Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Extern HD DVD spelare till 360

2052 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur bra/dålig är den? (219 medlem(mar) har röstat)

Hur bra/dålig är den?

  1. Underkänd :-( (18 röster [8.22%])

    Procent av omröstning: 8.22%

  2. Godkänd... inte mer (17 röster [7.76%])

    Procent av omröstning: 7.76%

  3. Bra =) (22 röster [10.05%])

    Procent av omröstning: 10.05%

  4. Mycket Bra köp! (95 röster [43.38%])

    Procent av omröstning: 43.38%

  5. Högsta betyg! (67 röster [30.59%])

    Procent av omröstning: 30.59%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 05 januari 2006 - 15:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Jo, jag vet att det redan postats men det är en såpass "stor" nyhet att det får sin egen tråd.

En extern HD DVD utannonserades på CES och ska släppas någon gång 2006. Ingen info om pris tyvärr.

http://www.idg.se/Ar...1932_CS.dbp.asp

Pressreleasen:

Xbox 360 Leads the Way in High-Definition Entertainment

Just a month after the global launch of the new Xbox 360 video game and entertainment system, Gates discussed the product's strong momentum in delivering high-definition hardware, games and digital entertainment experiences. Xbox 360 is on track to be the fastest-selling video game console ever, forecast to ship between 4.5 million and 5.5 million units worldwide by the end of June 2006.

Gates noted that Xbox 360 has also become a powerful application for high-definition television, adding that nine out of 10 Xbox 360 owners currently own or intend to purchase a high-definition television set.* He announced that more than 50 new high-definition Xbox 360™ games will be available by June 2006.

Building on Xbox 360 leadership in high-definition experiences, the company announced plans to deliver a new Xbox 360 external HD DVD drive in 2006. The new drive will offer millions of Xbox 360 owners the ability to easily enjoy HD DVD movies and will provide consumers with even more choices for experiencing high-definition content, in either physical or digital form.

Using Xbox 360 and the Xbox Live® service today, consumers are already able to access high-definition entertainment such as Xbox Live Arcade titles, game demos and high-definition movie trailers. Consumers can also use their Xbox 360 system to access high-definition television and movies from their Windows XP-based Media Center PC.

Gates' keynote also showcased the momentum behind Xbox Live, announcing that more than half of all Xbox 360 owners are already connected to the online games and entertainment service, which boasts a worldwide community of more than 2 million members. He demonstrated Electronic Arts Inc.'s forthcoming EA SPORTS™ "Fight Night Round 3," scheduled to be available in February 2006, and announced that a free, playable high-definition demo of the game is now available at the Xbox Live Marketplace, a one-stop digital download center where consumers can access high-definition games, music and movie content from leading industry partners.


Discuss.

Redigerat av Zoiler, 09 december 2006 - 17:51.


#2

Postad 05 januari 2006 - 18:24

Guwwic
  • Guwwic
  • Forumräv

  • 700 inlägg
  • 0
Sött med en extern HD-DVD spelare? Näee...
Hur mycket kommer den kosta kan man ju undra, usch!

#3

Postad 05 januari 2006 - 21:22

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0
De kommer säkert lansera en ny Xbox 360 med inbygd HD-DVD lagom till julen 2006 för att matcha PS3.

#4

Postad 05 januari 2006 - 21:51

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

De kommer säkert lansera en ny Xbox 360 med inbygd HD-DVD lagom till julen 2006 för att matcha PS3.

<{POST_SNAPBACK}>


Det tror jag också. Att ha en extern spelare är ju som att gå typ 20 år tillbaks i tiden då man hade en extern disc drive till sin C64! Extra sladdar imellan och allt sånt tjafs.

Varför skulle M$ ha så jäkla bråttom att få ut sin nya konsol på marknaden!?!
Personligen tycker jag det hade varit bättre om de väntat så de kunde fått en HD-DVD med redan från början. Nu sitter det ju en hel drös (lyckliga) 360-ägare som tvingas köpa en extern drive för att kunna nyttja sin konsol fullt ut. Lite lurendrejeri tycker jag faktiskt...

Eller så är det så att M$ har insett att det är en jäkla miss att inte ha någon HD-spelare i sin nextgen-konsol och nu kommer med denna nödlösning!?! Undrar om de kommer att marknadsföra ytterligare en extern "låda" med digital bildutgång (HDMI) också??? För det lär väl nästan behövas om de på allvar satsar på HD...

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 05 januari 2006 - 21:57.


#5

Postad 05 januari 2006 - 21:57

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
HD-DVD addonen är endast för de personer som vill nyttja uppspelandet av kommande HD-DVD filmer

Trot eller ej men det finns faktiskt männsikor som bara vill spela och som inte bryr sig om HD-DVD el Blu-ray.

Spel kommer alltid vara på DVD till xbxo360 iaf enligt utsago.

Jag tycker det är en kanonide iaf av MS:

#6

Postad 05 januari 2006 - 21:58

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
du är inte tvingad att köpa den externa hd-dvd spelaren. vad jag förstår så kommer det väl inte släppas några hd-dvd spel iaf. den komme rväl enbart vara till hd-dvd filmer?

det är ju sjukt jobbigt för spelutvecklarna annars

först måste de ta hänsyn till att alla inte har hdtv
sen att alla inte har hdd
plus att alla inte har den extra hd-dvd läsaren


shiit va jobbigt det skulle bli, lr va tror ni?

edit: wmadoss hann före :(

Redigerat av didrik, 05 januari 2006 - 21:58.


#7

Postad 05 januari 2006 - 22:06

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Trot eller ej men det finns faktiskt männsikor som bara vill spela och som inte bryr sig om HD-DVD el Blu-ray.

Spel kommer alltid vara på DVD till xbxo360 iaf enligt utsago.

Jag tycker det är en kanonide iaf av MS:

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, du har en poäng där!
Finns nog faktiskt ganska många som bara vill spela...
Tror ändå att risken är rätt stor att spel kommer släppas på HD-DVD förr eller senare om de lanserar en extern HD-DVD spelare till konsolen.

Men på ett sätt kan jag hålla med dig om att det är en bra idé. De som bara vill spela slipper ju betala för HD-prylen och de som vill ha HD och som satsat på en 360 kan få det med denna pryl om de vill. Fast kommer det vara en ekonomisk bra lösning att köpa en 360 + en extern Xbox HD-DVD?

#8

Postad 05 januari 2006 - 22:14

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Om man ska tippa på ett pris så tror jag MS vill hålla sig under magiska 100 dollars för deras tillbehör.

Så en HD-DVD för $99 är ganska troligt, men det är klart börjar vi prata $2-300 då blir det nog inte så lyckat....

Appropå spel på HD-DVD så är jag till 99% säker på att det inte kommer att hända, men man ska aldrig säga aldrig...

Men om det blir en ekonomisk och bra lösning återstår att se jag är dock positiv...

#9

Postad 05 januari 2006 - 22:15

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
skitbra!
då kan dom som saknade det köpa den och dom som inte bryr sig slipper!
och dom som nu måste hitta något nytt att klaga på då HD-DVD nu då kommer kan ju klaga på att den är extern eller något annat.

#10

Postad 05 januari 2006 - 22:20

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

skitbra!
då kan dom som saknade det köpa den och dom som inte bryr sig slipper!
och dom som nu måste hitta något nytt att klaga på då HD-DVD nu då kommer kan ju klaga på att den  är extern eller något annat.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo visst är det lite kul :-)


Förut klagade man på att den inte hade hd-dvd el Bluray,... sen fixar man hd-dvd och så hittar man nästa sak att klaga på...:-)

#11

Postad 05 januari 2006 - 22:29

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Om man ska tippa på ett pris så tror jag MS vill hålla sig under magiska 100 dollars för deras tillbehör.

Så en HD-DVD för $99 är ganska troligt, men det är klart börjar vi prata $2-300 då blir det nog inte så lyckat....

Appropå spel på HD-DVD så är jag till 99% säker på att det inte kommer att hända, men man ska aldrig säga aldrig...

Men om det blir en ekonomisk och bra lösning återstår att se jag är dock positiv...

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, det kan nog mycket väl hända att det blir runt det priset du säger.
Vi får vänta och se hur det blir med spel på HD-DVD eller inte! :(

Det är INTE så att jag inte "gillar" Xbox eller favoriserar någon annan konsol vill jag tillägga först för att det inte skall uppstå en massa onödig pajkastning...

Men jag måste nog säga att jag är rätt negativ till denna idé av ett par olika anledningar.
För man kan ju tycka att det är en bra idé av MS med denna lösning, men samtidigt saknar 360 en digital bildutgång och då ställs det genas rätt höga krav på spelarens D/A-omvandlare om de ska lyckas få ut en vettig HD-bild. Jag vet inte mycket om den D/A-omvandlare som sitter i den idag, men med tanke på att den från början säkerligen endast var avsedd för "bara" vanlig DVD kan de nog bli problem. Någon mer insatt kan säkert svara på om den är bra eller dålig. Det kanske löser sig om de har en digital bildutgång på den externa HD-spelaren. Sedan är det ju det här med att det blir två "lådor", mer kablar osv.

#12

Postad 05 januari 2006 - 22:35

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Ja hur de ska lösa den digitala biten ska bli intressant att se.

De måste ju lösa detta för HD-DVD kommer inte att kunna skickas analogt då det kräver HDCP.
Så möjligt att det redan finns förberett för digital utgång men att det inte är enablat eller liknande.

Så ngn DA omvandling kan det inte bli tal om tycker man...

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 05 januari 2006 - 22:35.


#13

Postad 05 januari 2006 - 22:45

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Ja hur de ska lösa den digitala biten ska bli intressant att se.

De måste ju lösa detta för HD-DVD kommer inte att kunna skickas analogt då det kräver HDCP.
Så möjligt att det redan finns förberett för digital utgång men att det inte är enablat eller liknande.

Så ngn DA omvandling kan det inte bli tal om tycker man...

<{POST_SNAPBACK}>


Precis, man tycker det!
Antingen blir det en ny pryl till själva Xboxen som skickar ut HDMI(eller DVI), men man får väl nästan hoppas att det istället ingår och sitter i den externa spelaren.

Hmm, spännande att föja vad som händer är det i alla fall! :(

#14

Postad 06 januari 2006 - 00:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Appropå spel på HD-DVD så är jag till 99% säker på att det inte kommer att hända, men man ska aldrig säga aldrig...

Precis, det kommer inte hända. Vad skulle hända med alla som inte har köpt tillbehöret? De kommer inte kunna spela spelet. Och hur många kommer köpa tillbehöret? Inte mer än 50%, definitivt inte. Speciellt inte om man inte gör någon reklam för att man kommer kunna använda HD DVDn för spel, vilket man inte gör eftersom man gått ut och sagt att den inte kommer användas för det.

Spelutvecklarna tjänar ingenting på att släppa spel som bara kan utnyttjas av en minoritet av konsolägarna och man tjänar heller ingenting moraliskt/förtroendemässigt genom att tvinga folk, som egentligen inte vill köpa till en HD DVD spelare, att göra det.

#15

Postad 06 januari 2006 - 00:17

Unregisteredc5472c21
  • Unregisteredc5472c21
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
annars har ni detta att se fram imot:(från ett forum)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
360s skivor rymmer 9,6gb och om en tid kommer de att byta skivor till ett format som rymmer nåt runt 14-17gb. Kommer inte ihåg precis.


Jag pratade om ett helt nytt format. Inte HD-DVD. Det nya formatet som jag inte kommer ihåg namnet på ska använda röd laser och ska gå att spela i vanliga dvd-spelare. MS har köpt upp gänget som håller på med projektet och de ska antagligen vara färdiga nån gång 2007.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

heheheh......

Redigerat av Unregisteredc5472c21, 06 januari 2006 - 00:18.


#16

Postad 06 januari 2006 - 00:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

annars har ni detta att se fram imot:(från ett forum)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
360s skivor rymmer 9,6gb och om en tid kommer de att byta skivor till ett format som rymmer nåt runt 14-17gb. Kommer inte ihåg precis.


Jag pratade om ett helt nytt format. Inte HD-DVD. Det nya formatet som jag inte kommer ihåg namnet på ska använda röd laser och ska gå att spela i vanliga dvd-spelare. MS har köpt upp gänget som håller på med projektet och de ska antagligen vara färdiga nån gång 2007.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

heheheh......

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det hade man läst men glömt av :(. Det ger ju en av HD-DVDs fördelar, lagringsplatsen. Ett nytt DVD format helt enkelt. Skulle vara billigt också.

#17

Postad 06 januari 2006 - 01:01

Unregistered5bf0b7df
  • Unregistered5bf0b7df
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Annars så hade dom ju kunnat göra som dom gjort till PC nu under övergången från CD till DVD, att dom släpper alla spel som kräver flera DVDs på både HD DVD och så många DVDs som behövs. Men det är ju ändå inte så troligt.
Sen, varför ska man då ha en extern HD DVD spelare till den om den ändå måste kopplas in genom en egen utgång?

#18

Postad 06 januari 2006 - 01:14

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0
Läste att hd-dvd skulle kosta ca $300.. Kommer inte ihåg vart men jag letar just nu..

#19

Postad 06 januari 2006 - 01:24

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Ja hur de ska lösa den digitala biten ska bli intressant att se.

De måste ju lösa detta för HD-DVD kommer inte att kunna skickas analogt då det kräver HDCP.
Så möjligt att det redan finns förberett för digital utgång men att det inte är enablat eller liknande.

Så ngn DA omvandling kan det inte bli tal om tycker man...

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, antingen kommer den externa HD-DVD spelaren ha HDMI eller DVI med HDCP och själv sköta uppspelningen och alltså vara en komplett HD-DVD spelare (som måste kopplas till XBoxen för att funka?), eller så kommer XBoxen sköta uppspelningen och skicka strömmen tillbaka till spelarens utgång eller nån annan liten HDMI dosa. Eller så kommer det en ny XBox med HDMI inbyggt.

ELLER, som min gut feeling om Microsoft säger mig - så skiter dom i "reglerna" och skippar HDCP signalerna och låter XBoxen köra ut HD-signalen över komponent. Embrace and extend...

Och efter tre veckor har nån random hackergrupp knäckt firmwaren på spelaren eller XBoxen och koden till DeHDCP trycks på t-shirts.

Nån som sätter emot att HDCP är dött innan årsskiftet?

;-)

#20

Postad 06 januari 2006 - 02:18

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Är det bara jag som undrar hur man nu ska koppla in denna HD-spelare till konsollen ? USB2 är väl inte direkt en höghastighetsport med dessa mått mätt ?

Jag tror helt klart att hdd-platsen kommer användas, även om det känns väldigt ogenomtänkt.

#21

Postad 06 januari 2006 - 02:25

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0
Klistrat från Gamespot.com :

Moore: Xbox 360 HD-DVD for movies, not games
Microsoft VP says external next-gen format drive will play video only and says no 360 with an internal HD-DVD drive is planned.
Microsoft has been a driving force behind the new HD-DVD next-generation optical disc format. But the Xbox manufacturer surprised many when it chose to package the Xbox 360 with a normal DVD drive rather than an HD-DVD drive, especially because Sony has announced that the PlayStation 3 will feature Blu-ray, a competing format.


However, HD-DVD was front and center last night during Microsoft's CES 2006 keynote address, as Microsoft corporate vice president Peter Moore also used the occasion to announce that Microsoft will offer an external HD-DVD drive for the Xbox 360.

In the past, console manufacturers have fragmented their system install bases by introducing optional optical disc drives after a system's release. Devices like the Sega CD and the TurboGrafx CD-ROM allowed systems to run superior games. But splitting the console base between basic systems and systems with CD support made the CD systems less attractive for content developers that prefer to develop for a single platform with a large installation base. Peter Moore clarified to GameSpot that the new external Xbox 360 HD-DVD drive will be used for video only, not games.

"Right now it's focused purely on movie playback. Think of the drive as something that lets you play high-definition movies on the Xbox 360." The external drive will function as an alternative to purchasing a separate HD-DVD playback device: "If you want to watch HD-DVD movies and if you own an Xbox 360, there will be no reason for you to go out and buy another player."

Microsoft has considered the benefits of HD-DVD for games, but Moore is confident that the current Xbox 360 system and Xbox Live service are fine for next-gen gaming. "HD-DVD from the gameplay point of view is primarily about media storage as is of course Blu-ray," he said. "Our developers are very comfortable with the [Xbox 360's] storage options--I think they're utilizing Xbox Live very creatively, and the hard drive, we have a very strong attach rate for the hard drive."

Microsoft hasn't announced a price point for the HD-DVD drive or possible system bundles, but Moore made it clear that Microsoft will not create a new Xbox 360 with a built-in HD-DVD drive. "If you actually built a HD-DVD new Xbox 360, that fragments [the installation base] even further. So the idea of having an external peripheral is far better to keep the user base consistent rather than build yet another Xbox 360 that has HD-DVD built in--that means millions of people won't have that."

According to Moore, the drive is planned for release "this year," but the console connection format has yet to be determined.

As for the outcome of the HD-DVD and Blu-ray battle, Moore likes what HD-DVD has to offer, but he admits, "I'm old enough to remember Betamax. The consumer in the end will make the decision."



#22

Postad 06 januari 2006 - 03:59

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

"Think of the drive as something that lets you play high-definition movies on the Xbox 360." The external drive will function as an alternative to purchasing a separate HD-DVD playback device: "If you want to watch HD-DVD movies and if you own an Xbox 360, there will be no reason for you to go out and buy another player."

<{POST_SNAPBACK}>

Men...öh.. man måste ju köpa till HD DVD-spelaren från första början eftersom den säljs som ett separat tillbehör?

Eller är det bara själva läsaren som man behöver köpa, som kopplas in till 360n externt och på så sätt blir billigare? I dont get it :(

#23

Postad 06 januari 2006 - 06:15

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Det låter som att HD-DVD spelaren enbart är för film, vilket är ett klokt beslut då man inte "splittrar" upp spelköparna.. Lite av meningen med en konsoll är ju att hårdvaran är densamma och spelen fungerar identiskt från maskin till maskin...

USB2 räcker ju gott till att streama en HDTV ström som ligger runt 15mbit (har jag för mig), jag har sett spec på 480mbit för USB2.0, så bandbredden är ju ingen flaskhals direkt. :(

#24

Postad 06 januari 2006 - 10:51

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Inte skulle jag köpa en extern HD-DVD till 360 om den bara är till för film. Då måste man ha 2 enheter igång för att se på film och en ful USB sladd emellan dem.
Jag är rätt säker på att man så småningom byter ut den nuvarande DVD spelaren i 360 mot HD-DVD, då ser jag iaf en poäng med det hela, förhoppningsvis lever den inte om lika mycket heller.

#25

Postad 06 januari 2006 - 11:03

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Ms skippa HDCP hehe jodu det däremot är omöjligt.
HDCP är förövrigt knäckt på alla möjliga sätt men huruvida detta gynnar konsumenterna återstår att se. Finns ju switchar som disablar HDCP redan idag, dessa switchar går nog (i dagsläget) att få värdelösa genom revocation lists men det är en annan sak.


Läste att hd-dvd skulle kosta ca $300.. Kommer inte ihåg vart men jag letar just nu..

Möjligt men jag tror inte du har läst om denna addon, $300 är för mycket.
De första standalone kommer lanseras för 499 resp 799 så jag tippar på $99 fortfarande.

USB2 borde räcka bra då den har en hastighet på max 480mbps och HD-DVD kan nyttja max ca 40mbps.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 06 januari 2006 - 11:07.


#26

Postad 06 januari 2006 - 11:16

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Ja se där! Det verkar som jag har fel och att det inte kommer släppas spel på HD-DVD.
Men helt övertygad är jag inte ändå:
Right now it's focused purely on movie playback.
Vad som händer "right later" kan ingen veta...

Zoiler: Håller med dig helt där. Han säger ju emot sig själv i samma mening där.
Man måste ju ändå springa ut och köpa en HD-DVD till sin Xbox och det är väl samma sak som att springa ut och köpa en stand-alone HD-DVD??? :blink:
Fast de kanske kommer med ett bundle där HD-DVD ingår för en billig peng extra???
Lite tråkigt med två burkar som står och brummar när man ska kolla film. Det är väl den stora nackdelen med att låta sin spel-konsol sköt uppspelandet av HD, för det lär väl med all säkerhet bli samma problem med Blu-ray i PS3 också... Kan man ju misstänka i alla fall.

Och av texten att döma har de ännu inte löst hur de ska få till ut-signalen från HD-DVDn.

Ett nytt DVD-format? Det vore ju fina fisken för MS att hitta ett nytt DVD-format som rymmer mer. Samtidigt löser de ju problemet med piratkopiering (eller försvårar i alla fall) om de lägger spelen på skivor med denna teknik. Smart! :(

#27

Postad 06 januari 2006 - 11:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

"Think of the drive as something that lets you play high-definition movies on the Xbox 360." The external drive will function as an alternative to purchasing a separate HD-DVD playback device: "If you want to watch HD-DVD movies and if you own an Xbox 360, there will be no reason for you to go out and buy another player."

<{POST_SNAPBACK}>

Men...öh.. man måste ju köpa till HD DVD-spelaren från första början eftersom den säljs som ett separat tillbehör?

Eller är det bara själva läsaren som man behöver köpa, som kopplas in till 360n externt och på så sätt blir billigare? I dont get it :(

<{POST_SNAPBACK}>

Han menar att man inte behöver köpa en annan stationär/vanlig HDDVD-spelare. Nyckelordet är "another" (andra spelare än 360 HDDVD:n alltså, eftersom det är den han pratar om)

Gissningsvis en spelare som kopplas via USB ja. Men ja, hur kommer bilden ut?

Vad man nu ska med HDDVD till..alla filmer verkar ju ändå komma på BD. :blink:

Redigerat av pacman, 06 januari 2006 - 11:42.


#28

Postad 06 januari 2006 - 11:46

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Vad man nu ska med HDDVD till..alla filmer verkar ju ändå komma på BD.


Det återstår att se men isf så får väl MS se till att släppa en addon Bluray spelare också :-)

I vilket fall känns det som man får köpa både HD-DVD och Bluray tills det kommer en kombinerad spelare tänker inte gå miste om filmer på vare sig BD el HD-DVD sidan...

#29

Postad 06 januari 2006 - 11:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Så sant wmadoss. Sa det mest på skämt eftersom det verkar vara medgång i BD-lägret just nu.

#30

Postad 06 januari 2006 - 13:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Kommer det något nytt ljudformat i samband med HD-DVD och Blueray också ?
Kanske lite off topic men när vi ändå disskuterar nästa generations media så. Man lär väl bli tvungen att byta receiver i samband med dessa format antar jag.

#31

Postad 06 januari 2006 - 14:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Kommer det något nytt ljudformat i samband med HD-DVD och Blueray också ?
Kanske lite off topic men när vi ändå disskuterar nästa generations media så. Man lär väl bli tvungen att byta receiver i samband med dessa format antar jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, Dolby TrueHD och DTS HD. Lossless (dvs ingen komprimeringsförluster) och kvalité i DvdAudio-klass (24 bit/96 eller 192 kHz bla bla). Ny receiver är inget måste om spelaren har 5.1 (eller 7.1) analoga utgångar (och man har dito ingångar på stärkaren). Detta lär inte 360 ståta med så om inte HDMI dyker upp (som kan ge 5.1 PCM ut, kräver hdmi i stärkaren) lär man få leva med "lossy" ljudformat ala Dolby Digital och DTS.

Redigerat av pacman, 06 januari 2006 - 14:34.


#32

Postad 06 januari 2006 - 15:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

"Think of the drive as something that lets you play high-definition movies on the Xbox 360." The external drive will function as an alternative to purchasing a separate HD-DVD playback device: "If you want to watch HD-DVD movies and if you own an Xbox 360, there will be no reason for you to go out and buy another player."

<{POST_SNAPBACK}>

Men...öh.. man måste ju köpa till HD DVD-spelaren från första början eftersom den säljs som ett separat tillbehör?

Eller är det bara själva läsaren som man behöver köpa, som kopplas in till 360n externt och på så sätt blir billigare? I dont get it :(

<{POST_SNAPBACK}>

Han menar att man inte behöver köpa en annan stationär/vanlig HDDVD-spelare. Nyckelordet är "another" (andra spelare än 360 HDDVD:n alltså, eftersom det är den han pratar om)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo så mycket förstod jag :blink:. Men jag ser inte skillnaden, man måste ju köpa en HD DVD-spelare i vilket fall som helst eftersom "xbox 360 HD DVDn" inte ingår på något sätt och måste köpas löst.

Jag hakar upp mig på varför han använder olika ord för att beskriva xbox 360 HD DVDn och en "vanlig" HD DVD.

The external drive will function as an alternative to purchasing a separate HD-DVD playback device

Så är xbox 360 HD DVDn bara en separat läsare och inte en komplett spelare?

#33

Postad 06 januari 2006 - 15:45

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Japp, Dolby TrueHD och DTS HD. Lossless (dvs ingen komprimeringsförluster) och kvalité i DvdAudio-klass (24 bit/96 eller 192 kHz bla bla). Ny receiver är inget måste om spelaren har 5.1 (eller 7.1) analoga utgångar (och man har dito ingångar på stärkaren). Detta lär inte 360 ståta med så om inte HDMI dyker upp (som kan ge 5.1 PCM ut, kräver hdmi i stärkaren) lär man få leva med "lossy" ljudformat ala Dolby Digital och DTS.

<{POST_SNAPBACK}>


HDMI klarar 7.1 24/96 PCM tom. :(

"Hmm, antingen kommer den externa HD-DVD spelaren ha HDMI eller DVI med HDCP och själv sköta uppspelningen och alltså vara en komplett HD-DVD spelare (som måste kopplas till XBoxen för att funka?), eller så kommer XBoxen sköta uppspelningen och skicka strömmen tillbaka till spelarens utgång eller nån annan liten HDMI dosa. Eller så kommer det en ny XBox med HDMI inbyggt."

Om spelaren själv har HDMI-utgång så måste den också ha all avkodning inbyggd dvs. det skulle bara vara en helt vanlig standalone HD DVD-spelare bara det att den drog sin ström från USB-porten.
Men det låter ju helt sjukt, dessutom betvivlar jag starkt att en HD DVD-spelare kan överleva på 2.5 watt. :blink: Så då skulle man behöva en extern transformator också och hur mycket har den där spelaren då att göra med 360 längre?

Att låta 360n avkoda signalen och sedan skicka tillbaka den genom USB skulle inte gå då bandbredden på okomprimerat HD-material är långt högre än vad USB ens är i närheten av att klara av rent teoretiskt.

En ny Xbox lär det inte vara tal om, de har ju talat om denna addon som något dagens Xbox-ägare ska kunna köpa tolkar jag det som.

Ett alternativ är så klart som någon nämnt att de skickar ut signalen som vanligt via komponent men det lär de ju inte få lov att göra.

Ett annat alternativ är att de på något sätt skapar en addon till 360n som innehåller en TMDS-sändare och HDMI/DVI-utgång samt HDCP-kryptering. Hur den skulle anslutas vettifan men på något sätt kanske det är möjligt. Förmodligen den troligaste lösningen.
Förhoppningsvis skulle det också gå att använda denna digitala utgång för sina spel då.

Ett sista och i min mening tyvärr kanske troligt alternativ är att de väljer att gå sunkvägen: skicka ut signalen via komponent/VGA som 480p...


Att 360 inte hade en HD DVD-spelare från starten kan jag leva med: dels skulle konsollen bli vesäntligt mycket dyrare och dels skulle den bli försenad en hel del.

Men att inte ha DVI/HDMI var en stor miss av Microsoft. Det skulle varken innebära en försening eller någon nämnvärd kostnad.

#34

Postad 06 januari 2006 - 16:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
UndaC>> Kloka ord.

Finns hur mkt som helst konstigheter med det här...

Kom på en sak: man skulle ju kunna trycka in HDDVD-driven mellan konsollen och HDD:n... Alltså en box man jackar in i 360 och på den jackar man in HDD:n. Ärligt talat, det känns som enda vettiga lösningen om man inte vill ha en extrem sladdhärva.

Zoomair:

Så är xbox 360 HD DVDn bara en separat läsare och inte en komplett spelare?

Exakt. Annars hade det inte varit en adon och vad skulle man annars ha 360:n till?

Redigerat av pacman, 06 januari 2006 - 16:10.


#35

Postad 06 januari 2006 - 17:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Zoomair:

Så är xbox 360 HD DVDn bara en separat läsare och inte en komplett spelare?

Exakt. Annars hade det inte varit en adon och vad skulle man annars ha 360:n till?

<{POST_SNAPBACK}>

Iofs så börjar båda namnen på Z men.... :blink: :(

#36

Postad 06 januari 2006 - 17:57

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Att låta 360n avkoda signalen och sedan skicka tillbaka den genom USB skulle inte gå då bandbredden på okomprimerat HD-material är långt högre än vad USB ens är i närheten av att klara av rent teoretiskt.


Ovan förutsätter ju isf att den externa HD-DVD driven har en egen video output och eget videochip vilket är föga troligt (i princip en standalon HD-DVD).

Jag tror att det blir en drive som kopplas via USB eller som en del tror att den kopplas in på SATA interfacet mellan boxen och hårddisken. All avkodning sker givetvis i xbox360´n och skickas därifrån via den propritära kontakten och kommande DVI/HDMI kablar.
Ovan borde förutsätta att MS byggt in en "sovande" digital output som behöver enablas med eventuellt ngn firmware el dyilkt.

Hmm verkar meckigt detta....

#37

Postad 06 januari 2006 - 19:23

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag tror faktiskt att dom skiter i HDCP och kör HD över komponent. Om nåt stort företag ska blåsa industristandards när alla aktörer tror att det är lugnt så är det Microsoft. Deras HD WMV9 skivor på vanliga DVD-skivor innehåller ju inga speciella HDCP-liknande skydd heller förutom att de har nån kryptering som verkar kräva Windows Media Player som uppspelare (jag har iaf inte lyckats köra dem under Linux). Skulle inte bli förvånad om det blir desamma för deras HD-DVD-skivor. Och då kan man ju spekulera i att BluRay dör innan det ens blivit nån fight - om konsumenterna kan köra HD via komponent med sin befintliga utrustning istället för att punga ut pengar för ny HDMI-utrustning... MS och allierade vinner och Hollywood får acceptera att piraterna kommer igång lite tidigare än om det blivit BluRay. Thats the way to spöa sina konkurrenter. Och allt förblir som det alltid har varit.

:)

#38

Postad 06 januari 2006 - 19:49

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
HDCP är inget som du hittar på själva mediat.

HD-DVD och bluray båda kräver HDCP så det är inget som MS kommer förbi.

#39

Postad 06 januari 2006 - 21:38

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

HDCP är inget som du hittar på själva mediat.

HD-DVD och bluray båda kräver HDCP så det är inget som MS kommer förbi.

<{POST_SNAPBACK}>


De kräver att man använder en maskin med HDCP för avspelning av Blu-ray, dock finns det ju inget sätt för en Blu-ray eller HD DVD skiva att veta om spelaren den sitter i har HDCP eller ej.
På så sätt är det ju inte annorlunda jämfört med macrovision eller det HDCP-stöd vi redan ser på DVD-spelare idag.

Så nog är det möjligt men det skulle ju betyda att MS skulle riva sönder alla avtal de nyss skrivit på för att få tillgång till den utrustning/mjukvara de behöver för att spela upp HD DVD/Blu-ray.
Dock har vi ju sett tydliga exempel på att det går att kringgå detta förut: BBKs DVD spelare utan HDCP, i princip alla regionsfria DVD-spelare där man även kan ta bort Macrovision.

Alla dessa skydd förutsätter att de som tillverkar spelarna "sköter sig". Om de inte gör det så finns det inte mycket man kan göra åt saken eftersom det inte finns något i skivan som kan kräva något av spelaren.
Det "bästa" skivan kan göra är att "säga åt" spelaren "för att spela upp det här måste det finnas HDCP" och då kan tillverkaren bara skita i att "lyda" den "flaggan" helt enkelt.

Det är precis som det är med Broadcast-flag i USA. Om Braodcast-flaggan återfinns i en TV-sändning så får inte en digital-box eller hårddiskinspelare spela in materialet.
Men på en gammal inspalare som inte gör någon koll efter denna flagga.

Sorry för alla citationstecken. :)


"Ovan förutsätter ju isf att den externa HD-DVD driven har en egen video output och eget videochip vilket är föga troligt (i princip en standalon HD-DVD)."

Hade du fortsatt läsa meningen under det jag skrev hade du sett att det ju var just det var just det (att det är föga troligt) jag poängterade. :rolleyes:

#40

Postad 06 januari 2006 - 21:43

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

"Ovan förutsätter ju isf att den externa HD-DVD driven har en egen video output och eget videochip vilket är föga troligt (i princip en standalon HD-DVD)."

Hade du fortsatt läsa meningen under det jag skrev hade du sett att det ju var just det var just det (att det är föga troligt) jag poängterade. 


Jo jag vet att du menade det jag försökte bara förtydliga det du menade :-)

Som du säger kan inte skivan veta om spelaren har HDCP eller inte.
Möjligt att det kanske kan slinka igenom några skumma märken som skiter i detta men xbox360 kommer knappast vara 1 av dom :-)

#41

Postad 08 januari 2006 - 20:58

Brainiac
  • Brainiac
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Ett annat alternativ är att de på något sätt skapar en addon till 360n som innehåller en TMDS-sändare och HDMI/DVI-utgång samt HDCP-kryptering. Hur den skulle anslutas vettifan men på något sätt kanske det är möjligt. Förmodligen den troligaste lösningen.
Förhoppningsvis skulle det också gå att använda denna digitala utgång för sina spel då.

<{POST_SNAPBACK}>


Ungefär vad jag tror också, det borde ju inte vara omöjligt att skicka digitala signaler genom den befintliga kontakten, släng på en kabel med TDMS-sändare and we're rolling. Borde gå att göra hyffsat kompakt och snyggt, alltså inte en ny powerbrick :)

Tänkte på om de kopplar den till hårddiskuttaget, SATA-II har väl teoretisk överföringshastighet på 300MB/sec (2,4Gbit/sec), räcker inte det till en okomprimerad HD-ström? Isf kan man ju sätta HDMI-utgång på spelaren.

Nåja, ska bli kul att se hur de löst det.

#42

Postad 08 augusti 2006 - 18:29

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
En liten update;
Postad bild
Postad bild

Överföringen sker tydligen med USB, all bildbehandling i xboxen och output via komponent. Som tidigare trott... egentligen verkar det vara en helt vanlig PC-drive med ny firmware till xboxen då.

Usch of fy för add-ons.


http://news.com.com/..._3-6103069.html

#43

Postad 08 augusti 2006 - 18:36

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0

verkar det vara en helt vanlig PC-drive med ny firmware till xboxen då.


Mmm. Nåväl. Toshiba tillverkar driven för det kan dem. MS skriver mjukvaran, det kan dem. MS sköter designen och mmm nja det får väl duga ;)

Hur som hur. Köper jag denna för 1500 -2000 kr kommer jag inte behöva ligga sömnlös och undra om HDDVD ska vinna format kriget, det verkar ju VC1 göra åt dem :)

Sedan behöver jag inte fundera över varför MS satsar hela sin konsoll, ja hela sitt företag på ett oprövat format, för det gör de inte!

Tror nog den kan bli duglig som HDDVD spelare. Men jag tror aldrig att ett tvspel kommer ha en chans mot en standalone spelare som inte designats för att göra annat än att spela film. Men det gäller ju även BD lägret.

#44

Postad 08 augusti 2006 - 18:39

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0
usch, HD-DVD add on var inte vacker.Skulle jag köpa en skulle jag gömma den någonstans.

#45

Postad 08 augusti 2006 - 20:09

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
En sådan blir det GARANTERAT :)

#46

Postad 09 augusti 2006 - 08:56

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Lätt att man köper! Det spelar ingen roll för mig att den är en add-on. Visst det hade varit bättre om HD-DVD varit inbyggd från början men en add-on är inte fel. Jag lär vänta med PS3 några månader tackvare denna. :)

#47

Postad 09 augusti 2006 - 12:15

Guwwic
  • Guwwic
  • Forumräv

  • 700 inlägg
  • 0
Ska det det MONSTRET som är på skönheten vara HD DVDn!? Snacka om skönheten och odjuret, hööhöhö...


EDIT:
Fyfan! Jag kan helt enkelt inte tro på att det där är HD DVDn! Jag vill se Bill Gates hålla i den innan jag tror på det. :)

Redigerat av Guwwic, 09 augusti 2006 - 12:16.


#48

Postad 09 augusti 2006 - 12:29

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Microsoft har själva demonsterat denna maskin på Entertainment Media Expo. Snygg bild förresten.

#49

Postad 09 augusti 2006 - 12:38

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Om priset hamnar mellan 1500-3000kr kommer jag lätt att köpa den :)

#50

Postad 09 augusti 2006 - 14:28

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Med tanke pa att den ligger i en extern lada, o ansluter via USB (O jag antar egen stromkalla) sa lar man ju kunna "byta" ut ladan, kanske till o med modda sin 360 sa att man byter ut DVDn som sitter i mot HD-DVDn? Om det gar, sa e det ju koolt som bara den, forutsatt att HD-DVDn kan spela allt man slanger pa den, som spel o sant, o inte bara filmer.

Vad tror ni?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.