Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *

811 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Panasonic PT-AE4000 (Projektorer) 8 9,05 (37) Inga priser
29 relaterade trådar
Bildkalibrering (3788 inlägg) 6 mån sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 3 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 8 år sedan
Upgrade hjälp önskas, tack (31 inlägg) 9 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 9 år sedan
Projektor med motordriven zoom, focus och lens shift samt linsminne för des (4 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 9 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 10 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 11 år sedan
Få tag på Panasonic PT-AE4000 eller motsvarande. (10 inlägg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 11 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 12 år sedan
Projektor & duk, 2.35:1 (5 inlägg) 12 år sedan
PT-AE4000 Trigger output -> Dreamscreen Tab V3? (4 inlägg) 12 år sedan
Epson TW3600 vs. Panasonic AE4000 (35 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 13 år sedan
Sony VPL-HW15 Benq W6000 Epson EH-TW3500 Panasonic PT-AE4000 (37 inlägg) 13 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 13 år sedan
Panasonic vs Sony? (10 inlägg) 13 år sedan
Epson EH-TW3200, EH-TW3600 eller Panasonic AE 4000 (45 inlägg) 13 år sedan
Benq W6000 eller Panasonic PT-AE4000? (9 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PT-AE4000 vs Sony VPL-HW15 (40 inlägg) 13 år sedan
Vilken projektor HW15 / AE4000 (7 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PT-AE4000 import/gruppköp (708 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 14 år sedan
Epson EH-TW5500 vs Panasonic PT-AE4000 vs Sony VPL-HW15 (7 inlägg) 14 år sedan
Benq W9000 Vs Panasonic PT-AE4000 + Sony Vpl-Hw15 (24 inlägg) 14 år sedan

#51

Postad 02 november 2009 - 18:56

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Hey, sålde min 3000 för en vecka sedan och idag hämtade jag min nya 4000 hos Hi-Fi Klubben i Karlstad. Kommer bli en hel del pillande ikväll för att se hur mycket bättre den är en den förra modellen. Antagligen blir det uppesittarnatt me mycket film... :wub:) Nu e de bara dax och bestämma sig för ny duk också. Återkommer med synintryck så snart jag kan!

#52

Postad 02 november 2009 - 19:09

Maggehjelm
  • Maggehjelm
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Va och tittade på denna projj igår på mässan i Malmö och blev grymt imponerad! Är ny inom projektorvärlden så kanske inte så konstigt att jag blev impad :P Men men, bilden var knivskarp och tyckte även den hade ett härligt djup. Kikade även på Sony HW15 och Benq w6500 och tyckte att deras bild var lite plattare. Sen måste jag säga att 2.35:1 zoomen var riktigt imponerande! :wub: Det blev en riktigt härlig känsla att titta på Gladiator (som spelades). Att sedan se Sony och Benq med sina 16:9 format blev nästan en besvikelse. Inte samma känsla och det bliv lite som att se på film hemma fast större bild.
2.35:1 zoomen är ett saftigt argument för att köpa dena Projj! Kan dock inte säga hur mycket den skiljer sig från sin föregångare men enligt han som visade upp 4000 så har de förbättrat den lite på allt, framförallt den röda färgen är mycket bättre liksom skärpan som nu är knivskarp <_<

Hade tänkt köpa en projj för ca 20 papp men efter att sett denna med 2.35:1 zoom och ett härligt djup, vilket gav en underbar känsla så tänker jag stark att överväga att lägga till 10 000 (Aj för pengapungen...)

Men innan hade det varit kul att höra vad ni andra tycker som har sett den och som även tittat på ae3000. Det är ju aldrig fel att få lite jämförelser och se om den är så mycket vassare än sin föregångare som försäljaren sa.

Projektorvärlden here I come! :rolleyes:

#53

Postad 03 november 2009 - 21:43

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Är det någon som kan rekommendera några bra takstativ till denna projektor?
Priserna på Ebay är nästan för låga för att kunna stå emot... $2200 inklusive frakt , sedan tillkommer väl svensk moms + frakt, men det borde ändå bli avsevärt billigare än att beställa från Panasonics ocker priser i Europa.

#54

Postad 03 november 2009 - 22:14

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Beställde ett paket från Visual Apex idag (jag bor i USA) med AE4000, 106" fixed screen, takfäste, 2 HDMI-kablar, Video Essentials BR, samt damskydd för projektorn. Jag hoppas att det dyker upp lite tips på inställningar i denna tråd så småningom eftersom detta är min första projje och jag alltså är väldigt novis på området. Om någon sen vill rekommendera en bra BR-spelare vore det toppen, men jag antar att jag får börja läsa på ordentligt i Blue Ray-delen på detta forum.

#55

Postad 03 november 2009 - 22:22

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Vad fick du ge för det då :)


Förövrigt så heter det blu-ray.... :o

#56

Postad 03 november 2009 - 22:24

Palle
  • Palle
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Kikade även på Sony HW15 och Benq w6500 och tyckte att deras bild var lite plattare. Sen måste jag säga att 2.35:1 zoomen var riktigt imponerande! :) Det blev en riktigt härlig känsla att titta på Gladiator (som spelades). Att sedan se Sony och Benq med sina 16:9 format blev nästan en besvikelse. Inte samma känsla och det bliv lite som att se på film hemma fast större bild.


Eh.. Vad skiljer 2.35:1 på en panasonic och 2.35:1 på en Sony och Benq. Är inte riktigt med .?

Edit: Ja, förutom zoomfunktion .

Redigerat av Palle, 03 november 2009 - 22:25.


#57

Postad 03 november 2009 - 23:03

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Eh.. Vad skiljer 2.35:1 på en panasonic och 2.35:1 på en Sony och Benq. Är inte riktigt med .?

Edit: Ja, förutom zoomfunktion .

Förutom minnet för zoominställning så skiljer det nog ingenting alls. Att zooma är ju en slags budgetlösning gentemot anamorfisk lins och fördelen med panasonicen är ju att man slipper stå och zooma manuellt när man växlar mellan 16:9 och 2.35:1 :)

Just det ja, glömde ju att AE4000 till skillnad från AE3000 dessutom är begåvad med förmågan att kunna känna av vad det är för aspect ratio på filmen, så att den byter automatiskt :o

Redigerat av KJE, 03 november 2009 - 23:04.


#58

Postad 04 november 2009 - 04:58

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Vad fick du ge för det då :)


Förövrigt så heter det blu-ray.... :o

$2400, inklusive frakt. Sorry, felstavning. Har som sagt inte hängt med i utvecklingen kring blu-ray, men nu brinner det i knutarna...

#59

Postad 04 november 2009 - 13:31

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag har nu kört min nya 4000 två kvällar och har haft möjlighet att pilla lite på inställningar, jämför intryck mot min tidigare 3000 och kan bara säga: Skillnaden är faktiskt uppenbar! När det kommer till bilden så upplever jag den som både skarpare och mer detaljrik, vet inte om det är en "Placebo" effekt då jag är så grymt nöjd med projjan förövrigt men tillomed min sambo märkte att som hon uttryckte sig: Det är mer "punch" i bilden... Och då är det en tjej vi pratar om så har sagt detta... :unsure: :)

Kan inte mer än hålla med, om det beror på bättre svärta eller inte är svårt att avgöra, men nog tycker jag att det en en påtaglig skilnad i tryck i bilden!! Återkommer med mer bild och synintryck så snart jag har fått mer timmar att leka med den.

När det kommer till inställningar e.c.t så är den lika lättarbetad som förgående modell om inte ännu bättre. De har nu snajsat till fjärren ytterligare, lagt till en HDMI extra, vad det nu behövs till? Numera 3 st. Det ända lilla jag kan komma på som jag kan önska mig är att den skulle vara lite tystare, men då sitter jag väldigt nära, och den är betydligt tystare än de flesta andra projjor jag har jämfört med i samma prisklass. Kan inte bara läsa efter tillverkarens uppgifter utan det skiljer ju uppenbart mellan ett "susande" eller "vinande/tjutande" ljud... Pannan tycker jag har ett mer susande ljud.

Har alltid föredragit DLP tekniken tidigare men jösses vad bra pannan är!! Polaren köpte en BENQ 6000 för en månad sedan och jag tycker bilden är suverän även i den men valet var enkelt för mig då jag vill ha inställningsmöjligheterna, 2:35 o.s.v

Gick igenom Joe Cane grundinställningar, men fastnar på Cinema 1 läget som är bra "ut ur kartong", kikade på Wall E och My bloody Valentine igår, den senaste har en del mörka partier och det var främst där upplevelsen var bättre än tidigare...

Köpte den i butik (Hi-Fi Klubben Karlstad) och tog deras lampgaranti så nu är de bara och köra...Kommer bli garanterat mycket film nu när mörkret o kylan kommer....

Kan bara rekomendera de som är sugna på denna projja, tveka inte, den är grym!! ;)

#60

Postad 04 november 2009 - 14:29

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Macarthur, tack för en bra recenssion. En fråga, du säger att du kör på Cinema 1 läget. Har du ändrat på några andra parametrar överhuvud taget, eller är allt annat i inställningsväg bra som det är?

#61

Postad 04 november 2009 - 15:47

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Stone: Nä, jag har faktiskt ändrat "litegrann" och ökat ljusstykan en aning. Har inte ändrat gamma eller dylikt än. Körde diverse testbilder från Monster Cable's ISF skiva och Joe Cane DVD för Blu-ray. Testade lite på att ändra färg och kontrast men har tidigare kört i Cinema läge+ liten korrektion så jag är "van" vid det läget och det passar mig bra. Har inte mörklagt hela rummet då jag inte har fixats klart rummet riktigt än... (har bara hållt på fram o tillbaks med placering i 4-5 år nu... :unsure: ) Har stora mörka timmerbalkar i taket o vitlaserad grovhyvlat plank i taket så där har jag lite reflektioner som skall åtgärdas. Väntar in nya absorbenter som är mörkgrå så det kommer bli bra. Tidigare när jag körde Panna 3000 och innan det Benq 8780 så hände det att jag använde mig av liknande "dynamic" när vi kikade på film när vi hade ljusinsläpp i hemmabiorummet, t.e.x dagtid och gardiner släppte in lite ströljus.

Men med 4000 projjan har jag bara hunnit kolla kvällstid so far och min bildreferens är min Kuro 5090H i vardagsrummet (Kalibrerad). Och jag har faktiskt inte nått att klaga på när det kommer till projjan än, sjukt bra svärta för att vara LCD, personligen föredrar jag pannan framför både Epson och Sony, dessa har jag inte haft i just mitt rum, men har nogrannt kikat och jämfört hos återförsäljare o mässor.

Panasonic har väl alltid varit kända för sina fina inställningsmöjligheter på de tyngre modellerna och den här är inget undantag, snarare tvärtom.... För den som älskar möjligheter och att pilla på inställningar så finns det och blir över... Jag är väl mer av den sorten att jag vill ha bra grundförutsättningar från scratc såattsäga och sen blir det ytterst små finjustreringar om det skulle behövas. Det var en av de avgörande faktorerna varför jag valde just den här modellen framför flera andra märken som kräver mer av användaren. Men som sagt, det finns grymma lägen att fixa sin "egen" bildreferens med split screen men även så du verkligen kan se hur din "Insignal" beskär ljusstyrka, färg e.c.t Kanske inte nått man använder varje dag men det är ändå ett bra verktyg att se hur din uppspelare/HDMI signal beter sig...

Kan väl nämna att jag använder mig i dagsläget av en Denon DVD3800 Blu-ray, PS3 och WII som signalkälla och duken är en 106' motor Grandwiev. Duken har varit i min äga i ca 2 år nu. Hade tidigare en Euroscreen men det var 92' tum så den blev för liten. Duken står näst på tur att uppdateras till ramspänd 2:35. Kikat i butiken på en Grand wiev 114' ramspänd välvd modell som är grym! Vill ha.....

Tycker inte min egen duk är så bra nu längre, "lite vågig" numera och plockar upp ströljus lätt. Jämför man det med React materialet som Euroscreen har skulle det passa Panasonic projjan perfekt i mitt rum. Sedan har vi ju Vutec och Screen Reaserch också men då får jag nog fjäska för tanten ett tag till.... ;)

#62

Postad 04 november 2009 - 16:13

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Intressant!!

Använde du läge Cinema 1 på din gamla AE300 också? För jag antar att det är i det läget det ökade "trycket" finns?
Jag har en AE3000 mot en React-duk och tycker att Cinema 1 blir för ljussvagt. (Det är läge Normal som gäller f.n. i min setup med min "gamla" AE3000.)

Det vore intressant att höra om någon kör en AE4000 mot en React-duk. :unsure:

#63

Postad 04 november 2009 - 16:56

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Beställde ett paket från Visual Apex idag
...
Om någon sen vill rekommendera en bra BR-spelare vore det toppen, men jag antar att jag får börja läsa på ordentligt i Blue Ray-delen på detta forum.

Grattis till ett kul köp!
Har bara erfarenheter av Sonys BDP-300 än så länge men Oppo BDP-83 som har fått jättebra recensioner är på väg till mig. Den kan du köpa i USA för $500 på amazon och kan göras regionsfri med hackad firmware (försvinner efter uppgradering av FW) eller så kan den chipas (permanent regfri) DIY för $79 på bluraychip.dk. Utöver att den är lätt att få regionsfri stöder den fler typer av skivor än de flesta BR. Specifikt SACD och DVD-A var viktigt för mig att få med i samma spelare. Den lär dessutom vara mycket snabb att ladda skivor.
Spelar du spel och inte lyssnar på musik med extra bra ljud är kanske PS3 bättre.

#64

Postad 04 november 2009 - 17:45

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
50plus: I butiken där jag köpte både 3000 och 4000 så har dom två dukar. React tab tension och en Grand wiew white 1.0 gain 2:35 kurvad ramspänd. När jag kollade skillnaden så stämmer det, Cinema 1 är mest färgkorrekt och det som är mest "kalibrerad" från fabrik och "dynamic" ser inge vidare ut, blöder i fäger och blir för skarp (plastisk) i bilden om du förstår vad jag menar. MEN eftersom React matrialet isig själv är mörkare/grå så funkar det fin fint med att "hissa" ljusstyyrka och färgåtergivning för att få mer tryck i bilden. Jag var där och jämförde en del innan jag bestämde mig för projjen och eftersom jag har en vit duk idagsläget tycker jag att Cinema ser met naturtrogen och lugn ut. Men jag tror också det är stor skillnad beroende på rummet, ljudgenomsläpp e.c.t

Jag kommer garanterat att uppleva projektorn som ännu bättre när jag går upp ett steg i dukkvalité. Är ju faktiskt sugen på React, kan inte bara bestämma mig än....

Har B&W HTM3 Center som jag skulle vilja bygga in bakom duken och då faller ju hela grejjen med React tyvärr.. :unsure:

Alla de dukprover jag och polaren har testat av billigare, läs Euroscreen, Grand wiev och liknande har haft lite bekymmer meg "förgulning" eller Moiré mer eller mindre när det har varit ljudtransparanta varianter. Och eftersom jag inte vill mörklägga hemmabiorummet totalt som en bunker så får jag leva med React/Center under duk eller spara ytterligare för att köpa Vutec el. Screen Research...

Nån som har några ytterligare efarenheter när det kommer till dessa dukar? (Förutom att de är så jäkla dyra...)

#65

Postad 04 november 2009 - 18:01

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Daniel Cello: Ända sedan Laser disc ålder så har jag valt att köra mestadels Denon, även om jag har haft både Pioneer, Sony och en Marantz i någon av anläggningarna hemma. Har faktiskt kvar min gamla Laser Disc häck kvar med hela samlingen för nostalgiska skäl...

Hursomhelst, är förbaskat nöjd med min Denon DVD3800 och hade tidigare DVD3910 som dvd spelare. Har du inget behov av en bra ljuddekoder inbyggd kan du ju alltid använda dig av "lillebrod" 2500 som är en ren transport om du har HD dekoder i förstärkaren.

När jag kör Panasonic projjen så är den faktiskt rätt förlåtande mot "dålig" signal om har det, tex X-box el WII. Inget går ju uppimot en 12 bits signal från en grym Blu-Ray....

Kolla upp en bra Denon är mitt råd då dom alltid har varit duktiga på bild...

#66

Postad 04 november 2009 - 18:12

Maggehjelm
  • Maggehjelm
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Tja! ;)

Kan väl nämna att jag använder mig i dagsläget av en Denon DVD3800 Blu-ray, PS3 och WII som signalkälla och duken är en 106' motor Grandwiev. Duken har varit i min äga i ca 2 år nu. Hade tidigare en Euroscreen men det var 92' tum så den blev för liten. Duken står näst på tur att uppdateras till ramspänd 2:35. Kikat i butiken på en Grand wiev 114' ramspänd välvd modell som är grym! Vill ha.....


Tänkte själv köpa denna projj med en grandwiew 114" 2.35:1 duk. VIlket avstånd sitter du på Nu med din 106 tummare? Kan själv sitta max 3.7 m från duken, är det lagon eller ska jag satsa på en mindre duk? :unsure:

#67

Postad 04 november 2009 - 18:15

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Daniel Cello: Ända sedan Laser disc ålder så har jag valt att köra mestadels Denon, även om jag har haft både Pioneer, Sony och en Marantz i någon av anläggningarna hemma. Har faktiskt kvar min gamla Laser Disc häck kvar med hela samlingen för nostalgiska skäl...

Hursomhelst, är förbaskat nöjd med min Denon DVD3800 och hade tidigare DVD3910 som dvd spelare. Har du inget behov av en bra ljuddekoder inbyggd kan du ju alltid använda dig av "lillebrod" 2500 som är en ren transport om du har HD dekoder i förstärkaren.

När jag kör Panasonic projjen så är den faktiskt rätt förlåtande mot "dålig" signal om har det, tex X-box el WII. Inget går ju uppimot en 12 bits signal från en grym Blu-Ray....

Kolla upp en bra Denon är mitt råd då dom alltid har varit duktiga på bild...

Hmm, men SACD, då? Då blir det dyrt att köpa Denon. För att förtydliga så svarade jag alltså på stonemountains fråga om tips på BR-spelare som vi hade erfarenhet av. Oppo:n är redan köpt och jag tror inte jag kommer att ångra det. Det känns solklart som bästa spelaren om man måste ha SACD och DVD-A. Kommer att lira över HDMI till Pioneer LX90 till 46" Toshiba eller 2:35 114" Panasonic 4000.

#68

Postad 04 november 2009 - 19:08

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Hmm, men SACD, då? Då blir det dyrt att köpa Denon. För att förtydliga så svarade jag alltså på stonemountains fråga om tips på BR-spelare som vi hade erfarenhet av. Oppo:n är redan köpt och jag tror inte jag kommer att ångra det. Det känns solklart som bästa spelaren om man måste ha SACD och DVD-A. Kommer att lira över HDMI till Pioneer LX90 till 46" Toshiba eller 2:35 114" Panasonic 4000.



Oki, sorry....Missa det. Läser en del själv på forum i Usa då det är en del Classé anhängare där och det är vad jag själv kör med när det kommer till slutsteg o processor. Där står det en hel del om Oppon och den verkar vara grymt prisvärd vad jag kan läsa mig till. Kör du din Panna med Oppon? Isåfall hur tycker du det blir, och främst vad tycker du om projjan? Själv lever jag på rosa små moln nu... :unsure:

#69

Postad 04 november 2009 - 19:17

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Tja! ;)



Tänkte själv köpa denna projj med en grandwiew 114" 2.35:1 duk. VIlket avstånd sitter du på Nu med din 106 tummare? Kan själv sitta max 3.7 m från duken, är det lagon eller ska jag satsa på en mindre duk? :unsure:


Tjena! Skall inte vara några bekymmer tror ja. Kolla på distansräknaren på projektorcentral.com eller snacka med butiken där du tänker köpa projjen. Själv har jag ca 4,35 men då har jag ju för tillfället motorstyrd. Den ryker snart...Måste köra ramspänt nu känner jag. När du går över till 2:35 format så kommer du behöva större bild en vad du är van vid när du kör 16:9. Har för mig att dom sa ca 104-106' skulle motsvaras av 114' 2:35. Då blir det ju bara den "aktiva" bildytan du använder dig av och hemmabiokänslan var ju enorm när ja kolla i butiken. Har för mig att dom hade runt 4 meter där. Det var ju Karlstadbutiken, så ring o kolla med dom om du bor långväga? Tycker inte du skall satsa på en mindre duk. Stort e gött! :) Lycka till!

#70

Postad 04 november 2009 - 19:26

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Oki, sorry....Missa det. Läser en del själv på forum i Usa då det är en del Classé anhängare där och det är vad jag själv kör med när det kommer till slutsteg o processor. Där står det en hel del om Oppon och den verkar vara grymt prisvärd vad jag kan läsa mig till. Kör du din Panna med Oppon? Isåfall hur tycker du det blir, och främst vad tycker du om projjan? Själv lever jag på rosa små moln nu... ;)

Har inte fått prylarna ännu. Har Hitachi PJ-TX200 (720p) och Sony BDP-300 just nu och redan det blir kalas. Kan bara tänka mig upplevelsen med Oppo och Panna... :unsure:
Oppon köptes för ljudets skull (att ersätta min Denon DVD-3910) och uppskalning av DVD. Pannan köptes för full-hd, 2.35:1 möjligheterna samt tre-fyra år (?) nyare teknik.

#71

Postad 04 november 2009 - 20:08

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Tror en 128" 2.35:1-duk motsvarar en 16:9 duk på 100" bra precis, ungefär samma höjd :)

#72

Postad 06 november 2009 - 21:13

Maggehjelm
  • Maggehjelm
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Någon som har denna projj och kan slänga upp lite bilder? Hade varit kul att se! :blink:

#73

Postad 06 november 2009 - 22:32

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Någon som har denna projj och kan slänga upp lite bilder? Hade varit kul att se! :P

Den ser ju likadan ut som 1000, 2000 och 3000-modellen fysiskt :blink:

#74

Postad 06 november 2009 - 22:40

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Någon som har denna projj och kan slänga upp lite bilder? Hade varit kul att se! :blink:

Och, om det är bilder av en film visad med projektorn, så har AVS forum bilder från en massa filmer. Nackdelen är att du måste vara medlemm för att ladda ner bilderna.

#75

Postad 08 november 2009 - 00:44

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Håller på att bygga hus med litet hembiorum och där tänkte jag att ae4000 skulle producera en fin 2:35 bild på ca 96" eller så. Måste varna lite för det här med throw distance och bildstorlek. Då jag jämförde projectorcentrals calculator mot panasonics egen så fick jag inte samma värden. Panasonics gjorde mig gladare då jag kunde ha en större bild men mitt korta avstånd, ca 3 m från lins-duk. Vet inte om jag missade något....

Nu till min fråga. När det gällde ae3000 så diskuterades det mycket, kommer inte ihåg exakt, men kontentan var att projektorn helst skulle "placeras under dukens övre kant". Anledningen till detta var zoom funktion som då fungerade som det var tänkt när man byter mellan 16:9 och 2:35:1. Var det sant då och ff.a. är det fortfarande så??? Min duk kommer nog hamna med övre kant ca 1,6 m ovan golv och att ha projektorn så lågt ovan soffan (tänkte placera den i ett skåp på väggen) blir knepigt. Förresten, är det någon nackdel att ha den i ett välventilerat skåp stående på "rätt håll" (ej upp och ned). Om den är nära taket verkar den ju vara mer skapt för att hänga upp och ned.

Tacksam fär all input. Mvh

#76

Postad 08 november 2009 - 12:14

Maggehjelm
  • Maggehjelm
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Tjena!

Tänkte bara kolla hur man gör om man tittar på en film med Imax scener med en 2.35:1 duk. På en vanlig 16:9 duk så fylls hela bilden ut i dessa scener. Det skulle allstå innebära att om man tittar på en 2.35:1 duk så kommer bilden hoppa utanför i dessa scener! Det verkar ju helt konstigt! Det jag undrar är helt enkelt om man kan göra någon inställning så att man slipper detta problem för om det inte går att göra något åt blir man mindre sugen på att skaffa en 2.35:1 duk som för övrigt ger en underbar känsla vid film!

#77

Postad 08 november 2009 - 17:10

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Tjena!

Tänkte bara kolla hur man gör om man tittar på en film med Imax scener med en 2.35:1 duk. På en vanlig 16:9 duk så fylls hela bilden ut i dessa scener. Det skulle allstå innebära att om man tittar på en 2.35:1 duk så kommer bilden hoppa utanför i dessa scener! Det verkar ju helt konstigt! Det jag undrar är helt enkelt om man kan göra någon inställning så att man slipper detta problem för om det inte går att göra något åt blir man mindre sugen på att skaffa en 2.35:1 duk som för övrigt ger en underbar känsla vid film!

Du får använda funktionen "Intelligent Lens Memory". Du väljer med en knapptryckning vilket format bilden visas på. Då kan du enkelt med en knapp tryckning växla mellan 2.35:1 och 16:9 läge. (Om du inte sätter projektorn i automat läge, då kanner projektorn av vilket format bilden visas på och själv växlar läge)

Redigerat av Kraantz, 08 november 2009 - 17:13.


#78

Postad 08 november 2009 - 18:25

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Du får använda funktionen "Intelligent Lens Memory". Du väljer med en knapptryckning vilket format bilden visas på. Då kan du enkelt med en knapp tryckning växla mellan 2.35:1 och 16:9 läge. (Om du inte sätter projektorn i automat läge, då kanner projektorn av vilket format bilden visas på och själv växlar läge)


Finns det andra projektorer med denna funktion som kostar mindre än 30000 kr?

#79

Postad 08 november 2009 - 18:57

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Finns det andra projektorer med denna funktion som kostar mindre än 30000 kr?


Köp den för halva priset på ebay.

#80

Postad 08 november 2009 - 19:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Köp den för halva priset på ebay.

Länk?

Billigaste jag hittar är Panasonic 16.700:- sen frakten lär ju bli en tusing kanske, sen risken för tull och moms.

#81

Postad 08 november 2009 - 19:35

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Länk?

Billigaste jag hittar är Panasonic 16.700:- sen frakten lär ju bli en tusing kanske, sen risken för tull och moms.


Sök bara på AE4000 så får du upp en aktion för 2199$.. du får 2% discount genom att maila han oxå. = 15096kr typ.. räknat på dollarkurs 7. Be han skriva ner värdet om du inte vill momsa på hela inköpspriset.. vet att han fixar de!

Du går dock miste om försäkringen från UPS.. Paketet är försäkrat till så mkt som värdet skrivs till.

#82

Postad 08 november 2009 - 20:37

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Nu har priset på AE4000 visst börjat sänkas i Sverige också...fast bara med en tusing :)

#83

Postad 08 november 2009 - 20:59

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Kan man inte skicka den som "GIFT" istället och få med försäkringen på hela värdet? Gåvor är väll tull & moms fria fortfarande eller gäller det bara upp till ett särskilt värde?

#84

Postad 08 november 2009 - 21:09

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Kan man inte skicka den som "GIFT" istället och få med försäkringen på hela värdet? Gåvor är väll tull & moms fria fortfarande eller gäller det bara upp till ett särskilt värde?


Osäker på försäkringen.. men jag vet att tullen skiter i de rätt ofta.

min iphone och golfklubbor jag köpte där för nåra tusingar fick jag momsa för trots att den skickades som gift.

#85

Postad 08 november 2009 - 21:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Okej.. säkert bara tillåtet upp till ett visst värde då...

#86

Postad 08 november 2009 - 21:18

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Finns det andra projektorer med denna funktion som kostar mindre än 30000 kr?

Jag är ingen projektor expert. AE4000 blir min första projektor. Panasonic AE3000 har även denna funktion. Något sämre, utan automatisk omställning. Den kan köpas för under 23000 i sverige.

Redigerat av Kraantz, 08 november 2009 - 21:20.


#87

Postad 08 november 2009 - 21:23

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Jag är ingen projektor expert. AE4000 blir min första projektor. Panasonic AE3000 har även denna funktion. Något sämre, utan automatisk omställning. Den kan köpas för under 23000 i sverige.


Har inte sett dom live men om man ska läsa på forum i USA och tidiga tester så ska AE4000 vara lite bättre på allt.. nog mycket tack vare den nya lampan som sitter i AE4000.
Med tanke på vad AE4000 kostar i USA så känns AE3000 sjukt oprisvärd i sverige! om man nu verkligen inte vill ha en svensksåld.

#88

Postad 08 november 2009 - 21:31

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Har inte sett dom live men om man ska läsa på forum i USA och tidiga tester så ska AE4000 vara lite bättre på allt.. nog mycket tack vare den nya lampan som sitter i AE4000.
Med tanke på vad AE4000 kostar i USA så känns AE3000 sjukt oprisvärd i sverige! om man nu verkligen inte vill ha en svensksåld.

Jag håller med dig om allt.
Det är frågan om Panasonic inte borde anmälas till EU's konkurans instans... priserna i hela EU verkar ju vara svinaktigt :) höga...

Men den som vill komma billigare undan kan ju passa på att försöka köpa en begagnad AE3000. Det finns antagligen några AE 3000 ägare som tänker byta upp sig...

#89

Postad 08 november 2009 - 23:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tråden börjar glida ifrån ämnet lite, delvis mitt fel :)

Det finns säkerligen ett antal trådar om import, finns det inget så starta gärna en.

#90

Postad 09 november 2009 - 10:49

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Maggegjelm:

Tänkte bara kolla hur man gör om man tittar på en film med Imax scener med en 2.35:1 duk. På en vanlig 16:9 duk så fylls hela bilden ut i dessa scener. Det skulle allstå innebära att om man tittar på en 2.35:1 duk så kommer bilden hoppa utanför i dessa scener! Det verkar ju helt konstigt! Det jag undrar är helt enkelt om man kan göra någon inställning så att man slipper detta problem för om det inte går att göra något åt blir man mindre sugen på att skaffa en 2.35:1 duk som för övrigt ger en underbar känsla vid film!


Förtydligande:
Ja, har du en 2.35-duk så kommer IMAX-bilder/16:9 ( som t ex i Batman) att delvis hamna utanför duken. Visserligen kan du skifta format, manuellt eller automatisk, men eftersom det tar flera sekunder för projjen att skifta format så är det väl knappast realistiskt att byta mitt under en film. Hur kul skulle det vara projjen börjar ändra zoom och focus mitt i en film pga ett formatbyte i filmen som i sig kanske sedan bara varar i ett antal sekunder? :)

Rätta mig gärna om jag har fel. (Vilket inte är ovanligt.)

#91

Postad 09 november 2009 - 12:28

Unregisteredc4e28a3c
  • Unregisteredc4e28a3c
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Maggegjelm:


Förtydligande:
Ja, har du en 2.35-duk så kommer IMAX-bilder/16:9 ( som t ex i Batman) att delvis hamna utanför duken. Visserligen kan du skifta format, manuellt eller automatisk, men eftersom det tar flera sekunder för projjen att skifta format så är det väl knappast realistiskt att byta mitt under en film. Hur kul skulle det vara projjen börjar ändra zoom och focus mitt i en film pga ett formatbyte i filmen som i sig kanske sedan bara varar i ett antal sekunder? :)

Rätta mig gärna om jag har fel. (Vilket inte är ovanligt.)


Hmmm... Har sett projektorn göra detta. Tar ungefär 5-10 sekunder att utföra bytet.

#92

Postad 09 november 2009 - 15:47

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Tja jag undrar en sak har aldrig tidigare ägt en prolle
Så vad är det för vesäntlig skillnad på 3000 o 4000 ?

Är det värt att satsa dom extra tusingarna på 4000 eller ska man satsa på 3000 modellen ?

Tacksam för svar

#93

Postad 09 november 2009 - 15:50

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Tja jag undrar en sak har aldrig tidigare ägt en prolle
Så vad är det för vesäntlig skillnad på 3000 o 4000 ?

Är det värt att satsa dom extra tusingarna på 4000 eller ska man satsa på 3000 modellen ?

Tacksam för svar

I Projectorcentrals test av AE4000 så tar dom upp skillnaderna mellan den och föregångaren: http://www.projector...ctor_review.htm

#94

Postad 09 november 2009 - 16:16

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Men vad jobbigt måste läsa en massa på engelska =)

Redigerat av Unregisterede99abc9e, 09 november 2009 - 16:17.


#95

Postad 09 november 2009 - 17:56

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Är det värt att satsa dom extra tusingarna på 4000 eller ska man satsa på 3000 modellen ?

Tacksam för svar

Eftersom vi alla värderar kr 7 000,- olika så är frågan omöjlig att besvara enl min mening. Du har din plånbok och jag min. :) Sedan värderar vi med allra största sannolikhet förbättringarna hos AE4000 väldigt olika.

Den största förändringen är väl det förbättrade ljusflödet i läge Cimema 1. Sedan är det en del mindre förbättringar. Är det värt kr 7 000,- ? Det finns säkert många som anser det. Andra inte. Och förresten, hur mycket är kr 7 000,-? Hur långt är ett snöre?

Försök att få en demonstration någonstans och känn sedan på din plånbok. Med min begränsade kunskap så skulle jag ALDRIG köpa en projektor utan att ha sett den demonstrerad först.

Jättetråkigt svar men jag har faktiskt sett båda sida vid sida och kan ändå inte svara på din fråga.

Redigerat av 50plus, 10 november 2009 - 09:16.


#96

Postad 09 november 2009 - 19:07

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0

Eftersom vi alla värderar kr 7 000,- olika så är frågan omöjliga att besvara enl min mening. Du har din plånbok och jag min. ;) Sedan värderar vi med allra största sannolikhet förbättringarna hos AE4000 väldigt olika.

Den största förändringen är väl det förbättrade ljusflödet i läge Cimema 1. Sedan är det en del mindre förbättringar. Är det värt kr 7 000,- ? Det finns säkert många som anser det. Andra inte. Och förresten, hur mycket är kr 7 000,-? Hur långt är ett snöre?

Försök att få en demonstration någonstans och känn sedan på din plånbok. Med min begränsade kunskap så skulle jag ALDRIG köpa en projektor utan att ha sett den demonstrerad först.

Jättetråkigt svar men jag har faktiskt sett båda sida vid sida och kan ändå inte svara på din fråga.


Och för att göra det ännu tråkigare så kan man ju också ta med andra fabrikat när man ändå funderar på snöret. :)
T.ex Epson 5500 kanske..

#97

Postad 10 november 2009 - 03:02

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Och för att göra det ännu tråkigare så kan man ju också ta med andra fabrikat när man ändå funderar på snöret. :)
T.ex Epson 5500 kanske..

Nu vet jag inte hur epson 5500 är i verkligheten men på pappret så är AE4000 bättre och AE3000 likvärdig
Fast det är ju bara på pappret har hört att man ska inte stirra sig blind på pappret.
Nu har jag också en nackdel jag bor ju uppe i luleå så affärerna här uppe har bara modeller upp till 15000 kanske och det är inte ens intressant för mig.
Men min bror har en AE3000 och när han spelade PS3 och såg film när jag vat där så var det ju fan bättre bild än vad jag har på min sony 46a

Redigerat av Unregisterede99abc9e, 10 november 2009 - 03:03.


#98

Postad 10 november 2009 - 08:59

Lomen
  • Lomen
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur epson 5500 är i verkligheten men på pappret så är AE4000 bättre och AE3000 likvärdig
Fast det är ju bara på pappret har hört att man ska inte stirra sig blind på pappret.
Nu har jag också en nackdel jag bor ju uppe i luleå så affärerna här uppe har bara modeller upp till 15000 kanske och det är inte ens intressant för mig.
Men min bror har en AE3000 och när han spelade PS3 och såg film när jag vat där så var det ju fan bättre bild än vad jag har på min sony 46a


Hur menade du nu? Epson 5500 är ju bättre specad på pappret än panna 4000. Men det är dock sant att en spec inte alltid speglar verkligeten.

#99

Postad 10 november 2009 - 11:15

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Hur menade du nu? Epson 5500 är ju bättre specad på pappret än panna 4000. Men det är dock sant att en spec inte alltid speglar verkligeten.


frågan är väl om AE4000 kan slå gamla TW5000 på fingrarna...

AE3000 och TW5000 var inte speciellt likvärdiga.

#100

Postad 10 november 2009 - 15:40

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

frågan är väl om AE4000 kan slå gamla TW5000 på fingrarna...

AE3000 och TW5000 var inte speciellt likvärdiga.

Det är väl så att AE4000 är lika bra som TW5500 (i USA kallad 8500UB). Se denna jämförelse:
Epson 8500UB vs. Panasonic AE4000
1080p Shoot Out


Sedan är ju AE4000 billigare, så valet (för min del) är inte så svårt...

Redigerat av Kraantz, 10 november 2009 - 15:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.