Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2014 års modeller: DLA-X35, DLA-X500R, DLA-X700R, DLA-X900R

711 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 januari 2014 - 15:43

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Jo vet att det varit så innan, har till och med skrivit det högre upp i tråden men efter att man flyttat in på AVS Forum och läst natt och dag har jag fått den uppfattningen att man skall kunna göra detta själv.

Bara att hålla tummarna helt enkelt.

#102

Postad 01 januari 2014 - 15:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jo vet att det varit så innan, har till och med skrivit det högre upp i tråden men efter att man flyttat in på AVS Forum och läst natt och dag har jag fått den uppfattningen att man skall kunna göra detta själv.

Bara att hålla tummarna helt enkelt.


Yes, det gör vi! Positiv måste man vara :)

#103

Postad 01 januari 2014 - 17:29

Unregistereda04493b9
  • Unregistereda04493b9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag har inte hört nått om när jag får min men så länge inte första och andra skeppningen gick tillsammans får jag nog vänta ett tag till.

Jag har också följt AVS forum och handskakningsbuggen. Nån där skrev att firmware skulle kunna upgraderas via ethernet så jag håller också tummarna. Oftast räckte det med att stänga av och dra pluggen en kort stund men vissa rapporterade att de också behövde göra en "factory reset".
Jag är inte speciellt orolig för buggen och räknar med att en firmware uppdatering kommer snart. Dock vet jag inte om jag vill ge mig på att kalibrera och ha mig innan ny firmware kommer då man kanske tappar det jobbet om man skulle behöva resetta den.

Gällande kalibrering så har den iofs autokalibrering om man skaffar en "Spyder 4" mätare. Dock tror jag den autokalibreringen bara kalibrerar den tillbaks till "fabrikskalibreringen" så den ser ut som vid leverans även med äldre lampa och tar inte hänsyn till duk och andra "rumsegenskaper".
Förhoppningsvis kan man antingen nöja sig med kalibreringskiva eller få någorlunda godkänt resultat med nån enklare mätare (som mäter mot duken) och följa nån guide. Jag vill helst hitta en metod som jag kan upprepa då och då under lampans livslängd och utföra själv. Jag ska kolla in AVS trådarna lite i ämnet.

#104

Postad 01 januari 2014 - 18:51

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Alla JVC projektorer, likväl som de flesta andra, tjänar på att kalibreras - det är omöjligt att från fabrik sätta ett läge som förutsättningslöst alltid ger en bild som motsvarar det som man såg vid produktionen. Anledningen till att det kan vara så olika är inte svårt att förstå - en projektorbild består av reflekterat ljus, och det kan reflekteras ifrån ett nära oändligt antal ytor placerade i ett oändligt antal rum med oändligt varierande källor.

Skillnaden på kalibrerad och okalibrerad bild är tydlig för alla som jag har träffat - hur viktig skillnaden är varierar, men alla har föredragit den kalibrerade bilden.

Läs gärna lite i kalibreringstråden om skillnader och vad man kan förvänta sig :)


Med vänlig hälsning,

Pär

Hej Per

Tack för ditt svar !

Om man nu bestämmer sig för att göra en "riktig kalibrering"...vem vänder man sig till ?

Det krävs väl som sagt både kunskap och utrustning för att göra detta ?

Redigerat av Svansen, 01 januari 2014 - 18:51.


#105

Postad 01 januari 2014 - 19:17

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Hej Per

Tack för ditt svar !

Om man nu bestämmer sig för att göra en "riktig kalibrering"...vem vänder man sig till ?

Det krävs väl som sagt både kunskap och utrustning för att göra detta ?


Det beror ju lite på var du bor - skicka PM så jan jag tipsa om de jag vet är certifierade, är aktiva och har aktuell utrustning :)

Med vänlig hälsning,

Pär

#106

Postad 01 januari 2014 - 19:28

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

....

Gällande kalibrering så har den iofs autokalibrering om man skaffar en "Spyder 4" mätare. Dock tror jag den autokalibreringen bara kalibrerar den tillbaks till "fabrikskalibreringen" så den ser ut som vid leverans även med äldre lampa och tar inte hänsyn till duk och andra "rumsegenskaper".
Förhoppningsvis kan man antingen nöja sig med kalibreringskiva eller få någorlunda godkänt resultat med nån enklare mätare (som mäter mot duken) och följa nån guide. Jag vill helst hitta en metod som jag kan upprepa då och då under lampans livslängd och utföra själv. Jag ska kolla in AVS trådarna lite i ämnet.


Spyder4 är en rätt risig mätare, men passar ok för att lära sig förstå sammanhangen och öva med. Resultatet varierar dock då toleransen från mätare till mätare är rätt stor, och även avdriften är inom det synbara området.

Autokalibreringen är tyvärr i det närmaste värdelös, men iaf intressant att flera tillverkare har börjat implementera detta - dock ännu med rätt dåligt resultat - min Sony 500 var t ex kalibrerad till dE på under 0.4, average på 0.21, och autokalibreringen ökade detta till under 3.8, average på 2.9

Oftast är även autoprocessen på just JVC något som introducerar banding, då övernyttjande av gamma EQ är relativt vanligt (kurva/mätvärden viktas högre än faktisk bild)

Med vänlig hälsning,

Pär

#107

Postad 01 januari 2014 - 20:14

Unregistereda04493b9
  • Unregistereda04493b9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Spyder4 är en rätt risig mätare, men passar ok för att lära sig förstå sammanhangen och öva med. Resultatet varierar dock då toleransen från mätare till mätare är rätt stor, och även avdriften är inom det synbara området.

Autokalibreringen är tyvärr i det närmaste värdelös, men iaf intressant att flera tillverkare har börjat implementera detta - dock ännu med rätt dåligt resultat - min Sony 500 var t ex kalibrerad till dE på under 0.4, average på 0.21, och autokalibreringen ökade detta till under 3.8, average på 2.9

Oftast är även autoprocessen på just JVC något som introducerar banding, då övernyttjande av gamma EQ är relativt vanligt (kurva/mätvärden viktas högre än faktisk bild)

Med vänlig hälsning,

Pär

Ah, det där kan vara bra att veta :). Tänkte iofs inte använda autokalibreringen men trodde inte heller den skulle vara så dålig och riskera införa banding.

Helt klart ett ämne jag behöver läsa på om :)

Mvh,
H-B

#108

Postad 01 januari 2014 - 20:16

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Perra: Nu vet jag att vi drar iväg rätt OT men tänkte själv faktiskt att investera i en Spyder Elite.
Om de nu är så kassa vad finns det för produkter som fungerar till konsument utan att de sticker iväg allt för mycket?

Spydern har ju ändå sin egen mjukvara också man kan köra och JVC´s egna är ju mer tänkt att bara få tillbaka trycket i bilden.

#109

Postad 01 januari 2014 - 23:02

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Perra: Nu vet jag att vi drar iväg rätt OT men tänkte själv faktiskt att investera i en Spyder Elite.
Om de nu är så kassa vad finns det för produkter som fungerar till konsument utan att de sticker iväg allt för mycket?

Spydern har ju ändå sin egen mjukvara också man kan köra och JVC´s egna är ju mer tänkt att bara få tillbaka trycket i bilden.


En C6 funkar bra inom ramarna, men att mäta hyfsat korrekt är ju endast en (iofs mycket viktig) del av kalibrering :)

De mätare som passerat ett NIST certifierat testlaboratiorium och har LUT (look up tables) inlagda är bättre än de som inte har det :)

Alla tristimilus mätare bör även kompletteras med spektrum mätare då tristimilus endast kan tyda var under RGB de får ljus - inte varifrån det kommer, eller huruvida det ligger inom CIE1931 eller utanför. Det är t ex mycket vanligt att en stor del UV som ligger utanför CIE1931 finns i dagens displayer - om då filtren är avpassade för CIE1931 så filtreras ljus bort INNAN analysen, som ögat med lätthet kan se.

Även IR finns som tillskott, men detta uppfattas snarare som brightness i färg, men filtreras likväl. Även här filtreras delvis ljus i trichromatmätare, och kan egentligen inte härröras till individuell färg - t ex Grön ligger ofta med stor del IR, här tolkar trichromaten det som att rött ligger högt (en ovan instrumentkalibrerare drar ner rött), och bilden blir +grön, men ser bra ut i en graf :)

Med vänlig hälsning,

Pär

#110

Postad 02 januari 2014 - 16:43

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0
Hur är det med input-lag på en X35? Tänkte på om man använder den till att spela PS3 eller liknande.

#111

Postad 02 januari 2014 - 16:57

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Vet inte hur det är med årets modeller men x35, x55 osv har ganska hög inputlag så är det något du är känslig för så hade jag inte valt jvc.

#112

Postad 03 januari 2014 - 21:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Får jag fråga hur du hade tänkt att göra med kalibrering ?

Man läser ju att detta är mycket viktigt men att det även krävs specialkunskaper och "verktyg" för detta :-/

Jag har på min nuvarande projektor endast kört "kalibrings DVDs" som man kan köpa i HIFI butiker men det anses tydligen enbart vara en grundkalibrering.

Tycker att det känns lite segt att måst leja någon expert för att få optimal bild...eller är detta med kalibrering lite "överdrivet" så att en bra projektor levererar riktigt bra direkt från kartongen ?


Köper du en sån fin projektor så tycker jag att man ska proffs kalibrera den som det skrivits redan. Jag har varit i kontakt med Thomas Ytterberg för en sådan när det är dags ca 80-100 timmar, panelerna ska köras in. Hur den är direkt ur kartong får vi väl se :)

http://www.d65.se

#113

Postad 04 januari 2014 - 11:19

kongo_fw
  • kongo_fw
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Köper du en sån fin projektor så tycker jag att man ska proffs kalibrera den som det skrivits redan. Jag har varit i kontakt med Thomas Ytterberg för en sådan när det är dags ca 80-100 timmar, panelerna ska köras in. Hur den är direkt ur kartong får vi väl se :)

http://www.d65.se


Vad kostar en sån Kalibrering?

#114

Postad 04 januari 2014 - 11:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Vad kostar en sån Kalibrering?


Du har PM :)

#115

Postad 05 januari 2014 - 18:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Någon som har någon mer ingående information angående handskaknings problemen?

#116

Postad 05 januari 2014 - 20:25

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Någon som har någon mer ingående information angående handskaknings problemen?

Ursäkta en korkad fråga men vad är "handskakningsproblem" ?

#117

Postad 05 januari 2014 - 21:32

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Det är när t.ex projektorn och recievern/blu ray spelare osv tappar kontakten med varandra vilket resulterar i tappad bild etc enkelt förklarat.

#118

Postad 06 januari 2014 - 02:34

Unregistereda04493b9
  • Unregistereda04493b9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Någon som har någon mer ingående information angående handskaknings problemen?

Det diskuteras ganska flitigt i AVS Forum om detta. En kort summering av vad jag kommer ihåg har sagts där:

Problemet verkar inträffa när upplösning byts, t.ex från 1080/24 till 1080/60
Bilden blir svart och inget fungerar alternativt så fås en hel eller halv bild från sista framen som finns i buffetren.
För att få bild igen så behöver projektorn stängas av, sladden dras ur några minuter och sen slås på igen.
  • De är övertygade om att det är ett mjukvarufel som kan rättas med ny firmware.
  • De tror att man kan lägga på ny firmware själv via Ethernet
  • Många i USA har rapporterat felet till JVC.
  • De vet just nu inte om det gäller alla projektorer men det har bekräftats från både X500 och X700 folk
  • JVC har ännu inte bekräftat att det är ett fel som arbetas på
  • JVC tekninker har haft julledigt sen problemet började rapporteras och är åter på jobbet i morgon Måndag så det är troligen orsaken inget har sagts från JVC ännu.
  • Folk tror på info från JVC de närmaste dagarna
Det finns ett annat "fel" också som hittats och påverkar fokusjustering.
Så fort man låter projektorn generera ett testmönster så slår den på e-shift. Vill man justera fokus genom att fokusera pixelmönstret så blir det väldigt svårt med e-shift på då man inte ser pixlarna på normalstor duk. Så även om man först stänger av e-shift så är den inte avstängd när projjen visar eget testmönster. Dock ska det gå bra och enkelt att fokusera på pixlar om man låter nån annan enhet generera testmönstret istället så det är inget större problem.

Bortsett från detta så är det mycket positivt som skrivs om den och det börjar droppa in lyriska rapporter från de som testat. Får JVC bara ordning på HDMI-handskaknings buggen så tror jag X500 kan bli en mycket trevlig bekanskap och jag ser verkligen fram emot att få projjen på plats och andra förändringar i Ten Forward (min hemmabio) klara så man få se vad den går för :)

#119

Postad 06 januari 2014 - 02:48

Unregistereda04493b9
  • Unregistereda04493b9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Det var en fråga om ljudnivån för ett tag sen. Wizziwig på AVS Forum har hittat följande uppmätta värden från ett tyskt forum.

X 55 / X 500

Distance 2 cm
Lamp low right: 14 dB / 11 dB
Lamp low left: 36 dB / 11 dB

Distance 10 cm
Lamp low right: 12 dB / 10 dB (not measurable)
Lamp low left: 26 dB / 10 dB (not measurable)

Distance 2 cm
Lamp high right: 28 dB / 14 dB
Lamp high left: 57 dB / 16 dB

Distance 10 cm
Lamp high right 15 dB / 12 dB
Lamp high left: 42 dB / 13 dB

Detta tyder på väsentligt lägre ljudnivå nu. Speciellt verkar high lamp nu låta lägre än på föregångarens "Low lamp". Det vore trevligt om detta stämmer :)

#120

Postad 06 januari 2014 - 09:50

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Det diskuteras ganska flitigt i AVS Forum om detta. En kort summering av vad jag kommer ihåg har sagts där:

Problemet verkar inträffa när upplösning byts, t.ex från 1080/24 till 1080/60
Bilden blir svart och inget fungerar alternativt så fås en hel eller halv bild från sista framen som finns i buffetren.
För att få bild igen så behöver projektorn stängas av, sladden dras ur några minuter och sen slås på igen.

  • De är övertygade om att det är ett mjukvarufel som kan rättas med ny firmware.
  • De tror att man kan lägga på ny firmware själv via Ethernet
  • Många i USA har rapporterat felet till JVC.
  • De vet just nu inte om det gäller alla projektorer men det har bekräftats från både X500 och X700 folk
  • JVC har ännu inte bekräftat att det är ett fel som arbetas på
  • JVC tekninker har haft julledigt sen problemet började rapporteras och är åter på jobbet i morgon Måndag så det är troligen orsaken inget har sagts från JVC ännu.
  • Folk tror på info från JVC de närmaste dagarna
Det finns ett annat "fel" också som hittats och påverkar fokusjustering.
Så fort man låter projektorn generera ett testmönster så slår den på e-shift. Vill man justera fokus genom att fokusera pixelmönstret så blir det väldigt svårt med e-shift på då man inte ser pixlarna på normalstor duk. Så även om man först stänger av e-shift så är den inte avstängd när projjen visar eget testmönster. Dock ska det gå bra och enkelt att fokusera på pixlar om man låter nån annan enhet generera testmönstret istället så det är inget större problem.

Bortsett från detta så är det mycket positivt som skrivs om den och det börjar droppa in lyriska rapporter från de som testat. Får JVC bara ordning på HDMI-handskaknings buggen så tror jag X500 kan bli en mycket trevlig bekanskap och jag ser verkligen fram emot att få projjen på plats och andra förändringar i Ten Forward (min hemmabio) klara så man få se vad den går för :)

Tack för informationen.

Låter det inte troligt att det är detta problem som gjort att de europeiska exemplaren blivit ganska mycket försenad ?

JVC verkar ju ha vetat om dessa problem ett tag och just mjukvaruproblem har ju sagts varit orsaken.

Jag hoppas och tror att JVC redan har fixat detta på exemplaren som kommer till oss inom kort :-)

#121

Postad 06 januari 2014 - 12:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Bortsett från detta så är det mycket positivt som skrivs om den och det börjar droppa in lyriska rapporter från de som testat. Får JVC bara ordning på HDMI-handskaknings buggen så tror jag X500 kan bli en mycket trevlig bekanskap och jag ser verkligen fram emot att få projjen på plats och andra förändringar i Ten Forward (min hemmabio) klara så man få se vad den går för :)


Dock skrev de att man inte upplevde någon skillnad med e.shift gentemot X55, liten besvikelse

Det var en fråga om ljudnivån för ett tag sen. Wizziwig på AVS Forum har hittat följande uppmätta värden från ett tyskt forum.

X 55 / X 500

Distance 2 cm
Lamp low right: 14 dB / 11 dB
Lamp low left: 36 dB / 11 dB

Distance 10 cm
Lamp low right: 12 dB / 10 dB (not measurable)
Lamp low left: 26 dB / 10 dB (not measurable)

Distance 2 cm
Lamp high right: 28 dB / 14 dB
Lamp high left: 57 dB / 16 dB

Distance 10 cm
Lamp high right 15 dB / 12 dB
Lamp high left: 42 dB / 13 dB

Detta tyder på väsentligt lägre ljudnivå nu. Speciellt verkar high lamp nu låta lägre än på föregångarens "Low lamp". Det vore trevligt om detta stämmer :)


Stämmer det där vilket man hoppas på, då är den väldigt tyst :)

#122

Postad 06 januari 2014 - 12:50

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Svansen:

Enligt mike på AVS så har de flesta som har en enhet hos sig hemma nu betalat extra för att få dom snabbare. Dessa enheter har tydligen inte hunnit gå igenom JVC´s extra kontroll om jag fattade det rätt.

Så har vi tur får vi inte dessa problem. Sedan verkar en stor gemensam nämnare vara att många som har problem kör med t.ex. lumagen och darbee.

#123

Postad 06 januari 2014 - 13:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1
Kommer det ingen närmare information angående detta i veckan, så skjuter jag på min leverans tills det är löst. Orka krångla! De får beta testa klart först..

#124

Postad 09 januari 2014 - 18:56

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Hej

Jag har nyss fått ett sjukt tråkigt besked när det gäller leverans av de nya X-500 enheterna.

De "räknar med att" kunna börja skicka ut enheterna till butikerna 27/1 ???

Va fan !...först så skulle den släppas i månadsskiftet okt/nov....sedan kom det ny info att den inte skulle komma förrän en bit in i november, troligen slutet. När slutet av november kom så blev beskedet runt lucia...sedan ytterligare lite försenad men leverans garanterat innan jul....när inte det funkade så var det mellandagarna som gällde och nu skall de alltså börja skickas ut i slutet av januari vilket troligen innebär att det blir februari innan man får se denna projektor.

Jag la min order i början av november....alltså för över två månader sedan !!

Är otroligt besviken på JVC att de behandlar oss kunder på detta vis. Vad är det för mening att ge ett lanseringsdatum då det inte ens ligger i närheten av sanningen ? Jag vet att vissa av Er kommer att säga att det är ju bättre att de får ordning på mjukvaruproblem etc innan de kommer ut på marknaden....förvisso men enheterna borde väl ändå vara förbi beta-stadiet när de sätter ett datum för lansering ? Det har ju skrivits om denna projektor sedan augusti och det finns ju youtube klipp på med JVC folk som står och pratar varmt om denna projektor sedan oktober.

Det "viktigaste" för mig var att få projektorn i god tid INNAN jul. Det var därför jag la ordern tidigt då det sas att jag var "garanterad" en i första sändningen. Det fanns några få "obokade" ex i första sändningen så jag bestämde mig direkt.

Under julen var det meningen att få tid att njuta av denna nya projektor och göra de justeringar och tester som annars är stressigt att få till. Jag köpte drivor av Bluray filmer till kidsen och mig själv i julklapp så att vi skulle få se vad denna projektor gick för. Dessa är fortfarande ouppackande.

Har många leksaker när det gäller Ljud & Bild hemma men ingenting från JVC. Det kunde har börjat bättre för deras del. De släpper projektorn månader för sent efter en massa strul med mjukvaran tydligen och passar på att höja priset med 5.000 SEK som tack för visad förståelse :-/

Jag är så besviken att jag på allvar funderar på att avbeställa min enhet. Frågan är vad man skall köpa i stället i så fall ? Jag tror trots allt att projektorn är bra men detta förstör känslan för produkten och märket rejält tyvärr :-(

#125

Postad 09 januari 2014 - 19:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Hej

Jag har nyss fått ett sjukt tråkigt besked när det gäller leverans av de nya X-500 enheterna.

De "räknar med att" kunna börja skicka ut enheterna till butikerna 27/1 ???

Va fan !...först så skulle den släppas i månadsskiftet okt/nov....sedan kom det ny info att den inte skulle komma förrän en bit in i november, troligen slutet. När slutet av november kom så blev beskedet runt lucia...sedan ytterligare lite försenad men leverans garanterat innan jul....när inte det funkade så var det mellandagarna som gällde och nu skall de alltså börja skickas ut i slutet av januari vilket troligen innebär att det blir februari innan man får se denna projektor.

Jag la min order i början av november....alltså för över två månader sedan !!

Är otroligt besviken på JVC att de behandlar oss kunder på detta vis. Vad är det för mening att ge ett lanseringsdatum då det inte ens ligger i närheten av sanningen ? Jag vet att vissa av Er kommer att säga att det är ju bättre att de får ordning på mjukvaruproblem etc innan de kommer ut på marknaden....förvisso men enheterna borde väl ändå vara förbi beta-stadiet när de sätter ett datum för lansering ? Det har ju skrivits om denna projektor sedan augusti och det finns ju youtube klipp på med JVC folk som står och pratar varmt om denna projektor sedan oktober.

Det "viktigaste" för mig var att få projektorn i god tid INNAN jul. Det var därför jag la ordern tidigt då det sas att jag var "garanterad" en i första sändningen. Det fanns några få "obokade" ex i första sändningen så jag bestämde mig direkt.

Under julen var det meningen att få tid att njuta av denna nya projektor och göra de justeringar och tester som annars är stressigt att få till. Jag köpte drivor av Bluray filmer till kidsen och mig själv i julklapp så att vi skulle få se vad denna projektor gick för. Dessa är fortfarande ouppackande.

Har många leksaker när det gäller Ljud & Bild hemma men ingenting från JVC. Det kunde har börjat bättre för deras del. De släpper projektorn månader för sent efter en massa strul med mjukvaran tydligen och passar på att höja priset med 5.000 SEK som tack för visad förståelse :-/

Jag är så besviken att jag på allvar funderar på att avbeställa min enhet. Frågan är vad man skall köpa i stället i så fall ? Jag tror trots allt att projektorn är bra men detta förstör känslan för produkten och märket rejält tyvärr :-(


Jag kan bara hålla med dig Svansen, sjukt dåligt av Jvc. Funderar allvarligt också på att avbeställa min enhet trots att den säkerligen är grym, av princip helt enkelt. Men det verkar i alla fall som "problemen" kommer att kunna göras via en firmeware uppdatering enligt AVS forum, men just nu känns det som det kvittar..

#126

Postad 09 januari 2014 - 19:38

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Ni verkar båda ganska oerfarna vad gäller projektormarknaden, detta är verkligen inget nytt eller ovanligt.

#127

Postad 09 januari 2014 - 19:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Ni verkar båda ganska oerfarna vad gäller projektormarknaden, detta är verkligen inget nytt eller ovanligt.


Vilken tur att du är erfaren då..

#128

Postad 09 januari 2014 - 19:47

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Ni verkar båda ganska oerfarna vad gäller projektormarknaden, detta är verkligen inget nytt eller ovanligt.

Haha...så du menar att det är OK att bryta löften gång på gång på gång bara för att det enligt dig inte är "ovanligt" i "projektorbranchen" ?

Vad är det då för vits att säga något alls i så fall ? De kan väl säga att den kommer när den kommer.

Redigerat av Svansen, 09 januari 2014 - 19:57.


#129

Postad 10 januari 2014 - 08:33

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Jag tycker man lär sig att det helt enkelt är såhär (eller värre) det fungerar, minns för ett par år sedan när man satt och väntade på epsons kommande projektorer EH-R2000 och R4000. Var någon av er med? Annars kan ni läsa tråden för att se hur det kan gå till:

https://www.minhembi...howtopic=267847

#130

Postad 10 januari 2014 - 19:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag tycker man lär sig att det helt enkelt är såhär (eller värre) det fungerar, minns för ett par år sedan när man satt och väntade på epsons kommande projektorer EH-R2000 och R4000. Var någon av er med? Annars kan ni läsa tråden för att se hur det kan gå till:

https://www.minhembi...howtopic=267847


Nu handlar det om en projektor som redan finns på marknaden, så denna länk bryr jag mig INTE om. Har redan betalat dyra pengar för en produkt som man blivit lovad leverans ett antal gånger. Tyvärr är det ÅF som sitter emellan och får ta "skiten" från besvikna kunder, när det egentligen är Jvc själva som är boven i dramat. Riktigt dåligt sköt och det kan DU inte göra någonting åt och att vara besviken har man definitivt rätt att vara och skriva om..

Redigerat av mcmike, 10 januari 2014 - 19:11.


#131

Postad 10 januari 2014 - 19:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Har du betalat projektorn innan du vet när du kan få den?

#132

Postad 10 januari 2014 - 19:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Har du betalat projektorn innan du vet när du kan få den?


Haft med Jvc att göra och det var i... k..! Men Ja på frågan, eftersom det blev att återköp på X55:an..

#133

Postad 10 januari 2014 - 19:33

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
OK, då blir det ju lite annorlunda.... Jag hade lite svårt att förstå varför man skulle behöva betala en projektor när man beställer, det normala måste vara att man betalar vid leverans.
Tyvärr verka detta inte vara ovanligt nu för tiden, även på andra produkter. Tillverkarna går ut med att nya grejer är på gång och sen dröjer det länge innan de finns att köpa. Ett fult sätt att få kunder att inte köpa konkurrerande produkter under tiden, det kommer ju snart en nyare och bättre.....

#134

Postad 10 januari 2014 - 20:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Tyvärr verka detta inte vara ovanligt nu för tiden, även på andra produkter. Tillverkarna går ut med att nya grejer är på gång och sen dröjer det länge innan de finns att köpa. Ett fult sätt att få kunder att inte köpa konkurrerande produkter under tiden, det kommer ju snart en nyare och bättre.....


Så kan det nog vara, men nu finns den ju att köpa hur som helst..

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=196040

Redigerat av mcmike, 10 januari 2014 - 20:06.


#135

Postad 10 januari 2014 - 20:56

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

"Regarding the X500/X700/X900 HDMI issues, the latest on this is as follows:

Whilst I've seen some blank pictures and a few other handshake type issues, I've not experienced the complete lockup that some in the US have reported.

We are however currently testing a software update that should resolve all issues. Because the symptoms vary and are difficult to replicate reliably, the software is currently being tested in several countries. In the UK we’ve not had any problems at all since we installed the software on our test unit. Assuming the remaining testing goes OK, this update will be used in production from the next batch and all units currently in UK stock will be updated. As far as I'm aware, this is also the case for other countries.

Unfortunately, as the update is a two-stage process and rather involved, it is not practical for users to carry it out themselves. In the UK we will make arrangements to update any units already in customers’ homes that have a problem, either by shipping the unit to JVC or by visiting the customer’s home if this is practical. "


Wohooo fix verkar finnas inom räckhåll. Nu får man bara hoppas att det kommer en fix så alla maskiner är redan är ute inte behöver skicka in.

#136

Postad 11 januari 2014 - 08:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Wohooo fix verkar finnas inom räckhåll. Nu får man bara hoppas att det kommer en fix så alla maskiner är redan är ute inte behöver skicka in.


http://www.youtube.c...h?v=Fdjf4lMmiiI

#137

Postad 11 januari 2014 - 09:48

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

OK, då blir det ju lite annorlunda.... Jag hade lite svårt att förstå varför man skulle behöva betala en projektor när man beställer, det normala måste vara att man betalar vid leverans.
Tyvärr verka detta inte vara ovanligt nu för tiden, även på andra produkter. Tillverkarna går ut med att nya grejer är på gång och sen dröjer det länge innan de finns att köpa. Ett fult sätt att få kunder att inte köpa konkurrerande produkter under tiden, det kommer ju snart en nyare och bättre.....

Det är ju precis det jag menar. Om jag fått reda på att projektorn inte kommer att komma förrän i februari så hade jag valt en annan projektor eller avvaktat till hösten...och dessutom sluppit bli besviken gång på gång. På våren/sommaren kollar jag inte ens på TV och då är det ju bättre att vänta in nästa modell eller köpa denna till troligen ett betydligt lägre pris till hösten. Man får ju betala mer för att köpa "nyheter" men nu känns det ju inte som en nyhet längre.

Har också fått raderat min Blocket annons på mina befintliga grejor 2 ggr trots att jag haft köpare klara bara för att inte den nya kom som utlovats.

Nä...detta är inte OK...oavsett hur vanligt/ovanligt det är. 1-2 veckor skulle väl inte vara så mycket att surra om men fan inte nära 3 månader !!

http://www.youtube.com/watch?v=Fdjf4lMmiiI

Hahahaha....skitrolig Micke !! :-)

Med vänlig hälsning,
Svansen

#138

Postad 11 januari 2014 - 09:58

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0

Nu handlar det om en projektor som redan finns på marknaden, så denna länk bryr jag mig INTE om. Har redan betalat dyra pengar för en produkt som man blivit lovad leverans ett antal gånger. Tyvärr är det ÅF som sitter emellan och får ta "skiten" från besvikna kunder, när det egentligen är Jvc själva som är boven i dramat. Riktigt dåligt sköt och det kan DU inte göra någonting åt och att vara besviken har man definitivt rätt att vara och skriva om..


Epson fanns vad jag vet i enstaka exemplar på den japanska marknaden, visades på mässor, gick att förhandsboka/köpa o.s.v. Hur som helst, leveransdatum mot slutet av året som utlovas tidigt på hösten tenderar att bli både januari och februari, det är verkligen inget nytt.

Redigerat av Dave R, 11 januari 2014 - 09:58.


#139

Postad 11 januari 2014 - 11:01

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Epson fanns vad jag vet i enstaka exemplar på den japanska marknaden, visades på mässor, gick att förhandsboka/köpa o.s.v. Hur som helst, leveransdatum mot slutet av året som utlovas tidigt på hösten tenderar att bli både januari och februari, det är verkligen inget nytt.

Vem bryr sig om det är nytt eller inte ?....det är forfarande inte OK !!

Om ditt tåg kommer för sent för 5:e gången i rad eller att din fru är otrogen för 4:e gången så är väl inte det OK bara för att det hänt förut ?

Lätt för dig att surra som inte blir drabbad...lägg ner nu !

#140

Postad 11 januari 2014 - 12:53

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=Fdjf4lMmiiI



Hahahahaha jo förstår hur du känner. Är dock själv i branschen så är lite skadad/van att leveranstiden skiter sig från leverantör/gross, Barna fel osv.

#141

Postad 11 januari 2014 - 13:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Hahahahaha jo förstår hur du känner. Är dock själv i branschen så är lite skadad/van att leveranstiden skiter sig från leverantör/gross, Barna fel osv.


Jo tack om någon vet så är det jag, men får man gnälla av sig lite känns det bättre:) Äh dax och gå vidare i positiv anda nu:)

#142

Postad 11 januari 2014 - 18:35

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Jo tack om någon vet så är det jag, men får man gnälla av sig lite känns det bättre:) Äh dax och gå vidare i positiv anda nu:)

Håller med dig Micke...nu är vi positiva :-)

Vad säger du Micke (och Ni andra)...de enheter som ännu inte levererats måste väl rimligen ha samtliga kända fel åtgärdade innan de släpps ut ? De mesta tyder ju på att handskakningsproblemet är ett mjukvaruproblem.

Hoppas och tror att man i framtiden kan uppgradera firmware via nätet själv hemma. Tycker att det är märkligt om det inte skulle gå. Digitalboxen, TVn, Bluray-spelaren, hemmabio recievern och en massa andra grejor gör ju sina uppgraderingar via nätet. Det måste ju underlätta enormt för leverantörerna jämfört med att kalla tillbaka grejorna om något behövs rättas till.





#143

Postad 11 januari 2014 - 18:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Hoppas och tror att man i framtiden kan uppgradera firmware via nätet själv hemma. Tycker att det är märkligt om det inte skulle gå. Digitalboxen, TVn, Bluray-spelaren, hemmabio recievern och en massa andra grejor gör ju sina uppgraderingar via nätet. Det måste ju underlätta enormt för leverantörerna jämfört med att kalla tillbaka grejorna om något behövs rättas till.


Varierande information om det råder, läs denna avforums länk..

http://www.avforums.....1842248/page-3

Här den info man hoppas stämmer är nog mer tillförlitlig. Se inlägg #74

http://www.avsforum....dmi-problems/60

Redigerat av mcmike, 11 januari 2014 - 19:05.


#144

Postad 17 januari 2014 - 22:17

Unregistereda04493b9
  • Unregistereda04493b9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
JVC släppte för några dar sen en firmware fix för HDMI problemet och enligt alla som lagt på den så har handskakningsproblemet nu lösts.

En normal FW uppdatering för de nya JVC'erna ska kunna göras via ethernet men denna fix var tydligen lite mer avancerad. Den går att ladda ner och göra själv men måste göras via RS232 och en nollmodemskabel som stödjer negativ spänning. Alla PC's som har en RS232 utgång verkar ha funkat bra att göra den med. De som kört med USB till RS232 adapter har haft problem med att många adaptrar inte fungerar och rekomendationen är då att köra med en adapter som antingen JVC rekommenderar eller som nån på AVS forumet har testat att den funkar bra. Alternativt låta återförsäljaren göra uppdateringen. Men, som sagt, med en PC/laptop med gammal hederlig RS232 utgång ska det inte vara några problem.

Om jag förstod det rätt så verkade också det första JVC gjorde var att stoppa alla leveranser som inte skeppats tills de hunnit göra en fix och uppdatera firmwaren. Det tycker jag är bra och borde innebära att vi får våra med rätt firmware :)

#145

Postad 21 januari 2014 - 17:36

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Cine4home.de har gjort lite tester: http://www.cine4home..._X700_C4HEd.htm

Översatt: http://translate.goo...HEd.htm&act=url

#146

Postad 21 januari 2014 - 18:31

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Cine4home.de har gjort lite tester: http://www.cine4home..._X700_C4HEd.htm

Översatt: http://translate.goo...htm&act=url

Hade ganska svårt måste jag säga att hänga med i denna "test" då mina kunskaper i kalibrering osv är begränsade tydligen men inte låter väl deras omdöme sådär överdrivet bra ?

Redigerat av Svansen, 21 januari 2014 - 18:32.


#147

Postad 21 januari 2014 - 19:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Hade ganska svårt måste jag säga att hänga med i denna "test" då mina kunskaper i kalibrering osv är begränsade tydligen men inte låter väl deras omdöme sådär överdrivet bra ?


Små uppgraderingar på redan bra maskiner verkar det som, så inget banbrytande. Dock lite oroande med "pixel felen" :mellow:

#148

Postad 22 januari 2014 - 16:20

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Angående pixel felen så tror jag ärligt talat det inte är någon större fara, har väll inte varit några större problem med dom tidigare JVC modellerna vad jag vet.


Något nytt om när butikerna får in dom nya projektorerna eller är fortfarande 27/1 som gäller?

#149

Postad 22 januari 2014 - 17:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Jag har haft otur med 3 stycken maskiner, tillfällighet??

Angående pixel felen så tror jag ärligt talat det inte är någon större fara, har väll inte varit några större problem med dom tidigare JVC modellerna vad jag vet.
Något nytt om när butikerna får in dom nya projektorerna eller är fortfarande 27/1 som gäller?



Fick svar idag att samtliga (X500) ska uppgraderas i Holland..

#150

Postad 22 januari 2014 - 17:48

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Å'fan, det är kanske vanligare än vad jag tidigare trott. Har haft några enstaka lysande pixlar på mina tidigare LCD projektorer men aldrig upplevt det som störande då det inte gick att se på normalt betraktningsavstånd.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.