Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Duger min gamla HTPC som dator åt svärmor?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 september 2019 - 18:27

A-Ö a-ö0-9
  • A-Ö a-ö0-9
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej.

 

Jag har en gammal PC som har tjänat som HTPC men som bara står och samlar damm nu. Jag funderar på att låta den gå vidare till svärmor då hennes dator sjunger på sista versen.

 

Datorn är en EeeBox 1501:

https://www.asus.com...Box_PC_EB1501P/

Intel Atom™ CPUD525 @ 1.80GHz (64bit)
4Gb RAM
GT218 [ION] NVIDIA

 

Jag har bara kört olika Linux-distar och man kan väl säga att datorn fortfarande levererar en upplevelse som man kan stå ut med. Svärmors nuvarande dator är också ganska seg, så hon har inte några högt ställda förväntningar. Datorn används uteslutande till webben (bankärenden, läsa sin webmail och surfa på kvällstidningssajter).

 

Men jag undrar om den kommer vara tillräckligt snabb med Windows 10 på? Någon som har erfarenhet av att köra Windows 10 på den här, eller en liknande dator?

 

Jag undrar också om man borde välja 32-bitarsversionen av Windows 10. Datorn klarar ju 64-bitars operativsystem, men min erfarenhet av de Linux-versioner jag har testat är att datorn, mot all logik, tuffar på snabbare med 32-bitars OS.

 

Det enda säkra är förstås att testa själv, men jag tänkte bespara mig själv trasslet med installation och att köpa en windowslicens om någon här skulle avråda mig.

 

 

Tack på förhand

Fredrik


Redigerat av A-Ö a-ö0-9, 01 september 2019 - 18:29.


#2

Postad 01 september 2019 - 18:40

A-Ö a-ö0-9
  • A-Ö a-ö0-9
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Svarar mig själv lite...

 

Det verkar som om Windows 10 är körbart på relativt gamla maskiner. https://www.techrepu...low-can-you-go/ Men frågan är om det kommer fungera i praktiken. Jag antar att ingen egentligen kan svara på det, så det blir nog till att installera och prova sig fram.



#3

Postad 01 september 2019 - 18:46

A-Ö a-ö0-9
  • A-Ö a-ö0-9
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Fortsätter svara mig själv. :-)

 

När man googlar så verkar alla tycka att 64-bit är överlägset 32-bit. Men jag undrar om de verkligen har testat i praktiken, eller om de bara skriver så för att det borde vara så? Jag tycker själv att det är jättekonstigt att 32-bit-Linux:arna har varit snabbare.



#4

Postad 01 september 2019 - 21:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

64 bitars kod i sig är inte snabbare. Men det är däremot en förutsättning för att hantera en större adressrymd än ca 4Gb (minne + all övrig hårdvara). Idag är det mer eller mindre ett måste för att hantera minneskrävande operativsystem plus applikationer.

 

Din dator har 4Gb RAM och vill du utnyttja det(det vill du) så måste du använda ett 64bitars OS.



#5

Postad 02 september 2019 - 05:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Kan ju slänga in Linux på den, så klarar den sig på 4gb.
Använd gärna SSD, oavsett Windows eller Linux

#6

Postad 05 september 2019 - 09:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Den blir väldigt seg i Windows 10. Atom-CPU i kombination med mekanisk hårddisk kräver enormt tålamod hos användaren. ;)

 

Med SSD blir den användbar till bankärenden osv.

 

Med tanke på att en OEM Windowslicens och SSD ihop kostar 1500-2000kr, så är det inte värt det.

 

Om priset är viktigt, så är en begagnad stationär dator bästa valet. En 5-6 år gammal i5 kostar inte många hundralappar. Köp sen en billig SSD så blir den en raket jämfört med EeeBoxen.


Redigerat av Ageve, 05 september 2019 - 10:09.


#7

Postad 05 september 2019 - 13:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Med tanke på att en OEM Windowslicens och SSD ihop kostar 1500-2000kr, så är det inte värt det.

Windows-licens kostar 3$ på eBay, en SATA SSD på 240GB 420kr, så nog är det värt det alltid.
Dessutom lär man troligen inte ens behöva 240GB SSD, utan 120 duger bra.

Annars kan man ju köpa en Raspberry 4, de är tämligen okänsliga för de flesta näthot
då de kör ARM-arkitektur.
OSEt kan läggas på ett read only-media, vilket blir rätt så oförstörbart.

Redigerat av frollic, 06 september 2019 - 16:58.


#8

Postad 06 september 2019 - 17:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Windows-licens kostar 3$ på eBay


Microsoft säljer inga Windowslicenser för 3 dollar. Go figure...

#9

Postad 06 september 2019 - 17:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Microsoft säljer inga Windowslicenser för 3 dollar. Go figure...

Nej, men andra gör det, go figure....

Redigerat av frollic, 06 september 2019 - 17:56.


#10

Postad 06 september 2019 - 18:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nej, men andra gör det, go figure....

Ja, det finns ju folk som säljer stöldgods med. Inget bra argument direkt.

OEM keys still have set pricing rules from Microsoft so when you come across them being sold for $5 on certain sites, you have absolutely zero way to confirm if the key is new, used, or stolen from the ACPI/MSDM tables of computers in an organization or school who choose to activate their computer lab using MAK Keys or an on-site KMS server.

https://linustechtip...-keys-so-cheap/

edit: Sen kan man såklart diskutera om det är värt att vara ärlig, med tanke på att Windows 10 innehåller spionkod osv. Tyckte bara det var lite kul att en mod rekommenderar licenser från suspekt källa.

Redigerat av Ageve, 06 september 2019 - 20:24.


#11

Postad 06 september 2019 - 20:48

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar ingenting, jag påpekar bara att möjligheten finns.

#12

Postad 07 september 2019 - 10:08

A-Ö a-ö0-9
  • A-Ö a-ö0-9
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tack för alla engagerade svar!

En 120Gb ssd för 300kr kan jag tänka mig investera.
Hur mycket måste en OEM-licens för win10 kosta för att man ska känna sig någorlunda säker på att det inte är något kriminellt i bakgrunden? Vad tror ni om https://www.techomec...MsaAiT4EALw_wcB ?

Skulle bli totalt ca 600:- för Windows och hårddisk.

#13

Postad 08 september 2019 - 07:33

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Grejen är att även de för 3$ kan vara ok, då du inte vet historien bakom licensen.

Det ingår ju alltid licenser med nya burkar, och arbetsgivarna kan som sagt ha egna avtal, så dessa nycklar används aldrig.
Om de som sedan säljer dom på eBay har rätt att göra det, eller ej, är svårare att ta reda på.

#14

Postad 08 september 2019 - 21:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Om de som sedan säljer dom på eBay har rätt att göra det, eller ej, är svårare att ta reda på.

 

De får inte säljas om de är OEM-licenser för specifik hårdvara. Egentligen inte annars heller eftersom OEM-versioner bara får aktiveras på ny hårdvara.

 

För den som köper en sådan spelar det inte jättestor roll iofs. Det värsta som kan hända är att den inte går att aktivera. Sen finns risken att man indirekt stödjer organiserad brottslighet. Man kan ju inte veta kodens ursprung, och ingen licens är gratis från Microsoft. En del av de licenser som säljs har t ex köpts med stulna kreditkort. Tycker man att det är ok, så kan man ju köpa dessa nycklar från suspekta källor.

 

Runt 1200-1300kr kostar en "riktig" OEM-licens. Den är egentligen låst till en nyinstallation, men byter man hårdvara så går det oftast att föra över den.

 

Vill man ha en helt olåst version är det retail som gäller, för runt 2000kr. Den kan man installera hur många gånger man vill (bara en dator åt gången dock).

 

Licenssystemet är annorlunda i Windows 10 jämfört med Windows 7, där det var mer låst (omöjligt att t ex aktivera en Dell-licens på annan hårdvara). Gissar på att Microsoft bryr sig mindre om inkomsterna från operativsystemet i sig nu, och mer om intäkterna från spoinkod, reklam, Windows Store osv.

 

Har förövrigt testat att uppgradera till Windows 10 på ett flertal gamla Windows 7-burkar, och det fungerade utan problem. Windows aktiverades automatiskt (efter "gratisperioden" då, och ingen tidigare uppgradering på samma hårdvara). Att ta en gammal Windows 7-licens och testa att uppgradera tycker jag iaf är mycket bättre än att köpa eventuellt stulna nycklar.

 

Med MacOS är det också lite luddigt. Operativsystemet är gratis, men får bara installeras på Apple-hårdvara. Rent juridiskt har dock Apple ingen rätt att förbjuda någon att installera det, så Hackintosh är "lagligt".


Redigerat av Ageve, 08 september 2019 - 22:43.


#15

Postad 17 september 2019 - 21:38

A-Ö a-ö0-9
  • A-Ö a-ö0-9
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ok. Så 1200-1300 om man ska vara säker på att inte stödja någon suspekt verksamhet alltså. Det är det ju inte värt (för den här datorn i alla fall).
Jag ska ta ett snack med mitt samvete, så får vi se hur det slutar.

Tråkigt att jag inte bara kan ge henne en Linuxmaskin. Med tanke på att hon i princip bara använder webbläsaren, skulle hon knappt märka någon skillnad. Det enda hindret är att hon behöver det där bankid-programmet pga att hon inte har (och av olika anledningar inte kommer skaffa) en smartphone med mobilt bankid.

Redigerat av A-Ö a-ö0-9, 17 september 2019 - 22:05.


#16

Postad 18 september 2019 - 08:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Kan man få tag i ärliga Win7 lisenser billigt och så uppgradera til Win10? (vet det gick förr men visste inte att det fortfarande var möjligt).

 

Var finner man dom isåfall?



#17

Postad 18 september 2019 - 13:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Hm ser ut att ha fungerat fint detta. Men det verkar vara lite i gråsonen om det är ok. Kan se ut som dom bara glömt att ta bort erbjudandet då det faktiskt står ett sista datum för när det ska sluta fungera men.....det fungerar fortfarande.



#18

Postad 24 september 2019 - 11:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Jag tror det är medvetet. MS vill att alla med Windows 7 ska uppgradera pga Windows store osv...

Redigerat av Ageve, 24 september 2019 - 11:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.