Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa förstärkare till Monitor Audio Silver 6

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 juni 2019 - 17:31

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag är sugen på att byta till en värre förstärkare. I dagsläget har jag en Marantz nr1605 och funderar på om jag kommer få någon stor skillnad ifall jag byter den till en stereoförstärkare i prisklassen 8000-12000kr. Jag har sneglat på Hegel h90 och Marantz pm8006. Vad tror ni kom gärna med lite förslag! Både begagnat och nytt är av intresse.

#2

Postad 22 juni 2019 - 08:14

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0
Det blir billigare om du kopplar ett slutsteg till din nuvarade förstärkares PRE-OUT. T.ex XTZ Edge A2-300 för 4790 kr.

#3

Postad 22 juni 2019 - 12:05

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Finns en del vettigt ute på beg just nu.
Tex

Musical Fidelity M6i för 11000kr
https://hifitorget.s...rkare_75368.htm

Primare i32 för 9900kr
https://hifitorget.s...e_i32_76073.htm

Personligen hade jag valt MF av dessa, eftersom jag gillar det ljudet.
Men Primaren kanske låter bättre med dina Silver 6:or. Svårt att veta utan att ha provlyssnat.

Rega Elex-R tyckte jag spelade jäkligt fint när jag hörde den senast med Kef.

Redigerat av Bogge, 22 juni 2019 - 12:13.


#4

Postad 22 juni 2019 - 12:43

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Intressant, ska kolla läsa på lite om dom. Men tror ni jag hade fått en märkbar skillnad på ljudet?

#5

Postad 22 juni 2019 - 14:11

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Intressant, ska kolla läsa på lite om dom. Men tror ni jag hade fått en märkbar skillnad på ljudet?


Ja det tror jag, med rätt matchad förstärkare till dina Silver 6:or. Min erfarenhet är att försteg kan göra lika mycket skillnad som slutsteg, om inte mer. Så min rek är byt till en bättre integrerad förstärkare eller försteg+slutsteg. Skippa receivern helt.

#6

Postad 22 juni 2019 - 14:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Begagnad Bladelius Tyr, mk 1, 2 eller 3 beroende på hur mycket du kan tänka dig att lägga.
 

Grymt mycket förstärkare för pengarna, särskilt begagnat.



#7

Postad 22 juni 2019 - 15:11

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Du har ett rotel för/slutstegskombo till salu på hifitorget 2x200w du kanske kan få för 12k

#8

Postad 22 juni 2019 - 16:48

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag är rädd att jag kommer få ett vasst ljud med bladelius, det är ett rykte som jag hört. Stämmer det?

#9

Postad 22 juni 2019 - 18:32

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Du har ett rotel för/slutstegskombo till salu på hifitorget 2x200w du kanske kan få för 12k


Den va?
https://hifitorget.s..._1582_76409.htm

#10

Postad 22 juni 2019 - 21:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag är rädd att jag kommer få ett vasst ljud med bladelius, det är ett rykte som jag hört. Stämmer det?

Har aldrig upplevt Bladelius som vassare än något annat och har kört huvudsakligen detta fabrikat de senaste 10 åren. De har ett öppet, klart och neutralt ljud med mycket kraftresurser och låg dist. I en klass för sig i sin prisklass enligt mig, mer spelglädje än vad det är i de Hegel, Primare  M.F och Rotel jag lyssnat på i motsvarande prisklass. Helt klart ett steg upp i den högre skolan. Får du tag i en mk 2 eller ännu hellre mk3 så kan du mycket väl komma till den insikten att det inte är värt pengarna att någonsin byta ut den. Beror på hur fast du är i detta med HiFi. Några av oss måste ju bara byta :)

Monitor Audio är jag väl bekant med och även om jag inte provkört några med just Bladelius så har jag svårt att tro att det skulle vara en sämre matchning än någon av de övriga kombinationer som föreslagits här i tråden.

 

Men du kan aldrig ta någon annan på orden när det kommer till ljud då det är så individuellt, du måste själv avgöra.


Redigerat av Blåtand, 22 juni 2019 - 21:15.


#11

Postad 22 juni 2019 - 21:27

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jaha, men är det Bladelius Thor du pratar om eller Tyr? Vet du vad skillnaden är mellan dom?

#12

Postad 23 juni 2019 - 05:53

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Bästa är om du kan provlyssna hemma själv.
Jag själv tex tycker att just bladelius inte är något speciellt och är överprissatta. Men ljud är så individuellt. Nu har jag inte lyssnat på just tyr 3 så kan inte uttala mig om den.
Nu har nu något å gå på iaf.

Redigerat av mikkiz, 23 juni 2019 - 05:58.


#13

Postad 23 juni 2019 - 07:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jaha, men är det Bladelius Thor du pratar om eller Tyr? Vet du vad skillnaden är mellan dom?

I din prisklass och med dina effektbehov skulle jag främst efter en begagnad Tyr 3, en Tyr 2 kan också funka.

Det ligger en av vardera sorten på Hifi-torget.



#14

Postad 23 juni 2019 - 08:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Bästa är om du kan provlyssna hemma själv.
Jag själv tex tycker att just bladelius inte är något speciellt och är överprissatta. Men ljud är så individuellt. Nu har jag inte lyssnat på just tyr 3 så kan inte uttala mig om den.
Nu har nu något å gå på iaf.

Tänk vad smaken kan skilja sig, själv kan jag inte se vad det finns där att inte gilla till det priset. De gör det mesta rätt i mina öron om det nu är ett neutralt klassiskt klass AB-ljud man söker. Är det ett ljud med stark dragning åt värme och med inbyggd gos faktor man söker så finns det bättre kandidater så är det, men då blir oftast priset ett helt annat. Samtidigt så är ju inte detta alltid något som fördras och det beror mycket på den egna smaken och valet av högtalare.

Men Hegel t.ex. som många på detta forumet verkar älska skulle jag vilja säga är så populära främst pga av sin jämförelsevis aggressiva marknadsföring och höga tillgänglighet för demo i butiker. Tycker inte att dessa är prisvärda vid en jämförelse med Bladelius eller många andra fabrikat heller för den delen. Vet inte om det har att göra med den höga dämpfaktorn eller vad det är men för mig är det något som inte stämmer, det är inte så underhållande att lyssna på helt enkelt som jag förutsätter till det priset.

 

Men att man inte kan peka på vad som är fel betyder inte att det är rätt och vi har alla olika preferenser och erfarenheter.



#15

Postad 23 juni 2019 - 10:13

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Kan ha varit thor mk2 jag lyssnat till..med dynaudio. Gillade inte riktigt den matchningen iaf. Alldeles för stark bas å för klart i toppen, det liksom fattades nåt mittimellan. Ljudet liksom inte hängde ihop. Svårt å förklara. Men det e nog mest pga mitt ljudideal. Eller matchning. Ska inte säga att stärkaren är dålig. Den kan nog passa många. Och kanske bättre med Monitor silver 6. Men ca 40k nypris... För mig blir det Nej tack :)

Men ska jag inte förstöra tråden med enbart bladelius snack

Redigerat av mikkiz, 23 juni 2019 - 10:16.


#16

Postad 23 juni 2019 - 10:37

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kan ha varit thor mk2 jag lyssnat till..med dynaudio. Gillade inte riktigt den matchningen iaf. Alldeles för stark bas å för klart i toppen, det liksom fattades nåt mittimellan. Ljudet liksom inte hängde ihop. Svårt å förklara. Men det e nog mest pga mitt ljudideal. Eller matchning. Ska inte säga att stärkaren är dålig. Den kan nog passa många. Och kanske bättre med Monitor silver 6. Men ca 40k nypris... För mig blir det Nej tack :)

Men ska jag inte förstöra tråden med enbart bladelius snack

Jag skulle utan tvekan kunna rekommendera en mängd andra förstärkare om prisbilden varit annorlunda, men i den nämnda prisklassen får man tveklöst mycket förstärkare för pengarna om man köper en begagnad Tyr 3.

Thor 2 som du nämner bör du idag få begagnat för mellan 10 och 15, en Thor 3 som är avsevärt mycket bättre kostar begagnat mellan 15 och 20 så det är långt ifrån de 40 du nämner vilket jag har svårt att tro att Thor 2 någonsin har kostat ens som ny. Thor 3 Novitas med inbyggt Phonosteg och DAC kostade ca 40 ny.

 

Men nog om detta



#17

Postad 23 juni 2019 - 11:00

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Precis 40k för en ny mk3 med dac. Inte värt pengarna

#18

Postad 23 juni 2019 - 11:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Vanligtvis om man ser på kända märken så säger priset en del om var de ligger i rangering. Detta stämmer inte alltid men för det mesta. Jag skulle börja se på ditt nuvarande uppsett:
* Högtalare sirka 10000,-
* Förstärkare sirka 7000,-

 

Personligen skulle jag aldrig lägga 15k på ett slutsteg til dessa högtalare då jag menar att du får mera välljud av att behålla marantzen och köpa högtalare för dessa pengar istället. Nu säger jag inte att det är vad du ska göra, men silver är en instegs-serie med mycket bra ljud men också begränsningar på vad de kan levera.

 

Om läget är så att du testat massa olika högtalare och komit fram til att dessa passar dig på flera parametrar som storlek, hur rummet påverkar, kansje du har barn eller katter som potentiellt sett kan förstöra högtalare men inte förstärkare, kanjse du skal flytta och har planer på att byta högtalare i snar framtid? Isåfall är det ju igentligen bara att köpa det som du hittar begagnat innanför prisklassen och att den känns bra för dig, jag tror alla dessa som droppats här kommer uppfylla förväntningarna ganska bra.

 

Om du nu igentligen är ganska nöjd och inte har några direkta planer för uppgradering så skulle jag inte köpa slutsteg utan en ny integrerad. Hegel, Musical Fidelity och om Cambridge audio finns kvar så kan de vara bra alternativ, och absolut köpa begagnat, jag har aldrig haft en förstärkare gå sönder....nu är jag bara 1 person, men jag tror det är ganska ovanligt och du får mycket mer för pengarna.


Jag kör primare til mina gold och det fungerar kanon så detta märke skulle jag också se efter.



#19

Postad 23 juni 2019 - 11:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Precis 40k för en ny mk3 med dac. Inte värt pengarna

Meningsfull kommentar från någon som inte hört Thor Mk3?

 

Sedan var det ju aldrig tal om att TS skulle köpa ny heller vilket gör den än mer ovidkommande.



#20

Postad 23 juni 2019 - 11:53

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Meningsfull kommentar från någon som inte hört Thor Mk3?

Sedan var det ju aldrig tal om att TS skulle köpa ny heller vilket gör den än mer ovidkommande.

Lika meningsfullt som att du hela tiden försvarar märket :)
Låt ts bilda en egen uppfattning

Redigerat av mikkiz, 23 juni 2019 - 11:54.


#21

Postad 23 juni 2019 - 16:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Lika meningsfullt som att du hela tiden försvarar märket :)
Låt ts bilda en egen uppfattning

Hade gärna avslutat denna diskussion för länge sedan om det inte vore för att du som inte ens har hört de modeller som diskuterats ändå envisas med att såga dem. "Om du läst vad jag skrivit så har jag hela tiden sagt att man måste lyssna själv."



#22

Postad 23 juni 2019 - 18:43

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Hade gärna avslutat denna diskussion för länge sedan om det inte vore för att du som inte ens har hört de modeller som diskuterats ändå envisas med att såga dem. "Om du läst vad jag skrivit så har jag hela tiden sagt att man måste lyssna själv."


Om du läst vad jag skrivit så sågar jag dem inte helt. Bara inte prisvärda enl MIG.
Skrev ju ”Ska inte säga att stärkaren är dålig. Den kan nog passa många”....
Men är man blåögd(tand) så är man :)

#23

Postad 24 juni 2019 - 11:23

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Tycker Musical fidelity m6si och rotel ra1592 är de 2 mest intressanta 2 kanalerna upp till 30k

#24

Postad 26 juni 2019 - 18:00

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Ligger en Hegel H160 ute för 14k, pris kan diskuteras.
Den är bra, mindre slägga och drag än Musical Fidelity M6si men bättre på finlir och bättre i toppen. Enligt mina öron. Har ägt båda.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Hegel https://www.blocket.se/vi/85987198.htm

#25

Postad 26 juni 2019 - 18:22

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Finns för samma pris på hifiexperience. Den såldes väl för 16-17k ny ett tag

#26

Postad 26 juni 2019 - 22:05

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hur är det med Bladelius? Är det viktigt att dom får stå på innan man spelar musik?

#27

Postad 27 juni 2019 - 11:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Hur är det med Bladelius? Är det viktigt att dom får stå på innan man spelar musik?


Absolut inget måste. Men jag upplever bättre botten när förstärkaren fått gå lite. Dock en annan förstärkare. Men tycker de flesta borde spela bättre efter dom blivit varma än en kall förstärkare

#28

Postad 27 juni 2019 - 15:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det finns en del uttalanden gjorda bland annat av Bladelius själva att man inte skall stänga av dem med strömställaren på baksidan annat än då man skall åka bort på semester eller liknande. Motiveringen skulle då vara att det tar ett antal timmar att värma upp komponenter som påverkar ljudkvalitén.
 

Detta är i praktiken inget problem då den låter kanon från start om du har den i standby så som man brukar ha med de flesta förstärkare.
Senare Bladelius modeller har Standby i två steg där den ena varianten är gjord för att uppfylla EU-krav för standby (låg effekt förbrukning) den andra varianten är för att skicka på tillräckligt med effekt genom komponenter för att den skall låta optimalt redan vid uppstart.


Redigerat av Blåtand, 27 juni 2019 - 15:39.


#29

Postad 30 juni 2019 - 01:26

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Vad tror ni om en begagnad Primare i22 med dac? Någon som har lyssnat på Primare?

#30

Postad 30 juni 2019 - 12:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag tror den kommer spela riktigt bra och med pondus även på låga volymer. Den var en period dock inte dyrare än den du har idag tror jag, nede på 7995,- eller nått på rean. Det är också en klass-D förstärkare som jag personligen inte älskar men måste väl bara inse att dessa kan låta ganska bra de med.


Menar den har HT-bypass ockå?



#31

Postad 30 juni 2019 - 21:05

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Ett krav är att jag ska kunna använda TIDAL med förstärkaren, Kom gärna med lite fler tips på förstärkare

#32

Postad 01 juli 2019 - 14:49

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0
Yamaha R-N602 har Tidal.

#33

Postad 17 juli 2019 - 10:02

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag var till en ljudbutik i Luleå och dom rekommenderade en Linn Sneaky Dsm stereoförstärkare. Som stödjer TIDAL osv. Dom hade ett demo ex för 14 ordinarie 21900. Dessutom hade den Linns egna rumskalibrering. Vad tror ni?

#34

Postad 17 juli 2019 - 10:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Kan du låna hem å testa?

#35

Postad 17 juli 2019 - 12:01

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jo det tror jag, men frågan är om det finns något mer prisvärdare alternativ. Är det någon som har erfarenhet av Linn?

#36

Postad 17 juli 2019 - 12:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Linn gör bra grejer inget snack om det men det är inte alltid de fabrikat som ger mest för pengarna då de generellt håller högt pris.

Men du skrev att du ville ha lite värre förstärkare vad menade du men den kommentaren?
Det verkar inte vara mer än 2*50W i den nämnda varianten från Linn. Jag skulle nog också kollat upp hur smidiga nätverksfunktionerna är för modellen verkar ha funnits på marknaden i ca 10 år. Har det gjorts uppdateringar så behöver det inte betyda något, men man vill ju ha rätt funktionsstöd om det skall vara någon mening med att ha detta inbyggt i förstärkaren. Är det omodernt så är det bättre utan och lösa det med något externt.
 

Förr så var Linn ett fabrikat som man antingen älskade eller så tillhörde man dem som tyckte att det var ett överprisat entusiastmärke som såldes i Linn butiker av överentusiastiska och jobbiga försäljare.



#37

Postad 09 augusti 2019 - 22:11

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag behöver egentligen inte ha en förstärkare med mer watt men jag vill kunna spela högre och kanske få lite mer detaljer. Vad tror ni? I tiotusen kronors klassen. Begagnat är det som gäller

#38

Postad 11 augusti 2019 - 22:29

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Om jag skulle gått upp i budget så är jag sugen på en begagnad Naim Nait XS-2. Jag har läst positivt om den förstärkaren. Även sugen på en Hegel röst eller en h80 eller h90 begagnad. Vad tror ni?

#39

Postad 12 augusti 2019 - 16:50

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Denna Musical Fidelity M6i för 10000kr
https://www.blocket.se/vi/86140297.htm

Men uppgradera med en bättre DAC. Tar du en med optisk in kan du hänga på en CC Audio så har du en prisvärd streamer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.