Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den stora rumpskakar/buttkickertråden, alla modeller

379 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2012 - 09:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tänkte att vi skulle passa på att samla SAMTLIGA buttkickers i en och samma tråd. Jag har just fått hem buttkicker lfe, dessa ska jämföras mot dubbla miniquakes som jag har fått låna och ses mot dom vanliga basspump III, ett par som jag äger.

jag börjar med en kort recension av basspump.
Dessa skakare kan monteras överallt, men jag rekommenderar att dom i omodifierad version skruvas fast nära platserna där du vill ha skaket, ex kanterna på soffan istället för mitt i.

dom är inte speciellt kraftfulla, men hela soffan vibrerar av dom. låg effekttålighet, vilket innebär att man bottnar dom ganska snabbt med vilken förstärkare som helst egentligen. som billig bioupplevelse med skak så må jag rekommendera dessa, men enbart till film, dom är inte musikaliska alls, då jag upplever att dom har ett på och ett avläge mer eller mindre. detta innebär att antingen skakar dom eller så skakar dom inte.

går jag över till dubbla miniquakes så kostar dom ju en hel del mer pengar, men vad får man?
dom här sakerna är inte stora, man får bilden av att dom är betydligt större än dom faktiskt är. dom levereras med en sorts adapter, vilket innebär att man kan installera dom så att dom skakar upp och ner istället för sidledes, som man måste installera basspumpsen.

dessa skakare skakar mycket längre ner, och "spelar" i olika hz. man märker lätt när det är högre och lägre frekvenser som spelas till dom, och dom är mycket mycket bra.

dom här skakarna passar enl mig (efter att ha kört dom i fem filmer och kanske lika många timmar musik) bäst till musik. tro't eller ej, men jag har upplevt att filmbas är ganska ojämn, eller så avslöjar dessa skakare ojämnhet i basen.

i cloverfield så blev skakandet inte jämnt som det var med basspumpsen, utan istället blev det ett hav av olika snabba vibrationer som kändes... märkligt får man nog kalla det. det kändes märkligt. basen uppfattades inte så som jag upplever att den borde uppfattas. skakarna avslöjar basljud väldigt tydligt, och av denna anledning så har jag upplevt att dom passar bättre som musikkomplement, otroligt nog.

till musik spelar dessa perfekt, dom spelar precis som min bas, det känns exakt så som man tänker att basen ska kännas och så som basen hörs, mycket exakt. min subwoofer är en svs pc13u, så den kan hänga med lika djupt som skakarna. denna kombination gör att du upplever bas på ett helt annat sätt i musiken, och det är en näst intill surrealistisk känsla eftersom kroppen säger att basen spelas så sjukt högt så att soffan skakar medans öronen säger att basen är ganska lugn.

av denna anledning så måste jag alltså säga att dessa skakare -även fast dom är bättre på allt än basspumps- inte är ett par riktiga basskakare till film, i min upplevelse. dom är helt enkelt för musikaliska. kan man beskriva något som inte låter som för musikaliskt? ja, tydligen.

efter dessa korta recensioner så kommer jag att återkomma med huvudutmanaren till miniquakes, buttkicker lfe. dessa skakare är från amerika och är riktigt riktigt kraftfulla. tunga as, tror att dom väger ca 4 kilo styck, jag ska adaptera två stycken i min soffa och känna hur det känns till ett par filmer.

min förhoppning om dessa är att dom är rejält mycket svagare än miniquakes i sin musikalitet, skakare ska inte vara avslöjande i film -om jag får bestämma. det kommer att bli väldigt spännande att provköra dessa i vilket fall som helst.

som avslutning säger jag också att tråden inte bara handlar om dessa skakare, det finns en mängd olika där ute, och alla är välkomna i tråden.
shake on!

#2

Postad 21 januari 2012 - 11:55

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Kan dessa vara med? :P (kunde inte låta bli)

http://hefitness.se/...ess-shaker.html

#3

Postad 21 januari 2012 - 12:23

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Kul tråd.

Har själv Bass Pumps III som jag har tröttnat lite på, skaket räcker till men de går inte tillräckligt djupt och så har jag problem med den ena som skallrar som ett as vid vissa frekvenser (inte kunnat åtgärda problemet trots upprepade försök till ommontering).

Därför tänkte jag istället testa ett par Earthquake Miniquakes istället men blir ju lite skeptisk nu när du skriver att de inte fungerade så bra till film, hur högt upp i registret lät du dem spela?

#4

Postad 21 januari 2012 - 14:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Basspump skallrar som fan vissa frekvenser då dom har sin peak på dom frekvenserna, då bottnar dom och har sig. då sänker man volymen så löser sig det problemet.

Jag kör eb delning på 80hz på miniquakes, men dom ska inte spela så högt enl spec. enl hasse spelar dom högre än spec och jag litar på honom.

Miniquakes är fortfarande bättre än passpumps till film, men det är störande med dessa frekvensändringar. Får jag se prismässigt så är dom inte värda sitt höga pris i förhållande till billiga passpump, men dom slår passpump på alla fingrar.

Det blir intressant att köra med lfe i nästa vecka, i sverige är dom ju ytterligare ännu dyrare än quakes.

#5

Postad 21 januari 2012 - 16:06

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Nerviktning av basspumparna funkar faktiskt riktigt bra då man kan få dom att ruska på bra vid ca 20 hz,Utan extravikter pirrar dom ju mest vid 40hz.Eftersom dom jobbar på så låga frekvenser så funkar dom diskret och fint även när man spelar musik.Mina pumpar tyngde jag ner med 1,5kg extra och det blev mkt mer realistiska vibrationer än en standard pump.

#6

Postad 21 januari 2012 - 16:36

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag såg precis i den andra tråden om modifikationen med hantelvikter, såg ju sjukt lätt ut och verkar ju bra resultat så det tänker jag testa innan jag byter ut dem mot MiniQuake, då kanske skallret upphör också.

#7

Postad 21 januari 2012 - 23:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Skallret lär upphöra då den inte kommer ha 40hz-resonans/bottningen. körde tonmätare och den sa samma som individen ovan, dvs peak på ca 40.

#8

Postad 22 januari 2012 - 00:29

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det konstiga är att den ena av mina skallrar som fan medan den andra inte alls ger ifrån sig lika mycket missljud.

#9

Postad 22 januari 2012 - 07:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Skumt. båda mina skallrar loss samtidigt, vilket är märkligt om bara en av dina gör det. bra kvalitet på en? ;) den skallrar inte alls menar du? Aldrig, oavsetr effelt den får ta emot?

#10

Postad 22 januari 2012 - 10:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Nu har jag ju inte testat att maxxa den, men när den ena går lös så låter det inte alls lika mycket om den andra.

#11

Postad 23 januari 2012 - 20:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
tyvärr kan jag ännu inte ge en recension av buttkicker lfe då jag måste ha en signalförstärkare innan jag kan mata ut nog starkt ljud för att dom ska skaka. återkommer med andra ord. allt är dock installerat =)

#12

Postad 23 januari 2012 - 22:24

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Bra tråd Zartok! Själv har jag den stora earthquaken som skall installeras vid tillfälle, kan fylla på med mina upplevelser då.

#13

Postad 23 januari 2012 - 22:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Mer än gärna, det är ju ett intressant objekt då den kostar lite mer än en lfe men spelar nog riktigt bra. miniquakarna var super, men som sagt kanske lite väl duktiga :)

#14

Postad 24 januari 2012 - 20:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Postad bild
basspump vs kortlek.

Postad bild
quakes vs kortlek.

Postad bild
buttkicker lfe vs... ja, samma kortlek.

Postad bild
alla tre samtidigt

Postad bild
quake vs buttkicker lfe.

här ser man tydligt skillnad i storlek. tyngd ska vi inte tala om. miniquakes tror jag väger under ett kilo medans lfe väger... runt 4.5 kilo styck.

Postad bild
monterat i soffan.

nu ska jag även skriva att när jag maxade volymen för att få något ur buttkickersarna så knakade det till i min väldigt välbyggda soffa. ett fåtal sekunders skakning skakade sönder soffan, så jag kan ännu inte göra en rättvis recension förrän jag fått tag i couchmounts till lfe, samt en kraftig signalförstärkare.

#15

Postad 26 januari 2012 - 17:04

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Härlig tråd. Skriver så jag får mail om inlägg :)
Är sugen på mini quakes själv nämligen.

#16

Postad 26 januari 2012 - 18:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag kan tänka mig att miniquakes skulle passa bra i din stol faktiskt. buttkickers (märket) har en speciellt framtagen "gamer"-modell som skulle kunna vara något det med. vi vet däremot inte hur den presterar. miniquakes är däremot recenserade ovan =)

#17

Postad 27 januari 2012 - 10:11

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Jo, jag tror att den kommer att funka bra, det medföljer även en fästplatta till den som jag kan göra en fästanordning för i stolen och i min fåtölj för att enkelt kunna flytta mellan de två. Funderar dock på att snika och börja med att testa en basspump, kostar ju ingenting och då kan jag se om det är något för mig. Gillar jag det så kan jag gå direkt till en mini quake. Då har jag dessutom en extra över ifall någon går sönder.

Gamer modellen ligger på 129 dollar i usa med stärkare.
I sverige säljs den för 2300:- vilket känns väldigt dyrt. Den är ju dessutom svår att montera på olika sätt då den har en klämma för kontorsstol och liknande, så jag tror inte den blir så bra.

Redigerat av joakim123, 27 januari 2012 - 10:22.


#18

Postad 01 februari 2012 - 20:55

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Någon som vet om denna http://www.biospecia...24/224-10,.html är värd nästan dubbla priset mot Basspump 3?
Kanske inte bottnar på samma sätt då den tål mer effekt?
Är ute efter 6st buttkickers, en under varje fåtölj, så det blir 1314:- eller 2370:-

Redigerat av Cruentuz, 01 februari 2012 - 20:56.


#19

Postad 25 februari 2012 - 14:13

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Jag funderar på att införskaffa ett par


Har lite frågor på det.

Ska man ha 4 eller 8ohm?

Hur fasen kopplar man det hela? Funderar på att gå på loppis någon dag och se om jag kan hitta en billig stereoförstärkare, det lär väl funka? Vilka sladdar och hur kopplar jag den förstärkaren till min receiver?

Lite dumma frågor, måhända.

#20

Postad 25 februari 2012 - 16:11

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag funderar på att införskaffa ett par



Har lite frågor på det.

Ska man ha 4 eller 8ohm?

Hur fasen kopplar man det hela? Funderar på att gå på loppis någon dag och se om jag kan hitta en billig stereoförstärkare, det lär väl funka? Vilka sladdar och hur kopplar jag den förstärkaren till min receiver?

Lite dumma frågor, måhända.

Du kopplar in dom som vanliga högtalare.Och om du ska välja 4 eller 8 ohm beror på hur många du tänker koppla in på varje kanal,Ska du köra en på varje kanal är väl 8 Ohm att föredra,annars kan du seriekoppla 2 st på 4Ohm på varje kanal och dom blir då på 8ohm.Och du klarar dig med en billig stereoförstärkare :)Kör en Y split kabel från subutgången och in på stereoförstärkaren.

Redigerat av balagarba, 25 februari 2012 - 16:29.


#21

Postad 25 februari 2012 - 16:32

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Du kopplar in dom som vanliga högtalare.Och om du ska välja 4 eller 8 ohm beror på hur många du tänker koppla in på varje kanal,Ska du köra en på varje kanal är väl 8 Ohm att föredra,annars kan du seriekoppla 2 st på 4Ohm på varje kanal och dom blir då på 8ohm.Och du klarar dig med en billig stereoförstärkare :)Kör en Y split kabel från subutgången och in på stereoförstärkaren.


Så en Y-split från subutgången på min receiver in i stereoförstärkaren? Såg någon recension om att man kan köra dom på zone-2, men det kanske inte är rekommenderat?

Då blir det en tripp till loppisen nästa lördag :)

Edit: skulle annars en sådan här fungera:

Redigerat av Unregistered1552, 25 februari 2012 - 16:42.


#22

Postad 25 februari 2012 - 16:55

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Så en Y-split från subutgången på min receiver in i stereoförstärkaren? Såg någon recension om att man kan köra dom på zone-2, men det kanske inte är rekommenderat?

Då blir det en tripp till loppisen nästa lördag :)

Edit: skulle annars en sådan här fungera:


Jag splittade iaf subutgången till shakern men det funkar säkert med zon 2 också,Splittar du subutgången så skickar du ju bara basinfo till pumpen istället för hela frekvensområdet.Den där Lepai förstärkaren såg vek ut :wacko: Men baspumparna kräver iof inte så mycket effekt heller.

#23

Postad 25 februari 2012 - 17:05

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Jag splittade iaf subutgången till shakern men det funkar säkert med zon 2 också,Splittar du subutgången så skickar du ju bara basinfo till pumpen istället för hela frekvensområdet.Den där Lepai förstärkaren såg vek ut :wacko: Men baspumparna kräver iof inte så mycket effekt heller.


Får nog återkomma med kopplingen när jag väl införskaffat förstärkaren :)

Ja, vid en lite mer omfattande googling verkar inte den där lillen vara lite vek.

#24

Postad 11 mars 2012 - 22:43

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Sitter och ska dra en beställning nu. Vill bara se om jag fått det hela rätt med vilka sladdar som behövs.

1. Jag stoppar in en Y-split i subbens uttag på min primära Onkyo 709
2. 1 subkabel går till den vanliga subwoofern
3. 1 subkabel går från y-spliten till en annan y-split och in i Spark II

Det funkar, eller? :wacko:

Edit: har ju 2 subwooferingångar, då kan jag väl ha vanliga subwoofern i ena, och RCA > y-split > spark II i andra?

Fan va dum man känner sig.

Redigerat av Unregistered1552, 11 mars 2012 - 22:52.


#25

Postad 11 mars 2012 - 22:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Har du inte dubbla subutgångar på din receiver? Har du det behöver du ingen y-splitt i flrsta steget :)

#26

Postad 11 mars 2012 - 23:18

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Har du inte dubbla subutgångar på din receiver? Har du det behöver du ingen y-splitt i flrsta steget :)


Nej, jag kom på det :lol:

#27

Postad 13 mars 2012 - 22:54

Lolllooo
  • Lolllooo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har ett problem, som säkert är jättelätt att lösa...

Jag och min pojkvän har precis skaffat oss ett par rumpskakare, men vi kan inte få dom att skaka. Signal finns, för det känns att det hoppar till i soffan när man sätter igång dem.... Men sen är det stopp.
- Ja, alltså: Hur i hela friden får man igång dem så att de skakar?? Är de något i inställningar nånstans eller något simplare än det till och med? Hjälp! Vill få de att skaka!

#28

Postad 13 mars 2012 - 23:15

Lolllooo
  • Lolllooo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har en Onkyo 709a förresten...

#29

Postad 14 mars 2012 - 07:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Hur har du kopplat dem och har du subwoofer?

#30

Postad 14 mars 2012 - 08:32

Lolllooo
  • Lolllooo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hur har du kopplat dem och har du subwoofer?


Hejsan

Jag har en vanlig subwoofer också.

Subwoofern sitter i ett subwooferuttag och förstärkaren som (ska) driver basspumps sitter i det andra subwooferuttaget.

Det sitter en RCA från subwooferuttaget på Onkyon, som går till en y-splitkabel och in i en Spark II.

Som sagt, när jag sätter på Spark II durrar det till och slutar lika snabbt...

#31

Postad 14 mars 2012 - 09:13

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Tydligen är miniquakearna väldigt dyra hos bio spec(5490:-/par = 2745:-/st) kostar 2295:- hos hbb och "endast" 1695:- från Dustin http://www.dustinhom...duct/5010588053 ......för det är väl same shit


Förövrigt har jag 4st sinus live basspump III i min 3 soffa, hade en som lät illa å skramlade ett tag och kom fram till att det var gallret som sitter på den som hade lossnat lite, efter att jag tog bort det så blev det mycket mindre oljud.

Nu har jag blivit sugen på att byta upp mig till BS-100 buttkicker eller bass shaker BR-25 http://www.ljudia.se...r-br-25-p78444/ , dock verkar BS-100 gå ner mycket lägre i frekvens enligt spec.........men BR-25 väger mer(vilket känns som en fördel)

Redigerat av Unregistered68eeb4be, 14 mars 2012 - 09:30.


#32

Postad 14 mars 2012 - 14:05

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Har en Onkyo 709a förresten...


Hade samma problem. Det var så enkelt som att jag använda fel SW pre-out. Den korrekta sitter till höger när du tittar på baksidan, det till vänster är INTE korrekt B)

#33

Postad 14 mars 2012 - 18:37

Lolllooo
  • Lolllooo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hade samma problem. Det var så enkelt som att jag använda fel SW pre-out. Den korrekta sitter till höger när du tittar på baksidan, det till vänster är INTE korrekt B)


SUPER! Tror att jag fått igång det nu! :D :D You are - a genius.

#34

Postad 16 mars 2012 - 17:45

AlexSS
  • AlexSS
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag har köpt två st Buttkicker BS-100 och undrar vilket slutsteg jag ska välja för att få bäst tryck (60w eller 90w)?
Ger effekt skillnaden mer tryck i buttkickern eller är det sak samma?

Proson PS-25 / SW-85

http://www.fynda.se/....php?prodid=834

eller

Proson AAC80

http://www.fynda.se/...php?prodid=4193

Redigerat av AlexSS, 16 mars 2012 - 22:50.


#35

Postad 17 mars 2012 - 06:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag skulle tagit det lite större för säkerhetsskull

#36

Postad 17 mars 2012 - 09:37

AlexSS
  • AlexSS
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Eller ska man köpa den "snyggare" Proson RV 2050 (v.3). Då förlorar man ju möjligheten att justera frekvensen. Men är inte frekvensen redan låg, blir det märkbar skillnad?

Är ny på det här med bass shakers...

#37

Postad 17 mars 2012 - 09:51

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Det är bra att kunna ställa frekvens delningen på steget till pumparna också.Då har du möjlighet att ställa pumparna på lägre delning än subben.blir bättre om du delar pumparna riktigt lågt så att dom får jobba på dom lägre frekvenserna istället för hela vägen upp till 80hz eller vad du nu delar subben på.

#38

Postad 17 mars 2012 - 11:07

AlexSS
  • AlexSS
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Ska man då vrida crossover frekvensen på slutsteget (tänkte skaffa Proson AAC80) till minimum, dvs 40hz?

På min Yamaha rx-v771 är det inställt på 90hz.

#39

Postad 17 mars 2012 - 11:26

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Du får prova dig fram vad som passar bäst men 40hz funkade bäst för mig på pumparna innan jag viktade ner dom.Men nu efter jag har viktat ner dom 1,5kg så spelar det ingen roll för dom rör sig inte över 30hz :)

#40

Postad 17 mars 2012 - 13:35

AlexSS
  • AlexSS
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tack för all info, nu vet jag mer:)

#41

Postad 17 mars 2012 - 13:49

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Ngn som haft basspump III och bytt upp sig till bs-100 och vill säga om det är ngn större skillnad som motiverar köp

#42

Postad 17 mars 2012 - 13:51

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Du får prova dig fram vad som passar bäst men 40hz funkade bäst för mig på pumparna innan jag viktade ner dom.Men nu efter jag har viktat ner dom 1,5kg så spelar det ingen roll för dom rör sig inte över 30hz :)


Har du några bilder eller har lust att förklara hur du viktade ned dom? Skulle vilja göra det jag också, eftersom dom nu vibrerar såfort det är minsta tillstymelse till bas.

#43

Postad 17 mars 2012 - 14:34

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Vet att det finns en tråd här på forumet med bilder som visar hur man gör men hittar den ej.
Men om du petar bort gallret på shakern så ser du en platta med hål i,Sätt en gängstång i hålet och lås fast den med 2 muttrar,sen kan du ta tex hantelvikter eller nåt annat som du bultar fast på gängstången.Annars funkar det att limma fast vikterna direkt på plåten med epoxlim,det gjorde jag på mina iaf :)

#44

Postad 17 mars 2012 - 14:59

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Har själv 2 st Basspump III i min soffa. Kul att läsa jämförelser med lite dyrare grejer!

Kan hålla med om intrycken om Basspump. De är mysiga till film men är rätt omusikaliska till ren musik i och med sin on/off-effekt. Så det låter som man får mycket mer nyanser med bättre skakare.

Har du några bilder eller har lust att förklara hur du viktade ned dom? Skulle vilja göra det jag också, eftersom dom nu vibrerar såfort det är minsta tillstymelse till bas.

Jag tycker det låter som att du har delningsfrekvensen för högt. Har man den på 80/90 Hz så vibrerar de nästan hela tiden. En delning vid ca 60 Hz gör rätt stor skillnad och fungerar mycket bättre. Då går de mest in vid tung bas och explosioner, som man egentligen förväntar sig.

När jag kört frekvenssvep så har de inte gjort någonting i princip under 34-35 Hz. Jag har en parametrisk EQ för basen så jag har boostat dem under 35 Hz och det hjälper lite men inte mycket. Så en nerviktning låter intressant. Fattar fortfarande inte hur man ska göra dock. Ska leta lite. :)

#45

Postad 17 mars 2012 - 15:37

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Vet att det finns en tråd här på forumet med bilder som visar hur man gör men hittar den ej.
Men om du petar bort gallret på shakern så ser du en platta med hål i,Sätt en gängstång i hålet och lås fast den med 2 muttrar,sen kan du ta tex hantelvikter eller nåt annat som du bultar fast på gängstången.Annars funkar det att limma fast vikterna direkt på plåten med epoxlim,det gjorde jag på mina iaf :)


Funkar det att bara limma på på det där gallret, eller måste det plockas bort tro? Epoxy låter som den enklaste lösningen i så fall :)

Har själv 2 st Basspump III i min soffa. Kul att läsa jämförelser med lite dyrare grejer!

Kan hålla med om intrycken om Basspump. De är mysiga till film men är rätt omusikaliska till ren musik i och med sin on/off-effekt. Så det låter som man får mycket mer nyanser med bättre skakare.


Jag tycker det låter som att du har delningsfrekvensen för högt. Har man den på 80/90 Hz så vibrerar de nästan hela tiden. En delning vid ca 60 Hz gör rätt stor skillnad och fungerar mycket bättre. Då går de mest in vid tung bas och explosioner, som man egentligen förväntar sig.

När jag kört frekvenssvep så har de inte gjort någonting i princip under 34-35 Hz. Jag har en parametrisk EQ för basen så jag har boostat dem under 35 Hz och det hjälper lite men inte mycket. Så en nerviktning låter intressant. Fattar fortfarande inte hur man ska göra dock. Ska leta lite. :)


Kanske överdrev aningen, men dom rumlar lite väl. Funderar dock på att skippa stereoförstärkare och istället gå på subslutsteg.

#46

Postad 17 mars 2012 - 15:49

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Funkar det att bara limma på på det där gallret, eller måste det plockas bort tro? Epoxy låter som den enklaste lösningen i så fall :)


Peta bort gallret det sitter nästan ingenting.Tag sen bort det svarta tyget som sitter under gallret. Sen limmar du extravikten på plåtskivan som ligger under gallret.

Redigerat av balagarba, 17 mars 2012 - 15:57.


#47

Postad 17 mars 2012 - 16:00

balagarba
  • balagarba
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

När jag kört frekvenssvep så har de inte gjort någonting i princip under 34-35 Hz. Jag har en parametrisk EQ för basen så jag har boostat dem under 35 Hz och det hjälper lite men inte mycket. Så en nerviktning låter intressant. Fattar fortfarande inte hur man ska göra dock. Ska leta lite. :)

Med en extravikt på 1,5kg så jobbar shakerna mest vid :) 18-28 hz

#48

Postad 18 mars 2012 - 21:19

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Här har ni videon som postades i en annan tråd på hur man moddar Bass Pump III
http://www.youtube.c...tY<br /><br />Jätte enkelt verkligen, har gjort det på mina 2 men har inte hunnit testa resultatet.

#49

Postad 18 mars 2012 - 21:49

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag har viktat mina, blev mycket bättre än orginal då dom är helt kassa för att säga det rakt ut ;)
Men men dom ligger fortfarande nere i källaren och är inte ens fastskruvade i soffan än...
Finns något klipp på mina viktade varianter här med om jag inte missminner mig.

#50

Postad 19 mars 2012 - 00:16

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Går den verkligen djupare av extra vikt, är det för att den blir "segare" ? Inga nackdelar att vikta dom? typ att den blir för seg till musik(är ju inte optimal för musik men jag har nytta av det) Har sett att dom flesta lägger på 1-1,5kg , är det det optimala eller blir det än bättre med 3kg eller kanske 5?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.