Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad händer med planeterna när stjärnan dör

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 01 december 2008 - 19:57

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Tänk dig att du sitter i en behållare av något slag (t.ex. ett rymdraket) utan möjlighet att se ut. Du känner en dragningkraft på 1 g. Men frågan är: Står raketen kvar på jorden, eller är den ute i rymden utan påverkan av någon gravitation från något håll (i fritt fall så att säga), men att raketen accelererar i 1 g? Omöjligt att avgöra, eller hur?

Hälsn. Indiana

Omöjligt och omöjligt...

Har man inte sovit genom hela raketuppskjutningen, så kan man nog vara ganska säker på att raketen står kvar på jorden. Har man först varit utsatt för g-krafterna vid uppskjutningen och SEN känner av 1g, så kommer denna acceleration kännas exakt som om man hade befunnit sej på jorden. 1g råkar ju vara definitionen av jordens dragnings-kraft (var det 9,81Nm 1g motsvarade, eller hur var det nu)...

#152

Postad 02 december 2008 - 16:14

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Tjena LewisX. Kul att se dej igen...

Planeter ligger inte heller i sfäriska skal, men du har kanske rätti att det är olika lagar som styr...

Hej Krasse, detsamma.
Kul med trådar där man kan flippa ut lite. :ph34r:

Blev lite fel där med sfäriska omloppsbanor. Var väl lite trött. Däremot finns det elektronskal som liknar en planets omloppsbana. Och så finns det skal som liknar timglas och som är en av anledningarna till att beskriva elektroner med partikel-våg-dualism. En elektron kan befinna sig i den ena eller andra delen av ”timglaset” men aldrig i skärningspunkten mellan de två delarna (om ni förstår vad jag menar). Och då måste man beskriva elektronen som en vågrörelse.

...Jag är hyffsat säker på att det inte var ljus som försöket gjordes med utan någon annan form av strålning med en hastighet motsvarande ljusets. Det kan ha varit neutrino, men jag är osäker och tror att det handlade om någon annan form av partikel...

Är inte heller så insatt i ämnet, men tror att de har uppnått vågrörelser (grupphastighet) snabbare än ljuset genom att köra korta pulser av laser genom någon typ av material. Vad gäller enstaka partiklar tror jag inte man lyckats påvisa några sådana hastigheter. Men jag kan ha fel. Men teoretiskt så talar man ju om takyoner som en typ av partiklar som kan färdas snabbare än ljuset. Men det är som sagt bara en teori.

...Det där med ljuset är ytterligare en sådan märklig företeelse. I vissa sammanhang så utgår man ifrån ljuset som en partikel (foton) och fotoner beskrivs i böckerna som ett st. "ljuskvanta", men i andra sammanhang så utgår man ifrån att ljuset är en elektromagnetisk våg.

(låter resonemanget bekant LewisX?)...

Hehe, den där tråden kommer man ju ihåg. Blir ju liknande diskussioner i denna tråd. Problemet är väl helt enkelt att ljuset är varken eller, utan någon typ av energi/kraft/partikel/”what ever” som man inte hr någon beskrivning för idag. Som med så många andra företeelser och elementarpartiklar.

..."Egentligen" är ljus samma sak som radiovågor, infra, gamma och mikrovågor. Enda skillnaden är att våglängden är olika. Men jag har aldrig sett någon resonera om radiovågor med utgångspunkten att radiovågor handlar om partiklar...

Näe. Förmodligen handlar det väl om att just ljuskvanta (och även röntgen tror jag) överensstämmer med de energinivåer som gäller för excitering av elektroner i olika ämnen. Och det var väl när man observerade detta (Planck, Einstein m fl) som just begreppet fotoner dök upp. Men det är bara vad jag tror.

Problemet, som Krasse nämner, har varit att förena kvantmekaniken med den ”klassiska” fysiken som gäller för stora föremål. Där kommer ju strängteorin in (som för övrigt inte ännu diskuterats i denna tråd). Det är väl den som kallas ”Teorin över allting”. (här bjöd jag in lite grann till diskussion om strängteorin, märker ni det?)

Problemet med strängteorin är att man inte fått ihop alla delar. Och det är ju minst sagt rörigt med bosoniska strängar i 26 dimensioner, supersträngar i 10 dimensioner och två olika heterotiska strängteorier i 16 dimensioner som går att göra så kompakta att de kan ses som två av de fem supersträngteorierna i 10 dimensioner. B) Och på det kommer M-teorin som kopplar ihop de fem supersträngteorierna och behandlar membran i stället för strängar. Och det som verkar vara väldigt hett just nu är El Naschies ”E infinity theory” med oändligt många dimensioner som kopplar ihop allmän och speciell relativitetsteori med kvantmekanik, kvantfält, strängteorier mm. Tror jag :D … har inte riktigt greppat det här… kanske någon kan kasta lite ljus över det hela!?

Läste också en ganska intressant teori som blir lite mer filosofisk, men som sysselsätter en del fysiker. Att hela universum är ett gigantiskt hologram. Detta grundar sig att om man tar en holografisk film (som ger en holografisk bild när man belyser den med en laser) och klipper sönder den, så kommer varje del att ge en hel bild av ursprungsbilden när man belyser den. På samma sätt hänger allt i universum ihop, och man kan inte plocka ut en liten del och studera det separat. Börjar man tänka i sådana banor börjar man närma sig religion, och ffa hinduismens illusoriska värld som de kallar maya.

Jaha, det där var nog menat som frågor som jag vill ha lite mer kunskaper i. Har en tendens att fördjupa mig lite väl mycket när jag ska ta mig an något nytt så att jag till slut vet varken ut eller in… :P

Och apropå det här med att få en insikt i hur lite man vet ju mer man tränger in i ett ämne. Hjalmar Söderberg sa en gång; ”Vissa saker måste man vara fackman för att inte förstå.” Och det ligger mycket i det uttrycket.

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 02 december 2008 - 16:19.


#153

Postad 02 december 2008 - 18:04

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jaha, det där var nog menat som frågor som jag vill ha lite mer kunskaper i. Har en tendens att fördjupa mig lite väl mycket när jag ska ta mig an något nytt så att jag till slut vet varken ut eller in…

Det om något känner jag väl till.

Om man nöjer sej med att vara okunnig, så behöver man inte bli förvirrad. Ibland är det som det är sagt:
"Ignorance is a bliss"

Och apropå det här med att få en insikt i hur lite man vet ju mer man tränger in i ett ämne. Hjalmar Söderberg sa en gång; ”Vissa saker måste man vara fackman för att inte förstå.” Och det ligger mycket i det uttrycket.

DET (om något) kan vara värt att upprepa.

Läste också en ganska intressant teori som blir lite mer filosofisk, men som sysselsätter en del fysiker. Att hela universum är ett gigantiskt hologram. Detta grundar sig att om man tar en holografisk film (som ger en holografisk bild när man belyser den med en laser) och klipper sönder den, så kommer varje del att ge en hel bild av ursprungsbilden när man belyser den. På samma sätt hänger allt i universum ihop, och man kan inte plocka ut en liten del och studera det separat. Börjar man tänka i sådana banor börjar man närma sig religion, och ffa hinduismens illusoriska värld som de kallar maya.


Religon grundar sej på att man tror på något som är svårbevisbart och övergripande.

Likheterna med kvantmekanik och supersträng-teorier är alltså påtagliga. Jag är övertygad om att det "tros" väldigt mycket bland vetenskapsmän också. Kanske är det just grunden för modern vetenskap. Någon "tror" något och börjar inhämta kunskaper för att se om det kan stämma...
För övrigt så "tror" jag att det kan vår möjlighet att "tro" kan vara en stor bidragande orsak till den tekniska utveckling vi människor befinner oss mitt uppe i.

Det börjar med en fantasi, utvecklas till en tro och konkretiseras till sist i någon verklig form, eller avfärdas, men då har man fortfarande lärt sej något.

För övrigt så "förlorade" du mej där ett tag med resonemanget kring supersträngarna. Jag har bara en svag susning om vad strängteorin baseras på och än mindre aning om:

bosoniska strängar i 26 dimensioner, supersträngar i 10 dimensioner och två olika heterotiska strängteorier i 16 dimensioner som går att göra så kompakta att de kan ses som två av de fem supersträngteorierna i 10 dimensioner. Och på det kommer M-teorin som kopplar ihop de fem supersträngteorierna och behandlar membran i stället för strängar.


Det skulle vara väldigt intressant att få läsa någon slags kompendium för "dummies" angående dessa.

...Varför får jag en känsla av att det kan stjäla en hel del tid om man vill sätta sej in i resonemangen lite mer grundligt :P :ph34r: ....

#154

Postad 03 december 2008 - 02:01

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Först vill jag bara klargöra vilken fröjd det är att följa era diskussioner. I synnerhet Krasses positiva ifrågasättande av befintliga teorier i kombination med hans sätt att grubbla sig fram till intressanta tankar samt nermin och LewisX' "tunga" inlägg, vilka är av mycket hög nivå. Ni sätter verkligen extra krydda på diskussionerna i denna tråden. Men för den skull vill jag inte glömma resten av skribenterna, ni tillför också massor! :D

Eftersom jag inte är den drömmande typen med massor av fantasi (önskar dock att jag var en sådan) och nermin samt LewisX' uppenbart kan mer fysik än mig själv så känner jag att jag inte har så mycket att tillägga till tråden. Min roll är utspelad och jag följer den istället med stort intresse :blink:

Blev lite fel där med sfäriska omloppsbanor. Var väl lite trött. Däremot finns det elektronskal som liknar en planets omloppsbana. Och så finns det skal som liknar timglas och som är en av anledningarna till att beskriva elektroner med partikel-våg-dualism. En elektron kan befinna sig i den ena eller andra delen av ”timglaset” men aldrig i skärningspunkten mellan de två delarna (om ni förstår vad jag menar). Och då måste man beskriva elektronen som en vågrörelse.

Jag vill påpeka att jag under andra omständigheter aldrig hade valt att kommentera ett inlägg som detta, men när ändå nivån är på så hög nivå som den är så gör jag det ändå...

Det jag kan tillägga till ovan inlägg, vilket egentligen handlar mer om kemi än fysik, är att det egentligen inte finns några elektronskal i bemärkelsen av skal. Dock är skalmodellen en utmärkt förenkling att använda sig av för att underlätta förståelsen av elektronernas banor runt atomkärnorna. Jag misstänker att LewisX' känner till detta då han har blandat kunskaper från den förenklade skalmodellen och de betydligt mer komplicerade men dock korrekta orbitalerna. Den rymd som elektronerna befinner sig i runt en atomkärna kallas alltså orbital. Exakt var elektronerna finns i orbitalen vet man aldrig, man kan bara räkna ut sannolikheten för var de befinner sig för ett givet tillfälle. Dessa orbitaler kan bestå av allt från en enda enkel sfär till mycket komplexa rymdgeometriska figurer. Precis som LewisX' nämner så kan elektroner i mer komplexa orbitaler befinna sig i (och förflytta sig emellan) olika rymder som är åtskillda från varandra, elektronerna kan dock aldrig existera mellan dessa rymder (svårt att begripa - Yapp!!)

Snygga bilder på alla existerande orbitaler finner ni här: Atomic orbitals

Klicka på betecknigarna 1s (enklaste orbitalen) till 7g (mest komplexa orbitalen) i flikarna till vänster.

Redigerat av jonsod76, 03 december 2008 - 11:38.


#155

Postad 03 december 2008 - 03:28

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Ville inte krångla till det för mycket. T ex är det väl i princip ingen på jorden som fullt förstår Schrödingers ekvation. Tack för länken dock. :D Den hade varit användbar när jag höll ett föredrag i molekylär orbitalteori för några år sedan.

...Jag är övertygad om att det "tros" väldigt mycket bland vetenskapsmän också. Kanske är det just grunden för modern vetenskap. Någon "tror" något och börjar inhämta kunskaper för att se om det kan stämma...
För övrigt så "tror" jag att det kan vår möjlighet att "tro" kan vara en stor bidragande orsak till den tekniska utveckling vi människor befinner oss mitt uppe i.

Det börjar med en fantasi, utvecklas till en tro och konkretiseras till sist i någon verklig form, eller avfärdas, men då har man fortfarande lärt sej något.

Precis så är det. Inom naturvetenskapen brukar man använda den hypotetisk-deduktiva metoden; man har en frågeställning, och sedan en hypotes vad gäller svaret. Man testar sedan hypotesen för att se om man kan bevisa att hypotesen stämmer.

För övrigt så "förlorade" du mej där ett tag med resonemanget kring supersträngarna. Jag har bara en svag susning om vad strängteorin baseras på och än mindre aning om:

Som sagt är jag lika förlorad själv. Krävs ju några års studier samt mer eller mindre briljanta hjärnor för att sätta sig in i det där. Finns säkert några andra här på forumet, nermin bl a kanske?, som har betydligt bättre fysikkunskaper.

Nu ska jag iaf gå och lägga mig!

#156

Postad 03 december 2008 - 10:17

nermin
  • nermin
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Hej igen !
Roligt att allt försvann efter att jag skrivit i en kvart här argh. Har suttit i 10 min försökt återskapa men det gick inte ... ;)
Iaf det där med strängteorin som inte är min tekopp är rätt så intressant och skulle kanske förklara varför gravitationen inte fungerar? på den minsta skalan. (hur partiklar skulle kunna interagera vid 0-avstånd, något som är omöjligt med gravitationen)
Finns en bra hemsida med både grundläggande info och mer avancerad på: http://superstringtheory.com/

Sen Schrödinger är inte så konstig :D .. I kvantmekaniken är det bl.a. obestämbarheten som leder till att man måste använda vågfunktioner för att beskriva fenomen. I dess enklaste form brukar man skriva att H Psi = E Psi, här är H och E operatorer (som används för att tilldela vågfunktionen egenskaper) och Psi är själva funktionen som kan vara både tidsberoende och oberoende. Så applicerar vi H operatorn (som heter Hamiltonian och är en energi operator) på Psi får vi ut de enskilda energierna eller energiegenvärden som det heter. (i det här fallet utan att ha någon potential U)
Sen finns det andra operatorer för läge, rörelsemängdsmoment etc.
Dessutom så förekommer det en rätt så vanlig skrivformalism införd av Dirac som heter bra-ket som underlättar skrivandet en hel del och som ser ut så här: |> och <| ... Googla på bra och kolla även på "particle in box" problemet.
Finns mycket klokt där ute och mycket mer pedagogiskt än vad jag slänger ur mig här :blink:

"What doesn't kill you, makes you .. stranger"

#157

Postad 03 december 2008 - 12:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Omöjligt och omöjligt...

Har man inte sovit genom hela raketuppskjutningen, så kan man nog vara ganska säker på att raketen står kvar på jorden. Har man först varit utsatt för g-krafterna vid uppskjutningen och SEN känner av 1g, så kommer denna acceleration kännas exakt som om man hade befunnit sej på jorden. 1g råkar ju vara definitionen av jordens dragnings-kraft (var det 9,81Nm 1g motsvarade, eller hur var det nu)...



9.8188 +/- 0.0002 m/s^2

#158

Postad 03 december 2008 - 15:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Googla på bra

Det hjälper inte mycket kan jag säga :)

För att återknyta lite till hur vi skulle klara oss i framtiden. Om man ser till dagens människor så använder vi bara 10% av hjärnan..... säger man felaktigt. För vi använder uppenbarligen mer, men för vardagliga saker och för den mesta tiden vi är på Jorden så använder vi inte mer än 10%. Det betyder dock inte att vi använder 100% eller att vi har uppnått max kapacitet.

Jag blir alltid så fascinerad när jag ser på savanter. Säg när du är född och de kan beräkna vilken dag det var. De kan räkna alla presidenter, alla gator i en telefonkatalog, beräkna pi med flera tusen decimaler... det är fullkomligt obegripligt egentligen. En lärde sig det isländska språket på 1 vecka. Sen att de har problem med annat är synd eftersom de inte kan applicera det på ett bra sätt så det hjälper mänskligheten.

Men säg nu att vi har lika lång tid på oss att evolvera som det tog att evolvera oss från den första prokaryoten. Tänk vad man skulle kunna uppnå om vi kunde evolvera vår hjärna till att ha savantförmågor och samtidigt kunna tänka normalt (se till helheten, savanter fokuserar på detaljer). Med en sån potential skulle vår utveckling gå blixtsnabbt och jag vet inte om det skulle finnas några gränser för vad vi skulle kunna klara av annat än eventuella fysiska naturlagar som sätter stopp.

Var Einsten en normal människa med en normal hjärna eller hade han muterad hjälp? Såna som han och Da Vinci som låg flera hundra år före sin tid - universalgenier som är fruktansvärt ovanliga - kanske inte fungerade som oss. Vår hjärna har mycket outtömd potential som bara väntar på att låsas upp inom de närmaste miljoner åren.

#159

Postad 03 december 2008 - 16:03

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Var Einsten en normal människa med en normal hjärna eller hade han muterad hjälp?


Jaa, Einstein var ett riktigt stjärnäss. Det är visst bara ett fåtal forskare som förstår relativitetsteorin i sin helhet i dag, och Einstein inte bara kan den, han kom på den!

#160

Postad 03 december 2008 - 17:58

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Omöjligt och omöjligt...

Har man inte sovit genom hela raketuppskjutningen, så kan man nog vara ganska säker på att raketen står kvar på jorden. Har man först varit utsatt för g-krafterna vid uppskjutningen och SEN känner av 1g, så kommer denna acceleration kännas exakt som om man hade befunnit sej på jorden. 1g råkar ju vara definitionen av jordens dragnings-kraft (var det 9,81Nm 1g motsvarade, eller hur var det nu)...


9.8188 +/- 0.0002 m/s^2


Beror på var på jorden man befinner sig och när. Någonstans mellan 9.78 och 9.83 m/s2 enligt Wikipedia.

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 03 december 2008 - 17:59.


#161

Postad 10 december 2008 - 03:31

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Blandaren har mycket att lära ut. Bl a kan man läsa att; om man skickar ut en semla med hög hastighet i rymden så kommer den inte bara att förlora sin grädde, utan också en del av sin massa :(

#162

Postad 12 december 2008 - 15:52

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Blandaren har mycket att lära ut. Bl a kan man läsa att; om man skickar ut en semla med hög hastighet i rymden så kommer den inte bara att förlora sin grädde, utan också en del av sin massa :rolleyes:

;)

#163

Postad 12 december 2008 - 21:11

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Blandaren har mycket att lära ut. Bl a kan man läsa att; om man skickar ut en semla med hög hastighet i rymden så kommer den inte bara att förlora sin grädde, utan också en del av sin massa :blink:

Hmm...

De semlor jag brukar köpa är som regel "masslösa", eftersom jag inte gillar "massan". Borde inte det betyda att de också är tyngdlösa, vilket innebär att man borde kunna äta hur många som helst utan att gå upp i vikt?

Kan det vara värt att testa?

#164

Postad 13 december 2008 - 04:02

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Om de är masslösa kan de komma upp i ljusets hastighet. Och då talar vi om ren energi. Och det vet man ju hur det blir om man får i sig för mycket energi...

#165

Postad 13 december 2008 - 11:39

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Nu under den mörka årstiden så verkar det som att jag har lite problem med för lite energi, kanske vore det en god ide att äta "ren energi" då. Ren energi är ju nästan att betrakta som en bristvara idag, bland alla dessa andra "smutsiga energi-former"...

Edit:
Man kanske skulle trycka semlorna i bilens bensintank istället! Med avseende på den rena energin hos masslösa semlor, så borde miljöförstöringen minska radikalt om alla körde med masslösa semlor i tanken :blink:

Redigerat av Unregistered959, 13 december 2008 - 11:42.


#166

Postad 13 december 2008 - 12:07

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
:blink: :blink:

Vi verkar ha en lösning till en del av de globala miljöförstöringsproblemen... masslösa semlor!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.