Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Golvhögtalare med snabb, snärtig och distinkt bas?

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 september 2007 - 23:19

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Söker en golvhögtalare med snabb, snärtig och distinkt bas. Har sneglat lite på Klipsch F1 och Jamo E 770 som båda ligger rätt till i pris. Skulle lyssnat på högtalarna om jag kunde men det finns ingen återförsäljare inom rimligt avstånd som har dessa för demo.

Kommentarer om högtalarna och dess för- respektive nackdelar önskas. Tar också emot förslag på alternativ om sådana finns.

Högtalarna skall drivas av en Advance Acoustic MAP103.

Edit: Ev en HK 970 istället för AA MAP103.

Redigerat av Zorin, 15 september 2007 - 19:32.


#2

Postad 14 september 2007 - 00:32

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Dali Concept 10 :)

#3

Postad 14 september 2007 - 01:48

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Dali Concept 10 :)

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte om detta skall vara ett skämt men jag tycker inte på långa vägar att någon av Concept serierna har snärtig bas.

Klipcharna som jag lyssnat på har varit riktigt pang pang bas i. Dock klarar inte mina öron av diskanterna.

#4

Postad 14 september 2007 - 04:58

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Canton GLE

#5

Postad 14 september 2007 - 07:16

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Canton GLE

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att du har 407:orna. De är jag intresserade av.
Kan du ge en liten beskrivning på hur du upplever dessa?

Kan de stå nära vägg?

#6

Postad 14 september 2007 - 08:05

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Klipsch som du nämner har en väldig rapp och snärtig bas. Dock har de en lite speciell spelstil pga deras horndiskanter och är lite av en älska eller hata högtalare. Så att köpa dem innan provlyssning är nog något jag skulle avstå ifrån.

// Sat

#7

Postad 14 september 2007 - 11:37

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Dali Concept 10 :)

<{POST_SNAPBACK}>


Ta dig gärna tid att läsa igenom hela inlägget innan du svarar. Dali Concept 10 och Klipsch F1/Jamo E 770 ligger inte riktigt i samma prisklass. Skiljer över 8000 kr.

Klipcharna som jag lyssnat på har varit riktigt pang pang bas i. Dock klarar inte mina öron av diskanterna.

<{POST_SNAPBACK}>


För s-iga?

Canton GLE

<{POST_SNAPBACK}>


Skall lyssna på GLE 407 nästa vecka då min lokala hifibutik får in dessa. Har lyssnat på LE 170 och de var inte alls i min smak.

Klipsch som du nämner har en väldig rapp och snärtig bas. Dock har de en lite speciell spelstil pga deras horndiskanter och är lite av en älska eller hata högtalare. Så att köpa dem innan provlyssning är nog något jag skulle avstå ifrån.

<{POST_SNAPBACK}>


Du kan inte försöka beskriva ljudet?

Vill inte egentligen köpa olyssnat men har bara så långt till närmaste återförsäljare som kan dema dessa (17 mil enkel väg). Kan alltid köpa och nyttja ångerrätten. Lite fult kanske men känner inte direkt för att köra 34 mil.

#8

Postad 14 september 2007 - 12:43

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Nu var det rätt länge sedan jag lyssnade på Klipsch, men ska försöka minnas lite ur dem. De spelar ganska rakt på en med ljudbilden ungefär vid näsans slut. Rappa i ljudet, dock upplevde jag dem som lite spretiga och tyckte att den inte höll ihop musik ordentligt.

En viktig sak att nämna är jag lyssnar uteslutande på Metal, vilken oxå kan ha sin orsak.

Dock tyckte jag att de gjorde som bäst till lugn musik, Diana Krell om jag inte minns fel tillsammans med H/K. Kändes lite som den gjorde det bäst, lugn sansad musik.

// Sat

#9

Postad 14 september 2007 - 16:38

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0
Jag tycker personligen att Klipsch passar perfekt även till snabb musik. Lyssnade till samlingplattan med DIO -fy fasen vilket skönt ljud de presterar, otrolig dynamik och det där riktigt sköna rivet i gitarrerna.

Och för sista gången, diskanterna är INTE skrikiga, tvärtom klarar de otroliga påfrestningar med bibehållen kvalitet.

#10

Postad 14 september 2007 - 17:31

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Blir inte lättare nu när man läser två inlägg med olika syn på högtalaren.

#11

Postad 14 september 2007 - 18:23

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Blir inte lättare nu när man läser två inlägg med olika syn på högtalaren.

<{POST_SNAPBACK}>


det är därför det är en bra ide att lyssna själv.

alla tycker inte samma vissa vill ju att det skall låta si o andra så.

vissa tycker en en skrikig diskant inte alls är skrikig osv.

så har du så långt att åka o lyssna på just dessa högtalare köp dom
på tex postorder och titta och nyttja distansköplagen eller vad det nu heter om du inte är nöjd.

vet hur det är att ha LÅNGT till återförsäljare med högtalare har samma distans hemifrån mig till närmaste seriösa återförsäljare ca 12 mil enkel väg.

hoppas du hittar det du söker.
sedan vet jag inte heller hur din förstärkare är men där spelar det oxå stor roll.

mina H/K signature steg får dom flesta högtalare jag har provat att låta riktigt snärtigt.
kopplar jag dom sedan på rotel eller NAD så är det inte samma snärt i det hela.


mvh Ruben

#12

Postad 14 september 2007 - 18:33

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
edit

Redigerat av HiFi nooBen, 14 september 2007 - 18:34.


#13

Postad 14 september 2007 - 19:00

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Och för sista gången, diskanterna är INTE skrikiga, tvärtom klarar de otroliga påfrestningar med bibehållen kvalitet.

<{POST_SNAPBACK}>


Vem påstog att diskanterna var skrikiga? Läste igenom tråden och den ända som nämner detta är du själv. Så läs igenom innan du börjar uttala dig, för det andra saker är väldigt personligen precis som Ruben nämner.

Bara för att jag inte gillar deras diskant, betyder inte att jag uppfattar de som skrikiga, spretig som jag upplevde dem gäller stor del mellanregistret oxå.

// Sat

#14

Postad 14 september 2007 - 21:08

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Bli inte ovänner nu gubbar.

Jag gör som så att jag köper både Jamo och Klipsch och så skickar jag tillbaka den högtalare som inte faller mig i smaken. Tråden kan därför ses som avklarad. Tackar för all input jag fått.

#15

Postad 14 september 2007 - 21:14

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
hejsan

inte blir vi väll ovänner här inte bara lite delade meningar o felskrivningar osv.....

medela gärna vilken högtalare du väljer.

alla här gillar ju musik men alla gillar inte hårdrock samma med högtalare,
samma med film alla gillar inte drama.

det viktigaste är ju att man själv blir nöjd vilket kan vara ett tillräckligt stort problem.

#16

Postad 14 september 2007 - 21:28

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
PMC

Mycket bra högtalare för pengen. Finns säkert att hitta beggat också...

#17

Postad 14 september 2007 - 22:54

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med Hinken74, jag har PMC GB1 och de har en väldigt bra och "rolig" bas, den har bra studs och har en otroligt bra botten!

#18

Postad 15 september 2007 - 13:21

Unregisteredb82d16ee
  • Unregisteredb82d16ee
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Klipsch som du nämner har en väldig rapp och snärtig bas. Dock har de en lite speciell spelstil pga deras horndiskanter och är lite av en älska eller hata högtalare. Så att köpa dem innan provlyssning är nog något jag skulle avstå ifrån.

// Sat

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, själv upplevde jag att deras bättre golvare hade rätt så dålig spridning trots många element , dessutom så upplevde jag att självaste högtalarlådan var inte så tyst som man skulle vilja.

#19

Postad 15 september 2007 - 13:41

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

PMC

Mycket bra högtalare för pengen. Finns säkert att hitta beggat också...

<{POST_SNAPBACK}>


Köper aldrig begagnat. Man kan aldrig veta hur sakerna blivit behandlade. Sedan blir man nästan lite smått irriterad när folk inte tar sig tid att läsa vad man skriver. Jag letar som sagt var i prisklassen runt 4000 kr, detta får man fram genom att läsa första inlägget, och då PMC GB1 kostar 19.000 kr nya så tror jag ingen säljer dessa för 4.000 kr, inte ens begagnade.

#20

Postad 15 september 2007 - 13:43

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Tråden kan därför ses som avklarad. Tackar för all input jag fått.

<{POST_SNAPBACK}>


Visst vet du att den inte är avklarad förren du själv gett ett intryck av högtalarna? Detta är ju närmast ett måste.

// Sat

#21

Postad 15 september 2007 - 14:39

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0

Vem påstog att diskanterna var skrikiga? Läste igenom tråden och den ända som nämner detta är du själv. Så läs igenom innan du börjar uttala dig, för det andra saker är väldigt personligen precis som Ruben nämner.

Bara för att jag inte gillar deras diskant, betyder inte att jag uppfattar de som skrikiga, spretig som jag upplevde dem gäller stor del mellanregistret oxå.



För det första så skrev jag "jag tycker personligen".
Och med skrikiga diskanter så verkar många tro det, tex "är diskanterna skrikiga?", "jag har hört att Klipsch diskant är ganska så spretig av sig" osv, men sen beror det ju givetvis en del på vad man använder sig av för förstärkeri.

#22

Postad 15 september 2007 - 15:15

Hamilton
  • Hamilton
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Om trådstartaren inte misstycker så tänkte jag hänga på den här tråden då jag är ute efter precis samma sak men i prisklassen 5-10000kr för frontarna.

Var och provlyssnade ett par Canton GLE409 +(405 center, 401 sat och AS85 sub) som var kopplade till en H/K 645 receiver och en H/K DVD (osäker på modell).

Mitt intryck av frontarna med musik var att de var väldigt ljusa och spelade väldigt detaljrikt och klart men den där pisksnärtbasen var helt frånvarande.
Särskilt Metallicas "Black"-album där jag verkligen vill ha en blixtsnabb och hård bas kändes väldigt platt. ;)
Kopplade jag på subben blev det mer bas men bara som en bakgrund och inte det där distinkta som jag var ute efter... :P

Med film lät däremot hela 5.1-systemet ljuvligt med en enorm detaljrikedom och underbar bas vid stora explosioner! :)

Kan ju nämna att jag tänkte driva ljudet med en Onkyo 875 eller Yamaha 1800 receiver och ha en Denon 1940 som spelare.
Eventuellt att man får stoppa dit extra slutsteg för frontarna om det skulle behövas... (Vill köra 7.1 så bi-amp från receivern är inte ett alternativ...)

#23

Postad 15 september 2007 - 15:32

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Ok, Hittar ingenstans där det står att du har ett maxtak på 4tkr och att det måste vara nytt, sorry.

Dock så får man i mina ögon inte något vettigt för den pengen, men allt hänger ju ¨på vad man har för krav....

Till den andra forummedlemen så tror jag utan att ha hört dem att XTZ:as nya är riktigt riktigt bra för pengen. Att man dessutom kan köpa dem på prov tycker jag är kanon.

#24

Postad 15 september 2007 - 15:48

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Ok, Hittar ingenstans där det står att du har ett maxtak på 4tkr och att det måste vara nytt, sorry.

<{POST_SNAPBACK}>


Har sneglat lite på Klipsch F1 och Jamo E 770 som båda ligger rätt till i pris.

<{POST_SNAPBACK}>


Då båda högtalarna kostar 4000 kr och att jag säger att de ligger rätt till i pris borde ge en hint om vilken prisklass jag letar i. Att det måste vara nytt skrev jag bara som svar när du nämnde begagnat.

#25

Postad 15 september 2007 - 19:00

Waffel
  • Waffel
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ta en titt på DALI Ikon 6

#26

Postad 15 september 2007 - 19:33

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Ta en titt på DALI Ikon 6

<{POST_SNAPBACK}>


Läs gärna mer än trådrubriken innan du svarar i en tråd.

#27

Postad 15 september 2007 - 19:40

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

snabb, snärtig och distinkt bas


Detta har minst lika mycket med kombinationen att göra som högtalaren. En stärkare som inte otkar med att hålla konen ger känslan av att det låter slött, trött och svampigt eller tom basfattigt. Riktigt med ork till högtalaren är grunden. Detta ger klipsch fördel då den är lättdriven och leverar till rätt tunna apparater.

#28

Postad 15 september 2007 - 19:46

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

snabb, snärtig och distinkt bas


Detta har minst lika mycket med kombinationen att göra som högtalaren. En stärkare som inte otkar med att hålla konen ger känslan av att det låter slött, trött och svampigt eller tom basfattigt. Riktigt med ork till högtalaren är grunden. Detta ger klipsch fördel då den är lättdriven och leverar till rätt tunna apparater.

<{POST_SNAPBACK}>



Lutar mer och mer åt att det blir en H/K 970. Den och Klipsch F1 mår väl rätt bra tillsammans? Lyssnar på Trance/elektronisk musik.

#29

Postad 15 september 2007 - 19:47

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Dessa går nog som hand i handske. :)

#30

Postad 15 september 2007 - 19:55

Zorin
  • Zorin
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Dessa går nog som hand i handske. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Högtalarna och Advance Acoustic MAP103 kommer nu till veckan. Skall bli kul att se vilka som spelar bäst och vilken skillnad den kraftfullare H/K:n har på ljudet!? Lägger en beställning på H/K nu. Hoppas den levereras snabbt bara.

#31

Postad 15 september 2007 - 19:58

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Det är inte säkert att skillnaden är speciell på Klipsch. Men kul om du ger en bedömning.

#32

Postad 15 september 2007 - 21:09

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Infinity Primus 362 med 2st 6,5" i aluminium?
(3995 kr på dustin)

#33

Postad 16 september 2007 - 09:22

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
The Man, här är ett citat av ditt inlägg.

"Jag tycker personligen att Klipsch passar perfekt även till snabb musik. Lyssnade till samlingplattan med DIO -fy fasen vilket skönt ljud de presterar, otrolig dynamik och det där riktigt sköna rivet i gitarrerna.

Och för sista gången, diskanterna är INTE skrikiga, tvärtom klarar de otroliga påfrestningar med bibehållen kvalitet."

Där nämnde du själv att diskanterna inte var skrikiga, utan att någon annan har sagt det. Sedan fick jag inget direkt svar men som påstått detta i denna tråd förrutom dig själv. Men för att tråden inte ska spåra ur helt, så ta det via pm om det var något mera.

// Sat

#34

Postad 16 september 2007 - 09:29

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Skulle satsa på något roligare än HK att driva med. De utnäms ju för att vara strömstarka bla. Jag själv tycker att de har en loudness karaktär i basen som gör att de låter väldigt beslöjade.

Om du dessutom skall gå på Klipsch behöver du nästan ingen kraft alls. 94db är hög verkningsgrad och du behöver i princip kanske 10-15 W för att få rummet i gungning....

#35

Postad 16 september 2007 - 12:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Nu var det rätt länge sedan jag lyssnade på Klipsch, men ska försöka minnas lite ur dem. De spelar ganska rakt på en med ljudbilden ungefär vid näsans slut. Rappa i ljudet, dock upplevde jag dem som lite spretiga och tyckte att den inte höll ihop musik ordentligt.

En viktig sak att nämna är jag lyssnar uteslutande på Metal, vilken oxå kan ha sin orsak.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med 110%.... drygt. För intensiv topp och spretiga.

Dock tyckte jag att de gjorde som bäst till lugn musik, Diana Krell om jag inte minns fel tillsammans med H/K. Kändes lite som den gjorde det bäst, lugn sansad musik.

<{POST_SNAPBACK}>

Här tyckte jag dock tvärt om. Vid lugn musik spretar det. Det enda som jag tycker funkar acceptabelt är livemusik då "PA-ljudet" kommer till sin rätt.... men oj vad tröttande i längden.

#36

Postad 02 oktober 2007 - 18:32

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Dessa går nog som hand i handske. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Högtalarna och Advance Acoustic MAP103 kommer nu till veckan. Skall bli kul att se vilka som spelar bäst och vilken skillnad den kraftfullare H/K:n har på ljudet!? Lägger en beställning på H/K nu. Hoppas den levereras snabbt bara.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur har det gått med dina högtalare? Vilka blev det? Och vad tyckte du om respektive högtalare? ;)

#37

Postad 04 oktober 2007 - 12:18

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Linn Komponent 104 tillsammans med KEF PSW1000 eller PSW2000.

Eller,






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.