Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kitchen Aid Artisan Mixer

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 januari 2010 - 15:42

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Denna tråd handlar inte om hur bra de är, jag är bara nyfiken på varför de är så dyra i Europa. Under en USA-resa i maj 2007 så hittade vi dessa lite överallt, till priser mellan 179 och 219 dollar. Detta var då dollarn var nere runt 6 svenska kronor, så om vi handlat en på Target hade priset hamnat runt 1100 kronor. I sverige är det billigaste jag sett 4900:-... Vi var alltså väldigt sugna på att skaffa en extra resväska och ta hem en, men en försäljare i en mer seriös köksbutik där borta sa att en transformator för 220v inte räcker, man får inte ut full effekt ur den då. De var tydligen vana vid att folk ville köpa hem till europa, och han offrade ju provision för att varna oss så det kändes som om han visste vad han talade om. Tillverkas det inga direkt för den Europeiska marknaden så de måste byggas om istället, eller varför mångdubblas annars priset här? Jag är mest nyfiken, förstår om ingen vet. Det är ju vanligt att saker är dyrare här än i USA, men så mycket dyrare är ganska absurt...



Edit: Ändrade priserna, min fru hade bättre koll.

Redigerat av Mooshie, 07 januari 2010 - 15:59.


#2

Postad 08 januari 2010 - 00:25

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Min fru vill hemskt gärna ha en också, så har lagt en del tid på surfande av KitchenAid med henne. Min personliga spekulation är helt enkelt att det produceras betydligt färre enheter för 230VAC/50hz kontra de amerikanska, samt att de inte tycker att det är lönt att slåss med "billiga" maskiner här, utan har valt att lägga sig på ett dyrare pris. Sen är det ju såklart moms och tull som spelar roll som vanligt.

Man kan ju dock spekulera om det kan bli billigare att köpa en i USA och sedan byta motor. Sitter det en växellåda i den (ingen aning) så blir det ju fel fart på den ändå om man inte byter hela drivverket, men då tror jag inte det blir billigare längre.

Annars får man skaffa en frekvensomformare till den så att man kan mata den med helt rätt spänning och frekvens, men det känns ju något overkill :D

#3

Postad 08 januari 2010 - 07:54

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Det finns en affär i USA som säljer 220v varianten av Artisan för 339$. Affären har även webshop. Dock vet jag inte hur seriös affären är, hemsidan ser hemmasnickrad ut, men det behöver ju inte betyder ngt. Kolla man upp företaget finns det enligt vad jag hittar inget som utmärker det negativt, inga större BBB problem etc.

Jag står själv i valet och kvalet om jag skall våga beställa därifrån inför min stundande USA resa, jag har mailat dem och de säger att det är 220v versionen de säljer, precis samma som i Europa (alltså ingen egen moddad 110v variant).

EK

#4

Postad 08 januari 2010 - 13:16

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Min fru vill hemskt gärna ha en också, så har lagt en del tid på surfande av KitchenAid med henne. Min personliga spekulation är helt enkelt att det produceras betydligt färre enheter för 230VAC/50hz kontra de amerikanska, samt att de inte tycker att det är lönt att slåss med "billiga" maskiner här, utan har valt att lägga sig på ett dyrare pris. Sen är det ju såklart moms och tull som spelar roll som vanligt.

Man kan ju dock spekulera om det kan bli billigare att köpa en i USA och sedan byta motor. Sitter det en växellåda i den (ingen aning) så blir det ju fel fart på den ändå om man inte byter hela drivverket, men då tror jag inte det blir billigare längre.

Annars får man skaffa en frekvensomformare till den så att man kan mata den med helt rätt spänning och frekvens, men det känns ju något overkill ;)


Så kan det förstås vara, men jag tycker inte att de skulle behöva göra det. I USA anses den ju fortfarande vara speciell och ha enormt bra kvalitet trots det mer normala priset. Synd! Att byta drivverk och sådant är för avancerat för mig, jag hoppas mer på att en tråd här får dem att sänka priset... :D Tyvärr funkar jag som så att nu när jag vet hur billiga de kan vara så klarar jag inte av att betala det svenska priset.

Det finns en affär i USA som säljer 220v varianten av Artisan för 339$. Affären har även webshop. Dock vet jag inte hur seriös affären är, hemsidan ser hemmasnickrad ut, men det behöver ju inte betyder ngt. Kolla man upp företaget finns det enligt vad jag hittar inget som utmärker det negativt, inga större BBB problem etc.

Jag står själv i valet och kvalet om jag skall våga beställa därifrån inför min stundande USA resa, jag har mailat dem och de säger att det är 220v versionen de säljer, precis samma som i Europa (alltså ingen egen moddad 110v variant).

EK


Jag har sett den affären, tycker inte den ser skum ut. Om de skickat till sverige och legat inom EU hade jag inte tvekat... Tyvärr verkar de inte göra det, och om de hade gjort det så hade jag ändå åkt på frakt och moms. Sånt har jag aldrig tur med.

#5

Postad 08 januari 2010 - 21:54

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Jag har sett den affären, tycker inte den ser skum ut. Om de skickat till sverige och legat inom EU hade jag inte tvekat... Tyvärr verkar de inte göra det, och om de hade gjort det så hade jag ändå åkt på frakt och moms. Sånt har jag aldrig tur med.


Frakt till Sverige 125$, sen tillkommer tull + moms precis som du skriver. Då blir inte "vinsten" tillräckligt stor för att "ge upp" garantin.

EK

#6

Postad 13 januari 2010 - 00:52

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
fast på sin KitchenAid 220V-sida säger de ju

In many countries we are able to offer shipping directly from that country. Through our extensive supply centers around the world, we are able to ship product from USA, Asia and Europe directly to you. If you are located outside USA please email us for a shipping price.


och om de då har ett "supply center" inom eu, så hamnar ju allt i ett annat läge (inklusive frakt, tull och moms)

-sunqan

#7

Postad 13 januari 2010 - 07:19

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

fast på sin KitchenAid 220V-sida säger de ju

In many countries we are able to offer shipping directly from that country. Through our extensive supply centers around the world, we are able to ship product from USA, Asia and Europe directly to you. If you are located outside USA please email us for a shipping price.


och om de då har ett "supply center" inom eu, så hamnar ju allt i ett annat läge (inklusive frakt, tull och moms)

-sunqan


Jag tolkar som att de skickar från USA när det gäller Artisan;

Re: Shipping to Sweden‏
From: [email protected]
Sent: Friday, January 08, 2010 5:43:06 PM
To:

Shipping is $125 not sure about import taxes. Every country is different.
Sent via BlackBerry from T-Mobile


--------------------------------------------------------------------------------

From:
Date: Fri, 8 Jan 2010 07:57:32 +0100
To: <[email protected]>
Subject: Shipping to Sweden


Good morning,

How much would shipping to Sweden cost (Kitchenaid Artisan), also do you ship from within the EU or do I have to pay import tax on my order?

EK


EK

#8

Postad 14 januari 2010 - 12:29

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Gruppköp?

#9

Postad 19 april 2010 - 14:07

Unregistered18b740a3
  • Unregistered18b740a3
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Någon som fick reda på om de kunde skicka inom EU?

#10

Postad 19 april 2010 - 17:14

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Inte mer än de svar som är publicerat tidigare i tråden.

EK

#11

Postad 08 maj 2010 - 13:48

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Det har nämnts gruppköp tidigare i tråden, jag är intresserad att delta, dock har jag inte tid att administrera ett. Det finns ju flera affärer och kedjor som säljer produkten i Sverige, runt 5 00 kr ligger de vanligaste färgerna på, borde nog gå och pressa?

EK

#12

Postad 15 mars 2013 - 07:19

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Någon som kan tipsa om en bra el-affär som kan bygga om en USA införskaffad maskin till att fungera i Sverige?

#13

Postad 16 mars 2013 - 11:46

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Tyvärr tror jag det blir svårt att få till riktigt bra - om din amerikanska maskin ska fungera bra behöver du en omformare/omriktare som kan ge 110(120)VAC i 60Hz (dyrt!). Enklare omformare så kan du få ut 110VAC, dock med 50Hz (vad vi har i elnätet). Motorn kommer då gå lite för långsamt vilket möjligtvis kan ge problem med kylningen (om den är självkylande).

Alternativet är att byta motor, dock lär denna kostnad vara större än det du tjänar på att ta den från usa.

För att sedan göra det ännu krångligare är modellerna inte samma. Professional i USA är på 600W, men bara 325 i sverige (som artisan i USA om jag minns rätt), så jag vet inte vad som skiljer mer i form av motorer/växellådor i dem.

För att göra en lång historia kort, har du inte redan köpt en amerikansk men vill ha en kitchenaid - köp en för 220VAC från början.

#14

Postad 18 mars 2013 - 12:46

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Hej! Jag har fått en mixer från USA i inflyttningspresent. Effekten är på 500 W (Jag har en KitchenAid Artisan också men den är köpt i Sverige) Jag har dessutom köpt en billigare omformare/omriktare men den är inte tillräckligt stark så när jag ska krossa is t. ex så stannar den iband.... Mycket trist!

Redigerat av Numero1, 18 mars 2013 - 12:47.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.