Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, fortsatta diskussioner

225 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#51

Postad 04 mars 2021 - 22:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 003 inlägg
  • 0

Det viktiga är väl att ett fåtal får fortsätta att gnälla på något de inte ens bemödat sig med att lyssna på..

 

And here we go again.

 

Förhoppningsvis öppnas den gamla tråden igen. Där finns all info som behövs, vilket du verkar ha bra koll på trots att du är helt ny medlem. Inte alls misstänksamt.

 

ja ni är några här som bestämt att IS kunder är lurade allihop... företaget har väl bara varit verksamma i över 20 år.. att proffsmusiker, inspelningsstudios, kyrkor, olika offentliga miljöer och såklart musikälskare har valt IS

 

Påminner om att IS omsättning 2019 var endast 2,7 miljoner kronor.

 

Vilket då ska sättas i perspektiv till produkternas priser, t ex 295 000 kr för toppmodellen. De säljer ju nästan ingenting.


Redigerat av Ageve, 04 mars 2021 - 23:07.


#52

Postad 04 mars 2021 - 23:04

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Id-t83.. ja ni är några här som bestämt att IS kunder är lurade allihop... företaget har väl bara varit verksamma i över 20 år.. att proffsmusiker, inspelningsstudios, kyrkor, olika offentliga miljöer och såklart musikälskare har valt IS betyder för er att de redan är grundlurade och att ni vill rädda alla andra från att också bli lurade. Detta ihärdiga arbete som av några av er bedrivits i flera år utan att själv har lyssnat på någon av deras produkter kan jag tycka är lite märkligt! Jag har länge undrat vad det är som driver er till detta ihärdiga arbete??

Kan du ge exempel på proffsmusiker och större studios som använder IS högtalare? Hittar inga under referenser på deras hemsida.

Jag har varit i ett par av de kyrkor som ligger under referenser och taluppfattheten är rent bedrövlig!

Och med deras priser lär det inte handla om offentliga upphandlingar...

#53

Postad 04 mars 2021 - 23:05

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Sc-zap jag har följt denna tråd men inte velat lägga mig i då det faktiskt varit meningslöst.. några långa och nyanserade inlägg har publicerats från personer som varit nöjda med sina köp av is högtalare.. De har successivt plattats till av den lilla ihärdiga skara kritiker som vet att alla is grejor är skit. De som haft en annan och nyanserade bild är antingen grundlurade eller tillhör "sekten" alternativt endast är simpla lakejer.. De nyanserade personer som gästat tråden har en efter en gett upp eftersom ingen av kritikerna egentligen är intresserade av is produkter eller hur de låter... hade så varit fallet hade de rimligtvis orkat lyssna... så jag har följt tråden sedan jag köpte mitt första par is8 pro mk2 som ett demo ex som jag fick köpa till ett reducerat pris och är väldigt nöjd med dem. Men enligt er forumlogik är jag väl sektmedlem... dvs medlem i sekten som faktiskt lyssnat... många här verkar vara medlemmar i den andra sekten 😉

#54

Postad 04 mars 2021 - 23:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Förresten, varför undviker du den direkta frågan om vad du har för erfarenhet av deras produkter?

#55

Postad 04 mars 2021 - 23:08

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag bor dessutom i Skåne.. jobbar i fastighetsbranchen.. Men det är väl lite misstänkt det också 😆

#56

Postad 04 mars 2021 - 23:12

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Takeo.. Jag berättade att jag är ägare till ett par is8pro mk2 och är förmodligen grundlurad... Men kanske du då vill berätta vad som är din drivkraft när du lagt så många timmar på att kritisera företaget??

#57

Postad 04 mars 2021 - 23:12

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1

Jag bor dessutom i Skåne.. jobbar i fastighetsbranchen.. Men det är väl lite misstänkt det också 😆


Du reggade nyss ett konto och skrev ditt första inlägg i IS-tråden där du idiotförklarade alla som inte har lyssnat på IS.....

Nä, men det är lite misstänksamt.....

#58

Postad 04 mars 2021 - 23:20

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

And here we go again.

Förhoppningsvis öppnas den gamla tråden igen. Där finns all info som behövs, vilket du verkar ha bra koll på trots att du är helt ny medlem. Inte alls misstänksamt.


Påminner om att IS omsättning 2019 var endast 2,7 miljoner kronor.

Vilket då ska sättas i perspektiv till produkternas priser, t ex 295 000 kr för toppmodellen. De säljer ju nästan ingenting.


Som

#59

Postad 04 mars 2021 - 23:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Takeo.. Jag berättade att jag är ägare till ett par is8pro mk2 och är förmodligen grundlurad... Men kanske du då vill berätta vad som är din drivkraft när du lagt så många timmar på att kritisera företaget??

Några timmar har jag då inte lagt.
Tyckte jag var rätt tydlig med min ”drivkraft” tidigt i denna tråd...

På vilket sätt känner du att dina IS-högtalare gör ett bättre jobb än någon annan högtalare? Och vad har du jämfört mot?

Och hur var det med proffsmusiker och större studios som du påstod använder IS produkter?

#60

Postad 04 mars 2021 - 23:23

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ageve.. som du själv noterat är det ett väldigt litet företag sett till omsättningen.. Men de har funnits länge.. så därför är det intressant att förstå vad som är er drivkraft när ni under så lång tid försökt sänka detta lilla företag...

#61

Postad 04 mars 2021 - 23:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Nä, nu måste jag lägga mig då jag ska upp om 4,5h och utföra STI-mätning. Måste bli skitdåliga värden iom de inte valt IS-högtalare... De heller...

#62

Postad 04 mars 2021 - 23:30

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

De nyanserade personer som gästat


Nyanserade=kompisar till IS och tillverkare av deras lådor? 🤣

#63

Postad 04 mars 2021 - 23:35

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Om du och några till hör bemödar sig med att hälsa på företaget ni så hårt kritiserat under så lång tid så skulle det framstå som mer seriöst och trovärdigt. Ni kommer garanterat bli väl bemötta och med största sannolikhdt få en betydligt bättre och ner korrekt bild av både is produkter och ägaren till företaget. Men kanske är det inte intressant... kanske tryggare att sitta år efter år och kritisera en småföretagare för att vara en oseriös bluffmakare och påstå att nöjda kunder är sektmedlemmar alternativt lakejer..

#64

Postad 04 mars 2021 - 23:40

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Erik Jonatan.. han som nu till verkar en del av is kabinett gjorde inte det på den tiden han skrev sitt första entusiastiska inlägg... Det har dessutom funnits flera till i tråden som velat berätta om sina upplevelser men ni är inte ett skit intresserade av någon annan bild än den ni själv har.. så vem är det som egentligen påvisar det sektbeteende ni smetar på andra??

#65

Postad 04 mars 2021 - 23:47

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Men tack och hej från Skåne, har sagt det jag tyckte behövde sägas. Kanske ni en dag är lika modiga irl som ni är tillsammans vid era tangentbord och då hälsar på det lilla företag ni så hårt kritiserat..
Det om något vore en god gärning!

#66

Postad 04 mars 2021 - 23:55

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 3
Hej :)

För info är ursprungstråden nu redigerad och synlig igen. Inga inlägg har raderats, vilket inte hindrar att de framöver modereras/raderas med hänvisning till våra vanliga regler ;)

Notera gärna reglerna 9.1 och 9.2 så gott det går så minskar risken att inlägg/tråd måste döljas igen.

Överlåter åt moderatorerna på MHB att avgöra om/när tråden öppnas för nya inlägg. Om så blir fallet kan även inlägg från denna tråd flyttas dit.

Ni behöver inte hålla med oss eller varandra, men kritisera/argumentera med våra regler i åtanke :)

Trevlig kväll/natt!

#67

Postad 04 mars 2021 - 23:57

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Du reggade nyss ett konto och skrev ditt första inlägg i IS-tråden där du idiotförklarade alla som inte har lyssnat på IS.....

Nä, men det är lite misstänksamt.....



#68

Postad 05 mars 2021 - 00:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 003 inlägg
  • 0

Som

 
Om du läste den förra tråden så vet du.

 

edit: https://www.minhembi...=327751&page=27
 

Ageve.. som du själv noterat är det ett väldigt litet företag sett till omsättningen.. Men de har funnits länge.. så därför är det intressant att förstå vad som är er drivkraft när ni under så lång tid försökt sänka detta lilla företag...


Trams. Det har skrivits många inlägg på några få månader nu, men innan dess var det bara en tråd som dök upp då och då.

 

Du verkar ha ett stort intresse och insyn, trots att du bara har köpt ett par begagnade högtalare. Varför är det så viktigt för dig att andra gillar IS?


Redigerat av Ageve, 05 mars 2021 - 00:03.


#69

Postad 05 mars 2021 - 00:11

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Intressant att de som är nöjda med sina högtalare från is måste misstänkliggöras.. Jag har inga problem med att folk inte har lyssnat på is högtalare... Men själv misstänker jag att det finns en minst sagt osund drivkraft hos personer som ihärdigt orkar kritisera en liten högtalartillverkare under typ 5 år men har aldrig besökt företaget eller lyssnat på produkterna... i min värld säger det en del om kritikerna men väldigt lite om det företag de kritiserar... och enligt dessa personer har jag nu kvalificerat mig till att vara en grundlurad lakej 👍🙂

#70

Postad 05 mars 2021 - 00:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 003 inlägg
  • 0

Men själv misstänker jag att det finns en minst sagt osund drivkraft hos personer som ihärdigt orkar kritisera en liten högtalartillverkare under typ 5 år men har aldrig besökt företaget eller lyssnat på produkterna... i min värld säger det en del om kritikerna men väldigt lite om det företag de kritiserar... 

 

All info finns ju i den gamla tråden, som nu går att läsa igen.

 

Det handlar inte om osund drivkraft, snarare tvärtom. Jag ogillar t ex även de som "healar" folk mot betalning, och medium som tar betalt för att utnyttja sörjande människor. Jag måste givetvis inte testa deras "tjänster" för att avfärda det, eftersom jag baserat på kunskap vet att de är oseriösa.

 

Att IS köper en kinesisk plasthögtalare, byter filtret och sen säljer den för 17000kr med original element och låda, det är oseriöst, och därför kritiserar jag det.

 

Det räcker med grundläggande kunskap om högtalare, för att inse att element och låda har en enorm betydelse för resultatet. IS påståenden om att vad som helst duger i stort sett, det är helt enkelt fel. Filtret är givetvis viktigt även det, och det är konstruktionen som helhet som avgör hur bra det låter. Om någon av dessa delar har stora brister, så blir det inte en bra högtalare helt enkelt.


Redigerat av Ageve, 05 mars 2021 - 00:47.


#71

Postad 05 mars 2021 - 00:59

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ageve, det är inte viktigt för mig om folk gillar is eller inte.. Men jag anser inte att det är schysst att offentligt hänga ut en småföretagare som bluffmakare och prata illa om deras produkter utan att ens lyssnat, utan att besöka dem och utan att ha annat än delar av hela bilden... Jag anser generellt att sådant beteende borde stävjas... Jag tycker det är helt ok att ge negativ kritik.. Men då saklig och nyanserad vilket den 5 år långa tråden knappast visar prov på... som vissa uttrycker sig i den tråden framstår de mer som troll än som välmenande seriöst hifi intresserade personer... och då är det knappast konstigt att de som vill diskutera, lära, och utveckla sitt hifiintresse söker sig till fb forum som modereras aktivt.. Det valet gjorde jag men likväl följt denna i mina ögon tragikomiska tråd som nog ingen som har ett seriöst intresse för ljud tar på allvar. kvar blir ni som generaliserar och raljerar.. en liten grupp för inbördes beundran som vet hur allt ska vara.. Men som inte lyssnat på högtalarna och inte mött personen som skapar det ni ohämmat kastar skit på.... Jag ogillar sånt beteende vilket är min drivkraft att skriva av mig här så att inte folk som blir nyfikna på en is högtalare ska tro att det ni kokat ihop är sant. Om de nyfikna gillar vad de hör eller inte.. eller om de köper dem eller inte är för mig lika ointressant som vad ni tror och tycker om högtalarna eller om mig för den delen... Men nu får det räcka med inlägg kring detta för mig....lägger hellre tiden på att lyssna på musik..

#72

Postad 05 mars 2021 - 01:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 2

Så vitt jag förstått så har ni under typ 5 år inte orkat lyssna på grejorna men lagt massor av timmar på att kritisera.. oerhört seriöst av er.. och inte minst trovärdigt...

Well, flera av oss har lyssnat på IS. Jag har lyssnat flera gånger.



#73

Postad 05 mars 2021 - 05:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Erik Jonatan.. han som nu till verkar en del av is kabinett gjorde inte det på den tiden han skrev sitt första entusiastiska inlägg... Det har dessutom funnits flera till i tråden som velat berätta om sina upplevelser men ni är inte ett skit intresserade av någon annan bild än den ni själv har.. så vem är det som egentligen påvisar det sektbeteende ni smetar på andra??


Ageve, det är inte viktigt för mig om folk gillar is eller inte.. Men jag anser inte att det är schysst att offentligt hänga ut en småföretagare som bluffmakare och prata illa om deras produkter utan att ens lyssnat, utan att besöka dem och utan att ha annat än delar av hela bilden... Jag anser generellt att sådant beteende borde stävjas... Jag tycker det är helt ok att ge negativ kritik.. Men då saklig och nyanserad vilket den 5 år långa tråden knappast visar prov på... som vissa uttrycker sig i den tråden framstår de mer som troll än som välmenande seriöst hifi intresserade personer... och då är det knappast konstigt att de som vill diskutera, lära, och utveckla sitt hifiintresse söker sig till fb forum som modereras aktivt.. Det valet gjorde jag men likväl följt denna i mina ögon tragikomiska tråd som nog ingen som har ett seriöst intresse för ljud tar på allvar. kvar blir ni som generaliserar och raljerar.. en liten grupp för inbördes beundran som vet hur allt ska vara.. Men som inte lyssnat på högtalarna och inte mött personen som skapar det ni ohämmat kastar skit på.... Jag ogillar sånt beteende vilket är min drivkraft att skriva av mig här så att inte folk som blir nyfikna på en is högtalare ska tro att det ni kokat ihop är sant. Om de nyfikna gillar vad de hör eller inte.. eller om de köper dem eller inte är för mig lika ointressant som vad ni tror och tycker om högtalarna eller om mig för den delen... Men nu får det räcka med inlägg kring detta för mig....lägger hellre tiden på att lyssna på musik..

Du verkar insatt i bolagsstrukturen?

Så du menar seriöst att du, trots vetskapen om att det är billiga skräphögtalare som grund, anser IS vara en seriös ”tillverkare”?
Petter må vara en trevlig person, det säger jag inget om, men hans påstående att en högtalarlåda står för 10% av ljudet, elementen för 10% och delningsfiltret resterande 80% får mig verkligen att dra på smilbanden.
Det räcker med att läsa deras FAQ samt deras ”Vi anser..” för att förstå.

Det är inte förrän på senare tid som IS valt att börja genomföra mätniingar, men att de samtidigt anser att det är viktigare med detas ”TEM-metod” och att rumsmätning mer är ett sätt att få sälja akustiklösningar.

Men kunde du ge några exempel på de proffsmusiker och större studios som använder IS produkter?

#74

Postad 05 mars 2021 - 05:31

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Intressant att de som är nöjda med sina högtalare från is måste misstänkliggöras.. Jag har inga problem med att folk inte har lyssnat på is högtalare... Men själv misstänker jag att det finns en minst sagt osund drivkraft hos personer som ihärdigt orkar kritisera en liten högtalartillverkare under typ 5 år men har aldrig besökt företaget eller lyssnat på produkterna... i min värld säger det en del om kritikerna men väldigt lite om det företag de kritiserar... och enligt dessa personer har jag nu kvalificerat mig till att vara en grundlurad lakej 👍🙂

I förra tråden kom det ju fram att varenda nick som hejade fram IS hade kopplingar till dem, affärsmässigt.
Jag tror inte ett ögonblick på att du skulle vara undantaget, tvärtom.

#75

Postad 05 mars 2021 - 07:05

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Kan inte någon härifrån göra ett besök hos IS?
Vore intressant hur dom bemöter kritiken som riktas i i tråden.

#76

Postad 05 mars 2021 - 08:15

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Sc-zap...så vitt jag minns så var det väl bara en person i den gamla tråden som blev involverad i is.. Men från att jag med automatik blev misstänkt har jag nu enligt dig med stor sannolikhet ekonomiska intresse i intelligent sound. Fantastisk slutledning av dig..

TAkEO.. Det är inte någon komplicerad bolagstruktur vilket även ni bör känna till.. bara några knapptryckningar bort så vet man.... och exempel på kunder till IS får du säkert svar på om du besöker företaget... kanske också varit roligt för dig att besöka några av hans kunder.. fast kanske inte lika kul som att sitta bakom skärmen och påstå att allt är skit..

#77

Postad 05 mars 2021 - 08:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Kan inte någon härifrån göra ett besök hos IS?
Vore intressant hur dom bemöter kritiken som riktas i i tråden.

Det blir nog som att besöka jehovas



#78

Postad 05 mars 2021 - 08:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Men tack och hej från Skåne, har sagt det jag tyckte behövde sägas. Kanske ni en dag är lika modiga irl som ni är tillsammans vid era tangentbord och då hälsar på det lilla företag ni så hårt kritiserat..
Det om något vore en god gärning!

Vore intressant att få veta vilken befattning du innehar i företaget och agerar talesperon genom?

Kan även passa på att informera dig och framtida nyskapade profiler om följande forumregel:

 

4.3 Representerar du ett företag? Upplys andra om detta
Medlemmar som driver, representerar eller på annat sätt har ett egenintresse i företag som säljer eller tillverkar produkter inom de områden som minhembio.com eller prisjakt.nu behandlar måste i sin signatur tydligt meddela detta genom att ange det registrerade företagsnamnet samt den personliga kopplingen till företaget.



#79

Postad 05 mars 2021 - 08:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

TAkEO.. Det är inte någon komplicerad bolagstruktur vilket även ni bör känna till.. bara några knapptryckningar bort så vet man.... och exempel på kunder till IS får du säkert svar på om du besöker företaget... kanske också varit roligt för dig att besöka några av hans kunder.. fast kanske inte lika kul som att sitta bakom skärmen och påstå att allt är skit..

Jag har besökt ett par av deras kunder, både på begravning och bröllop. Och som jg skrev så var det urusel talåtergivning.

Och sedan var det Du som påstod att proffsmusiker använder deras produkter, det hittar jag inget om bland deras referenser.
Du skrev även att studios använder deras produkter, men jag hittar inga större eller kända studios bland deras referenser.
Då du kom med påståendena så kanske du kan presentera några av dessa proffsmusiker och studios?

#80

Postad 05 mars 2021 - 08:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Men jag anser inte att det är schysst att offentligt hänga ut en småföretagare som bluffmakare och prata illa om deras produkter utan att ens lyssnat, utan att besöka dem och utan att ha annat än delar av hela bilden... Jag anser generellt att sådant beteende borde stävjas... Jag tycker det är helt ok att ge negativ kritik..

Fast om man vänder på resonemanget blir det ju konstigare om kritiken i fråga inte bemöts någon gång, av någon, utan allt handlar bara om att det är någon form av smutskastning.

 

Låt oss säga att vi börjar om från ruta ett: Vad gör IS anmärkningsvärda som högtalartillverkare? Och då är jag genuint intresserad av att veta vad som skulle göra dem bra, då jag själv inte är särskilt insatt i företaget eller deras produkter. Jag har aldrig påstått att de är bluffmakare, men har aldrig sett något gediget argument för varför de skulle sticka ut på ett bra sätt.



#81

Postad 05 mars 2021 - 08:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det va

Sc-zap...så vitt jag minns så var det väl bara en person i den gamla tråden som blev involverad i is..

Det är ytterligare en användare som är involverad i bolaget, men inte gått ut med på detta forum (finner man däremot på andra forum).

Utöver det så kan jag inte påminna mig att någon annan användare som nämnt att de har IS-produkter.

#82

Postad 05 mars 2021 - 08:47

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
TAKEO.. låt oss göra ett experiment med avstamp i is referenshögttalare för 300kkr som i grunden bara är skräp enligt er.

Kabinetten byggs här i Sverige och som jag förstått i mdf eller valcromat. Vi antar att företaget vill blidka sina belackare och väljer ett dyrare material som ökar kostnaden för kabinetten med 10k.

Anta sen att de av samma skäl byter alla element till de med riktigt bra mätvärden och gärna i något exklusivt material. Vi antar att de i snitt lägger ytterligare 5000 i inköps kostnad per element varför tillverkningskostnaden då ökar med ytterligare 30000 för ett högtalarpar..

De väljer dessutom att kosta på varje högtalarpar lite extra ögongodis för ytterligare 10000 kr.

De kommer då ha en högtalare i exklusiva material, med deras egna filterkonstruktion som skulle uppfattas vara betydligt mer exklusiv för såväl ögat som för mätinstrumenten..

För att företaget ska tjäna samma pengar på varje högtalarpar måste de höja priset i förhållande till den ökade tillverkningskostnaden dvs från 300k till 350k för sin referenshögttalare..

Den är ju lite intressant att fundera kring om företaget med denna mer kostsamma strategi skulle sålt färre högtalare??

Jag tror ju inte det av den enkla anledningen att många av de som har 300k att köpa högtalare för, gärna vill att grejorna ska se exklusiva ut och skulle nog inte ha några större problem med en kostnadsökning på 50k (dvs ca17%) om de också fick en mätmässigt imponerande specifikation och ögongodis med på köpet. Jag skulle nästan vågat mig på att gissa på att företaget hade sålt betydligt fler högtalare i referensklass...

Varför bygger då IS inte högtalare på detta sätt då de sannolikt skulle ökat sin försäljning och sluppit att bli dragna i smutsen av er och anklagade för att sälja billigt skit till ockerpriser..

Vad är er teori kring detta??

#83

Postad 05 mars 2021 - 09:04

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 2

deja vu  B)



#84

Postad 05 mars 2021 - 09:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 3

Vad är er teori kring detta??

Att du har någon form av koppling till bolaget. Inget fel med det förstås, men säg gärna det. :)



#85

Postad 05 mars 2021 - 09:35

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Filmsamlaren.. jag har inga kopplingar till bolaget annat än som kund.. köpte mina första is 8 pro för typ 3 år sedan och har därefter fyllt på med lite grejor från fyndhörnan och därför haft kontakt med is sporadiskt de senaste åren. som jag redan skrivit bor jag i Skåne och jobbar i fastighetsbranchen..

#86

Postad 05 mars 2021 - 09:41

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Men jag är väldigt intresserad av er teori kring varför is valt att spara 17 % av kostnaden för sina referenshögttalare.. när det ut ett företagsekonomiskt perspektiv, dvs sett till möjliga försäljningsvolymer troligen är ett dåligt val?? Ingen av er har ännu lagt fram någon teori men det kommer väl hopoas jag 🙂

#87

Postad 05 mars 2021 - 10:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 003 inlägg
  • 1
17% är en siffra du hittade på.

Det är ju ett enormt överpris till att börja med. Du säger ju att du har läst den förra tråden. Då vet du hur billiga komponenter de har.

Har full förståelse för att seriös högtalarutveckling kostar mycket tid och pengar, men IS har själva skrivit på sin hemsida, om en annan modell, att R&D bestod av att ta elementen från en Proson, sätta de och en 10” bas i en större låda, och sen bli förvånade över ”hur bra” det lät. Den blev sen en produkt som de sålde.

Toppmodellen (kuben) har elementen placerade på ett sätt som var vanligt på 60- och 70-talet, när kunskapen och möjligheterna att mäta spridningsmönster, reflektioner och interaktion med rummet, var minst sagt begränsade. Lådan är som sagt dessutom inte bara fyrkantig, utan helt enkelt en kub - något som absolut bör undvikas.

Men det dummaste av allt, och som troligtvis är den största anledningen till att IS diskuteras, är det hemliga delningsfiltret som är dolt i lim/grus, och som påstås vara immunt mot mätinstrument. Helt sanslöst naturligtvis, och det blir inte bättre när de döljer det i glasslådor med silvertejp.

Hur låg behöver nivån bli för att du ska avfärda IS? Är det om elementen sitter i en flyttkartong från IKEA, eller har du högre krav?

Redigerat av Ageve, 05 mars 2021 - 10:20.


#88

Postad 05 mars 2021 - 10:18

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Agave. 350/300 innebär ökning med knappt 17% så jag hittade inte på det...

Och du har inte ens försökt komma med en teori varför is inte väljer att öka sin tillverkningskostnad med 50000 för att göra en prisökning på deras referens med 17% och sannolikt därefter sålt fler högtalare och sluppit kritik för billiga Kina element.. Jag väntar med spänning 🙂

#89

Postad 05 mars 2021 - 10:20

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 1

Så vitt jag förstått så har ni under typ 5 år inte orkat lyssna på grejorna men lagt massor av timmar på att kritisera.. oerhört seriöst av er.. och inte minst trovärdigt...

Vet inte vem du avser med "ni" men jag har lyssnat på högtalarna (liksom flera andra) och gjort en kort recension i originaltråden. Inte så imponerad, absolut inte för 295.000.- i alla fall.



#90

Postad 05 mars 2021 - 10:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 003 inlägg
  • 0

Agave. 350/300 innebär ökning med knappt 17% så jag hittade inte på det...


Ja men du hittade ju på denna påstådda prisökning. Priset är löjligt till att börja med, jämfört med vad man kan få för mindre pengar.

Och du har inte ens försökt komma med en teori varför is inte väljer att öka sin tillverkningskostnad med 50000 för att göra en prisökning på deras referens med 17% och sannolikt därefter sålt fler högtalare och sluppit kritik för billiga Kina element.. Jag väntar med spänning


Så du kräver alltså en teori om dina spekulationer?

#91

Postad 05 mars 2021 - 10:27

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

här hör man hur bra det låter

 

https://fb.watch/41EEE63fy2/



#92

Postad 05 mars 2021 - 10:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Designen är ju verkligen något säreget och ger så mycket uttryck att man inte vet vad man ska tycka. Kanske inte snygg direkt, men absolut man minns. Eventuellt av fel anledningar. :)



#93

Postad 05 mars 2021 - 11:04

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ageve,
Jag kräver ingenting.. Men med tanke på att du så energiskt vill påtala att deras grejor är skräp ville jag ge dig ett exempel på hur företaget med enkla medel och förhållandevis liten prisökning på 17% lätt kunde haft kolfiber, beryllium, ädelträ etc i sin referenshögttalare. Företaget har inte valt denna väg trots att det förmodligen innebär en minskad försäljning för dem.. och du som inte tvekar att utmåla ägaren som oseriös och hans produkter som skräp har kanske en teori kring mitt enkla räkneexempel?? Hade jag själv varit högtalartillverkare skulle jag ju valt kostnadsökningen för de dyrare materialen vare sig de gjort nytta för ljudet eller inte bara för att undvika den dåliga publicitet som du och några till så generöst bidrar med.. Men detta företag gör inte det valet... och du vill inte spekulera i varför utan nöjer dig med att sitta år efter år bakom ditt tangentbord och påstå att det är skräp.. och utan att ha lyssnat ens... Det imponerar knappast vilket du kanske förstår...

#94

Postad 05 mars 2021 - 11:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

här hör man hur bra det låter

 

https://fb.watch/41EEE63fy2/

Tack för länken, det ligger flera andra intressanta videor där, t.ex av hur man löder på IS, och hur man testar en kabel med kolfiber-kontakt.



#95

Postad 05 mars 2021 - 11:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ageve,
Jag kräver ingenting.. Men med tanke på att du så energiskt vill påtala att deras grejor är skräp ville jag ge dig ett exempel på hur företaget med enkla medel och förhållandevis liten prisökning på 17% lätt kunde haft kolfiber, beryllium, ädelträ etc i sin referenshögttalare. Företaget har inte valt denna väg trots att det förmodligen innebär en minskad försäljning för dem.. och du som inte tvekar att utmåla ägaren som oseriös och hans produkter som skräp har kanske en teori kring mitt enkla räkneexempel?? Hade jag själv varit högtalartillverkare skulle jag ju valt kostnadsökningen för de dyrare materialen vare sig de gjort nytta för ljudet eller inte bara för att undvika den dåliga publicitet som du och några till så generöst bidrar med.. Men detta företag gör inte det valet... och du vill inte spekulera i varför utan nöjer dig med att sitta år efter år bakom ditt tangentbord och påstå att det är skräp.. och utan att ha lyssnat ens... Det imponerar knappast vilket du kanske förstår...

 

Och hade jag varit Intelligent sound så hade jag licensierat ut mina magiska filter till andra högtalartillverkare och tjänat enorma pengar. Det görs inte heller så det kanske helt enkelt är så att Petter inte är en lysande affärsman?

 

Men ska jag komma med en gissning, helt utan några egentliga bevis, så tror jag att lite av idén är att bygga skitbilliga högtalare, hitta på något luddigt om filterförbättring, sätta ett löjeväckande högt pris på dem, och sedan sälja dem till ett kraftigt rabatterat pris. Gav du i närheten av fullpris för dina?

 

Deras modesta omsättning i kombination med informationen att de importerar hela containers av de billiga plasthögtalarna de prissatt till 14k tyder på att deras priser inte är vad de säljs för.

 

Ett ganska klassiskt knep som för tankarna till de vita bussarna som sålde "överskottshögtalare" på parkeringsplatser förr i tiden :)


Redigerat av Loco.spk, 05 mars 2021 - 11:21.


#96

Postad 05 mars 2021 - 11:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ageve,
Jag kräver ingenting.. Men med tanke på att du så energiskt vill påtala att deras grejor är skräp ... Det imponerar knappast vilket du kanske förstår...

Det enda jag kan se är att du överglänser alla andra i mängden energi du använder dig av för att försöka försvara dina inköp.

 

Men att påstå att IS produkter är just nåt annat än skräp för de priser de säljs för är all annat än imponerande om något.

 

Det förstår du nog själv.



#97

Postad 05 mars 2021 - 11:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 003 inlägg
  • 4
Svensson1234: Jag påstod inget. Jag beskrev väldigt grundläggande krav på högtalare, som de inte uppfyller. Det var alltså saklig kritik. Svara på det istället.

Det spelar ingen roll om de lägger på 50000kr extra på det redan absurda priset, för att ”få råd med” bättre finish. Om grundkonstruktionen är dålig, så hjälper det naturligtvis inte.

Du och några få andra IS-fans verkar ha ovanligt låga krav, eller så saknar ni kunskap helt enkelt.

Som sagt, vilka är dina lägstakrav på en IS-högtalare?

Låda av plast är tydligen ok, men papp, duger det med?

Proson-element är ok enligt IS. Vad säger du om Andersson eller Biltema, funkar det med?

Är det ok med omlackade Proson-lådor? Ska de vara målade av lackfirma eller räcker det med pensel, roller och maskeringstejp runt elementen?

Redigerat av Ageve, 05 mars 2021 - 11:31.


#98

Postad 05 mars 2021 - 11:30

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

 

 

Det finns inte många uttryck som etablerat sig så väl bland populära moderna uttryck som det om att sminka en gris. Talesättet är så naturligt självförklarande att ingen egentligen kan missförstå det. Det finns oändligt med exempel på vad som är som att sminka en gris, i grunden vad som helst som inte kan fås att se bättre ut vad man än tar sig till.


#99

Postad 05 mars 2021 - 11:51

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
AGEVE, du svarar inte på min fråga.. Men det är förståeligt.. din sanning är bekväm för dig antar jag och du vill inte ens åka och lyssna på grejorna och möta och prata med den person som du offentligt drar i smutsen år efter år... Mitt syfte med att ansluta till denna tråd är och var inte att hissa eller försvara intelligent sound utan enbart för att visa på Er ovilja att lyfta blicken och vara nyfikna och öppna. Ni verkar inte skilja sig er så värst mycket från vilken sekt eller aktivistgrupp som helst.. nämligen att de som inte håller med er och som vill öppna nya infallsvinklar och perspektiv är grundlurade lakejer eller så har de ekonomiskt intresse i det de säger...

Jag säger väl för andra, eller om det nu är tredje gången tack för mig och påminner er ännu en gång om att försöka hitta lite mod att besöka den människa irl som ni så onyanserat drar i smutsen. Kanske komner det något gott ur det.. 👍🙂

#100

Postad 05 mars 2021 - 12:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

AGEVE, du svarar inte på min fråga.. Men det är förståeligt.. din sanning är bekväm för dig antar jag och du vill inte ens åka och lyssna på grejorna och möta och prata med den person som du offentligt drar i smutsen år efter år... Mitt syfte med att ansluta till denna tråd är och var inte att hissa eller försvara intelligent sound utan enbart för att visa på Er ovilja att lyfta blicken och vara nyfikna och öppna. Ni verkar inte skilja sig er så värst mycket från vilken sekt eller aktivistgrupp som helst.. nämligen att de som inte håller med er och som vill öppna nya infallsvinklar och perspektiv är grundlurade lakejer eller så har de ekonomiskt intresse i det de säger...
Jag säger väl för andra, eller om det nu är tredje gången tack för mig och påminner er ännu en gång om att försöka hitta lite mod att besöka den människa irl som ni så onyanserat drar i smutsen. Kanske komner det något gott ur det..

Som jag skrev så har jag lyssnat på deras plastskit i två olika kyrkor, det lät rent sagt fördjävligt.

Och Ageve gav ett väldigt tydligt svar om varför deras ”referenshögtalare” inte är värd pengarna.
Ditt exempel med att byta till ”exklusiva material” skulle ge ett påslag på 50.000kr är ju bara skrattretande. Vad är deras vinstmarginal på dessa högtalare? 90% kanske med tanke på vad element, låda och stativ kostar i inköp.

Hur var det nu att backa upp dina påståenden om proffsmusiker och studios?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.