Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon AV Receivers 2015

172 svar till detta ämne Denon Receiver
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 16 december 2015 - 14:20

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Test av 7200wa: http://www.audioholi...receiver-review

#102

Postad 16 december 2015 - 17:15

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Har en fråga till er som äger en Denon AVR-X4200W.

Svårt att förklara vad jag är ute efter men jag gör ett försök:

När jag tidigare ägde en Denon AVR-X4000 så var det ett relä i receivern som hörbart klickade till, tror detta hände när man ändrade ljudformat till ett som stödjer 7 kanaler eller när bakre högtalarna aktiverades dvs surround back. Några receivers från Onkyo har också samma typ av konstruktion med relän som låter vid byte av ljudformat för tex 7 kanals-ljud.

 

Undrar nu om Denon AVR-X4200W också har relän som låter?

 

Min Denon receiver i högre prisklass en AVR-4311 är konstruerad på ett annat sätt så den har inga hörbara klickaden från relän vid byte av ljudformat. Detsamma gäller efterföljaren Denon AVR-4520 som jag har ägt.


Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 16 december 2015 - 17:18.


#103

Postad 16 december 2015 - 20:16

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Inga klick vid byte på min 4200.
Kul att du undrade då jag faktiskt inte tänkt på det förut, trots att den Onkyo den ersatte hade ljudlig klick.

Har en fråga till er som äger en Denon AVR-X4200W.
Svårt att förklara vad jag är ute efter men jag gör ett försök:
När jag tidigare ägde en Denon AVR-X4000 så var det ett relä i receivern som hörbart klickade till, tror detta hände när man ändrade ljudformat till ett som stödjer 7 kanaler eller när bakre högtalarna aktiverades dvs surround back. Några receivers från Onkyo har också samma typ av konstruktion med relän som låter vid byte av ljudformat för tex 7 kanals-ljud.

Undrar nu om Denon AVR-X4200W också har relän som låter?

Min Denon receiver i högre prisklass en AVR-4311 är konstruerad på ett annat sätt så den har inga hörbara klickaden från relän vid byte av ljudformat. Detsamma gäller efterföljaren Denon AVR-4520 som jag har ägt.



#104

Postad 16 december 2015 - 21:50

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Tack för svar då vet jag. Tycker att relän som låter är en billig lösning.



#105

Postad 19 december 2015 - 20:03

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Jag är också ute efter att uppdatera min gamla Denon receiver. X2200 har jag också kollat på men den stödjer bara 4K30Hz

"Utöver det här får du hela 8 HDMI-ingångar med HDCP2.2, HDMI-repeater, konvertering från analog video till HDMI och uppskalning till en Ultra-HD-upplösning på ända upp till 4K/30Hz.". Kollade med Denon själva och det stämmer. Förstår inte varför recensionerna skriver att den klarar 4k60Hz.

 

Har du 4K TV så kanske du bör kolla på X3200 modellen som är insteg för 4k60Hz. Nästa år kanske kommer på dom lägre modellerna...?

"Utöver det här får du hela 8 HDMI-ingångar med HDCP2.2, HDMI-repeater, konvertering från analog video till HDMI och uppskalning till en Ultra-HD-upplösning på ända upp till 4K/60 Hz."

 

Onkyo är billiga och har fullsmetat med saker men jag gillar inte gränssnittet och dom föråldrade fjärrkontrollerna.

Alltså x2200 stödjer ju 4k60Hz,bara inte när det ska skalas upp till det från tex 1080p.Så recensenterna har ju inte fel.



#106

Postad 22 december 2015 - 03:00

Unregistered4b4eb15a
  • Unregistered4b4eb15a
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Men om jag inte kommer köra 4k och endast 2.0 kan jag lika gärna köpa x3100/x4100 istället för årets modeller? Eller är det något annat viktigt i dessa nya som gör att man bör välja dessa nya modeller?

#107

Postad 22 december 2015 - 06:39

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Men om jag inte kommer köra 4k och endast 2.0 kan jag lika gärna köpa x3100/x4100 istället för årets modeller? Eller är det något annat viktigt i dessa nya som gör att man bör välja dessa nya modeller?

 DTS-X



#108

Postad 22 december 2015 - 17:55

Unregistered4b4eb15a
  • Unregistered4b4eb15a
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

DTS-X


Får man någon nytta av DTS-X vid stereo?
Det dröjer nog ett tag innan det blir 5.1 för mig nämligen :)

#109

Postad 22 december 2015 - 18:01

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Nej, vad jag förstår så får du ingen nytta alls av DTS-X i stereo.



#110

Postad 22 december 2015 - 18:06

Unregistered4b4eb15a
  • Unregistered4b4eb15a
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ok, isåfall lutar det åt att köpa förra årets modell då de är halva priset. Tack för svar :)

#111

Postad 22 december 2015 - 18:31

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Är dock inte 100% säker så kolla gärna med butiken du tänker köpa receivern ifrån alternativt så kan någon annan på forumet bekräfta det jag skrev.



#112

Postad 22 december 2015 - 19:16

testsmurf
  • testsmurf
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0

Får man någon nytta av DTS-X vid stereo?
Det dröjer nog ett tag innan det blir 5.1 för mig nämligen :)

 

 

Nej, vad jag förstår så får du ingen nytta alls av DTS-X i stereo.

 

 

Är dock inte 100% säker så kolla gärna med butiken du tänker köpa receivern ifrån alternativt så kan någon annan på forumet bekräfta det jag skrev.

 

Nej du har ingen nytta av DTS-X i stereo om du bara har tänkt köra två kanaler. Stereoljud kan uppmixas till att utnyttja DTS-X men då krävs det ju minst två högtalare extra i taket, helst fler, men om du inte ska köra 5.1 så är ju extra "rymd"-högtalare i taket inget du använder heller, och när du ska bygga ut så är det ju först och främst 5.1 ljudet du ska bygga ut till, DTS-X/Atmos är ju något du lägger till efter det om du känner ett behov av det.


Redigerat av testsmurf, 22 december 2015 - 19:23.


#113

Postad 22 december 2015 - 19:22

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Bra svarat.



#114

Postad 22 december 2015 - 19:43

Unregistered4b4eb15a
  • Unregistered4b4eb15a
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack för utförligt svar! Står kvar vid äldre modell då :)

#115

Postad 23 december 2015 - 07:27

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Då tycker jag det är bättre att lägga pengarna på en ren 2-kanalare som hanterar HT Bypass och senare köpa dig en surroundförstärkare med preout på frontkanalerna.


Redigerat av marcus_ec, 23 december 2015 - 07:28.


#116

Postad 23 december 2015 - 12:19

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Ber om råd vad skulle ni göra:

1. Behålla min 1080p kompatibla Denon AVR-4311 och köpa en 4K UHD-spelare med dubbla hdmi ut, 1 st (bild) går då till min 4K tv och den andra (ljud) går till receivern.

2. Köpa en Denon AVR-X4200W som stödjer 4K. Den får då ersätta min Denon AVR-4311. 

Kör också med ett slutsteg (3-kanal Atoll) till frontar och center. Har en 9.1 högtalaruppsättning.

 

Är inte intresserad av några andra finesser, undrar bara om jag försämrar något när det gäller ljudet när jag byter ner mig i modell till en Denon receiver i mellanklassen dvs en AVR-X4200W?

 

Spar väl någon krona också ifall jag beslutar mig för att behålla min nuvarande receiver.



#117

Postad 25 december 2015 - 16:04

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
X4200W är med i mellandagsrean @ HiFi-klubben, ner 2000 kr.

#118

Postad 27 december 2015 - 08:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa?

 

Home Cinema Choice skall visst gjort ett test där de mäter verklig effekt på flera receivers, jämför sedan hur de marknadsförts och vad som stämmer?

 

Kan någon länka om ni läst detta test?



#119

Postad 27 december 2015 - 22:17

Unregisteredfd616d2a
  • Unregisteredfd616d2a
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Väldigt ny på ljudfronten, så jag snålade lite och köpte budgetvarianten 1200 igår.

Väldigt nöjd änsålänge, bortsätt från att bild och ljud blir helt svart på digitalboxen ibland. Viasat bredbands-tv. Har funka klockrent tidigare, men nu när jag kopplar via förstärkaren så strular det.

Ser ut som pcm och dig blinkar till på displayen samtidigt som detta händer.

Någon som har idéer?

#120

Postad 27 december 2015 - 23:32

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa?
 
Home Cinema Choice skall visst gjort ett test där de mäter verklig effekt på flera receivers, jämför sedan hur de marknadsförts och vad som stämmer?
 
Kan någon länka om ni läst detta test?

Jag vet att Sound and Vision gör mätningar på sina test. Kanske dom du menar.?

http://www.soundandv...eceiver-reviews

#121

Postad 28 december 2015 - 02:18

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0
Stämmer det att man tagit bort Dolby PRO Logic IIz från Denons receivers och bara kör Dolby Surround vid två kanals mixning?

"But I sorely missed Pro Logic IIx for 2-channel music during my time with Dolby Surround. Fortunately, Pro Logic IIx and Atmos can coexist. Dolby’s Brett Crockett told me, “A manufacturer may choose to license (and integrate) the Dolby Pro Logic Suite in addition to Dolby Atmos/Dolby Surround.” I hope Denon and others do so in future products."

http://hometheaterhi...eceiver-review/

Om Denons nya har också PRO logic IIx som Denons hemsida antyder, varför har då inte Denons AV år2015 PRO logic IIz?

Redigerat av Midnight, 28 december 2015 - 02:27.


#122

Postad 28 december 2015 - 08:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag vet att Sound and Vision gör mätningar på sina test. Kanske dom du menar.?

http://www.soundandv...eceiver-reviews

 

 

Tack, jag hittade senare dessa test samma dag. Roligt att se. De verkar som om de största sorgebarnen är Yamaha och Onkyo, detta i instegssegmentet. Var med bror på Mediamarkt, han lade fingret under en av deras receivers runt 3000:- och lyfte fronten med ena fingret. Verkar som om bättre nätdelar och trafos brukar väga lite mer, försök göra detsamma med de större effektmonstren.


Redigerat av Glidtassen, 28 december 2015 - 08:27.


#123

Postad 28 december 2015 - 12:47

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det kan säkert stämma när det gäller instegsmodellerna men Yamahas Aventage serie är enligt mig dom mest välbyggda av-receivers på marknaden om man jämför motsvarande konkurrenter i klassen.

#124

Postad 05 januari 2016 - 19:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

För några år sedan provlyssnade jag Yamaha Aventages serie, och blev väldigt imponerad. Min bror har ställt sin större receiver åt sidan, och jag tror att den vägde runt 14 kilo, alltså man fick ta i lite när den skulle flyttas runt. 



#125

Postad 06 januari 2016 - 00:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

läste lite siffror på test de gjort hur olika receivers presterar med 7 kanaler drivna, verkar vara en jäkla stor skillnad mellan billig och dyr receiver, blev riktigt förvånad, t ex så ger yamahas 2040 sämre effekt än små 7 kanals receiver från denon och pioneer, tror yamahan låg på runt 50 watt per kanal(7ch) och betydligt billigare pionner 1124 eller denon 1200w låg runt 60-65w... ja menar, yamahas 2050 måste ju bygga på samma teknik som 2040 när de gäller effektfördelning och förstärkardel , trodde aldrig att de skulle spela klenare än denons lilla 4000:- modell med 7 kanaler... skummt.

 

dock så gav yamahan grymmt mycket mer i 2 kanaler, men de spelar ju mindre roll i en hemmabio setup kan jag tycka.

 

gäller att läsa först, jag är/var nära på beställa en yamaha 2050, men icke med de klena siffrorna, jag kommer köra minst 7 högtalare, då kan man liks väl köpa en billig denon...



#126

Postad 06 januari 2016 - 08:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Sound And Vision gör sina bench-tests. 

 

De skriver allmänt om en receiver och bifogar sedan firmans egna specifikationer. Min bror hade en RX-V1000 från Yamaha, men som sagt var den förlegad. Jag kollade upp vikten på den, och den vägde 15 kilo. Jag har själv ägt flera förstärkare och min erfarenhet är att nätdelarna brukar väga mycket, med undantag för Primare som har tjocka chassin. En fingervisning kan vara att lyfta på en förstärkare och se vad den väger, om den är alltför lätt kan det vara en indikation på att den är lite klen. Men under senare år har även klass D introducerats, och som jag tror arbetar på ett annorlunda sätt och väger därför inte lika mycket. 

 

Att häkta på ett bra slutsteg på en receiver i instegsklassen tror jag gör mycket. Jag har skrivit mycket om effekt förut, just för att jag har haft två stativare som varit svåra att få liv i. 

 

Börjar med att referera till Booster som skrev en fint inlägg i tråden: Dynaudio Focus 140 - Hur mycket kraft behövs?

"Effekt är vad högtalaren drar eller skapar för att producera ljudtryck. För varje 3db höjning krävs en dubblering av effekten. Har du högtalare med en känslighet på 87db/1m så spelar högtalaren 87db på en meters avstånd med 1 watt 8ohm, eller 2,83 volt. Volt används som angivelse istället i bla stereophile för har du en högtalare med en snittimpedans på 4 ohm så drar den 2 watt för att skapa 87db/1m. Så det är bara att multiplicera watten för att se hur högt man kan komma upp i. Om du har en förstärkare på 50w 8 ohm t.ex och högtalarna har 87db/m så får du 90db/2w, 93db/4w, 96db/8w, 99db/16w, 102db/32w, 103,5db/48w. Där ligger om effekten stämmer max ljudtryck utan dist.

Ampere är egentligen hur mycket ström nätdelen kan lämna. Strömåtgången blir högre ju lägre impedansen blir eftersom effektuttaget dubbleras om impedansen i högtalaren halveras. Är förstärkaren helt stabil kan den dubblera effekten rakt av hela vägen ner t.ex 50/100/200/400 w 8/4/2/1 ohm. Dock går ju väldigt få högtalare under 2 ohm så lämnar den bra med effekt ner dit räcker det gott och väl för de allra flesta. Så vad förstärkaren lämnar för effekt vid olika impedanser och fasvridningar är det som är väsentligt. Inte hur många ampere den lämnar, det är bara ett mått på nätdelen, inte hur mycket effekt förstärkren som helhet inkl slutsteg, kylning och nätdel kan lämna.

Dock så varierar impedansen över hela frekvensbandet för en högtalare så man måste helsta titta på en sån kurva för att se hur högtalaren beter sig som last.

Transienter är väl snabba stigningar i ljudtryck på kort tid , tex från helt lugn till fullt ös. t.ex ett kraftig anslag på trumma m.m."

 

Tassen skriver vidare

 

Bara mycket effekt är dock ingen garant för att en förstärkare skall spela bra. Om ovanstående inlägg stämmer borde i teorin en högtalare klara sig med 20 watt i klass A. Jag tror inte att någon förstärkare plockar ut så pass mycket mer effekt om den inte utgör en extremt krånglig last. 

 

Om jag skulle skaffa mig en receiver idag skulle jag för säkerhets skull ha mer effekt än vad jag behövde just för transientsvar. Just med Dynaudio händer inte mycket om de inte får en rak och kraftfull förstärkare. Ljudet blir bumligt och känns allmänt oinspirerande. Min erfarenhet av att gå från en klen förstärkare till en större slutsteg är: bättre kontroll, transientsvar, en lugnare och mer nyanserad ljudbild. 


Redigerat av Glidtassen, 06 januari 2016 - 08:51.


#127

Postad 06 januari 2016 - 10:07

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Det är yamahas skyddskretsar som gör mätningen dålig.

 

Jag köpte 6200 eftersom 5200 mäter så bra och 6200 har samma "monoblock"



#128

Postad 06 januari 2016 - 10:33

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

läste lite siffror på test de gjort hur olika receivers presterar med 7 kanaler drivna, verkar vara en jäkla stor skillnad mellan billig och dyr receiver, blev riktigt förvånad, t ex så ger yamahas 2040 sämre effekt än små 7 kanals receiver från denon och pioneer, tror yamahan låg på runt 50 watt per kanal(7ch) och betydligt billigare pionner 1124 eller denon 1200w låg runt 60-65w... ja menar, yamahas 2050 måste ju bygga på samma teknik som 2040 när de gäller effektfördelning och förstärkardel , trodde aldrig att de skulle spela klenare än denons lilla 4000:- modell med 7 kanaler... skummt.
 
dock så gav yamahan grymmt mycket mer i 2 kanaler, men de spelar ju mindre roll i en hemmabio setup kan jag tycka.
 
gäller att läsa först, jag är/var nära på beställa en yamaha 2050, men icke med de klena siffrorna, jag kommer köra minst 7 högtalare, då kan man liks väl köpa en billig denon...

Kör man tex en 7.1 uppsättning så är jag skeptisk till att det finns någon av-receiver som klarar att driva en sådan uppsättning på ett vettigt sätt utan ett externt slutsteg. Själv kör jag en 3.1 uppsättning med en Yamaha 1040 och tycker den gör jobbet bra. Den lämnar hyfsat med effekt med få kanaler inkopplad och har en välbyggd design i prisklassen 5-20k. Själv gav jag 6500:- för min och jag vill tro att ska jag uppgradera ifrån den så lär det bli rejält kostsamt ifall det ska vara någon mening.

Sound And Vision gör sina bench-tests. 
 
De skriver allmänt om en receiver och bifogar sedan firmans egna specifikationer. Min bror hade en RX-V1000 från Yamaha, men som sagt var den förlegad. Jag kollade upp vikten på den, och den vägde 15 kilo. Jag har själv ägt flera förstärkare och min erfarenhet är att nätdelarna brukar väga mycket, med undantag för Primare som har tjocka chassin. En fingervisning kan vara att lyfta på en förstärkare och se vad den väger, om den är alltför lätt kan det vara en indikation på att den är lite klen. Men under senare år har även klass D introducerats, och som jag tror arbetar på ett annorlunda sätt och väger därför inte lika mycket. 
 
Att häkta på ett bra slutsteg på en receiver i instegsklassen tror jag gör mycket. Jag har skrivit mycket om effekt förut, just för att jag har haft två stativare som varit svåra att få liv i. 
 
Börjar med att referera till Booster som skrev en fint inlägg i tråden: Dynaudio Focus 140 - Hur mycket kraft behövs?"Effekt är vad högtalaren drar eller skapar för att producera ljudtryck. För varje 3db höjning krävs en dubblering av effekten. Har du högtalare med en känslighet på 87db/1m så spelar högtalaren 87db på en meters avstånd med 1 watt 8ohm, eller 2,83 volt. Volt används som angivelse istället i bla stereophile för har du en högtalare med en snittimpedans på 4 ohm så drar den 2 watt för att skapa 87db/1m. Så det är bara att multiplicera watten för att se hur högt man kan komma upp i. Om du har en förstärkare på 50w 8 ohm t.ex och högtalarna har 87db/m så får du 90db/2w, 93db/4w, 96db/8w, 99db/16w, 102db/32w, 103,5db/48w. Där ligger om effekten stämmer max ljudtryck utan dist.Ampere är egentligen hur mycket ström nätdelen kan lämna. Strömåtgången blir högre ju lägre impedansen blir eftersom effektuttaget dubbleras om impedansen i högtalaren halveras. Är förstärkaren helt stabil kan den dubblera effekten rakt av hela vägen ner t.ex 50/100/200/400 w 8/4/2/1 ohm. Dock går ju väldigt få högtalare under 2 ohm så lämnar den bra med effekt ner dit räcker det gott och väl för de allra flesta. Så vad förstärkaren lämnar för effekt vid olika impedanser och fasvridningar är det som är väsentligt. Inte hur många ampere den lämnar, det är bara ett mått på nätdelen, inte hur mycket effekt förstärkren som helhet inkl slutsteg, kylning och nätdel kan lämna.Dock så varierar impedansen över hela frekvensbandet för en högtalare så man måste helsta titta på en sån kurva för att se hur högtalaren beter sig som last.Transienter är väl snabba stigningar i ljudtryck på kort tid , tex från helt lugn till fullt ös. t.ex ett kraftig anslag på trumma m.m."
 
Tassen skriver vidare
 
Bara mycket effekt är dock ingen garant för att en förstärkare skall spela bra. Om ovanstående inlägg stämmer borde i teorin en högtalare klara sig med 20 watt i klass A. Jag tror inte att någon förstärkare plockar ut så pass mycket mer effekt om den inte utgör en extremt krånglig last. 
 
Om jag skulle skaffa mig en receiver idag skulle jag för säkerhets skull ha mer effekt än vad jag behövde just för transientsvar. Just med Dynaudio händer inte mycket om de inte får en rak och kraftfull förstärkare. Ljudet blir bumligt och känns allmänt oinspirerande. Min erfarenhet av att gå från en klen förstärkare till en större slutsteg är: bättre kontroll, transientsvar, en lugnare och mer nyanserad ljudbild. 

Intressant läsning.

#129

Postad 06 januari 2016 - 12:04

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nu är det ju 7 kanaler drivna i "full range", så spelar man aldrig , men oavsett hur receivern är skapad med skydds kretsar eller vilka högtalare man har, så kan jag tycka 7x40 riktiga watt är lite skummt, när den ger 2x165 riktiga watt på 2 kanaler, fördelningen är konstig tycker jag. kollar du som jämförelse med yamahas billiga recevers, så är fördelningen mer 2x100 watt på 2 kanaler och 7 x60 watt på 7 kanaler, mer som jag tror de flesta vill ha, annars kan man ju liks bra köpa en vanlig 2 kanals förstärkare.

 

kolla på denons och pioneers stora receivers, de ligger ju på 80-100 watt per kanal även vid 7 kanalers drift, 

 

jag fattar man inte ska kolla på watt enbart, men 40 watt per kanal mot 100 watt är skillnad när man börjar gå upp i ljudtryck.



#130

Postad 06 januari 2016 - 12:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

en sak till, hur många tror ni vet att yamahas 2050 ger 7x40 riktiga watt?, jag skulle aldrig gissa det, då deras lilla 6-7 serie ger 7x60 watt minst. kan ju vara totalt uppgivande när man köpt den och tror den ska kunna ge kraft till 5 eller 7 kanaler samtidigt, men istället ger den bara onödigt mycket kraft till 2 kanaler, fattar inte vitsen med det?


Redigerat av hundrakg, 06 januari 2016 - 12:09.


#131

Postad 06 januari 2016 - 13:07

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

nu är det ju 7 kanaler drivna i "full range", så spelar man aldrig , men oavsett hur receivern är skapad med skydds kretsar eller vilka högtalare man har, så kan jag tycka 7x40 riktiga watt är lite skummt, när den ger 2x165 riktiga watt på 2 kanaler, fördelningen är konstig tycker jag. kollar du som jämförelse med yamahas billiga recevers, så är fördelningen mer 2x100 watt på 2 kanaler och 7 x60 watt på 7 kanaler, mer som jag tror de flesta vill ha, annars kan man ju liks bra köpa en vanlig 2 kanals förstärkare.
 
kolla på denons och pioneers stora receivers, de ligger ju på 80-100 watt per kanal även vid 7 kanalers drift, 
 
jag fattar man inte ska kolla på watt enbart, men 40 watt per kanal mot 100 watt är skillnad när man börjar gå upp i ljudtryck.

Jo fast med en vanlig 2-kanalare så finns det inga hdmi anslutningar och man går ju miste om ljudformat som DTS-HD Master och Dolby True HD. Det kan vara så att Yamaha tycker att det är bättre att lägga mer effekt på frontkanalerna då det är där det mesta av ljudet kommer ifrån. Surround är mer miljöljud och högtalarna blir inte belastade på samma sätt. Det blir väll ca 3dB sänkning av ljudtrycket med 40watt vs 100w så viss skillnad blir det helt klart.

#132

Postad 06 januari 2016 - 13:10

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

en sak till, hur många tror ni vet att yamahas 2050 ger 7x40 riktiga watt?, jag skulle aldrig gissa det, då deras lilla 6-7 serie ger 7x60 watt minst. kan ju vara totalt uppgivande när man köpt den och tror den ska kunna ge kraft till 5 eller 7 kanaler samtidigt, men istället ger den bara onödigt mycket kraft till 2 kanaler, fattar inte vitsen med det?

Jag kan oxå tycka det är vilseledande marknadsföring men det gäller även dom andra receiver tillverkarna. Det hade varit bättre ifall alla kunnat enats om en mätmetods standard som skulle gälla.

#133

Postad 06 januari 2016 - 14:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de som upprör mig mest är, det är lätt att tro att tungviktare typ yamaha 2050 och 3050 liksom ska kunna ge effekt till alla högtalarna, de går ju mer emot 7 och 9 kanals setuper även för den vanlige, då kan jag tycka 40 watt eller kanske till och med 30-35 watt/kanal i 9 högtalare är lite klent. ja menar Denon, Onkyo och Pioneer ger ju ut bra kraft även med 7 högtalare, vet inte riktigt hur Yamaha tänkte där?

 

Visst 3.5db lägre mellan 100w och 40 watt kan tyckas lite, men om jag skruvar upp +3.5db på mitt nuvarande system är det en kraftig hörbar upplevelse jag får, så  för "vanliga" högtalare med normal känslighet kan jag tycka att man ska fundera över valet av tillverkare om man vill spela lite högre utan dist. 

 

Jag blev väl lite besviken bara då det var receivern jag ville ha, men icke med 40 watt per kanal, duger inte för mig, får kolla Onkyo då, denon och pioneer är duktigt för dyra tycker jag.


Redigerat av hundrakg, 06 januari 2016 - 14:46.


#134

Postad 06 januari 2016 - 15:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

de som upprör mig mest är, det är lätt att tro att tungviktare typ yamaha 2050 och 3050 liksom ska kunna ge effekt till alla högtalarna, de går ju mer emot 7 och 9 kanals setuper även för den vanlige, då kan jag tycka 40 watt eller kanske till och med 30-35 watt/kanal i 9 högtalare är lite klent. ja menar Denon, Onkyo och Pioneer ger ju ut bra kraft även med 7 högtalare, vet inte riktigt hur Yamaha tänkte där?
 
Visst 3.5db lägre mellan 100w och 40 watt kan tyckas lite, men om jag skruvar upp +3.5db på mitt nuvarande system är det en kraftig hörbar upplevelse jag får, så  för "vanliga" högtalare med normal känslighet kan jag tycka att man ska fundera över valet av tillverkare om man vill spela lite högre utan dist. 
 
Jag blev väl lite besviken bara då det var receivern jag ville ha, men icke med 40 watt per kanal, duger inte för mig, får kolla Onkyo då, denon och pioneer är duktigt för dyra tycker jag.

Jag håller med :) Hade jag vetat med mig att jag endast kommer köra en av-receiver till tex en 7.1 uppsättning så hade jag kollat vidare istället för att köpa en Yamaha.

Även Pionner går bort för min del då dom ska ha svårt för 4ohms högtalare.

Kvar att välja på ifall man går efter dom stora prisvärda tillverkarna är då Marantz,Denon och Onkyo :)

#135

Postad 07 januari 2016 - 11:18

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

Har en fråga till er som äger en Denon AVR-X4200W.
Svårt att förklara vad jag är ute efter men jag gör ett försök:
När jag tidigare ägde en Denon AVR-X4000 så var det ett relä i receivern som hörbart klickade till, tror detta hände när man ändrade ljudformat till ett som stödjer 7 kanaler eller när bakre högtalarna aktiverades dvs surround back. Några receivers från Onkyo har också samma typ av konstruktion med relän som låter vid byte av ljudformat för tex 7 kanals-ljud.



Undrar nu om Denon AVR-X4200W också har relän som låter?

Min Denon receiver i högre prisklass en AVR-4311 är konstruerad på ett annat sätt så den har inga hörbara klickaden från relän vid byte av ljudformat. Detsamma gäller efterföljaren Denon AVR-4520 som jag har ägt.


Min 4520 klickar

#136

Postad 07 januari 2016 - 11:56

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Jo, och även konstaterat att X4200W inte gör det. :)

Min 4520 klickar



#137

Postad 08 februari 2016 - 13:02

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Uppdaterad review 7200wa: https://www.avforums...0w-review.11351

Redigerat av MikeVKR, 08 februari 2016 - 13:02.


#138

Postad 18 februari 2016 - 12:26

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Min X4200W håller i detta nu på att uppgradera f/w till version med stöd för DTS-X, och kanske andra trevliga ändringar. Spännande :)



#139

Postad 27 mars 2016 - 11:01

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

DTS:X uppdateringen för de receivers som ännu inte fått den dröjer tydligen till 30 juni 2016.

 

Detta enligt ett mail som en forum-användare på avs-forum fått direkt från Denon.



#140

Postad 31 mars 2016 - 10:21

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0

Denon 3200 modellen kostar just nu 7998kr på Hifiklubben. Är den uppgraderbar ännu med nya formatet DTSX?



#141

Postad 31 mars 2016 - 12:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kolla Test Bench på Sound and Visions sida. 

 

Varje förstärkare har en sådan i dessa tests tror jag? Om jag flyttar till någonting större blir det nog en NAD T787, eller vad som följer efter det. Men jag har två bekanta som har NAD steg på 2x100 watt tillsammans med Denon, och då låter det riktigt bra. 



#142

Postad 31 mars 2016 - 16:49

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Denon 3200 modellen kostar just nu 7998kr på Hifiklubben. Är den uppgraderbar ännu med nya formatet DTSX?

Nej, inte ännu.

Modellerna X7200, X6200 och X4200 har fått, men inte modellerna X3200, X2200 eller X1200.



#143

Postad 01 april 2016 - 13:07

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0

ok, tack. Verkar som det inte kommer några nya modeller från Denon i år eller brukar dom lansera på Hösten?



#144

Postad 01 april 2016 - 16:03

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 505 inlägg
  • 0
De billigare modellerna brukar komma strax före sommaren och de dyrare till hösten om jag kommer ihåg rätt.

#145

Postad 01 april 2016 - 19:15

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Premium-modellerna ersätts med längre intervall än mid- & basic-modeller. Ersättaren till AVR x7200 kommer tidigast i slutet på 2017, detta trots att x7200 är byggd på 2014 års plattform.

#146

Postad 13 maj 2016 - 08:40

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

ok, tack. Verkar som det inte kommer några nya modeller från Denon i år eller brukar dom lansera på Hösten?

https://www.minhembi...opic=328745&hl=

#147

Postad 23 maj 2016 - 12:33

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
SAV testar X7200W: http://www.soundandv...S7J75PFiMUwf.97

#148

Postad 25 maj 2016 - 11:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Grupptest: https://www.avforums...roup-test.12607

#149

Postad 03 juni 2016 - 10:20

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Test: x6200 : http://www.homecinem...0w-review/23359

#150

Postad 20 augusti 2016 - 15:55

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Det verkar som om det - äntligen - är dags för DTS-X uppdateringen för resterande 2015-modeller.

 

Min X2200 håller på att uppdateras as we speak, beräknad tid för uppdateringen: 42 minuter - det är ingen liten lätt uppdatering ;)






Även taggad med Denon, Receiver

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.