Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z3 *

1876 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 13 oktober 2004 - 10:29

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Någon som vet om Z3 kommit in på reference Audio än?

Eller någon annanstans för den delen.

#102

Postad 13 oktober 2004 - 13:10

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Någon som vet om Z3 kommit in på reference Audio än?

Eller någon annanstans för den delen.


Hade inte kommit igår iallafall...


EDIT: inte idag heller, än så länge...

Redigerat av prosen, 13 oktober 2004 - 13:12.


#103

Postad 13 oktober 2004 - 14:09

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag såg precis Sanyo Z3 på lunchen och kan bara säga att det var det värsta jag sett!

Min första intryck av bilden var att den var otroligt skarp, känndes som den var matad med DVI fast det var komponent. Vad gäller kontrasten så var den bättre än 4805 från infocus. VB var som bortblåst och exet var taget out of the box!

#104

Postad 13 oktober 2004 - 14:15

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Rättelse

Värsta=Bästa

#105

Postad 13 oktober 2004 - 15:02

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Jag såg precis Sanyo Z3 på lunchen och kan bara säga att det var det värsta jag sett!

Min första intryck av bilden var att den var otroligt skarp, känndes som den var matad med DVI fast det var komponent. Vad gäller kontrasten så var den bättre än 4805 från infocus. VB var som bortblåst och exet var taget out of the box!

Tjena!

Mycket trevligt att höra från någon som verkligen har sett den, får man fråga var du såg den?

#106

Postad 13 oktober 2004 - 15:05

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Jag såg precis Sanyo Z3 på lunchen och kan bara säga att det var det värsta jag sett!

Min första intryck av bilden var att den var otroligt skarp, känndes som den var matad med DVI fast det var komponent. Vad gäller kontrasten så var den bättre än 4805 från infocus. VB var som bortblåst och exet var taget out of the box!


Fan va kul!!! Var demades den?

Längtar efter min crom <_<

#107

Postad 13 oktober 2004 - 15:28

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Ja, den var verkligen trevlig att titta på! Jag hade en Sanyo Z2 i ett år som jag var mkt nöjd med men kommer det nya grejer måste man ju uppdatera sig <_< Och det visade sig vara rätt att sälja Z2:an.

Skillnaden ligger i att den suddiga film som legat framför bilden på alla LCD projektorer (Panasonic ae 500/700, Hitachi, Sanyo Z2) till dags dato är borta nu.

Jag kunde inte tyda någon antydan till varken VB eller denna folie känsla man fått av LCD tidigare. Som jag nämnde ovan är bilden alltså mkt skarpare nu, känndes som projektorn var matad med DVI/HDMI när det var progressiv komp.

Såg den på Cinema Concept

#108

Postad 13 oktober 2004 - 15:32

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Riktigt trevligt att höra, nu är det bara kontrasten man behöver tänka lite på då. Känns lite orättvist att AE700 har så mycket bättre kontrast, och dessutom mer lumen och längre livstid på lampan. <_<

Väljer väl iofs bort det om jag kan få en maskin utan VB, men ändå <_<

Tack för informationen, ska du köpa dig en Z3?

#109

Postad 13 oktober 2004 - 15:47

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Enligt min mening är Panasonic AE 700 inget alternativ då det är alldeles för mycket VB och denna folie (känns som man har glad pak framför linsen) liknande bild.

Som jag nämnde ovan upplevde jag att Sanyo Z3 har minst lika bra kontrast som Infocus 4805 och jag behöver verkligen inte mer än det.

Sen har ju Z3 betydligt bättre lensshift än vad Panasonic AE 700 har och det är ju alltid trevligt om man kan sätta projektorn så högt som möjligt.

Vad gäller färgerna så upplevde jag att de var bra direkt ur kartong.

Vill dock se vad Sony HS 50 kan erbjuda innan jag slår till <_< Z3 Vs HS50

P.s Projector Central kommer med en review av Z3 på fredag!!

#110

Postad 13 oktober 2004 - 16:01

Unregisteredb19d47c9
  • Unregisteredb19d47c9
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Vanderluck!

Tack för denna glädjande info! Hoppades innerligt att åtminstone Z3 skulle leverera en uppgradering värd namnet, och det verkar det ju som. Jag var grymt besviken på Panasonic PTae700, den var inte alls imponerande faktiskt, så det kanske får bli en Z3:a då. Oj vad spännande det skall bli att få se den.

#111

Postad 13 oktober 2004 - 16:18

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Monkeydevil,

Ja jag var också besviken på AE 700 de har visserligen bra kontrast (dock inte bättre än Z3) men att de inte fått bort VB´n är svagt. Som sagt grymt skarp bild på Z3:an.

#112

Postad 13 oktober 2004 - 16:22

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Monkeydevil,

Ja jag var också besviken på AE 700 de har visserligen bra kontrast (dock inte bättre än Z3) men att de inte fått bort VB´n är svagt. Som sagt grymt skarp bild på Z3:an.

Hmm, det är väl ändå bättre kontrast på AE700:an än på Z3. (läs här för mer info, tyska cine4home )

Men jag håller verkligen med vad det gäller VB, Panasonic har inte ens försökt göra något åt sina problem, medans Sanyo tagit det änne ett steg längre iom paneljusteringsmöjligheten.


EDIT:

Liten fråga, hur var det med screendoor, tänkte du på den något?

Blir minst sagt spännande att läsa på projectorcentral under fredagen, snart dags att bestämma sig. <_<

Redigerat av zippiz, 13 oktober 2004 - 20:15.


#113

Postad 14 oktober 2004 - 07:05

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
Det verkar ju som att AE700 har mer VB.
Men AE700 har ju smothscreen som sägs motverka screendoor.
Det låter ju logiskt då att Z3 har mer screendoor. Men vad är logiskt på projjarna så jag måste ju fråga, har den mer screendoor?
Kanske svårt att svara på men ägare av AE500 och Z2 kanske kan ge ett gått råd angående detta.

som jag ser det är fördelarna med Z3.
Förhoppningsvis mindre VB, kan ju ställas in i egen meny iallafall.
Bättre lensshift.
och inte minst att man kan ta bort damm själv...

Fördelar med AE700
Smothscreen Jag vet det är personligt
Billigare Just nu
Scart

Mindre Screendoor?

Håller ni med?

Redigerat av nborve, 14 oktober 2004 - 07:07.


#114

Postad 14 oktober 2004 - 07:54

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag förstår inte vad man ska med smoothscreen till när upplösningen är 1280*720???

Så länge man inte ska sitta en halv meter från en 120''...

#115

Postad 14 oktober 2004 - 09:33

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Smoothscreen är ju grymt!
Jag gillar att sitta ca en bildbredd drygt från bilden och då ser man pixlar som bara den om man inte har smoothscreen.
På Panna AE700 såg jag bara "pixlar" som hörrörde från scaling och mpeg, och det var när man gick fram till duken o kollade om man kunde se pixlar!
Men jag vill ändå se Z3an, verkar ju som om mycket annat är rätt gjort!

edit: Kollade på Hitachi Pxtj 100 eller vad den nu heter och det var så mycket screendoor att jag baxnade. Jag fick backa tillbaka minst 2 bildbredder innan screendooren försvann helt o hållet. Fattar inte hur de på forumet kan vara så glada över den, jag tyckte det var hemsk bild.

Redigerat av uncle buck, 14 oktober 2004 - 09:38.


#116

Postad 14 oktober 2004 - 10:36

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0
Fick lapp om att min z3:a ligger nere på posten och bara väntar på att jag ska ta hem den <_<

Gött, synd att jag inte har fått nya dvd-spelaren ännu <_<
får köra s-video ifrån onkyon....


kommer skriva lite sen ikväll...

#117

Postad 14 oktober 2004 - 10:59

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Fick lapp om att min z3:a ligger nere på posten och bara väntar på att jag ska ta hem den :D

Gött, synd att jag inte har fått nya dvd-spelaren ännu <_<
får köra s-video ifrån onkyon....


kommer skriva lite sen ikväll...

Du har ingen Xbox eller annat trevligt?

Det är nog bäst för dig att du skriver ikväll, kan knappt vänta <_<

Vart beställde du din Z3?

#118

Postad 14 oktober 2004 - 11:06

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jag var också inne igår på Cinema Concept (som för övrigt har projjmässa 22-24 okt, där han kommer att placera Z3 och AE700 i samma rum - givet besök!) och såg Z3...

Otroligt fin bild! Direkt ur kartongen har den en fin naturlig färgton, huden på Frodo bland bergen (LOTR 1) var verkligen naturlig. Tittavståndet visade ingen SD eller VB.

Bilden kändes mkt stabil, ibland gick det att se aningens, aningens krypningar om man står långt fram och letar. Har inte sett AE700 men det här det bästa jag sett i LCD-väg så här långt (sitter med en drygt 2 år gammal panna AE100 tweakad med filter som jag matar med 720p från en Lumagen Vision) och då har jag ändå sett både en och två. (DLP funkar inte för mig pga RB-effekten.)

Svärtan är helt klart acceptabel och precis som Vanderluck kan jag konstatera att bilden är otroligt klar utan känsla av "hinna" framför bilden. Då ska man veta att det var en hel del ströljus som slog in mot duken.

Exceptionellt tyst, var tvungen att gå fram och nästan lägga örat mot projjen. Vid lågmäld samtalston hör man inte något från projjen. Obs! Ljudet från filmen var avstängt.

Dock sämre zoomfunktion än vad konkurrenten AE700 lär ha. Det här är en mer standardmässig zoom (1,5 ggr?), något att tänka på om man vill ha den placerad i en hylla långt bak. Troligen är det normal takplacering som gäller för en 203 bred duk.

Icke desto mindre, det här är en vinnare så här långt!

Det var nästan så jag köpte den på stående fot...

#119

Postad 14 oktober 2004 - 11:13

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Ännu mer positiva erfarenheter, härligt!

Jag är något rädd för SD faktiskt, kommer att sitta 1-2ggr bildens bredd.

Men som sagt, ännu så länge låter det ju riktigt, riktigt bra! <_<

Frågor som återstår för mig är, hur bra deinterlacer har den, hur "illa" är SD, samt VB-frågan (kanske har vissa ex mer, hur mycket går att "tweka" bort osv)
Antar att jag borde försöka titta på den själv, hoppas att den kommer monteras upp i Växjö.

#120

Postad 14 oktober 2004 - 12:37

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
hej.

Jag har byggt en 103" duk och funderar på Z3an.

Kommer sitta mellan 3 -3.5 meter från duken.
Nån som vet om det är stor risk för screendoor?

#121

Postad 14 oktober 2004 - 13:30

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Några tillägg:

Tittavståndet var ca 4 m, dukbredd 229 cm, Z3:an matades med komponent från en progressiv DVD-spelare (okänt för mig vilken), ingen uppskalning på DVD-spelaren (som jag förstod det i alla fall) som alltså matade Z3:an med vanlig progressiv 576p, LOTR 1 var PAL-utgåvan.


Lite OT, många är besatta av att få en pixelperfekt bild, men när det gäller fasta skärmar som LCD, DLP etc blir det oftast bättre bild om man matar projjen med *högre* upplösning än pixelperfekt helt enkelt för att majoriteten av projjarna är väldigt bra på att skala ned. Dessutom minskas SD ännu mer. Så för en Z3:a kan jag tänka mig att om man matar den med 1080p blir det en ruggigt bra bild (på en redan ruggigt bra bild) - fast det är klart på behövs en extern videoprocessor, antingen i datorn eller i en enhet för sig, med eller utan HDMI/DVI...

Tjipp

#122

Postad 14 oktober 2004 - 15:47

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0

Vart beställde du din Z3?


Ifrån hembiobutiken såklart B)

Har kopplat in den tillfälligt med s-video (z3:an står på mitt v-rumsbord)

Villken grymm känsla, ska alldrig mera köpa en ny tv....



återkommer lite senare med tankar osv...men den är riktigt tyst... :lol:

#123

Postad 14 oktober 2004 - 16:13

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Så där ja, nu har även jag sett en Z3.

Görans Hifi i Växjö, har den goda smaken att köra demo på en just nu.

Var där tidigare idag, då körde de med en Z2, men fick ett samtal någon timma senare, och då hade en vän (prosen) fått nys om att de riggat en Z3.
5min senare, mycket riktigt nu satt det en Z3 istället för Z2 där.
De kör sin projektor ute i butiken, så tyvärr var det inga optimala förhållanden men bilden kändes mycket bra.
Det enda jag såg var dessvärre filmen "en liten film om nasse", men det är iaf alltid lätt att se VB på teknat. Jag kunde ana något i de scener där det fanns ljusblå himmel, men det var inte mycket. Då ska jag också tillägga att maskinen bara plockats upp ur lådan, inga justeringar öht i menyerna, så det är möjligt att det går att få bort det som fanns där.

SD finns ju helt klart där, men det kändes rätt ok kan dock inte jämföra med AE700 som jag tyvärr inte sett ännu.

Svärtan, och sånt vågar jag inte heller uttrycka mig om då det var ljust i butiken, men helt ok känns det som. Desstuom kördes projektorn på low, vilket ju inte ger riktigt samma kontraster.

Imponerad? ja visst!
Övertygad? Inte riktigt ännu... B)

Det är mycket pengar det handlar om, och jag är fattig... men vi får se :lol:

Redigerat av zippiz, 14 oktober 2004 - 16:16.


#124

Postad 15 oktober 2004 - 00:02

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Såg Z3 idag och måste säga att jag är imponerad!!

Svärtan kändes som ett stort lyft från Z2 som visar något grådaskigt mer.

Jag fick intrycket att bilden var väldigt väldigt detaljrik men inte på ett störande sätt som ger artefakter på konturer och staket eller likn utan bara "naturligt". Ingen konstig edge-enhancement.

Ljusstyrkan var mycket god, färgerna fantastiska!

Jämfört med Panna AE700 så upplevde jag Z3s bild som mer vilsam och oprocessad, naturlig helt enkelt vilket väl är det bästa betyg man kan ge.

Jämfört med Hitachi Px100 så... går det inte att jämföra. Jag såg bara en massa "hinna", gulaktig bild, kass svärta, fläktoljud mm.

Angående screnndoor så ska man nog sitta minst 1.2ggr bildbredden helst 1.5 men det är väl där man ska sitta säger dom som kan ( jag får flytta några cm bak) och jag är kräsen.

Nä det här kändes som kvalite raktigenom. Ska bli kul att se, höra och läsa mer om denna proj. :lol:

#125

Postad 15 oktober 2004 - 05:20

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Är det någon av er som sett Z3:an via HDMI ingången eller har det bara varit komponent som använts?

Jag har en Z2:a som jag kör med HDMI ifrån en Pioneer 868:a och jag är lite sugen på att byta till Z3:an men man vill ju gärna höra lite omdömen först.

Jag tycker att det är stor skillnad mellan komponent och HDMI på min Z2:a så det lär ju inte vara så annorlunda på Z3:an kan man hoppas.

#126

Postad 15 oktober 2004 - 07:35

Hårig
  • Hårig
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Är det någon som vet något om lampgarantin på Z3?
Jag har hört flera olika uppgifter, 3 månader, 6 månader och 1 år!!!!!
Skulle det vara 1 år så är det ju smått fantastiskt!

Någon som kan bekräfta?

#127

Postad 15 oktober 2004 - 07:50

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Är det någon av er som sett Z3:an via HDMI ingången eller har det bara varit komponent som använts?

Jag har en Z2:a som jag kör med HDMI ifrån en Pioneer 868:a och jag är lite sugen på att byta till Z3:an men man vill ju gärna höra lite omdömen först.

Jag tycker att det är stor skillnad mellan komponent och HDMI på min Z2:a så det lär ju inte vara så annorlunda på Z3:an kan man hoppas.


Jag kommer att köra denna kombination, när jag väl får min Z3:a crom. Hade först tänkt att köra komponent, men efterssom Z3:an kommer ha overscanjustering så blir det självklart HDMI. :lol:

#128

Postad 15 oktober 2004 - 11:52

Projjen
  • Projjen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Angående lampgaranti på Z3 finns ingen klarhet ännu. Det är nämligen så att Sanyo själva har en kort garanti, jag tror det är 3 månader eller 100 timmar (det som infaller först). Garantierna kan dock variera mellan olika länder. Dock kan distributörerna eller annan återförsäljare välja att ge en annan garanti. När det gäller Panasonic har deras distributör, AVD, som sköter distributionen av Panasonic 700E i Sverige efter påtryckning enligt uppgift beslutat sig för att ge en utökad lampgaranti för 700E som gäller i 1 år eller 750 timmar beroende på vilket som kommer först.

När det gäller Sanyo Z3 är det Cavena som är distributör i Sverige. Vad jag vet har de ännu inte lämnat några direktiv utan det verkar fortfarande vara Sanyos egna garanti som gäller i grunden och återförsäljarna som i sin tur kan sälja tilläggs försäkringar eller ge en egen utökad garanti.

Bland annat går det för några hundra kronor öka garantitiden till 1 år eller 700 timmar beroende på vilket som uppnås först hos någon återförsäljare. Men Sanyo eller rättare sagt Cavena ligger efter Panasonic och AVD gällande lampgarati. Sanyo har dock en tre år lång garanti på övriga delar, medan Panasonic har två.

Om det har kommit nya direktiv är också jag intresserad. Någon som vet något som jag missat eller så kan väl Gustav på Cavena reda ut saken?

#129

Postad 15 oktober 2004 - 12:13

Hårig
  • Hårig
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag undersökte lite mer om lampgarantin på Z3.
Tydligen lämnar Wiktors AV-Line 1 år eller 500timmars garanti på lampan.
Detta gäller projektorer som kommer från Wiktors AV-Line.
Cavena har också en utökad garanti som man får betala extra för.
Verkar som om man ska välja att köpa Sanyo genom Wiktors AV-Line istället för Cavena. Är det någon som vet hur Wiktors AV-Line är för övrigt?

#130

Postad 15 oktober 2004 - 14:17

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Är det någon av er som sett Z3:an via HDMI ingången eller har det bara varit komponent som använts?

Jag har en Z2:a som jag kör med HDMI ifrån en Pioneer 868:a och jag är lite sugen på att byta till Z3:an men man vill ju gärna höra lite omdömen först.

Jag tycker att det är stor skillnad mellan komponent och HDMI på min Z2:a så det lär ju inte vara så annorlunda på Z3:an kan man hoppas.


Jag kommer att köra denna kombination, när jag väl får min Z3:a crom. Hade först tänkt att köra komponent, men efterssom Z3:an kommer ha overscanjustering så blir det självklart HDMI. :D

Jag kör som sagt med en 868:a till en Z2:a och den har inga problem med overscan när man använder DVI ingången, i varje fall inte vad jag kan se när man kör testet på DVE skivan.

Vad kommer att skilja mellan en vanlig Z3:a och den så kallade "crown" versionen?

Jag har kollat priset på Z3:an hos affären där jag handlar och det är inte omöjligt att det blir ett byte, jag ska bara få ner priset så mycket att det inte är lönt att köpa den ifrån Tyskland, någon som är intresserad av en Z2:a kanske?

Redigerat av Unregistered07ea6e16, 15 oktober 2004 - 15:35.


#131

Postad 15 oktober 2004 - 14:52

Unregistered99c85d53
  • Unregistered99c85d53
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Jag undersökte lite mer om lampgarantin på Z3.
Tydligen lämnar Wiktors AV-Line 1 år eller 500timmars garanti på lampan.
Detta gäller projektorer som kommer från Wiktors AV-Line.
Cavena har också en utökad garanti som man får betala extra för.
Verkar som om man ska välja att köpa Sanyo genom Wiktors AV-Line istället för Cavena. Är det någon som vet hur Wiktors AV-Line är för övrigt?

Vi håller på och tittar på vad vi kan göra gällande lampgaranti, Pixelgaranti, Gratis uppgradering mm.

Återkommer snart om det.

MVH
Gustaf

#132

Postad 15 oktober 2004 - 15:01

Projjen
  • Projjen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Bra att det är uppe till diskussion. Det gäller att hänga med i utvecklingen när konkurrenterna redan har tagit steget.

Hoppas att det blir positiva beslut angående Sanyo också. Är nog nödvändigt om man skall hänga med i utvecklingen och vara en intressant producent även i fortsättningen.

#133

Postad 15 oktober 2004 - 15:11

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
Hej.

en fråga om screendoor.

Ni som har sett denna projje kanske kan svara på hur långt ifrån man skall sitta för att slippa screendoor på en 103" duk? Har ca 3-3.5 meter till duken.

Om jag förstår detta rätt så ser man inte screendoor alls om man bara sitter längre bort än ett visst mått från duken beroende på dukens mått.

Eller är det så att man alltid ser screendoor och att det bara är mindre tydligt ju längre ifrån man sitter?

Har bara sett på AE500 och bara en kort stund därför har jag ingen kunskap om Z3.

Står i valet och kvalet mellan Z3 och AE700

Någon som vet om de visas i närheten av GBG

#134

Postad 15 oktober 2004 - 15:43

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
nborve

Exakt hur långt beror ju lite på hur pass bra du ser :blink:

Som någon här säger, efter 1.5x dukens bredd borde det inte vara några problem. Är bilden 2m berd innebär det alltså att vid 1.5*2=3m så borde det inte vara några problem. Det borde alltså inte vara några problem för dig.

Idag/kväll kommer det en jämförelse mellan Z3, och AE700 (på projectorcentral.com) tror du får lättare att bestämma dig efter att ha läst den. Jag hade en AE500, men efter några hundra timmar stod jag inte ut med mer VB (som blev mycket mer efter några timmars användande). Nu lutar allt mot en Z3, mest nyfiken på hur pass bra linjedubblare den har då jag tänkte spela på den. Får nog info ikväll som sakt. :D

#135

Postad 15 oktober 2004 - 16:29

MrNisMisk
  • MrNisMisk
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Står i valet och kvalet mellan Z3 och AE700

Någon som vet om de visas i närheten av GBG

Ljudkällarn har Z3. Dock inte AE700:an.

http://www.ljudkallarn.com/

#136

Postad 15 oktober 2004 - 16:42

Unregistered51b98627
  • Unregistered51b98627
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Så då har också jag sett Z3, såg den hos Cinema Concept på en 2,5 m bred 1.0 gain duk. Bra ljusförhållanden, lite ströljus, dvs ungefär som man kommer ha hemma ( dock mindre bild). Maskinen var tydligen nyligen upptagen ur kartong med endast kontrast och ljusstyrka ändrad. Komponentkoppling.

Ljusstark bild med bra skärpa och kontrast. Inge VB, mycket bra färger (såg Bad Boys 2), bra inbyggd deinterlacer, såg ingen skillnad när dvd sände progressivt eller interlaced. Såg inga pixlar, satt ca 4 m ifrån.

Har även sett P700 och det är svårt att skilja dem åt. Jimmy tyckte den här var bättre pga möjligheten att justera bort VB. Såg även menyn för att göra det, ett antal röda rutor i olika nyanser och sedan två olika variabler att ändra. Vet inte om det liknar hur man gör flicker-adjust på P700.

Mycket förberedelser sker inför mässan nästa helg på CC. Ska bli spännande att se Z3 och P700 mot varandra, bra inställda och från samma källa. Det ska tydligen vara en hopsamling av 2 min snuttar från olika filmer som kommer att loopa. Sa även till Jimmy att se till att ha ett bra mässpris på Z3 så att även jag har råd att köpa en.

Redigerat av Unregistered51b98627, 15 oktober 2004 - 16:44.


#137

Postad 15 oktober 2004 - 17:25

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Såg densamma, bättre än på mässan Älvsjö. Var dock inte helt säker om den här lite korniga bilden, påminde mig om vad man såg i Älvsjö för ett par veckor sedan. Har ej sett Badboys 2 och kan ej bedömma om det var ev fel på filmen eller inte. Den var i vilket fall tystare än 700:an.
Mässan får avgöra.
Fortfarande blir kalibreringen av projektorn inget annan än mardrömslik. Hoppas bara att denna är lika bra som den som den verkar vara direkt från kartongen.

#138

Postad 15 oktober 2004 - 18:21

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
En viktig sak som jag inte tänkt på förrut...

Hur klarar Z3 50hz på HDMI, fungerade ju inte på Z2 :D

#139

Postad 15 oktober 2004 - 18:36

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Jag kör med en Pioneer 868 via HDMI till min Z2:a och det fungerar både i 720p och 1080i men nu är det ju så att jag vet inte om det är 50Hz som 868:an ger ut, oavsett vilket så blir bilden inte ryckig vilket borde tyda på att den inte konverterar till 60Hz utan skickar ut 50Hz.

Det finns kanske någon som vet?

#140

Postad 15 oktober 2004 - 18:48

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Hittade en video demo på en Tysk sida, jag vet ej om denna varit uppe tidigare men i vilket fall som helst så finns där en del info och en video där de demonstrerar Z3:an.

Z3 video demo (scrolla ner en bit på sidan så ser man länken till videon)

Menyn där man ställer in VB:n verkar ju vara rätt bra då man ställer in varje panel (RGB) var för sig, tror även att där var en svart/vit bild.

#141

Postad 15 oktober 2004 - 20:31

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0
Om tabellen på sidan som octavia rs länkade till är Z3:an väldigt mycket mer placeringskänslig än AE700:an. Illa, jag står och väger mellan de två.


Bildstorlek Min. Max
2 m ca. 2,74 m ca. 3,53 m

#142

Postad 16 oktober 2004 - 00:05

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Nu har recensionen kommit upp på projectorcentralen, intressant läsning för många kan jag tänka mig.
Mycket nöje...

klicka på länken

#143

Postad 16 oktober 2004 - 09:29

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Helt otroligt, är Z3 så mycket mindre efterlängtad än AE-700?

Det är ju som natt och dag mellan dessa två olika trådar på det här forumet, och ännu värre är det på avsforms, jag fattar ärligt talat inte varför det är så. :D

Tycker recensionen (se ovan) var rätt dålig, Panasonic AE-700 var mycket bätttre dessutom lovade de ju att jämföra mellan 700:a och Z3 :blink:

det bästa var iaf ur min synvinkel

"Sanyo has incorporated a lot of improvements into the Z3. Scaling and onboard deinterlacing have been improved such that overall image stability and sharpness are better on the Z3 than they were on the Z2. Owners of the Z3 will never want to bother with an external video processor like the DVDO iScan HD since the onboard electronics are already fully adequate to the task. DVDs are scaled as cleanly as we've ever seen on any product in this class, and those with particularly good transfers look almost high def." ;)

#144

Postad 16 oktober 2004 - 10:40

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

återkommer lite senare med tankar osv...men den är riktigt tyst... :blink:

Väntar nyfiket... :D

#145

Postad 16 oktober 2004 - 11:31

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Från Projector Central:

"We see no hint of any vertical banding on our test unit. However the Z3 has an LCD panel adjustment mechanism available through the menu to tweak away the artifact if it should show up"

"Owners of the Z3 will never want to bother with an external video processor like the DVDO iScan HD since the onboard electronics are already fully adequate to the task. DVDs are scaled as cleanly as we've ever seen on any product in this class, and those with particularly good transfers look almost high def"

Det var det jag la märke till när jag såg Z3 in action.

Bilden är så otroligt skarp och ingen vertical banding!!!

#146

Postad 16 oktober 2004 - 12:32

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0

Helt otroligt, är Z3 så mycket mindre efterlängtad än AE-700?

Det är ju som natt och dag mellan dessa två olika trådar på det här forumet, och ännu värre är det på avsforms, jag fattar ärligt talat inte varför det är så. sad.gif


jo det är märkligt, men gör man som jag och läser i båda så känns valet genast enklare... (z3 såklart!!!). Verkar inte som om den nya pannan är så genomarbetad, tyvärr. Priset på den sjunker ju som en sten också... Så bestämmer jag mig för att överge mina budget funderingar och investera i nått rejält direkt så vet jag ju nu var jag ska lägga mina slantar, på z3:an ,så blir man nog mer nöjd i längden och slipper placera ut hinkar när polare är och tittar på film alt. spelar :D

#147

Postad 16 oktober 2004 - 13:18

BBB_Ps2
  • BBB_Ps2
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Så nu står det en z3 här på mitt bord =) var uppe i sthlm och köpte mig en idag :D nu ska man bara reggaupp den också lite pill.. men den var jävligt grym i affären de hade reggatupp den där och pannan med, de körde på en projecta duk 240. jävligt skön bild i vanligt vardagsrumsljus =) sedan när han mörka blev det helt fantastiskt

Först var jag osäker på vilken jag skulle köpa men ....efter att först titta på z3 och LOTR bla och sedan titta på panna var det inte i närheten av ett panna köp... till och med jag som är helt ny i projje världen såg det där ni kallar VB på pannan och det riktigt mycke. men z3 var helt utan "VB" vad jag kunde se.

pannan hade det pillat för att få den som bäst medan z3 vara orörd.. grymt var de.

så om ni tvekar det minsta köp z3:an.. dock är det ju papp i pris mellan dem. nu ska jag låna vattenpass och borrav grannen sedan blir det pyssel.

#148

Postad 16 oktober 2004 - 15:41

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Mailade projectorcentral, då jag var lite besviken på att de inte jämförde Z3, och AE700 som utlovat, svaret har ni här.

"The comparative shootout will be posted Tuesday, as there is still some
comparative evaluation left to do. I said that in the Projector News
posting.

ep"

Härligt, men vem bryr sig... vem som segrar av 700:a och Z3 vet vi redan... eller hur? :D

#149

Postad 16 oktober 2004 - 16:38

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Tjohoo!

Äntligen en projektor utan VB och med en kontrast upp emot 1500:1 (med tuning)de facto och till ett rimligt pris !!!

Sony HS 50 ska ju ha än bättre kontrast men frågan om det är värt de 5000-10000 kr i skillnad när det inte finns ngn VB på Z3:an och man kan ta bort damm själv!

Z3 är utom allt tvivel det bästa som erbjuds idag för pengen!!!

#150

Postad 17 oktober 2004 - 11:00

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Kalrar man inte av regnbågar på dlp:narn är Z3:an det bästa som går att få i dagens läge. Däremot är fortfarnade inte trycket i färgerna och svärtan i närheten av ex infocus 4805. Svart är fortfarnade ganska grådaskigt. Tyvärr ser jag regnbågar på dlp så för mig kanske svaret ändå blir en Z3. Men jag vill avvakta Sony´s monster. Dock så bör man ta kontrastsiffrorna med en nypa salt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.