Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa vinkyl - tips?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 oktober 2012 - 10:13

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Ser att den enda relevanta tråden är sju år gammal så jag startar en ny...

Jag tänkte skaffa en ny (eller bättre begagnad) vinkyl till nya lägenheten. Jag vet inte så mycket om vinkylar, men jag vill helst ha en som har två temperaturzoner; en för vitt och mousserande vin (runt 9C) och en för rött (runt 16-18C).

När jag kikat runt lite har jag gjort två observationer:

1. De varierar kraftigt i pris utan någon väldigt tydlig koppling till spec (e.g. volym, funktioner etc.)

2. Nästan samtliga har energimärkning C eller sämre.

Är det någon som har bra kunskap och erfarenhet som kanske kan komma med lite bra input?

Mvh,
Peter

#2

Postad 14 oktober 2012 - 08:15

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Är det någon som har bra kunskap och erfarenhet som kanske kan komma med lite bra input?

Ska försöka bidra med lite kunskap... De skåp som vanligen kallas vinskåp består egentligen av två typer av skåp; vinlagringsskåp och skåp för förvaring/temperering.


Skåpen för lagring är vanligen klart dyrare och de skåp som är bra kostar mycket och drar mycket energi. Den höga energiförbrukningen beror på att de använder absorptionsteknik för att kyla skåpet istället för en kompressor, detta för att få en helt vibrationsfri lagring. Målet med ett lagringsskåp är att skapa samma miljö som i en bra vinkällare. Exempel på ett sådant är Dometic CS 52, ligger på ca 20000 kr. Lagringsskåp brukar också ha någon form av luktfilter och någon teknik för att hålla en lämplig luftfuktighet.


Förvaringsskåpen har ofta en vanlig kompressor och den lite högre energiförbrukningen i förhållande till vanliga kylskåp beror troligen på att fokus ligger mer på invändigt utrymme än energi samt att de ofta har glasdörr vilket isolerar sämre än en konventionell kyldörr. (Samt att det inte, som på vanliga kylar, finns något krav på energiklass A+ eller bättre.)
I denna produktgrupp finns allt från billigaste tänkbara skåp med både tveksam funktion (termoelektrisk kylning) och usel finish med plastiga handtag till riktigt bra skåp där tillverkaren lagt energi på att dämpa vibrationerna från kompressorn, flera temperaturzoner, teknik för att hålla lämplig luftfuktighet och filter för att reducera dålig lukt från omgivningen.
Två bra skåp att titta på kan vara Dometic D15 och D50, de rymmer 15 respektive 50 flaskor, har två zoner, luktfilter och rätt luftfuktighet. Kostar knappt 8000 kr respektive drygt 10000 kr.

Framgår inte var du bor men är det i, eller i närheten av, Stockholm kan det vara värt att åka till Elon i Solna, de ligger bakom Vinlagring.se och har en del att titta på.

Och nej, jag jobbar varken på Dometic eller Elon Solna... :)

#3

Postad 15 oktober 2012 - 08:38

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Ska försöka bidra med lite kunskap... De skåp som vanligen kallas vinskåp består egentligen av två typer av skåp; vinlagringsskåp och skåp för förvaring/temperering.


Skåpen för lagring är vanligen klart dyrare och de skåp som är bra kostar mycket och drar mycket energi. Den höga energiförbrukningen beror på att de använder absorptionsteknik för att kyla skåpet istället för en kompressor, detta för att få en helt vibrationsfri lagring. Målet med ett lagringsskåp är att skapa samma miljö som i en bra vinkällare. Exempel på ett sådant är Dometic CS 52, ligger på ca 20000 kr. Lagringsskåp brukar också ha någon form av luktfilter och någon teknik för att hålla en lämplig luftfuktighet.


Förvaringsskåpen har ofta en vanlig kompressor och den lite högre energiförbrukningen i förhållande till vanliga kylskåp beror troligen på att fokus ligger mer på invändigt utrymme än energi samt att de ofta har glasdörr vilket isolerar sämre än en konventionell kyldörr. (Samt att det inte, som på vanliga kylar, finns något krav på energiklass A+ eller bättre.)
I denna produktgrupp finns allt från billigaste tänkbara skåp med både tveksam funktion (termoelektrisk kylning) och usel finish med plastiga handtag till riktigt bra skåp där tillverkaren lagt energi på att dämpa vibrationerna från kompressorn, flera temperaturzoner, teknik för att hålla lämplig luftfuktighet och filter för att reducera dålig lukt från omgivningen.
Två bra skåp att titta på kan vara Dometic D15 och D50, de rymmer 15 respektive 50 flaskor, har två zoner, luktfilter och rätt luftfuktighet. Kostar knappt 8000 kr respektive drygt 10000 kr.

Framgår inte var du bor men är det i, eller i närheten av, Stockholm kan det vara värt att åka till Elon i Solna, de ligger bakom Vinlagring.se och har en del att titta på.

Och nej, jag jobbar varken på Dometic eller Elon Solna... :)


Wow, vilket bra svar! Tack! Uppskattar verkligen att du tagit dig tiden att upplysa mig lite mer!

Väldigt intressant med skillnaden mellan vinlagringsskåp och förvaringsskåp. I mitt fall köper jag sällan vin på fem års sikt (det händer, men det är sällan), utan jag är mer intresserad av funktionaliteten hos ett förvaringsskåp, dvs ha vinet kyl och nära till hands. Mina flaskor brukar omsättas på ett års sikt, så lite vibrationer från en kompressor får de nog tåla!

Jag bor i Oslo, men hemelektroniksutbudet här är väldigt likt det i Sverige, så även priserna.

Är det några andra fabrikat än Dometic som rekommenderas? Hur står sig Dometic till övriga märken?

Mvh,
Peter

#4

Postad 15 oktober 2012 - 10:48

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Är det några andra fabrikat än Dometic som rekommenderas? Hur står sig Dometic till övriga märken?

Mvh,
Peter

Har tittat på skåp från KCC och Samsung och de jag sett har varit en eller ett par tusenlappar billigare än D15/D50 men billigare i utförandet också.
Tittar du på Liebherr (eller Miele som köper sina skåp av Liebherr) är kvalitet och utförande ungefär som Dometic. Priset likaså (eller i Mieles fall troligen lite högre).

#5

Postad 16 oktober 2012 - 07:08

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Har tittat på skåp från KCC och Samsung och de jag sett har varit en eller ett par tusenlappar billigare än D15/D50 men billigare i utförandet också.
Tittar du på Liebherr (eller Miele som köper sina skåp av Liebherr) är kvalitet och utförande ungefär som Dometic. Priset likaså (eller i Mieles fall troligen lite högre).


Right. Jag har kikat lite på Dometic och specarna verkar var OK. De har tom lägre energiförbrukning än de andra och ligger mellan A och B. Nästa steg blir att åka ut och titta lite. D50 verkar vara intressant...

Tack!

Mvh,
Peter

#6

Postad 29 juni 2014 - 19:37

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Någon med erfarenheter att handla från vinkylen.se?

Tittat lite (läst) på några olika kylar bl.a. denna
http://vinkylen.se/p...kt.php?pid=2340

#7

Postad 03 juli 2014 - 11:28

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Någon med erfarenheter att handla från vinkylen.se?

Tittat lite (läst) på några olika kylar bl.a. denna
http://vinkylen.se/p...kt.php?pid=2340

Inte handlat av dem men de drivs ju av LS Bolagen, som är agentur för Climadiff. Lite info här. Tror alltså att de är helseriösa.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.