Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Olympus E-510 *

252 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus Zuiko Digital 35/3,5 Macro (Objektiv) 1 7,5 (1) 850:-
Olympus FL-36 (Blixtar) 1 7 (1) Inga priser
Olympus E-510 (Systemkameror) 1 9,33 (8) Inga priser
Olympus E-510 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 8,5 (5) Inga priser
Olympus E-510 + 14-42/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 6,5 (1) Inga priser
Olympus FL-36R (Blixtar) 1 8,33 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

#101

Postad 10 mars 2008 - 12:46

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
I ett sammanhang där jag i stort sett alltid använder manuell spegeluppfällning är vid makrofotografi, som till exempel i bilden nedan. Att vinden tar tag i motivet kan man tyvärr inte göra så mycket åt... bara vänta.

Bifogad fil  Bl_sippa001533.jpg   197,03K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Bl_sippa002Liten.jpg   185,74K   0 Antal nerladdningar

Det relativt billiga makroobjektivet ZD 35mm f/3,5 ger riktigt bra bildkvalitet.



Jag kan verkligen rekommendera det :)



Ett exempel på närgränsen på 40-150mm zoomen. Närgränsen är 90cm. Det är samma blåsippor som i bilden ova, så man får även lite perspektiv på den närbilden.

Bifogad fil  Bl_sippor40150NGLiten.jpg   216,67K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av FEA, 11 mars 2008 - 13:20.


#102

Postad 10 mars 2008 - 22:18

master_james
  • master_james
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Goddagens! Har en liten fråga angående blixt. Ser att du (FEA) har köpt till en lite större manick (FL-36), hur pass använbar är den..? stor skillnad på den och den inbyggda? har du möjligen jämfört den med dom lite dyrare modellerna..? isf, är det värt att lägga pengar på en blixt typ FL-36, eller tror du man klara sig på den inbyggda..?
Måste för övrigt tacka för tipset på zoom objektivet, ytterst användbart och trevligt!

#103

Postad 11 mars 2008 - 00:39

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag slog till på en FL-36 och den är värd varenda krona. Om du fotograferar mycket inomhus så ska du ha en. En inbyggd blixt är alltid en kompromiss.

#104

Postad 11 mars 2008 - 08:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Blixten Olympus FL-36 är särskilt prisvärd just nu, när den säljs ut för halva priset hos många handlare. Den kostade tidigare 2300:-
Den nya blixten heter FL-36R och den enda skillnaden är att den kan styras trådlöst från vissa av Olympus kameror, dock inte E-510 som det är idag (det kan eventuellt ändras med ny fast programvara)




Blixten är mycket kompakt trots att den är kraftfull, och det är på samma gång enda nackdelen, för pga storleken rymmer blixten bara två batterier vilket gör att uppladdningstiden är något lång (men helt överkomlig)

hur pass använbar är den..? stor skillnad på den och den inbyggda? har du möjligen jämfört den med dom lite dyrare modellerna..? isf, är det värt att lägga pengar på en blixt typ FL-36, eller tror du man klara sig på den inbyggda..?

Den är mycket användbar.
Det är enorm skillnad mot den innbyggda, inte bara kraften i ljuset, utan att man kan vinkla blixten åt alla möjliga håll för att kunna styra ljussättningen.
Jag har inte jämfört mot större Olympusmodeller, mmen jag har haft ett Minoltta-system med flera blixtar, och FL-36 är en mellanmodell, men relativt storleken så är den mycket kraftig och användbar.
Som sagt, just nu (medans lagren finns kvar) är den särskilt prisvärd.

Sen, när FL-36 utgått, är bland andra Metz blixtar prisvärda, de gör modeller som passar Olympuskameror.


Redigerat av FEA, 11 mars 2008 - 10:45.


#105

Postad 11 mars 2008 - 14:13

bjojo214
  • bjojo214
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
hej! läste det här med spegeluppfällning, kan inte hitta det i menyerna! vore tacksam om någon kunde beskriva det för mig:) ps: älskar min nya e-510!! tycker att liveview är makalöst bra vid macro fotografering, speciellt vid manuell fokusering då man kan förstora upp till 10x! nepp,,måste ut o fota nu! ciao

Bifogad fil(er)



#106

Postad 11 mars 2008 - 15:19

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Du hittar spegeluppfällningen under menyn Kamera2.

Anti-shock, heter det, lustigt översatt till svenska som anti-chock ;)

(det ska alltså översättas med anti-slag eller anti-stöt)

Redigerat av FEA, 11 mars 2008 - 17:47.


#107

Postad 11 mars 2008 - 19:03

Zcuba
  • Zcuba
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Allright...rookie på forumet och rookie på foto.
Jag har precis köpt min första kamera värt namnet (E-510) och har några frågetecken, ha gärna tålamod. Vad jag förstått ska rengöringen ske varje gång man startar kameran, men vad är det då som brummar när man slår av den? Sen väser kameran när man har den på lång slutartid, blir nervös, ska det vara så?

Funderar också på att investera i FL-36, är det den mest prisvärda för en nybörjare? Jag stör mig lite redan på blixten i kameran då den fokuserar, går den justera? vill ju inte motivet ska få ett anfall eller nåt. Blixten skuggas också om man går för nära objektet, vilket visserligen går att lösa med ett annat objektiv. nåja..kanske inte är så farligt.

Jag ser fram mot att lära mig apparaten och sen lära mig fota..förhoppningsvis.

#108

Postad 11 mars 2008 - 19:25

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Allright...rookie på forumet och rookie på foto.
Jag har precis köpt min första kamera värt namnet (E-510) och har några frågetecken, ha gärna tålamod. Vad jag förstått ska rengöringen ske varje gång man startar kameran, men vad är det då som brummar när man slår av den? Sen väser kameran när man har den på lång slutartid, blir nervös, ska det vara så?

Funderar också på att investera i FL-36, är det den mest prisvärda för en nybörjare? Jag stör mig lite redan på blixten i kameran då den fokuserar, går den justera? vill ju inte motivet ska få ett anfall eller nåt. Blixten skuggas också om man går för nära objektet, vilket visserligen går att lösa med ett annat objektiv. nåja..kanske inte är så farligt.

Jag ser fram mot att lära mig apparaten och sen lära mig fota..förhoppningsvis.


Att kameran mha. blixten försöker framkala epelepsi vid fokusesring beror på att det är för dåliga ljusförhållanden för att fokusera och kameran behöver hjälp.

Extern blixt bör man alltid använda, dels så är den kraftfullare ochman kommer längre från sensorn, större vinkeln, vilket ger mindre röda ögon samt mindre platt ljus. endel kameror klarar att köra trådlöst också (en del kräver två blixtar för det) vilket är ännu bättre.

så köp! En extern blixt är mycket bättre än den inbyggda. oavsett märke å ljusstyrka etc.

Redigerat av ekke, 11 mars 2008 - 19:26.


#109

Postad 11 mars 2008 - 20:03

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

vad är det då som brummar när man slår av den? Sen väser kameran när man har den på lång slutartid, blir nervös, ska det vara så?

Det som låter när du stänger av kameran är motorerna i bildstabiliseringsenheten, som gör en justering av hela enheten vid avstängning. Om du har bildstabiliseringen (IS) frånslagen, så gör den inte det vid avstängning av kameran.

Det som "väser" vid långa slutartider är också bildstabiliseringen, som jobbar för fullt för att hålla kameran stabil för att motverka dina darrningar.

Funderar också på att investera i FL-36, är det den mest prisvärda för en nybörjare?

Ja, just nu är det det bästa, men köp fort, för de håller på att säljas ut för halva priset!

Jag stör mig lite redan på blixten i kameran då den fokuserar, går den justera?


Ja, blixten blixtrar för att lysa upp motivet så att kameran lättare kan ställa in skärpan i mörkare miljöer, men jag har märkt att det fungerar bra även utan; förutom när det är riktigt, riktigt mörkt.

Du kan stänga av den funktionen på blixten i kamerans meny. (Sid. 44 i bruksen)

På FL-36 finns även en hjälpbelysning för autofokusen, som lyser med ett svagt rött sken, som inte alls är lika stark och störande som blixtrandet med den inbyggda blixten.

Blixten skuggas också om man går för nära objektet.

Det löser du med en FL-36.

#110

Postad 11 mars 2008 - 20:38

Zcuba
  • Zcuba
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
ok, tack för svaren!
Känns bra nu vet jag vad det handlar om. Ja, mycket riktigt går det få bra fokus även utan blixten. Men det känns som att det blir ett inköp av FL-36..den ligger på en tusing och det verkar ju vara helt ok.

#111

Postad 11 mars 2008 - 21:16

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det är en ruskigt prisvärd blixt. Andra tillverkare har liknande blixtar för ca 2-3000 kr, här får man ju faktiskt både LCD-skärm och vridbarhet i höjd och sidled till lägsta möjliga pris.

#112

Postad 11 mars 2008 - 22:11

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
FL-36 kostade ju 2300:- så sent som i höstas, så det är ordinarie priset på blixten.

Den slumpas bara bort just nu för att Olympus vill tömma lagren eftersom de redan släppt efterträdaren.

Som sagt, skynda att fynda för man vet inte hur många som finns kvar.

Sen blir det (minst) 2000:- för en FL-36R

#113

Postad 11 mars 2008 - 22:23

master_james
  • master_james
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Tackar för svaren killar, beställde precis FL-36 värdepaket (blixt, batteri+laddare och omnibounce) på cyberphoto, 1490:- + uv-filter. Man blev ju lite nervös när det sägs att den är på g att försvinna ur lager. Hoppas man får prylarna innan helgen så att man kan börja leka lite! Får kanske till och med möjlighet att börja lägga upp bilder i *dagens foto* tråden. Go' kväll.

#114

Postad 12 mars 2008 - 02:04

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Låter som ett klipp! Du kommer att bli mer än nöjd. :(

#115

Postad 12 mars 2008 - 10:48

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ett par pedagogiska blixtbilder :(

Bifogad fil  BlixtbildE510.jpg   113,77K   0 Antal nerladdningar
Den inbyggda blixten

Bifogad fil  BlixtbildFL36.jpg   129,98K   0 Antal nerladdningar
FL-36 riktad i taket

Brännvidd 14mm, AUTO utan någon kompensation, bara rakt på

Redigerat av FEA, 12 mars 2008 - 10:50.


#116

Postad 12 mars 2008 - 17:07

master_james
  • master_james
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Okidoki, man tackar för exemplet. Ser ju ut som att man får en betydligt trevligare bild med fl-36. Blixten är på väg från cyberphoto nu.

#117

Postad 12 mars 2008 - 21:12

Zcuba
  • Zcuba
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tackar FEA för bilderna

Det där gjorde susen...ja det är inget att snacka om....blixten är ett måste

Redigerat av Zcuba, 12 mars 2008 - 21:13.


#118

Postad 12 mars 2008 - 21:34

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Om man har ett vitt innertak så blir det nästan alltid bättre resultat om man skjuter blixten uppåt i.s.f. framåt.

#119

Postad 12 mars 2008 - 21:49

Zcuba
  • Zcuba
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Frustrationen är ett faktum....det är mörk när jag går till jobbet och mörkt när jag kommer hem och så har det varit varje dag sen jag köpte min e-510....jag har plåtat min lägenhet i dåligt ljus nu 5 kvällar på raken...skulle vara trevligt med mer ljus...eller..kanske för mycket begärt men....att få vara utomhus en solig dag och plåta. Undrar hur det skulle vara. Skit land

#120

Postad 12 mars 2008 - 22:19

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det går ju att fota i vanlig glödlampsbelysning.

Använd ett stativ eller något annat som du kan ställa kameran stadigt på, så behöver du ingen blixt för inomhusbilder, om motivet är relativt stilla.

Ta en blompiedestal eller en liten hylla eller någon annan möbel som du kan ställa kameran på.


Bilderna som jag har i mitt galleri Min hembio har jag tagit på det viset. Jag har inte använt blixt i någon av bilderna. Några av bilderna är tagna på dagen med dagsljus, men de flesta bilderna är tagna på kvällstid med bara rumsbelysningen tänd.

Redigerat av FEA, 12 mars 2008 - 22:24.


#121

Postad 12 mars 2008 - 22:26

Zcuba
  • Zcuba
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Absolut och det funkar alldeles utmärkt. I framtiden kommer jag förmodligen införskaffa ett stativ också...några tips?

#122

Postad 12 mars 2008 - 22:34

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag har ett billigt men stadigt Slik-stativ, de gör bra budgetgrejor, men även dyrare saker.

Kolla även tråden Stativ.

#123

Postad 29 mars 2008 - 15:42

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Så fik man købt sig et Olympus E-510 og en 40-150mm lens, kunne ikke modstå experts tilbud med E-510+14-42 og FL-36R til 5999 og 40-150 til 999, venter på at batteriet lader og så skal der leges :)

#124

Postad 29 mars 2008 - 16:10

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Grattis till nya kameran, så fort batteriet laddat klart, vill vi se bilder :)

#125

Postad 29 mars 2008 - 20:27

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
findes et enkelt billede i mit galleri nu (og ja jeg er totalt fotonoob, skulle bare teste :) )

#126

Postad 30 mars 2008 - 16:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ett experiment med 35mm makroobjektivet; vad döljer sig på en 20kr sedel egentligen?

Bifogad fil  SelmaMikroText.jpg   1,42MB   0 Antal nerladdningar

Bilden är av den högra sidan på sedeln. Bilden är inte beskuren.

Den minsta texten går knappt att läsa med blotta ögat, det ser mest ut som ett streck.

Stor bild finns i mitt galleri.

Redigerat av FEA, 30 mars 2008 - 17:53.


#127

Postad 08 april 2008 - 15:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
En trevlig sida, My Olympus, med massor av bilder tagna med diverse Olympuskameror.

#128

Postad 10 april 2008 - 19:33

Zcuba
  • Zcuba
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har en fråga...min blixt FL-36 envisas med att, när den laddat en stund, lysa med båda knapparna check och auto, alltså grön och orange. Blixen är i detta läget helt låst så när på powerknappen, så det går att slå av den. Jag har ingen aning om jag gör fel eller vad? Någon som vet?

#129

Postad 10 april 2008 - 19:43

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ja, jag vet :D

Det betyder helt enkelt att batterierna håller på att ta slut.

#130

Postad 11 april 2008 - 02:32

johannisson
  • johannisson
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Då var även jag en stolt Olympus ägare, köpte en E-510 med det dubbla lins kittet. Beställde den från staterna, via eBay, allt levererades till Syd-Korea. (som jag sa i en annna tråd, omåtligt populärt med kameror här så staten slopade importskatt på dessa, detta för att slippa en folkstorm med arga koreaner som vill importera billigt)

Flyttade till Korea med min familj 2007 pga. jobb, ska bo här i tre år. Jobbar för Volvo (inte Ford), jobbar med gula fina grävmaskiner. Så förvänta er en del bilder på underliga hydralfunktioner och liknande.

Håller på att försöka förstå alla funktioner just nu, sen måste jag fatta hur man tar lika bra bilder som alla er som lagt upp bilder under "dagens fotografi". Kanske kommer med en del "korkade" frågor men härda ut, jag lär mig snabbt. :D

#131

Postad 11 april 2008 - 08:35

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Vi hjälper gärna till, kör hårt med dina korkade frågor :P

#132

Postad 14 april 2008 - 00:42

johannisson
  • johannisson
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Vi hjälper gärna till, kör hårt med dina korkade frågor ;)


Tackar tackar...

Då kommer den första, hur gör jag om jag vill (med mina två kitt linser) fota ex. en blomma och få endast blomman skarp medan marken och kringligande blommor blir suddiga? Jag vet hur man gör i Photoshop men vill kunna göra det rent tekniskt med kameran.

#133

Postad 14 april 2008 - 06:22

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ställ skärpan på blomman.
Använd den största bländaren som finns på objektivet. (Ställ in t.ex. tidsautomatik så att du bestämmer bländaren själv)
Se till att ha så stort avstånd mellan blomman och bakgrunden som du kan; ju längre bort bakgrunden är desto mer oskarp blir den.

Om du fotar småblommor på marken rakt uppifrån så blir ju i stort sett alla blommor och marken lika skarpa eftersom de befinner på samma avstånd.
Ett tips då är att lägga sig nära marken så man får en annan vinkel, och större avstånd till kringliggande blommor och bakgrund.
Prova även att vinkla kameran uppåt så du får himlen som bakgrund.

#134

Postad 14 april 2008 - 12:32

johannisson
  • johannisson
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Testade som du sa och fick till sist till det, tagit med väldigt dålig belysning på kvällen samt utan blixt. Men jag fick till den effekten jag önskade mig. Ska se om jag har några fler idiotier på G att fråga om. :P

Tack för hjälpen.

Bifogad fil  test.jpg   434,21K   0 Antal nerladdningar

#135

Postad 14 april 2008 - 19:37

bautaberit
  • bautaberit
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej!

Som glad amatörfotograf, eller inte ens det, tänkte jag nu införskaffa mig min första systemkamera.

Har tittat på lite olika modeller runt 5000:-, bland annat Canon Eos 400D och Olympus E-510.
Jag tror att jag är närmast ett köp av den sistnämnda och tycker den verkar vara en bra första kamera.

Jag har inte någon erfarenhet alls av systemkameror, men har fått för mig att E-510 ska vara relativt lättnavigerad, men även räcka till sen när man blir mer kunnig.

Jag har hittat ett erbjudande som verkar vettigt. Följ gärna länken nedan för att hjälpa en vilsen själ.

Olympus E-510 + Optik 28-84/80-300 mm + 2 GB Minneskort + Väska

Nu till era expertutlåtanden:
Är det en bra kameraaffär?
Har ni förslag på nåt annat?
Alla synpunkter och tips mottages med varm hand.

Tackar på förhand,
Mats Lindh

#136

Postad 14 april 2008 - 19:50

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ja, jag köpte ju en E-510 så mitt svar är givet :P

Fakta: E-510 har fler funktioner än Canon 400D. Det kan man inte argumentera mot, det bara är så. Ergonomin är bättre på E-510 bland annat för att den har ett större grepp.

E-510 är lika enkel att använda som en kompaktkamera om man vill det.

Samtidigt är den en av de mest avancerade systemkamerorna i prisklassen.

Paketobjektiven är bland de bästa som finns på marknaden.

Det erbjudandet du visar är bra; det är i den prisklassen man hittar E-510-paket just nu.

Redigerat av FEA, 14 april 2008 - 19:53.


#137

Postad 14 april 2008 - 20:52

bautaberit
  • bautaberit
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Ja, jag köpte ju en E-510 så mitt svar är givet :P

Fakta: E-510 har fler funktioner än Canon 400D. Det kan man inte argumentera mot, det bara är så. Ergonomin är bättre på E-510 bland annat för att den har ett större grepp.

E-510 är lika enkel att använda som en kompaktkamera om man vill det.

Samtidigt är den en av de mest avancerade systemkamerorna i prisklassen.

Paketobjektiven är bland de bästa som finns på marknaden.

Det erbjudandet du visar är bra; det är i den prisklassen man hittar E-510-paket just nu.



Tackar för det snabba och väldigt informerande svaret.
Jag tror att det knyter ihop säcken faktiskt. :D

#138

Postad 14 april 2008 - 21:34

FelterSkelter
  • FelterSkelter
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det som låter när du stänger av kameran är motorerna i bildstabiliseringsenheten, som gör en justering av hela enheten vid avstängning. Om du har bildstabiliseringen (IS) frånslagen, så gör den inte det vid avstängning av kameran.

Det som "väser" vid långa slutartider är också bildstabiliseringen, som jobbar för fullt för att hålla kameran stabil för att motverka dina darrningar.


Jag har precis skaffat en Olympus E-510 med dubbla objektiv och FL-36. Är total nybörjare, men bestämt att foto ska bli min nya hobby.

Just ljudet vid avstängning har jag också funderat på. Ska det låta varenda gång man stänger av den, eller bara ibland? Olympus FAQ antyder att bara sker ibland: http://www.olympusam....asp?id=1295#24

Min låter iallafall varenda gång. Hur är det för er?

#139

Postad 14 april 2008 - 21:38

Zcuba
  • Zcuba
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
FEA - Min fråga om blinkande lampor och blixt tidigare får anses som ett resultat av lathet och dålig fokusering...tre minuter efter inlägget hade jag fattat att det såklart måste vara batterierna. Jag hade helt enkelt inte trott att blixten var en sån batterislukare. Har nu införskaffat i uppladdningsbara.
Tack för hjälpen ändå

Till dig som är på väg att köpa så kan jag inte annat än rekommendera den...jag kan noll, men tycker den känns lätt. Man kan mixtra hur mycket som helst, men man kan också använda förinställningar och göra det lätt för sig om det är det man vill.

Greppet och designen på kameran är super

#140

Postad 15 april 2008 - 05:20

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Just ljudet vid avstängning har jag också funderat på. Ska det låta varenda gång man stänger av den, eller bara ibland?
Min låter iallafall varenda gång. Hur är det för er?

Min låter vid avstängning om:

- bildstabiliseringen (IS) är påslagen (då skakar enheten för bildstabilisering och återgår till startläget vid avstängning av kameran)
- jag ställt in att objektivet ska fokusera till oändlighet vid avstängning av kameran.

Om jag stängt av båda dessa funktioner är kameran tyst vid avstängning.
Det är som det ska vara.

Jag hade helt enkelt inte trott att blixten var en sån batterislukare. Har nu införskaffat i uppladdningsbara.

Uppladdningsbara batterier är nästan ett måste.

Jag har läst mig till att Sanyo Eneloop är de bästa batterierna för Olympus FL-36; jag har dock inte hunnit prova själv.

Redigerat av FEA, 15 april 2008 - 05:24.


#141

Postad 15 april 2008 - 18:18

bautaberit
  • bautaberit
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hallå igen!

Paketet jag siktat in mig på hos Dustin var såklart slut..

Nu har jag hittat ytterligare ett paket, nu på Allsale of Brands.
Någon som har erfarenhet av företaget?

Vad säger alla kunniga om paketet?
Allsale of Brands - Olympus E-510 paket


Vill gärna få mig en kamera nu, våren är ju på väg!
(Trots en rejäl hagelskur igår och snöflingor stora som pingisbollar idag..)

/Mats

Edit: Jag såg att FEA bland andra var helnöjd med detta på Prisjakt så jag antar att det funkar.
Men min första fråga kvarstår, nån som vet om Allsale of Brands? Likaså FotoKungen?

Redigerat av bautaberit, 15 april 2008 - 18:34.


#142

Postad 15 april 2008 - 19:29

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Edit: Jag såg att FEA bland andra var helnöjd med detta på Prisjakt så jag antar att det funkar.
Men min första fråga kvarstår, nån som vet om Allsale of Brands? Likaså FotoKungen?

Ja, kameran gillar jag fortfarande.

Allsale of Brands har jag dock aldrig hört talas om.

#143

Postad 15 april 2008 - 21:11

Mattisson
  • Mattisson
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Edit: Jag såg att FEA bland andra var helnöjd med detta på Prisjakt så jag antar att det funkar.
Men min första fråga kvarstår, nån som vet om Allsale of Brands? Likaså FotoKungen?


Jag köpte en D80 hos fotokungen men lämnade den tillbaka efter några dagar för att det inte kändes bra i magen och köpte en E-510 istället. Är mycket nöjd både med kameran och fotokungen. Har även köpt en FL-36 av fotokungen någon månad senare.

Har en fråga angående blixten. När jag fotar inomhus och har blixten riktad i taket blir bilderna bra, men riktar jag blixten framåt så blir blixten inte synkad med när den tar kort. Använder FP TTL auto eller TTL auto. Kan i stortsett ingenting om blixten och dess handhavande. Hur gör man enklast för att ta bilder med blixten riktad rakt fram?

// Thomas

#144

Postad 16 april 2008 - 07:58

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Har en fråga angående blixten. När jag fotar inomhus och har blixten riktad i taket blir bilderna bra, men riktar jag blixten framåt så blir blixten inte synkad med när den tar kort. Använder FP TTL auto eller TTL auto. Kan i stortsett ingenting om blixten och dess handhavande. Hur gör man enklast för att ta bilder med blixten riktad rakt fram?

// Thomas

Det ska inte vara någon skillnad i handhavandet.

Blixt rakt på ger ett hårdare ljus än när man kör med indirekt ljus (i tak eller vägg) men det är inte så du menar?

#145

Postad 22 april 2008 - 08:26

diamox85
  • diamox85
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag har beställt en olympus e510 med två objektiv, ska hämta ut den senare idag.

Har känt på den och den sitter bra i handen, men lite tveksamheter angående kameran har jag ändå.

Kan säga att jag är helt ny inom system kameror, har bara haft massa digitala kompaktkameror så som sony h5, canon g9 mm..

Det jag undrar är kommer jag bli nöjd med olympusen??

Eller kommer jag ångra att jag köpte den?

Går det ta riktigt bra bilder utan brus med den?


Får ursäkta alla frågor men vill gärna få någon trygghet att kameran är ett bra köp.

Tack på förhand för svar :(

#146

Postad 22 april 2008 - 09:01

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Går det ta riktigt bra bilder utan brus med den?

Alla digitala kameror ger bilder med brus, även Olympus.

Då sensorn i en Olympus är något mindre än i en kamera med APS-C sensor så finns en teoretisk risk för något mer brus.

Det är därför Olympus har arbetat mycket hårt (bland annat med en ruggigt bra bildprocessor i kameran) för att få ner brusnivån, utan att förstöra detaljnivåerna, och de har lyckats, anser jag. Jag störs inte av brus i bilderna, även med ljuskänsligheten ställd på högre nivåer, och bilderna är detaljrika och skarpa.

På E-510 kan man dessutom själv ställa in hur brusreduceringen ska arbeta, eller stänga av den helt, för att fixa till bruset efteråt i ett bildbehandlingsprogram. Om man inte vill det så kan man ställa in brusreduceringen i olika nivåer redan i kameran, en funktion som inte alla andra tillverkare har.

Jag är säker på att du kommer att vara nöjd med ditt köp :D

Jag behöll min Olympus E-510 eftersom jag är mycket nöjd med den.


Kolla i mitt galleri om du har lust, där finns en del bilder som jag tagit med min Olympus. (Min Hembio & MIn digitalkamera)

Redigerat av FEA, 22 april 2008 - 09:42.


#147

Postad 22 april 2008 - 09:45

Mattisson
  • Mattisson
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Det ska inte vara någon skillnad i handhavandet.

Blixt rakt på ger ett hårdare ljus än när man kör med indirekt ljus (i tak eller vägg) men det är inte så du menar?

Inte haft tid riktigt att mer undersöka hur det egentligen är. Tycker att blixt rakt på så gott som aldrig blir bra inomhus med den externa blixten. Kan se om jag får tid att undersöka det lite mer längre fram. tack så länge.

// Thomas

#148

Postad 26 april 2008 - 14:33

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag har fått ett par frågor om bildstabiliseringen, så jag tog ett par bilder för att visa skillnaden med/utan.
Bilderna är tagna med slutartiden 1/4 sekund, och jag försökte hålla kameran så stadigt det bara gick.

Bifogad fil  ISoff.jpg   294,64K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  ISon.jpg   343,41K   0 Antal nerladdningar

Bilderna är tagna med ett 35mm objektiv, så enligt tumregeln ska man kunna klara av skarpa bilder på frihand med en slutartid på 1/70 sekund eller kortare. (Olympus utsnittsfaktor är 2x så 2x35 blir 70)

Bifogad fil  ISoffSkak.jpg   268,93K   0 Antal nerladdningar

Det är lite svårt att visa effekten av bildstabilisering, eftersom alla är olika stadiga på handen. Ovanstående bild knäppte jag bara rakt av, utan att tänka på att vara särskilt stadig på hand.

Redigerat av FEA, 26 april 2008 - 14:39.


#149

Postad 29 april 2008 - 17:15

bautaberit
  • bautaberit
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej!

Väntar nu otåligt på att min E-510 ska komma med posten.

Nu undrar jag vad för minneskort som rekommenderas?
Har läst mig till att folk föredrar Compact Flash framför xd.

Hur är det med bildöverföringen till PC? Jag har en minneskortsläsare inbyggd som tar xd men inte Compact Flash.


Nån som vill vädra lite tankar?


/Mats

#150

Postad 29 april 2008 - 19:17

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
xD-korten är långsamma, annars är det väl inget fel på dem.

Det kommer snart en ny variant som heter xD M+ som ska vara snabbare.

De kan man använda som reserv i kameran, eftersom E-510 har dubbla kortplatser.

I första hand rekommenderar jag utan tvekan Compact Flash, gärna de snabbaste.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.