Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL 7-serien och Synthesis

108 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 augusti 2016 - 18:35

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

4429 är riktigt häftiga, verkligen. :)


Jasså du äger ett par? ☺ skriv gärna lite om hur du upplever dom på musik och film om du har lust ☺

#52

Postad 21 augusti 2016 - 19:45

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Har ägt, vart ju den lilla uppgraderingsdjävulen igen, så ett par JBL M2 beställdes.

4429 är grym, gjorde allt rätt i mina öron. Inga problem att spela högt till film, musik det var en ren fröjd.

Det som jag tycker är ju att de förtjänar en eller två bra subbasar, för så djupt går de ju inte, det märks vid filmtittande. Men å andra sidan så det som de levererar låter kanon. Och subb ska du ju ha? :)

Jag tycker de spöar det mesta, och absolut i sin prisklass, speciellt i spelglädje. Köra musik live är underbart, alla typer av musik.

De förtjänar bra elektronik, speciellt DAC. Jag provade några olika och fann en favorit till slut.

Och så ser de ju coola ut med. :)

#53

Postad 21 augusti 2016 - 20:07

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Har ägt, vart ju den lilla uppgraderingsdjävulen igen, så ett par JBL M2 beställdes.
4429 är grym, gjorde allt rätt i mina öron. Inga problem att spela högt till film, musik det var en ren fröjd.
Det som jag tycker är ju att de förtjänar en eller två bra subbasar, för så djupt går de ju inte, det märks vid filmtittande. Men å andra sidan så det som de levererar låter kanon. Och subb ska du ju ha? :)
Jag tycker de spöar det mesta, och absolut i sin prisklass, speciellt i spelglädje. Köra musik live är underbart, alla typer av musik.
De förtjänar bra elektronik, speciellt DAC. Jag provade några olika och fann en favorit till slut.
Och så ser de ju coola ut med. :)

Har ägt, vart ju den lilla uppgraderingsdjävulen igen, så ett par JBL M2 beställdes.
4429 är grym, gjorde allt rätt i mina öron. Inga problem att spela högt till film, musik det var en ren fröjd.
Det som jag tycker är ju att de förtjänar en eller två bra subbasar, för så djupt går de ju inte, det märks vid filmtittande. Men å andra sidan så det som de levererar låter kanon. Och subb ska du ju ha? :)
Jag tycker de spöar det mesta, och absolut i sin prisklass, speciellt i spelglädje. Köra musik live är underbart, alla typer av musik.
De förtjänar bra elektronik, speciellt DAC. Jag provade några olika och fann en favorit till slut.
Och så ser de ju coola ut med. :)


Ja 4429 känner jag riktigt starkt för efter det man läst på nätet idag och speciellt efter det du nu skrev ☺

Måste vara riktigt gött ljud med låg förvrängning med dessa högtalare.

Såg att dom gått upp 14000kr i pris, tråkigt.

Vilken DAC blev det som du tillslut valde?

Och hur upplever du dina M2 mot 4429?

#54

Postad 21 augusti 2016 - 20:20

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag tror, absolut, att du kan pruta ordentligt på 4429. Som mycke annat så gick de upp iom dollarn(sa de), men jag har beställt saker efter för lägre pris än innan dollarn gick upp. Jag beställde M2'orna från Gear4Music, de har även svensk kundkontakt med. Jag vart ordentligt paff när de svarade på svenska faktiskt. :)

Jag valde Heed's DAC, låter så analogt och vinyl så det står härliga till.

M2'orna står i ett rätt stort rum, och de kan fylla rummet helt och fullt. Det är nog där 4429 kommer lite efter, men då menar jag i ett stort rum. Sen är stegen till dem rätt extrema tycker jag, så det gör sitt till med.

Men, jag tycker mycket om 4429.

Var bor du? Bor du i/runt Stockholm kanske Septon har 4429 inne, M2 tror jag iaf att de har inne nu. Jag vart erbjuden demo där när jag var i kontakt med dem.

#55

Postad 22 augusti 2016 - 08:15

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Japp några överpriser till gnidna återförsäljare är inget jag bjuder på ☺

Ok jag ska kolla med dom om dom kanske kan ta hem/sälja 4429.

Jag bor i Göteborg men har tänkt att ringa och prata med Septon idag och ta reda på lite mer saker.

M2 lär vara en riktigt mäktig upplevelse!
Hur stort rum kör du M2 i förresten?

#56

Postad 22 augusti 2016 - 12:20

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 1
Hör med Gear4Muaic med ang 4429, då får du en liten vägvisning var de ligger utomrikes. Det var där jag handlade M2, men Septon är ok att ha att göra med oxå.

M2'orna har strax över 120 kvadrat att spela i, en hel övervåning i princip.

Berätta hur det går. :)

#57

Postad 22 augusti 2016 - 12:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Ett 3st 4429 i baffelvägg, PORR!



#58

Postad 22 augusti 2016 - 18:09

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Halloj,

Idag har jag växlat lite mail med Gear4Music angående JBL 4429, personen jag skrev med (på svenska) skulle kolla med inköpsavdelningen om dom kan hjälpa mig ☺ jag hoppas på det och samtidigt på bra pris isf.

Septon har jag inte hunnit ringa till idag, får bli senare i veckan.

120kvm ja det är stort! ☺ bio och musikrummet i mitt hus är på 28kvm.

Ett 3st 4429 i baffelvägg, PORR!


INSTÄMMER!! ☺

#59

Postad 23 augusti 2016 - 18:11

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Idag har jag fått svar från Gear4Music, och dom tar inte in eller säljer JBL 4429.

 

Däremot så har jag hos en svensk hifi-återförsäljare fått ett riktigt bra pris på Array 800 och 880.

 

Och ska nu fortsätta att kolla upp vad för priser man kan få 4429 för här på hemmaplan.

 

Sen ska jag även försöka få till en demo på LSR 708ì ☺

 

Sen ska jag på mässan i Göteborg....

 

....och SEN blir det att välja modell och handla!

 

☺ jakten är halva nöjet.



#60

Postad 23 augusti 2016 - 18:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Idag har jag fått svar från Gear4Music, och dom tar inte in eller säljer JBL 4429.

 

Däremot så har jag hos en svensk hifi-återförsäljare fått ett riktigt bra pris på Array 800 och 880.

 

Och ska nu fortsätta att kolla upp vad för priser man kan få 4429 för här på hemmaplan.

 

Sen ska jag även försöka få till en demo på LSR 708ì ☺

 

Sen ska jag på mässan i Göteborg....

 

....och SEN blir det att välja modell och handla!

 

☺ jakten är halva nöjet.

Det ska bli Riktigt spännande att följa :)



#61

Postad 24 augusti 2016 - 08:38

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Kom precis på att även de nya SCL-3 och 4 också ligger i samma prisklass ungefär.

 

Hur coolt hade det inte varit med en sådan LCR front? ☺

 

Dock har jag aldrig tidigare byggt eller haft en baffelvägg, så isf så måste jag även räkna in den biten och hur den ska konstrueras på rätt sätt.


Redigerat av Synthesis, 24 augusti 2016 - 08:39.


#62

Postad 24 augusti 2016 - 08:57

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Det här börjar spåra ur, iaf i tanken ☺

 

Tänk er ett system med 3xSCL-4 i fronten, 4xLSR 705i som surround, 4xSCL-3 som Atmos, 2xS4S subwofer mellan de främre LCR, 2xVelodyne 18" DD+ för djupbasen.

 

Vilken dröm uppsättning!



#63

Postad 24 augusti 2016 - 09:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Sitter vid ett engelskt tangentbord just nu,

En baffelvagg ar inte direkt svar att konstruera. Det som kan ge problem eller iaf extra job ar om hogtalrna ar av djupare modell.

Ta tex Procella som inte bygger speciellt mycket pa djupet, dar ar det bara att regla upp nagon cm ifran den bakrevaggen.

 

Minns jag ratt sa star min baffelvagg unger 60-70cm framfor den bakrevaggen och att bara gora hal for hogtalarna kanns som ett halvjobb. Sa var hogtalare star I sin egen lada och utrymmet mellav vaggarna ar fylld med isolering.



#64

Postad 24 augusti 2016 - 09:36

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Det här börjar spåra ur, iaf i tanken ☺

Tänk er ett system med 3xSCL-4 i fronten, 4xLSR 705i som surround, 4xSCL-3 som Atmos, 2xS4S subwofer mellan de främre LCR, 2xVelodyne 18" DD+ för djupbasen.

Vilken dröm uppsättning!


:)

Nu börjar du närma dig. Kalas.

#65

Postad 24 augusti 2016 - 11:52

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hehe ☺ 

 

Angående baffelvägg och SCL-3/4 så bygger ju dessa högtalare väldigt lite på djupet och har en egen medföljande låda.

 

Så kan ju bli rätt smidigt om man vill rent utrymmesmässigt ☺

 

 

Ja ovan nämnda system är en våt dröm!



#66

Postad 24 augusti 2016 - 11:58

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Frågan är ju vilken högtalare utav 708i, SCL-3 och 4, Array 800 och 4429 som man ska satsa på.

 

Rent spontant så är enligt mig 7-serien och SCL de snyggaste och modernaste valen, och har identiska diskanter.

 

Och 4429/Array de lite mer klassiska robusta valen.

 

Samtliga fem modeller skulle jag tro är ett väldigt bra val inför en riktigt fet ljuduppsättning, och priserna är nästan identiska, fruktansvärt svårt att få lyssna på samtliga just nu.

 

Mycket pengar är det också.


Redigerat av Synthesis, 24 augusti 2016 - 12:16.


#67

Postad 24 augusti 2016 - 16:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Frågan är ju vilken högtalare utav 708i, SCL-3 och 4, Array 800 och 4429 som man ska satsa på.

 

Rent spontant så är enligt mig 7-serien och SCL de snyggaste och modernaste valen, och har identiska diskanter.

 

Och 4429/Array de lite mer klassiska robusta valen.

 

Samtliga fem modeller skulle jag tro är ett väldigt bra val inför en riktigt fet ljuduppsättning, och priserna är nästan identiska, fruktansvärt svårt att få lyssna på samtliga just nu.

 

Mycket pengar är det också.

4429 har jag inte hört sååå mycket på och 7 serien har jag inte ens sett irl.

Array spelar i mina öron  mer "rock & roll" eller busigt jämfört mot 4429. 4429 har inga direkta monitor egenskaper som man lätt kan tro med dom blåa frontarna men lite stramare är den. Array hornet sprider inte ens i närheten av vad 4429 gör och det är positivt för rummets egenskaper påverkar inte lika mycket.

För att 7 serien ska komma till rätta så ska man go All out med slutsteg o mjukvara och det i sig kostar lite till.

Med mjukvaran kan du justera runt som du själv vill för passande återgivning.

 

Alla dessa val!!



#68

Postad 24 augusti 2016 - 18:52

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ah precis, jag blir helt snurrig i bollen av detta, höstens hifi-feber har slagit till med brutal kraft! ☺

Sen har jag en bättre hälft som tycker att mina prioriteringar är dåliga ☺

#69

Postad 24 augusti 2016 - 18:56

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Vad på ett ungefär skulle ett komplett "mjukvaru paket" till tex 7-serien kosta i pengar?

Om man räknar bort deras egna slutsteg och kör med egna. (Vill inte ha fläktar i slutstegen då stegen kommer stå i musikrummet)


Redigerat av Synthesis, 24 augusti 2016 - 20:52.


#70

Postad 25 augusti 2016 - 06:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ah precis, jag blir helt snurrig i bollen av detta, höstens hifi-feber har slagit till med brutal kraft! ☺

Sen har jag en bättre hälft som tycker att mina prioriteringar är dåliga ☺

Tyvärr har dom också oftast rätt i vad dom säger :(

 

Vad på ett ungefär skulle ett komplett "mjukvaru paket" till tex 7-serien kosta i pengar?

Om man räknar bort deras egna slutsteg och kör med egna. (Vill inte ha fläktar i slutstegen då stegen kommer stå i musikrummet)

Bra fråga, jag håller på att ladda ner den nu och jag misstänker att den inte kostar något utan att priset för mjukvaran ligger i produkterna som den fungerar med. Dom som bygger egna M2:or och har random PEQ:s använder dom kalibreringskurvor som ligger ute på nätet.

 

*edit*

BSS/Harman Architect ska du klara dig utan om jag har förstått allt rätt.

 

*edit igen*

För att vara riktigt säker ta ett snack med Septon :)


Redigerat av johan b-lund, 25 augusti 2016 - 06:49.


#71

Postad 25 augusti 2016 - 13:09

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Japp dom brukar ju ha rätt faktiskt ☺


Jo själva mjukvaran ska kosta/eller inte gå att köpa/ladda ner till JBL och deras Synthesis och Promodeller.

Men jag undrar vad själva apparaten/försteget kostar som man lägger in filerna i, och vilka olika modeller man kan välja mellan.

Ja jag får ringa Septon! ☺

#72

Postad 25 augusti 2016 - 13:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Japp dom brukar ju ha rätt faktiskt ☺


Jo själva mjukvaran ska kosta/eller inte gå att köpa/ladda ner till JBL och deras Synthesis och Promodeller.

Men jag undrar vad själva apparaten/försteget kostar som man lägger in filerna i, och vilka olika modeller man kan välja mellan.

Ja jag får ringa Septon! ☺

För 7 serien så ska det räcka med slutstegen om jag har förstått det hela rätt.

Och man kan välja mellan single och bi-amp



#73

Postad 25 augusti 2016 - 15:01

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ja! ☺ för att N-slutstegen har detta inbyggt.

Men jag undrar vilken låda man kan köpa när man enbart vill åt allt förutom just slutstegen ☺ finns ju massor av olika modeller, och undrar även vad dom kostar.

#74

Postad 25 augusti 2016 - 15:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ja! ☺ för att N-slutstegen har detta inbyggt.

Men jag undrar vilken låda man kan köpa när man enbart vill åt allt förutom just slutstegen ☺ finns ju massor av olika modeller, och undrar även vad dom kostar.

Vet inte ens om JBL har det.

 

 

Septon!

;)



#75

Postad 25 augusti 2016 - 16:02

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Har pratat med Septon nu, fick ALL information ☺

 

Skriver lite mer om detta senare!



#76

Postad 25 augusti 2016 - 18:49

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag blir galen! Har suttit och skrivit ett långt inlägg med all info om BSS BLU och samtalet med Septon och när jag ska skicka så låser sig allt och min text försvinner i cyberspace!



#77

Postad 25 augusti 2016 - 19:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kan inte låta bli....

 

Muahahaha

a2ca2fd14fa0b9d505ae42bca7eed9b9.jpg

 

 

 

F-n vad det suger när det händer!



#78

Postad 25 augusti 2016 - 19:49

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Haha 😃


Snabb sammanfattning om det viktigaste.

DSP-Controller heter och kallas "lådorna" i svensk folkmun ☺ äntligen har jag ett namn!

BLU-100 är en modell som skulle fungera för tex 7-seriens 705i/708i, 12 kanaler in och 8 ut, och går att bygga ut med en "break out box" BLU-BOB1 och så får man 8 kanaler till.

Priser.. 22000kr respektive 6500kr exkl moms!

Killen på Septon tyckte att nya 708i var riktigt bra!

Septon och andra sidan arbetar enbart med PRO modeller.

För Synthesis får man vända sig till htp.dk eller om det gäller mer generella frågor så kan man ju höra med någon utav de få svenska återförsäljarna.

Snart helg! ☺

#79

Postad 25 augusti 2016 - 20:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Då har du lite att gå på :)

Det var ganska länge sedan JBL delades upp o septon släppte consumer.

Efter det blev inget sig likt för JBL i Sverige :(

 

Här har du Blu-Bob1 och hans brödar.

IMG_blue.JPG_2_1_332JSU0U.JPG



#80

Postad 26 augusti 2016 - 05:57

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
😁😁😁😁😁

#81

Postad 06 september 2016 - 18:14

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

 Liten update bara  :)

 

Efter lite grundligare research om vilka högtalare jag ska köpa, som passar till rummets volym så har alternativen slutat på tre stycken serier, två utav dom helt nya!

 

*JBL LSR 705i/708i 

*Revel Performa3 M106

*Canton Reference 9K (eller möjligtvis kommande stativ-värsting Reference 9K Studio)

 

Så förutom högtalarna från anrika Harman Audio så har alltså ett par Tyska kandidater tagit en plats i listan.

 

Array 800 och 4429 har jag lämnat tanken på nästan helt nu, pga dess storlek och att de ej skulle passa mitt rum på ett fördelaktigt sätt.

 

Lite mer pengar kommer nu istället att slussas över till subwofers  :)



#82

Postad 06 september 2016 - 19:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0
Vad har du tankarna ang subs?


Jag har bara lyssnat på Revelerna och dom gör inte bort sig.
Dock gillar jag kopplingsmöjligheterna på Jbl,arna.
Du får ragga upp o ta en lyssning :)

#83

Postad 06 september 2016 - 20:05

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

På subfronten så ligger DD18plus bra till, men inget är hundra bestämt än.

 

Ja Revel ska tydligen vara väldigt bra, gillar utseendet också.

 

Hur menar du kopplingsmöjligheterna på JBL?

 

Massa demos är pågång!  :) och tänkt att avverka mässan först också.



#84

Postad 06 september 2016 - 21:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0
Att där finns korrigeringsfiler och att dessa även finns om man kör bi eller single amp.

#85

Postad 18 september 2016 - 09:13

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Var på mässan igår och la givetvis mest tid i JBL Synthesis rummet (helt klart den trevligaste upplevelsen på hela mässan enligt mig)

 

Dock körde dom ett 7.2 system och inte ett 7.2.4 som jag först fått för mig att dom skulle.

 

LSR708i som L/R, en SAM3 som C, och fyra stycken LSR705i som surround och dubbla S2S-EX 15" subwofers.

 

Ljudet var riktigt bra, detaljerat och totalt avslappnat i alla register även när volymen var på riktigt stark nivå.

 

Det enda som stör mig är då EQ/DSP-controllerna som kostar så barnsligt mycket om man ser till högtalarnas priser. 



#86

Postad 18 september 2016 - 11:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Håller med om att detta var en av de mer minnesvärda demo på mässan.

Lät riktigt bra och Nigel Stanfords video gjorde inte demon sämre. 



#87

Postad 18 september 2016 - 14:06

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Håller med om att detta var en av de mer minnesvärda demo på mässan.

Lät riktigt bra och Nigel Stanfords video gjorde inte demon sämre. 

 

 

Ja riktigt trevligt ljudklipp!



#88

Postad 18 september 2016 - 14:53

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0

Riktigt trevlig Demo de hade dukat upp. Detta gjorde mig bara mer säker på att det är JBL som gäller när jag ska bygga mitt bio rum. Frågan är bara om man vilken serie man ska välja :wacko: JBL Synthesis är ruskigt bra men också jäkligt dyra.



#89

Postad 18 september 2016 - 16:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag kan tyvärr inte åka upp i år men i Malmö så kördes det Atmos o Ref nivå, lika härlig upplevelse var gång.



#90

Postad 18 september 2016 - 16:23

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Riktigt trevlig Demo de hade dukat upp. Detta gjorde mig bara mer säker på att det är JBL som gäller när jag ska bygga mitt bio rum. Frågan är bara om man vilken serie man ska välja :wacko: JBL Synthesis är ruskigt bra men också jäkligt dyra.

 

 

Ja JBL är riktigt trevliga, låter totalt oansträngda på extrema nivåer, vilket är precis det jag eftersträvar.

 

Sen är ljudkvaliteten riktigt bra också.

 

JBL 7-serien (Pro/Synthesis) är det bästa man kan välja om man vill hålla ner priset men samtidigt inte missa kvaliteten. 

 

Men så är det ju det här med DSP-Controllern som kostar så löjligt mycket pengar, och ingen jag har pratat med verkar ha konkreta svar på om man måste köra med SDEC 3500 eller om det går lika bra utan, och köra med något billigare alternativ.


Jag kan tyvärr inte åka upp i år men i Malmö så kördes det Atmos o Ref nivå, lika härlig upplevelse var gång.

 

 

Trevligt värre!



#91

Postad 18 september 2016 - 16:49

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Denna serie lockar fram ett extremt "vill ha" begär....

Blir att fundera på hur jag/man vill göra.... 😢😢😢

#92

Postad 18 september 2016 - 17:00

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Denna serie lockar fram ett extremt "vill ha" begär....

Blir att fundera på hur jag/man vill göra....

 

 

Håller med!  :)

 

Känns som att när man väl ställt in siktet på JBL så finns ingen återvändo  ;)

 

Precis köpt mig en ny subwofer så kommer få spara lite innan jag kan handla nya fronthögtalarna.



#93

Postad 18 september 2016 - 17:04

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Håller med! :)

Känns som att när man väl ställt in siktet på JBL så finns ingen återvändo ;)

Precis köpt mig en ny subwofer så kommer få spara lite innan jag kan handla nya fronthögtalarna.

Jag har börjat bli riktigt nöjd med 2-kanals-riggen o va o hälsade på hos hembiobutiken. De hade just kalibrerat in Procella i deras rum......jäklars vilket ljud. Sedan hade de denna serie i deras projj-rum....ojojoj. vill Haaaaaa.

Det blir att bygga in hembion i nya väggen....

Redigerat av Unregistered5216151c, 18 september 2016 - 17:05.


#94

Postad 18 september 2016 - 17:50

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag har börjat bli riktigt nöjd med 2-kanals-riggen o va o hälsade på hos hembiobutiken. De hade just kalibrerat in Procella i deras rum......jäklars vilket ljud. Sedan hade de denna serie i deras projj-rum....ojojoj. vill Haaaaaa.

Det blir att bygga in hembion i nya väggen....

 

 

Ok så Hembiobutiken hade 7-serien 708i/705i uppe för demo?  Gbg eller Tokholm?  :)

 

Hur tyckte du att JBL presterade mot Procella? Lust att förklara lite hur du upplevde dom olika systemen?


Btw fin 2-kanals-rigg du har!



#95

Postad 18 september 2016 - 17:55

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Ok så Hembiobutiken hade 7-serien 708i/705i uppe för demo? Gbg eller Tokholm? :)

Hur tyckte du att JBL presterade mot Procella? Lust att förklara lite hur du upplevde dom olika systemen?


Det var i Tokholm...hahaha

Det som jag blev så glatt överraskad med Procella var hur ENORMT o stort det lät. Picko & Alex hade gjort ett fantastiskt jobb med kalibreringen.

Sedan gick vi in i deras "lilla" projj-demo rum, där stod JBL lite provisoriskt uppställt utan en uns till kalibrering gjord. Vi spelade inte högt eller direkt "på riktigt" men jäklar vilken detalj och vilken glädje. Men ska inte säga för mycket.
Är väldigt partisk när det kommer till JBL...🙄

Både de systemen är grymt bra på det de gör. Jag kan bara säga att jag på riktigt blev hysteriskt sugen på att kasta ut allt o börja om....

Så bra lät det.

Men Procella med MAD MAX.....det var ngt jag inte ens upplevt på bio

#96

Postad 18 september 2016 - 18:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Det är utav en anledning att både Procella och Synthesis kostar Multum.

Som Micke nämnde här ovan så hade det varit Ytterst intressant att kunna undersöka i hur mycket som ligger i elektroniken.

Jag vet ganska exakt vad Synthesis grejerna gjorde förr vilket mer eller mindre "bara" var en riktigt avancerad PEQ typ Minidsp/REW.

Dock är jag osäker på om sammarbetet med Trinnov redan finns med i dagen produkter.

 

Att kalibrera och att göra det rätt är så Jäkla viktigt att det inte kan understrykas nog med gånger.



#97

Postad 18 september 2016 - 18:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Jag körde Procella (P6/P5) mot JBL (708i/705i) i samma rum när jag hade dem för test för några veckor sedan innan jag skickade dem till HBB.

Ljudmässigt har de väldigt mycket gemensamt med en väldigt dynamisk återgivning. Procella har sin "bioaktiga" ljudkaraktär(måste upplevas) och JBL var något mer öppen(ljusare) vilket i vissa sekvenser kunde bli på gränsen till vasst i vårt rum.

JBL kräver alltså ett i övre registret mer akustiskt dämpat rum medan Procella lite mindre och möjligen då mer diffusion istället.

Körde JBL med deras egna steg (med eq) men provade dem också utan för att veta hur de står sig med en vanlig receiver.

JBL spelar mycket fylligare än Procella om man inte skär bort basen, vilket i en biorigg normalt inte har någon inverkan.

Den stora fördelen för Procella är formatet som inte alls kräver en lika djup baffelvägg.

Fantastiska högtalare för film, vilken som, och det är tycke och smak samt möjligheter i rummet som bör avgöra vilka som är rätt val.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#98

Postad 18 september 2016 - 18:36

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

 

 

Att kalibrera och att göra det rätt är så Jäkla viktigt att det inte kan understrykas nog med gånger.

Amen på det!!

 

Svårt att i ord beskriva skillnader på ett kalibrerat vs okalibrerat system...måste upplevas. . .ganska kul att se ansiktsuttrycken på folk man visar det för :)



#99

Postad 18 september 2016 - 18:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag körde Procella (P6/P5) mot JBL (708i/705i) i samma rum när jag hade dem för test för några veckor sedan innan jag skickade dem till HBB.

Ljudmässigt har de väldigt mycket gemensamt med en väldigt dynamisk återgivning. Procella har sin "bioaktiga" ljudkaraktär(måste upplevas) och JBL var något mer öppen(ljusare) vilket i vissa sekvenser kunde bli på gränsen till vasst i vårt rum.

JBL kräver alltså ett i övre registret mer akustiskt dämpat rum medan Procella lite mindre och möjligen då mer diffusion istället.

Körde JBL med deras egna steg (med eq) men provade dem också utan för att veta hur de står sig med en vanlig receiver.

JBL spelar mycket fylligare än Procella om man inte skär bort basen, vilket i en biorigg normalt inte har någon inverkan.

Den stora fördelen för Procella är formatet som inte alls kräver en lika djup baffelvägg.

Fantastiska högtalare för film, vilken som, och det är tycke och smak samt möjligheter i rummet som bör avgöra vilka som är rätt val.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Bra input Marcus!

Att 7 serien är monitorer medför ett och annat.



#100

Postad 18 september 2016 - 19:36

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag körde Procella (P6/P5) mot JBL (708i/705i) i samma rum när jag hade dem för test för några veckor sedan innan jag skickade dem till HBB.

Ljudmässigt har de väldigt mycket gemensamt med en väldigt dynamisk återgivning. Procella har sin "bioaktiga" ljudkaraktär(måste upplevas) och JBL var något mer öppen(ljusare) vilket i vissa sekvenser kunde bli på gränsen till vasst i vårt rum.

JBL kräver alltså ett i övre registret mer akustiskt dämpat rum medan Procella lite mindre och möjligen då mer diffusion istället.

Körde JBL med deras egna steg (med eq) men provade dem också utan för att veta hur de står sig med en vanlig receiver.

JBL spelar mycket fylligare än Procella om man inte skär bort basen, vilket i en biorigg normalt inte har någon inverkan.

Den stora fördelen för Procella är formatet som inte alls kräver en lika djup baffelvägg.

Fantastiska högtalare för film, vilken som, och det är tycke och smak samt möjligheter i rummet som bör avgöra vilka som är rätt val.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Tack för trevlig input i ämnet!

 

Hur fungerade JBL utan deras N-slutsteg då? En rätt kalibrerad högtalare/uppsättning är ju alltid rätt, så jag undrar hur dom presterade med en vanlig reciver, är det mer än själva kalibreringen/EQn som spelar in på 7-serien? Alltså att högtalarnas egna filter inte håller måttet?

 

Och en fråga till, har du samma möjligheter i N-slutstegen som i SDEC 3500? Om inte, vad skiljer?


Redigerat av Synthesis, 18 september 2016 - 19:46.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.