Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är ett bra el-pris?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 oktober 2010 - 18:57

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Hej

Har precis bundit upp mitt el-abbonemang på 6 månader då jag INTE vill ha rörligt över vintern. Hade det förra vintern, och det var ingen rolig historia.

Frågan är nu bara vad ett bra pris på elen är?!? Jag fick 1.039/kwh. ink alla avgifter och skatter.

Tanken är att jag ska binda om det i sommar, då till bästa möjliga pris. För visst är det så att det i regel är bäst elpriser om det inte är en allt för torr sommar?!?

Om jag binder på 1 år i sommar, vad bör jag då ligga på i pris för att känna mig riktigt nöjd? 0,98 kr/kwh? Eller vad?

Tack!

/Johan

#2

Postad 27 oktober 2010 - 19:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Tittat på: http://www.elskling.se ?

#3

Postad 27 oktober 2010 - 19:40

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Tittat på: http://www.elskling.se ?


Har provat elskling, och det är i min mening skit... Priserna jag fick fram stämde inte med aktuella priser få leverantörens hemsida.

Sen säger ju elskling.se bara vad det aktuella priset är, inte vad det borde ligga på i sommar om jag binder på 1 år. Eftersom jag inte ser elskling.se som pålitlig så behöver jag ju veta vad jag borde kunna få ner priset till.

Kom på en till sak, kanske är intressant att veta hur jag bor och vad jag förbrukar... :)

Villa - 16000 kwh/år.

/Johan

#4

Postad 27 oktober 2010 - 19:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
jag band elen på ett år i Aug....96 öre/kwh..Eller om de var 98..
Du är helt säker de är med allt ?

Har för mig att Elskling visade en hel del billigare på skelleftekraft än vad slutpriset blev sist jag tittade.Vilket dock är ett bra tag sen.

s-kraft låg då jag tittade bland de billigaste..

22500kwh har de gått senaste året för mig...Uppe i norra äckelkalla Sverige..

Redigerat av moparman, 27 oktober 2010 - 19:46.


#5

Postad 28 oktober 2010 - 05:55

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
http://el.pricerunner.se/

Stockholm, Villa, 16000, Fast, Ej Miljö, E-faktura:

Bifogad fil  Sthlm.jpg   134,9K   0 Antal nerladdningar


Luleå, samma:

Bifogad fil  Lule_.jpg   120,71K   0 Antal nerladdningar

Framgår inte - vad jag kunde se - om Nätavgiften ingår, men det gör den antagligen inte, så då tillkommer en hel del till per kWh.
Och där kan man ju inte välja, utan är tvungen att betala till sin lokale näthandlare.

Redigerat av anderswillhelmsson, 28 oktober 2010 - 06:06.


#6

Postad 28 oktober 2010 - 08:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Yepp man betalar alltid nätavgift till den lokala näthandlaren.

20A ...31 dagar kostar för mig 445kr inkl moms

#7

Postad 28 oktober 2010 - 09:01

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Det där med att binda elpriset... det är som det där med att bina räntan eller ej.

Historiskt för både ränta och elpris är att de rörliga alternativen över tid alltid varit billigare.
Detta helt enkelt för att bolagen gör en prognos, som är ganska träffsäker, och lägger på en liten riskpremie som du som kund då betalar.

Givetvis går det att, om man tecknar vid rätt tidpunkt, man kan lyckas få ett lägre pris än det rörliga men det är inte sannolikt att en individ prickar rätt i tiden.

Inte ens topparna i elpris i vintras gjorde att de med rörligt pris fick betala mer än de med fast pris i snitt.

Mina ord i denna fråga :)

Redigerat av Monshi, 28 oktober 2010 - 09:02.


#8

Postad 28 oktober 2010 - 09:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Inte ens topparna i elpris i vintras gjorde att de med rörligt pris fick betala mer än de med fast pris i snitt.


Är du säker ?

Tycker själv de är rätt skönt att ha bunden el.
Räcker med elräkningar på 3300+nätavgift/mån Januari och februari ..

Fast jag har huslånet rörligt :)

#9

Postad 28 oktober 2010 - 11:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
har inga egna siffror på det tyvärr.
En artikel där det nämns, visserligen en partsinlaga
http://www.dn.se/deb...riser-1.1191357
men givetvis är det en trygghet i att binda priset men allt beror på vad man tror om framtidens priser. Det kan vara värt att binda sig över några år om man tror att priset generellt kommer att stiga exempelvis men då kan man lika gärna satsa pengar på aktiemarknaden...

Debattartikeln ovan, signerad VDn för Telge Energi, ger att de som bundit sedan 2006 har betalt 6 öre mer per kWh än de med rörligt. Fast han säger inget om vilken form, vilken tid eller liknande de bundit priset med, statistik går det alltid att vrida på efter vad man vill visa. Skulle behövas lite djupare analys för att övertyga dig skulle jag tro.

Om ens ekonomi klarar en eller två dyrare månader i vinter då tror jag nog att rörligt pris är det bästa.

Man kan ju alltid kolla upp vad priset skulle vara för att binda och sedan varje månad man har rörligt kolla upp vad man har sparat och stoppa undan denna summa och därmed skapa en buffert.

en annan bra text
http://www.kundkraft...t_eller_rorligt

#10

Postad 29 oktober 2010 - 16:31

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0
Jag band på 3 år när jag flyttade in i huset i februari 09 , fick då priset 96öre/kWh med allting inkluderat , dock ej elnätsavgiften och överföringsavgiften då det är nätägarens avgifter som tidigare sagt.

Räknade på priset från okt 09 - sept 10 och fick fram snittpriset 109,66 för en snittvilla ( källan ).

Snittpriset för perioden feb 09 - sep 09 har jag inte hittat men med snittpriset från ovan har jag den perioden sparat ca 1900kr (förbrukning på 14000kWh) med mitt nuvarande bundna avtal och gissningsvis har jag inte gått "minus" om man ser till att inkludera perioden jag inte hittat siffror från.

edit: stavfel

Redigerat av Unregistered39773f2d, 29 oktober 2010 - 16:33.


#11

Postad 29 oktober 2010 - 18:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
14000 i förbrukning :)
Ni behöver ju inte bry er om ören hit och dit då ju :-)

Ny lyckliga har väl ändå bergvärme eller fjärrvärme :)

#12

Postad 29 oktober 2010 - 19:00

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0
Jo vi ligger bra till med förbrukningen :) , 1 plans villa med källare 104+104kvm, 2 vuxna + snart en liten , och ja , det är bergvärme. Den är ganska nyinstallerad , ca 4 år innan vi flyttade in.

#13

Postad 29 oktober 2010 - 19:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Inte alls illa :-)

Du bor i södra sverige ?
Bara uppvärmningen kan ju inte dra så mycket ?
7000kwh ?

#14

Postad 30 oktober 2010 - 00:34

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0
Bor i östra Uppland , närmare bestämt Östhammar , så långt söderut är det inte. Men huset är bra isolerat (30-40cm på vinden, 3-glasfönster) vad det verkar, lånade hem en värmekamera från jobbet förra vintern och hittade inga direkta värmeläckage att tala om, nåt enstaka fönster men dom är ju 30+ så det börjar ju bli dags att se över ett byte i vilket fall.

Har inga siffror på värme respektive hushålls el , men har nu under året börja att läsa av endast bergvärmepumpens egna beräknade förbrukning för att få ett hum iaf , men den är enligt andra forum inte att lita på så mycket , kan diffa upp till 30%.

#15

Postad 31 oktober 2010 - 19:20

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Bergvärme är ju grymt effektivt. Vi flyttade in i en villa i mars 2010 på 107+70 + 100m2 källare. Det är alltså en 1.5 plansvilla från -61. Installerad bergvärme 2001.

Förra ägaren (äldre par) hade en årsförbrukning på just över 10000kwh. Vår förväntade förbrukning är just nu efter 8 månader i huset 12500kwh.

Då är vi två vuxna med ett barn på 14 månader, så det blir en del tvätt & disk. Temp i huset på ~21-22C.

#16

Postad 23 februari 2011 - 13:06

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Fick idag brev om att förnya mitt avtal senast den 31 mars.
Kör idag Eon och har vart bunden i ett år, villa, 118 kvm, 18000 kwh/år, elpanna samt luft/luft-värmepump (som skall installeras i veckorna som kommer).
Kollade på Elskling men va fan, det gör ju bara ören (111 öre, 113öre , 115 öre osv). Största skillnaden jag hittar är på nån hundring per år. Jag ska om nån vecka få ett förslag från Eon på nytt avtal, får väl invänta vad det säger.

Dock så funderar jag också på att det är väl bättre att vänta så länge som möjligt = varmare väder ute = lägre pris när man binder?

Diskutera!

#17

Postad 23 februari 2011 - 13:18

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Fick idag brev om att förnya mitt avtal senast den 31 mars.
Kör idag Eon och har vart bunden i ett år, villa, 118 kvm, 18000 kwh/år, elpanna samt luft/luft-värmepump (som skall installeras i veckorna som kommer).
Kollade på Elskling men va fan, det gör ju bara ören (111 öre, 113öre , 115 öre osv). Största skillnaden jag hittar är på nån hundring per år. Jag ska om nån vecka få ett förslag från Eon på nytt avtal, får väl invänta vad det säger.

Dock så funderar jag också på att det är väl bättre att vänta så länge som möjligt = varmare väder ute = lägre pris när man binder?

Diskutera!


Nja, inte så säkert. Då får du nog vänta ända tills i juni-juli.
Vill minnas att jag hört att dom ska stänga av en reaktor snart igen=dyrare elpriser.Det är fan sjukt.
I Finland är det inte tillåtet att stänga av en reaktor under vinterhalvåret vilket det heller inte borde vara i Sverige.
Men elbolagen har det väl lite dåligt ställt. :wub:

Jefvla utsugare!

EDIT: Köp värmeljus! :blink:

Redigerat av BrittBastard, 23 februari 2011 - 15:24.


#18

Postad 23 februari 2011 - 15:28

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Mer läsning 1
Mer läsning 2

En intressant jämförelse, och jävligt upprörande:

Vattenfall ( ser ungefär likadant ut för Eon och Fortum ):
Den statliga giganten Vattenfall gjorde i fjol ett rörelseresultat efter avskrivningar på drygt 16,7 miljarder kronor i Norden, där bolaget har 5 250 anställda. Det ger ett rörelseresultat på 3,2 miljoner kronor per anställd.

Électricité de France ( Europas största elbolag ):
Väljer man att bortse från de gigantiska nedskrivningarna gör Edf, som finns över i stort sett hela världen utom just Norden, ett rörelseresultat på 470 000 kronor per anställd. Det är bra siffror, men långt ifrån nordisk lönsamhet för ett elbolag. Skillnaden mellan vad kraftbolagen lyckas krama ut i vinst per anställd i Sverige och på andra marknader är ett tydligt bevis på hur höga priserna är.


SJUKT!

Redigerat av BrittBastard, 23 februari 2011 - 15:33.


#19

Postad 24 februari 2011 - 00:10

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0

Vill minnas att jag hört att dom ska stänga av en reaktor snart igen=dyrare elpriser.Det är fan sjukt.
I Finland är det inte tillåtet att stänga av en reaktor under vinterhalvåret vilket det heller inte borde vara i Sverige.
Men elbolagen har det väl lite dåligt ställt. :wub:


Man ska kanske väga in varför man stänger av verken också , man gör det ju inte för skojs skull utan för att det är problem som måste fixas för annars äventyras säkerheten alternativt produktionen. Kör man slut på en turbin eller dess lager så är det några år innan man är i drift igen i värsta fall...
Just nu är O3 (Oskarshamn 3) nere för kontroll av diverse turbinsystem efter moderniseringen , man beräknar att fasa in på nätet imorgon vid lunch. Övriga reaktorer i landet kör full effekt.

Man kan kolla UMM-listan på nordpool.com för info ang. stora producenter och förbrukare.

#20

Postad 24 februari 2011 - 00:27

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Fick idag brev om att förnya mitt avtal senast den 31 mars.
Kör idag Eon och har vart bunden i ett år, villa, 118 kvm, 18000 kwh/år, elpanna samt luft/luft-värmepump (som skall installeras i veckorna som kommer).
Kollade på Elskling men va fan, det gör ju bara ören (111 öre, 113öre , 115 öre osv). Största skillnaden jag hittar är på nån hundring per år. Jag ska om nån vecka få ett förslag från Eon på nytt avtal, får väl invänta vad det säger.

Dock så funderar jag också på att det är väl bättre att vänta så länge som möjligt = varmare väder ute = lägre pris när man binder?

Diskutera!


Har faktiskt själv pysslat med att sälja el för just EON och kan säga att när jag hade med dem att göra låg dem väldigt bra till prismässigt, det var bara ett eller två bolag i Sverige som var billigare.

Tror att det kan göra viss skillnad att binda under sommaren men inte något överdrivet, priset du får är ju snittat och uträknat beroende på nordpol, väder och vind, konkurrenter, prognoser osv. Det man främst kan göra för att påverka priset är ju att binda upp sig på längre tid.

#21

Postad 24 februari 2011 - 08:16

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Man ska kanske väga in varför man stänger av verken också , man gör det ju inte för skojs skull utan för att det är problem som måste fixas för annars äventyras säkerheten alternativt produktionen. Kör man slut på en turbin eller dess lager så är det några år innan man är i drift igen i värsta fall...
Just nu är O3 (Oskarshamn 3) nere för kontroll av diverse turbinsystem efter moderniseringen , man beräknar att fasa in på nätet imorgon vid lunch. Övriga reaktorer i landet kör full effekt.

Man kan kolla UMM-listan på nordpool.com för info ang. stora producenter och förbrukare.


Jo, fast om man lägger in planerat underhåll under sommarhalvåret så ska det ju inte behövas under vinterhalvåret ( inga planerade stopp iallafall ). Min poäng var; kan Finland så borde vi kunna.

#22

Postad 24 februari 2011 - 10:12

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0

Jo, fast om man lägger in planerat underhåll under sommarhalvåret så ska det ju inte behövas under vinterhalvåret ( inga planerade stopp iallafall ). Min poäng var; kan Finland så borde vi kunna.


Visst kan vi också , men pga det politiska klimatet i Sverige inte främjar utveckling (åtminstone inte till för 3-4år sedan) så har man dragit ut på FU-arbeten och sedan satsar man på uppgradering av befintliga reaktorer. Detta skapar givetvis en hel del problem i intrimningsfasen som pågått de senaste två åren.
I Finland har man en positivare klimat till kärnkraft och där bygger man ju som bekant ut istället för att trimma reaktorerna. Detta gör att man kan fokusera på FU och hålla anläggningen i toppskick vilket ger hög tillgänglighet.

#23

Postad 24 februari 2011 - 10:27

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Har faktiskt själv pysslat med att sälja el för just EON och kan säga att när jag hade med dem att göra låg dem väldigt bra till prismässigt, det var bara ett eller två bolag i Sverige som var billigare.

Tror att det kan göra viss skillnad att binda under sommaren men inte något överdrivet, priset du får är ju snittat och uträknat beroende på nordpol, väder och vind, konkurrenter, prognoser osv. Det man främst kan göra för att påverka priset är ju att binda upp sig på längre tid.


Men om man skulle binda upp sig på t ex två år idag, vad händer om ett år med tanke på alla diskussioner som pågår angående el-uppror och liknande? Tror ni det kommer att hända något drastiskt inom kort framtid eller ska man helt enkelt binda upp sig två år?

#24

Postad 03 mars 2011 - 13:28

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Men om man skulle binda upp sig på t ex två år idag, vad händer om ett år med tanke på alla diskussioner som pågår angående el-uppror och liknande? Tror ni det kommer att hända något drastiskt inom kort framtid eller ska man helt enkelt binda upp sig två år?


Bump!

#25

Postad 03 mars 2011 - 14:33

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0
Tror inte det kommer gå ner allt för mycket inom två år , det ska isåfall vara en väldigt blöt sommar i Lappland samt att kommande vinter blir mild i hela landet och framförallt blöt i norr som kan sänka priserna närmsta året.

#26

Postad 03 mars 2011 - 14:52

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Jo, fast om man lägger in planerat underhåll under sommarhalvåret så ska det ju inte behövas under vinterhalvåret ( inga planerade stopp iallafall ). Min poäng var; kan Finland så borde vi kunna.

Därför går kärnkraften bättre i Finland:
http://www.nyteknik....icle3025685.ece

Sedan ska man tänka på att en av anledningarna till allt strul i Sverige är, förutom dödläget efter kärnkraftsomröstningen, är att Sverige uppgraderar kärnkraftsreaktorerna motsvarande en effektökning motsvarande upp till en ny reaktor (hittar inte källan just nu) . Så det blir snart bättre vad gäller tillgången på el.

#27

Postad 03 mars 2011 - 14:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Nån som testat denna?

Verkar faktiskt lite intressant.

#28

Postad 04 mars 2011 - 20:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Nån som testat denna?

Verkar faktiskt lite intressant.


det där känns som en pryl som är kul en tid och sedan... med andra ord vore kul att låna en tid.

#29

Postad 04 mars 2011 - 21:24

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Nå ja, fick nedanstående installerad i veckan så nu slipper man förhoppningsvis elräkningar på 3500kr / mån framöver.

Postad bild

#30

Postad 04 mars 2011 - 21:35

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Nå ja, fick nedanstående installerad i veckan så nu slipper man förhoppningsvis elräkningar på 3500kr / mån framöver.

Ja, värmepumpar gör en hel del....
Tror våran, i Stockholmstrakten, tjänades in på cirka tre år. Tre år med milda vintrar, inte som denna då de eldrivna elementen tyvärr måst jobba en hel del. Med andra ord - en luftvärmepump klarar inte av att ersätta elementen helt men ta över en stor del av deras arbete.

Så - släng inte ut elementen!

#31

Postad 04 mars 2011 - 23:32

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0

Nån som testat denna?

Verkar faktiskt lite intressant.


Inte lika flashig , men typ samma funktioner till en tredjedel av priset , Powerconcern

#32

Postad 05 mars 2011 - 00:02

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Nå ja, fick nedanstående installerad i veckan så nu slipper man förhoppningsvis elräkningar på 3500kr / mån framöver.

Postad bild


Bah !

Luftvärmepumpar är ju, vad ska jag säga, lite lets dance !

Här är en lite mer Rave-variant:
Nibe bergvärmepump 1215-5kW + en frånluftsmodul Nibe FLM30. Här snackar vi 120 meters borrdjup, dessutom så har golvslingan glykol som pallar -15 grader celcius. Braattha när nästa istid hoppar fram och biter alla i arslet. :)
Bifogad fil  DSC00226.jpg   524,94K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av what17ever, 05 mars 2011 - 00:12.


#33

Postad 05 mars 2011 - 14:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Inte lika flashig , men typ samma funktioner till en tredjedel av priset , Powerconcern


fast man vill nog ha en med USB utgång så man kan tanka ur data ur enheten...
Statistiknörd som man är.

#34

Postad 05 mars 2011 - 14:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Bah !

Luftvärmepumpar är ju, vad ska jag säga, lite lets dance !

Här är en lite mer Rave-variant:
Nibe bergvärmepump 1215-5kW + en frånluftsmodul Nibe FLM30. Här snackar vi 120 meters borrdjup, dessutom så har golvslingan glykol som pallar -15 grader celcius. Braattha när nästa istid hoppar fram och biter alla i arslet. :)


Är ett ganska stort steg att ta från direktverkande el till annat system. Att installera en bergvärmepump och dra in vattenburen värme i ett eluppvärmt hus kostar bra mycket mer än försvarligt. Då är ofta en lutfvärmepump ett mycket bra alternativ.

Om vi sedan ska tala om steget från olja till annat, då brukar man säga att bästa alternativet är pellets. Om man ska spara CO2. En bergvärmepump är fortfarande en värme som bärs av el och el ska, enligt hårddragen teori, enbart användas för arbete.

Såsom att dra i skruvar.
Att bränna något och ta vara på värmen direkt är det effektivaste sättet att värma upp en kåk om man ser till hela cykeln.

Nu inget, absolut inget, sagt om hantering av pellets, pris på pellets, behov av att fylla på, lagerkrav osv...det säger jag INGET om.

#35

Postad 05 mars 2011 - 21:57

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Luftvärmepumpar är ju, vad ska jag säga, lite lets dance !


Inget fel på Lets Dance, speciellt med tanke på att min installation kostar runt en tiondel av din installation. Hade helt enkelt inte råd med bergvärme tyvärr. Inte än i alla fall.

#36

Postad 06 mars 2011 - 12:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Inget fel på Lets Dance, speciellt med tanke på att min installation kostar runt en tiondel av din installation. Hade helt enkelt inte råd med bergvärme tyvärr. Inte än i alla fall.


Vad för värmesystem har du bortsett från den nya värmepumpen?

#37

Postad 06 mars 2011 - 17:52

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Vad för värmesystem har du bortsett från den nya värmepumpen?


Elpanna + vattenburet = som gjort för bergvärme - jag vet.
Men har en mammaledig sambo och är allmänt småbarnsförälderpank just nu.

Okej, det skulle ju inte kosta 10 gånger installationen vi gjort, men 100 papp är ju i underkant för bergvärme...

#38

Postad 06 mars 2011 - 18:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Elpanna + vattenburet = som gjort för bergvärme - jag vet.
Men har en mammaledig sambo och är allmänt småbarnsförälderpank just nu.

Okej, det skulle ju inte kosta 10 gånger installationen vi gjort, men 100 papp är ju i underkant för bergvärme...


Mmh, ja då skulle inte jag satsat på en luft-luft-värmepump utan snarare en luft-vattenvärmepump om nu inte en bergvärmepump varit aktuell. Ivartfall om i den södra delen av landet, del av landet där temperaturen inte sjunker under 10-15 minusgrader vanligtvis.

Men de kostar lite mer men inte fullt lika mycket som bergvärme. Lite förvånad blir jag dock över de priser som finns
https://www.prisjakt...ams=l=s66984896
Lite högre priser än jag trott.

Nåja, en luft-luft-pump är bättre än inget men ack så bekvämt det är med ett system som ger all värme och all värme kommer där den behövs. Utan brummet som en inomhusenhet alltid ger.

ed: Eller en förbränninsgpanna.. inser efter lite läsning att jag vet för lite
http://www.byggahus....aerme-allmaent/

Redigerat av Monshi, 06 mars 2011 - 19:13.


#39

Postad 06 mars 2011 - 20:18

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Jo, luft/vatten vore optimalt men än så länge får detta räcka.
Dessutom hör vi inte ens innerdelen alls, tyst som fan rent ut sagt (IVT KHRN12). All övrig värme avstängd nu, pumpen inställd på 21 grader och det är det, i hela huset!

#40

Postad 06 mars 2011 - 20:39

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Något OT, men har man planlösning till det så är luft/luft inte fel just för att återbetalningstiden är så kort. En annan fördel är ju att man får A/C på köpet, även om man bränner upp (kyler bort) sin besparning :)

Har man möjlighet så skulle jag rekommendera någon form av vätska/vatten (jord/berg/grundvatten) framför luft/vatten, i regel är prisskillnaden inte så stor och det är mindre som kan gå fel, samt bättre verkningsgrad.

Själv har jag fjärrvärme, så elpriset är inte lika avgörande, men tyvärr brukar de ju följa varandra. Sen är det ju trist när man får en höjning på 10%, det är ju inte så att man lämnar fjärrvärmenätet i handvändning.

#41

Postad 07 mars 2011 - 20:58

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Så länge man inte har temperaturen på AUTO är en sån där pump riktigt bra. Har hört skräckhistorier om folk som haft den på AUTO. Visst, riktigt skönt med samma temp året om, men dj-r så mycket energi det går åt den varma delen av året.

#42

Postad 07 mars 2011 - 22:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Så länge man inte har temperaturen på AUTO är en sån där pump riktigt bra. Har hört skräckhistorier om folk som haft den på AUTO. Visst, riktigt skönt med samma temp året om, men dj-r så mycket energi det går åt den varma delen av året.


Bättre att öppna ett fönster... och kanske skaffa en lite bordsfläkt. Jag menar på sommaren i Sverige är nätterna ALLTID svala. Få, mycket få, nätter stannar temperaturen över 20 grader ute. Bara att öppna ett fönster (och sätta upp myggnät) och det blir skönt till natten. På dagen är det vanligen inget större problem.

Autoläge, nej tack. Bara värme tack. Luft-luft. Och ja, bergvärme är bättre än luft-vatten. Trodde nog att de senare skulle vara billigare. Problemet är ju dessutom att de tappar effekt med temperaturen samt väsnas betydligt mer än bergvärme.

#43

Postad 08 mars 2011 - 12:08

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Jag har använt Eliq en tid nu och tycker att den är hur bra som helst.
Vi har helt klart blivit mycket mer medvetna om vad som drar mycket el och tänker efter mer över hur vi använder den.
Vi kan direkt se skillnad när vi tex lagat mat, dammsugit, tvättat eller sett en tung action film i biografen! :)
Bifogad fil  eliq.jpg   98,12K   0 Antal nerladdningar

Det blir lite som en tävling att försöka slå gårdagens förbrukning, nedåt då alltså! :)

I och med att vi skaffade luft/luft värmepump (IVT Nordic Inverter 12 KHR-N), bytt ca en tredjedel av belysningen i huset till LED och skaffat Eliq har vi nästan halverat elförbrukningen.

#44

Postad 08 mars 2011 - 12:22

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Är ett ganska stort steg att ta från direktverkande el till annat system. Att installera en bergvärmepump och dra in vattenburen värme i ett eluppvärmt hus kostar bra mycket mer än försvarligt. Då är ofta en lutfvärmepump ett mycket bra alternativ.


Jotack, jag vet. Men bygger man nytt hus så tycker inte jag att det finns något att tveka om.

En bergvärmepump är fortfarande en värme som bärs av el och el ska, enligt hårddragen teori, enbart användas för arbete.

Bergvärme: varje kWh el som krävs ger cirka 3 kWh värme
Ganska bra, tycker jag.
Nämn ett värmesystem som INTE bärs av el ?
Fjärrvärme, nej krävs "lite" pumpar där oxså + att du sitter i knät på fjärrvärmebolagen som godtyckligt höjer taxorna. Vilka utsläpp genereras när fjärrvärmen produceras
Pellets, nej pelletsen hoppar inte in i pannan av sig själv + Hur mycket el/enegi krävs för att framställa och transportera pelletsen ?
Luft/luft VP, krävs en hel del el där oxså ..
ALL uppvärmning kräver el, i olika grad. Men i alla fall där man har vätske-bärare lönar det sig med bergvärme.

Redigerat av what17ever, 08 mars 2011 - 12:24.


#45

Postad 08 mars 2011 - 12:25

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Jag har använt Eliq en tid nu och tycker att den är hur bra som helst.
Vi har helt klart blivit mycket mer medvetna om vad som drar mycket el och tänker efter mer över hur vi använder den.

I och med att vi skaffade luft/luft värmepump (IVT Nordic Inverter 12 KHR-N), bytt ca en tredjedel av belysningen i huset till LED och skaffat Eliq har vi nästan halverat elförbrukningen.


Nice! Är också sugen på att skaffa en faktiskt. Prylnörd som man är.
Om den sen också gör nytta så är det ju lättare att motivera ett köp för inköpschefen. :)

Redigerat av BrittBastard, 08 mars 2011 - 12:26.


#46

Postad 08 mars 2011 - 12:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Hur fungerar en Eliq?

#47

Postad 08 mars 2011 - 12:42

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Hur fungerar en Eliq?

http://www.exibea.se...r-fungerar-eliq
:)

#48

Postad 08 mars 2011 - 12:48

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jotack, jag vet. Men bygger man nytt hus så tycker inte jag att det finns något att tveka om.

Sant, då ska det vara vattenburet inom huset och en central punkt där en värmekälla ansluts. Panna som bränner, värmepump som arbetar, solpaneler som suger värme eller fjärrvärme för den det passar.

Nämn ett värmesystem som INTE bärs av el ?

nej, det kan jag inte (annat än en centralt placerat braskamin eller liknande). Det jag vill visa på är att vid en förbränning kan du uppnå en övergång från bunden energi till värme till en grad på uppemot 90% av satsad energi.

Bränner vi samma energi centralt och omvandlar till el sjunker verkningsgraden till kring 50% under 50% (kolkraft 38%, vattenkraft 90%, kärnkraft som kol på cirka 40%). Denna el ska sedan transporteras ut och på plats i husen åter omvandlas till värme. Ingen bra ekvation.
Producerar elproducenten även fjärrvärme är det en bättre ekvation givetvis men mindre andel blir då el.

Mängden el som krävs för att hålla värmen cirkulerande i ett system är en bråkdel av det som en värmepump kräver för drift.
Varje sparad kWh är en bra kWh. Både för din kassa och för miljön.

Därav att man säger
Direktverkande el -> vad som helst är bättre
Oljepanna -> Mindre CO2 samt lägre kostnad är målet. Fjärrvärme eller pellets är bästa. Högst verkningsgrad per satsad kWh.
Värmepump innebär att hushållet kommer dra mer el, el som skulle kunna använts på annat hål. (samt när det blir kallt, då används en elpatron som stöd)

Elenergi är den renaste, den finaste, den bästa formen av energi vi har. Den ska inte användas till något så simpelt som att värma hus. Det är jekligt svårt att ta lågvärdiga pellets och köra tåg med dessa. Då är el mycket bättre. Arbete, det är vad elström ska utföra.
I den bästa av världar.

Som sagt, jag säger inget om hur det är att ha en pelletspanna med påfyllning, kostnad och sådant...
...och värmepumpar är inte helt fel. Praktiskt inte minst.

Redigerat av Monshi, 08 mars 2011 - 12:55.


#49

Postad 08 mars 2011 - 13:51

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

http://www.exibea.se...r-fungerar-eliq
:)

Tackar.

Lite dyrt kan jag tycka men samtidigt är det en kul pryl. Såg dessutom att man kan koppla in en usb-sladd i skärmen och föra över mätdata till datorn.

#50

Postad 11 mars 2011 - 12:57

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Yepp man betalar alltid nätavgift till den lokala näthandlaren.

20A ...31 dagar kostar för mig 445kr inkl moms

Hehe, vi har 25A. Perfekt om man vill lyssna på musik, dammsuga, klyva ved och svetsa samtidigt. :)

Dock 16A och 10A på insidan av huset, 25A till garaget och en del tre-fas ut på gården.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.