Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AE900 *

940 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 september 2005 - 21:10

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Panasonic kommer nu med uppföljaren till hembioprojektorn PT-AE700. Nu dock med Epsons D5-paneler.

Bifogad fil  pt_ae900e.jpg   24,47K   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  PTAE900U_remote.jpg   27,57K   4 Antal nerladdningar

Huvudspecifikationer, Panasonic PT-AE900E

• Digital Home Entertainment LCD-projector
• Upplösning: 1280 x 720
• ANSI-Lumen: 1100
• Kontrast: 5000:1
• SmoothScreen-teknik
• Vertikal keystoneinställning
• IRIS-funktion
• Aspect Ratio: 16:9
• Horisontell och vertikal Lens-Shift med låsfunktion
• 1 HDMI, 1 scart, 1 VGA (D-sub 15), 1 x Composite, 1 x S-Video, 1 x Component inputs, 1 x serviceport
• Signaler: 480i/p, 575i, 576p, 720p, 1035i, 1080i
• Fläktljud: 26dB (Normal-mode)
• Lampans livslängd: upp till ca 3000 timmar
• Vikt: 3,6 kg
• Storlek i mm (bredd/höjd/djup): 335 x 104 x 270
• Riktpris: ca 20 000 SEK
• Lansering: oktober

Info hos Panasonic.de.

Bifogad fil  PT_AE900.pdf   48,69K   591 Antal nerladdningar


Hälsningar Peter.M, moderator

Edit 050925: Bild på fjärrkontroll

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 mars 2006 - 17:46.


#2

Postad 05 september 2005 - 17:07

callee
  • callee
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Hmm, intressant. Är på väg att köpa projektor snart.

Är det värt att vänta in denna generation eller ska jag fynda en 700 till reapris jämfört med denna?

Vet någon vart det går att se en demo på denna? När kommer den? Snälla lägg ut ett svar så fort någon vet vart jag kan gå och se den "live" någonstans.

//C

#3

Postad 05 september 2005 - 18:37

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Hmm, intressant. Är på väg att köpa projektor snart.

Är det värt att vänta in denna generation eller ska jag fynda en 700 till reapris jämfört med denna?


Ditt val, jag tänker vänta och se vad de nya projjarna (ae900, z4) har att ge.
Siffrorna tyder på hs50 prestanda, kanske bättre. Förhoppningsvis några steg närmare DLP utan RBE och DLP-brus...

Som sagt, varje år kommer nya och bättre projjar,
varje år sjunker priserna på fjolårets projektorer som sten i vatten, andrahandsvärdet på projektorer kan ge högt blodtryck och ångest,
så det är upp till var och en att avgöra när det är dags att skaffa projektor.

#4

Postad 05 september 2005 - 21:35

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0

Siffrorna tyder på hs50 prestanda, kanske bättre. Förhoppningsvis några steg närmare DLP utan RBE och DLP-brus...


Vad tycker du är bättre? :ph34r: HS50:n har ju bättre specs på pappret men det ska bli roligt att se D5 panelerna live, specsen är ju inte allt.

Måste ändå säga att jag är riktigt imponerad av Sony som skapade en projj som enligt specs slår nextgen projektorerna som har D5 paneler, inte illa!

Redigerat av bjornsva, 05 september 2005 - 21:36.


#5

Postad 06 september 2005 - 17:04

callee
  • callee
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Hmm, intressant. Är på väg att köpa projektor snart.

Är det värt att vänta in denna generation eller ska jag fynda en 700 till reapris jämfört med denna?


Ditt val, jag tänker vänta och se vad de nya projjarna (ae900, z4) har att ge.
Siffrorna tyder på hs50 prestanda, kanske bättre. Förhoppningsvis några steg närmare DLP utan RBE och DLP-brus...

Som sagt, varje år kommer nya och bättre projjar,
varje år sjunker priserna på fjolårets projektorer som sten i vatten, andrahandsvärdet på projektorer kan ge högt blodtryck och ångest,
så det är upp till var och en att avgöra när det är dags att skaffa projektor.

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, jag väntar ivrigt in dessa till butikerna för att kunna ta en titt innan jag köper. Har jag lite (o)tur försvinner den äldre generationen ur lager och då får jag ju den nyare och på pappret bättre utan att fundera...Vore kul att veta NÄR? det går att få en demo???

#6

Postad 06 september 2005 - 17:53

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Siffrorna tyder på hs50 prestanda, kanske bättre. Förhoppningsvis några steg närmare DLP utan RBE och DLP-brus...


Vad tycker du är bättre? ;) HS50:n har ju bättre specs på pappret men det ska bli roligt att se D5 panelerna live, specsen är ju inte allt.

Måste ändå säga att jag är riktigt imponerad av Sony som skapade en projj som enligt specs slår nextgen projektorerna som har D5 paneler, inte illa!

<{POST_SNAPBACK}>



Kontrast är inte allt :ph34r: Färger, punch, screendoor osv. Fick en liten minirecension av en som sett Z4:an. Enligt honom var den bättre på dessa punkter, inklusive detaljer i svärtan, än Sony HS50. Sen är ju det en dyrare projektor än vad D5 är också, även om de nu inte skulle vara bättre. Jag hoppas iaf :huh:

#7

Postad 06 september 2005 - 21:39

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0

Kontrast är inte allt :ph34r: Färger, punch, screendoor osv. Fick en liten minirecension av en som sett Z4:an. Enligt honom var den bättre på dessa punkter, inklusive detaljer i svärtan, än Sony HS50. Sen är ju det en dyrare projektor än vad D5 är också, även om de nu inte skulle vara bättre. Jag hoppas iaf :D


Det låter riktigt bra, det ska bli väldigt intressant att se dessa projektorer. Tyvärr klarar jag inte av för dålig svärta och det är ju just där HS50:n är överlägsen Z3, AE700 osv och jag tror tyvärr inte Z4:an når upp till HS50 svärta.

Nämnde din kontakt något om hur "svart" svärtan var, t.ex. jämför med HS50?

#8

Postad 06 september 2005 - 23:03

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Enligt honom upplevdes djupet i svärtan och framförallt detaljerna i den mycket bättre än på Sonyn. Han hävdade att omfånget nog är mycket större än Sonyns under normalt tittande och inte i Sonyns maximala on/off-läge så att säga, men allt står ju för honom, jag vet ingenting :ph34r:

Förutom bra, detaljrik svärta hoppas jag framförallt på att det där med mindre upplevd pixlighet och mer tryck i färgerna stämmer. Det hade varit guld :D

#9

Postad 07 september 2005 - 22:31

Unregistered13206d48
  • Unregistered13206d48
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Bak

Bifogad fil(er)



#10

Postad 12 september 2005 - 11:31

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
från projectorcentral:

"With an aggressive MSRP of $3,199, the AE900 will clearly be among the highlights of this year's CEDIA show"

#11

Postad 12 september 2005 - 13:26

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Hittade lite info som kan vara av intresse i länken.

http://www.digitalpr...afterinter=true

#12

Postad 14 september 2005 - 11:59

JwK
  • JwK
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Från Hembibutiken.se

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=113060



Mvh Jonas

#13

Postad 16 september 2005 - 09:12

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
18 500 det verkar vara ett ganska rimligt ingångspris ...bättre än de tidigare 25 som de förs skrev i alla fall.

Frågan är om den är värd 6500 mer mot föregångaren bara, återstår väl att se.

#14

Postad 16 september 2005 - 16:20

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

tycker det är ett bra intro pris kommer väl droppa till runt 15 runt jul :D

<{POST_SNAPBACK}>

Om dom får ut dom till Jul, blir alltid massa leveransstrul när det lanseras populära produkter... Slut i lager, förbeställ, nästa leverans om 1-2 v (snarare 1-2 mån)

<{POST_SNAPBACK}>


Iom att dom landar i butikerna v38 så lär dom finnas i god tid innan jul... :P
Sen kan man ju alltid sia om hur priserna kommer vara då. <_<

#15

Postad 17 september 2005 - 23:03

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0

18 500 det verkar vara ett ganska rimligt ingångspris ...bättre än de tidigare 25 som de förs skrev i alla fall.

Frågan är om den är värd 6500 mer mot föregångaren bara, återstår väl att se.

<{POST_SNAPBACK}>



Med tanke på hur mycket bättre HS50 är kontra panna 700 så lär nog denna inte vara mycket sämre än den så jag skulle nog anse det vara värt dessa pengar.
Dock så tror jag inte att just panna 900 kommer bli den som levererar den bästa bilden utan jag tror att den platsen kommer att gå till Hitachi TX200.

#16

Postad 19 september 2005 - 20:57

Unregisteredc2ba912d
  • Unregisteredc2ba912d
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
www.projectorreviews.com har nya PT-AE900 i testbänken, finns att läsa 9/19 eller 9/20 ... det blir en lång väntan på att vad dom har att säga :D


Overview: A full length Projector Review is now scheduled for Panasonic’s newest Home Theater Projector; the just announced PT-AE900u projector. The review projector arrived today, and the review should be posted on 9/19 or 9/20. (Maybe even the 18th - so check back.)

#17

Postad 20 september 2005 - 19:52

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Review från Projector Central kommer om några timmar, dvs inatt. Bara att vänta, dock verkar de vara rätt nöjda:

I just recieved a quick email from Art Feierman about the upcoming first review on the new PT-AE900U. Here it is:

Question:

Hi there,

Just wondering if you’re going to post the review on the new Panasonic projector today? There’s a few people who are quite excited to read you review!

Answer from Projector Review:

Later this evening - posting will probably start around 8pm Pacific time.

Images are all shot, article half written.

Here's a clue - it's an improved 700u without any major flaws (like banding). Holds its own with the BenQ 7700, in almost every area. Slight shift toward yellow out of box (fixable). Clean image!

They nailed it this time! -art

Art Feierman
Projector Reviews

SSHHWWIIINNNGGG! Looks like a winner!



#18

Postad 21 september 2005 - 08:14

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Nu har den iaf kommit upp:

http://www.projector...iew.asp?reid=50

#19

Postad 21 september 2005 - 15:01

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Jag hittar inte vilken DVD-spelare och matning han använt på testet. Duk framgår. Har ni hittat något?
Det är alltid kul med en första genomgång, synd att vi inte kunde få möjlighet att förstora bilderna :huh: Allting ser ju bra ut när det är i miniformat.
Bakgrundskärpan verkar vara förbättrad, även om han inte nämner det.
Men som sagt i Z4 tåden, fler tester av D5 kommer ju i ett forum nära oss ;)
Och nu när det finns projektorer för test, lär det väl komma en del närmaste tiden.

#20

Postad 28 september 2005 - 10:21

yngwie_mp3
  • yngwie_mp3
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är ny på forumet.
Har en fråga som är lite "off topic":
Jag har beställt en 900, hur ska jag takmontera denna?
Vilken utrustning behöver jag köpa för att montera den i taket?

Tack på förhand!

yngwie_mp3

#21

Postad 28 september 2005 - 13:34

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

  • 743 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är ny på forumet.
Har en fråga som är lite "off topic":
Jag har beställt en 900, hur ska jag takmontera denna?
Vilken utrustning behöver jag köpa för att montera den i taket?

Tack på förhand!

yngwie_mp3

<{POST_SNAPBACK}>


Då behöver du ett takfäste. Det finns flera olika modeller att välja på. Denna är populär: http://www.fyndborse...#33;Prodnr=5507

#22

Postad 30 september 2005 - 14:24

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Hittade en produktbeskrivning i AVS-forum.
Mycket gammalt, men i alla fall några bilder som jag inte sett förut.

http://www.projector.....PT-AE900U.pdf

#23

Postad 30 september 2005 - 17:51

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om där kommer vara scart eller ej? för min del kan dem lägga till en komponent istället. Jag har sett på olika bilder där vissa visar scart och andra komponent. vilket är rätt?

#24

Postad 30 september 2005 - 17:54

Unregistered924f697d
  • Unregistered924f697d
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Den har BÅDE scart och komponent. :)

#25

Postad 30 september 2005 - 18:23

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

  • 743 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om där kommer vara scart eller ej? för min del kan dem lägga till en komponent istället. Jag har sett på olika bilder där vissa visar scart och andra komponent. vilket är rätt?

<{POST_SNAPBACK}>


Scart finns enbart på den europeiska modellen.

#26

Postad 30 september 2005 - 22:24

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja varna lite för Vogel stativet ovan!
Vad man inte ser är att det skall borras 2 st 10 cm djupa hål i taket för att fästa det!!!

/Sören

#27

Postad 02 oktober 2005 - 17:16

yngwie_mp3
  • yngwie_mp3
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja varna lite för Vogel stativet ovan!
Vad man inte ser är att det skall borras 2 st 10 cm djupa hål i taket för att fästa det!!!

/Sören

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, tack. 10 cm känns lite mycket. Då pajar man väl golvvärmen på plan 2 :P

#28

Postad 03 oktober 2005 - 12:34

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja varna lite för Vogel stativet ovan!
Vad man inte ser är att det skall borras 2 st 10 cm djupa hål i taket för att fästa det!!!

/Sören

<{POST_SNAPBACK}>



Jag skulle vilja varna lite för Vogel stativet ovan!
Vad man inte ser är att det skall borras 2 st 10 cm djupa hål i taket för att fästa det!!!

/Sören

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, tack. 10 cm känns lite mycket. Då pajar man väl golvvärmen på plan 2 :P

<{POST_SNAPBACK}>


Vad är det förresten för problem med ett 10cm djupt hål??!
Hål som hål!! B)
Måste ju ändå spackla om det skall ändras/fixas.... :D

Edit. 10cm skall inte vara nåt problem för golvvärme på övreplan, men mät givetvis först... Har du betongtak eller ordenliga takbjälkar att skruva i kan jag lova att 10cm är overkill som heter duga! :D

Redigerat av ippo, 03 oktober 2005 - 12:36.


#29

Postad 03 oktober 2005 - 16:54

callee
  • callee
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Nu har hembiobutiken lager på denna, 24 st nyss.

Någon som fått hem sin och vill tala om hur den ser ut (bilden)??

Ska jag ta denna eller Epson TW 600 ??

#30

Postad 05 oktober 2005 - 12:22

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Fick hem min i går. Kopplade upp den direkt och vid första anblicken blev lite blandade känslor.
Hade en ae700 innan, och det jag först tyckte va att det blev lite SÄMRE bild vid Boxer tittande. Upplevde den ljusstarkare och med bättre fäger men också bättre skärpa som gjorde att man såg alla småfel i insignalen mer.

Ae700:an smetade liksom ut alla småfel på insignalen så det såg ok ut ändå (ungerfär som en CRT). Detta gjorde att man speciellt vid TV tittande via boxern men även under DVD kan se mera brus osv. Bra signal in kanon mindre bra in blev nästan sämre än 700:an. Så upplevde jag det igår, kanske måste köras in lite (tyckte den faktist blev bättre ju längre kvällen gick).

Sen är ju Smothscreen:en ny vad jag har förstått och det märks (därför skarpare bild antagligen) för nu ser man faktist lite mer av pixlarna om man står jättenära. På ae700 vad allt mera utsmetat som sagt så där tyckte jag inte man såg pixelmatrisen alls.

Men som sagt färgerna är bättre och kontrasten är bättre. Lite synd att jag inte kunde jämföra kontrasen och svärtan mellan dessa 2 för jag skickade in min ae700 på firmwareuppgradering samtidigt som jag hämtade ut ae900. Får jämföra detta när jag får tillbaka den.

Ett annat plus va att med ae700 så varvade fläkten upp när det blev ca 23 grader och lät för mycket i mitt tycke. Denna håller än så länge fläkten i styr vid samma temp. så detta va skönt.

En annan nackdel jag märkt är att vid SCART användning så finns inte Auto i Aspect så den ställer inte om till 16:9 automatiskt vid wide sändningar från Boxer dosan. Detta funkade i Ae700:an.

Kan återkomma mer när jag kan jämföra mot ae700 och vid mera tittande.

PS. Tyckte att BIO3 (Cinema3) läget blev bäst nu mot NORMAL på ae700

#31

Postad 05 oktober 2005 - 21:25

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Den kostar EUR 1471 på www.pricejapan.com, inkl frakt men utan moms och tull (ifall det blir nån)...

Mycket för pengarna...

#32

Postad 06 oktober 2005 - 09:06

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Fick hem min i går. Kopplade upp den direkt och vid första anblicken blev lite blandade känslor.
Hade en ae700 innan, och det jag först tyckte va att det blev lite SÄMRE bild vid Boxer tittande. Upplevde den ljusstarkare och med bättre fäger men också bättre skärpa som gjorde att man såg alla småfel i insignalen mer.

Ae700:an smetade liksom ut alla småfel på insignalen så det såg ok ut ändå (ungerfär som en CRT). Detta gjorde att man speciellt vid TV tittande via boxern men även under DVD kan se mera brus osv. Bra signal in kanon mindre bra in blev nästan sämre än 700:an. Så upplevde jag det igår, kanske måste köras in lite (tyckte den faktist blev bättre ju längre kvällen gick).

Sen är ju Smothscreen:en ny vad jag har förstått och det märks (därför skarpare bild antagligen) för nu ser man faktist lite mer av pixlarna om man står jättenära. På ae700 vad allt mera utsmetat som sagt så där tyckte jag inte man såg pixelmatrisen alls.

Men som sagt färgerna är bättre och kontrasten är bättre. Lite synd att jag inte kunde jämföra kontrasen och svärtan mellan dessa 2 för jag skickade in min ae700 på firmwareuppgradering samtidigt som jag hämtade ut ae900. Får jämföra detta när jag får tillbaka den.

Ett annat plus va att med ae700 så varvade fläkten upp när det blev ca 23 grader och lät för mycket i mitt tycke. Denna håller än så länge fläkten i styr vid samma temp. så detta va skönt.

En annan nackdel jag märkt är att vid SCART användning så finns inte Auto i  Aspect så den ställer inte om till 16:9 automatiskt vid wide sändningar från Boxer dosan. Detta funkade i Ae700:an.

Kan återkomma mer när jag kan jämföra mot ae700 och vid mera tittande.

PS. Tyckte att BIO3 (Cinema3) läget blev bäst nu mot NORMAL på ae700

<{POST_SNAPBACK}>



Vad kör du för signal ifrån boxer boxen då ? Scart ? Köp iså fall en
scart rgb -> komponent omvandlare eller en dreambox som har komponentsignal ut. Då bör det ju blir bättre. Annars måste det väl kännas lite trist att byta upp sig och få en sämre eller likvärdig bild, eller ? Något måste man ju få för de extra 6000 man betalar!

/L

#33

Postad 06 oktober 2005 - 09:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Vad kör du för signal ifrån boxer boxen då ? Scart ? Köp iså fall en
scart rgb -> komponent omvandlare eller en dreambox som har komponentsignal ut. Då bör det ju blir bättre. Annars måste det väl kännas lite trist att byta upp sig och få en sämre eller likvärdig bild, eller ? Något måste man ju få för de extra 6000 man betalar!

/L

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom Ae900 har scartingång ser jag ingen poäng med att slänga ut pengar på en RGBs => YPbPr omvandlare. Vad skulle det ge menar du? Är Panasonic kända för att ge extra dålig bild via Scart eller vad?

#34

Postad 06 oktober 2005 - 14:02

glarsed
  • glarsed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hallå, har fått hem en 900 och det verkar som om det finns spår av VB tyvärr. Testade med att gå in i servicemenyn på samma sätt som det står beskrivet nånstans i tråden för 700:an. Det funkade fint, gick in och ändrade lite i flicker adjust. Här kommer problemet, mina ändringar sparas inte, går jag ur flickern och tillbaka så är det samma värden som förut, hur gör jag för att spara??

kanske är samma som 700 om nån vet hur man gör på den.

#35

Postad 06 oktober 2005 - 15:41

Pontiac Firebird
  • Pontiac Firebird
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej ! Kör en 700 som datorskärm mer eller mindre, så jag undrar om ni som har haft en 700 och nu en 900, hur är skilnaden på bilden vid dataanvändning, typ spel o surfning ? vad är bättre / sämre

Är rejält nöjd som de är men man vill ju uppgradera sig. Kört 1000 timmmar sen mars månad o den funkar finfint.

Mvh
Pontiac Firebird

#36

Postad 07 oktober 2005 - 08:43

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Vad kör du för signal ifrån boxer boxen då ? Scart ? Köp iså fall en
scart rgb -> komponent omvandlare eller en dreambox som har komponentsignal ut. Då bör det ju blir bättre. Annars måste det väl kännas lite trist att byta upp sig och få en sämre eller likvärdig bild, eller ? Något måste man ju få för de extra 6000 man betalar!

/L

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom Ae900 har scartingång ser jag ingen poäng med att slänga ut pengar på en RGBs => YPbPr omvandlare. Vad skulle det ge menar du? Är Panasonic kända för att ge extra dålig bild via Scart eller vad?

<{POST_SNAPBACK}>


Det vet jag inte, men för att få bästa möjliga analoga bildsignal ifrån boxer så är det komponent som gäller. Konverteraren har fått mycket bra kritik.
Men har själv inte sett skillnaden så jag kan inte uttala mig om det är värt 1000:-

#37

Postad 07 oktober 2005 - 14:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Kanske det (även om det inte finns mkt som säger att YPbPr rent tekniskt skulle vara bättre än RGBs) men jag ser inte varför konverteraren i sig skulle göra bilden bättre (och ja, jag har en sån konverterare hemma).

Rent praktiskt drar jag dock förstås hellre en komponentkabel än en fet scartkabel till projjen, men det är en annan femma. :)

#38

Postad 07 oktober 2005 - 15:55

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Hur mycket påverkar bildstorleken VB och SDE i sammanhanget?
Jag har ett bäcksvart rum utan fönster och har endast möjlighet till en 150cm bred bild vilket blir 68". (har redan en duk uppe)

Funderar på en AE900 mest för att den verkar vara prisvärd och tyst!

Läser ju att det fortfarande finns lite VB osv och de flesta kör väl på 90-120" så på mina 68 kanske det inte syns lika mycket eller?

#39

Postad 07 oktober 2005 - 16:11

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Absolut dukstorlek är oväsentligt när det gäller SDE, det är den relativa storleken
som är viktig.
Ex. jag har 77" (dvs 170cm bred)duk och sitter på ca 3 meters avstånd (dvs mindre än dubbla dukbredden) och kunde på det avståndet knappt urskilja screendoor ibland på min Z2:a som jag hade.
Med ett tittavstånd på dubbla dukbredden eller mer så borde man inte kunna se screendoor ens på D4 panelerna.
På D5 panelerna så borde man kunna närma sig till kanske 1,5x dukbredden utan att se screendoor.


Ang. VB så tror jag tyvärr inte att det blir bättre med mindre bildstorlek,inte mycket i ala fall.

#40

Postad 08 oktober 2005 - 09:05

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Hej!

Nu finns PT-AE900E för demo i Stockholm.

Det spontana intrycket är bra. Mer dynamik i bilden.

Mvh
Joakim

#41

Postad 08 oktober 2005 - 10:46

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Fick hem min i går. Kopplade upp den direkt och vid första anblicken blev lite blandade känslor.
Hade en ae700 innan, och det jag först tyckte va att det blev lite SÄMRE bild vid Boxer tittande. Upplevde den ljusstarkare och med bättre fäger men också bättre skärpa som gjorde att man såg alla småfel i insignalen mer.

Ae700:an smetade liksom ut alla småfel på insignalen så det såg ok ut ändå (ungerfär som en CRT). Detta gjorde att man speciellt vid TV tittande via boxern men även under DVD kan se mera brus osv. Bra signal in kanon mindre bra in blev nästan sämre än 700:an. Så upplevde jag det igår, kanske måste köras in lite (tyckte den faktist blev bättre ju längre kvällen gick).

Sen är ju Smothscreen:en ny vad jag har förstått och det märks (därför skarpare bild antagligen) för nu ser man faktist lite mer av pixlarna om man står jättenära. På ae700 vad allt mera utsmetat som sagt så där tyckte jag inte man såg pixelmatrisen alls.

Men som sagt färgerna är bättre och kontrasten är bättre. Lite synd att jag inte kunde jämföra kontrasen och svärtan mellan dessa 2 för jag skickade in min ae700 på firmwareuppgradering samtidigt som jag hämtade ut ae900. Får jämföra detta när jag får tillbaka den.

Ett annat plus va att med ae700 så varvade fläkten upp när det blev ca 23 grader och lät för mycket i mitt tycke. Denna håller än så länge fläkten i styr vid samma temp. så detta va skönt.

En annan nackdel jag märkt är att vid SCART användning så finns inte Auto i  Aspect så den ställer inte om till 16:9 automatiskt vid wide sändningar från Boxer dosan. Detta funkade i Ae700:an.

Kan återkomma mer när jag kan jämföra mot ae700 och vid mera tittande.

PS. Tyckte att BIO3 (Cinema3) läget blev bäst nu mot NORMAL på ae700

<{POST_SNAPBACK}>



Vad kör du för signal ifrån boxer boxen då ? Scart ? Köp iså fall en
scart rgb -> komponent omvandlare eller en dreambox som har komponentsignal ut. Då bör det ju blir bättre. Annars måste det väl kännas lite trist att byta upp sig och få en sämre eller likvärdig bild, eller ? Något måste man ju få för de extra 6000 man betalar!

/L

<{POST_SNAPBACK}>



Scart funkar ju bra så jag ser inte någon anledning till att byta. Dessutom har jag problem iom att jag använder Component från recievern så den är upptagen. Testade att använda svhs ut från boxern in i recivern som uppkonverterade signalen till Component, men det blev mycket sämre.

#42

Postad 08 oktober 2005 - 14:28

Unregistered0dabe3b2
  • Unregistered0dabe3b2
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
jag har en greenline duk undra om det blir bra med en D5
har läst på componemt att man borde ha en vit duk men
man får väl prova.. inte sugen på att köpa en ny duk.... :)

#43

Postad 08 oktober 2005 - 20:02

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Menar du greyline eller är det nå ny duk....

#44

Postad 08 oktober 2005 - 21:32

Unregistered0dabe3b2
  • Unregistered0dabe3b2
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
ja, precis den gråa duken som man får bättre kontrast med..

#45

Postad 09 oktober 2005 - 19:49

Uljas
  • Uljas
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Som förstagångs projektorköpare har jag beställt en PT900. Har en Digital Boxer mottagare Dilog DT-355 och undrar om ngn skulle kunna guida mig i kabeldjungeln.
Boxen har Scart RGB ut, hur kopplar jag ihop denna för maximalt bra bild. Scart-scart? Scart-svideo. Tacksam för svar.

#46

Postad 09 oktober 2005 - 19:56

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Scart-scart är klart bättre än scart-svideo. Bäst resultat får du naturligtvis med en bra scartkabel. Om du inte äger någon kan jag rekomendera Kjell & Co som säljer bra men hyffsat billiga kablar från clicktronic.

(och nej jag har inget med Kjell & Co att göra men jag har en clicktronickkabel)

#47

Postad 09 oktober 2005 - 21:31

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Scart-scart är klart bättre än scart-svideo. Bäst resultat får du naturligtvis med en bra scartkabel. Om du inte äger någon kan jag rekomendera Kjell & Co som säljer bra men hyffsat billiga kablar från clicktronic.

(och nej jag har inget med Kjell & Co att göra men jag har en clicktronickkabel)

<{POST_SNAPBACK}>


jag har med Kjell&Co att göra och jag kan bara instämma! :o

#48

Postad 10 oktober 2005 - 11:54

Unregisteredaccdec33
  • Unregisteredaccdec33
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Har fått uppfattningen om denna modell att den inte kan göra så stor bild på kort avstånd, stämmer det?

Har c:a 2,7m från lins till vägg och skulle vilja ha en 70-80 tum, kan 900-modellen fixa det? `

Har varit inne på projectorcentral. com, och där verkar det gå när man drar på lite zoom. Kanske är Sanyos, Epsons nya modeller bättre på att fixa en stor bild på kortare avstånd?

Redigerat av Unregisteredaccdec33, 10 oktober 2005 - 12:00.


#49

Postad 10 oktober 2005 - 12:00

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Har fått uppfattningen om denna modell att den inte kan göra så stor bild på kort avstånd, stämmer det?

Har c:a 2,7m från lins till vägg och skulle vilja ha en 70-80 tum, kan 900-modellen fixa det?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det kan den.

#50

Postad 10 oktober 2005 - 19:50

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Var det inte flera som beställt 900:an ifrån HBB? Eftersom de har flera i lager borde väl ni fått dem nu... väntar ivrigt på intryck.
Väljer mellan

AE900
Z3 (för priset och mycket bra bild i mina ögon)
Z4
Kanske även tw600

/L



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.