Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1661 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 augusti 2019 - 23:43

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Jadå, det är många som lovar det, men hittills ingen som har kunnat bevisa hörbar skillnad mellan kablar, som sagt. Vad många har extremt svårt för att erkänna, är att vi människor är ganska lättlurade. Det visar ju testerna du nämner, och de är argument mot det du säger, inte för... Det är bara att titta på denna:https://www.youtube....h?v=llLVk2fqylA För en del är det en tankeställare. För andra en anledning till att lägga 100 000 kr på sladdar eller 10 000 kr på en flaska vin. ;) Om hundmat smakar likadant som mat på en dyr restaurang, så beror det väl på att den i just det fallet innehöll ungefär samma ingredienser? Att sen hundmaten ser motbjudande ut gör att ingen väljer den i ett öppet test. Fast det finns ju paté och annan "riktig" mat som också ser rätt äcklig ut iofs. Tillverkad ungefär som hundmat dvs nermalda rester. ;) Det är precis samma som när någon sitter och "lyssnar" på en guldig blänkande dyr fin kabel, och sen byter till en ful lakritskabel. Den ser mycket sämre ut, och därför upplevs den också låta sämre. Våra sinnen är inte isolerade från varandra...  Båda dessa är exempel på där kablar kan göra skillnad, dvs dåliga kablar degraderar signalen. Ju längre desto värre blir det.Det första handlar om en signal på extremt låg nivå från en pickup. Siffrorna i min mätning ovan visar signal/brusförhållande osv vid vanlig lågnivå. Med vinyl kan man flytta upp det brusgolvet med minst 40dB (troligtvis mer, orkade inte räkna på det) eftersom signalen är så svag före RIAA-förstärkning. Plötsligt ligger alltså skillnaderna inom vad som kan vara hörbart.Den andra är analog TV-signal, med en bandbredd på ett antal megahertz. De som är ignoranta ser det som bevis för skillnad på ljudkablar. De som är intresserade av fakta noterar att det handlar om en okomprimerad videosignal, dvs mycket information som ska överföras vid hög frekvens i en stackars koax-kabel.

Poenget er vel at bedre kabler er bedre bygget, og maten er bedre plukket og tilberedt, og dyr champagne er bedre enn Sangria..

Du har helt rett i at vi er lette att lure, og synet er en viktig sans, som jobber med de andre sansene.

Placebo er en viktig faktor, men samtidig vet dere naive som tror alter likt, og at folk lever et liv med placebo...

Og selvom noen liker hundemat? (Jeg har aldri smakt det, så mulig det er tasty...?)

Poenget var at dette var blindtester, istedenfor å løpe ut å preppekjøpe hundemat til krigen, så er det svakheter i blindtest.

Så vi kan slå fast at vanlig mat er bedre...

Postad 31 augusti 2019 - 23:53

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 939 inlägg
  • 0

Og selvom noen liker hundemat? (Jeg har aldri smakt det, så mulig det er tasty...?)

Poenget var at dette var blindtester, istedenfor å løpe ut å preppekjøpe hundemat til krigen, så er det svakheter i blindtest.

Jag har inte heller smakat hundmat. Det kanske är jättegott.

Skämt och sido, så går det säkert att hitta hundmat som smakar "ok" så länge man slipper titta på den. Det är ju långt ifrån alltid mat på en dyr restaurang är god heller. Med "svaghet i blindtesten" så antar jag att du menar att de letade upp den godaste hundmaten som finns. ;)

Här är ett annat roligt klipp, med Penn & Teller. De serverade buteljerat vatten och beskrev skillnaderna. Allt vatten kom från en trädgårdsslang.

Också intressant:

Redigerat av Ageve, 01 september 2019 - 00:02.

Postad 01 september 2019 - 01:37

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Jag har inte heller smakat hundmat. Det kanske är jättegott.

Skämt och sido, så går det säkert att hitta hundmat som smakar "ok" så länge man slipper titta på den. Det är ju långt ifrån alltid mat på en dyr restaurang är god heller. Med "svaghet i blindtesten" så antar jag att du menar att de letade upp den godaste hundmaten som finns. ;)

Här är ett annat roligt klipp, med Penn & Teller. De serverade buteljerat vatten och beskrev skillnaderna. Allt vatten kom från en trädgårdsslang.

http://youtu.be/YFKT4jvN4OE

Också intressant:

http://youtu.be/xYe4-7I5ot0

Det er jeg säker på dvs at hundematen var topp Noch.

Dessa vitenskapeliga blind tests i lab dom anvendar inte lakridlitsor og aluminium vet jag.

Uten koll syn och veten tar man inte nån ting.

Till eksempel mitt nya slutsteg.

Er + och - på allt spelar du en låt som svängar så hittar jag inte felen som finns...

Men dom är där D är annorlunda enn AB eller A.

Men inte fan om jag hittar det på ett blindtest.

Det betyr ikke att jag har placebo. Du måste gräva djupare..

Redigerat av Danke, 01 september 2019 - 01:39.

Postad 01 september 2019 - 01:49

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Her går Norges største vin og matkjenner på en smell.

Samme som Color of odors.

Det betyr ikke at billig vit er samme som rød dyr.

Det er heller bevis på at blindest har vitenskapelige svakheter.

Postad 01 september 2019 - 02:01

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Akustikk er hellig.

Men om noen tar det på et blindtest? Med behandling og uten i et møblert rom?

Resonans kan være bra, men oftest ikke.

Om blindtestene feiler så betyr ikke det at akustikk er placebo...

Postad 02 september 2019 - 08:26

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 939 inlägg
  • 0

Akustikk er hellig.

Men om noen tar det på et blindtest? Med behandling og uten i et møblert rom?

Ja, givetvis. Skillnaden mellan ett bra och dåligt rum är enorm.

Resonans kan være bra, men oftest ikke.

Nej, det är aldrig bra vid uppspelningen. Resonanser från högtalarna eller lång efterklang och toppar/dalar i rummet försämrar ljudet helt enkelt.

Om blindtestene feiler så betyr ikke det at akustikk er placebo...

Är inte säker på vad du menar.

Det kan såklart finnas tillfällen där en blindtest är dåligt utförd, t ex i ett dåligt rum som du nämner, eller med Proson-högtalare.

Men problemet är inte att vissa blindtester eventuellt ger felaktiga resultat, utan det faktum att ingen någonsin, har kunnat påvisa en hörbar påverkan från kablar.

En medvetet kass kabel som t ex IS underdimensionerade högtalarkabel, skulle kunna ge en hörbar försämring om den användes i långa längder.

Angående blindtester som är missvisande så finns det exempel på det, med t ex Harman. De har konstruerat en rigg där en enda högtalare åker fram och spelar en trudelutt, för att sedan ersättas av en annan. Det handlar alltså om mono, vilket naturligtvis inte säger något alls om hur bra högtalarna är på att skapa en övertygande stereobild.

Högtalare är också något mycket mer komplext än elektronik, och såklart sladdar.

Redigerat av Ageve, 02 september 2019 - 08:30.

Postad 02 september 2019 - 11:46

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Eneste jeg reagerer på er når rommet ikke funker, det er ulik lyd i alle rom jeg har hatt, men bare når det er helt feil reagerer jeg.

Akustikk plater feks, tror ikke jeg ville passert en blindtest med og uten.

Men at plater er bra er jeg enig i.

Skillnad er att Akustikk kan bevises.

Kabel teknologi er værre å bevise...

Redigerat av Danke, 02 september 2019 - 11:48.

Postad 02 september 2019 - 11:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 722 inlägg
  • 0

Läsvärt om kablar http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Postad 02 september 2019 - 11:57

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Ja det er en AB test av diffusers på YouTube.

Skillnad var enorm, dersom det var ekte.

Postad Idag, 05:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Destiny

• 17 642 inlägg
  • 0

Zartok, ditt tålamod är beundransvärd. Men bara för att någon inte tog sig till Umeå för eventuellt visa på skillnad. Kan du inte använda deras frånvaro som vetenskap att det inte går att höra skillnad. :g)

Det är så vetenskap fungerar. Det hör ihop med att bevisa negativ (vilket är omöjligt). Det går inte att bevisa att något inte finns, eller att något inte existerar. Däremot så är det mycket lätt att bevisa att något faktiskt finns eller existerar. Man behöver bara påvisa det en gång för att falsifiera hypotesen.

Något som är väldigt tydligt är ju hur märkliga ursäkter som använts. Jag har sagt det om och om igen, om någon sa att det var omöjligt att bänkpressa 100 kilo och erbjöd mig 30.000 för att bevisa det så skulle jag åka direkt. Det eftersom jag, när som helst, kan bänkpressa 100 kilo.

Postad Idag, 07:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 722 inlägg
  • 0

Det är så vetenskap fungerar. Det hör ihop med att bevisa negativ (vilket är omöjligt). Det går inte att bevisa att något inte finns, eller att något inte existerar. Däremot så är det mycket lätt att bevisa att något faktiskt finns eller existerar. Man behöver bara påvisa det en gång för att falsifiera hypotesen.

Något som är väldigt tydligt är ju hur märkliga ursäkter som använts. Jag har sagt det om och om igen, om någon sa att det var omöjligt att bänkpressa 100 kilo och erbjöd mig 30.000 för att bevisa det så skulle jag åka direkt. Det eftersom jag, när som helst, kan bänkpressa 100 kilo.

Ingen gjorde kabeltestet p.g.a. att om man räknar om sannolikheten att klara testet till bänkpress så blir vikten 10 000 kilo.

Postad Idag, 11:11

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Alle anlegg fungerer ulikt på ulike kabler.

Og det er små skillnader...

Det er tweaks som mye annet.
Det er tull å blande inn penger.

Hans skal bare ha 50000$ for å passere testen, kan dere ikke lage en gruppe å samle inn penger?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.