Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Åsikter på blivande anläggning

380 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Audience 42 (Surroundhögtalare) 1 8,77 (51) Inga priser
Acoustic Energy Evo Three (Golvhögtalare) 1 9,29 (13) Inga priser
Audiovector K1 Super (Surroundhögtalare) 1 8,14 (6) Inga priser
Audiovector K3 (Golvhögtalare) 2 8,55 (10) 5 490:-
Wharfedale Diamond 9.5 (Golvhögtalare) 1 8,85 (12) Inga priser
Harman Kardon HD 970 (CD-spelare) 1 8,34 (37) Inga priser
Harman Kardon HK 970 (Stereoförstärkare) 1 8,28 (60) Inga priser
Monitor Audio Silver RS1 (Surroundhögtalare) 1 8,89 (36) Inga priser
Monitor Audio Silver RS6 (Golvhögtalare) 2 8,79 (110) Inga priser
B&W CM1 (Surroundhögtalare) 3 9,15 (38) Inga priser
Cambridge Audio Azur 640C v.2 (CD-spelare) 3 9,15 (32) Inga priser
Cambridge Audio Azur 640A v.2 (Stereoförstärkare) 1 8,88 (25) Inga priser
Monitor Audio Bronze BR5 (Golvhögtalare) 1 8,93 (13) Inga priser
107 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
Acoustic Energy-klubben (271 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Dynaudio Audience 42 (201 inlägg) 8 år sedan
Förstärkare stänger av sig själv (9 inlägg) 9 år sedan
ROTEL RA-12 tillräcklig för B&W CM1? (11 inlägg) 9 år sedan
Värt att laga diskant i Dynaudio Audience 42? (6 inlägg) 9 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Yamaha NS-555 vs Dynavoice F-6 (14 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - Audiovector K-serien * (370 inlägg) 9 år sedan
Slutsteg till hemmabioreceiver (3 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 10 år sedan
Vilka högtalare till marantz nr1403 (15 inlägg) 10 år sedan
Gå från Dynaudio Audience 42 till Excite x16..? (83 inlägg) 11 år sedan
Acoustic Energy EVO 3 (8 inlägg) 11 år sedan
Monitor audio Rx1 eller B&W Cm1 (34 inlägg) 12 år sedan
B&W utökar CM-serien (152 inlägg) 13 år sedan
Behöver hjälp med budgethögtalare <4000 (12 inlägg) 13 år sedan
Billiga B&W CM1 i England (64 inlägg) 13 år sedan
HD990 vs HD970 (2 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Cambridge Audio-klubben (146 inlägg) 13 år sedan
bokhyllehögtalare (15 inlägg) 13 år sedan
Vilken center passar till Monitor Audio RS1 (8 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 14 år sedan
Hur högt spelar ni? (403 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1 (33 inlägg) 14 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 14 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 14 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 14 år sedan
Sub till B&W CM1 (8 inlägg) 14 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 14 år sedan
NAD C355 vs Rotel RA-06 (4 inlägg) 14 år sedan
Kablage till MA RS6, H/K 980 och HD 980? (0 inlägg) 15 år sedan
Mest överskattade/Hypeade högtalarna? (228 inlägg) 15 år sedan
Ny referens bland golvare <15k! (63 inlägg) 15 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spänn!? (43 inlägg) 15 år sedan
B&W CM1 (90 inlägg) 15 år sedan
Problem med Dyanaudio Audience 42 (6 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Hk 970 (10 inlägg) 15 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 15 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen är borta. (19 inlägg) 15 år sedan
Sub till Monitor Audio RS6 (1 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan
HK 970 som slutsteg? (13 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon HK970: Högtalare för renodlat musiksystem? (22 inlägg) 15 år sedan
Sub till Dali 909 (0 inlägg) 15 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Bestlutsångest. Hjälp mig :s (5 inlägg) 15 år sedan
Kommer H/K:n klara att driva? (3 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon HD 970 (182 inlägg) 15 år sedan
Black Diamond v2 + Yamaha RX-V661 (5 inlägg) 15 år sedan
HK 3480 vs. HK 670. (26 inlägg) 16 år sedan
Tips på cd-spelare (2 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99.25 eller B&W CM1 (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 16 år sedan
HK 970 mk2 ? (9 inlägg) 16 år sedan
HK 970 vs. Cambridge Azur 640 v.2 (40 inlägg) 16 år sedan
Dags för en ny cdspelare.Original 2008 & (63 inlägg) 16 år sedan
Vilka högtalare för under 10 000kr? (13 inlägg) 16 år sedan
Monitor Audio Bronze BR5 jämfört med B&W DM602.5 S (10 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 16 år sedan
Cambridge Azur 640A v.2 nåt att ha? (1 inlägg) 16 år sedan
Monitor Audio BR 5 + hårdrock=? (16 inlägg) 16 år sedan
Angående MA RS6 omdömme i Hifi&Musik (102 inlägg) 16 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 16 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 16 år sedan
Vilken av dessa cd spelare? (3 inlägg) 16 år sedan
Monitor Audio br5 (7 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan
En tråd för stärkare.. (14 inlägg) 16 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 16 år sedan
NAD C320BEE eller Cmbridge azur 640 v.2 (27 inlägg) 16 år sedan
Stereo + Surround Förstärkare (4 inlägg) 16 år sedan
HK 970? (60 inlägg) 16 år sedan
Ersätta CD-spelare (18 inlägg) 16 år sedan
Reciver till B&W CM1 (3 inlägg) 17 år sedan
Akut behov av CD! HK, Marantz...? (8 inlägg) 17 år sedan
Infinity Primus 360 vs. Wharfedale Diamond 9.5 (36 inlägg) 17 år sedan
B&W med Cambridge, Varför inte? (12 inlägg) 17 år sedan
Vilken stereo förstärkare (14 inlägg) 17 år sedan
Cambridge Audio Azur 640Cv2 (19 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 17 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 17 år sedan
Passande stativare till HK675 (29 inlägg) 17 år sedan
Stativhögtalare till H/K 970 + ny CD/DVD/Vinyl (10 inlägg) 17 år sedan
B&W´s nya CM1 (38 inlägg) 17 år sedan
Kan man köpa bättre högtalare än AE EVO3 för 5000? (8 inlägg) 17 år sedan
Låt fantasin flöda för 20.000! (59 inlägg) 17 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 17 år sedan
Slutsteg till AE Evo 3? (37 inlägg) 17 år sedan
Högtalare med hänsyn till både utseende och setup. (19 inlägg) 17 år sedan
Uppgradera recivern eller utöka med billig 2-kanal (22 inlägg) 18 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 18 år sedan
Var ute på lyssningsrunda idag... (41 inlägg) 18 år sedan
MA RS6 vs Swans Diva 4.2 / 6.2 (12 inlägg) 18 år sedan
AEGIS EVO 3 eller KEF Q4 Hjälp! (4 inlägg) 19 år sedan
Audiovector C2 mkII eller AE Evo Three? (27 inlägg) 20 år sedan
Frågor om Acoustic Energy EVO 3 (10 inlägg) 20 år sedan

#101

Postad 01 februari 2007 - 15:31

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Ska nog boka in en till provlyssning, antingen om precis 1 vecka...

Du har inga planer på att tex ställa en högtalare i samma prisklass intill för att växla mellan dem. Jag fick den möjligheten när jag lyssnade på RS6 med min stärkare. För mig innebar det att jag faktiskt tappade intresset för RS6an men det behöver ju inte alls bli så för dig.

OT Ang "förföljelsen" av Nin som varit på slutet, så är jag på samma våglängd som "snubben". Förutom en onödig signatur som han använde i en ökänd kabeltråd :) så tycker jag inte han gjort sig förtjänt av något slags masspåhopp. Luktar lite illa faktiskt... Han är onekeligen tung att argumentera emot och det har snarare oftare visat sig att de som inte klarar av det så bra tappar humöret. Dåliga argument leder ofta till sådant... :)

#102

Postad 01 februari 2007 - 16:03

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Jaa har faktiskt funderat på att testa AE Evo 3 också, se hur de står sig mot RS6, dock tror jag RS6 är svårslagen, när jag bytte till singlewire så blev ljudet förbättrat så jag ska testa hela nästa gång med det.

#103

Postad 01 februari 2007 - 16:17

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Fast Evo är ju nästan hälften så dyr. De har inget som motsvarar RS6s pris som alternativ?

#104

Postad 01 februari 2007 - 16:28

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Joo visst är de hälften så dyra men känns värda att pröva iallafall, de närmsta man kommer till RS6 är nog Audiovector K3 dock är inte de hälften så snygga, vill dock inte gå över RS6 i pris, de känns som om de är absolut max.

Vill testa RS6 en gång till, men den gången bara singlewire, sen tycker jag ljudet var underbart nu, tror det är svårslaget.

Sen har jag fixat 2st brännbara CD skivor nu, så nu slipper man spendera halva tiden med att byta skivor...

#105

Postad 01 februari 2007 - 16:38

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Joo visst är de hälften så dyra men känns värda att pröva iallafall, de närmsta man kommer till RS6 är nog Audiovector K3 dock är inte de hälften så snygga...

Se där... Det var de (fast supermodellen) som gjorde att jag tappade intresset för RS6 (trots att även jag tycker de var snyggare). Fick en demo på låtar med många instrument och föll bla för dess kapacitet att separera dessa. RS6 orna var mer "kompakta" i ljudet (iaf med min stärkare). Troligen är nog RS6 något som passar dig bättre gissar jag på...

Vill testa RS6 en gång till, men den gången bara singlewire, sen tycker jag ljudet var underbart nu, tror det är svårslaget.

Var inte för säker på det bara... :)

#106

Postad 01 februari 2007 - 16:54

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Hur menar du, menade att med singlewire det lilla jag hörde lät bättre än biwire, såg någon annan som skrev att den inte gillade biwire till RS6, för att basen blev för "bumlig". Hade som sagt någotslags störande basljud när jag körde biwire, det försvann inte riktigt helt men blev inte alls så väldigt uppenbart som det var med biwire. Gillade ljudbilden på RS6 också, klart nog hörde man att det var högtalare som spelade, men de hade en väldigt schysst 180 graders ljudbild med en del skivor. Nää måste verkligen prova dom igen, den här gången med bara singlewire, sen ska jag inte ha med mig 20 skivor den gången, spenderade ju mer tid med att byta skivor än vad jag faktiskt lyssnade. :rolleyes: Men hur blir det om man bränner skivor, ingen kvalitésförlust eller så?

Bränner ju såklart direkta kopior av låtarna på skivorna, inga .mp3 låtar eller nåt sånt :)

Edit: Ahhh nu tror jag att jag hänger med i svängarna :o jaa ska väl testa Av K3 (bara vanliga dock, har inte råd med Super) och Evo 3 också, och så får man se vilken man tycker ger mest för pengarna.

Edit2: Nää skrot, tror faktiskt jag måste testa mot K3 Super, de kostar ju ändå "bara" 700:- mer än RS6

K3 Super: 10200:-
RS6: 9500:-
Evo3: 5000:-

btw, usch så tråkigt det är att lyssna på musik nu när man vet hur bra det kan vara... :)

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 17:02.


#107

Postad 01 februari 2007 - 17:41

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

En bra Audioslavelåt är "Show me How to Live" som börjar lite lugnt och sansat, men med tryck, och Chris Cornell sjunger ganska lågt så att man kan lyssna på röst och instrumentljud. Senare i låten brakar det loss och Cornell gastar rejält uppe i diskanten.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta måste jag hålla med om totalt. När jag var på semester i S-vall passade jag på att gå in på HiFiklubben (närmaste på 26mil enkel väg) och fick då lyssna på Dali Icon 6. Måste säga att jag vart totalimpad och var berädd att bränna alla mina pengar på dessa högtalare (ingick inte alls i iden från början) ända tills "gastningarna" började och de orkade inte alls hålla igen längre utan vart bara skrikig och jobbiga...

Lät kul att du gillade Rs6 tillsammans med H/K när jag har lyssnat på H/K tycker jag inte alls att de klarat att hålla något ok ljud. Ska själv försöka hitta tid till nästa vecka och lyssna...

// Sat

#108

Postad 01 februari 2007 - 18:09

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Jaa nu när jag har lite tid på mig så kan jag ju faktiskt bränna ut Audioslave på testskivorna som ska brännas senare ikväll tror jag, ska bli skönt att slippa springa fram och tillbaks för att byta skiva efter varje låt, sen skulle man haft tag i nån bra bastest, kunde dessvärre inte få tag i R.F. skivan jag blev rekommenderad tidigare. Ska också se till att ha låtlista denna gång, blev väldigt mycket bläddrande på skivorna när man inte riktigt vet vart låtarna är...

#109

Postad 01 februari 2007 - 18:26

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

En bra Audioslavelåt är "Show me How to Live" som börjar lite lugnt och sansat, men med tryck, och Chris Cornell sjunger ganska lågt så att man kan lyssna på röst och instrumentljud. Senare i låten brakar det loss och Cornell gastar rejält uppe i diskanten.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta måste jag hålla med om totalt. När jag var på semester i S-vall passade jag på att gå in på HiFiklubben (närmaste på 26mil enkel väg) och fick då lyssna på Dali Icon 6. Måste säga att jag vart totalimpad och var berädd att bränna alla mina pengar på dessa högtalare (ingick inte alls i iden från början) ända tills "gastningarna" började och de orkade inte alls hålla igen längre utan vart bara skrikig och jobbiga...

Lät kul att du gillade Rs6 tillsammans med H/K när jag har lyssnat på H/K tycker jag inte alls att de klarat att hålla något ok ljud. Ska själv försöka hitta tid till nästa vecka och lyssna...

// Sat

<{POST_SNAPBACK}>



hmmm :) är det hi-fi du är ute efter ska ju ljudet vara så naturtroget som möjligt. Hur tror de hade låtit om han stått brevid dig och "gastat" lika högt som högtalaren spelade? Du tror inte du tycker det skulle låta jobbigt då? =)

Har inte hört högtalaren eller låten tycker bara det är lite roligt när folk säger de vill ha bra hi-fi högtalare men i själva verket verkar de leta efter något som gör kiss/metallica som elvis i rösten om man tolkar deras kommentarer =)

Är det en skrikig låt som är jobbig att lyssna på ska det ju inte låta silkesslent utan byt bara låt om du inte vill lyssna på det i stället :)

Redigerat av Unregisterede74beff4, 01 februari 2007 - 18:27.


#110

Postad 01 februari 2007 - 18:41

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

På tal om attityd så har vi ju NIN som spontant och oombett alltid tycker precis tvärt emot vad alla andra tycker utan att ens ha hör vad de andra tycker i de flesta fall. Ett sant original som dessutom alltid försöker bjuda hem sig till andra forummedlemmar.

:)

Metallica är (ok, var) bra musik men någon vidare ljudkvalitet har de inte fått till.

<{POST_SNAPBACK}>



Jaså? Deras tidiga skivor har ju iaf någon form av dynamik och inte låter ljusa. Möjligen att nyare remastrade CDs är förstörda, men då får man leta rätt på original CDna lr vinylerna.
Vi kan ju se hur "bra" Slipknot och Evanescence låter.

Postad bild

Postad bild

Ja, dom är ju "verkligen" dynamiska och låter bra.





Angående kvalitén på skivorna så hann jag tyvärr inte med att testa Kill ´Em All, men kan säga redan nu att någon bra kvalité är det inte, volymen är "dämpad" på nåt underligt sätt som leder till ett mycket sämre ljud än vad det egentligen skulle vara. Dagens guldklimp kvalitéts mässigt var nog Evanescence - The Open Door, som faktiskt bara följde med av slump, tät 2:a tror jag att jag måste utnämna Arch Enemy - Doomsday Machine.

<{POST_SNAPBACK}>



Det "dämpande" ljudet du beskriver lite som du hörde en icke söndermastrad metallica skiva, utan sönderslagen dynamik och där man inte höjt diskanten så det är ljus och påträngande. Du är säkert van vanlig sönderkomprimerade ljudet från dagen skivor, mem med bättre högtalare, speciellt sådana som inte färgar ljudet, så tror jag du kommer ändra åsikt.

#111

Postad 01 februari 2007 - 18:54

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


hmmm :) är det hi-fi du är ute efter ska ju ljudet vara så naturtroget som möjligt. Hur tror de hade låtit om han stått brevid dig och "gastat" lika högt som högtalaren spelade? Du tror inte du tycker det skulle låta jobbigt då? =)

Har inte hört högtalaren eller låten tycker bara det är lite roligt när folk säger de vill ha bra hi-fi högtalare men i själva verket verkar de leta efter något som gör kiss/metallica som elvis i rösten om man tolkar deras kommentarer =)

Är det en skrikig låt som är jobbig att lyssna på ska det ju inte låta silkesslent utan byt bara låt om du inte vill lyssna på det i stället :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Du har faktiskt ganska rätt att det skall vara jobbigt när de gastar. Tyvärr det som högtalaren gjorde till denna låt var inte att det lät HiFi längre utan som en billig högtalare som spelas med för svag förstärkare och börjar dissa istället. Kan dock inte uttala mig för mycket om exakt hur det lät för jag hörde dessa under min semester i somras.

Drivningen bestog av Denons näst största Reciever (ca 30.000kr) och när jag lyssnade på samma kringrustning med B &W så var det inte detsamma. Tyvärr så passade B & W mig inte alls i smaken för övrigt.

// Sat

#112

Postad 01 februari 2007 - 19:00

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Re TKvC-SainT

Kul att du gillade ljudet. Biwiring ger sällan någon större vinst. Ibland kan det ge en rejäl försämring av ljudet. Har du frågat om du får låna hem anläggningen?


Re NIN

Ni missförstår. Mitt inlägg var inget påhopp utan en hommage till en man som alltid går sin egen väg. Visserligen har vi aldrig varit ense om något men det behöver man ju inte heller vara.

#113

Postad 01 februari 2007 - 19:02

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Men snälla nån, sluta göra musik till vetenskap med mätningar och dylikt.
Musik ska man njuta, inte sitta och överanalysera på detta vis, tycker du att man ska sitta och kolla hur dynamiska o.s.v. låtar är så kan du ju göra det, men jag lyssnar inte på musik för att den ska vara perfekt och helt felfri, jag lyssnar på musik för att jag gillar det, det är känslan på insidan som räknas, den där rena glädjen som musiken framkallar, när jag satt och provlyssnade hade jag största delen ett stort flin och bitvis grät jag nästan av glädjen av hur underbart det lät. Sen ger jag blanka f-n ifall de enligt nåt artificiellt datorprogram inte låter bra, mina öron gillar vad de hör och jag upptäcker då inga direkta fel på musiken, är väl inte tillräckligt insatt eller vad vet jag är ju bara en nybörjare, har aldrig haft någon bra anläggning förr men av vad jag hörde idag så kommer det troligtvis bli en rätt snart...

Visst kan det vara så att kvalitén är bättre på en del utgåvor av Kill´Em All, men jag kan säga att min utgåva är skit, låter inte bra alls, låter ungefär som om man tagit en blöt handuk och lagt över högtalarna, musiken är skön men den urusla kvalitén gör den dock inte så "intressant" och rolig som den skulle kunna vara.

Btw, schysst att mäta musiken du jämför med i .mp3 format, kan ju inte alls ha något med det att göra att det uppvisar distortion o.s.v. :)

Inget personligt eller så nin, men tycker bara inte sånt där är relevant, iallafall inte i mitt fall...

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 19:08.


#114

Postad 01 februari 2007 - 19:06

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Chris, nej har inte hört om man kan låna hem än, är inte riktigt dags att börja handla än, kommer nog dröja ett par månader innan man har hunnit få ihop stålarna som krävs för att köpa allt, dock så är de på lokala butiken väldigt trevligt folk och tror inte alls det ska vara några problem att låna hem.

Älskade verkligen ljudet :) , livet blev mycket tråkigare när man var tvungen att skiljas från systemet :) Men förhoppningsvis så kommer det bli köp om ett tag...

#115

Postad 01 februari 2007 - 19:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
@ NIN

Din screenshot säger ingenting.

För det första så trycker Cool Edit (nu Adobe Audition) ihop hela vågformen, så ju längre låten är desto mer kompakt ser grafen ut. Om du zoomar ut så ser du hela vågen och alla separationerna.

För det andra så är grafen en representation av hur musiken låter. En brötig låt ger en brötig graf.

För det tredje så kan du inte använda en mp3, som TKvC-SainT säger, utan du borde naturligtvis ha en ren CD-rip.

För det fjärde är Cool Edit ett dyrt program. Har du betalat licensen?

Personligen tycker jag att The Sublimininal Verses har bra ljudkvalitet. Även om den inte är perfekt så är den åtminstone betydligt bättre än Kill 'Em All. Musikaliskt föredrar jag självklart tidiga Metallica men det är en annan fråga.

#116

Postad 01 februari 2007 - 19:22

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Köpte en skiva med twisted sister som var "digitally remastered" för jag trodde jag skulle kunna få lite bättre ljud. Men faktum är att deras bästa låt "were not gonna take it" låter helt knas jämnfört med andra versioner jag hört. Vissa instrument låter inte ens lika. Måste nästan vara någon konstig inspelning de gjort av den låten albumet får så kass borde det inte få bli... =(

#117

Postad 01 februari 2007 - 19:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Köpte en skiva med twisted sister som var "digitally remastered" för jag trodde jag skulle kunna få lite bättre ljud. Men faktum är att deras bästa låt "were not gonna take it" låter helt knas jämnfört med andra versioner jag hört. Vissa instrument låter inte ens lika. Måste nästan vara någon konstig inspelning de gjort av den låten albumet får så kass borde det inte få bli... =(

<{POST_SNAPBACK}>


Eh, där får du nog nästan skylla dig själv. :) Det finns få band som är/har varit sämre än TwS. Kommer ihåg någon annan låt som hette "**** you Like a Beast" eller nåt. Oj, vilket dravel! :)

#118

Postad 01 februari 2007 - 19:27

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Håller med Chris till fullo, Vol3 har hygglig kvalité, knappast perfekt, men tänk så tråkigt om allt i världen var perfekt. Metallicas tidiga album fram till och med Black Album är nog bland de bästa som finns inom metal, dock drar kvalitén ner helheten då man inte riktigt får dess fulla potential ur låtarna utan det blir lite platt och ointressant.

Nää usch vad jag längtar tills man har köpt något vettigt system är ju beroende framkallande det här :)

Vidare angående ljudet, känns som om jag inte grävt så djupt i analysen. Måste säga att diskanten är bland de bättre jag hört (ok det är nog det näst bästa då en säljare i butiken startade igång nån Primare anläggning med slutsteg, försteg och cd tillsammans med några AV Mi3 Avantgarde se, dock är ju de prylarna en liiiiiiten aning dyrare än vad jag har råd med :)) klar skimmrande, med mycket bra återgiving, speciellt röster måste jag säga är superbt, när jag körde S&M så kändes det som om James Hetfield faktiskt stog och sjöng i rummet. Basen var mycket tight, och angående parningen med H/K som är påstådda att vara väldigt basrika och nästan till gränsen till boombox aktiga, måste dock säga att jag verkligen inte alls förstår det, inte för fem öre, jag menar nog fanns det bas, men den var väl balanserad och mycket tight snabb och alert, hade nästan förväntat mig mer tryck i basen, dock var rummet betydligt större än mitt rum, men kortfattat skulle jag beskiva basen som ganska korrekt, den enda anmärkning var det störande rundgångsaktiga ljudet i höga bas reg. låg mid. som visserligen försvann nästan helt och hållet när man bytte över till single, så längtar verkligen till nästa test så man kan se om det verkligen var så eller om det var inbillning eller stressen från att inte hinna med allt man hade tänkt, hursomhelst, har inga direkta klagomål mot varken H/K 970 serie eller MA RS6 tycker de gjorde ett fint jobb tillsammans, skulle nog ha provat Marantz i liknande prisgrupp också, då jag är helt färsk vad det gäller sånt här, men i dagsläget skulle jag lätt kunna sitta nöjd med H/K 970 serie, då jag inte alls upplever dessa väldigt negativa saker som endel har skrivit om dom, dock kan det nog stämma som det är sagt att det är lite mer "rocker" anläggning...

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 19:45.


#119

Postad 01 februari 2007 - 19:31

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Re NIN

Ni missförstår. Mitt inlägg var inget påhopp utan en hommage till en man som alltid går sin egen väg. Visserligen har vi aldrig varit ense om något men det behöver man ju inte heller vara.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry om jag missförstod.

#120

Postad 01 februari 2007 - 19:32

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Köpte en skiva med twisted sister som var "digitally remastered" för jag trodde jag skulle kunna få lite bättre ljud. Men faktum är att deras bästa låt "were not gonna take it" låter helt knas jämnfört med andra versioner jag hört. Vissa instrument låter inte ens lika. Måste nästan vara någon konstig inspelning de gjort av den låten albumet får så kass borde det inte få bli... =(

<{POST_SNAPBACK}>


Eh, där får du nog nästan skylla dig själv. :o Det finns få band som är/har varit sämre än TwS. Kommer ihåg någon annan låt som hette "**** you Like a Beast" eller nåt. Oj, vilket dravel! :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>



finns typ 3 bra låtar med dem, were not gonna take it, i wanna rock och love is for suckers :)

Så var ett chans köp. Men efter allt man "fått" under alla år är det inte mer än rätt att betala :)

#121

Postad 01 februari 2007 - 21:08

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Men snälla nån, sluta göra musik till vetenskap med mätningar och dylikt.



Men det handlar inte om att göra musiken till vetenskap och mätningar. Lyssnar man så hör man hur platt och dåligt det låter. Sålänge man har en bra anläggning dvs. Så om du mest lyssnar på sådana skivor, så bör du leta efter högtalare och dyl som färgar ljudet så det låter bättre än vad det är.



Sen ger jag blanka f-n ifall de enligt nåt artificiellt datorprogram inte låter bra, mina öron gillar vad de hör och jag upptäcker då inga direkta fel på musiken, är väl inte tillräckligt insatt eller vad vet jag är ju bara en nybörjare, har aldrig haft någon bra anläggning förr men av vad jag hörde idag så kommer det troligtvis bli en rätt snart...



Intressant att du skiter fullständigt i vad någon annan säger som inte håller med dig. Nästa ögonblick så säger du att du är nybörjare. Du har inte tänkt på att jag själv kanske haft samma bakgrund som du, som nybörjare. Men med tiden, mer kunskap och bättre grejer, så ändras åsikten.



Visst kan det vara så att kvalitén är bättre på en del utgåvor av Kill´Em All, men jag kan säga att min utgåva är skit, låter inte bra alls, låter ungefär som om man tagit en blöt handuk och lagt över högtalarna, musiken är skön men den urusla kvalitén gör den dock inte så "intressant" och rolig som den skulle kunna vara.



Ja, vi får se om du anser samma sak om några år. Jag tog itne fram min Kill em all vinyl, men lyssna på en MP3a av skivan. Den låt klart bättre än dom två låtarna jag visa grafer för här. Den var inte perfekt, men man kunde spela den högt utan det låt platt och illa.



Btw,  schysst att mäta musiken du jämför med i .mp3 format, kan ju inte alls ha något med det att göra att det uppvisar distortion o.s.v.  :)

Inget personligt eller så nin, men tycker bara inte sånt där är relevant, iallafall inte i mitt fall...

<{POST_SNAPBACK}>



320 kbps MP3a. Jag antar du är en av dom få som lyckades hör skillnad i dom två andra tråderna va B)
Jag försöker bara hjälpa till. Vill du inte ha någon hjälp utan bara höra det du vill höra, fine, då skiter jag att lägga ner tid på detta.



@ NIN

Din screenshot säger ingenting.



Det gör det visst. Läs på denna gången så vi inte får en CRT debatt igen. <_<


För det första så trycker Cool Edit (nu Adobe Audition) ihop hela vågformen, så ju längre låten är desto mer kompakt ser grafen ut. Om du zoomar ut så ser du hela vågen och alla separationerna.



Som sagt, det ser lika illa ut ändå. Den är dynamiskt krossad, OCH den klipper också massa gånger.


För det andra så är grafen en representation av hur musiken låter. En brötig låt ger en brötig graf.



Som sagt, nej. Om det hade varit rätt gjort så skulle det inte nästan hela tiden vara max utslag på dynamiken.



För det tredje så kan du inte använda en mp3, som TKvC-SainT säger, utan du borde naturligtvis ha en ren CD-rip.



För det första, hör du skillnad på 320 kbps MP3a och CD? Det finns två trådar om det, jag har inte sett du har visat något där. För det andra, MP3 enkodningen skadar inte dynamiken som du ser på dessa grafer. Du får allt fram med bevis för detta.



För det fjärde är Cool Edit ett dyrt program. Har du betalat licensen?



Vad har detta med saken att göra? :) Kan du inte ens hålla dig till ämnet?
Finns testversioner att använda



Personligen tycker jag att The Sublimininal Verses har bra ljudkvalitet. Även om den inte är perfekt så är den åtminstone betydligt bättre än Kill 'Em All. Musikaliskt föredrar jag självklart tidiga Metallica men det är en annan fråga.

<{POST_SNAPBACK}>



Jaså? Vore kul att testa om folk håller med. Speciellt dom med bra anläggning.

#122

Postad 01 februari 2007 - 21:11

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Köpte en skiva med twisted sister som var "digitally remastered" för jag trodde jag skulle kunna få lite bättre ljud. Men faktum är att deras bästa låt "were not gonna take it" låter helt knas jämnfört med andra versioner jag hört. Vissa instrument låter inte ens lika. Måste nästan vara någon konstig inspelning de gjort av den låten albumet får så kass borde det inte få bli... =(

<{POST_SNAPBACK}>



Ingen nyhet. Leta rätt på första CD släppet, lr vinylen. Jämför och se. Detta är vad som händer idag i skivbranschen. Odynamisk smörja.

#123

Postad 01 februari 2007 - 21:29

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Visst nin jag respekterar att du har din åsikt om musik o.s.v. men att 320kbps mp3 inte ska göra nån skillnad på kvalité i ett mätprogram är b-s, det är väl helt och hållet självklart att om man rippar den till .wav så tar låten säg 40MB, sen tar man en encoder som trycker ihop informationen för att den ska ta mindre plats typ 10MB alltså 25% mindre information, det borde rätt självklart innebära förluster, eftersom att datorn/programmet får mindre ettor och nollor att tolka, därför blir inte återgivningen helt som originalet, sen ska det tilläggas att det spelar stor roll vilket program man använder för uppspelning av ljud i datorn då jag hör skillnad mellan olika program, en del låter "bättre" andra "sämre" jag kör för tillfället med iRivers egna iRiver plus 3, då jag anser att den är bättre på att sortera o.s.v. och dessutom ger bättre ljud än både WMP och VLC, har aldrig riktigt gillat Winamp, tycker den brukar dra ner på kvalitén...

Sen att vanligt folk kanske inte hör skillnad kan ju bero på olika saker, otillräcklig utrustning, dålig hörsel eller allt möjligt annat som kan orsaka att man inte upptäcker dessa skillnader, sen är inte att förglömma att den mänskliga hörseln egentligen är rätt dålig...

Kan också tillägga att jag har alla mina skivor rippade på datorn i OGG Q10 d.v.s. VBR 320 - 500kbps och jag kan höra viss tendens till distortion, dock så är ju inte detta i några högtalare utan i mina Sennheiser HD570...

omg så dåligt surroundanläggningen låter nu btw, har gillat den tidigare och tyckt att den spelat musik helt ok, men nu känns den helt "själlös" ingen inlevelse, ingen spelglädje. Skulle nog väntat med provlyssningen... <_<

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 21:44.


#124

Postad 01 februari 2007 - 21:47

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Då lär du ju lätt fixa dessa testen då: https://www.minhembi...howtopic=147284


Sedan så har du inte förklarat för mig hur omkodningen till 320 MP3 gör med dynamiken. Förklara det för mig.

Redigerat av nin, 01 februari 2007 - 21:48.


#125

Postad 01 februari 2007 - 22:02

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Har väl inte sagt något angående dynamik (vad nu det vill säga) men däremot kan du inte förneka att kvalitén blir nedsatt, det är ju så solklart så det finns inte ens vettiga argument för att tala emot, jag hör då som sagt distortion och lite lite små brus på mina Q10 OGG VBR 320 - 500kbps, men visst det är väl något magiskt med Mp3 som kan trolla ner storleken av filen till en 4:e del utan att man förlorar information på vägen... <_<

Skulle då aldrig få för mig att jämföra ljudet från CD eller LP med mp3 då jag tycker att det är helt självklart att komprimeringen som faktiskt är nödvändig, inte möjliggör att originalets fulla kvalité finns kvar...

Ska prova testet du nämnde btw...

Men nog om detta nu, då jag inte tycker att diskutionen är speciellt givande, vi har ju tydligt skiljda åsikter om saker och ting, tycker vi lämnar det där och fortsätter med relevanta saker till tråden...

Jaa du kan ju inte komma och säga att det var lätt det där testet, men då sitter man ju kanske inte på några värre grejer direkt (musik från dator, ljudkort är ett gammalt Audigy2 ut till mina Senn. HD570, med datorn brusande i bakgrunden också) sen tycker jag klippen var väl korta för att man riktigt ska hinna riktigt "komma in i" musiken, sen lyssnar jag inte ett skvatt på klassiskt annars så det är extra svårt att avgöra...

Måste också tillägga att det är underbart att kunna kompimera musiken på datorn, då detta gör att man rymmer så mycket mer, men det blir ju förluster, sen om man hör dom eller inte de kan väl variera, men det är väl nästan bara bra om man nu inte hör någon skillnad, då får man ju plats med så mycket mer musik och annat på datorn. :)

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 22:26.


#126

Postad 01 februari 2007 - 22:23

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Som sagt, blindtesta 320 kbps lame MP3or och visa om du kan höra skillnad. <_<

#127

Postad 01 februari 2007 - 22:28

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Jag har ju som sagt hela skiv samlingen konverterad till Q10 OGG, och visst hör man skillnader ibland, men det är ju knappast ofta man faktiskt hör det, men det kommer nån gång då och då att man hör ett litet sprak eller knaster eller något annat ljud som man inte hört tidigare i samma låt...

#128

Postad 01 februari 2007 - 22:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jag ska inte heller späda på snömoset i den här tråden. Alltför mycket. NIN, i tråd efter tråd skriver du inlägg efter inlägg som går ut på att allt var mycket bättre förr och att alla som säger emot dig är okunniga. Jag köper det inte.

#129

Postad 01 februari 2007 - 22:31

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Ooops, en kille som säljer H/K 970 för 2 900 kr i marknaden. Pruta till 2 500 så kan du börja sikta mot RS8 <_<

#130

Postad 01 februari 2007 - 22:31

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Sen en till sak angående just hårdrock och allt i dess likhet, gitarrerna som folk spelar på är ju för det mesta just vad, jo distade, d.v.s. man VILL uppnå ett "nersmutsat" sämre ljud, men varför då? :)

Åhh tack för att du sa åt mig att göra testet btw, nu blev man ju "tvungen att plugga i hörlurarna, nu kan jag igen uppleva glädjen i musiken, mmm mums så bra <_<

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 22:33.


#131

Postad 01 februari 2007 - 22:32

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag har ju som sagt hela skiv samlingen konverterad till Q10 OGG, och visst hör man skillnader ibland, men det är ju knappast ofta man faktiskt hör det, men det kommer nån gång då och då att man hör ett litet sprak eller knaster eller något annat ljud som man inte hört tidigare i samma låt...

<{POST_SNAPBACK}>



Knaster lr sprak? Vad är det för dåliga codec du har använt? Som sagt, du kan göra testet jag länka till.



Jag ska inte heller späda på snömoset i den här tråden. Alltför mycket. NIN, i tråd efter tråd skriver du inlägg efter inlägg som går ut på att allt var mycket bättre förr och att alla som säger emot dig är okunniga. Jag köper det inte.

<{POST_SNAPBACK}>




Ja, eftersom du har fel så är det väl lika bra. Allt var inte bättre förr, har jag sagt det? Men generellt så är det mkt sämre ljudkvalite nu än för 30-40 år sedan. Det håller dom flesta audiofiler med om.

#132

Postad 01 februari 2007 - 22:36

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
använder ett mycket schysst program som heter Easy CD - DA Extractor och som du redan vet så är det OGG Q10 det handlar om, knaster eller sprak var väl kanske fel ord för det, men det var en av mina många dåliga förklaringar (är verkligen dålig på att förklara saker och ting ibland <_< ) men det jag försökte säga var att man hör skillnaden på komprimerade och ickekomprimerade, då ljudet i icke komprimerade är "renare"...

Angående musik för 30 - 40 år sen så är det totalt utanför mitt intresse område så om det var bättre inspelningar då är totalt irrelevant i mitt fall...

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 22:38.


#133

Postad 01 februari 2007 - 22:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Ja, eftersom du har fel så är det väl lika bra. Allt var inte bättre förr, har jag sagt det? Men generellt så är det mkt sämre ljudkvalite nu än för 30-40 år sedan. Det håller dom flesta audiofiler med om.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är trots allt bra att ha dig här. Det är som omvänd psykologi. Man kan ta dina råd och göra precis tvärtom, så blir det rätt.

Redigerat av Unregistered1197, 01 februari 2007 - 22:38.


#134

Postad 01 februari 2007 - 22:49

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Nu tycker jag vi börjar sätta punkt för all negativ output, vi kan väl försöka hålla oss åtminstånde civiliserade, behöver väl inte komma överens som bästa polare, bara sluta hålla på och slänga mun fram och åter...

Det är tydligt att du har andra ideal än mig och Chris här verkar det som nin, jag respekterar det, du lyssnar säkert på musik av en speciell anledning och vad du tycker gör den bra är inte nödvändigtvis vad jag gillar, jag tar gärna lite "smuts" på skivorna och inspelningen, sålänge musiken väcker de där känslorna som bara känns så förbaskat bra, de enda jag egentligen inte pallar är seg "rundgångs" bas (återigen en av mina urusla förklaringar) och jätte hög ljus skärande diskant och något jag är speciellt svag för är kvinnliga vokalister, kan lyssna på nära allt bara det är kvinnliga sångare, förutom den riktigt typiska "radio popen" det klarar jag inte av något, ren tortyr, gillar inte idén att inte spela instrument utan att bara snöra ihop istortsett allt utom sång i datorn och mixa, sen att de som faktiskt har band och bakgrundssångare, då får typ aldrig banden/sångarna nån credit för musiken, utan det är bara frontpersonen som får hela äran (oftast).

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 22:57.


#135

Postad 01 februari 2007 - 23:02

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det är lugnt. Jag har blivit kallad okunnig av NIN i flera andra trådar tidigare. Jag tar inte åt mig utan ser det mest som ett stående skämt.

Naturligtvis är det känslan av ståpäls man är ute efter när man lyssnar på musik, d v s en svårförklarlig känslomässig och fysisk reaktion på musiken.

Det är lite synd om de analytiska audiofilerna som sitter och lyssnar på skräpmusik bara för att själva inspelningen är bra.

Sedan är det så att med en mer kompetent anläggning så blir det roligare att lyssna på fler sorters musik. Man kan plötsligt få ett intresse för musik som tidigare inte lät så bra på en sämre stereo eller för att man hör nya nyanser i en sångares/sångerskas röst.

#136

Postad 01 februari 2007 - 23:10

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Joo, håller med där, du prickar in bra vad man är ute efter, var precis det som inträffade idag när jag satt och lyssnade på den ljuva musik jag fick levererad, fick gåshud och kalla kårar flera gånger, och som nämnt tidigare satt jag nästan hela tiden med ett stort flin på ansiktet typ denna: <_<

Skulle adrig plocka upp en skiva som du säger och sitta och lyssna på den musiken bara för att inspelningen är bra, det bryr jag mig inte i, för det verkar ju enligt vad nin ställer fram i forumet som om jag faktiskt inte hör alla dessa störningar och denna dåliga dynamiken, är då inget jag känner av när jag lyssnar, sitter bara och myser och blir alldeles varm på insidan av hur underbart fint det låter i mina öron.

#137

Postad 01 februari 2007 - 23:19

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
TKvC-SainT, Tror vi inte lyssnar på musik på olika sätt. Som sagt, du är välkommen till helgen och lyssna på rör och metal. Ta med dig en bunt skivor så kan vi lyssna och snacka skit. Sen kommer jag dra fram massa vinyl rökare <_< :)

#138

Postad 01 februari 2007 - 23:23

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Hehe, jaa de vore kanske trevligt, dock är det väldigt fulbokat i helgen så får nog passa tills vidare... <_<
Kan ju säga att gillas musiken så är man ju givet en riktig "headbanger" ;)

Kan ju tillägga också att iom att det här är min allra första anläggning så ligger kanske kraven på grejerna inte alls lika högt som många andras krav, är mest glad amatör som bara vill ha ett lyft i musiklyssningen och det kommer jag nog få hur jag än bär mig åt. Det är jobbigt att sitta med lurar har jag upptäckt :) , måste dra på så hårt på volymen för att få den där riktigt schyssta ljudbilden man vill uppnå och då får man så ont i öronen <_< vet inte men känns som om jag har rätt känsliga öron, eller är jag typ halv döv? :D lyssnade ju som sagt med förstärkaren inställd på -23dB idag och det tyckte jag var hyffsat "normal" lyssningsvolym, ville ju inte dra på hur mycket som helst när man bara sitter och demar heller B)

Hmm måste nog gå tillbaks och ändra min åsikt lite om Kill ´Em All, lyssnar lite nu och det låter faktiskt inte helt illa, hmm kanske inte är lika dåligt som jag har något svagt minne av från tidigare då jag lyssnat, liiiten anspelning på "platt" ljud, men inte alls så helt "dödstumplatt" som jag komihåg det, lite mer rått och ovårdat är det ju givetvis, men det är ju det som var tanken bakom hela alltet. :) Nu när den bytte till nyare inspelning, (Metallica - S&M - Bleeding Me) måste jag säga att Kill´Em All återigen bleknar, mycket mer nyans i ljudet på denna inspelning, mer levande eller hur man ska säga det.

Redigerat av TKvC-SainT, 01 februari 2007 - 23:40.


#139

Postad 01 februari 2007 - 23:39

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Åk inte dit. Det är en fälla. Du kommer aldrig att se kära mor och far igen.

<_< :) :)

#140

Postad 01 februari 2007 - 23:50

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Det är lugnt. Jag har blivit kallad okunnig av NIN i flera andra trådar tidigare. Jag tar inte åt mig utan ser det mest som ett stående skämt.

Naturligtvis är det känslan av ståpäls man är ute efter när man lyssnar på musik, d v s en svårförklarlig känslomässig och fysisk reaktion på musiken.

Det är lite synd om de analytiska audiofilerna som sitter och lyssnar på skräpmusik bara för att själva inspelningen är bra.

<{POST_SNAPBACK}>



För det första, det kanske har varit så dom gångerna att du inte hade all fakta? Som detta med loudness race, som inte är något påhittat utan är sanning. Du kan läsa mer om det här: http://en.wikipedia....ki/Loudness_war


haha, du ska se min skivsamling, med fullt med black metal plattor, knappast någon grymt ljud på dom.

#141

Postad 01 februari 2007 - 23:50

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
-23db - hyffsat "normal" lyssningvolym <_< :) Det tycker ju jag låter som väldigt högt. Fast det är klart, vi sitter ju inte med samma stärkare. När jag är nere på 40db då tycker jag det är lite högt.

#142

Postad 01 februari 2007 - 23:56

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Ok då måste jag vara allvarligt hörselskadad med andra ord :) nää men det är klart det beror på vilken högtalare man använder, hur stort rummet är, hur väldämpat rummet är o.s.v.

Ska nog se till att man "vilar" öronen hyffsat innan nästa provlyssning, då jag normalt går om kring med mp3n och "pluppar" hela dagarna, måste ju se till att öronen är i bästa möjliga skick iallafall B) Även om de kanske sett bättre dagar, har väl varit lite dumdristig och vistats i lite välhögljudda ställen *host* bilen *host* Har dyrare stereo i bilen än jag har inne lite udda egentligen vet inte hur det kunnat bli så <_< Har väl lagt ca totalt 12.000:- på den anläggningen :)

Btw Chris vilka Audioslave låtar rekommenderar du till kommande testskiva(or), har nån Sessions@Aol där dom lirar "Sleep now in the fire" och den är ju schysst, både original och deras "cover".

Redigerat av TKvC-SainT, 02 februari 2007 - 00:38.


#143

Postad 02 februari 2007 - 00:40

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Btw Chris vilka Audioslave låtar rekommenderar du till kommande testskiva(or), har nån Sessions@Aol där dom lirar "Sleep now in the fire" och den är ju schysst, både original och deras "cover".

<{POST_SNAPBACK}>


Audioslave har ju ett ganska karakteristiskt sound som går igenom de flesta låtarna. En av följande låtar räcker säkert:

Show Me How to Live
Be Yourself
Man or Animal

Det som är bra är som sagt att de pressar både basen och diskanten.

Din kommentar om Pearl Jam är inte helt tokig heller. Chris Cornell var sångare i Soundgarden som var det tredje största Seattle-bandet efter Nirvana och Pearl Jam. (Visseligen tycker jag att Alice in Chains spöade alla tre med händerna bakbundna, men, men...) Gitarristen i Audioslave, Tom Morello, var gitarrist och låtskrivare i Rage Against the Machine. Så där har vi den kopplingen


Som detta med loudness race, som inte är något påhittat utan är sanning. Du kan läsa mer om det här: http://en.wikipedia....ki/Loudness_war

<{POST_SNAPBACK}>


Generellt sett tycker jag att dagens inspelningar har en större och mer detaljerad ljudbild än förr och att man fångar mer av instrumentens karaktär.

Visst kan man läsa om allt möjligt men det är ändå den personliga erfarenheten av den verkliga världen som är viktigast. Hälften av alla artiklar på Wikipedia är ändå partsinlagor som får stå kvar för att ingen har tid att ändra dem.

Det handlar inte bara om mixing. Mycket av dagens musik går ut på att spela på 100% volym oavbrutet så då är det inte konstigt att det låter som det låter.

Kan säga att generellt när jag plockar fram gamla favoritskivor så ledsnar jag eftersom det som räknades som bra ljud för 20 år sedan bara låter platt och trist idag.

Utvecklingen går framåt och det är bara att gilla läget och hänga med.

#144

Postad 02 februari 2007 - 00:41

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Omg

23db på en förstärkare till en annan säger väl ingenting? jag kan spela på 0db på min när jag sitter i rummet. Beror ju helt på hur stark insignal man har i förstärkaren och hur många watt den är på osv osv.

TKvC-SainT,:sen för det andra är det lite roligt att du först klagar på 320kbs mp3or att ljudet kan upplevas som orent, distigt och allt vad det var. Sen skriver du nåt inlägg längre "jag tar gärna lite "smuts" på skivorna och inspelningen, sålänge musiken väcker de där känslorna som bara känns så förbaskat bra, de enda jag egentligen inte pallar är seg "rundgångs" bas (återigen en av mina urusla förklaringar) och jätte hög ljus skärande diskant"

Så du menar att en 320kbs mp3 har så dålig ljudkvalite att det är störande och man inte klarar av att njuta av musiken, att det inte kan väcka några känslor pga av den kassa ljudkvaliten?........

Redigerat av Unregisterede74beff4, 02 februari 2007 - 00:42.


#145

Postad 02 februari 2007 - 00:44

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Åk inte dit. Det är en fälla. Du kommer aldrig att se kära mor och far igen.

:)  :)  B)

<{POST_SNAPBACK}>



Hahha tror jag med faktiskt <_<

#146

Postad 02 februari 2007 - 00:47

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Nej mp3 320kbps duger fint till att slö lyssna på datorn, dock skulle jag inte i mina vildaste drömmar slänga in mp3 låtar i en anläggning för över 10.000:- sen tycker jag visst det är skillnad då jag faktiskt brukar kunna placera fel i komprimerade låtar (se tidigare inlägg) men när jag lyssnar på CD skivorna, som påstås ha dåligt ljud så kan jag faktiskt inte riktigt identifiera detta...

Angående mp3 testet så var det faktiskt riktigt svårt, dels för att man inte är van vid musiken, dels för att det bara var korta snuttar så man hann som aldrig riktigt sjunka in i musiken, dock förstår jag att det är nödvändigt då .wav tar så sjukt mycket. Kom inte ihåg vad jag valde faktiskt <_< tror det var 2 och 3 jag valde, inte 100 på det dock...

Har ju dock som sagt inte heller någon bra anläggning eller så som jag kan lägga det till, tror det skulle vara lättare då, men som jag sagt tidigare så har jag hört distortion och liknande i egen rippade låtar, och då när man lyssnat på hela låtar, kan vara en 2 sekunders felaktighet under en hel låt, men den finns inte där mindre för det...

Redigerat av TKvC-SainT, 02 februari 2007 - 00:58.


#147

Postad 02 februari 2007 - 00:49

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Ok har du gjort mp3-cd testet som Nin bad dig om? vilka av dem är mp3or?

#148

Postad 02 februari 2007 - 00:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Nu ska vi inte bryta ut in något klankrig här men TKvC-SainT pratade om två olika saker.

För det första tyckte han liksom jag att det var bängt att visa en MP3-våg och snacka om dynamik och distortion etftersom MP3 per definition är ett förstörande format.

För det andra så sa han att grafiska presentationer till trots så är det lyssningsupplevelsen som är det viktigaste och då godtar man imperfektioner.

Låter helt ok i mina öron. Loudness war etc vill jag dock inte höra så mycket om eftersom det inte har någon betydelse för mitt sätt att uppskatta musik idag.

#149

Postad 02 februari 2007 - 00:58

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Jag säger bara att ena stunden klagar han på hur kasst mp3 är. Ja CD är bättre! men sen skriver han senare att han inte bryr sig om det är lite "skavanker" i kvaliten bara den leverar en skön känsla, ungefär så tolkar jag det ialf.

Då var min motfråga om inte ens 320kbs mp3 räcker för att man ska kunan ryckas med i musiken utan att han skulle tycka kvaliten var så dålig att han måste sitta och rynka på näsan.

Det var bara en fråga. VIll inte starta någon tjaffsig diskussion om detta nu var bara nyfiken.

Sen att han skriver att han inte är någon audiofil utan en glad amatör eller hur han uttryckte det gör detta ännu mer konstigt för mig att han är så extremt kräsen då <_<

Redigerat av Unregisterede74beff4, 02 februari 2007 - 00:59.


#150

Postad 02 februari 2007 - 01:01

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Generellt sett tycker jag att dagens inspelningar har en större och mer detaljerad ljudbild än förr och att man fångar mer av instrumentens karaktär.



Håller inte med. Det flesta är söndermastrade med smile EQ och ingen dynamik alls.



Visst kan man läsa om allt möjligt men det är ändå den personliga erfarenheten av den verkliga världen som är viktigast. Hälften av alla artiklar på Wikipedia är ändå partsinlagor som får stå kvar för att ingen har tid att ändra dem.



Men herregud, kom med i matchen. Detta är MKT välkänt FAKTUM. Det finns fullt med sidor och forum som tar upp detta.


Kan säga att generellt när jag plockar fram gamla favoritskivor så ledsnar jag eftersom det som räknades som bra ljud för 20 år sedan bara låter platt och trist idag.

Utvecklingen går framåt och det är bara att gilla läget och hänga med.

<{POST_SNAPBACK}>



Vilka är dessa skivor?

Utvecklingen har helt klart gått bakåt, till MKT sämre ljud.




Nej mp3 320kbps duger fint till att slö lyssna på datorn, dock skulle jag inte i mina vildaste drömmar slänga in mp3 låtar i en anläggning för över 10.000:- sen tycker jag visst det är skillnad då jag faktiskt brukar kunna placera fel i komprimerade låtar (se tidigare inlägg) men när jag lyssnar på CD skivorna, som påstås ha dåligt ljud så kan jag faktiskt inte riktigt identifiera detta...

Angående mp3 testet så var det faktiskt riktigt svårt, dels för att man inte är van vid musiken, dels för att det bara var korta snuttar så man hann som aldrig riktigt sjunka in i musiken, dock förstår jag att det är nödvändigt då .wav tar så sjukt mycket. Kom inte ihåg vad jag valde faktiskt  <_<  tror det var 2 och 3 jag valde, inte 100 på det dock...

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har en anläggning för runt 250 000 kr och kör MP3or på. Du är välkommen och höra skillnad i blindtester. :)




För det första tyckte han liksom jag att det var bängt att visa en MP3-våg och snacka om dynamik och distortion etftersom MP3 per definition är ett förstörande format.



Du får nog läsa på vad MP3 kodningen gör. Den förstör INTE massa dynamik och fixar fullt med klippningar.



Låter helt ok i mina öron. Loudness war etc vill jag dock inte höra så mycket om eftersom det inte har någon betydelse för mitt sätt att uppskatta musik idag.

<{POST_SNAPBACK}>




Loudness war påverkar oss alla idag med musiken vi får. Usch, varje gång jag lyssnar på en gammal Judas Priest vinyl lr dyl så är det som balsam för själen mot dagens slakt att ljudet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.