Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare som låter bra i hela rummet

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 december 2020 - 14:27

Storten
  • Storten
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
När det kommer till musik i ett par stereo högtalare och eventuellt en sub har jag förstått det som att rummet och placeringen av högtalarna är avgörande för slutresultatet. Att man ska placera sig själv i en stol mitt i mellan högtalarna.

Jag kan befinna mig i soffan i en del av rummet, i fåtöljen i en annan del av rummet, vid köksbordet eller ståendes i köket (öppen planlösning) lagandes mat. Ibland även liggandes på vardagsrumsmattan. Generellt är jag mellan 2 till 8 meter från högtalarna.

Är highend hifi lite förgäves då? Då jag bryter mot fundamentala spelregler?

Finns det högtalare som spelar bättre i hela rummet och både ner mot golvet och 180 cm upp när man står?

#2

Postad 31 december 2020 - 14:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Inte hört dem själv, men Bremen 3D8 ska funka bra så. Blir dessutom rätt diskreta monterade på väggarna.

 

Finns ett par begagnade på Blocket: https://www.blocket....talare/92936010



#3

Postad 31 december 2020 - 14:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Konstruktören själv, Peter Steindl, är rätt aktiv på faktiskt.io En medlem som nyligen skaffat ett par har lagt lite bilder i den här tråden: https://www.faktiskt...t=4710#p2147853



#4

Postad 31 december 2020 - 14:59

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 082 inlägg
  • 0

Stig Carlsson försökte göra rundstrålande högtalare och började de med det redan på 1950-talet. Hur bra han lyckades med det kan diskuteras men det finns som byggsats på Hifi kit för 9990 kr paret och heter "Carlsson OA-5 MMX".Det är de närmaste de du vill ha jag kan tänka mig. Annars är flera högtalare ett annat alternativ.



#5

Postad 31 december 2020 - 15:02

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Jag tycker att du ska titta på rundstrålande högtalare, t ex MBL, Duevel, German Physics etc. 

 

De har ofta ett stort luftigt ljud som fyller rummet mer än vad direktstrålande högtalare gör eftersom de sänder ut ljud åt alla håll. 

 

Sen är det förstås en fråga om tycke och smak om man gillar den typen av ljud men jag gillar det absolut.

 

De märken jag givit exempel på är highend allihop

 

Mvh,

 Ingvar



#6

Postad 31 december 2020 - 16:24

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Sonab och Carlsson är väl rätt svårt att köpa nytt. 

Kolla Larsen finns i 3 olika storlekar även begagnade ibland. 

 

Alternativt Ohm Walsh från andra sidan atlanten 

https://ohmspeaker.com/speakers/



#7

Postad 31 december 2020 - 20:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0
Mirage omni.

#8

Postad 02 januari 2021 - 22:23

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Mirage alla dagar i veckan.



#9

Postad 03 januari 2021 - 06:31

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Mirage M eller OM-serien är "b"ipolhögtalare och sprider lite bredare än konventionella burkar. M1(de största) kostade kring 100.000kr nya, finns idag beggat runt 10.000kr. Även deras M3 och M5 låter superfint. Dock behöver de gott om kräm, runt 2*200W @8ohm RMS 20-20khz från förstärkaren. Även Mirage OM-serien är grymt fina. De har en inbyggd stärkare för basen och således lättare för en stärkare att driva.

 

Annars har du fått många fina exempel ovan, speciellt från Ingvar. Det man vinner med de s.k. rundstrålande är en bred ljudbild som för somliga blir alldeles för mjuk och saknar eventuellt den där käftsmällen i transienterna. En del av det går att justera med akustik och placering.

 

Lycka till, berätta hur resan fortlöper. 


Redigerat av PML73, 03 januari 2021 - 11:31.


#10

Postad 03 januari 2021 - 08:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 949 inlägg
  • 0

Mirage M eller OM-serien är dipolhögtalare och sprider lite bredare än konventionella burkar. M1(de största) kostade kring 100.000kr nya, finns idag beggat runt 10.000kr. Även deras M3 och M5 låter superfint. Dock behöver de gott om kräm, runt 2*200W @8ohm RMS 20-20khz från förstärkaren. Även Mirage OM-serien är grymt fina. De har en inbyggd stärkare för basen och således lättare för en stärkare att driva.

 

Annars har du fått många fina exempel ovan, speciellt från Ingvar. Det man vinner med de s.k. rundstrålande är en bred ljudbild som för somliga blir alldeles för mjuk och saknar eventuellt den där käftsmällen i transienterna. En del av det går att justera med akustik och placering.

 

Lycka till, berätta hur resan fortlöper. 

Rättelse, Bipol inte dipol :)



#11

Postad 03 januari 2021 - 08:50

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Rättelse, Bipol inte dipol :)


Ah, givetvis... +/- skratt

Redigerat av PML73, 03 januari 2021 - 08:51.


#12

Postad 03 januari 2021 - 11:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 949 inlägg
  • 0

Det låter som att du hittar på andra saker (slölyssnar) när du inte sitter i sweet spot?

Då tycker jag absolut att du ska satsa på "normala" högtalare.

Annars blir alla placeringar en kompromiss och i ärlighetens namn så är inte rundstrålande högtalare så jäkla bra på att sprida bra stereo ljud över stora ytor.



#13

Postad 03 januari 2021 - 12:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller med JB-L då det finns fördelar med vanliga högtalare och inte minst ett större utbud. Att man har ett annat spridningsmönster med dipoler och bipoler betyder ju inte att man får en bra stereoupplevelser på alla platser i ett större rum. Att spela högt för att få ut ljudet i hela huset eller lägenheten kan ju ha negativ inverkan på andra i boendet möjligen och frågan är om kan acceptera att ljudbilden blir vad den blir i köket om man bara skruvar upp volymen när man är där.

Vettigt stereoljud får du bara om köksdelen är rätt placerad oavsett vilken variant på högtalare du köper.
Alternativet är som jag ser det att skaffar en eller flera kompakta lösningar för ljud som kan användas t.ex. i köksdelen. t.ex Naim Muso eller liknande.

 

Alternativet är att ha en förstärkare med olika zoner (hembioreceiver) eller integreradförstärkare med dubbla uppsättningar högtalarutgångar typ Luxman mfl. Denna lösning förutsätter då att du har fler än ett par högtalare och att dessa placeras på bästa sätt för att uppnå önskat resultat.
 


Redigerat av Blåtand, 03 januari 2021 - 12:05.


#14

Postad 03 januari 2021 - 12:06

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Har inte så mycket erfarenhet av dessa men det lilla jag lyssnat på Totem så verkar deras sweet spot vara i hela rummet även om man vänder högtalarna mot väggen.

Jag ska inom 6 månader flytta och då blir det nya vägghängda högtalare och kommer då undersöka Totem mer ordentligt innan köp men det lilla jag hört så låter det ju galet bra. Tyvärr löjligt dyra men det verkar ju som dom smakar och då får det kosta.



#15

Postad 03 januari 2021 - 12:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har inte så mycket erfarenhet av dessa men det lilla jag lyssnat på Totem så verkar deras sweet spot vara i hela rummet även om man vänder högtalarna mot väggen.

Jag ska inom 6 månader flytta och då blir det nya vägghängda högtalare och kommer då undersöka Totem mer ordentligt innan köp men det lilla jag hört så låter det ju galet bra. Tyvärr löjligt dyra men det verkar ju som dom smakar och då får det kosta.

Vilka Totem avses?



#16

Postad 03 januari 2021 - 13:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Har inte så mycket erfarenhet av dessa men det lilla jag lyssnat på Totem så verkar deras sweet spot vara i hela rummet även om man vänder högtalarna mot väggen.

Jag ska inom 6 månader flytta och då blir det nya vägghängda högtalare och kommer då undersöka Totem mer ordentligt innan köp men det lilla jag hört så låter det ju galet bra. Tyvärr löjligt dyra men det verkar ju som dom smakar och då får det kosta.

 

Ja de större(trots att de är förhållandevis små) drar iväg ordentligt í pris. Kanske skulle ha slagit till när de var på rea 20% förra årets mässhelg i Sthlm.  :wub:  :o



#17

Postad 03 januari 2021 - 13:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Blåtand,

 

i topic läste jag att killen önskar välljud i de flesta platser med enklare lösning. Därav bipoltips. För egen del gillar jag hellre direktstrålande dito.  :)


Redigerat av PML73, 03 januari 2021 - 13:27.


#18

Postad 03 januari 2021 - 14:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med mina Larsen 6 som verkar vara ungefär det TS söker.



#19

Postad 03 januari 2021 - 15:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Mirage Omni kallar sina för Omnipolära, även om det kanske är ett ord dom hittat på för marknadsföring så ser dom en del annorlunda ut jämfört med OM.

 

Bifogad fil  index.jpg   5,09K   0 Antal nerladdningar

 

 

Fanns som satelliter som var de jag hörde. Man kunde stå en god del till sidan utan att ljudet förändrade sig. Kommer ihåg att de var mjuka och sköna i ljudet (inte perfekt för seriös knivskarp lyssning då, men bra för chill).

 

https://hometheaterr...akers-reviewed/



#20

Postad 05 januari 2021 - 20:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Vilka Totem avses?

 

Dom jag tänkte på var Tribe Tower. Jag är intresserad av Tribe 3 som verkar vara av samma kaliber som Tower fast vägghängda.

 

Jag har inte så mycket erfarenhet av dom, bara lyssnat 15-30 min på lite olika Totem men det var ju helt löjligt vad dom prestera med tanke på hur fjuttiga dom ser ut.

 

Ja de större(trots att de är förhållandevis små) drar iväg ordentligt í pris. Kanske skulle ha slagit till när de var på rea 20% förra årets mässhelg i Sthlm.  :wub:  :o

 

 

Det verkar som att man ska försöka tajma in black friday, verkar sjunka i pris den tiden av året dom senaste åren.



#21

Postad 11 januari 2021 - 17:18

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

En video om Totem som är informativ.

 

Jag är så sjukt sugen på att få lyssna mer på dessa högtalare men jag har aldrig tid att åka till en butik för att lyssna  <_<

 

 

https://www.youtube....h?v=il19kNm8ZOY



#22

Postad 11 januari 2021 - 18:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Dom jag tänkte på var Tribe Tower. Jag är intresserad av Tribe 3 som verkar vara av samma kaliber som Tower fast vägghängda.

 

Jag har inte så mycket erfarenhet av dom, bara lyssnat 15-30 min på lite olika Totem men det var ju helt löjligt vad dom prestera med tanke på hur fjuttiga dom ser ut.

 

Det verkar som att man ska försöka tajma in black friday, verkar sjunka i pris den tiden av året dom senaste åren.

 

Tribe 3 låter helt sjuuuukt bra och neutralt, i brist på bättre ord. De är inte lika stora i ljudklangen som golvarna. Jag har lyssnat på tribe 3 i ett hembiosystem. Tillsammans med de mindre KIN. Kanske renaste diskant jag hört, lätt i par eller bättre än Revel F30(gamla minnen). Superskarp och njutbar återgivning i diskanten. Öppet och ärligt är minnet. Jag är intresserad av Elemental Earth och Metal v2. Upplevelsen av Metal v2 på samma dag som MBL101 är att Metal låg i samma liga. Och att i ärlighetens namn så är Metal v2 hellre önskvärd hemma hos mig.  :wub:  :lol:



#23

Postad 11 januari 2021 - 20:42

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Tribe 3 låter helt sjuuuukt bra och neutralt, i brist på bättre ord. De är inte lika stora i ljudklangen som golvarna. Jag har lyssnat på tribe 3 i ett hembiosystem. Tillsammans med de mindre KIN. Kanske renaste diskant jag hört, lätt i par eller bättre än Revel F30(gamla minnen). Superskarp och njutbar återgivning i diskanten. Öppet och ärligt är minnet. Jag är intresserad av Elemental Earth och Metal v2. Upplevelsen av Metal v2 på samma dag som MBL101 är att Metal låg i samma liga. Och att i ärlighetens namn så är Metal v2 hellre önskvärd hemma hos mig.  :wub:  :lol:

 

 

Galet dyra bara  :P

 

Här är ett annat klipp på dina älsklingar  :lol:

 

https://www.youtube....h?v=FtWYCWVZCRE

 

 

Tribe 3 har ju tyvärr inte samma diskant som golvarna eller Tribe 5 tyvärr. Tribe 5 är aningen för stora imo. Men jag måste iväg och lyssna på Tribe 3 och 5 samt även Tribe 1 eller 2 som är snyggare, billigare, frågan är bara om dom låter tillräckligt.

 

 

Bara som en jämförelse, jag och min blivande sambo köpte en säng i helgen, ville köpa nåt riktigt bra så jag gjorde research och kom fram till att Norska sängmärket Jensen var det shit, kosta 40 000:-. Vi åker till en butik och och tittar och testar, får bra hjälp av säljare och har nästan bestämt oss. Sen  nämner säljaren Carpe Diem, nämnde några fördelar med Carpe Diem men dom kostar det dubbla. Inte värt tänkte jag, Carpe är överskattat jag vill ha en Jensen.

Innan vi lämna butiken för att tänka på saken (detta var för 2 veckor sedan) så gick vi förbi en Carpe på vägen ut, jag frågade vilken Carpe säljaren rekommenderade, säljaren pekade på Carpe Diem Sandö för 80 000:-, vi la oss i den sängen, sen var det kört  :wub:  Hur mycket skillnad kan det vara på två värstingsängar genom att bara ligga i 5 minuter och jämföra, det VAR skillnad.

 

Jag åkte tillbaka helgen efter med fokus på Carpe Diems Sandö, babbla med en annan säljare, testade klämde gungade. Jag kan inte riktigt stå ut med tanken på att köpa det näst bästa och sedan ligga där och tänka att jag kanske ändå borde köpt Carpe, ligga och där och vänta 20år att den säng man köpt är kass och behöver bytas ut. Så nu i lördags åkte vi tillbaka, tjejen fick prova den i lugn och ro och göra sin åsikt hörd, sen så slog jag till på en dubbelt så dyr säng än den jag tänkt från början  :lol:  :D

 

Jag tänker lika dant med Totem här, vill inte vara dumsnål.



#24

Postad 02 februari 2021 - 20:49

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Idag var jag och lyssnade på Totem, tyvärr hade dom det lite stökigt i biorummet så jag fick mest lyssna på en modell som jag inte är intresserad av. I stora lyssningsrummet fick jag lyssna på Tribe men i biorummet hade dom bara Kin mini Flex uppsatt, 7.1.

 

Totem-Kin-Mini-Flex-Black.png

 

Det var sjukt jäkla bra ljud från dessa små fjuttar men däremot så var centern ganska så klen, snubben i butiken bytte då ut den mot Tribe 3 och centern fick betydligt bredare och djupare ljudbild.

 

Ljudet är väldigt behagligt, även när det är högt så känns det inte ansträngt att lyssna på.

Kin mini Flex kostar 5 papp styck vilket är mycket när man ser på storlek, inte större än en större limpa bröd. Dessa ser billiga ut men att köpa dessa som ett 5.1 system går ju på 25 000:- plus sub  :blink:  Det är ju jäkligt bra ljud men skulle ändå rekommendera en bättre center för där kändes Flex begränsad.

Skulle jag köpa Totem och försöka komma billigt undan så skulle jag köpa 4st Flex + 1st Tribe 3 = 45 000:-

 

Jag kommer troligen köpa 3st Tribe 3 = 75 000:-. Sjukt mycket pengar och det kan vara så att 4st Flex + 1st Tribe duger gott och väl.

 

Fick även lyssna lite snabbt på Totem Tribe Sub, den lät ju inte helt fel den heller, fin bas utan att den vibrera allt runt omkring men 28 000:- är ju ganska svettigt.  :wacko:

 

totem-tribe-sub-vit.jpg





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.