre. Vet inte om dom gjort något med glasögonen eller vad de gjort. Redan under nedräkningen innan filmen ( den blåa Imax ) upplevde jag att det var en klar skillnad mot tidigare 3D-filmer - den senaste jag såg var Thor Love and Thunder i somras. 

 

Som sagt, redan under nedräkningen så kändes det som nytt. Tidigare har bilden börjat vid duken och djupet in varit den extra dimensionen. Nu kändes det som att detaljerna började framför duken, sedan djupet in i bilden. (Trailern för nya Guardians var i 3D, såg bra ut, men inte i närheten av Avatar)

 

Jag kan inte tänka mig att det finns någon/många i Sverige som har en hemmabio som kommer i närheten av detta när det gäller bildkvalitet och upplevelse.  



#15113

Postad 18 december 2022 - 11:59

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag såg också Avatar, The Way of Water igår.

 

Jag såg den i 2D och utesluter inte att jag kommer att se den i 3D IMax. Men jag har mera blandade omdömen om filmen.

 

Rent visuellt tycker jag det var riktigt snyggt. Jag var imponerad av Avatar som jag såg i 3D och har sett i 2D hemma. Speciellt när man kommer till havet blir det snyggt. Men sedan har vi det som jag tycker är problemet. Detta är trots allt James Cameron som gjort Aliens och T2 för att nämna några. Dom filmerna har också specialeffekter med dessutom en solid story. I den här filmen tycker jag storyn var ganska tunn. Och den är trots allt 3 timmar lång.

 

Jag hade inte jättehöga förväntningar på storyn men jag hoppades på mera. 



#15114

Postad 18 december 2022 - 13:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

I Avatar var det ju mest för att han ville visa miljöerna etc och allt de spenderat miljarder på. Hade ju gått att komprimera för mer action hela vägen så verkar va samma grej med tvåan. Men det känns helt okey att de bloatar en del. Ska nog försöka se den i 3d imax. 2D finns inte en tanke på att se.



#15115

Postad 18 december 2022 - 13:51

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

I Avatar var det ju mest för att han ville visa miljöerna etc och allt de spenderat miljarder på. Hade ju gått att komprimera för mer action hela vägen så verkar va samma grej med tvåan. Men det känns helt okey att de bloatar en del. Ska nog försöka se den i 3d imax. 2D finns inte en tanke på att se.

Du verkar anse att det vore självklart att en kortare film inneburit prio på action. Jag vill inte spoila något men jag tycker inte det är så självklart. Har du sett filmen?

 

Sedan var det du som frågade om filmen "är bättre på bio än 3D Imax". Båda är ju bio i dagsläget. Jag tror 3D IMax är bättre visuellt men det är ju samma story.



#15116

Postad 18 december 2022 - 14:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Du verkar anse att det vore självklart att en kortare film inneburit prio på action. Jag vill inte spoila något men jag tycker inte det är så självklart. Har du sett filmen?

Imax 3d är ju ett annat format än avatar 3d och avatar 2D. Men det här vet du nog :)

Sedan var det du som frågade om filmen "är bättre på bio än 3D Imax". Båda är ju bio i dagsläget. Jag tror 3D IMax är bättre visuellt men det är ju samma story.

Jag finner det naturligt att mindre transportsträckor medan man behåller actionscenerna leder till ett högre tempo med mer action :)

Sen är ju imax i ett annat format än avatar 3D men det vet du nog :)

Redigerat av oqvist, 18 december 2022 - 14:57.


#15117

Postad 18 december 2022 - 15:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag finner det naturligt att mindre transportsträckor medan man behåller actionscenerna leder till ett högre tempo med mer action :)

Sen är ju imax i ett annat format än avatar 3D men det vet du nog :)

Men tanke på att man pratar om totalt 5 eller t o m 7 filmer så tycker jag det skulle vara naturligt att man vill fördjupa karaktärerna också. Vi får se vad JC planerar  :).

 

Det jag fastnade på var kommentaren om "bio eller 3D IMax", men det var tydligen lite missförstånd  :) . Jag utesluter inte att jag kommer att se den på 3D IMax också för visuellt är det imponerande. Men jag kommer inte att se 7 filmer med samma nivå på historieberättandet. I det avseendet finns det bättre filmer.



#15118

Postad 18 december 2022 - 23:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 2

 

I måndags så började jag kolla igenom de 16 st James Bond filmer jag har på video 2000 formatet, första släppen.

 

Dr no (1962).
Klassisk början med både en grym Ursula Andress och en vass Bond skurk i Joseph Wiseman som Dr no. Filmen saknar dock lite av det som jag förknippar med Bond.
Den får en stark 3,5 av 5.

From russia with love (1963)
Lite förvånande så tyckte jag denna var sämre än Dr no. Innan så har jag föredragit FRWL, kanske var lite för trött. Robert Shaw är grym iaf.
Ger filmen 3 av 5.


Goldfinger (1964).
Vad ska man säga? En klassiker med Oddjob och Pussy Galore!
En stark 4 av 5.

Thunderball (1965).
Ännu en höjdare i serien. Bra action, bra introlåt, schysst gimicks, en mycket bra skurk i Adolfo Celi, coola undervattenscener och hajar i en pool!
En stark 4 av 5.

 

You only live twice (1967).
Denna Bondfilmen har nästan allt. Ninjor, kaststjärnor, bra story, en skön Donald Pleasence som onda Blofeld, schyssta rymdeffekter, Bond utklädd till asiat (!!) med mera!
En självklar 4,5 av 5.

 

On her majesty's secret service (1969).
Lazenby enda Bondfilm är ingen höjdare. Dock så är inte problemet hans utan regin och storyn som inte funkar för mig. Ett fåtal kul scener ger denna knappt godkänt.
2 av 5.

 

Diamond are forever (1971).
Efter Lazenby's enda film så kom Connery tillbaka. Bra introlåt men annars så är det en mellan Bondfilm.
3 av 5.

Live and let die (1973).
Roger Moore's första bondfilm har allt. Fantastisk musik, grymma miljöer, en skitbra skurk i Yaphet Kotto + krokkillen, en bedårande Jane Seymour, snygg action (den båtjakten) och tajt regi. Bäst hittills.
4,5 av 5.

ap4ohnzw86pufkjjp83m985.jpg

 

 

 

The man with the golden gun (1974).
Helt okej låt, schyssta svenska bondbrudar, En bra skurk i Lee och några grymma stunts (t ex bilen som snurrar i luften). Men det är en del som saknas för den ska vara en av de bättre.
3 av 5.

The spy who loved me (1977).
Rätt trist Bond-låt, rätt blek skurk och sådär hot. Men vi har en bra Bondbrud, härliga miljöer och en hel del bra action mot slutet.
3 av 5.

Moonraker (1979).
En sådär Bondlåt, okej skurk men rätt fartfylld film.
3 av 5.

For your eyes only (1981).
En actionfylld film med en schysst Bondbrud men lite halvblek skurk. Klassiskt omslag.
3,5 av 5.

Octopussy (1983).
En stabil och bra Bondfilm. Schysst action och bra story.
3,5 av 5.

Never say never again (1983).
Connerys återkomst är faktiskt riktigt bra. Kim Basinger, Max von Sydow, Bernie Casey mfl. Dock trist Bondlåt.
3,5 av 5.

A view to a kill (1985).
Roger Moore's sista Bondfilm är en av hans bästa. En fantastisk Bondlåt från Duran duran, en bra Bondskurk i Christopher Walken och en grym "bad guy" av Grace Jones. Sen gillar jag småsaker som att Dolph Lundgren är med i 3 sekunder, eller att Patrick Macnee (60s The avengers) är Bonds betjänt, med mer.
4 av 5.

The living daylights (1987).
Timothy Daltons första Bondfilm är inte så dum. Vi har en fantastisk Bondlåt från A-ha och bra action. Tyvärr så är Bondskurken Joe Don Baker lite blek och vissa delar sänker filmen. Men Dalton gör ett bra jobb.
Tyvärr så saknar min utgåva originalomslaget. Jag tror att Licence to kill kan ha fått en utgåva i Holland på video 2000, jag får leta efter den.
3 av 5.

Listan är baserad på filmerna mellan Dr No till The living daylights:
Bästa Bondfilm
1. Live and let die
2. You only live twice
3. Thunderball
4. Goldfinger
5. A view to a kill

 
Bästa Bondllåt
1.View to a kill av Duran duran , delat med
Live and let die av Paul McCartney & the wings.
2. Goldfinger av Sherley Bassey
3. The living daylight av A-ha.

 
Bästa Bondskurk:
Adolfo Celi

 
Bästa Bond bad guy:
Oddjob

 
Bästa Bondbrud
Delat plats för Honor Blackman och Ursula Andress.

Bästa Bond:
Roger Moore

En sak om dessa gamla överföringar är att de var inte de bästa. Pan&scan men även lite softa (formatet kan bättre) och jag lär inte se de igen. Synd att de inte var snygga letterbox utgåvor.


#15119

Postad 20 december 2022 - 00:08

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Avatar: The Way of Water. Kändes stundtals som en repris på första filmen, fast med djungeln utbytt mot hav. Slött manusarbete där man till och med återanvänder döda karaktärer istället för att skapa nya och vi bjuds egentligen inte på några nya idéer eller något som överraskar. Det är förvisso snyggt men jag zonade ut ett tag i mitten när det blev för mycket naturfilm. Cameron som har gjort två av filmhistoriens bästa uppföljare lyckas inte här. Det är inte dåligt men jag vet inte om jag orkar med 3 delar till...



#15120

Postad 20 december 2022 - 11:24

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag är på PML73 och MKarlsson74 sida vad gäller att se om gamla filmer.

Det finns så många bra filmer som gjordes i slutet av 1900-talet som är värda att se om och en av dessa är, så klart...

 

WARGAMES (1983)

 

En ung Matthew Broderick spelar en intet ont anande överintresserad datorentusiast som råkar ta sig in i Amerikas WOPR simuleringsdator i tron om att han ska få provspela ett nytt datorspel. Tillsammans med en charmig Ally Sheedy måste de två lösa problemet med att få stopp på WOPR och undvika ett tredje världskrig.

 

Redan 1983 lyftes alltså farorna med Deep learning, Artificial intelligence, Big data och att förlita sig för mycket på datorstödda beslutsstödsystem.

 

Filmen tar inspiration från flertalet incidenter och lade också grunder för en nya lag i USA.

 

""

There were several nuclear launch close calls that influenced writers Lasker and Parkes to create the scenario of WarGames, including an incident at NORAD on November 9, 1979 when information on a training simulation tape concerning soviet sub launches was accidentally fed into the warning system and for six minutes the American military complex went into high alert. Only after no soviet missiles were detected by the PAVE PAWS early warning radar system did the U.S. stand down. Training simulations were accordingly moved off site of NORAD after this incident. In the movie, one of the scenarios fed to NORAD operators by Joshua is an influx of encroaching soviet missile subs.

""

 

""

This movie inspired Congress to create the Computer Fraud and Abuse Act of 1984. Representative Dan Glickman (D-Kansas) opened the proceedings by saying, "We are gonna show about four minutes from the movie 'WarGames,' which outlines the problem fairly clearly." A House committee report said "'WarGames' showed a realistic representation of the automatic dialing and access capabilities of the personal computer."

""

 

HOW ABOUT A NICE GAME OF CHESS?

 

Wargames.jpg



#15121

Postad 20 december 2022 - 13:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Jag är på PML73 och MKarlsson74 sida vad gäller att se om gamla filmer.

Det finns så många bra filmer som gjordes i slutet av 1900-talet som är värda att se om och en av dessa är, så klart...

 

Jag ser sällan nyare filmer. Är inget större fan av CGI-effekter, "tv-spelskamera" och påtvingade "val" som många nya filmer har. Finns fler äldre filmer jag vill se än jag kommer hinna se innan jag trillar av pinnen så jag överlever.  



#15122

Postad 20 december 2022 - 14:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Sen är ju survivorship bias alltid trevligt vad som gäller äldre kultur i allmänhet. Det som är dåligt är lätt att sålla bort ;)



#15123

Postad 20 december 2022 - 18:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Sen är ju survivorship bias alltid trevligt vad som gäller äldre kultur i allmänhet. Det som är dåligt är lätt att sålla bort ;)


Absolut, eller så skrattar man så infernaliskt åt det riktiga usla och ser de absolut sämsta, igen. Hehe

#15124

Postad 20 december 2022 - 18:34

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Barbarian som jag fick tips om i Hembio bladet var grymt bra rysare. Disney+

Don't worry Darling var en god scifi thriller, Hbo max

#15125

Postad 20 december 2022 - 22:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Var van Damme med i någon av dem?

#15126

Postad 21 december 2022 - 04:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
SC-Zap,

Inte bara Van Damme, Stallone har ju också en diger lista. Finns många fler. Den här filmen blir kvällens kulturutbud. Får se vad jag minns och hur jag gillar den idag. :-)

Edit: Har försökt rotera bild för att den ska stå upp utan att lyckas. Vet att några andra haft samma fenomen, tips?

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 21 december 2022 - 04:57.


#15127

Postad 21 december 2022 - 07:05

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Var van Damme med i någon av dem?


😂😂 den gick nog över huvudet på en del!

#15128

Postad 21 december 2022 - 07:55

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Topgun Maverick och Black Adam var bäst och båda filmerna fick stor applåd från publiken, en god indikasjon på kvaliteten.

Black Adam är en grymt god DC film, faktisk en av dom bättre.

Är verkligen publikens applåder och en indikation på kvalitet?
Såg Black Adam på HBO Max igår, eller försökte iaf kolla. Skulle ge den högst 5/10, skönt att James Gunn röjer upp och lägger ner den här skiten.

#15129

Postad 21 december 2022 - 10:54

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Är verkligen publikens applåder och en indikation på kvalitet?
Såg Black Adam på HBO Max igår, eller försökte iaf kolla. Skulle ge den högst 5/10, skönt att James Gunn röjer upp och lägger ner den här skiten.

Någon vill alltid hata.

Helt ok, jag bara gav min åsikt och publikens.
Jag ger aldrig filmer tärningskast eller siffra.

Den komm på bra listan min av superhjälte filmar.

Var van Damme med i någon av dem?

Don't worry har bruden från midsommar i huvudrollen..

Redigerat av Danke, 21 december 2022 - 11:07.


#15130

Postad 21 december 2022 - 13:08

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Dayshift på Netflix var ok underhållning, en typisk popcorn film.

Det omhandlar Vampyrjakt, och sedan vi är så fokuserade på rollerna så är Jamie Foxx och Snoop Dogg två av huvudpersonerna. Peter Stormare är även med.

Och förut vi startar hat mot popcorn filmerna, så tycker jag casting var cool, storyen var lite tunn, men det var roligt. Lite mycket splatter vald blandad med dry komedi... Cool kameraförnig, lite biljakt med drönar camera etc

Redigerat av Danke, 21 december 2022 - 13:13.


#15131

Postad 21 december 2022 - 21:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Avatar 2, Bio 3D

 

3D stör fortfarande mer än det ger. Jag har inte sett 3D-bio sen Avatar 1, och det har inte blivit bättre.

Filmen är en typisk uppföljare. Gillar man ettan så gillar man nog denna men nyhetens behag och wow-känslan har förstås avtagit. 
På tok för lång för bio (kissnödighetsvarning). Se den hemma i 2D med några kalla öl och hela familjen.



#15132

Postad 21 december 2022 - 22:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

SC-Zap,

Inte bara Van Damme, Stallone har ju också en diger lista. Finns många fler. Den här filmen blir kvällens kulturutbud. Får se vad jag minns och hur jag gillar den idag. :-)

Edit: Har försökt rotera bild för att den ska stå upp utan att lyckas. Vet att några andra haft samma fenomen, tips?

Lite konstig lösning men jag har roterat min i windows egna bild-app, ett helt varv så att den "sparas" så, och då har det fungerat.

 

Edit/Verkar funka dåligt med din bild....

 

Sista lösning, se på bilden korrekt, snippa med windows snipp-tool och spara som ny bild.... <_<

 

 

 

Bifogad fil  stallone.JPG   61,1K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Demon Slayer, 21 december 2022 - 22:32.


#15133

Postad 22 december 2022 - 14:58

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Avatar 2, Bio 3D

3D stör fortfarande mer än det ger. Jag har inte sett 3D-bio sen Avatar 1, och det har inte blivit bättre.
Filmen är en typisk uppföljare. Gillar man ettan så gillar man nog denna men nyhetens behag och wow-känslan har förstås avtagit.
På tok för lång för bio (kissnödighetsvarning). Se den hemma i 2D med några kalla öl och hela familjen.


Bättre skippa ölen om du blir pissnödig?

#15134

Postad 22 december 2022 - 15:04

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Bättre skippa ölen om du blir pissnödig?

Han dricker ju ett par öl eller två när kollar på hemmabio, kan ju pausa
Förstår han, hatar va på vanlig bio, helst längre filmer, inte för att man inte dricker öl, mem man är så låst, och för många störmoment , kollar möe hellre hemma en fredagkväll, och en go ipa och lite jordnötter till   :)

Avatar 2, Bio 3D

3D stör fortfarande mer än det ger. Jag har inte sett 3D-bio sen Avatar 1, och det har inte blivit bättre.
Filmen är en typisk uppföljare. Gillar man ettan så gillar man nog denna men nyhetens behag och wow-känslan har förstås avtagit.
På tok för lång för bio (kissnödighetsvarning). Se den hemma i 2D med några kalla öl och hela familjen.

Aldrig lärt mig gilla 3 D i filmer heller, blir bara jobbigt efter ett tag, och bättre bild i 2D
Japp, kollar hellre hemma, även om min vardagsrumsbio är en lågbudget jämfört med din, men blir bättre hemma  :)


Redigerat av Garrett, 22 december 2022 - 15:52.


#15135

Postad 25 december 2022 - 09:45

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Kan jag tyvärr inte svara på, då jag endast sett den i Imax 3D.

 

Det jag kan säga, är att JC har gjort någonting när det gäller 3D. Vansinnigt bra och skarp bild. Var ju och såg re-releasen av Avatar på Imax 3D och tyckte att den såg magisk ut (klart bättre än originalet 2009), nämnde även att klippet de visade från nya då, var klart bättre än själva filmen. Nu när jag såg den nya, så kan jag säga att det var ännu bättre. Vet inte om dom gjort något med glasögonen eller vad de gjort.

HFR gör ju att allt blir skarpare (extra mycket it 3D). Man märker verkligen skillnaden när filmen byter frame rate, allt blir ju blurrigt när det går ner till 24 fps.



#15136

Postad 25 december 2022 - 12:15

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Ja precis att folk älskar 24p är en riktig gåta :) Även första avatar var filmade med fyra 3D kameror och inte processade i efterhand därav bättre kvalitet.

Funderar att se den på tisdagen. 250 kr var inte gratis. Vilken rad rekommenderas för imax salongen på Scandinavia solna. Vill ha max upplevelse utan för mycket gamnacke är ju ändå 3 timmar :)

#15137

Postad 25 december 2022 - 13:43

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Ja precis att folk älskar 24p är en riktig gåta :) Även första avatar var filmade med fyra 3D kameror och inte processade i efterhand därav bättre kvalitet.

Funderar att se den på tisdagen. 250 kr var inte gratis. Vilken rad rekommenderas för imax salongen på Scandinavia solna. Vill ha max upplevelse utan för mycket gamnacke är ju ändå 3 timmar :)


Sett tex Gemini Man i 60fps? Fy fasen säger jag, ser ut som dokusåpa eller dokumentär, eller bakom kulisserna inspelning! 👀😄 Tur att det typ bara finns ett par filmer i det formatet säger jag bara :P Ingen filmskapare verkar vilja hoppa på 60fps 👍😁

#15138

Postad 25 december 2022 - 13:47

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Ja precis att folk älskar 24p är en riktig gåta :) Även första avatar var filmade med fyra 3D kameror och inte processade i efterhand därav bättre kvalitet.

Funderar att se den på tisdagen. 250 kr var inte gratis. Vilken rad rekommenderas för imax salongen på Scandinavia solna. Vill ha max upplevelse utan för mycket gamnacke är ju ändå 3 timmar :)

 

Jag rekommenderar rad 8, så nära mitten på raden som möjligt då förstås.



#15139

Postad 25 december 2022 - 14:08

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar rad 8, så nära mitten på raden som möjligt då förstås.


Kanon tack :)

Har inte sett Gemini man. Skäms lite över det.

#15140

Postad 25 december 2022 - 14:22

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Gemini Man är inte så värst mycket att se, vare sig i 24 eller 60 bilder i sekunden. Billy Lynn's Long Halftime Walk är en klart bättre film, som gör sig bäst i 3D och då ser den faktiskt riktigt bra ut. HFR tillför egentligen bara något extra i scenen där de firar Thanksgiving då det ställs i tydlig kontrast mot Lees andra filmer där samma högtid skildras (The Ice Storm, Brokeback Mountain m.fl.).



#15141

Postad 25 december 2022 - 14:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Den drömlika känslan med 24 b/s fungerar bra ihop med konstnärlig ljus- och färgsättning.

 

Känslan av omedelbarhet och verklighet i högre bildfrekvenser krockar ofta med dessa och skapar kulisskänsla eftersom ljus och färger inte beter sig likadant i verkligheten som man ofta låter dem göra i film. Om man vill skapa en mer realistisk känsla genom högre bildfrekvenser måste man ta hänsyn till det även i ljussättning och grading och vara mer återhållsam där för att helheten ska kännas trovärdig.



#15142

Postad 25 december 2022 - 16:12

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar rad 8, så nära mitten på raden som möjligt då förstås.


120 platser kvar men alla vid kanten så blev rad två med gamnacke på onsdag. Lär bli skön kontrast mot när man ser hemma på 55" iaf ;)

#15143

Postad 25 december 2022 - 20:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

King of the Lost World (Asylum).

https://www.rottento..._the_lost_world

 

Story: 1/10

Skådespeleri: 2/10

CGI: 0/10

Betyg: 1/10 ;)

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-12-25 kl. 19.56.55.png   520,63K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-12-25 kl. 20.00.34.png   846,9K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 25 december 2022 - 20:16.


#15144

Postad 25 december 2022 - 20:29

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 1
Ageve,

Skratt. Den där ligger numera på min bucket list.

#15145

Postad 25 december 2022 - 22:09

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Sett tex Gemini Man i 60fps? Fy fasen säger jag, ser ut som dokusåpa eller dokumentär, eller bakom kulisserna inspelning!

Slutscenen i bygghandeln med explotioner, eld och kulor i superskarp 3D såg inte ut som något annat jag sett. Den enda dokusåpa jag kollat på är Gränsbevakarna Australien, och den ser extremt skild från Gemini Man.



#15146

Postad 25 december 2022 - 23:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Cannibal girls (1973). Bluray, filmswelike.
Ivan Reitmans andra film är en höjdare. Stämningsfull, paranoid och udda. Kul att se Eugene Levy (pappan i American pie) med värsta afrofrillan och mustasch. Sett denna flera gånger tidigare och letar än efter Holländska video 2000 utgåvan på VIA. 

4 av 5.

Telefon (1977). Stream.
Don Siegel härliga kalla kriget film om ryska sleeper-cells i USA som en avhoppad KGB agent (Donald Pleasence) aktiverar via en speciell ramsa han läser upp via telefonen. Charles Bronson och Lee Remick jagar Pleasence över USA. Bra film som jag inte sett på minst säkert 20 år.

3 av 5.

Delirium (1987). Bluray, 88 films.
Lamberto Bava stiliga och galna giallo som är som inget annat. Utspelar sig kring en pin-up tidning (så det är mycket naket i filmen) där en mördare slaktar folk kring ägarinnan av tidningen Gloria (Serena Grandi). Vi har flera kända ansikten med som George Eastman, Daria Nicolodia, David Brandon, Karl Zinny och Sabrina.

Älskar denna filmen och har sett den många gånger de senaste 30 åren.

4 av 5.

 

Bifogad fil  321684960_462969782691335_9204837083559765387_n.jpg   96,29K   0 Antal nerladdningar



#15147

Postad 26 december 2022 - 00:33

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Ben Hur (1959) på BD. Klassiker! Betyg 8 av 10 avbrutna åror!

 

Synpunkter:

Flera minuter med bara musik och en textruta: "Overture/Intermission...."! Hur hade det funkat på nästa Marvel-rulle? :P

Mörka scener var väldigt utfrätta, fick sätta "dynamic iris" på "full" för första gången för att det skulle bli bra.

Ställer frågan: "Directors intent" vs. överföringsfel vs. bildvisarens begränsningar? Förstår konceptet med att hålla "rena" inställningar, men kan man lita på att insignalen är "ren"? Kan inte tänka mig att William Wylers vision var så blekta kvälls-scener?

 

Slutsats: Bra film, lite överdrivet religiös på slutet, men helt klart sevärd.



#15148

Postad 26 december 2022 - 10:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Vet inte vad som menas med ”rena insyällningar” eller ”väldigt utfrätta mörka scener”, men principiellt så vinner man alltid på att kalibrera sin projektor eller TV. Det gör att kommunikationen mellan innehållet och åskådaren sker med lägre felfaktor.

Har aldrig satt mig in i hur Ben-Hur jar restaurerats men filmer som skjutits på 65mm brukar tyvärr vara väldigt slitna och ga rejält med skarvar. Ofta användes originalnegativen för att framställa visningskopior och för sådana långkörare som Ben-Hur, Lawrence av Arabien med flera så leder till mycket slitage i slutändan. Jorden runt på 80 dagar kan i värsta fall vara förlorad för all framtid.

I brist på bättre saker att göra på juldagen såg jag båda versionerna av Karl-Bertil Jonssons Julafton på SVT Play igår kväll. Hannes Holms filmatisering är en ytterst märklig tolkning. Trots sitt rappa klippande och hoppiga manus så går berättandet på lågvarv. Ganska märkligt och bitvis rentav frustrerande ändå för en film på 105 minuter. Tidsaspekten är närmast omöjlig att förstå också. Bra scenografi men känns bortkastat på ett så dåligt hantverk.

Originalet å sin sida är fortfarande bra, om än mer ofrivilligt kul tack vare Tage Danielssons osentimentala monologiserande. Åhlins helt överdrivna animationer blir ockaå charmiga och ger karaktärerna liksom miljöerna en extra dimension. Återigen är det rappt och hoppigt, men berättandet går framåt i hög fart. Det är närmast en lättnad efter att ha genomlidit nyinspelningen.

#15149

Postad 26 december 2022 - 11:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Såg också nya Karl Bertil. Synd de inte fick in att de närt en kristdemokrat vid sin barm nu när det är överbevisad att Karl Bertil inte är kommunist.

Har bara sett originalet en gång men den här fann jag rätt märklig och osammanhängande

#15150

Postad 26 december 2022 - 11:25

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Vet inte vad som menas med ”rena insyällningar” eller ”väldigt utfrätta mörka scener”, men principiellt så vinner man alltid på att kalibrera sin projektor eller TV. Det gör att kommunikationen mellan innehållet och åskådaren sker med lägre felfaktor.

Har aldrig satt mig in i hur Ben-Hur jar restaurerats men filmer som skjutits på 65mm brukar tyvärr vara väldigt slitna och ga rejält med skarvar. Ofta användes originalnegativen för att framställa visningskopior och för sådana långkörare som Ben-Hur, Lawrence av Arabien med flera så leder till mycket slitage i slutändan. Jorden runt på 80 dagar kan i värsta fall vara förlorad för all framtid.

I brist på bättre saker att göra på juldagen såg jag båda versionerna av Karl-Bertil Jonssons Julafton på SVT Play igår kväll. Hannes Holms filmatisering är en ytterst märklig tolkning. Trots sitt rappa klippande och hoppiga manus så går berättandet på lågvarv. Ganska märkligt och bitvis rentav frustrerande ändå för en film på 105 minuter. Tidsaspekten är närmast omöjlig att förstå också. Bra scenografi men känns bortkastat på ett så dåligt hantverk.

Originalet å sin sida är fortfarande bra, om än mer ofrivilligt kul tack vare Tage Danielssons osentimentala monologiserande. Åhlins helt överdrivna animationer blir ockaå charmiga och ger karaktärerna liksom miljöerna en extra dimension. Återigen är det rappt och hoppigt, men berättandet går framåt i hög fart. Det är närmast en lättnad efter att ha genomlidit nyinspelningen.

Hade säkert inte blivit lika bra utan Tage.

Med utfrätt menar jag att det ser ut som om hela bilden är för ljus så att det svarta blir mer grått. Lite som överexponerat.

Med ren menar jag att det oftast rekommenderas att slå av alla bildförbättrare, men ibland kan det behövas för att få bra bild.

Ett exempel på rejäl överexponering pratade dom om för restaureringen av Kanonerna på Navarone. En natt-scen som i kopiorna blivit till dag-scen.





3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.