Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla dator > Reciever

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Creative Sound Blaster Digital I/O Module (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#201

Postad 02 februari 2008 - 13:18

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Tyvärr tror jag inte det då Philipssystemet verkar sakna allt vad digital ljudingångar heter, samt saknar 5.1ljudingång. Det bästa du kan få är stereoljud genom aux-ingången...

#202

Postad 04 februari 2008 - 19:45

jokar
  • jokar
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej!
Jag vill ha ut 5.1 ljud från min dator till mitt surround system, precis som många andra.
Jag har två ljudkort, ett externt med 3 3,5 mm utgångar.
1: Right/ Left Front
2: Right/ Left Rear
3: Sub(höger kanal)/center(vänster kanal)

Samt ett internt ljudkort med en 3,5 mm spdif utgång. (likt ovanstående problem, fast på en bärbar dator)

Om jag nu köper en receiver med stöd för 5.1 eller 7.1 system, samt högtalare till detta, vad ska jag då titta på för ingånger på receiver?

Jag förstår inte riktigt det här med kombinerad 7.1 ingång (citat från netonnet tekniska spec. http://www.netonnet....x.asp?iid=99009 )

Är det EN multikabel som är speciell för surround ljud eller menar de att det är 3 st lågnivå-ingångar, typ rca (ja, då blir det totalt 6 kablar) elller 3,5 mm?

#203

Postad 05 februari 2008 - 08:28

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Ett alternativ är att ta ut ljudet analogt,
då skall receivern ha 5.1-ingångar (även kallat lågnivåingangar, pre-in)

Alt2
Ta reda på vilken sorts kabel som behövs för att få ut S/PDIF och hoppas att det är surroundljud du får ut.
Är det en optisk utgång så lyser det rött i det uttaget (ett av hörlursuttagen) när du aktiverar S/PDIF,
Är det en elektrisk utgång är det antingen en 2-polig eller 3-polig 3,5mm till 1xRca (alt 2xRCA, varav den ena av RCA-kontakterna då leder S/PDIFsignalen)...

Laptopstillverkarna brukar vara bra på att inkludera en S/PDIFutgång men urusla på att beskriva vilken sorts det är och vilken kontakt man behöver för att få ut S/PDIF...

#204

Postad 05 februari 2008 - 22:26

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
som jag upptäckte med mitt soundblaster kort så kanske det inte är en optisk s/pdif. om det lyser är det bara köra optisk mini-toslinksladd (då ska receivern ha optisk in) och få surround.

om det inte lyser är det i stort sett omöjligt att lyckas få ut surround digitalt.

det enklaste isåfall är att helt enkelt köra analoga 3.5mm-2xRCA sladdar in i receivern. då ska den som sagt ha 6 stycken analoga linjeingångar. om du kör analogt får du troligtvis sämre ljudomvandling eftersom detta görs av ditt ljudkort istället för receivern men du ska iaf få surround

...förresten hittar jag inte det du menar med kombinerad 7.1

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 05 februari 2008 - 22:29.


#205

Postad 05 februari 2008 - 22:36

jokar
  • jokar
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Det lyser inte från uttaget så det är analogt, med andra ord så struntar vi i den möjligheten.
nu vill jag istället ta ut ljudet analogt via mitt externa ljudkort (6 kanaler, som jag beskrivit i föreg. inlägg) så jag behöver en receivern som har 5.1-ingångar (även kallat lågnivåingangar, pre-in).

Hur ser dessa "5.1-ingångar" ut? Hur känner man igen dem? Är de vanliga på lågbudget-receivers?
Är det dessa standard som används från dvd spelare när dvd:n inte har varken optisk eller hdmi utgång?

#206

Postad 06 februari 2008 - 07:42

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag inte det då Philipssystemet verkar sakna allt vad digital ljudingångar heter, samt saknar 5.1ljudingång. Det bästa du kan få är stereoljud genom aux-ingången...


Om jag köper denna förstärkare funkar det då sony STR DG-510, kan jag dra både ljud och bild från HDMI-kabeln då med detta grafikkort radeon sapphire hd2400xt.

#207

Postad 06 februari 2008 - 08:42

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
avbytaren >>
Sony STR DG-510 klarar inte att ta ljud genom HDMI-ingången.
Jag tvivlar på att ditt grafikkort klarar att skicka ljud genom HDMI-utgången, det finns grafikkort som klarar det om man kopplar ihop det med ljudkortet, med det är inte så vanligt förekommande än.

jokar: Att det inte lyser ur uttaget btyder inte att det är analogt, bara att det inte är optiskt.
S/PDIF är digitalt, så för att få ut digitalljud behövs en 3,5mm-RCA,
sedan är bara frågan vilken sorts 3,5mm, det finns 2/3/4-poliga 3,5mm stift. Som sagt börja med att prova en 3,5mm-2xRCA och koppla 1 av dessa RCA-kontakter till förstärkarens digitalingång och se om det fungerar.

vill du ändå koppla analogt via externt ljudkort så är pre-in/lågnivåingångar vanligtvis RCA-ingångar (honor)

#208

Postad 06 februari 2008 - 12:44

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
jokar: att det inte lyser betyder att du sitter i samma sits som mig, dvs med ett elektriskt digitalt 3.5mm s/pdif uttag. till detta ska man kunna koppla nån adapter (jag hittade en men den fungerar bara med ett fåtal av creatives ljudkort, alltså inte såna som är interna i en laptop) för att få 5.1, utan adaptern hittade jag ingen lösning, och sökte man på nätet visade det sig vara ett vanligt problem... däremot finns små 3.5mm-1xRCA adaptrar man kan använda för att få digitalt stereoljud koaxialt

jag skulle därför köra analogt genom ditt externa ljudkort, detta genom vanliga rca kontakter som mikeett sa. och ja, dessa är idag standard och det vanligaste sättet att koppla ljud på och även de billigaste receivrarna enligt prisjakt: Limited label och JVC har sådana

#209

Postad 06 februari 2008 - 12:50

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
avbytaren: för att koppla 5.1 från datorn till hemmabion kräver inte bara att receivern kan ta in sådant, utan även att ljudkortet kan skicka ut sånt, alltså inte moderkortet. men hursomhelst verkar det som att du behöver en ny receiver, den sonyn du föreslog har inte analoga 5.1 ingångar utan måste få detta digitalt, just digitalt från ljudkort är en knepig historia, se bara resterande inlägg på den här sidan :(

kolla alltså vad för ljudkort och vad för utgångar därifrån du har innan du köper något

#210

Postad 06 februari 2008 - 14:59

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0

avbytaren: för att koppla 5.1 från datorn till hemmabion kräver inte bara att receivern kan ta in sådant, utan även att ljudkortet kan skicka ut sånt, alltså inte moderkortet. men hursomhelst verkar det som att du behöver en ny receiver, den sonyn du föreslog har inte analoga 5.1 ingångar utan måste få detta digitalt, just digitalt från ljudkort är en knepig historia, se bara resterande inlägg på den här sidan :(

kolla alltså vad för ljudkort och vad för utgångar därifrån du har innan du köper något


Om jag köper den här förstärkaren yamaha RX-V461 funkar det då. Det grafikkort som jag har står det så här bl.a.

HDMI output support
Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution

Kan det inte funka då?

#211

Postad 06 februari 2008 - 19:40

jokar
  • jokar
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

avbytaren >>
Sony STR DG-510 klarar inte att ta ljud genom HDMI-ingången.
Jag tvivlar på att ditt grafikkort klarar att skicka ljud genom HDMI-utgången, det finns grafikkort som klarar det om man kopplar ihop det med ljudkortet, med det är inte så vanligt förekommande än.

jokar: Att det inte lyser ur uttaget btyder inte att det är analogt, bara att det inte är optiskt.
S/PDIF är digitalt, så för att få ut digitalljud behövs en 3,5mm-RCA,
sedan är bara frågan vilken sorts 3,5mm, det finns 2/3/4-poliga 3,5mm stift. Som sagt börja med att prova en 3,5mm-2xRCA och koppla 1 av dessa RCA-kontakter till förstärkarens digitalingång och se om det fungerar.

vill du ändå koppla analogt via externt ljudkort så är pre-in/lågnivåingångar vanligtvis RCA-ingångar (honor)



jokar: att det inte lyser betyder att du sitter i samma sits som mig, dvs med ett elektriskt digitalt 3.5mm s/pdif uttag. till detta ska man kunna koppla nån adapter (jag hittade en men den fungerar bara med ett fåtal av creatives ljudkort, alltså inte såna som är interna i en laptop) för att få 5.1, utan adaptern hittade jag ingen lösning, och sökte man på nätet visade det sig vara ett vanligt problem... däremot finns små 3.5mm-1xRCA adaptrar man kan använda för att få digitalt stereoljud koaxialt

jag skulle därför köra analogt genom ditt externa ljudkort, detta genom vanliga rca kontakter som mikeett sa. och ja, dessa är idag standard och det vanligaste sättet att koppla ljud på och även de billigaste receivrarna enligt prisjakt: Limited label och JVC har sådana


Tackar för ett bra svar! För mig gäller det alltså att se till att förstärkaren inte bara har digital eller optisk ingång utan även analog, ev. bara analog, dvs rca ingångar!

#212

Postad 06 februari 2008 - 22:25

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

Tackar för ett bra svar! För mig gäller det alltså att se till att förstärkaren inte bara har digital eller optisk ingång utan även analog, ev. bara analog, dvs rca ingångar!


precis :)

HDMI output support
Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution


som jag förstår det så har du alltså ett sådant kort som kan skicka både bild och ljud i hdmi, det kan ju vara bra, eller jobbigt om man vill få ljudet och bilden till olika apparater som i det här fallet. nu står det i sonyns spec att den har 2 hdmi in och 1 ut, och i parantes omkopplare. detta skulle jag tyda som att den enbart skickar vidare allt i hdmi sladden som en hdmi-växel... jag vet inte om det är så vanligt att receivers kan ta upp ljudet från hdmi. ett alternativ isåfall vore ju om du har digitalt ljud ut från tvn, att du skickar tillbaks det den vägen :blink: men det är kanske lite långsökt haha

i det här fallet kan jag inte hjälpa dig så mycket mer utan får lita på att någon mer kunnig själ kommenterar, tex mikeett :rolleyes:

eventuellt kan du kanske titta efter ett nytt ljudkort som har optisk utgång (se upp isåfall så du inte hamnar i träsket med 3.5mm elektrisk utgång)

/Richard

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 06 februari 2008 - 22:27.


#213

Postad 07 februari 2008 - 11:18

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0

HDMI output support
Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution


som jag förstår det så har du alltså ett sådant kort som kan skicka både bild och ljud i hdmi, det kan ju vara bra, eller jobbigt om man vill få ljudet och bilden till olika apparater som i det här fallet. nu står det i sonyns spec att den har 2 hdmi in och 1 ut, och i parantes omkopplare. detta skulle jag tyda som att den enbart skickar vidare allt i hdmi sladden som en hdmi-växel... jag vet inte om det är så vanligt att receivers kan ta upp ljudet från hdmi. ett alternativ isåfall vore ju om du har digitalt ljud ut från tvn, att du skickar tillbaks det den vägen B) men det är kanske lite långsökt haha

i det här fallet kan jag inte hjälpa dig så mycket mer utan får lita på att någon mer kunnig själ kommenterar, tex mikeett :(

eventuellt kan du kanske titta efter ett nytt ljudkort som har optisk utgång (se upp isåfall så du inte hamnar i träsket med 3.5mm elektrisk utgång)

/Richard


Om jag prövar med denna reciever då Yamaha RX V-461 då kan det funka då?

#214

Postad 07 februari 2008 - 18:18

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
som sagt så vet jag tyvärr inte vilka receivers som kan plocka ut ljudet ur hdmi och skicka vidare bilden :(...

men du kan ju alltid åka och fråga någon i en butik, och be dom prova om de inte är säkra. om du sedan köper en och det visar sig att det inte fungerar så ska du väl ha rätt att byta då varan inte uppfyller det du anser att du fått information om? knepigt ja, men åk och se efter vet ja! och så kan du hoppas att någon som vet det här bättre än mig kan hjälpa dig

edit: letade lite och såg att du var inne på v461:ans tråd, och som jag förstog det därifrån så kan man inte få ut ljudet i förstärkaren från hdmi, utan skickar vidare alltihop, som med sonyn

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 07 februari 2008 - 18:18.


#215

Postad 13 februari 2008 - 20:03

littan
  • littan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har kopplat digital coax till min reciver. Fast jag får bara 2.1 ljud. Står bara pcm hela tiden???????
Samma med filmer med 5.1 ac3, bara 2.1.
Är det en budget reciver jag köpte RX-V461?????

#216

Postad 14 februari 2008 - 08:09

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
littan >> Jag fick ditt PM men svara här.
Ditt Audigy 2 ZS digitalutgång har en speciallösning enl Creative's hemsida

För att få ut 5.1/6.1/7.1 måste antingen ljudet skickas som bitstream eller så får du skaffa en Creative digital I/O modul som enl. Cretive skall fungera med Audigy 2 ZS.

#217

Postad 14 februari 2008 - 11:39

littan
  • littan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
tack så mycket. Man har mycket att lära inom denna branchen!

#218

Postad 07 april 2008 - 17:04

Unregistered3c3ebd72
  • Unregistered3c3ebd72
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej jag har lite funderingar över hur jag skall koppla mitt Gigabyte GA-MA78 moderkort till min förstärkare. Den har en 5.1 lågnivå ingång och eftersom jag tänker att använda den som HTPC med Blu-ray så vill jag gärna få ut okomprimerat ljud om detta är möjligt. Hur gör jag detta lättas? Är det att köpa 3 stycken kablar med en 3,5mm hane i ena ändan och två stycken RCA hanar i andra? Vilka kablar är bra fast ändå inte för dyra....skulle gärna vilja få förslag. Sista frågan: Om jag kopplar på detta sättet, blir det då bättre ljud än om jag kopplar ljudet via den optiska utgången?

#219

Postad 08 april 2008 - 22:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Nej! Det finns tyvärr inga ljudcodecs idag som stöder HD-ljuden, ej heller något bra sätt att få ut hd-ljudet via bitstream eller PCM... Det du kan få ut är DTS-core och DD-core via de analoga utgångarna.

#220

Postad 11 april 2008 - 10:59

JockeII
  • JockeII
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

littan >> Jag fick ditt PM men svara här.
Ditt Audigy 2 ZS digitalutgång har en speciallösning enl Creative's hemsida


Om du har någon fungerande länk angående den speciallösningen så skulle jag vara mycket intresserad av att läsa vad som står. Gäller Creative X-Fi Xtreme Music men bör var samma lösning. :P

Adaptern är tyvärr slut precis överallt annars hade jag köpt den för länge sen. Det verkar som att det är möjligt att föra över DD/DTS bitstream direkt från flexijacket på mitt kort, men skulle verkligen vilja bekräfta det innan jag köper något.

Edit: Liten sidofråga som jag mycket gärna skulle vilja ha svar på med. Om jag faktiskt lyckas ordna så att jag får digitalt ljud från mitt ljudkort, kommer jag inte kunna använda dom analoga portarna på ljudkortet längre då? Saken är som så att mina datorhögtalare använder analog port, och jag vill naturligtvis fortsätta använda dom. Men för att kunna använda den digitala porten måste man ju ställa in att ljudkortet ska använda en extern dekoder, och då kan väl inte ljudkortet avkoda ljudet åt mina analoga datorhögtalare längre?

Redigerat av JockeII, 11 april 2008 - 11:10.


#221

Postad 11 april 2008 - 17:14

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Ditt ljudkort skiljer sig från Audigy 2 ZS, ditt klarar stereo spdif eller komprimerad AC3 från digitalutgången med en 2-polig 3,5mm - RCA kabel.

För mer info får du gå in på
se.europe.creative.com/ välj sedan support->kunskapsbas -> soundblaster, leta upp inlägget Digital Output vs. Analog Output Då en direktlänk dit tydligen inte håller sig aktuell en längra tid... Här är iaf ett försök till direktlänk Digital Output vs. Analog Output

#222

Postad 11 april 2008 - 20:24

JockeII
  • JockeII
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Perfekt, precis en sådan FAQ jag var ute efter. Tack!

#223

Postad 07 juni 2008 - 15:18

DFL
  • DFL
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Jag lånar den här tråden för en snabb nybörjarfråga. Jag kopplade precis in datorn till min förstärkare genom en optisk kabel. När jag går på Ljud/Egenskaper för Enhet med digital utgång SPDIF ut och väljer testa får jag en kort melodi uppspelat i högtalarna som är kopplade till förstärkaren, men jag kan inte få ut något annat typ av ljud, från mp3, mkv-filer tex. Någon som vet vilken inställning man måste göra i itunes, mpc etc för att kunna få ut ljudet?

#224

Postad 08 juni 2008 - 09:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Om du kan välja i inställningarna vad som skickas via SPDIF så välj PCM, så avkodar datorn ljudformaten och skickar till förstärkaren som PCM.

#225

Postad 09 juni 2008 - 03:13

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Hejsan, en liten fråga om HTPC->ANALOG förstärkare!

Frågan som äro - Hur ska jag koppla ihop datorn till min analoga förstärkare (RCA-ingångar) för att få bästa resultat?! Eftersom jag måste anpassa mig efter förstärkaren spelar det ingen roll vilket ljudkort jag har nu, jag får helt enkelt köpa ett nytt om det behövs!

Vad jag förstått och läst till mig ska man helst köra : PC-->TOSLINK-->RECIEVER, pga att man slipper galvanisk kontakt på det sättet.

Detta går ju tyvärr inte eftersom jag har en analog förstärkare!

PC-->TOSLINK-->OPTISK/DACOAX-ADAPTER-->DA/AD-adapter-->ANALOGCOAX-->RECIEVER? Det låter som en sjukt bökig historia?!

Jag anser att en PC är oslagbar när det kommer till mediauppspelning. En PC klarar att spela upp i princip allting man matar den med, och man äger oftast redan en!

(Har ni någon annan lösning som är bättre får ni hemskt gärna informera mig! Man ska inte behöva ha igång TV'n för att se playlisten, man ska inte heller behöva använda en kikare för att se displayen på sin Squeezebox Classic, eller för den delen betala ~4000 kr för en Squeezebox Duet inkl fjärr som har albumart i displayen, men som ändå har sämre funktioner än en PC och 2.5 tums skärm istället för 24 tum).

Ge mig alla tips ni har om hur NI hade löst det! Tar emot alla tips ni har!

Det jag eftersträvar är att ha kontroll över all musik och film via min PC, inte någon fjärrkontroll. Hur det sedan kopplas till förstärkaren spelar ingen som helst roll sålänge det fungerar utan problem!

Tack på förhand!!

Redigerat av Kniff, 09 juni 2008 - 03:19.


#226

Postad 13 juni 2008 - 16:37

oscars
  • oscars
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har lite problem med min nyligen inkopplade utrustning. Nu ser det ut på följande sätt:

Ljud dator, vanlig röd/vit ljudkabel -> förstärkare.
Bild dator, VGA -> TV
Ljud TV, vanlig röd/vit -> förstärkaren

Problemen med detta är:
1. Kan inte ha ljud från TVn och Datorn samtidigt.
2. När man spelar upp ljud från datorn (oavsett vilken ingång som är vald på förstärkaren), så blir det störningar i bilden på TVn. Detta är för mig lite av ett mysterium :S

Någon som har nån idé om vad man skulle kunna göra åt detta?

Vänligen,
Oscar

#227

Postad 15 juni 2008 - 04:03

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Ponera att man har tre alternativ att koppla ihop sin dator med sin stereoanläggning som man funderar på att investera i.

#1 - Internt ljudkort (med bra DAC) : 3.5mm -> COAX(RCA). Mellan 800-1500kr.
#2 - Extern DAC : USB->DAC->COAX(RCA). Mellan 1200-5000kr.
#3 - Uppgradera till reciever med inbyggd DAC + optisk in : Toslink (optisk) från Dator -> Reciever. Mellan 1500kr->5000kr.

För och nackdelar, och vad tror ni är mest "bang for the buck" ?

Personligen låter #2 bra för då får man ut skiten ur burken och alla störningar det har med sig.
Förvisso låter #3 inte heller som en dum idé, då man slipper alla ###### hopp på vägen.

Tar gärna emot alla synpunkter ni har!

mvh

Redigerat av Kniff, 15 juni 2008 - 04:04.


#228

Postad 26 juni 2008 - 07:06

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Ponera att man har tre alternativ att koppla ihop sin dator med sin stereoanläggning som man funderar på att investera i.

#1 - Internt ljudkort (med bra DAC) : 3.5mm -> COAX(RCA). Mellan 800-1500kr.
#2 - Extern DAC : USB->DAC->COAX(RCA). Mellan 1200-5000kr.
#3 - Uppgradera till reciever med inbyggd DAC + optisk in : Toslink (optisk) från Dator -> Reciever. Mellan 1500kr->5000kr.

För och nackdelar, och vad tror ni är mest "bang for the buck" ?

Personligen låter #2 bra för då får man ut skiten ur burken och alla störningar det har med sig.
Förvisso låter #3 inte heller som en dum idé, då man slipper alla ###### hopp på vägen.

Tar gärna emot alla synpunkter ni har!

mvh


Funderar på samma sak jag, alt #1 eller #3??

#1 Skulle vara med Asus nya ljudkort Asus Xonar AV1 med RCA-utgångar för 7.1, till en Denon 1908 med Pre-out till NAD M25

#3 Skulle vara med valfritt bitstreamad optisk utgång till en billigare Denon Receiver, t.ex. AVR 1908 eller 2308 med pre out, vidare igen till NAD M25

Vilket blir bäst ljudmässigt?

#229

Postad 21 juli 2008 - 16:35

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Funderar på samma sak jag, alt #1 eller #3??

#1 Skulle vara med Asus nya ljudkort Asus Xonar AV1 med RCA-utgångar för 7.1, till en Denon 1908 med Pre-out till NAD M25

#3 Skulle vara med valfritt bitstreamad optisk utgång till en billigare Denon Receiver, t.ex. AVR 1908 eller 2308 med pre out, vidare igen till NAD M25

Vilket blir bäst ljudmässigt?


För mig blev det en stereoförstärkare med optisk in :)

#230

Postad 16 augusti 2008 - 19:51

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Lite efter men va faen ;)

http://www.hifiklubb...el_10_meter.htm
Deras kabel ska ju funka ifrån datorns 3,5m ljudkort till receiver, själv så ska jag köpa den kabeln till hörlursförstärkaren.

#231

Postad 16 november 2008 - 11:56

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Väcker liv i den här tråden igen med en fråga:

Jag har en Yamaha RX-V2700 Receiver och en Sharp LC-46HD1E LCD-TV och vill ha möjligheten att kunna koppla in min bärbara dator vid behov (Sony Vaio VGN-CR31Z). Det finns ju en uppsjö olika möjligheter, och jag vill så klart få ut den bästa kvaliteten.

Från den bärbara datorn finns två alternativ:
- S-Video
- VGA (dvs vanlig "skärmkabel")

Receivern har följande kopplingar http://www.yamaha.co...xv2700/rear.jpg

TVn har:
- VGA
- HDMI (TVn är redan ansluten med förstärkaren via HDMI)
- Vanliga ljudingångar (R/L/Centre, sån där röd och vit kontakt)
- S-video (på sidan)
med mera...

Frågor:
1) Hur ska jag koppla videosignalen? Har för mig att VGA-kontakten från datorn kommer ge bäst bild, men då måste jag koppla in den direkt i TVn eftersom förstärkaren inte har någon VGA-ingång??? Alternativet är S-video in i förstärkaren, som borde skicka vidare signalen till TVn via HDMI???

2) Hur gör jag med ljudet? Datorn har en vanlig hörlurskontakt... Kan jag koppla in den i förstärkaren någonstans?

3) Är det någon risk med att ha kablar som är kopplade till förstärkaren, men som bara ligger lösa i andra änden när jag inte har datorn inkopplad?

#232

Postad 27 november 2008 - 11:16

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
hoogey
1)Hur ska jag koppla videosignalen?
Koppla med VGA och försök ställa in datorn skärmupplösning på 1920x1080 (50 el 60Hz)

2) Ljudet är alltid krångligt, det går med en 3,5mm-2xRCA kontakt för stereoljud, kopplas in i valfritt L/R in på receivern. Surround går enbart om datorn har digital ljudutgång.

3) Ingen större risk så länge ingen kopplar in fel saker på dom :)

#233

Postad 12 februari 2009 - 22:36

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Lite efter men va faen :D

http://www.hifiklubb...el_10_meter.htm
Deras kabel ska ju funka ifrån datorns 3,5m ljudkort till receiver, själv så ska jag köpa den kabeln till hörlursförstärkaren.



Den där va fan snygg oxå,,,,,blir en 5m imorgon.....
Tack för tipset

#234

Postad 16 februari 2009 - 12:52

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Snygga, men värda 600:- ???
Ok ngt billigare för längder mindre än 10m :)

Redigerat av mikeett, 16 februari 2009 - 12:54.


#235

Postad 15 mars 2009 - 23:48

dragontrumpetare
  • dragontrumpetare
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett problem. Har försökt å hitta kablar för att kunna koppla in min bärbara dator en SONY VAIO VGN-AR61m med en Logitech G51. Datorn har då dessa utgångar: S/PDIF utgång/3,5mm, Hörlurs ut gång samt en Mikrofoningång. Jag har även ett Externt ljudkort som då är mera gjort för musiker, eftersom den har då Optisk in och en optisk ut, samt 1 RCA röd/vit ut och 1 röd/vit in. Den är även midi ut och midi in. Samt mikrofon ingångar och annat smått å gott. Den Heter iallafall Edirol.

Jag har sedan ett Logitech G51 som då bara har 3.5 mm ingångar av den analoga typen samt RCA röd/vit för att kunna koppla in stereo. DÅ får jag som sagt ut en fusk surround. Men jag vill som sagt få riktigt surround. Det måste finnas något sätt att kunna koppla ihop dessa system? Kabeln om medföljer är då av typen en rosa 3,5mm plugg + Grön 3,5mm plugg + Gul 3.5mm plugg + svart 3,5mm plugg och i andra ändan är det som sagt samma pluggar. Hur skall jag få riktigt surround med det här systemet när jag inte hitta kablar som funkar? Vore tacksam för svar, har inte lust å köpa ännu ett externt ljudtkort.

#236

Postad 25 mars 2009 - 20:11

Blafa
  • Blafa
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hejsan, Jag vill ha 5.1 ljud från mitt Asus Xonar D2X till min surroundförstärkare, Vilken kabel bör jag då införskaffa för bäst ljud?

Postad bild
Mic In, Line In, Front, Side, Ctr/Sbw, Rear, SPDIF In, and SPDIF Out.

#237

Postad 27 maj 2009 - 14:06

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Hej, jag undrar om jag ska byta kabel och till vilken isf?

Ljudkort: X-fi Xtreme music med opamp L4562
Kabel: 10m lakritsrem för hundringen

Förstärkare: Marantz SR 4010 (80-talare)
Högtalare: Dynavoice M-85

#238

Postad 05 juni 2009 - 10:26

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Tror det skulle ge ganska lite att byta ljudkablar, 3,5mm -> 2xRCA i ngt bättre kvalitet kanske men allt för dyra kablar är att bränna pengar i det här fallet.

#239

Postad 07 juni 2009 - 17:34

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Tror det skulle ge ganska lite att byta ljudkablar, 3,5mm -> 2xRCA i ngt bättre kvalitet kanske men allt för dyra kablar är att bränna pengar i det här fallet.


Förmodar att monster kabel för 329:- är overkill då? Tack för svar.

#240

Postad 08 juni 2009 - 09:51

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
I mitt tycke är Monster ett rejält överpris för att dom heter Monster ;)
Men det är aldrig fel att experimentera, så se om du kan låna hem kablarna och prova.
Alternativt köpa dom på öppet köp och lämna tillbaks dom om du inte blir nöjd med dom, även
om paketet skulle vara öppnat :(

#241

Postad 04 augusti 2009 - 19:24

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

  • 2 753 inlägg
  • 0
Tjena jag är på väg att köpa en laptop och vill självklart kunna koppla upp denna mot min anläggning :P

Jag har en Sony LCD med HDMI men min reciever har ingen HDMI tyvärr så jag antar att jag får köra bilden såhär: laptop -> HDMI -> TV. Men problemet är alltså ljudet, eftersom jag helst vill kunna använda surroundet. Om datorn har en 3,5mm stereoutgång som delas med en SPDIF-utgång, betyder det att jag kan använda en optisk 3,5mm -> toslink kabel för att få ut 5.1 ljud till min reciever? Kabel

Hur vanligt är det att det är en SPDIF utgång på laptops?

Edit: Jag hittade ett externt ljudkort på Kjell också: Ljudkortet
Kanske funkar detta bättre för att få ut riktigt 5.1? Eller funkar det som jag frågade om tidigare med 3,5-jacket?

Redigerat av Unregistered78af1102, 04 augusti 2009 - 19:57.


#242

Postad 05 augusti 2009 - 20:57

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Ganska vanligt med optisk 3,5mm utgång på lappisar.
3,5mm optisk till toslink är precis vad du bör använda mellan laptop och receiver. Du får säkert göra en inställning på datorn för att skicka ut ljudet digitalt.
Tror knappast du kommer märka skillnad på optisk 5.1 utgång på laptopen mot externt ljudkort.

#243

Postad 05 augusti 2009 - 22:27

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

  • 2 753 inlägg
  • 0
Okej, blir förmodligen en ny HP typ denna
Förhoppningsvis klarar den alltså av att skicka 5.1 på det sättet :) Tack för svaret!

#244

Postad 10 augusti 2009 - 10:38

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Ser ingen info om S/PDIF-utgång på just den modellen, så tveksamt om den har någon 5.1utgång, analogt, digital optisk eller elektrisk, RCA eller 3,5mm... Men då finns som du nämnt externa ljudkort...

#245

Postad 23 augusti 2009 - 18:15

Unregistereda045a76e
  • Unregistereda045a76e
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Ollieee: Det är inte så att du har optisk utgång på tv'n då?

#246

Postad 25 augusti 2009 - 16:27

jastor
  • jastor
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ser ingen info om S/PDIF-utgång på just den modellen, så tveksamt om den har någon 5.1utgång, analogt, digital optisk eller elektrisk, RCA eller 3,5mm... Men då finns som du nämnt externa ljudkort...


Edit:
Nm missade att hans reciever inte hade någon HDMI ingång.

Redigerat av jastor, 25 augusti 2009 - 16:29.


#247

Postad 12 januari 2010 - 23:25

Unregistered2a9e4706
  • Unregistered2a9e4706
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hejsan

Testade en sån där "THX" filmklipp idag, där filmen gick ut på att testa de olika högtalarna.. Men min dator skicka ut signalerna lite galet... Centern fungerade alldeles utmärkt, likväl vänster och höger framhögtalare.. Men när det gällde surroundhögtalarna så lät surround och fronthögtalarna samtidigt...

Jag har en Yamaha RX-V661 och ett creative soundblaster ljudkort med en Optisksladd kopplad emellan. Och i creative inställningarna på datorn så har jag ställt på 5.1. Men ändå så verkar den inte kunna skicka ut signalerna korrekt. Hur ska jag gå till väga?

#248

Postad 30 januari 2010 - 10:43

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
Måster fråga hur man ställer in rätt i dator och reciever har hdmi på datorn och recievern och har kopplat den via recievern och får bild upp på tv men får ej till ljudet.

Datorn är en ASUS X72V och recievern en Yamaha RXV-765.

Måste ja använda spdif utgången för ljudet istället ??? tycker att man borde kunna köra allt via hdmi kabeln.

#249

Postad 23 mars 2010 - 15:06

Cobolten
  • Cobolten
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Är följande påstående någorlunda korrekt?

Analogt ljud = Fördel om man har ett dedikerat ljudkort i datorn (PCI etc)

Digitalt ljud = Inget större behov av dedikerat ljudkort

EDIT: Upptäckte precis att jag läste trådrubriken lite väl fort och att min fråga är lite OT, men någon får gärna svara ändå :D

Redigerat av Cobolten, 23 mars 2010 - 15:14.


#250

Postad 17 november 2010 - 17:08

Eidolon600
  • Eidolon600
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag vet inte riktigt hur jag på bästa sätt ska koppla ihop dator och receiver. Jag var tidigare inne på att använda mig av en HDMI-kabel, men jag har nu insett att detta kanske inte är nödvändigt, då jag enbart är ute efter att få ut ljudet (musiken) från datorn i hemmabion.

I datorn har jag ett internt ljudkort; Creative Soundblaster X-Fi ExtremeGamer eller något i den stilen heter det. Grafikkortet är ett Radeon HD4870. Min receiver är en Onkyo TX-NR708.

Hur ska jag då koppla ihop datorn och receivern på bästa sätt för att få ut musiken i hemmabion? Vilken sorts kabel ska jag använda? Kabeln behöver vara 15 meter lång, och den bör helst inte vara alltför styv, då den kommer att dras genom en kabelkanel tillsammans med en nätverkskabel.

Tack på förhand! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.