Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia IP-TV in i HTPC?

592 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
88 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34368 inlägg) 13 timmar sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 13 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 14 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 15 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#101

Postad 22 augusti 2006 - 21:02

Unregistered16fcbb69
  • Unregistered16fcbb69
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hej

Nån som har löst problemet med kryptering av BBB:s IP-TV. Har ett programkort men hur får jag in denna info i HTPC:n?. Som det är nu får jag in någon typ av signal via VLC men bara krypterat flimmer. Kommer snart att flytta till en bostad med annan digitalTV-lösning men jag tänkte det kunde vara kul att prova.

#102

Postad 11 januari 2007 - 21:27

starz
  • starz
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Vet att detta är en gammal tråd, men mitt intresse för ämnet har inte svalnat.

Det jag kan se genom att ansluta VLC till multicast-strömmarna är en liten bit av bilden klart, närmare bestämt den övre raden (med raden menar jag en rad lika bred som de fyrkantiga bitar som krypteringen fixar till). Måhända att jag svamlar, men då jag faktiskt lyckas se lite av bilden okrypterat, borde inte detta betyda att inte hela bilden är krypterad, och att man i så fall skulle kunna luska ut lite mer?

Jag undrar vilka verktyg man skulle kunna använda för att kunna få ut mer information från bildströmmen, någon som vet?

Tack på förhand,
starz

#103

Postad 11 januari 2007 - 23:02

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Hej allihopa!

Vet att detta är en gammal tråd, men mitt intresse för ämnet har inte svalnat.

Det jag kan se genom att ansluta VLC till multicast-strömmarna är en liten bit av bilden klart, närmare bestämt den övre raden (med raden menar jag en rad lika bred som de fyrkantiga bitar som krypteringen fixar till). Måhända att jag svamlar, men då jag faktiskt lyckas se lite av bilden okrypterat, borde inte detta betyda att inte hela bilden är krypterad, och att man i så fall skulle kunna luska ut lite mer?

Jag undrar vilka verktyg man skulle kunna använda för att kunna få ut mer information från bildströmmen, någon som vet?

Tack på förhand,
starz

<{POST_SNAPBACK}>


Låter märkligt. Det lilla jag testade med VLC (finns beskrivet i en annan tråd) så fick jag då snyggt och tjusigt ut hela bilden. Det var ju i och för sig ett tag sedan och då var det i alla fall inte krypterat. Men jag fick ett brev bara här om dagen med information om att programkorten skall bytas ut. Och jag har sett att scramblermodulen i boxen är uppdaterad. Så eventuellt kanske dom har börjat köra krypterat.

Vad gäller att få ut mer information om strömmen så kan du ju alltid försöka kolla i Messages fönstret (öppnas med View > Messages...). Där kan man få ut en hel del intressant (även om det inte alltid är så lätt att tolka).

/Peter Cigéhn

#104

Postad 13 januari 2007 - 19:06

starz
  • starz
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag ser att jag förvirrar er lite här. Jag glömde helt och hållet att ange att jag har BBB, inte Telia.
Ska göra lite fler tester imorgon, och se om något lossnar :D

/starz

#105

Postad 13 januari 2007 - 19:21

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag ser att jag förvirrar er lite här. Jag glömde helt och hållet att ange att jag har BBB, inte Telia.
Ska göra lite fler tester imorgon, och se om något lossnar :D

/starz

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, det var lite förvirrande. Med tanke på trådens namn så förutsatte jag att det var Telia vi pratade om... B)

/Peter Cigéhn

#106

Postad 23 januari 2007 - 19:19

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Finns det någon box för att spela in IPTV, behöver inte vara för HTPC.
Funderar på att skaffa Telia IPTV, tycker dom har ett bra utbud som inte kostar skjortan. Tycker Boxer är rätt dåligt, har bara 50% signal på mina TV4 kanaler och deras canal+ utbud suger.

#107

Postad 23 januari 2007 - 20:05

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Finns det någon box för att spela in IPTV, behöver inte vara för HTPC.
Funderar på att skaffa Telia IPTV, tycker dom har ett bra utbud som inte kostar skjortan. Tycker Boxer är rätt dåligt, har bara 50% signal på mina TV4 kanaler och deras canal+ utbud suger.

<{POST_SNAPBACK}>


Tyvärr så tillhandahåller inte Telia någon annan box än Kreatel IP-STB 1510 boxen. Och den har ingen hårddisk inbyggd. Så för att spela in så får du tyvärr skaffa en separat DVD-recorder eller liknande.

/Peter Cigéhn

#108

Postad 23 januari 2007 - 20:45

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Okej men det finns alltså en till scartutgång på den så man kan koppla till en DVD recorder iaf.

#109

Postad 23 januari 2007 - 20:55

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Okej men det finns alltså en till scartutgång på den så man kan koppla till en DVD recorder iaf.

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns en SCART utgång som man kopplar in i DVD-recorden (jag har själv kopplat så till en DVD-recorder). Mer information om boxen finns på Telias egna sidor.

Mer detaljerad information om boxen finns på Motorolas (fd Kreatel) sidor.

/Peter Cigéhn

#110

Postad 23 januari 2007 - 22:29

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Jag har beställt det nu iaf, är less på Boxers klena och dyra utbud. Tappar visserligen 5Mbit men, kommer nog få ut runt 12Mbit iaf. Beställde med Canal+ total.

#111

Postad 03 februari 2007 - 17:46

eddgge
  • eddgge
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Hmm, förstår inte att folk tycker att Boxer har så himla klent utbud jämfört med Telia.
Telia saknar tex helt internationella nyhetskanaler och allt i Viasat's utbud (TV3, TV8, Explorer tex). Dessutom verkar Telia inte ha några som helst planer på HDTV (Boxer har åtminstone börjat med provsändningar i vissa delar av landet), man kan dessutom bara ha Telia på en TV i taget.
Jag kommer snart att flytta in i ett helt nybyggt hus och är mycket besviken över att vi bara kommer att få tillgång till Telia's tjänser (Fiber LAN som ska bära Internet, telefon och TV i samma ledning). Tydligen ska man förvisso kunna ha flera TV boxar när man har LAN men jag kommer försöka sätta upp en liten antenn på balkongen för att ta in Boxer istället.

#112

Postad 03 februari 2007 - 19:44

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Dessutom verkar Telia inte ha några som helst planer på HDTV (Boxer har åtminstone börjat med provsändningar i vissa delar av landet), man kan dessutom bara ha Telia på en TV i taget.
Jag kommer snart att flytta in i ett helt nybyggt hus och är mycket besviken över att vi bara kommer att få tillgång till Telia's tjänser (Fiber LAN som ska bära Internet, telefon och TV i samma ledning). Tydligen ska man förvisso kunna ha flera TV boxar när man har LAN men jag kommer försöka sätta upp en liten antenn på balkongen för att ta in Boxer istället.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad gäller HDTV så är verkar följande vara ett standardsvar från Telias support:

"Telia Digital-tv erbjuder idag inte möjligheten till HD-tv, Den främsta anledningen är att det skulle kräva mer bandbredd än vi har möjlighet att leverera på de flesta adsl-anslutningar, Diskussioner förs kring möjligheten att erbjuda HD-tv via våra stadsnätsanlutningar, men inget beslut är ännu taget om detta."

Sedan om detta kan utryckas som att "Telia inte ha några som helst planer på HDTV" låter jag vara osagt. ;)

Personligen så tycker jag att du väljer "fel" väg. I mina ögon så är bredbandsbaserad TV framtidens melodi, det är där som tjänsteutvecklingen kommer att ske. Markbunden TV sändning har sina fördelar, men också sina begränsningar. Ta bara HDTV som exempel. Det kommer alltid att vara begränsningar i luften på hur många HDTV kanaler som kommer att kunna sändas. Radiofrekvenser är begränsad naturresurs. Motsvarande begränsningar kommer aldrig att finnas med en bredbandslösning eftersom det "bara" är att öka kapaciteten och bandbredd i nätet. Speciellt i ditt fall med fiberanslutning. Tack vare den dubbelriktade kommunikationen i bredbandsbaserad TV (IP-baserad) så kan mycket mer sofistikerade tjänster tas fram, som t ex Video-On-Demand. Försök få till detta med markbaserad digital-TV som Boxer.

Sedan kan man alltid ifrågasätta kanalutbud och framtida planer på HDTV. Jag tycker i alla fall att du redan har hamnat i framtiden: Du får fiber in i huset och triple-play med alla de möjligheter detta ger! Jag har själv fiber in i huset och triple-play med Telia (IP-telefon, bredband och TV) och har så haft i snart ett år. Jag är klart nöjd, och kan bara gratulera dig till samma lösning (även om du inte verkar ha insett nyttan med du faktiskt får ;) ).

/Peter Cigéhn

#113

Postad 03 februari 2007 - 22:43

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Det finns väl inget som säger att Telia inte kommer ta in TV3 och Viasat kanalerna, borde finnas kapacitet tycker man, antar att det är en kostnadsfråga enbart. Det är sämre med kapaciteten i Boxer. Har själv haft Boxer i ett år och jag är grymt besviken på det. Utbudet är så jäkla dåligt med Boxer, deras canal+ erbjudande är ett skämt. Jag har nu gått över till Telia IPTV och är så otroligt nöjd, visst saknar man TV3 men personligen har jag kabel också som ingår hyran, och kan ta in det den vägen.
Jag kommer säga upp Boxer även om dom börjar med HDTV. Som det känns nu så kommer vi ändå inte få se HDTV på länge i marknätet, det är sattelit som gäller.
Med IPTV känner man sig framtidssäkrad eftersom utveckligen där inte har samma begräsningar som marknätet.

#114

Postad 04 februari 2007 - 13:44

prefab
  • prefab
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej, har skummat igenom denna tråd som i.o.f.s. är på en teknisk nivå som vida överstiger min kunskap. Tänkte bidra med lite meddelandeutväxling mellan mig och Telia i denna fråga om det kan vara intressant. Sedan är min fråga till er forumdebattörer väldigt enkel, kommer det överhuvudtaget att vara möjligt för mig att använda Telias digital-TV (IPTV) tillsmmans med min mediacenterdator och TV på ett sätt som är acceptabelt, t.ex. kan jag få in IPTV-kanalsignaler från boxen in till datorn och använda MCE:ns programguide för kanalval + inspelning etc. Kommer jag att kunna styra digitalboxen med datorns medföljande IR-blaster etc.

Min utrusting kommer att vara:
TV: Sharp Aquos LC-46XD1E
HTPC: Acer Aspire Idea 510
Box: Kreatel IP-STB 1510

Alla svar på ovanstående tas tacksamt emot.



-------------------------------------------------------------------------

Första fråge/svar-växlingen:


Hej, jag skall flytta till ett nytt hus med Telia fiber-LAN för bredband, telefoni och digital-TV. Jag har nedan några konkreta frågor angående er digital-TV-tjänst som jag önskar tydliga svar på var och en. Stort tack på förhand.

1. Vad är det för signal för digital-TV via Telias bredband; DVB-T, DVB-S etc.?
DVB-T

2. Används någon form av kort i boxen? Vad är det för slags kortläsare och vad för slags korttyp?
Ja ett programkort.

3. Är det tekniskt möjligt att använda en annan box än den enda box ni erbjuder?
Nej inte i dagsläget.

4. Är ev. kort bundet till endast den box som ni levererar?
Ja det är bundet.

5. Eftersom det är 2006 och inte 1976 så vill jag kunna titta på en kanal samtidigt som jag spelar in en annan. Är det möjligt?
Ja om du har två stycken boxar.

6. Eftersom det är 2006 och inte 1986 så vill jag gärna använda tv:n i sovrummet också utöver vardagsrums-tv:n, är det möjligt?
Ja det är möjligt.

7. Eftersom det är 2006 och inte 1996 så vill jag gärna kunna nyttja timeshift-funktion så att jag kan pausa live-TV och titta vidare senare?
Nej det är inte möjligt med den nuvarande mjukvaran.

8. Kan jag koppla er eller annan box till en mediacenterdator och använda den för kanalval, uppspelning, inspelning, programguide etc?
Ja du kan koppla in våran box till övriga mediacenterdator.

9. Kan jag koppla er eller annan digitalbox till en DVD-inspelare för att hantera samma sak som i fråga 8?
Ja.

10. Om jag inte kan något av ovanstående vill jag veta vilka argument ni har för att jag skall teckna mig för er tjänst istället för att köpa mig en takantenn, teckna boxerabonnemang och köpa mig en egen box.
De mesta av de frågor du ställer tidigare kan du göra men sedan måste du avgöra själv om vår lösning passar till dina behov eller om det finns någon bättre lösning för dig.

11. Om jag inte kan något av ovanstående önskar jag veta vilka argumenten är för att kalla er digital-TV-tjänst för framtidens TV och inte dåtidens TV?
Eftersom tjänsten går via en bredbandsanslutning finns det bandbredd som gör att det finns utrymme för nya tjänster och funktioner, det går snabbt om man behöver förändra något i utbud eller exempelvis mjukvara.



----------------------------------------------------------------------

Andra frågeomgången:


1. Är signalen verkligen DVB-T, alltså samma signal som för marksänd digital-TV via antenn?

5 & 6. Enligt tidigare besked så skulle det inte vara möjligt att få ha två boxar men det är det alltså? Vad är det förenat med för extra kostnad?

7 & 8. Är det p.g.a. att det är DVB-T som det är möjligt att koppa boxen till en mediacenterdator med Win XP Mediacenter Edition 2005? Kan ni alltså bekräfta att det är möjligt att använda den för kanalval etc. samt använda ME2005:s programguide (EGP) för inspelning? Eftersom ME2005 har timeshiftfunktion så borde det väl då gå att använda den eller?


Telias svar:


Hej!
Man kan ha två boxar kopplade till bredbandet. Om du vill ha en extra box kostar den 2495 kronor och sedan tillkommer kostnader för abonnemanget beroende på vilket kanalpaket du väljer och det är ordinarie pris enligt prislista.

Du måste dock använda digital TV boxen för att kunna se på TV, även via datorn. Begränsningen är ditt TV kort, om möjligheten finns att koppla en scartkabel till TV kortet. Det finns även en S video utgång I digital TV boxen.
koppla det enligt följande går att jämföra med att koppla en DVD spelar in i datorn.

När det gäller specifika frågor om mediecenter hänvisar jag till microsoft.se. Jag tror att möjligheten finns att ställa in alla kanaler manuellt i program guiden.

Du måste nog tyvärr byta kanal på boxen när du spelar in, exempelvis som om du använt parabol.

Med vänlig hälsning
Telia Kundservice

#115

Postad 04 februari 2007 - 14:18

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

1. Vad är det för signal för digital-TV via Telias bredband; DVB-T, DVB-S etc.?
DVB-T

7. Eftersom det är 2006 och inte 1996 så vill jag gärna kunna nyttja timeshift-funktion så att jag kan pausa live-TV och titta vidare senare?
Nej det är inte möjligt med den nuvarande mjukvaran.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har själv ingen som helst erfarenhet av MCE så dom bitarna överlåter jag till andra att uttala sig om. Men spontant så skulle jag gissa att du inte kommer att få det att fungera (vilket hela den här tråden går ut på).

För det första så är det inte DVB-T (och inte DVB-S eller DVB-C heller). Fattar inte hur Telia kunde svara att dom sänder DVB-T. Problement som jag förstått det är att med IP baserad digital-TV så är det rätt mycket "propreitärt", dvs speciallösningar för en given operatör. Boxar, programvara och funktionalitet är anpassade för en specifik operatör, som t ex programguider, text-tv mm mm.

Sedan att dom påstår att det är den nuvarande programvaran i boxen som sätter begränsning på time-shift skulle jag också vilja ifrågasätta. Boxen (Kreatel IP-STB 1510) har ingen hårddisk och det krävs nog betydligt mer än bara programvara för att få till time-shift. Det finns ett examensarbete gjort som diskuterar utbyggnad av 1510 boxen med PVR funktionalitet genom att koppla in en extern USB hårddisk på den USB anslutning på boxen. Men enligt det examensarbetet så blev begräsningen på USB anslutningen (jag tror det är en USB 1.1 anslutning som har relativt begränsad bandbredd) som satte stopp får sådan funktionalitet med en 1510 box. Så för att få time-shift så krävs det nog någon annan av Motorolas (fd Kreatels) boxar med inbyggd hårddisk.

Visst, om du kopplar in extern hårdvara (som t ex en DVD-recorder med hårddisk) så kan du få timeshift med den. Men inte enbart med 1510 boxen.

/Peter Cigéhn

#116

Postad 04 februari 2007 - 15:25

prefab
  • prefab
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack för svar cigehn.

Tråden handlade väl i första hand om huruvida det går att få in Telias IP-TV direkt in i datorn utan att gå via deras box. Nåja.

Kan det vara så att det är DVB-T signal från boxen (omvandlat) och att det är det som de avser med svaret???

De säger ju att "Ja du kan koppla in våran box till mediacenterdator." Det måste ju betyda något, eller? Det är ju i.o.f.s. Telia som skall svara på det men jag är så trött på deras support nu så jag pallar inte en omgång till.

Timeshift-funktionen hoppas jag få tillgång till genom Win MCE (om nu ovanstående funkar förstås). Att deras skitbox (Den enda de erbjuder) inte klarar det har jag förstått.

Kan intE fatta att de inte åtminstånde certifierar typ 3 olika boxar som man kan välja mellan (med olika kostnad förstås) där den dyrastE skulle kunna ha hårddisk, dubbla mottagare, EPG med inspelning etc.

Jaja, vi får se om en månad, då jag flyttat in och kan testa själv. Funkar det inte så klättrar jag upp på taket och skruvar dit en antenn, skaffar boxerabonnemang och köper den box jag vill ha ,men det känns lite trist när det nu går fibertråd rakt in i huset.

#117

Postad 04 februari 2007 - 16:25

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
De signaler som kommer ut ur boxen är vanlig analoga signaler, antingen via SCART, video eller S-video anslutning. Den digitala signalen som kommer in i boxen via nätverksanslutningen kommer ut som en vanlig analog TV-signal via någon av dessa tre anslutningar.

Men precis som Telia svarar så kan man väl säkert koppla in denna analoga signal in på någon form av TV-kort i datorn som har någon av dessa tre olika anslutningsformer (SCART, RCA eller S-Video). Jag antar att det är någon sådan form av inkoppling som Telia anser att du kan försöka dig på. Jag har som sagt var ingen erfarenhet själv av MCE eller vilka olika typer av TV-kort som finns.

Och visst, då kan du säkert få till time-shift i datorn då man spelar in den analoga signalen ut från boxen (på samma sätt som jag har time-shift i min DVD-recorder med hårddisk som jag har kopplat till boxen).

Men då blir det ju också precis som Telia svarade, att man måste byta kanal på boxen. Om du anser att det är ett acceptabel lösning så antar jag att du kan få det att fungera. Nästa steg att då kunna styra boxen (byta kanal) via "IR-blaster" (nu gissar jag hur en sådan funkar) kanske också kan funka. Dock så är ju Kreatel boxen ganska ovanlig och jag sett folk på forumet ha synpunkter på hur svårt det är att få programmerbara fjärrkontroller att kunna styra Kreatel boxen. Men det borde väl gå att få fungera.

Sedan om detta är allt som behövs för att få en komplett MCE lösning att funkar är som sagt var jag helt fel person att svara på. Jag gissar att EPG information och liknande lär du inte kunna få in på datorn på nåt smidigt sätt (den finns nog bara i boxen).

Men jag kan inte mer än hålla med om att ett lite större utbud av boxar vore trevligt (vilket jag också påpekat för Telias support ett antal gånger).

/Peter Cigéhn

#118

Postad 12 februari 2007 - 21:24

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Jag följer tråden med intresse...
har oxå MCE 2005 och funderar på lösningar för att kunna ta in bilden utan att förlora för mycket kvalitet.
Jag tänkte först prova abonnemanget ett tag (hoppade på gratis 12mån) och sedan införskaffa:


Jag är oxå orolig för hur MCE:s IR-blaster skall funka med Kreateln. Annars har jag iofs en workaround eftersom jag har en ultra-sconi som kan ta emot valfri IR-kod och översätta den till annan fjärrkontrolls signal och återutsända den. 100% lärbar dessutom!

Återkommer med erfarenheter.

Men för tusan, vad är USB utgången till för?? Varför göra reklam för den i spec om den är oanvändbar!?? Det är snudd på lurendrejeri eftersom man kan förledas att tro att den är kopplingsbar mot PC i syfte att överföra bild och ljud...

Förövrigt kommer jag att avsluta mitt abonnemang efter 9månader om inte telia tar fram alternativa boxar och lösningar för ex. HTPC alt. timeshifting....

/Leif

#119

Postad 13 februari 2007 - 11:31

pebo
  • pebo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Fel tråd...flyttar inlägget

Redigerat av pebo, 13 februari 2007 - 11:40.


#120

Postad 19 februari 2007 - 15:31

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Summering:
Läste tråden men kom inte fram till om det gick eller inte att öppna en ström i VLC om man har telia ip tv?
Någon som kan bekräfta eller dementera?

var det 233.33.194.1:10001 eller var det för BBB?
Behöver man bridga näteverken eller?



//Lasse

#121

Postad 19 februari 2007 - 20:30

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Summering:
Läste tråden men kom inte fram till om det gick eller inte att öppna en ström i VLC om man har telia ip tv?
Någon som kan bekräfta eller dementera?

var det 233.33.194.1:10001 eller var det för BBB?
Behöver man bridga näteverken eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Kan inte mer än hålla med om att den här tråden är lite förvirrande pga att diskussionen om Bredbandsbolagets IP-TV nästan "tagit över". Numera har ju denna diskussion en egen tråd så förhoppningsvis så kan denna tråd få hålla sig till att diskutera Telias IP-TV.

Vad gäller att öppna videoströmmar i VLC så går det alldeles utmärkt med Telias IP-TV (bättre än med Bredbandsbolaget). Än så länge vill säga, eftersom Telia (i motsats till Bredbandsbolaget) fortfarande kör okrypterat. Men med tanke på de nya Irdeto programkorten så är det nog inte långt borta innan Telia också börjar med krypterade sändningar.

Vad gäller UDP multicast-adresser och portar så gäller ovanstående Bredbandsbolaget, och ej för Telia. Sniffa lite med Wireshark samtidigt som zappar lite på boxen så konstaterar man snabbt vilka adresser och portar det är som gäller. Jag har inte sett någon lista med adresser och portar gällande för Telia publicerad någonstans.

Utrycket "bridga nätverken" har jag ingen aning om vad du menar med. Själv har jag fiberanslutning och för mig räcker det att koppla in datorn direkt på switchen som man får från Telia (har ingen aning om hur ADSL-modemet och dess anslutningar ser ut och funkar), dvs man får inte ha datorn bakom någon router eller liknande som mycket sällan släpper igenom multicast-trafik. Sedan bör man nog se till att slå av brandväggen på datorn som också sällan släpper igenom multicast. För utom det så bör det nog bara vara att tuta och köra... :blink:

/Peter Cigéhn

#122

Postad 19 februari 2007 - 23:53

karkador
  • karkador
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Om man läser på Telias hemsida står det att de sänder ut de okrypterade kanalerna gratis. Går det att kolla på dessa kanalerna via VLC utan någon digitalbox?

#123

Postad 20 februari 2007 - 08:14

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Vad gäller att öppna videoströmmar i VLC så går det alldeles utmärkt med Telias IP-TV (bättre än med Bredbandsbolaget). Än så länge vill säga, eftersom Telia (i motsats till Bredbandsbolaget) fortfarande kör okrypterat. Men med tanke på de nya Irdeto programkorten så är det nog inte långt borta innan Telia också börjar med krypterade sändningar.

Vad gäller UDP multicast-adresser och portar så gäller ovanstående Bredbandsbolaget,
/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Om du har provat och det går bra för dig, kan du inte skriva ner EN adress här.please
Då slipper jag jobbet med att sniffa. (lat)

//Lasse

#124

Postad 20 februari 2007 - 19:22

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Om man läser på Telias hemsida står det att de sänder ut de okrypterade kanalerna gratis. Går det att kolla på dessa kanalerna via VLC utan någon digitalbox?

<{POST_SNAPBACK}>


Får man vara nyfiken och fråga var detta står på Telias sidor? Med tanke på att de (än så länge) inte krypterar några kanaler alls så menar du alltså att alla Telias kanaler, i alla kanalpaket, skall vara gratis? Ursäkta, men jag betvivlar mycket starkt att Telia verkligen menar detta. ;)

Ange gärna en länk till var på Telia webbsidor som du har hittat detta påstående.

/Peter Cigéhn

#125

Postad 20 februari 2007 - 19:36

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Vad gäller att öppna videoströmmar i VLC så går det alldeles utmärkt med Telias IP-TV (bättre än med Bredbandsbolaget). Än så länge vill säga, eftersom Telia (i motsats till Bredbandsbolaget) fortfarande kör okrypterat. Men med tanke på de nya Irdeto programkorten så är det nog inte långt borta innan Telia också börjar med krypterade sändningar.

Vad gäller UDP multicast-adresser och portar så gäller ovanstående Bredbandsbolaget,
/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Om du har provat och det går bra för dig, kan du inte skriva ner EN adress här.please
Då slipper jag jobbet med att sniffa. (lat)

<{POST_SNAPBACK}>


Nja, själv är jag inte så pigg på att sprida den typen av (i mitt tycke allt för) detaljerad information. Men det finns säkert mer skrupelfria personer än jag som är villiga att dela med sig av vilka multicastadresser och portar som Telia sänder sina kanaler på... ;)

/Peter Cigéhn

#126

Postad 20 februari 2007 - 20:33

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
först frågar du den andra killen om de verkligen sänder okrypterat, sen i andra meningen säger du ha multicast adresserna och har provat själv!

hmm,den ekvationen går inte ihop.

om du inte vill sprida info, får du gärna maila mig dom, så kan jag sprida dom. Detta är ingen hemlig info eller ngt olaglig info, så du behöver inte vara rädd!
[email protected]
//Lasse

Redigerat av Unregisteredc6e77bda, 20 februari 2007 - 20:33.


#127

Postad 20 februari 2007 - 20:57

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

först frågar du den andra killen om de verkligen sänder okrypterat, sen i andra meningen säger du ha multicast adresserna och har provat själv!

hmm,den ekvationen går inte ihop.

om du inte vill sprida info, får du gärna maila mig dom, så kan jag sprida dom. Detta är ingen hemlig info eller ngt olaglig info, så du behöver inte vara rädd!
[email protected]
//Lasse

<{POST_SNAPBACK}>


Då ber jag om ursäkt för att ha varit lite otydlig. Det jag undrade vad gäller karkadors påstående var inte huruvida Telia sänder okrypterat eller inte (det vet jag redan att dom gör, och har även fått det bekräftat av personal på Telia supporten). Det jag undrar över är var någonstans på Telias webbsidor karkadors påstående finns formulerat. Jag tycker bara att påståendet, på det sätt som karkador skriver det, låter väldigt märkligt och därför vill jag läsa det med egna ögon så att inte Telias formulering har "förvanskats" på vägen.

Vad gäller spridandet av detaljer kring multicast-adresser och portar så är det för mig bara en principsak. Det har inte med att jag är rädd att göra. Jag håller fullkomligt med om att det inte är någon hemlig information eftersom i princip vem som helst, med lite datorvana, kan ta reda på den informationen. Det är just därför jag tycker att dom som är intresserade av information kan ta reda på den själv.

Vad gäller olaglig information så kanske det är så att det per definition inte är olagligt. Personligen så tycker jag dock att det är i gränslandet av vad jag anser vara etiskt försvarbart. Själv har jag tagit reda på det jag vet av ett rent tekniskt intresse av att förstå hur saker och ting fungerar. Jag har själv aldrig tittat någon längre stund på de kanaler jag får in på datorn (på sin höjd ett par sekunder åt gången) vid ett fåtal tillfällen. Detta har jag också påpekat i andra trådar och inlägg jag skrivit angående hur man med VLC kan titta på TV i datorn.

Därför har jag satt gränsen för vilken information jag delar med mig av vid exakta detaljer om adresser och portnummer. Kalla mig "snål" eller "egoistisk", men för mig är det en principsak...

/Peter Cigéhn

#128

Postad 21 februari 2007 - 13:08

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Antar Telia öppnar endast switchportarna för de som har IP-TV tjänsten och därmed kan man inte sniffa trafiken för de som inte redan abonnerar.

Nån som kollat om de kör ut mulitcasten till alla eller filtrerar?

#129

Postad 21 februari 2007 - 13:42

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Jag abb men ser INGA multicast strömmar alls i sniffer programvaran. Jag sitter på ADSL och tror att tjänsten där skiljer sig från om man har fiber. Detta eftersom cigehn säger att han SER multicast strömmen. Dock kan jag inte testa direkt via vlc eftersom ingen är villig!!! att ge ut multicast adresserna.


//lasse

#130

Postad 21 februari 2007 - 19:23

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Antar Telia öppnar endast switchportarna för de som har IP-TV tjänsten och därmed kan man inte sniffa trafiken för de som inte redan abonnerar.

Nån som kollat om de kör ut mulitcasten till alla eller filtrerar?

<{POST_SNAPBACK}>


Hela grejen med multicast är ju att du måste ha gått med i rätt multicastgrupp (med ett IGMP join group meddelande). Innan du har gjort denna join så kommer du inte att se någon multicasttrafik. Så de som inte abonnerar på tjänsten kommer ha väldigt svårt att avgöra om de kan ta emot multicasttrafiken eller inte eftersom de inte vet vilka multicastgrupper som det ska göra join på.

Detta är också en av anledningar till att jag av princip inte vill sprida information om adresser och portar. Ponera att Telia av någon anledning inte spärrar ut multicasttrafiken. Då skulle det innebära att personer som inte ens har IP-TV tjänsten helt plötsligt kan se på nånting som dom inte betalar för. Och då har vi definitivt passerat min etiska gräns... :P

/Peter Cigéhn

#131

Postad 21 februari 2007 - 19:41

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag abb men ser INGA multicast strömmar alls i sniffer programvaran. Jag sitter på ADSL och tror att tjänsten där skiljer sig från om man har fiber. Detta eftersom cigehn säger att han SER multicast strömmen. Dock kan jag inte testa direkt via vlc eftersom ingen är villig!!! att ge ut multicast adresserna.


//lasse

<{POST_SNAPBACK}>


Hur sniffar du? Jag gissar att eftersom du har ADSL så är det separata portar på modemet för boxen och för din dator. Då är det inte alls säkert att multicasttrafiken kommer ut på porten på modemet som du har kopplat till din dator. Se till att ha en switch, eller ännu hellre en hubb, som du kopplar in på porten där boxen nu sitter, och sedan sniffa på en av portarna på switchen eller hubben istället.

Troligtvis så är det nog också så att om du inte ser någon multicasttrafik på din dator med snifferprogramvara (med din nuvarande uppkoppling) så lär du inte heller se nånting med VLC heller (även om du visste vilka addresser och portar som gäller).

Sedan kan du alltid kolla igenom Officiell Tråd - Telias Bredbands-TV för mer information från folk som har ADSL anslutning och som har fått det att fungera med VLC, t ex inlägg #105.

/Peter Cigéhn

#132

Postad 21 februari 2007 - 19:55

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
tack för tipset om tråden....Ska skumma igenom senare

Jo, jag vet hur man sniffar och nej jag kopplar inte på den andra porten.

//Lasse

#133

Postad 20 mars 2007 - 00:31

Unregistered6f88822a
  • Unregistered6f88822a
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Blåser liv i denna gamla tråden

Testade på telia funkar utmärkt att kolla på samma kanal som iptv:n med vlc.
Men den vill inte öppna strömmen själv.
kopplade bort triple play så jag fick ut multicasten till alla portar på modemet först.
Ettan låg på 239.16.16.1:5555

Har det svarta 660h modemet och det gick att konfigurera portarna så man fick 2 iptv utgångar och samtidigt ha kvar vanliga uppkopplingen.

#134

Postad 25 mars 2007 - 10:20

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Blåser liv i denna gamla tråden

Testade på telia funkar utmärkt att kolla på samma kanal som iptv:n med vlc.
Men den vill inte öppna strömmen själv.
kopplade bort triple play så jag fick ut multicasten till alla portar på modemet först.
Ettan låg på 239.16.16.1:5555

Har det svarta 660h modemet och det gick att konfigurera portarna så man fick 2 iptv utgångar och samtidigt ha kvar vanliga uppkopplingen.

<{POST_SNAPBACK}>


Har du provat att köra utan boxen?
Jag får vackert vänta en månad till på min box och försöker öppna kanal 1 med vlc men det går inte.
Det kanske är så att man måste ha boxen inkopplad också för att få det att fungera?

#135

Postad 26 mars 2007 - 19:58

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Blåser liv i denna gamla tråden

Testade på telia funkar utmärkt att kolla på samma kanal som iptv:n med vlc.
Men den vill inte öppna strömmen själv.
kopplade bort triple play så jag fick ut multicasten till alla portar på modemet först.
Ettan låg på 239.16.16.1:5555

Har det svarta 660h modemet och det gick att konfigurera portarna så man fick 2 iptv utgångar och samtidigt ha kvar vanliga uppkopplingen.

<{POST_SNAPBACK}>



Hur gör man för att återställa till ursprungligt skick?

/Leif

#136

Postad 26 mars 2007 - 21:19

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
:D
Tittar nu på ettan i datorn! Kopplade modemet via min linksys (wrt54GL) router vidare till digitalboxen...voila!

Sedan lägger jag ut bilden via DVI på 32" LCD. Gissa om det är skillnad på bildkvaliteten jämfört med SCART från boxen!!

För min egen del så hoppas jag att Telia lämnar kanalerna okodade, man måste ju ändå ha box för att fånga strömmen! Sitter just nu med digitaltv från Boxer, comhem och telia samtidigt. Om telia inte förstör denna upplevelse genom att täppa till detta så ligger dom ganska bra till för att få mitt fortsatta abonnemang. Fast å andra sidan , när vann kvalitet över vinstlystnad?

/Leif

#137

Postad 26 mars 2007 - 21:54

Unregistered6f88822a
  • Unregistered6f88822a
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hejsan
Har gjort en liten guide.
För att få dubbla iptv portar
http://www.htpc.se/modem.html

"sys tripleplay portbase disp" visar portarnas mappning.

För att återställa allt kan du göra en reset eller koppla portarna tillbaka som du hade det innan

#138

Postad 27 mars 2007 - 12:09

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

För min egen del så hoppas jag att Telia lämnar kanalerna okodade, man måste ju ändå ha box för att fånga strömmen!

<{POST_SNAPBACK}>


Detta att man måste ha boxen för att fånga strömmen gäller enbart då man har ADSL-anslutning. Då man har fiberanslutning så har man betydligt större frihet att välja vilken ström man vill. Dessutom tycker jag att det rent tekniskt borde vara möjligt att fånga vilken ström man vill då man har ADSL-anslutning också, utan att boxen är involverad. Kolla in mina förslag i slutet av * Officiell Tråd - Telias Bredbands-TV *. Dessa är dock bara gissningar från min sida, men jag tycker att någon driftig person med möjligheter att testa sin ADSL anslutning skulle kunna få in strömmen utan hjälp av boxen.

Så jag är fullkomligt övertygad om att kodning av kanaler kommer. Det är nog inte bara Telia själva som styr om det skall vara kodat eller inte eftersom Telia bara är distributör. Jag gissar att programproducenterna också kräver kodning för att låta Telia distribuera kanalerna i sitt nät.

Så det är nog bara en tidsfråga innan man faktiskt får en användning av programkortet också! :D

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 27 mars 2007 - 12:18.


#139

Postad 27 mars 2007 - 13:07

jukk
  • jukk
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
För dom som undrar hur man får in IPTV i HTPC så kan jag meddela att MythTV svn-versionen har IPTV-stöd. Kör själv med MythtTV svn men har ingen möjlighet att testa IPTV. Kul om någon kunde testa.

#140

Postad 27 mars 2007 - 18:49

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

För dom som undrar hur man får in IPTV i HTPC så kan jag meddela att MythTV svn-versionen har IPTV-stöd. Kör själv med MythtTV svn men har ingen möjlighet att testa IPTV. Kul om någon kunde testa.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har försökt hitta information om detta på http://www.mythtv.org/, men hittar inte riktigt. Kollar jag på release notes för den kommande 0.21 releasen så hittar jag ingenting om IPTV. Det enda jag hittar om IPTV är att det finns en mythtv-iptv branch.

Är det denna branch du menar, eller finns det numera IPTV stöd på trunken (även om det inte nämns i release notes för den kommande 0.21 releasen)?

Du kanske kan ge lite länkar till webbsidor där man kan läsa lite mer om (det kommande) IPTV stödet i MythTV.

/Peter Cigéhn

#141

Postad 27 mars 2007 - 21:20

jukk
  • jukk
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag har försökt hitta information om detta på http://www.mythtv.org/, men hittar inte riktigt. Kollar jag på release notes för den kommande 0.21 releasen så hittar jag ingenting om IPTV. Det enda jag hittar om IPTV är att det finns en mythtv-iptv branch.

Är det denna branch du menar, eller finns det numera IPTV stöd på trunken (även om det inte nämns i release notes för den kommande 0.21 releasen)?

Du kanske kan ge lite länkar till webbsidor där man kan läsa lite mer om (det kommande) IPTV stödet i MythTV.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det verkar finnas rudimentärt stöd i trunken, en s.k. IPTV-recorder. Hur bra det fungerar vågar jag inte svara på. Här fanns nån som testat. Iptv-branchen verkar bestå till en viss del av mjukvara från nån fransk iptv-box. Men om man har integrerat branchen med trunk ännu vet jag inte heller.

Skulle gärna kolla hur det ser ut i MythTV-setup (borde gå att välja iptv-källa istället för tv-kort), men jag har inget fungerande X på min backend server (X vägrar starta på ett urgammalt 1MB Matrox som jag hade till hands när det förra grafikkortet pajade).

#142

Postad 27 mars 2007 - 21:25

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
enda problemet med att koppla IPTV utgången till Routern är att den oxå verka agera DHCP-server....
Den stora trafiken genom routern verkar även blockera dom trådlösa klienterna, de fungerar bara när boxen är avslagen.

Lite att pula med mao...

#143

Postad 27 mars 2007 - 21:33

Unregistered6f88822a
  • Unregistered6f88822a
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Har lagt upp en kanal lista för VLC på
http://www.htpc.se/iptv.html
Så slipper ni skriva in adresser och sniffa om ni inte vill.
Jag lade in kanallistan med timeshift filter aktiverat ngn anledning till att göra en lista till utan timeshift aktiverat ?

Skall kolla lite på det med att datorn inte vill gå med i gruppen själv.
Vore ju trevligt att kasta ut boxen en gång för alla.

#144

Postad 27 mars 2007 - 21:37

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Ja det verkar finnas rudimentärt stöd i trunken, en s.k. IPTV-recorder. Hur bra det fungerar vågar jag inte svara på. Här fanns nån  som testat. Iptv-branchen verkar bestå till en viss del av mjukvara från nån fransk iptv-box. Men om man har integrerat branchen med trunk ännu vet jag inte heller.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tittade runt lite i SVN och jag tycker det ser ut som om IPTV-branchen numera är inmergad på trunken. De filer som refererade till den franska IPTV-boxen verkar också vara omdöpta till det mer generella IPTV. Tyvärr så har jag själv ingen Linux-burk att testa på, annars så hade jag provat på en gång... :)

/Peter Cigéhn

#145

Postad 28 mars 2007 - 08:23

jukk
  • jukk
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Tyvärr så har jag själv ingen Linux-burk att testa på, annars så hade jag provat på en gång...  :)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Det duger med vilken skrotburk som helst att testa. Min backend är 800 MHz och tar bara några % CPU när MythTV spelar in DVB (standard format). Om du ska titta på det är det en annan sak. Man kan också mounta backenden med Samba/Cifs till en windows. Har man installerat rätt codec så kan man titta direkt på ts-filerna som MythTV har spelat in med vilken mediaspelare som helst. Jag använder HDTV Pump Filter.

Redigerat av jukk, 28 mars 2007 - 08:34.


#146

Postad 29 mars 2007 - 13:39

asbra
  • asbra
  • Forumräv

  • 680 inlägg
  • 0
Även ProgDVB har ett IPTV interface i sina nya betaversioner. Funkar helt okej.

Är jag den enda här som får in även TV3,ZTV,SVT-HD och sådär?

xxx.xx.xx.1 SVT1
xxx.xx.xx.2 SVT2
xxx.xx.xx.3 SVT24
xxx.xx.xx.4 Barnkanalen/Kunskapskanalen
xxx.xx.xx.21 TV4
xxx.xx.xx.22 TV4+
xxx.xx.xx.23 TV400
xxx.xx.xx.24 TVFilm
xxx.xx.xx.26 TV4 Fakta
xxx.xx.xx.31 Canal+ Mix
xxx.xx.xx.32 Canal+ Film1
xxx.xx.xx.33 Canal+ Film2
xxx.xx.xx.35 Canal+ Sport1
xxx.xx.xx.41 SVT HD
xxx.xx.xx.45 PPV1sport
xxx.xx.xx.46 PPV2sport
xxx.xx.xx.47 PPV3sport
xxx.xx.xx.48 Canal+ Film3
xxx.xx.xx.49 Canal+ Sport2
xxx.xx.xx.51 TV3 (???)
xxx.xx.xx.52 ??
xxx.xx.xx.53 Viasat Crime
xxx.xx.xx.54 Viasat Sport1
xxx.xx.xx.55 Viasat Sport2
xxx.xx.xx.56 Viasat Sport3
xxx.xx.xx.57 Kanal8 (Viasat history)
xxx.xx.xx.58 TV1000
xxx.xx.xx.59 TV1000 Nordic
xxx.xx.xx.60 TV1000 ACtion
xxx.xx.xx.61 TV1000 Classic
xxx.xx.xx.62 Spice XXX
xxx.xx.xx.63 E!
xxx.xx.xx.64 ?? Viasat History
xxx.xx.xx.65 Disney Channel
xxx.xx.xx.66 Toon Disney
xxx.xx.xx.67 ZTV
xxx.xx.xx.68 VH1
xxx.xx.xx.69 TV1000 Family
xxx.xx.xx.70 TV1000 Plus One
xxx.xx.xx.72 Zone Reality
xxx.xx.xx.93 Animal Planet
xxx.xx.xx.96 BBC World
xxx.xx.xx.98 CNN
xxx.xx.xx.100 TCM
xxx.xx.xx.101 Discovery
xxx.xx.xx.102 Discovery Civ
xxx.xx.xx.103 Disc Science
xxx.xx.xx.104 Disc Travel and livig
xxx.xx.xx.105 Eurosport 2
xxx.xx.xx.109 Travel
xxx.xx.xx.110 Kanal5
xxx.xx.xx.111 MTV
xxx.xx.xx.115 Showtime
xxx.xx.xx.116 Star
xxx.xx.xx.117 The Voice
xxx.xx.xx.119 Aftonbladet 7
xxx.xx.xx.120 VH1 igen
xxx.xx.xx.121 DiTV
xxx.xx.xx.122 TV4 SPORT EXPRESSEN
xxx.xx.xx.177 DR1
xxx.xx.xx.178 DR2

Inte hittat nåt om det. Satte i halsen när jag tv3 dök upp :rolleyes:

#147

Postad 29 mars 2007 - 17:44

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Att Telia sänder Viasat kanaler samt SVT HD i sitt nät finns diskuterat i * Officiell Tråd - Telias Bredbands-TV * i bl a detta inlägg om Viasat kanaler samt i detta inlägg om SVT HD.

Så att du hittar alla dessa kanaler är nog ingen överraskning. :)

/Peter Cigéhn

#148

Postad 30 mars 2007 - 16:42

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Även ProgDVB har ett IPTV interface i sina nya betaversioner. Funkar helt okej.


Jag har Telias digital-TV och provade att ladda hem det här ProgDVB.
Behövs det några speciella inställningar för att kunna plocka in kanalerna till sin dator?

Vore ju underbart att kunna sitta och se kanalerna på datorn.

#149

Postad 30 mars 2007 - 18:13

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Även ProgDVB har ett IPTV interface i sina nya betaversioner. Funkar helt okej.


Jag har Telias digital-TV och provade att ladda hem det här ProgDVB.
Behövs det några speciella inställningar för att kunna plocka in kanalerna till sin dator?

Vore ju underbart att kunna sitta och se kanalerna på datorn.

<{POST_SNAPBACK}>


Om du inte har experimenterat med att plocka in kanaler på din dator tidigare så skulle jag definivt inte rekommendera ProgDVB som det första programmet att testa. Börja istället med VLC. Betydligt enklare att komma igång. Sedan vad gäller inställningar och dylikt så är det väl bara att läsa informationen i den här tråden (det räcker med att du bara läser några få av de senaste inläggen här), samt även kollar in vad som skrivits om VLC i * Officiell Tråd - Telias Bredbands-TV *.

/Peter Cigéhn

#150

Postad 02 april 2007 - 19:54

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Surt....
När jag tappar av tripleplay porten på modemet in i min linksysrouter och slår på digitalboxen så slocknar mina trådlösa klienter (som jag skrev tidigare).
Tänkte prova med att försöka konfigurera om modemet till router och ta in alla strömmar inklusive "vanliga" internet trafiken via en port på modemet och in i wan anslutningen på routern för att försöka komma tillrätta med den märkliga DHCP blocken. Är det någon som är proffs på att göra sådant? Eller har en annan genial idé?
Jag har försökt tweaka det trådlösa kortet i datorn. Inaktiverat IGMP och DHCP etc utan resultat. Det känns som det är routern som blir förvirrad och tappar kontakten med klienterna varje gång jag slår på digitaltvboxen när man lagt in multicasten direkt på routerns LAN-portar!

Alla ideér mottages....

/Leif



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.