Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljussättning

907 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 21 oktober 2009 - 07:45

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Det är den översta du ska ha, Dreadlock! :angry: http://www.youtube.c...h?v=nxWM17Yj7vg

#102

Postad 21 oktober 2009 - 08:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Men om jag inte behöver ttl så kan jag köra vidare med mina cactusar :angry:

#103

Postad 21 oktober 2009 - 09:07

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Du å dina cactusar... :angry:

#104

Postad 21 oktober 2009 - 21:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jo men vafasen, de funkar ju så bra! :rolleyes:

#105

Postad 24 oktober 2009 - 17:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Dagens lekstuga, jag skaffade en pannlampa på Claes för 39:- med 5 lysdioder. och lekta lite med den till kameran. Funderar på att skaffa en till så får man ljus från två håll, eller tre eller fyra. Är jag helt fel ute :)
Bifogad fil  ljus.jpg   356,81K   0 Antal nerladdningar
En bild tagen utan ljus
Bifogad fil  g1.jpg   249,39K   0 Antal nerladdningar
En bild tagen med en pannlampa
Bifogad fil  g2.jpg   240,49K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered124686ac, 24 oktober 2009 - 17:56.


#106

Postad 25 oktober 2009 - 03:21

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Kul idé att använda en pannlampa sådär! :)

Tyckte att resultatet såg rätt bra ut, speciellt med prislappen 39 spänn. Får man ljus från 2-3 håll slipper man ju en del skuggor etc också.

#107

Postad 27 december 2009 - 15:15

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Bumpar en fantastisk tråd!

Några funderingar!

Dread: Hur går det med cactusarna (v4)? Har du stött på några trubbel?

Just nu tycker jag pocketwizards är overkill ekonomiskt för den nivå jag ligger på. Helst av allt skulle jag villja ha "off camera" men med P-TTL automatiken så man kan lära sig hur ljuset funkar. Har läst igenom hela Strobist bloggen (njaaaa nästan :o ) och tycker mig förstå det mesta innan jag ens skaffat en blixt, men jag vill hellre prova själv än sitta och läsa tills ögonen blöder.

Därför skulle trådlös P-TTL vara kul tills man börjar köra manuell "strobist" stil.

Just det....Ja har en AF540FGZ som ligger på posten som ska hämtas :unsure:

Jag vet att jag kan köra wireless med den, men då måte man använda inbyggd blixt som trigger och det kan påverka bilden (tror jag) samt att det ä noga med att informationen når blixten. Jag vill ju vara lite mer flexibel på en gång så därför funderar jag på Cactusar.

Pocket Wizard har ju TTL men bara till Canon vekar det som. Och Radiopopers säljs inte här (?)

Overhard: Hur gör du? Manuellt med radio eller P-TTL?

Redigerat av Mikael_R, 27 december 2009 - 19:39.


#108

Postad 27 december 2009 - 16:40

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0
Oh nice med en 540 :unsure:. Ska försöka läsa på mer hur det fungerar men tycker också det är lättare att testa samtidigt som man gör det. Testade att köra trådlöst igår med inyggda som trigger och det fungerade ju helt ok. Här är en bild som jag tog för test skull, höll ett vitt kuvert framför inbyggda blixten så att den inte skulle påverka och tycker det fungerade bra :o
Bifogad fil  _IGP4097.JPG   256,86K   0 Antal nerladdningar

#109

Postad 27 december 2009 - 19:36

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag kör manuellt för det mesta. Trådlös P-TTL går att trigga med inbyggda blixten, då kan du välja om den ska synas som fill eller inte. Men manuellt är skitenkelt när du testat några gånger. Man vet ungefär vilka inställningar man kan börja med och sen behövs kanske 1 eller 2 extra provbilder innan du kan köra.

Ser fram emot att se dina kommande alster.

#110

Postad 27 december 2009 - 19:44

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag kör manuellt för det mesta. Trådlös P-TTL går att trigga med inbyggda blixten, då kan du välja om den ska synas som fill eller inte. Men manuellt är skitenkelt när du testat några gånger. Man vet ungefär vilka inställningar man kan börja med och sen behövs kanske 1 eller 2 extra provbilder innan du kan köra.

Ser fram emot att se dina kommande alster.


Men den inbyggda blixtrar ändå eller?

Har inte förståt det där med TTL riktigt. Är det systemet som använder sig av små test blixtningar före själva exponeringen?

Ska googla lite på det nu :unsure:

#111

Postad 27 december 2009 - 21:10

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Vid trådlös ttl sänds en blixt ut från den interna blixten som mäter ljusstyrkan som behövs. Sen blixtrar den igen tillsammans med den externa blixten och beroende på om du valt att den ska synas i bild eller inte så blir fördröjningen olika, om du förstår vad jag menar.

Men ja, den tänds för att trigga den externa men innan bilden tas, alltså nån millisekund innan bara. Du har ju en blixt som ligger å väntar, är väl bara å testa imorrn å se vad som händer. Jag har en radiotrigegr du kan få köpa om du vill. PM a för offert. :unsure:

#112

Postad 27 december 2009 - 21:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Shit också.....ska hämta den i morgon, men tydligen måste "vi" till Ikea i morgon :unsure:

Jag får testa den lite i morgon kväll.....ska lugna mig lite med cactusar och strobist övningar tills jag lärt mig använda blixten :o

Redigerat av Mikael_R, 27 december 2009 - 21:25.


#113

Postad 27 december 2009 - 21:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag har fått för mig att det inte är du som bestämmer i ditt hushåll Mikael, ska vi bilda klubb :unsure:

#114

Postad 27 december 2009 - 23:53

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag har fått för mig att det inte är du som bestämmer i ditt hushåll Mikael, ska vi bilda klubb :lol:


Ok...men det kan bli många medlemmar....då det finns många av vår sort :lol:

#115

Postad 28 december 2009 - 20:53

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Ok....så här gör man när man kommer hem från en heldag på Ikea: Stoppar huvudet i mikron och eldar på! :)

Bifogad fil  IMGP2001.jpg   402,17K   2 Antal nerladdningar
Provade trådlöst på en gång. Vet inte hur den inbyggda blixten påverkar bilden dock.

Men kul är det i alla fall med en riktig blixt. Vilken enorm skillnad att ta bilder innomhus på kvällen. Testade att ta kort i alla lägen och blixtens vrid & vänd huvud är nåt som jag verkligen fick nytta av på en gång. Inställningarna förstår jag inget alls av än så länge. Har inte provat nåt annat än P-TTL än. Spontat så här efter lite testande så tyker jag det känns som att man får tygla ett monster. Det blir MYCKET ljus. Men det funkar bra att vrida blixten snett uppåt och med den vita plast huven över så dämpas ljuset en hel del. Blir ganska behagligt för innomhus foto på folk och sånt.

Egentligen så har jag miljoner frågor om det här, men jag ska läsa manualen först och leka lite....löser nog det mesta genom att prova.

#116

Postad 29 december 2009 - 00:27

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Kul Mikael!

#117

Postad 29 december 2009 - 22:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Grattis till den nya blixten Mikael. :)
Kör manuellt direkt vettja. Skaffar du dig en riktigt studio med studioblixtar med tillbehör så kör du ändå helt manuellt. Lika bra att lära sig från början. ;)

Har beställt lite grejjer idag för att kunna leka lite trådlöst. Vill köra med RF så jag bäställde denna transmittern och recievern från ebay:
Postad bild

Transmittern har Sony fattning så det behövs ingen adapter för att fästa den på kameran (mycket smidigt). Tyvärr så har inte mottagaren Sony fattning så där fick jag beställa en adapter plus en kabel. Kabeln används för att i ena ändan fästa blixten och den andra ändan skall mottagaren och adaptern sitta. På så sätt får man skruv mount i blixt ändan.
Blixten sätts sedan på ett blixt huvud (som också beställdes). Hoppas den håller måttet bara men för $10 kan det vara värt att prova. Huvudet har hål för ett paraply som står på inköpslistan.

Nu till frågan:
Vad ska man köpa för stativ? Såg att Cyberphoto hade ett luftdämpat Dörr stativ som såg rätt bra ut för 399:-. Länk. Eller skall man kolla efter stativ på ebay?

En 110cm 5-in-1 reflektor skall hämtas ut imorgon. Kan bli kul att leka med. Sen är det bara själva blixten som skall inhandlas då jag inte kan ställa in min nuvarande blixt manuellt..

#118

Postad 30 december 2009 - 00:00

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Grattis till den nya blixten Mikael. :)
Kör manuellt direkt vettja. Skaffar du dig en riktigt studio med studioblixtar med tillbehör så kör du ändå helt manuellt. Lika bra att lära sig från början. ;)


Har bara kört Auto (P-TTL) än. Har mest provat med olika inställningar på kameran (bländare, ISO) för att se hur ljuset blir. Tänkte vänja mig vid det innan jag går på manuellt. Tycker det är svårt nog nu. Blixten Zoomar ju också liskom ;). Fast den sköter ju det själv.

Jag har blixt kompensations reglage på både blixten och kameran. Om jag väljer den i kameran, är det samma sak som att ändra den på blixten? Pratar om blixten monterad på kameran nu.

#119

Postad 30 december 2009 - 00:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Men i all ärlighet så är det inte en hel vetenskap att fota manuellt. Speciellt inte om man bara jobbar med en blixt. Börja med att ställa blixten på 1/2 styrka, slutaren på runt1/200-1/250 (lite beroende på vad din kamera klarar av) och ta en testbild med valfri bländare. Sen är det bara att ändra bländaren/ISO tills du får en korrekt exponering. Sen är det bara att börja laborera med placering, blixtstyrka (ljuskaraktär) etc.

Längtar tills alla grejjerna är hemma så man kan börja leka! :)

#120

Postad 30 december 2009 - 11:14

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Ok...hoppas det är ok att jag tar frågor i denna tråd!

Har testat M läget lite nu på morgonen. Kameran klarar 1/180 i slutartid.

Det är som du säger Explorer. Det är bara att börja med den slutartid man vill ha sen bländare och ISO.

Kunde dock ha blixten på 1/1 kraft, men riktad i tak med diffusern på.
Rummet är ganska belyst utifrån så här mitt på dagen.
Känns dock som K-7'an vill underexponera och Lcd'n på kameran är ljusare än datorn, så man blir lite lurad. Histogrammet låg till vänster också.
Detta är 1/100 sek, f5,6 och ISO-100.
Bifogad fil  IMGP2059.jpg   516,61K   0 Antal nerladdningar

Men visst, jag käner redan fördelarna med Manuellt, man kan styra blixten hur man vill mot slutartid, bländare, ISO och kompensation. Dock så tycker jag 1/180 är lite snålt. Men det blir väl annorlunda med blixt?
Alltså att man fryser saker ändå, förstår ni vad jag tänker?

Listade också ut att kamerans blixt kompensation styr blixten, men kameran klarar -2 till +1. Blixtens reglage klarar -3 till +1. Detta i P-TTL läge alltså.

Redigerat av Mikael_R, 30 december 2009 - 11:16.


#121

Postad 30 december 2009 - 11:19

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Men i all ärlighet så är det inte en hel vetenskap att fota manuellt. Speciellt inte om man bara jobbar med en blixt. Börja med att ställa blixten på 1/2 styrka, slutaren på runt1/200-1/250 (lite beroende på vad din kamera klarar av) och ta en testbild med valfri bländare. Sen är det bara att ändra bländaren/ISO tills du får en korrekt exponering. Sen är det bara att börja laborera med placering, blixtstyrka (ljuskaraktär) etc.

Längtar tills alla grejjerna är hemma så man kan börja leka! :)


1/180 s för Pentax.

Ställer du in t ex 1/4 s och iso 400 får du med lite ambient ljus också. Men jag tycker också att det är bra att köra manuellt. Du vet alltid vad du får för resultat plus att det är det enda som funkar till dina helmanuella gluggar. Men naturligtvis finns det tillfällen där ttl funkar bäst, t ex vid point and shoot. När man har bråttom.

#122

Postad 30 december 2009 - 11:37

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

1/180 s för Pentax.

Ställer du in t ex 1/4 s och iso 400 får du med lite ambient ljus också. Men jag tycker också att det är bra att köra manuellt. Du vet alltid vad du får för resultat plus att det är det enda som funkar till dina helmanuella gluggar. Men naturligtvis finns det tillfällen där ttl funkar bäst, t ex vid point and shoot. När man har bråttom.

Bråttom i en studio? ;) Förstår vad du menar, bråkar lite bara. ;)

K-7 borde väl klara mer än 1/180s? :)

EDIT: Efter en snabb titt på prisjakt så tydligen inte. Det va ju lite synd. Då blir Pentaxianerna lite mer bundna av små bländare då.

Redigerat av Explorer45, 30 december 2009 - 11:39.


#123

Postad 30 december 2009 - 15:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Bråttom i en studio? ;) Förstår vad du menar, bråkar lite bara. :(

K-7 borde väl klara mer än 1/180s? ;)

EDIT: Efter en snabb titt på prisjakt så tydligen inte. Det va ju lite synd. Då blir Pentaxianerna lite mer bundna av små bländare då.


Jag förstår egentligen inte det där.....hur gör man då om man är ute i solskenet och vill göra upplättningar och sånt?

Blir inte 1/180 på tok för sakta då?

Overhard: Måste man ha så höga ISO'n med blixt, som 400? Att man finjusterar med ISO-200 kan jag förstå. Kan man inte strypa blixten lite till bara. Det finns ju flera steg efter 1/4. (är helt okunnig om detta :lol: så ni får ha tålamod med mig om det här)

Sen såg jag på min blixt att det finns ett A läge där man justerar ISO och bländare på blixten. Provade att ställa in de värden som kameran mätte upp och det vart en korrekt exponering. Och där kan man ställa ISO ner till 32 och bländare till f1,2.

Så det ska väl gå utmärkt att köra manuella objektiv med stor bländare även fast man bara har 1/180?

Jag ska prova det. Har ju ett sånt objektiv.

#124

Postad 30 december 2009 - 17:07

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

K-7 borde väl klara mer än 1/180s? ;)

EDIT: Efter en snabb titt på prisjakt så tydligen inte. Det va ju lite synd. Då blir Pentaxianerna lite mer bundna av små bländare då.

1/180 är väl en ganska normal kortaste synkhastighet? En typisk blixtsituation är sällan i skarpt solljus, utan när du behöver mer ljus - antingen i skugga, studio eller annan inomhussituation och då ser jag inte att det har någon större betydelse ändå.

#125

Postad 30 december 2009 - 19:16

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
RTFM :( Det ska finnas ett high-speed-sync-läge som du kan använda vid starkt solljus, t ex motljus och stor bländare.

Anledningen att jag skrev iso 400 och 1/4s är att det släpper in mer omgivningsljus utan att det blir för grötigt. Iso 400 klarar kameran utan problem när man använder blixt, blir inte alls speciellt brusigt. Sänker du iso måste slutartiden bli så lång så det kan se konstigt ut. Men det är väl bara att testa. Ta några tusen bilder med olika inställningar. ;)

#126

Postad 30 december 2009 - 21:08

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

RTFM :lol: Det ska finnas ett high-speed-sync-läge som du kan använda vid starkt solljus, t ex motljus och stor bländare.

Anledningen att jag skrev iso 400 och 1/4s är att det släpper in mer omgivningsljus utan att det blir för grötigt. Iso 400 klarar kameran utan problem när man använder blixt, blir inte alls speciellt brusigt. Sänker du iso måste slutartiden bli så lång så det kan se konstigt ut. Men det är väl bara att testa. Ta några tusen bilder med olika inställningar. ;)


Har tagit några hundra "bara" idag :(

Det som jag tycker är anmärkningsvärt, är att jag kan blanda in bakgrundsljus lättare med P-TTL än med Manuell.
Varför vet jag inte.....men när jag höjde ISO i manuellt läge så gick det inte att få in mer bakgrundsljus, det vart en ljusare exponering istället ;) kan dock vara nåt fel jag gjort.

Nu är det lite extremt att testa hemma i köket med lite glödlampor, men det går i alla fall.
Detta är med TTL blixten riktad rakt mot blomman.
1/30 sek, F4 @ 28mm ISO-400. -2 kompensation på blixten. Och omnibounce.
Tyckte detta var en lagom blandning av allt, för att testa blandningen mellan blixt och befintligt ljus!
Bifogad fil  IMGP2077.jpg   742,76K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Mikael_R, 30 december 2009 - 21:11.


#127

Postad 30 december 2009 - 21:38

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Anledningen att det blir ljusare med manuellt är att när du ökar iso måste du ta ner styrkan på blixten. Ställ blixten på 1/4 eller 1/8 i manuellt läge och kör iso 400 och 1/10 s eller nåt för att testa. Fördelen med manuellt läge är att du vet alltid hur bilden blir exponerad, den blir inte ljusare eller mörkare för att du flyttar dig en halvmeter åt vänster.

#128

Postad 30 december 2009 - 21:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Anledningen att det blir ljusare med manuellt är att när du ökar iso måste du ta ner styrkan på blixten. Ställ blixten på 1/4 eller 1/8 i manuellt läge och kör iso 400 och 1/10 s eller nåt för att testa. Fördelen med manuellt läge är att du vet alltid hur bilden blir exponerad, den blir inte ljusare eller mörkare för att du flyttar dig en halvmeter åt vänster.


Jaha. Ok. Så med TTL så kommer mätningen att bli olika beroende vart jag befinner mig och jag måste då justera slutartid eller ISO om jag flyttar på mig?

Ok....då förstår jag att Manuellt är bättre på den punkten.

Föresten, tack för tipsen!

#129

Postad 30 december 2009 - 22:25

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Nja, typ ungefär. Jag tycker iallafall att när jag studsar blixten i taket så kan den med ttl ibland bli jättemörk när bilden innan blev bra. Kör man instället med manuellt kan man ställa blixten på 1/2 styrka (för snabbare recycling time) och ställa in kameran för att få en fin exponering och sen är det bara att köra.

#130

Postad 30 december 2009 - 23:13

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
På tal om recycling tid, hur lång tid tar det normalt för en blixt runt gn 58 att laddas upp helt om man fotar med 1/2 styrkan?

#131

Postad 30 december 2009 - 23:37

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Med min Metz 48 AF-1 tar det iaf ca 2 sekunder med uppladdningsbara batterier 2100 mAh som tagit ca 100 bilder sen laddning. Men den håller samma recyklingtid ganska länge oavsett tillstånd på batterier. Tror jag testade och kom fram till att 1/8 krävs för att den ska hänga med kamerans seriebildsläge (det långsamma som följande AF hinner med, ca 2,1 bild/s tror jag).

#132

Postad 31 december 2009 - 12:00

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Okej, tack. :)

#133

Postad 31 december 2009 - 21:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Gjorde en chansning idag och sickade iväg en beställning på ett silver paraply från ebay. 13 dollar inklusive frakt. 110cm i diameter skulle det vara. Får se hur kvalitén är när jag väl får den. Hoppas på det bästa. :(

Behöver fortfarande hjälp med stativval dock. Vad använder ni andra för stativ till era blixtar?

#134

Postad 01 januari 2010 - 15:39

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Behöver fortfarande hjälp med stativval dock. Vad använder ni andra för stativ till era blixtar?

Jag köpte mitt på ebay, kommer inte ihåg exakt av vem (någon HK-affär). Är väl inte det mest stabila jag sett, men för blixt och ett paraply funkar det bra.

#135

Postad 14 januari 2010 - 20:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Jag köpte mitt på ebay, kommer inte ihåg exakt av vem (någon HK-affär). Är väl inte det mest stabila jag sett, men för blixt och ett paraply funkar det bra.

Okej, får kolla lite närmare på det. Tack för tipset.

Fick hem min radio trigger idag. Ser riktigt bra ut faktiskt, känns inte så billiga som jag trodde de skulle göra. Märker ingen större skillnad på dessa och Skyportar. Väntar dock fortfarande på adaptern till blixten (bara sändaren som har Sony fattning, skönt att slippa adapter på kameran!).

#136

Postad 14 januari 2010 - 20:36

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Kom på att jag hatar mina gula/rödaktiga väggar här hemma. Studsar jag blixten så blir allt vinrött på fotot, men det går ju lyckligtvis att ändra i efterhand.

Behöver fortfarande hjälp med stativval dock. Vad använder ni andra för stativ till era blixtar?


Ett gammalt "Expert" som jag fått av min far. Rangligt var ordet. Så jag letar också efter ett stabilare, så om du hittar något intressant så får du gärna tipsa.

#137

Postad 14 januari 2010 - 21:27

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Absolut, det kan jag göra. Farsan ska till USA och funderar på om jag kan muta han lite så han kan ta med ett Impact luftdämpat (ca $37) hem. Kan dock bli trångt då jag har lite andra trevliga kameragrejjer med på inköpslistan. :)

#138

Postad 18 januari 2010 - 16:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Fick hem paraplyt idag och måste säga att kvalitén känns mycket högre än vad jag hade trott för ett ebay paraply. Nu fattas ju bara att testa det med blixt och allt. Men då jag inte har fått hem blixt adaptern än så får det vänta lite till.

#139

Postad 21 januari 2010 - 15:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Nu är alla sakerna hemma (förutom ny blixt och blixt stativ). Satte upp blixten på mitt kamerastativ för att testa lite mot en ljus vägg. Tydligen så synkar det inte helt hundra och när jag kör med 1/250s så ser man en liten strimma längst upp som är skuggad av gardinen (se sista bilden). Kanske inget som stör i verkliga bilder men bra att veta om ändå.

Bifogad fil  DSC02363_1.jpg   153,17K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC02386_1.jpg   43,65K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC02387_1.jpg   47,28K   1 Antal nerladdningar

Fick modda mottagaren lite för att få den att fungera med min Minolta/Sony blixt. Nu slår den när den skall och även ibland när den inte ska. Vet inte om mottagaren plockar upp andra radiovågor (bor i lägenhet i centrala Göteborg) eller vad det kan bero på.

#140

Postad 09 februari 2010 - 22:02

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
En fråga om paraplyer: Jag köpte mina billigt på ebay, ca 5$ styck inkl frakt. Ett vitt halvtransparant och ett silver. Det halvtransparanta funkar väl som det ska men det i silver däremot, om man håller upp det mot en taklampa eller något så ser man utan problem lampan genom paraplyet. Ska det vara så i silverparaplyer? De ska väl inte läcka något genom själva paraplyet utan reflektera allt ljus. Provade skjuta genom det lite snabbt och det var rätt mycket ljus som hamnade på väggen bakom.

Hur mycket skiljer det egentligen i kvalitet på paraplyer (ja, jag förstår att ett paraply för 35 kr inte nödvändigtvis behöver vara lika bra som ett för 400 kr, men endå)? Nån som har nåt tips på bra prisvärda studsparaplyer (inte halvtransparanta)?

#141

Postad 10 februari 2010 - 12:52

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Även mitt ebay paraply kan man se igenom om man håller det mot en lampa. Vet inte riktigt om det skall vara så eller om det helt enkelt är för att det är ett billigt ebay paraply..

#142

Postad 10 februari 2010 - 13:07

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Såg att de hade westcott-paraplyer på kaffebrus. Såna som David Hobby (aka Strobist) använder och rekommenderar. Soft silver verkar intressant. Dock som sagt ungefär 10 ggr dyrare än ebayparaplyerna som går att se igenom för att de är ebayparaplyn... :)

#143

Postad 10 februari 2010 - 19:38

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jo, de är ju lite dyrare. :D Frågan är om de är 10 gånger bättre?

Redigerat av Explorer45, 10 februari 2010 - 19:39.


#144

Postad 11 februari 2010 - 14:44

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det beror väl lite på hur man ser det. Om man har en svag blixt kan det kanske vara värt de extra kronorna för ett mer effektivt paraply som reflekterar mer av ljuset så att man slipper gå upp i ISO. Jag tycker du ska köpa en westcott soft silver från kaffebrus och sedan berätta för mig och alla andra hur bra den står sig jämfört med ditt ebayparaply. För då slipper jag köpa ett och sedan kanske ångra mig om jag upptäcker att skillnaden inte var så stor trots prisskillnaden... :rolleyes:

#145

Postad 14 februari 2010 - 17:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Haha, du tycker det va? :)

#146

Postad 27 februari 2010 - 19:45

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Det beror väl lite på hur man ser det. Om man har en svag blixt kan det kanske vara värt de extra kronorna för ett mer effektivt paraply som reflekterar mer av ljuset så att man slipper gå upp i ISO. Jag tycker du ska köpa en westcott soft silver från kaffebrus och sedan berätta för mig och alla andra hur bra den står sig jämfört med ditt ebayparaply. För då slipper jag köpa ett och sedan kanske ångra mig om jag upptäcker att skillnaden inte var så stor trots prisskillnaden... :P

Bara för att det släpper igenom mindre ljus behöver det inte reflektera bättre. Om du klär ditt billiga ebay-paraply med en tjock svart filt kommer den inte släppa igenom något ljus, men det reflekterar inte bättre.

Mao tror jag inte du behöver lägga pengar på något annat än det du redan har om du inte är missnöjd med kvaliteten på ljuset eller dina bilder.

#147

Postad 27 februari 2010 - 20:24

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Funderar på om man skulle skaffa ett guldigt paraply för att få lite varmare hudtoner. Någon som har ett?

#148

Postad 27 februari 2010 - 20:37

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Köpte en 5 in 1 reflexskärm från ebay. Den har svart, vit, silver, guld samt halvtransparant vit (för dämpning av solljus etc.). Har provat att studsa men blixt mot den, inget jag personligen gillade. Kanske kan göra ett test nån gång och visa. Tyckte det bara såg gult ut vilket gorde att jag ville ändra vitbalansen. Kan hända att mitt snabbtest inte var så väl genomfört iofs.

#149

Postad 27 februari 2010 - 22:25

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Funderar på om man skulle skaffa ett guldigt paraply för att få lite varmare hudtoner. Någon som har ett?

Köp ett kit med filter istället att sätta på blixten direkt. Billigare och mer flexibelt då du kan använda dem även utan paraply. Brukar finnas CTO (color temperature orange) i kvartssteg, dvs. 1/4 CTO, 1/2 CTO och fullt CTO i filterpaketen.

Denna bild är tagen enbart med blixt och ett fullt CTO. Som ni ser blir det rätt mycket färg vilket gör att 1/4 CTO nog är bättre lämpat om du bara vill värma upp hudtoner lite grann. Men det är enkelt att anpassa och komma fram till en nyans som passar.
Postad bild

Redigerat av morberg, 27 februari 2010 - 22:30.


#150

Postad 27 februari 2010 - 23:12

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
När vill man "värma" upp hudtoner? :P

Jag menar nog mer, när och hur kan det bli så att man behöver det. Jag har aldrig varit med om att jag behövt värma upp hudtone i redigeringen. Men å andra sidan har jag inte hållt på så länge heller......



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.