Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD70 *

709 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#701

Postad 24 maj 2008 - 10:38

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Hjälper inte...
Den bara förstorar bilden och kapar den på samma ställen...

EDIT: Dator bör skicka 720p och Projjen tar emot det som 720p... en 720p-film är precis lika bred som bilden som visas...


prova att mata med nativ dvs ställ datorns upplösning på 1208x720 och kolla även att det är just 1280x720 som projektorn tar emot. allt annat kommer skalas om och ge div fenomen.

#702

Postad 24 maj 2008 - 10:42

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Hej alla glada Optomaägare. Jag har en fundering kring kalibrering. Jag har precis byggt mig en colorimeter från informationen på homecinema-fr.com med goda resultat. Däremot så saknar jag några justeringsmöjligheter i Optoman som jag trodde skulle finnas, bl.a. funktionen för att flytta varje RGB kurva i höjd-led (inte Gain/Bias alltså). Jag har ganska stor skillnad mellan RGB-kurvorna original och jag kan med mycket möda få till dem hyfsat med enbart Gain/Bias-justeringar men har stora problem att få till röd utan att den nästan bottnar.

Har även problemet att mitt CIE-diagram ser ganska mystiskt ut, röd ligger verkligen off och enligt HCFR's hemsida skall helst komponentfärgerna ligga utanför referensen (den svarta ramen) innan man börjar sina justeringar, jag kan omöjligt få röd att ligga där den ska.

Finns det några gömda menyer i optoman som man kan ha nytta av?

Bifogar exempel på hur mina kurvor ser ut innan justering, som ni ser skulle jag vilja flytta RGB-kurvorna i höjdled enbart då de är ganska raka och alltså inte behöver så mycket Gain/Bias-justering men ngn sådan funkton hittar jag inte i optomans meny. CIE-diagrammets hörn ändras inte nämvärt oavsett vilka justeringar jag gör :(


Lägg gärna ut vilka värden du satt dina inställningar på , vet att det alltid skilljer men kunde vara kul ändå att pröva. Vad har du för programkälla dator eller dvd?

#703

Postad 24 maj 2008 - 12:33

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Datorn är inställd på att den är en utökad HDTV-display med 720p, och projektorn säger att den tar emot en 720p(60Hz)-signal.
Matar jag med en 1080p-signal så får jag samma svarta ram... OCH jag får den UTAN någon bildkälla (med den blå bilden)...

#704

Postad 18 september 2008 - 20:55

Läbbiga
  • Läbbiga
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Någon som vet om det ska vara bakgrundsbelysning på fjärren till HD70?
Min har inte det, men det står i instruktionsboken "Full function IR remote control with back light" och jag var in till butiken idag och frågade och på deras demo ex. så fanns det inte heller belysning, så är båda trasiga eller är det nåt som optoma slutat med utan att ändra i instruktionsboken?

Funkar det på era eller?
Nu spelar det inte så stor roll men ska det finnas så är det ju kul om det funkar.

/Peter

#705

Postad 22 september 2008 - 12:18

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0

Någon som vet om det ska vara bakgrundsbelysning på fjärren till HD70?
Min har inte det, men det står i instruktionsboken "Full function IR remote control with back light" och jag var in till butiken idag och frågade och på deras demo ex. så fanns det inte heller belysning, så är båda trasiga eller är det nåt som optoma slutat med utan att ändra i instruktionsboken?

Funkar det på era eller?
Nu spelar det inte så stor roll men ska det finnas så är det ju kul om det funkar.

/Peter


Det funkar för mig!!!

Hej alla glada Optomaägare. Jag har en fundering kring kalibrering. Jag har precis byggt mig en colorimeter från informationen på homecinema-fr.com med goda resultat. Däremot så saknar jag några justeringsmöjligheter i Optoman som jag trodde skulle finnas, bl.a. funktionen för att flytta varje RGB kurva i höjd-led (inte Gain/Bias alltså). Jag har ganska stor skillnad mellan RGB-kurvorna original och jag kan med mycket möda få till dem hyfsat med enbart Gain/Bias-justeringar men har stora problem att få till röd utan att den nästan bottnar.

Har även problemet att mitt CIE-diagram ser ganska mystiskt ut, röd ligger verkligen off och enligt HCFR's hemsida skall helst komponentfärgerna ligga utanför referensen (den svarta ramen) innan man börjar sina justeringar, jag kan omöjligt få röd att ligga där den ska.

Finns det några gömda menyer i optoman som man kan ha nytta av?

Bifogar exempel på hur mina kurvor ser ut innan justering, som ni ser skulle jag vilja flytta RGB-kurvorna i höjdled enbart då de är ganska raka och alltså inte behöver så mycket Gain/Bias-justering men ngn sådan funkton hittar jag inte i optomans meny. CIE-diagrammets hörn ändras inte nämvärt oavsett vilka justeringar jag gör ;)


Vill också veta dina inställningar

#706

Postad 19 december 2009 - 21:05

SnowFlax
  • SnowFlax
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ber på förhand om ursäkt för att jag lyfter upp en såhär gammal tråd.

Har blivit erbjuden en HD70 för 3500 kr. Tre månaders garanti på projektorn och en månad på lampan. Brinntiden på lampan är 1600 h. Är det värt pengarna? Mitt alternativ är att köpa en billig LCD-TV...
Är student så budgeten är väldigt begränsad, men efter 1,5 år med en 18" datorskärm som TV har jag bestämt mig för att lägga max 5000 kr på tv/projektor.

#707

Postad 19 december 2009 - 22:25

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Ber på förhand om ursäkt för att jag lyfter upp en såhär gammal tråd.

Har blivit erbjuden en HD70 för 3500 kr. Tre månaders garanti på projektorn och en månad på lampan. Brinntiden på lampan är 1600 h. Är det värt pengarna? Mitt alternativ är att köpa en billig LCD-TV...
Är student så budgeten är väldigt begränsad, men efter 1,5 år med en 18" datorskärm som TV har jag bestämt mig för att lägga max 5000 kr på tv/projektor.



En hyfsad deal iaf, dock bör du beakta att lampan kostar runt 3k skulle jag gissa när den är slut. Fördelen med en DLP projektor är ju dock att dom slits inte så speciellt mycket och behåller färger och ljusstyrka i många år.
I övrigt bör du ta reda på om du känslig för RBE (regnbågseffekt, sök på forumet om du inte känner till det), det kan vara irriterande. Om du använder den som TV också, så blir det snabbt många timmar...
Fördelarna är ju inte fy skam heller, 80-100" hemma ;))

#708

Postad 18 september 2010 - 09:35

Lanne76
  • Lanne76
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hjälp! Optoma hd70 i Skåne.

Hej! Min Optoma har slutat fungera. Jag får ingen bild alls. Den oranga lampan lyser (indikerar lampbyte). Jag köpte en ny lampa och den visar fortfarande samma.

Finns det någon i Skåne som kan tänka sig att jag får testa min lampa i din projje eller din lampa i min projje? Då kan jag utesluta om även den nya lampan är trasig eller om det är fel på min projektor.

Mvh / Anders

[email protected]

#709

Postad 18 september 2010 - 09:39

Lanne76
  • Lanne76
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Optoma hd70 defekt / trasig köpes !

Mvh / Anders

[email protected]

#710

Postad 31 oktober 2010 - 15:56

Unregisteredd16d0db2
  • Unregisteredd16d0db2
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har haft min Optoma som jag köpte begagnad i ca ett halv år nu utan att ha haft några som helst problem med den. Nu får jag plötsligt säger projektorn plötsligt att den inte får någon signal när jag kopplar in den till min stationära via hdmi. Det skumma är att hdmi ingången på projektorn fungerar eftersom det går att koppla in den till min hd-box utan problem. Jag har testat att byta sladd, grafikkort och dessutom testat en kortare sladd. Sladden är det inget fel på då den fungerar utan problem med min tv och därmed är det heller inget fel på grafikkortet. Så vad kan felet vara egentligen? Känns som jag har försökt med allting men projektorn vägrar fortfarande att upptäcka datorn.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.