Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HW20 *

466 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 02 november 2010 - 10:06

cimarron
  • cimarron
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Tack Mathias för att delat lite av dina erfarenheter med nya HW20:an. Kul att du är nöjd.
Själv så har funderat fram och tillbaka om jag ska ha en 2.35:1 duk eller inte och kommit fram till att jag faktiskt är mer sugen på en sådan framför en 16:9. Även om sony är lite vassare än panasonicen så lämpar sig AE4000 mer för 2.35:1 formatet.


Gör man A/B-jämförelse så är det klart stor skillnad. Men Panasonic är ju också bra och 2.35-möjligheten är najs! Dessutom maskar du av på duken om du kör 2.35 så då kommer åtminstone svärtan aldrig upplevas som "ett problem". Men åter igen, jämför man sida vid sida så är HW20 väsentligen bättre än 4000...

#102

Postad 02 november 2010 - 10:30

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Även om sony är lite vassare än panasonicen så lämpar sig AE4000 mer för 2.35:1 formatet.

INNAN ni köper Pannan, kolla NOGA upp dess 2.35 funktion live. obs LIVE.
De flesta tror den är som en riktigt 2.35lins men det är det inte.
IMHO, så är det falsk marknadsföring av panna! Är ju bara ett simpelt zoomminne. Helt värdelöst ju - om man förväntar sig samma funktionalitet som en 2.35lins.

Som om det inte vore nog så kräver pannas funktion att man har projjen placerad nedanför dukens översta kant (eller över dukens undre kant). Någon som de HELLER inte upplyser om. Tragiskt, då de flesta vill ha projjen i taket o duken nära golvet...
Nu vet jag att seriösa therock upplyser om dessa begränsningar men det gör få andra butiker. (faktiskt inga andra jag besökt)

#103

Postad 02 november 2010 - 13:26

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Som tidigare nämnts här i tråden så har vi haft den här maskinen inne någon vecka nu. Jag kalibrerade den i torsdags morse och sedan dess har den fått gå några rejäla ronder mot övriga sortimentet.

Det som står klart direkt är att vi har att göra med en otroligt kompetent maskin och faktiskt lite utav en ny referens i segmentet. :D
Sony bygger som bekant på sin egen patenterade SXRD-teknik. Det är en utgrening av LCOS precis som JVC:s DiLA- teknik. Och precis som sina kusiner så har de fanatastiska egenskaper vara en otroligt hög kontrast kanske är den mest iögonfallande av dem. DiLA har utvecklat sin teknik åt bästa möjliga svärta (där man är världsledande idag) medan Sony trycker ut betydligt mer ljus ur sin SXRD-teknik. Två olika vägar att gå som tilltalar lite olika kunder. Vill man provocera lite och hårddra det så kan man väl säga att JVC är grymma i optimala BatCaves, medan Sony-maskinerna generellt sett är ett bättre val för alla som har ett vitt tak eller mer avvikande från ett perfekt rum.

SXRD-tekniken syr ihop LCD:ns alla fördelar med nästan alla DLP:ns fördelar. Man slipper färghjul som snurrar men man är inte lika begränsad i kontrasten som LCD blir med sin transmissiva teknologi. Bilden får ett otroligt djup och svärtan är otroligt bra, inte minst när man tar hänsyn till att ljusstyrkan är högre än samtliga konkurrenter i prisklassen. Med sina 27fL färgkorrekt @ D65 i högt lampläge så klarar den dubbla det rekommenderade ljusflödet som SMPTE och THX satt upp för en biografmiljö.
Med andra ord kommer den även att kunna fungera helt ok i ett vardagsrum ackompanjerad med en högkontrastduk. Eftersom 90% av våra kunder kör projektorn just i vardagsrummet vitt tak och ofta ljusa väggar är detta något mycket trevligt för både Sony, oss och kunderna. :)

Sony HW20 har ytterst få nackdelar. Den har mycket hög kontrast, är extremt färgkorrekt, högt reglerbart ljusflöde, och den är skarpare än vad som borde vara möjligt med en 3-panels-teknik. ;)
Lägg där till att den är en av de absolut tystaste (om inte den tystaste) maskinerna på marknaden.
Sony har byggt en riktig fullträff och det är bara att gratulera spekulanterna till den fantastiska bilden man får för dessa pengar idag.

Som vanligt ska ni inte ta vare sig mina eller någon annans ord för det. Kom in och kika sjölva istället vettja! ;)


MVH
/Jakob

#104

Postad 02 november 2010 - 13:41

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Det som står klart direkt är att vi har att göra med en otroligt kompetent maskin och faktiskt lite utav en ny referens i segmentet. ;)

Eftersom 90% av våra kunder kör projektorn just i vardagsrummet vitt tak och ofta ljusa väggar är detta något mycket trevligt för både Sony, oss och kunderna. :)

Sony HW20 har ytterst få nackdelar.

MVH
/Jakob


Härligt! Jag har ju en HW15 och jag tyckte den gjorde sig bra i ett "vardagsrum".
Nämn några/någon nackdel! Jag hoppas och tror att gråskalan är bättre OOTB än på HW15?

Hur är svärtan?

Vad har ni kört den mot för duk/dukar?

#105

Postad 02 november 2010 - 14:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Man blir inte alls sugen på att uppgradera, jäkla colagubbe! :)

Tror det är dags att du skriver in att du jobbar på The Rock snart föresten, blir enklare för folk som inte är så aktiva här att förstå vart du vill att dom skall komma in och kika på sakerna då ;)

#106

Postad 02 november 2010 - 14:25

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Svärtan är ganska myckat bättre IMO.
Det går fortfarande att se då vi har HW15 kvar för den som är intresserad.
Men annars kan man säga att 15 aldrig riktigt nådde upp till Epsons eminenta TW5500 vad det gäller kontrast och svärta, medan 20:an inte bara går upp jämsides utan faktiskt oxå förbi.

Färgerna är inte undersaturerade som de var en aning på HW15. Det gör den lite mer färgkorrekt, men som Paccis var inne på så bör man såklart kalibrera en sådan här fin maskin för optimalt resultat, och då minskar ju färgskillnaderna mellan HW15 och HW20 dramatiakskt.

Nackdelen med Sony HW20 är att man för de pengarna den kostar inte kan stoppa i en ännu finare optik. Men något mervärde får man ju har när man hoppar upp på VW90. ;)
Sedan har vi ju det där med lensshiften oxå. Den är ju ganska begränsad vilket gör den direkt olämplig att takmontera i rum med 4m takhöjd, såvida man inte vill ha bilden dä uppe oxå förståss. :)


MVH
/Jakob - The Rock

...lade till The Rock...

Redigerat av Colamannen, 02 november 2010 - 14:30.


#107

Postad 02 november 2010 - 14:30

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Tror det är dags att du skriver in att du jobbar på The Rock snart föresten, blir enklare för folk som inte är så aktiva här att förstå vart du vill att dom skall komma in och kika på sakerna då :)


Ah, förstår vad du menar!
Jag har ju alltid haft det i min signatur på Component.
Även här har jag haft en fin signatur med butikens namn och tydligt klargörande var jag hör hemma, men moderatorerna tog bort det. Jag vet inte om jag vågar skriva något igen innan jag snackat med dem.

Jag gör en lite diskret notis längst ner så länge...


MVH
/Jakob - The Rock

#108

Postad 02 november 2010 - 14:35

BENIQ1
  • BENIQ1
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
hkhj

#109

Postad 02 november 2010 - 14:44

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

hkhj


Ja så kan man säga om man har talsvårigheter :P

Eller slant du lite på tangetbordet lite ? :)

#110

Postad 02 november 2010 - 14:48

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Men annars kan man säga att 15 aldrig riktigt nådde upp till Epsons eminenta TW5500 vad det gäller kontrast och svärta, medan 20:an inte bara går upp jämsides utan faktiskt oxå förbi.


MVH
/Jakob - The Rock

...lade till The Rock...


Tack, det räcker för att jag definitivt ska ta mig "besväret" att titta på den med egna ögon.
Dock inte hos er tyvärr, blir lite långt att åka från Uppsala.

#111

Postad 02 november 2010 - 14:56

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

hkhj

Jag håller med, fast skulle mer uttrycka mig som. "Hnnnng"


Postad bild


Intressant läsning Colamannnen! Man blir ju lite sugen nu. Har själv beställt en och väntar bara på lev så man får pensionera den gamla trotjänaren VPL-HS60. :)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 02 november 2010 - 14:57.


#112

Postad 02 november 2010 - 15:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

INNAN ni köper Pannan, kolla NOGA upp dess 2.35 funktion live. obs LIVE.
De flesta tror den är som en riktigt 2.35lins men det är det inte.
IMHO, så är det falsk marknadsföring av panna! Är ju bara ett simpelt zoomminne. Helt värdelöst ju - om man förväntar sig samma funktionalitet som en 2.35lins.

Som om det inte vore nog så kräver pannas funktion att man har projjen placerad nedanför dukens översta kant (eller över dukens undre kant). Någon som de HELLER inte upplyser om. Tragiskt, då de flesta vill ha projjen i taket o duken nära golvet...
Nu vet jag att seriösa therock upplyser om dessa begränsningar men det gör få andra butiker. (faktiskt inga andra jag besökt)


Nu överdriver du lite tycker jag. Det är faktiskt både zoomminne och fokusminne vilket ger en mycket bra funktionalitet. Så länge man har mörkt runt duken (så att man inte ser de inte helt kolsvarta kanterna projicerade kring duken) är det en minst lika funktionell lösning som en anamorfisk lins anser jag. Man slipper ju dessutom skala om bilden och ytterligare en linspassage.
Har man vita väggar kring duken så blir det inte lika lyckat så klart.

Det är kul att se att Sony fortsätter att föra SXRD-tekniken vidare. Tyvärr har inte livslängden alltid varit så bra. Jag har en 4 år gammal SXRD RPTV som haft kanonbild men som nu fått grön bild. :)
Det är bara att köpa ny TV och se glad ut. Grabben lär dock bli glad som får en 55" 1080p-TV till sitt rum att spela på. Inte märker han att bilden är grönaktig. :P

#113

Postad 02 november 2010 - 20:08

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Nu överdriver du lite tycker jag. Det är faktiskt både zoomminne och fokusminne vilket ger en mycket bra funktionalitet. Så länge man har mörkt runt duken (så att man inte ser de inte helt kolsvarta kanterna projicerade kring duken) är det en minst lika funktionell lösning som en anamorfisk lins anser jag. Man slipper ju dessutom skala om bilden och ytterligare en linspassage.
Har man vita väggar kring duken så blir det inte lika lyckat så klart.

Just det, om man har ljusa väggar är det kanske bättre att INTE inte zooma om överhuvudtaget. Många har inte tänkt på det!
Man köper iså fall en 16/9 duk och får då 2.35 med svarta fält över/under bilden som vanligt - utan behov av att zooma om då man går mellan formaten. = inget ströljus på väggen. Och texten syns då den ofta finns i det under svarta fältet.
Med en Panna får man (med zoom) på2.35duk, de svarta fälten till H/V om 16/9 bilden. = ströljus på väggen I BÅDA FORMATEN. Och texten under duken...

Visst har pannas zoom fördelar men hur många har koll på alla begränsningar? Alla jag snackat med har varit helt säkra funktionen är som med 2-35lins...tills jag upplyst som.

#114

Postad 03 november 2010 - 01:08

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Svärtan är ganska myckat bättre IMO.
Det går fortfarande att se då vi har HW15 kvar för den som är intresserad.
Men annars kan man säga att 15 aldrig riktigt nådde upp till Epsons eminenta TW5500 vad det gäller kontrast och svärta, medan 20:an inte bara går upp jämsides utan faktiskt oxå förbi.

Färgerna är inte undersaturerade som de var en aning på HW15. Det gör den lite mer färgkorrekt, men som Paccis var inne på så bör man såklart kalibrera en sådan här fin maskin för optimalt resultat, och då minskar ju färgskillnaderna mellan HW15 och HW20 dramatiakskt.

Nackdelen med Sony HW20 är att man för de pengarna den kostar inte kan stoppa i en ännu finare optik. Men något mervärde får man ju har när man hoppar upp på VW90. :P
Sedan har vi ju det där med lensshiften oxå. Den är ju ganska begränsad vilket gör den direkt olämplig att takmontera i rum med 4m takhöjd, såvida man inte vill ha bilden dä uppe oxå förståss. :)

Japp, är också väldans nöjd med min maskin. I alla fall när HD-material snurrar! :wub:
SD-material är en annan sak, men man kör ju knappt det längre ändå...

Lensshiften ja! Själv blev jag ruggigt bortskämd att det ändå FINNS! :P Min tidigare maskin hade ju inte det, och det var ju faktiskt inte så särskillt länge sedan som ingen maskin hade det. Så visst blir man bortskämd och kräver mycket väldigt fort! :wub:

Å andra sidan var det en tjusning i sig att montera upp grejerna tidigare. Mäta ut exakt avstånd hit och dit, svära sig igenom ett par timmar för att sedan sätta sig i soffan när allt är klart och bilden passar som en smäck på duken med ett leende som ett barn när tomten kommer. :)

Fick ju så klart flytta takfästet nu för HW20 och det var ju bara att leta upp lämpligaste platsen i taket (så skruven tar i regeln i taket och inte bara i träpanelen) och sedan hänga upp den och ratta rätt. Exakt hur enkelt som helst!
Men jag sörstår såklart begränsningarna när det finns andra maskiner som ger större möjligheter...

Cola, du får gärna komma med dina erfarenheter av hur du upplever att den hanterar 60Hz-signal, för där är jag lite orolig över mitt ex faktiskt...

Men helt klart en kanon-maskin och ångrar inte en sekund att man pungade fram de extra slantarna mot annat alternativ! :D

#115

Postad 03 november 2010 - 08:19

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Just det, om man har ljusa väggar är det kanske bättre att INTE inte zooma om överhuvudtaget. Många har inte tänkt på det!
Man köper iså fall en 16/9 duk och får då 2.35 med svarta fält över/under bilden som vanligt - utan behov av att zooma om då man går mellan formaten. = inget ströljus på väggen. Och texten syns då den ofta finns i det under svarta fältet.
Med en Panna får man (med zoom) på2.35duk, de svarta fälten till H/V om 16/9 bilden. = ströljus på väggen I BÅDA FORMATEN. Och texten under duken...

Visst har pannas zoom fördelar men hur många har koll på alla begränsningar? Alla jag snackat med har varit helt säkra funktionen är som med 2-35lins...tills jag upplyst som.

Iof fel tråd att diskutera AE4000, men om du har en 2.35-duk och kör 16:9-bild får du inte ströljus på väggen utan de "svarta" fälten till H/V om bilden hamnar på duken, dvs. du zoomar inte 16:9-bilden utan bara 2.35-bilden. Dessa "svarta" fält till H/V är IMO betydilgt mindre irriterande än de som blir under och över vid 2.35-bild på 16:9 duk, men allt går ju att maska av med svart tyg.

Har själv precis gått över till en 2.35-duk och det ångrar jag inte en sekund och hamnar texten utför duken fixar Philipsen upp den igen. Men visst det gäller ju att veta vad man skaffat för prylar och hur de funkar, men det gäller ju allt? Hur Panasonic har marknadsfört denna projje vet jag inte, men med rätt förutsättningar funkar det iaf kanon.

#116

Postad 03 november 2010 - 10:06

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Iof fel tråd att diskutera AE4000, men om du har en 2.35-duk och kör 16:9-bild får du inte ströljus på väggen utan de "svarta" fälten till H/V om bilden hamnar på duken

Just det!
Fast det var ju exakt det jag skrev i mitt inlägg...

Men visst det gäller ju att veta vad man skaffat för prylar och hur de funkar, men det gäller ju allt?

Rätt, men medge att det blir svårare om man vilseleds av tillverkarens reklam.
Att ingen annan leverantör (jag vad vet) promotar samma "finess" som just panna, är väl rätt talande eller hur?


Sorry for OT, nu kan vi återgå till Sony.

#117

Postad 03 november 2010 - 11:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
OT:

Att ingen annan leverantör (jag vad vet) promotar samma "finess" som just panna, är väl rätt talande eller hur?

Kan ju bero på att iprincip ingen annan har denna underbara finess.... ;)
Förutom nya Epson (och Wolf Cinema) då, som kör med liknande beskrivningar.

Ser förövrigt inget fel i Pannas marknadsföring. Att det sen finns konsumenter som inte orkar/kan tänka tillräckligt innan köp är knappast Pannas fel.

#118

Postad 03 november 2010 - 20:14

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Har ett SMS takfäste med rör som kan justeras i höjdled upp till 60 cm. Fixar HW 20 att hänga kvar i SMS eller måste man ha ett annat fäste. I så fall tips på fäste som funkar bra med HW 20? Enda kravet är att fästanordningen kommer ner 15 cm från taket då jag har uppsatt echophone tak mellan projje och tak.

#119

Postad 03 november 2010 - 20:51

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Har ett SMS takfäste med rör som kan justeras i höjdled upp till 60 cm. Fixar HW 20 att hänga kvar i SMS eller måste man ha ett annat fäste. I så fall tips på fäste som funkar bra med HW 20? Enda kravet är att fästanordningen kommer ner 15 cm från taket då jag har uppsatt echophone tak mellan projje och tak.

Jag har min i en SMS och den hänger kvar i alla fall! Dock utan rör.

Edit: Är nog viktigare att se till att taket eller fästningen till taket håller. ;)

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 03 november 2010 - 20:52.


#120

Postad 03 november 2010 - 22:21

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
SMS går fint.
Det är dock inte det jag rekommenderar om man köper nytt och inte har något fäste sedan tidigare.
HW20 väger ju en del och det blir mycket belastning på SMS's lilla kul-led.
Chief har betydligt bättre dimensionerade grejer för så tunga maskiner.
Ett RPAU (projsläde) CMS115 (takplatta) oche ett CMSXXX (distans i lämplig längd) är ett fantastiskt bra kit. Prisklass 1500-2000kr.
Vill man lyxa till det lite så tar man RPMAU (istället för RPAU) med microjustering och nyckellås med stöldskydd. :wub:
Men då blir det någon tusenlapp dyrare...

Det är en del pengar för ett stativ men å andra sidan kan man ju använda det till samtliga kommande projektorer.
Att det inte heller tappar värde som en projektor är ju oxå trevligt. :)

MVH
/Jakob

#121

Postad 05 november 2010 - 17:09

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Ok, tack för hjälpen, det får bli ett Chieffäste. Colamannen har du tips på HDMI-kabel 8-10 m? Idag använder jag Eagle Cable och Supra (dvi).

SMS går fint.
Det är dock inte det jag rekommenderar om man köper nytt och inte har något fäste sedan tidigare.
HW20 väger ju en del och det blir mycket belastning på SMS's lilla kul-led.
Chief har betydligt bättre dimensionerade grejer för så tunga maskiner.
Ett RPAU (projsläde) CMS115 (takplatta) oche ett CMSXXX (distans i lämplig längd) är ett fantastiskt bra kit. Prisklass 1500-2000kr.
Vill man lyxa till det lite så tar man RPMAU (istället för RPAU) med microjustering och nyckellås med stöldskydd. :unsure:
Men då blir det någon tusenlapp dyrare...

Det är en del pengar för ett stativ men å andra sidan kan man ju använda det till samtliga kommande projektorer.
Att det inte heller tappar värde som en projektor är ju oxå trevligt. :)

MVH
/Jakob



#122

Postad 05 november 2010 - 18:13

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Är du missnöjd med något med Eagle Cable, eller vill du bara förändra eller få bort adaptern?

Vi jobbar mest med Supra där jag tycker man får mycket för pengarna.
Snäppet över ligger Kramer Flat. En svart platt kabel som utöver riktigt bra pestanda över långa avstånd, smälter in bra mellan HW20 och ett svart Ecophone och dessutom är mycket böjlig (vilket är trevligt eftersom Sonyns kontakter sitter på sidan och lätt sticker ut annars).

Själv kör jag Real Cables HDMI med skruvkontakter. Den är grym eftersom den aldrig trillar ur eller glappar, men jag vet inte hur snygg den hade blivit till Sonyn. Tror mer på Kramerkabeln då. :)

MVH
/Jakob

Redigerat av Colamannen, 05 november 2010 - 18:14.


#123

Postad 05 november 2010 - 20:45

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Har 5x 1m Eagle Cable som är kopplade till olika källor...mycket gedigen känsla. Till projjen har jag Supras 10 m kabel. Den är som sagt DVI och tänkte byta ut till HDMI i båda ändarna. Kör Occtava 5x2 switch/splitter och ibland kan bilden bli helt grön när jag skiftar källa. HIFI-klubben i Växjö sågade Supran vid fotknölarna så jag har inte vågat satsa på den igen. Hembiobutiken har Eagle enbart i 15 m längd förutom 3 m och det känns overkill. Ska kolla på de alternativ du nämnde :)

#124

Postad 05 november 2010 - 21:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
http://www.hifiklubb...er/kablar/hdmi/

Kan det bero på att dom inte har den i sitt sortiment, det är RIKTIGT illa när handlare snackar ner andra märken.
Särskillt märken som är erkänt bra.

#125

Postad 05 november 2010 - 23:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Har 5x 1m Eagle Cable som är kopplade till olika källor...mycket gedigen känsla. Till projjen har jag Supras 10 m kabel. Den är som sagt DVI och tänkte byta ut till HDMI i båda ändarna. Kör Occtava 5x2 switch/splitter och ibland kan bilden bli helt grön när jag skiftar källa. HIFI-klubben i Växjö sågade Supran vid fotknölarna så jag har inte vågat satsa på den igen. Hembiobutiken har Eagle enbart i 15 m längd förutom 3 m och det känns overkill. Ska kolla på de alternativ du nämnde :)



Vad tyckte de var dåligt med Supra?

#126

Postad 07 november 2010 - 16:23

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Vad tyckte de var dåligt med Supra?


Att det uppstod artefakter och orenheter i bilden så fort kabeln var längre än ett par meter.

#127

Postad 07 november 2010 - 16:58

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Att det uppstod artefakter och orenheter i bilden så fort kabeln var längre än ett par meter.



Vilka nollor. :)

#128

Postad 07 november 2010 - 17:46

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Colamannen, fråga då du är vår projektor nestor och till ovärdelig hjälp för oss projektorintresserade!

På ett annat forum har jag ställt frågan hur nya HW20 står sig i förhållande till g:a HW85:an? Det är ju praxis i branschen att bygga in högre kvalité för varje ny generation. Var på en kort demo och fick se HW20 och Epson TW5500 mot samma duk och båda gav ett gott intryck. Men jag blev lite frågande/bekymrad över skärpan, tycker att min g:a BenQ W5000 spöar dom på denna punkt. Och har TW5500 bättre skärpa än HW20, där är jag lite osäker då demon var för kort.

Som sagt, har du tid och ge ett svar eller omdöme så skulle det uppskattas stort!

/Lennart

#129

Postad 07 november 2010 - 17:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Till projjen har jag Supras 10 m kabel.

HIFI-klubben i Växjö sågade Supran vid fotknölarna så jag har inte vågat satsa på den igen.

Att det uppstod artefakter och orenheter i bilden så fort kabeln var längre än ett par meter.

Har du artefakter och orenheter i bilden hemma eller?

#130

Postad 07 november 2010 - 18:05

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Colamannen, fråga då du är vår projektor nestor och till ovärdelig hjälp för oss projektorintresserade!

På ett annat forum har jag ställt frågan hur nya HW20 står sig i förhållande till g:a HW85:an? Det är ju praxis i branschen att bygga in högre kvalité för varje ny generation. Var på en kort demo och fick se HW20 och Epson TW5500 mot samma duk och båda gav ett gott intryck. Men jag blev lite frågande/bekymrad över skärpan, tycker att min g:a BenQ W5000 spöar dom på denna punkt. Och har TW5500 bättre skärpa än HW20, där är jag lite osäker då demon var för kort.

Som sagt, har du tid och ge ett svar eller omdöme så skulle det uppskattas stort!

/Lennart


hw20 har nog klart sämst skärpa, dock är den vädligt bra för en LCOS/DILA projektor, och DLP är skarpast av dom alla, förutsatt att det sitter en bra lins på den (vilket det gör på w5000).
epson är ju då lcd och inte lika bra i skärpe frågan som DLP men bättre ( generellt ) än lcos.

#131

Postad 07 november 2010 - 18:08

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Att det uppstod artefakter och orenheter i bilden så fort kabeln var längre än ett par meter.



hahaha! RIGHT! skulle verkligen vilja se det!

#132

Postad 07 november 2010 - 18:34

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0

HIFI-klubben i Växjö sågade Supran vid fotknölarna så jag har inte vågat satsa på den igen.


O där dog chansen att jag någonsin skulle handla på Hifi-klubben :)
Jag har själv haft Supra till proj sen 2001 & ALDRIG upplevt några problem (samtliga längder mellan 10-15m).

Själv sugen på en HW20 som nästa steg från min AX200 men med den budget som finns efter flytt o nya MK högtalare så lutar det mer åt HW15 eller TW3600 + en bra duk till det.

#133

Postad 07 november 2010 - 22:49

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Det sitter bättre optik i VW85 än i HW20, men kontrastmässigt närmar de sig helt klart.
Jag skulle aldrig gå så långt att påstå att HW20 är en bättre maskin än VW85, men jag tycker nog den är mer lik 85:an än vad det är lik 15. Framförallt i kontrasten! :)

Den bättre optiken i VW85:an ger en hel del fördelar varav skärpan såklart oxå påverkas positivt.
Det kluriga är att hitta samma 1/10 millimeter-focusläge i den motoricerade optiken som man kan men känseln på en manuel optik. Jag brukar dra det sista lilla manuellt även på de motoricerade om möjligt.

Annars är det precis som BF säger...
DLP är skarpare per deffinition och det är inte mycket att göra åt. HW20 tillsammans med Mitsubishis LCD:er är dock blande de skarpaste 3-chiparna under 50kkr. Epson TW5500 upplever jag inte riktigt lika skarp, men det kan ha mer att göra med fyllnadsgrad än verlkig skärpa. Den är dock fantastisk på annat och absolut inte oskarp på något sätt!


MVH
/Jakob

#134

Postad 08 november 2010 - 00:27

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Har du artefakter och orenheter i bilden hemma eller?


Nej, det kan jag inte påstå. Kan ibland som sagt få helt grön bild när jag byter bildkälla men det beror troligtvis mer på octavan än på kabeln. Finns det någon anledning att välja ett dyrare kabelalternativ än Supran på längder upp till 10 meter matchat till HW 20 förutom (den extremt fula färgen) praktikaliteter som att man kan köpa 'platt' HDMI?

#135

Postad 08 november 2010 - 08:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Nej, det kan jag inte påstå. Kan ibland som sagt få helt grön bild när jag byter bildkälla men det beror troligtvis mer på octavan än på kabeln. Finns det någon anledning att välja ett dyrare kabelalternativ än Supran på längder upp till 10 meter matchat till HW 20 förutom (den extremt fula färgen) praktikaliteter som att man kan köpa 'platt' HDMI?



Det finns absolut ingen anledning att köpa något dyrare än Supra. Deras HDMI-kablar håller måttet.

#136

Postad 08 november 2010 - 08:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Att det uppstod artefakter och orenheter i bilden så fort kabeln var längre än ett par meter.


"Nu över 12 meter
När vår HDMI-kabel på 10 m var godkänd av HDMIs ackrediterings- och testcenter, (ATC), var vi en av enbart två tillverkare i världen och det enda varumärke med tillverkning inom Audio/Video med officiell certifiering som garanterar bibehållen kvalitet på denna längd. Nu är även vår 12 m kabel testad och godkänd (först i världen vad vi känner till). Det ökar dina möjligheter att arrangera din hemmabio- anläggning utan den begränsas av av en kort kabel."


Den killen som har sagt det till dig på HiFiklubben har nog gjort att butiken har förlorat ett par kunder, förstår verkligen inte den här att snacka ner andras produkter.

#137

Postad 08 november 2010 - 09:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nej, det kan jag inte påstå.

Anade det. Då är det ju nära till hands att vackert ignorera HiFI-klubbens kommentar som du bevisligen kan se med egna ögon inte stämmer och INTE "oroa" sig i onödan. Eller hur? :blink: (jag tyckte mao det var märkligt att du lita mer på en säljares ord än dina egna ögon)

Grönbilden har inget med kabeln att göra nej. Har att göra med att det i samband med växlingen råder missmatch mellan colorspaces. Dvs att källa skickar ut en typ av signal medans display förväntar sig nått annat.

Redigerat av pacman, 08 november 2010 - 09:23.


#138

Postad 09 november 2010 - 19:05

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Det finns absolut ingen anledning att köpa något dyrare än Supra. Deras HDMI-kablar håller måttet.


Gött. Har som sagt DVI-kabeln samt komponentkabeln från Supra (10 meter) som jag köpte tillsammans med min DLP för 5 år sedan, och bilden har varit fin, men det är klart att man blir orolig.

Pacman> Klart man litar på sina egna ögon, men när man fick förklaringen att "du hade nog tur med just din kabel" så är det klart man blir fundersam. Ska poängtera att nu har man bytt ägare i Växjö, detta gällde för ca 1,5 år sedan så man får ge de nya killarna en chans.

Redigerat av LorenzoLameass, 09 november 2010 - 19:06.


#139

Postad 09 november 2010 - 19:12

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Kan vi fortsätta att fokusera på HW20 tack :(

#140

Postad 09 november 2010 - 20:08

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
-Tänkte beställa min HW20 imorgon och jag letar på nätet efter installationsalternativ men hittar inga manualer på engelska eller svenska. Den ska monteras i tak, upp-och-ned, hur ska linsen sitta i höjdled i förhållande till duken?

Och mer, för en 82" duk 16:9, inom vilka avstånd kan projektorlinsen sitta?

/Lennart

#141

Postad 09 november 2010 - 20:57

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Jag tror att lens shiften är samma för HW15 som HW20 och då specar Sony att för en 80 inch duk så kan projen placeras 65 cm över centrum på duken. Lite grovt kan man säga att den kan placeras strax ovanför dukkanten.

#142

Postad 09 november 2010 - 23:53

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

-Tänkte beställa min HW20 imorgon och jag letar på nätet efter installationsalternativ men hittar inga manualer på engelska eller svenska. Den ska monteras i tak, upp-och-ned, hur ska linsen sitta i höjdled i förhållande till duken?

Och mer, för en 82" duk 16:9, inom vilka avstånd kan projektorlinsen sitta?

/Lennart


Hjälper inte din butik dig med detta? :(


MVH
/Jakob

#143

Postad 10 november 2010 - 05:45

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Jo, det gör dom säkert om jag ber om det. Jag bor ute på landet, långt ifrån (15-25 mil) några butiker. Men inköpet blir från en fysisk butik, troligen på västkusten. Och jag brukar beräkna alla mina installationer själv med manualen som handledning, därav min fråga. Ska man bolla rumsmått och placering mm. över telefon är det alltid risk att det blir något missförstånd med fel som följd....

Ska bli skoj att få hem en ny projektor, och jag hoppas verkligen att den upplevs som "rejält" bättre än min g:a W5000.

/Lennart

#144

Postad 10 november 2010 - 21:33

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0

Ska bli skoj att få hem en ny projektor, och jag hoppas verkligen att den upplevs som "rejält" bättre än min g:a W5000.

/Lennart

Risken finns nog att du blir lite besviken om du förväntar dig en _rejäl_ förbättring. W5000 är ju "bara" två år gammal och knappast en dålig projektor. Sen är det en DLP vilket oftast medför lite mer pop och tryck i bilden.

Redigerat av belzebubb, 10 november 2010 - 21:35.


#145

Postad 12 november 2010 - 13:31

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
-Ja, BenQ W5000 har många goda sidor, pop/tryck i bilden och bra skärpa. Såg HW-20 i direkt shoutout mot TW-5500 och BenQ 6500 mot samma duk, en större ST130G3 110" lika som jag har fast min är mindre (82") Och det stora problemet denna BenQ-modell är kontrast/svärta i mörka scener. Sen förväntar jag mig ett bättre bildflyt med HW20 jämfört med min äldre W5000.

Som sagt, jag har inte fått upp den i taket än... Någon som har lite tips på grundinställningar för HW20 så att man kommer hyggligt rätt på en gång?

/Lennart

#146

Postad 13 november 2010 - 16:56

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0
Hur tror ni en "gammal" JVC HD350 står sig mot HW20?

Är väl dags att byta upp sig snart från min TX-300 Hitachi ej akut ännu, håller fingrarna korsade att lampan håller några hundra timmar än =)
Man har sneglat ett tag på HW-15 men nu kom ju -20 och det är väl en sån man "skall ha" men lite väl dyr ännu tycker jag. Såg sedan en tysk sida där dom säljer JVC:n billigare än vad en HW20 kostar, nu har väl den 2år på nacken men låg väl prisklassen över när den kom. Kan den vara konkurrenskraftig fortfarande?

Redigerat av HenkeEdge, 13 november 2010 - 17:01.


#147

Postad 14 november 2010 - 09:37

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Risken finns nog att du blir lite besviken om du förväntar dig en _rejäl_ förbättring. W5000 är ju "bara" två år gammal och knappast en dålig projektor. Sen är det en DLP vilket oftast medför lite mer pop och tryck i bilden.


Största anledningen till att jag vill byta till denna från min dlp Sharp xv-z2000 är det låga ljudet och att man sätta den nära taket. Men kommer det bli ett jättelyft bildmässigt? Sharpen är 5 år så jag antar att det hänt en del, men den har varit referens upp till 70000 hos big screen.

#148

Postad 14 november 2010 - 14:46

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Sony HW20 pulveriserar Sharp XV-Z2000...

Jag kan inte komma på någon punkt som Z2000 är bättre på.
Sonyn har mer ljus, betydligt bättre svärta, skarpare bild, större djup, mer korrekta färger, bättre gammahantering, överlägsen bildbehandling, flexiblare placering, BETYDLIGT TYSTARE, bättre flyt och inget färghjul. :)

HW20 är en fullträff!
Den ligger som sagt bildmässigt närmare föregångares storebror VW85 för 70.000kr, än föregångaren själv HW15 för drygt 20.000kr. Det till en prislapp på endast 29.000kr. You do the math... :D

Om man sedan kan nyttja alla fördelarna i sitt rum med sin duk är en annan femma.
Detta bör man såklart ge sig ut och kolla på i verkligheten i en fysisk butik.

HW20 är årets billigaste SXRD-maskin och de ligger nos mot nos mot världens bästa LCD-maskin (Epson TW5500).
Det är så bra den är... Att den sedan ger den prestandan med marknadens tystaste chassi är ren bonus! :)


MVH
/Jakob

#149

Postad 14 november 2010 - 17:26

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Sony HW20 pulveriserar Sharp XV-Z2000...

Jag kan inte komma på någon punkt som Z2000 är bättre på.
Sonyn har mer ljus, betydligt bättre svärta, skarpare bild, större djup, mer korrekta färger, bättre gammahantering, överlägsen bildbehandling, flexiblare placering, BETYDLIGT TYSTARE, bättre flyt och inget färghjul. :)

HW20 är en fullträff!
Den ligger som sagt bildmässigt närmare föregångares storebror VW85 för 70.000kr, än föregångaren själv HW15 för drygt 20.000kr. Det till en prislapp på endast 29.000kr. You do the math... :D

Om man sedan kan nyttja alla fördelarna i sitt rum med sin duk är en annan femma.
Detta bör man såklart ge sig ut och kolla på i verkligheten i en fysisk butik.

HW20 är årets billigaste SXRD-maskin och de ligger nos mot nos mot världens bästa LCD-maskin (Epson TW5500).
Det är så bra den är... Att den sedan ger den prestandan med marknadens tystaste chassi är ren bonus! :)


MVH
/Jakob


Ja det blir genast in att titta på HW20...som sagt en tyst och lättplacerad projektor är två faktorer som ofta underskattas. Har hört något rykte om att HW 20 och för den delen även föregångaren har linsen (insidan) skyddad helt från damm. Har dock ej kunnat hitta info om detta på nätet. Vet du Colamannen om det stämmer?

Redigerat av LorenzoLameass, 14 november 2010 - 17:27.


#150

Postad 14 november 2010 - 21:04

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
De flesta DLP, likt SXRD har så kallad sluten optik.
Det betyder inte alltid att damm omöjligt kan komma in i ljusbanan, men det händer väldigt sällan!

LCD-har betydligt mer problem med den här typen av tråkigheter.
Men säg den teknik som är felfri... :)
SXRD tekniken har vldigt få nackdelar men den kostar en del att bygga.

Det handlar om att välja den bilden man gillar bäst för sin budget. :)


MVH
/Jakob



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.