Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mass Effect

760 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mass Effect (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 3 8,67 (11) 119:-
Mass Effect - Limited Collector's Edition (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 1 (0) Inga priser

#51

Postad 01 september 2007 - 14:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Men man kanske kan smyga in dom?  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart, hon behöver inte få veta något. Det blir forumets lilla hemlighet :D

#52

Postad 03 september 2007 - 12:44

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Det finns inga oändligt stora rymdspel, däremot finns stora rymdspel. Skulle gissa på att Mass Effect faller i den kategorin.

Vad gäller planeter, det finns ju stora planeter med flera timmars innehåll, men det finns också mindre.

<{POST_SNAPBACK}>


Personligen skulle jag tycka det vore lite jobbigt om man skulle kunna utforska varenda liten pinal. Vet att många "skreker" efter total frihet och olinjäritet. Tycker det är skönt med en viss spårning och några "nyckeldestinationer". Vissa spel (t.ex. elder scrolls) tyckte jag inte hade några direkt klara mål, tröttnade snabbt. De som har all tid i världen kan väl spela WoW? :)


OT:

Så det är alltså vanligt med släpp på tisdagar i usa, varför det?  B)

Jag förstår logiken med att släppa på en fredag.

<{POST_SNAPBACK}>


Personligen skulle jag tycka att det vore skönt om man slapp dra iväg på fredagsluncherna för att "rädda helgen" :P

#53

Postad 03 september 2007 - 13:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag tycka det vore lite jobbigt om man skulle kunna utforska varenda liten pinal. Vet att många "skreker" efter total frihet och olinjäritet. Tycker det är skönt med en viss spårning och några "nyckeldestinationer". Vissa spel (t.ex. elder scrolls) tyckte jag inte hade några direkt klara mål, tröttnade snabbt. De som har all tid i världen kan väl spela WoW? :P

Ja, man kan inte utforska allt från början. Mer låses upp med tiden, men det finns fortfarande väldigt mycket att utforska utan att låsa upp.

#54

Postad 03 september 2007 - 15:30

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag tycka det vore lite jobbigt om man skulle kunna utforska varenda liten pinal. Vet att många "skreker" efter total frihet och olinjäritet. Tycker det är skönt med en viss spårning och några "nyckeldestinationer". Vissa spel (t.ex. elder scrolls) tyckte jag inte hade några direkt klara mål, tröttnade snabbt. De som har all tid i världen kan väl spela WoW? B)

Ja, man kan inte utforska allt från början. Mer låses upp med tiden, men det finns fortfarande väldigt mycket att utforska utan att låsa upp.

<{POST_SNAPBACK}>


Elder Scrolls eller? Jo, vad jag menar är att jag hoppas Bioware lyckas knyta ihop "Mass Effect säcken" så att storyn itne spretar åt alla håll och man färdas flera timmar för smågrejer. Men lite större sidequests som belönas har jag inget emot! :P

#55

Postad 03 september 2007 - 15:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Elder Scrolls eller? Jo, vad jag menar är att jag hoppas Bioware lyckas knyta ihop "Mass Effect säcken" så att storyn itne spretar åt alla håll och man färdas flera timmar för smågrejer. Men lite större sidequests som belönas har jag inget emot! :P

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, i Mass Effect alltså.

Man kan inte färdas i flera timmar så sett. Man har ju sitt rymdskepp som man kan använda för att åka till de olika planeterna via en karta. Det tar bara ett knapptryck så är du där. Så, det blir inga långa resor för att föra storyn vidare. Men det är klart, de har sagt att vissa planeter kan man vara på i timmar.

Sidoquest finns massor av. Och man bör göra dem för att få sin karaktär starkare eller hitta nya karaktärer eller vad det nu kan vara.

Jag tror man kan klara av storymode på en mindre tid, typ 20-30 timmar. Men replayability är nog rätt stor med tanke på att man kan spela god, ond och neutral. Dessutom är det så stort att ingen ur utvecklarteamet hade gjort allting som går att göra senast de blev tillfrågade :) . Lägg till multipla slut och du har ett spel som räcker potentiellt väldigt länge, men som fortfarande kan klaras av ganska snabbt om man så vill B)

Själv kommer jag sitta i ett par timmar med bara karaktärseditorn skulle jag tro :)

#56

Postad 03 september 2007 - 16:03

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Har för mig att jag läste på Gamespot eller om det var på IGN att man kommer kunna utforska samtliga planeter i spelet? Skall man verkligen tro på det? Låter lite långsökt med tanke på DVD-formatets gränser? :P

#57

Postad 03 september 2007 - 16:04

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Heh...Av nån anledning så brukar jag med fastna länge när jag ska göra min karaktär..
Brukar alltid sluta med att jag gör en version som ser ut som mif fast lite coolare :P

#58

Postad 03 september 2007 - 16:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Har för mig att jag läste på Gamespot eller om det var på IGN att man kommer kunna utforska samtliga planeter i spelet? Skall man verkligen tro på det? Låter lite långsökt med tanke på DVD-formatets gränser? :P

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jag inte de sagt riktigt. Så är det inte iallafall. Man kan inte utforska varenda planet, iallafall inte i den bemärkelsen att man går runt en hel planet.

Däremot finns det någonting att göra på de flesta, om inte alla, planeter.

#59

Postad 03 september 2007 - 17:51

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

During the ensuing Q&A session, the concern of a linear game was once more raised. We were assured that you could go to any planet you know about right from the very beginning of the game. Some will be locked and only revealed through quests. Others will only be able to be scanned at first, later becoming a place to visit when a quest requires it. Either way, every planet in the game has at least one quest for you to take a crack at.

Källa


Vet helt säkert att det var sagt från början att man skulle kunna utforska planeterna helt. Nu heter det att man kan ta del av minst ett uppdrag per planet. Från att utforska planeterna helt till att utföra minst ett uppdrag per planet är stor skillnad. Spelet är alltså uppbyggt som ett traditionellt spel men att ordet "planeter" som i själva verket är en liten bana per "planet" gör att spelet ser större ut än det är. Detta gör att spelet har tappat lite hos mig.

Edit: Kommer självklart testa spelet innan jag klankar ner det helt. ;)

Redigerat av Jokester, 03 september 2007 - 17:59.


#60

Postad 03 september 2007 - 18:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Spelet är alltså uppbyggt som ett traditionellt spel men att ordet "planeter" som i själva verket är en liten bana per "planet" gör att spelet ser större ut än det är.

Visst är det så. Men hade du verkligen förväntat dig att de skulle haft med så många planeter som man kunde utforska helt? Varje planet är en slags bana med begränsad rörelsefrihet. Det är ingen stor skillnad mellan att utforska helt och att utforska en liten del. Det är en mastodontisk skillnad.

Tur det. Jag hade inte pallat om det skulle ta flera timmar att utforska varje planet. Stort är bra, men det får inte vara för stort.

Med det sagt, du kommer säkert inte kunna klara av allting på en spelgenomgång.

#61

Postad 03 september 2007 - 18:52

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Men hade du verkligen förväntat dig att de skulle haft med så många planeter som man kunde utforska helt?


Ja, jag är helt säker på att BioWare gått ut och sagt att man skulle kunna utforska samtliga planeter. Nu är det bevisligen "bara" en liten del man "utforskar" så lite av hypen har allt försvunnit. Kommer dock köpa spelet ändå för BioWare har alltid levererat förut.

Tur det. Jag hade inte pallat om det skulle ta flera timmar att utforska varje planet. Stort är bra, men det får inte vara för stort.


Kan aldrig bli för stort. ;)

Med det sagt, du kommer säkert inte kunna klara av allting på en spelgenomgång.


Självklart inte. Spelet är med all säkerhet "stort" men lite besviken är jag att det "krympts" ner.

#62

Postad 03 september 2007 - 20:29

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Jag kan inte hålla med om att det krympts ner?!

Det enda som sagts är väl att alla planeter skall gå att besöka och så verkar det ju vara.

Vad skulle utvecklarna fylla hela planeterna med? Skulle ju vara jättetrist om det gick att fara runt över exakt hela planeterna utan mål och mening bara för att man ska kunna göra det. Alternativet skulle ju vara att det fanns miljoners med quests och att det skulle ta 4 år att spela ut spelet, men då får vi nog räkna med lite fler förseningar i releasen ;-)

Tycker det låter helt logiskt att man besöker vissa platser på varje planet precis som det varit i t.ex KOTOR.

Redigerat av hedda, 03 september 2007 - 20:31.


#63

Postad 03 september 2007 - 21:10

Unregistered24c8cfe3
  • Unregistered24c8cfe3
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Den informationen bekräftade min rädsla för den sort linjärt spelande man känner så väl från KOTOR. Varje planet är en slags "bana" man följer och inte kan avika mycket från. Trots sin enormt snygga inramning kan det bli att jag tröttnar som jag gjorde på KOTOR. Jag minns när jag sprang in i den osynliga väggen på Tatooine första gången...Usch!

Det blir nog grymt i alla fall, hoppas jag. Bara dialogsystemet verkar göra det värt.

#64

Postad 03 september 2007 - 23:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Man kan inte begära total frihet. Spelutvecklarna måste sätta gränser. Det handlar väl mer isåfall om hur dessa gränser visualiseras (en osynlig vägg mitt i öknen är inte optimalt). Men det låter lite på er som att ni vill ha planeter i storlek med GTA4 som tar flera timmar att utforska. Det är inte realistiskt.
Det hade tagit pisslång tid att modellera all geometri för att det ska bli någorlunda intressant att vandra omkring på planeterna och det hade absolut inte fått plats. Så enkelt är det. Vi talar om 100 talet planeter. Finns det ens något spel idag som har EN hel planet att utforska och inte bara områden på en planet? Morrowwind är t ex ingen planet.

Man hade kunnat få total frihet om planeterna gjorts så små att man ser rundningen (som Mario Galaxy men större). Men hur mycket mer hade inte det tagit en ifrån upplevelsen ;) ?

Går man in på officiella forumet för lite svar så låter det så här:

How big are the planets, and what types are there?
   
Chris Priestly:
I can say, in a general kind of way, that the planets will be different (so not all city planets, or ice planets, or desert planets or whatever the Art and Design departments have in store). They will likely be of different sizes with different terrains. I don't yet know what sort of restrictions they will have, but they will be less restrictive than the ones in KotOR.


Exploration sounds cool. I just hope the different solar systems/planets aren't like KOTOR's where they're just a relatively small part of the place. A planet should be a planet for example though I know that's asking a lot.

Bob McCabe:

There are millions of areas to explore, each the size of the island of Morrowind. ( :lol: ) Um, no - not really. But we'll do our best to make sure you have lots of room to roam.


How may planets are going to be in Mass Effect?

No one has gone beyond the Milky Way galaxy. The reasons will become clear once the details of the tech base are revealed. Known space does stretch across several spiral arms, however.

An aside: I find that the more space you declare an interstellar community to include, the less meaningful the space becomes. The Milky Way is estimated to contain ~400 billion stars, a number so large as to be practically meaningless. If you limit your community to, say, 50 or 100 stars, you can add more detail to each, and intuit how important each individual system and colony is. With millions or billions, who cares if you lose one? Or a dozen. Or a hundred. Assuming your government can even keep track of them all...


Från Computer and Video Games.

CVG: What kind of gameplay can we expect from the planetary exploration? What do the land-based vehicles have to offer in the game?

Hudson: When you're exploring the galaxy, much of the fun is that you could potentially come across anything out there in deep space. If you choose to explore a planet, you'll be air-dropped inside the Mako - your customisable combat vehicle - onto the planet's surface. There will be a wide range of environments on these planets, and you can freely explore them in any direction. One world might lead you into intense firefights with mercenaries guarding a secret discovery, while another world may have an infestation of beasts that make it difficult to gather precious resources that can be found there. In any case, it's the variety of gameplay that will keep you wondering what you'll find around the next star.


Här är en video som visar litegrann hur man kan åka omkring på vissa planeter:

http://www.youtube.c...h?v=qoaLYcZxfy0

Och det kommer även komma nedladdningsbara uppdateringar. Mass Effect är dessutom bara första delen i en trilogi.

Jag förstår att man blir besviken om man förväntat sig att kunna börja åka åt ett håll och sedan komma tillbaka till samma ställe (dvs, planeten är rund och utan begränsningar), men å andra sidan är det inte alls ett realistiskt scenario.

#65

Postad 04 september 2007 - 10:29

Unregistered24c8cfe3
  • Unregistered24c8cfe3
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Bra info där, Zoiler. Du har lugnat mig något.

#66

Postad 04 september 2007 - 12:10

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

"There are literally hundreds of things out there for you to go and find and interact with. And about 10-15% of those are landable planets or locations that you can go walk around in, drive around on, explore."


"Hundreds" är lika med minst 200 vilket gör att det finns ca 20-30 "planeter" som man kan "landa" på eller "platser" man kan "besöka". Vad är de resterande 85-90%? Saker att titta på? Ögongodis?

Nä, är nu ännu mer besviken efter att ha lyssnat på Podcasten. :)

#67

Postad 04 september 2007 - 12:11

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Hade planerat att bara köpa Halo 3 i år men desto mer jag ser utav detta desto mer sugen blir jag. Kan bli riktigt bra! Hoppas det blir en bra balans mellan dialog-rollspelande-action

#68

Postad 04 september 2007 - 14:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

"There are literally hundreds of things out there for you to go and find and interact with. And about 10-15% of those are landable planets or locations that you can go walk around in, drive around on, explore."


"Hundreds" är lika med minst 200 vilket gör att det finns ca 20-30 "planeter" som man kan "landa" på eller "platser" man kan "besöka". Vad är de resterande 85-90%? Saker att titta på? Ögongodis?

Nä, är nu ännu mer besviken efter att ha lyssnat på Podcasten. :D

<{POST_SNAPBACK}>


GameSpy: Could you compare the size and scope of the game to previous BioWare RPGs? How many different planets and areas will players explore in "Mass Effect?"

Casey Hudson: Mass Effect has a similar number of core story areas as "Star Wars: Knights of the Old Republic," but when you consider the explorable galaxy component that makes it quite a bit larger. There are over 300 "things" that you can travel to in space - ranging from just a satellite or a derelict ship to explorable planets or underground bases.


http://xbox360.games...t/776248p1.html

Så 300+ saker att interagera med (åka till står det... men han menar nog inte landa på. Interagera med på något sätt helt enkelt). Om vi säger 10-15% är planeter som man kan utforska så blir det 30-45 planeter.. Jag läste nyss att det finns minst 32, det bekräftades i en ca 1 år gammal speltidning tydligen.

Men sen handlar det ju även om hur stora planeterna är. Vissa kan ta flera timmar innan man är färdig. Ska bli intressant att se vad det man inte kan landa på spelar för roll i det hela. Det kan ju inte gärna vara "You found a satellite. You gained 1+ agility". Kanske bara är info?

Anyway, det är aldrig fel att sänka förväntningarna som jag brukar säga :)

Edit: Men jag läste också, om man vill uppleva allt så...

You can be Paragon (good), Renegade (bad/stern), Shades of Gray. For character classes you have a total of six (with six other special classes to unlock. no word on what those classes are). So 18 possible combinations.

Don't forget the male/female choice, which points your permutations to 36. And if you really wanted to be persnickity you can add in attempting every romance option in each permutation, which at the very least doubles it again to 72, and that's with only two romance options per gender.

Going with Salty's basic 18 combinations, though, a minimum of 30 hours to play through puts the 540 hours of play, and the theoretical 70 hour cap means 1,260 hours of play. Going through the male/female choice and romance options, there are up to 6,400 possible hours of gameplay. Of course, no one is going to experience all 6,400, but you can sample quite a few hundred of those, I bet, before you get bored of the game.


Main story ska vara 30-40 timmar. Med subplots och alla planeter ska det bli 70 timmar. I en spelgenomgång med en karaktär som spelas på ett sätt. Plus att de släpper episodiskt content också.

Redigerat av Zoiler, 04 september 2007 - 14:40.


#69

Postad 04 september 2007 - 15:19

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Mycket teoretiska siffror. Tror dock det är mest bjäfs från BioWare för att få upp hypen men jag kan ha fel.

Edit: Kommer i varje fall ge spelet en chans för BioWare har lyckats leverera förut även om jag nu är rejält skeptisk. :)

Redigerat av Jokester, 04 september 2007 - 15:21.


#70

Postad 04 september 2007 - 15:22

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Tycker du är lite väl petig Jokester.

#71

Postad 04 september 2007 - 15:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Mycket teoretiska siffror. Tror dock det är mest bjäfs från BioWare för att få upp hypen men jag kan ha fel.

Mja, det är ju vissa konkreta siffror från utvecklarna som vi räknar ut någotsånär riktiga siffror från via matte. De är inte exakta, men vi vet på ett ungefär hur det ligger till.

Edit: Kommer i varje fall ge spelet en chans för BioWare har lyckats leverera förut även om jag nu är rejält skeptisk.  :)

Jo du har ju nämnt det några ggr nu. Jag försöker inte övertala dig att ändra dig eller något, jag ger bara information som jag hittar. Att du är skeptisk är bara bra för din egen skull, om du ändå ska köpa spelet.

#72

Postad 04 september 2007 - 15:52

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Tycker du är lite väl petig Jokester.

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker du är lite väl blåögd murbank. :)

Jo du har ju nämnt det några ggr nu. Jag försöker inte övertala dig att ändra dig eller något, jag ger bara information som jag hittar.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo du har nämnt det några ggr nu. Jag försöker inte övertala dig att ändra dig eller något, jag ger bara min åsikt. :D

Om det inte är för att övertyga mig så är det för att övertyga dig själv för varför lägger du annars fram all denna informationen? Från början sa BioWare att man skulle kunna utforska samtliga planeter. Nu skär de ner på antalet planeter och även att man bara kan besöka en liten plätt av den också. Antagligen är det bara jag som ser att de lovar mer än de kan hålla.

Edit: Var lite så med KotOR med även om det var ett bra spel.

Redigerat av Jokester, 04 september 2007 - 15:53.


#73

Postad 04 september 2007 - 16:10

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Mycket teoretiska siffror. Tror dock det är mest bjäfs från BioWare för att få upp hypen men jag kan ha fel.

Edit: Kommer i varje fall ge spelet en chans för BioWare har lyckats leverera förut även om jag nu är rejält skeptisk.  :)

<{POST_SNAPBACK}>



Min fråga är? har du spelat något av rollspelen som BioWare har släppt innan? Vi pratar om killarna som gjort det bästa rollspel-serien genom tiderna, Baldurs Gate. Toppat med spel som Never Winter Nights, Jade Empire och KoToR. Alla spel har vad jag kan komma ihåg tagit mer än 30h att dra igenom.

Var lugn, BioWare kommer att leverera igen för det gör de alltid. En normal person kommer spendera mer än 30h för att klara det och ingen kommer känna att innehållet är för litet.

#74

Postad 04 september 2007 - 18:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Jo du har nämnt det några ggr nu. Jag försöker inte övertala dig att ändra dig eller något, jag ger bara min åsikt. :)

... Vad har jag nämnt några ggr nu? Att du har sagt att du ska köpa/testa spelet 3 ggr på 4 inlägg?

Edit: Kommer självklart testa spelet innan jag klankar ner det helt.


Kommer dock köpa spelet ändå för BioWare har alltid levererat förut.


Edit: Kommer i varje fall ge spelet en chans för BioWare har lyckats leverera förut även om jag nu är rejält skeptisk.


Vi är inte senila, det är onödigt att upprepa dig.

Jag tycker också du är petig. Gör det mig blåögd? Och isåfall, på vilket sätt är jag blåögd över att jag tycker du är petig? För mig räcker storleken på spelet gott och väl.

Om det inte är för att övertyga mig så är det för att övertyga dig själv för varför lägger du annars fram all denna informationen? Från början sa BioWare att man skulle kunna utforska samtliga planeter. Nu skär de ner på antalet planeter och även att man bara kan besöka en liten plätt av den också. Antagligen är det bara jag som ser att de lovar mer än de kan hålla.

Ja, varför lägger du själv fram information? För att övertyga mig om att spelet är för litet eller för att komma fram till hur det egentligen ligger till? Tror du att vi argumenterar nu eller vad? Hur ska vi argumentera om någonting som vi inte vet svaret på? Vi kan bara gå efter deras uttalanden.

Det ligger till på ett visst sätt. Jag försöker komma fram till hur det ligger till. Jag letar info. Jag försöker INTE övertyga dig att, om det ligger till på ett visst sätt, så bör du ändra åsikt.

Om det hela gäller att Bioware ljugit så vet jag inte om det stämmer. Där kan man däremot argumentera. Har du en länk till uttalandet att man ska kunna utforska alla planeter? Har du även en länk till att de skurit ned på antalet planeter?

Om du skulle hitta citat som stödjer detta, ja då har du ju rätt och då har du rätt att för egen del vara besviken. För min del har jag aldrig haft illusionen att man ska kunna utforska hela planeter så jag kan inte bli besviken på samma sätt.

#75

Postad 04 september 2007 - 18:52

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Man kan inte begära total frihet. Spelutvecklarna måste sätta gränser.  Det handlar väl mer isåfall om hur dessa gränser visualiseras (en osynlig vägg mitt i öknen är inte optimalt). Men det låter lite på er som att ni vill ha planeter i storlek med GTA4 som tar flera timmar att utforska. Det är inte realistiskt.
Det hade tagit pisslång tid att modellera all geometri för att det ska bli någorlunda intressant att vandra omkring på planeterna och det hade absolut inte fått plats. Så enkelt är det. Vi talar om 100 talet planeter. Finns det ens något spel idag som har EN hel planet att utforska och inte bara områden på en planet? Morrowwind är t ex ingen planet.

Man hade kunnat få total frihet om planeterna gjorts så små att man ser rundningen (som Mario Galaxy men större). Men hur mycket mer hade inte det tagit en ifrån upplevelsen  :) ?

Går man in på officiella forumet för lite svar så låter det så här:

How big are the planets, and what types are there?
   
Chris Priestly:
I can say, in a general kind of way, that the planets will be different (so not all city planets, or ice planets, or desert planets or whatever the Art and Design departments have in store). They will likely be of different sizes with different terrains. I don't yet know what sort of restrictions they will have, but they will be less restrictive than the ones in KotOR.


Exploration sounds cool. I just hope the different solar systems/planets aren't like KOTOR's where they're just a relatively small part of the place. A planet should be a planet for example though I know that's asking a lot.

Bob McCabe:

There are millions of areas to explore, each the size of the island of Morrowind. ( :blink: ) Um, no - not really. But we'll do our best to make sure you have lots of room to roam.


How may planets are going to be in Mass Effect?

No one has gone beyond the Milky Way galaxy. The reasons will become clear once the details of the tech base are revealed. Known space does stretch across several spiral arms, however.

An aside: I find that the more space you declare an interstellar community to include, the less meaningful the space becomes. The Milky Way is estimated to contain ~400 billion stars, a number so large as to be practically meaningless. If you limit your community to, say, 50 or 100 stars, you can add more detail to each, and intuit how important each individual system and colony is. With millions or billions, who cares if you lose one? Or a dozen. Or a hundred. Assuming your government can even keep track of them all...


Från Computer and Video Games.

CVG: What kind of gameplay can we expect from the planetary exploration? What do the land-based vehicles have to offer in the game?

Hudson: When you're exploring the galaxy, much of the fun is that you could potentially come across anything out there in deep space. If you choose to explore a planet, you'll be air-dropped inside the Mako - your customisable combat vehicle - onto the planet's surface. There will be a wide range of environments on these planets, and you can freely explore them in any direction. One world might lead you into intense firefights with mercenaries guarding a secret discovery, while another world may have an infestation of beasts that make it difficult to gather precious resources that can be found there. In any case, it's the variety of gameplay that will keep you wondering what you'll find around the next star.


Här är en video som visar litegrann hur man kan åka omkring på vissa planeter:

http://www.youtube.c...h?v=qoaLYcZxfy0

Och det kommer även komma nedladdningsbara uppdateringar. Mass Effect är dessutom bara första delen i en trilogi.

Jag förstår att man blir besviken om man förväntat sig att kunna börja åka åt ett håll och sedan komma tillbaka till samma ställe (dvs, planeten är rund och utan begränsningar), men å andra sidan är det inte alls ett realistiskt scenario.

<{POST_SNAPBACK}>


"There are literally hundreds of things out there for you to go and find and interact with. And about 10-15% of those are landable planets or locations that you can go walk around in, drive around on, explore."


"Hundreds" är lika med minst 200 vilket gör att det finns ca 20-30 "planeter" som man kan "landa" på eller "platser" man kan "besöka". Vad är de resterande 85-90%? Saker att titta på? Ögongodis?

Nä, är nu ännu mer besviken efter att ha lyssnat på Podcasten. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


GameSpy: Could you compare the size and scope of the game to previous BioWare RPGs? How many different planets and areas will players explore in "Mass Effect?"

Casey Hudson: Mass Effect has a similar number of core story areas as "Star Wars: Knights of the Old Republic," but when you consider the explorable galaxy component that makes it quite a bit larger. There are over 300 "things" that you can travel to in space - ranging from just a satellite or a derelict ship to explorable planets or underground bases.


http://xbox360.games...t/776248p1.html

Så 300+ saker att interagera med (åka till står det... men han menar nog inte landa på. Interagera med på något sätt helt enkelt). Om vi säger 10-15% är planeter som man kan utforska så blir det 30-45 planeter.. Jag läste nyss att det finns minst 32, det bekräftades i en ca 1 år gammal speltidning tydligen.

Men sen handlar det ju även om hur stora planeterna är. Vissa kan ta flera timmar innan man är färdig. Ska bli intressant att se vad det man inte kan landa på spelar för roll i det hela. Det kan ju inte gärna vara "You found a satellite. You gained 1+ agility". Kanske bara är info?

Anyway, det är aldrig fel att sänka förväntningarna som jag brukar säga :D

Edit: Men jag läste också, om man vill uppleva allt så...

You can be Paragon (good), Renegade (bad/stern), Shades of Gray. For character classes you have a total of six (with six other special classes to unlock. no word on what those classes are). So 18 possible combinations.

Don't forget the male/female choice, which points your permutations to 36. And if you really wanted to be persnickity you can add in attempting every romance option in each permutation, which at the very least doubles it again to 72, and that's with only two romance options per gender.

Going with Salty's basic 18 combinations, though, a minimum of 30 hours to play through puts the 540 hours of play, and the theoretical 70 hour cap means 1,260 hours of play. Going through the male/female choice and romance options, there are up to 6,400 possible hours of gameplay. Of course, no one is going to experience all 6,400, but you can sample quite a few hundred of those, I bet, before you get bored of the game.


Main story ska vara 30-40 timmar. Med subplots och alla planeter ska det bli 70 timmar. I en spelgenomgång med en karaktär som spelas på ett sätt. Plus att de släpper episodiskt content också.

<{POST_SNAPBACK}>


... Vad har jag nämnt några ggr nu? Att du har sagt att du ska köpa/testa spelet 3 ggr på 4 inlägg?

Vi är inte senila, det är onödigt att upprepa dig.

Jag tycker också du är petig. Gör det mig blåögd? Och isåfall, på vilket sätt är jag blåögd över att jag tycker du är petig? För mig räcker storleken på spelet gott och väl.


Du tycker att jag är petig för att jag ser igenom BioWare och inte nöjer mig med att de sänker gränserna mer och mer. Jag ser dig som blåögd eftersom du sväljer detta med hull och hår. Du har i två raka inlägg lagt fram information (snarare en uppsats), och en del av den fetmarkerad, för att du inte tycks klara av att jag tycker det jag tycker om ett TV-spel. Vad hjälper det att du lägger fram information som inte är densamma som BioWare hade från början när de sa att man kommer kunna utorska samtliga planeter? :unsure:

Verkar som att jag har kommit åt en öm punkt för när jag kritiserar spelet för så får man en uppsats slängd rakt i ansiktet om varför dina preferenser kommer göra att jag inte kommer tycka 30-40 timmar är kort. Som om du kan bestämma det vad mina preferenser är!?

Edit: Vi har två olika åsikter i denna frågan. Varför inte bara nöja sig med det? Är ju faktiskt bara ett TV-spel vi pratar om.

Redigerat av Jokester, 04 september 2007 - 19:04.


#76

Postad 04 september 2007 - 19:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Du tycker att jag är petig för att jag ser igenom BioWare och inte nöjer mig med att de sänker gränserna mer och mer. Jag ser dig som blåögd eftersom du sväljer detta med hull och hår. Du har i två raka inlägg lagt fram information (snarare en uppsats), och en del av den fetmarkerad, för att du inte tycks klara av att jag tycker det jag tycker om ett TV-spel.

Edit: Verkar som att jag har kommit åt en öm punkt för när jag kritiserar spelet för så får man en uppsats slängd rakt i ansiktet om varför dina preferenser kommer göra att jag inte kommer tycka 30-40 timmar är kort. Som om du kan bestämma det...

<{POST_SNAPBACK}>

Vänta lite nu. Ska du försöka få det att se ut som att jag gjort något fel för att jag letat reda på fakta om spelet och fetstilat för att det ska bli lättare för er att se. Jag trodde det var precis det vi försökte luska ut? Och varför överreagerar du med längden på informationen? Det är knappast uppsatsmaterial.

Och varför försöker du få det att se ut som jag överreagerar ("kommit åt en öm punkt") eller är aggresiv ("Tycks inte klara av", "Som om du kan bestämma det"). Vem som helst som läser här kan intyga vem som kommer med pikarna.

Varför kommer du inte bara med bevis på vad de sa från början istället? Och återigen, skriv vad jag upprepade när du anklagade mig för det. Det kan inte vara informationen du menar, den är annorlunda.

Vad hjälper det att du lägger fram information som inte är densamma som BioWare hade från början när de sa att man kommer kunna utorska samtliga planeter? :)

Vissa är mer intresserade av hur spelet ser ut idag :D

Min värld förstörs inte för att du skulle ogilla ett spel. Men kan du inte diskutera kring någonting utan att tro att man blir förbannad/uppretad så undrar jag hur mycket erfarenhet du har av diskussionsforum?

Btw, det är inte alls två raka inlägg med information.

Edit: Vi har två olika åsikter i denna frågan. Varför inte bara nöja sig med det? Är ju faktiskt bara ett TV-spel vi pratar om.

I vilken fråga? Att du tycker spelet är för litet är fortfarande inget jag argumenterat emot. Jag har inte argumenterat mot något. Jag har letat information. Däremot skulle det vara kul om du kunde lägga fram en länk på att Bioware ljugit så att du åtminstone går ifrån med lite kredibilitet. Som det är nu så talar du ju utan uppbackning.

Observera att jag inte bryr mig om ifall de "ljugit" och minskat spelet. För egen del är det bara bra då 300 planeter som man kan utforska helt hade varit helt enormt för mycket för mig. Om det gör mig blåögd så so be it.

Och ja, det är bara ett TV-spel. Jag är fullständigt kolugn, vad du än tror.

Redigerat av Zoiler, 04 september 2007 - 19:33.


#77

Postad 04 september 2007 - 20:05

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Tja...Jag kan då ärligt säga att det är väldigt tur att man inte har hela planeter att utforska..
Tänk 300 planeter att utforska i Oblivion stil..

Hmm...hur många 100 skivor skulle vi då få :unsure:

Snacka om evighetsspel :)

Jag tror att det kommer att bli helt perfekt :D

#78

Postad 04 september 2007 - 20:51

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Vänta lite nu. Ska du försöka få det att se ut som att jag gjort något fel för att jag letat reda på fakta om spelet och fetstilat för att det ska bli lättare för er att se. Jag trodde det var precis det vi försökte luska ut? Och varför överreagerar du med längden på informationen? Det är knappast uppsatsmaterial.

Och varför försöker du få det att se ut som jag överreagerar ("kommit åt en öm punkt") eller är aggresiv ("Tycks inte klara av", "Som om du kan bestämma det"). Vem som helst som läser här kan intyga vem som kommer med pikarna.

Varför kommer du inte bara med bevis på vad de sa från början istället? Och återigen, skriv vad jag upprepade när du anklagade mig för det. Det kan inte vara informationen du menar, den är annorlunda.

Vad hjälper det att du lägger fram information som inte är densamma som BioWare hade från början när de sa att man kommer kunna utorska samtliga planeter? :)

Vissa är mer intresserade av hur spelet ser ut idag :P

Min värld förstörs inte för att du skulle ogilla ett spel. Men kan du inte diskutera kring någonting utan att tro att man blir förbannad/uppretad så undrar jag hur mycket erfarenhet du har av diskussionsforum?

Btw, det är inte alls två raka inlägg med information.

Edit: Vi har två olika åsikter i denna frågan. Varför inte bara nöja sig med det? Är ju faktiskt bara ett TV-spel vi pratar om.

I vilken fråga? Att du tycker spelet är för litet är fortfarande inget jag argumenterat emot. Jag har inte argumenterat mot något. Jag har letat information. Däremot skulle det vara kul om du kunde lägga fram en länk på att Bioware ljugit så att du åtminstone går ifrån med lite kredibilitet. Som det är nu så talar du ju utan uppbackning.

Observera att jag inte bryr mig om ifall de "ljugit" och minskat spelet. För egen del är det bara bra då 300 planeter som man kan utforska helt hade varit helt enormt för mycket för mig. Om det gör mig blåögd så so be it.

Och ja, det är bara ett TV-spel. Jag är fullständigt kolugn, vad du än tror.

<{POST_SNAPBACK}>


Edit: Jag lägger ner denna diskussionen då den är helt poänglös.

Redigerat av Jokester, 04 september 2007 - 21:05.


#79

Postad 04 september 2007 - 21:06

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Edit: Jag lägger ner denna diskussionen då den är helt poånglös.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja du hade ju inte så många poäng att komma med....

Som Zoiler redan sagt, ska du racka ner på Bioware för något de sagt får du se till att hitta någon källa på att de verkligen sagt det.

För övrigt tror jag, eller hoppas, att spelet kommer bli riktigt j-a bra...

#80

Postad 04 september 2007 - 21:21

Unregisteredb43a60de
  • Unregisteredb43a60de
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
HerreGUD vad bilderna på första sidan är fina! :P
Längtar verkligen! :)

#81

Postad 04 september 2007 - 21:27

Jokester
  • Jokester
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Ja du hade ju inte så många poäng att komma med....

Som Zoiler redan sagt, ska du racka ner på Bioware för något de sagt får du se till att hitta någon källa på att de verkligen sagt det.

<{POST_SNAPBACK}>


Inte många poäng att komma med? Men lägg av. Jag försöker inte komma med några förutom min högst personliga åsikt som är att jag är besviken över att spelet "krympts".

Edit: Vad Zoiler citerar och tycker är för mig föga intressant då vi har helt olika preferenser om vad som är ett stort och långt spel (no offence Zoiler). Skrev som sagt var att jag lägger ner detta för jag finner diskussionen poänglös så citera mig inte igen, tack.

Redigerat av Jokester, 04 september 2007 - 21:30.


#82

Postad 04 september 2007 - 21:37

Unregistered24c8cfe3
  • Unregistered24c8cfe3
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Så du hade ingen länk till Bioware-uttalanden? Det hade varit intressant att läsa annars.

#83

Postad 04 september 2007 - 22:02

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Kan hålla med Anslem.

Har coskå för mig att de sa att alla planeter kunde utforskas. Men för mig spelar de absolut ingen roll att de bara är ett antal planeter. Litar helt på att BioWare ger ett spel där det sista man tycker när man är klar med spelet är: Va lite planeter det var.

#84

Postad 05 september 2007 - 00:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Vad Zoiler citerar och tycker är för mig föga intressant då vi har helt olika preferenser om vad som är ett stort och långt spel (no offence Zoiler).

None taken.

#85

Postad 20 september 2007 - 15:04

perma
  • perma
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Såg den här filmen med lite om karaktärsskapande och inledning från Mass Effect och börjar nu bli mer och mer såld på det här spelet. Verkar ju bli ruskigt trevligt och själv hyllar jag ju allt som Bioware har gjort tidigare...

Tyvärr kommer jag bli tvungen att köpa en 360 för att spela det men det är det väl värt eller?! <_<

#86

Postad 20 september 2007 - 15:13

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Såg den här filmen med lite om karaktärsskapande och inledning från Mass Effect och börjar nu bli mer och mer såld på det här spelet.  Verkar ju bli ruskigt trevligt och själv hyllar jag ju allt som Bioware har gjort tidigare...

Tyvärr kommer jag bli tvungen att köpa en 360 för att spela det men det är det väl värt eller?!  <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Ja. Vill du lira årets bästa RPG så.

#87

Postad 20 september 2007 - 15:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
..Med lesbiskt sex och boobies <_<

MASS EFFECT is a role playing game and shooter set in the future in space. The player controls either a male or female American soldier through a long and involved story line, making choices along the way. The game has been classified at '12' for moderate violence and one sex scene.

The violence is undetailed and takes place in a futuristic setting. The single sex scene is brief and undetailed, although there is breast nudity in one version of the scene. The sex scene is triggered by the player making a series of choices about becoming more than friends with a colleague. If playing as a male character the scene can take place between him and a human woman or a humanoid female alien. If playing as a female character the scene can take place between her and a male human or a female humanoid alien.

The game also contains use of the word 'bastard' and at least one aggressive use of the word 'bitch'. Both of which are acceptable under BBFC Guidelines at '12'.



#88

Postad 20 september 2007 - 15:46

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0

If playing as a female character the scene can take place between her and a male human or a female humanoid alien.


Hell yeah!

Redigerat av derpious, 20 september 2007 - 15:49.


#89

Postad 20 september 2007 - 16:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Ok. Undrar hur många som kommer spela som female bara för det <_<

#90

Postad 20 september 2007 - 16:38

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Hehe, där var ju den där lilla moroten för att för första gången ge sig i kast med en kvinnlig karaktär i ett rollspel....
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


#91

Postad 21 september 2007 - 12:23

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

..Med lesbiskt sex och boobies  :)

MASS EFFECT is a role playing game and shooter set in the future in space. The player controls either a male or female American soldier through a long and involved story line, making choices along the way. The game has been classified at '12' for moderate violence and one sex scene.

The violence is undetailed and takes place in a futuristic setting. The single sex scene is brief and undetailed, although there is breast nudity in one version of the scene. The sex scene is triggered by the player making a series of choices about becoming more than friends with a colleague. If playing as a male character the scene can take place between him and a human woman or a humanoid female alien. If playing as a female character the scene can take place between her and a male human or a female humanoid alien.

The game also contains use of the word 'bastard' and at least one aggressive use of the word 'bitch'. Both of which are acceptable under BBFC Guidelines at '12'.

<{POST_SNAPBACK}>


För er som tvekat angående detta lir förut var detta kanske sista pushen i rätt väg! ( :P :lol: )

#92

Postad 25 september 2007 - 13:33

perma
  • perma
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
En intervju med bla. Casey Hudson från Bioware finns att beskåda på on10.net . Innehöll en del klipp som var nya för mig i alla fall...

Intervjun börjar efter ca 2 min av spelklipp i fall ni tröttnar på att vänta.

/Per

#93

Postad 12 oktober 2007 - 00:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Game Informer has given Mass Effect two scores of 9.75. Here is a paraphrase of the review:

The story is excellent as it "sets a new benchmark for videogame storytelling". They compare the graphics to a Final Fantasy cutscene. The soundtrack is great and they call it "memorable and unique". They say that the AI seems a little off due to balancing and some gameplay quirks are a nuisance. The game is about 18-30 hours in length. The review refers to KOTOR and Jade Empire as "test runs" when compared to Mass Effect.



#94

Postad 12 oktober 2007 - 08:29

perma
  • perma
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Blev lite rädd nu när EA tog över Bioware, men det verkar inte påverka utgivningen av Mass Effect enligt gamerscoreblog. Undrar vad som händer med kommande Bioware-projekt, kommer de att komma ut även på andra plattformar än Xbox360 och Windows kanske?

#95

Postad 12 oktober 2007 - 08:32

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Blev lite rädd nu när EA tog över Bioware, men det verkar inte påverka utgivningen av Mass Effect enligt gamerscoreblog. Undrar vad som händer med kommande Bioware-projekt, kommer de att komma ut även på andra plattformar än Xbox360 och Windows kanske?

<{POST_SNAPBACK}>


Det kommer de säkerligen göra. EA brukar iaf släppa sina spel till så många platformar som möjligt.

#96

Postad 12 oktober 2007 - 10:19

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

The game is about 18-30 hours in length.

<{POST_SNAPBACK}>


Borde väl vara huvudstoryn de menar? Iofs så är ju 12 timmar ett ganska stort spann, så det kanske är c:a 18 för huvudstoryn och sen c:a 12 till för sidequests?

#97

Postad 12 oktober 2007 - 14:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Nä, jag tror de menar maninstoryn och att det beror på hur snabb man är. Med alla sidequests bör det bli mer, de har talat om 70 timmar.

#98

Postad 15 oktober 2007 - 12:19

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Nä, jag tror de menar maninstoryn och att det beror på hur snabb man är. Med alla sidequests bör det bli mer, de har talat om 70 timmar.

<{POST_SNAPBACK}>


Ah, that's more like it! :)

#99

Postad 15 oktober 2007 - 12:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Upplägget är väl lite som Oblivion så det är nog upp till en själv hur länge man vill åka runt och utforska. Kan nog bli ett par hundra timmar om man nu pallar med det.

#100

Postad 15 oktober 2007 - 12:42

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Trevlig om det blir långt och djupt :) I knights of the old republic hade de en jäkligt fin balans som fick en att gå och göra alla sidequests utan att det känndes "jobbigt".



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.