Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch??

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 november 2016 - 10:22

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

År och dar sedan jag loggade in här.

 

Nu är det så att jag uppdaterade grejerna lite med en ATV 4 istället för ATV 3 i dagarna.

 

Antog aldrig att det skulle bli nåt kompabilitetsproblem i jämförelse med min tidigare uppsättning.

Jag har Telias dekoder vip1003, PS 3 samt ATV 4-gen kopplade till Pioneer VSX 1021 som i sin tur är kopplad till TV:n

 

Har tidigare fungerat som de ska men nu blir det problem när jag byter ingång på förstärkaren till ATV 4:an. Förstärkaren byter ingång nån sekund för att sedan återgå till Telias tvbox.

 

Enda sättet att få igång ATV är att dra ur hdmi-kontakten ur tv-boxen. Då funkar övriga enheter som önskat.

Kopplar jag tillbaka min ATV 3-gen i stället är det inget problem.

 

Nån som har nån info angående detta eller kan det vara så enkelt att det är fel på den nya ATV 4?

 

Tacksam för svar

 



#2

Postad 18 november 2016 - 12:11

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 1

Detta borde ha med HDMI ARC att göra, om tv-boxen är påslagen kommer den att tvinga över signalen från apple-tv 4. Det gör den hemma hos mig, stänger alltid av tv-boxen.

 

Annars borde det gå att stänga av HDMI styrningen i TV-boxen.



#3

Postad 18 november 2016 - 14:53

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Ok, låter logiskt.

 

Provade nyss och lät hdmi-signalen från Tv-boxen först gå via en hdmi-splitter. Då går det bra att byta källa till ATV 4 utan problem.

 

Vet inte varför det går men inte när signalen går rätt in i förstärkaren?

 

Heller inte vad skillnaden på 3-gen och 4-gen skall vara i detta ärende?



#4

Postad 18 november 2016 - 15:03

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Är inget proffs på ARC men googlade lite snabbt.

 

Personligen ser jag inte fördelen med detta i min setup? Har jag fel?

 

Känns som det endast ställer till det. Antar att det är ARC som ser till att alla enheter (förstärkare och Tv) stängs av när jag stänger av ATV 4:an?

 

Borde detta kanske gå att stänga av i Förstärkaren?



#5

Postad 18 november 2016 - 15:34

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Ett långskott, men prova att byta plats på ingångarna i receivern.



#6

Postad 18 november 2016 - 17:27

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Jag har provat byta plats på ingångarna tidigare, men tyvärr så avhjälpte det inte problemet.



#7

Postad 20 november 2016 - 19:14

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Då visade det sig att detta med Hdmi-splittern inte riktigt avhjälpte mitt problem i alla fall.

 

Jag hade för avsikt att använda splittern från början dock som splitt för signalen efter förstärkaren och inte som den nu blev direkt efter teliaboxen. Avsikten var att använda en av utgångarna till min ena dotters tv. Sagt och gjort så trodde jag att de nu kommer fungera med tyvärr så stängs förstärkaren av direkt då min dotter slår på sin tv på övervåningen.

 

Således uppstår problem då den bara släpper iväg hdmi pass through till Tv:n här nere. Detta resulterar i att ljudet uteblir från systemet såklart.

 

Är detta ett ARC-problem?

 

Kan man stänga av HDMI-styrningen som gör ARC fungerande? Har letat men inte hittat nåt??

 

Tacksam för svar



#8

Postad 20 november 2016 - 23:17

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att köpa en Apple-TV till din dotter. Att dela signaler har aldrig varit en optimal lösning.



#9

Postad 21 november 2016 - 11:33

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Tack för svar :)

 

Hon har redan en Apple-TV men ide´n med att även skicka Teliaboxen var för att hon skulle få hela tv-utbudet.

 

I går så stängde jag ner all form av hdmi-styrning på alla enheter som är sammanlänkade via förstärkaren.

Nu fungerar det utan problem.

 

Tyvärr så tappar jag ju en trevlig grej som jag inte tycker är så kul. Att hela systemet stängs ner och slås på via Apple-TV:n

 

Men det får man väl helt enkelt leva med? 

 

Om nån däremot skulle ha en lösning på det utan att ramla in i samma problem som startade denna tråd så är jag tacksam för information



#10

Postad 21 november 2016 - 13:05

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 1

Hej!

 

Jag tror du har lösningen här:

 

http://www.idownload...eiver-settings/

 

Read this if your new Apple TV is messing up your TV or receiver
By Sébastien Page, Nov 12, 2015

Apple-TV-control-receivers-off.png

Strange things started happening to my TV since first plugging in my new Apple TV a couple weeks ago, and while I didn’t immediately connect the dots, it quickly became apparent that the new device was the culprit. After a bit of digging and a lot of commonsense, I figured out my problems and how to fix them. As often, the solution was just at the click of a button.

The symptoms

The symptoms I experienced appeared to be completely random, and never seen before, as far as I was concerned. For example, the most annoying one was my Samsung TV suddenly displaying a “weak or no signal” error message while was watching cable. In that case, circling through the different inputs of my TV with its remote fixed the problem. It was a quick fix, but that was annoying nonetheless.

Another symptom I experienced was that my TV would magically turn itself on when AirPlaying music to my Apple TV. At that point, it became clear that the Apple TV was responsible for that mess.

Doing a little bit of digging about this problem online surfaced a bunch of similar issues from users who all have the 4th generation Apple TV. Some of the symptoms they experienced were their TV powering itself on and off, their receiver acting weird, and inability to change TV settings while Apple TV was on.

The cause

The cause of the problem is that Apple TV 4 is compatible with HDMI-CEC devices. Briefly, CEC, which stands for Consumer Electronics Control, is an HDMI feature that allows individual CEC-enabled devices to command and control each other without user intervention. There is much more to it than just that, but as far as we’re concerned today, this is what we’ll remember. Those of you interested in learning more about the topic can read the Wikipedia entry about HDMI-CEC.

The solutions

In my case, the problem was that I had turned on the Control TVs and Receivers option under Settings > Remotes and Devices. This setting was literally sending mixed signals to my receiver which would then pass these mixed signals on to my TV, causing my issues. This was also the reason why my TV would turn on when I AirPlayed music to Apple TV. In that case, Apple TV was just doing what I had set it to do.

Going to Settings > Remotes and Devices > and turning off Control TVs and Receivers fixed the issue. Of course, my Apple TV can’t control my other electronic devices anymore, but that is something I never wanted to begin with. On the flip side, the Apple TV remote is still capable of controlling the volume of my receiver, which in my case is just perfect.

Also read: How to control your TV or receiver volume using the Apple TV remote

While I can’t really pinpoint the true reason, it seems that for some users, turning off “Control TVs and Receivers” settings on Apple TV didn’t fix the issues entirely. Depending on your set up, you might have to disable HDMI-CEC directly from your TV settings. I know, digging around the terrible UI of a TV set is not something any of us enjoys doing, but sometimes it’s a necessary evil.

So power on your TV, grab its remote and look for HDMI-CEC settings in there, then turn them off. Note that most manufacturers come up with a different name for HDMI-CEC, so this is not what you might see on the screen. For example, the following manufacturers use these specific names for the feature: Anynet+ (Samsung), Aquos Link (Sharp), BRAVIA Link and BRAVIA Sync (Sony), SimpLink (LG), HDAVI Control, EZ-Sync, VIERA Link (Panasonic). You might want to look up how your TV maker branded HDMI-CEC with a quick Google search.

If you were having similar issues with your new Apple TV, I am hoping this will fix the problems. If not, let’s discuss further in the comments section below.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.