Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

madVR PC-varianten

174 svar till detta ämne madVR
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 februari 2022 - 16:36

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

madVR PC-varianten

 

Denna tråd kan ses som ett koncentrat över vad det för resurser som kan behövas användas för att få allting att lira med madVR.

Jag är på intet sätt expert på madVR, jag kan det jag kan och det jag kan är utifrån min HTPC med JRiver som mediaspelare, det är därför jag har kopierat in en mängd forumtrådar där det finns medlemmar som kan bra mycket mer än vad jag kan.

 

 

Vad är madVR?

madVR skapades av Mathias Rauen från Hamburg i Tyskland någon gång i början av 2010-talet.

 

-madVR was designed to be a high quality video renderer (GPU assisted).

 

-Use MPC HC or any other media player which supports madVR select madVR as the preferred renderer in the media player's settings.

 

-madVR is a GPU-assisted video renderer based on DirectShow that is capable of enhancing the video playback quality of various media players. With its advanced graphic image processing and scaling algorithms, it can transform regular frames into high-quality ones.

 

-madVR can be pointed as the video renderer of multiple players, including some of the most popular out there: Media Player Classic - Home Cinema (MPC-HC), KMPlayer, J. River Media Center, Zoom Player or PotPlayer.

 

https://quick-adviser.com/what-is-madvr/

 

 

Kort intro till 4K HDR Tone Mapping?

https://www.avforums.com/articles/what-is-4k-hdr-tone-mapping.13883

 

 

madVR Hemsida

http://madvr.com/

 

Det finns lite olika sätt att installera madVR och det beror lite på vilken mediaspelare du har tänk använda.

I dess enklaste form får du installera madVR som en standalone produkt och sedan välja madVR i mediaspelarens  Direct Show Video meny val, eller så installeras madVR automatiskt av mediaspelaren när du exempelvis väljer en mer avancerad Video Mode och därmed löser mediaspelaren nedladdning och installation.

 

https://howtodoninja...n-windows-10-7/

 

https://weblogs.asp....k-and-streaming

 

 

Efter att madVR finns på plats i din dator, kopierar du helt enkelt över de filerna som finns i Beta 113 mappen i madVR-mappen.

Jag brukar också göra en kopia på madVR-mappen innan jag börjar kopiera in nya Beta-varianter för att ha en back-up.

Det är så enkelt som att kopiera madVR-mappen och döpa den till någonting annat, ex. madvr-orginal, på det sättet kan du alltid gå tillbaka till första början (madvr-orginal) genom att döpa om den gällande madVR-mappen till någonting annat och sedan döpa om madvr-orginal, till madvr.

 

Kom ihåg att titta i aktivitetsfältet längs ut till höger på din Win-10 dator och säkerställ att madVR-appen inte är igång innan du börjar göra ändringar..

 

Bifogad fil  madvr tray icon.png   42,1K   0 Antal nerladdningar

 

 

madVR programvara

madVR versionen är som alltid v0.92.17, den har inte ändrats på bra många år och det går tyvärr inte att se vilken betaversion som används i programmet. Gå in på hemsidan och längst upp till höger återfinns "latest release v0.92.17"

http://madvr.com/

 

 

Beta 113,
Detta är den sista beta som inte är tidsbegränsad. Alla senare betor har en tidsbegränsning.

Beta-versionerna är egentligen inte publika beta-versioner utan endast till för de som för stunden testar olika försök till att förbättra madVR. Det är därför de är tidsbegränsade.

 

Extern länk till madVR betaversioner (det är inte jag som äger länken):

http://riwi.noip.me/ht/htpc/

 

Hör av dig om du behöver Beta113 så kan jag skicka över den till dig.


 

 

Forumlänkar att ha koll på:

 

Guide: Building a 4K HTPC for madVR

https://www.avsforum.com/threads/guide-building-a-4k-htpc-for-madvr.2364113/

 

madVR Player Support Thread

https://www.avsforum.com/threads/madvr-player-support-thread.2215490/

 

madVR Options Explained

https://forum.doom9.org/showthread.php?p=1709764

 

madVR - high quality video renderer (GPU assisted)

https://forum.doom9.org/showthread.php?t=146228

 

Kodi DSPlayer – DirectShow Player for Windows

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=223175

 

HOW TO - Set up madVR for Kodi DSPlayer & External Players

https://forum.kodi.t....php?tid=259188

 

JRiver, MadVR Expert Guide

https://wiki.jriver.com/index.php/MadVR_Expert_Guide

 

Improving Madvr HDR to SDR mapping for projector ”Utvecklingstråden där de senaste betan publiceras”

https://www.avsforum.com/threads/improving-madvr-hdr-to-sdr-mapping-for-projector.2954506/


 

 

 

Några saker att tänka på när du väl har kommit igång.

 

Du kan behöva i "NVIDIAS kontrollpanel/Hantera 3D-inställningar" göra dessa inställningar:

"""

Change the Vertical sync to "ON" in the Manage 3D settings in NVIDIA control panel.

Also set (in madVR, under rendering - Windowed mode) present frames in advance to 1.

 

You can also try to disable (in madVR, rendering - general settings) use Direct3D 11 for presentation.

  

The first two solved the micro stutter for me using a 2080 graphics card.

"""

SAMT dessa inställningar i "NVIDIAS kontrollpanel/ändra upplösning":

 

Skrivbordets färgdjup = 32-bit

Utdata färgdjup = 8 bpc (kan funka med 10bpc men Madvr har så bra deithering så det är ingen synbar skillnad mellan 8 och 10)

Utdata färgformat= RGB

Utdata dynamiskt färgområde: Fullständigt

 

En mycket bra förklaring till "Video levels and color space"

https://kodi.wiki/vi...e=pocket_mylist

 

 

Bifogad fil  NVIDIA.jpg   112,56K   1 Antal nerladdningar

 

"""

 

När du väl installerat madVR behöver du i madvr-mappen kopiera över Beta113 filerna (för att få möjlighet att ha tonemapping).
 

Sedan kan du skapa en tom mapp i madvr-mappen med namnet "ShowHDRmode", då kommer du att få upp mer metadata om videofilen som du spelar upp med JRiver när du under filmens gång trycker på Ctrl+J.

För att ta bort metadatan från bilden så trycker du igen på Ctrl+J.

Ctrl+R nollställer värdena.

 

Bifogad fil  madVR folder.jpg   520,6K   3 Antal nerladdningar

 

Exempel på stats

Bifogad fil  madvR CRTL+J.jpg   156,86K   2 Antal nerladdningar

 

 

Kort förklaring vad de olika raderna av information betyder:

 

-refreshrate send to the end device relative to the system clock.
-the composition rate is the speed the desktop runs at.
-clock deviation compared to the audio clock
-SM information
-type of presentation
-decoded input signal the p010 already says everything the rest is just a repeat of the p010 with other words can show more advanced information when the decoder does some strange stuff 
-the speed reported by the splitter/source filter (usually irrelevant)
-the calculated frame repeat line this show how often a frame needs to be repeated dropped because the video and audio are not in sync.
-source resolution
-where the image is drawn on the screen(more like the windows of the media player)
-the scale type used by the media player to decide if upscaling is needed and what else to do
-the used scaler in his case just for chroma
-vsync information it's just 1000/ display fps in ms and the video file frame rate in ms 1000/ FPS
-matrix "color" information when present
-primaries "color" information when present
-limited HDR meta data
-real HDR measured HDR data and tone map information
-source information again the range (usually limited)
-deinterlacing if it used what type or why
-decoder queue for the decoded image if low shows decoder or PCIe issues
-upload queue the queue where madVR get's it's hands on the decoded frames if low show PCIe issues if the above queue is low this will be low too
-high bit deep render queue of nearly done frames if low the GPU is usually to weak to do the setting it is ask to do if the above queue is low this will be low too
-completely finish frames waiting to be displayed ignore it if the above queue is low this will be low too
-dropped frames as in well dropped frames from playback start and sync issues
-same just for repeats
-same but just delayed
-presentation glitches are usually issues with windows DWM
-the AVG render stats show the current load on the GPU under the current power state important information
the render times should be below source 1000/FPS
-present how long it took to present the already rendered image can be ignored if below let's say 1 ms even more could be totally fine
-same as above just showing the highest number in 5 sec usually not important because 1 frame with high rendertimes doesn't matter that's why there are queue in the first place

 

 

 

 

 

Grundläggande HDR inställningar i madVR

 

Bifogad fil  madVR HDR settings.jpg   242,78K   6 Antal nerladdningar

 

 

Display peak luminance = Här bör du skriva in korrekta siffror på ditt uppmätta nitsvärdet mot duken av din projektor.

Det är lite av en baseline för Madvr att genomföra andra justeringar.

(Jag vet att en del mixtrar lite med detta tal och det fungerar säkert men syftet är inte att ange felaktiga värden här)

 

Display peak luminance: The lowest allowable display target nits for the dynamic target nits. This should be set to the actual peak nits of the display to present scenes within the display limits 1:1 with the actual display peak brightness. Can also be used as the baseline offset to calculate increases to the display target nits if this value is set higher than the no compression limit [default no compression limit = 150 nits].

 

Dynamic target nits = Det här är hur stark HDR effekt du vill ha på den projicerade bilden. Detta reglage justeras på känsla, ett lägre värde, säg 50, ger en överlag mer ljusstark bild men kommer då minska den upplevda HDR effekten. En högre siffra, säg 70, ger överlag en ljussvagare bild, detta för att skapa utrymme för en en upplevd högre HDR effekt.

 

Då våra projektorer är ljussvaga så kan inte projektorn skapa högre ljusvärden, vill man ha en stor HDR effekt, då är det bara att sänka ljusstyrkan överlag så att när väl det visas något ljusstark i mörkare scen så sticker den ljusstarka detaljen ut mer påtagligt men på bekostnad av en överlag mörkare film.

 

Dynamic clipping = Handlar om att ett mindre antal ljusstarka pixlar (eller kluster av pixlar) i en bild eller del av bild inte ska få sätta "tone mapping" algoritmen ur spel. Detta värde har jag lämnat på 100 och aldrig rört.

 

No compr limit = vid vilka nits-tal ska det inte ske någon komprimering av pixlarnas luma- och gammavärden.

Här brukar jag följa mitt värde på Display peka luminance.

Tanken är att om projektorn kan producera 65 nits, då behöver inte algoritmen försöka "tone mappa" de pixlarna som är 65 eller lägre nits.

Enklast är att välja 0, då sätts no compr limit automatiskt till display peak luminance

 

No compression limit [nits]: (Recommended: 0 to 150 [default]) Any scene within this value is not compressed by tone mapping: display target nits = scene peak nits. If this value is higher than the specified Minimal target nits / real display peak nits, the no compression limit is also used as the offset for calculating a new display target nits. So increases to the display target nits are added on top of the no compression limit for all scenes with a scene peak nits higher than the no compression limit, which has a default value of 150 scene nits

Setting 0 no compression limit means no compression limit is real peak nits.

Say you had 50 real nits and set the no compression to 100. The benefit is that madVR won’t compress a 75 nit scene meaning it could look a little more dynamic. The downside is that the scene will appear overall darker than if you turned off the no compression limit which would mean it would be 50.

 

Highlight recover och Shadow recover = Handlar om att återta detaljerna i ljusa respektive mörkar partier.

 

Contrast recovery = Få rätt mängd detaljer utan att det skadar bild på annat sätt.

 

tone map HDR using pixel shaders: Kolla också att det värdet är valt, annars blir det ingen tonemapping.

 

 

----------------------------------

BILDFÖRBÄTTRINGAR

 

Sedan har madVR förutom bra HDR tonemapping också bra bildförbättringsmöjligheter enligt nedan skärmdumpar:

Bifogad fil  Image 3.png   156,52K   6 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Image 4.png   134,77K   1 Antal nerladdningar

 

---------------------------------

 

För att skapa profiler så att du kan ha olika inställningar beroende på vilken upplösning eller framerate det är på filmen så skapar du olika profiler enligt skärmdumpen nedan och därefter skapar du de reglerna som finns i "profile auto select rules"

 

Notera att jag har skapat två profiler för 2160p formatet, ett för 24fps och en för 60fps, detta då 60fps tar mycket mer kraft från grafikkortet och jag behöver då sänka ett antal värden för den profilen.

Nu finns det knappt några filmer i 60fps så det är mest en icke-fråga.

 

Bifogad fil  Auto profile.jpg   304,89K   2 Antal nerladdningar

 

"""

if      (deintFps < 26) and (srcHeight < 577)  "SD"
else if (deintFps < 26) and (srcHeight < 721)  "720p"
else if (deintFps < 26) and (srcHeight < 1081) "1080p"
else if (deintFps < 26) and (srcHeight < 2161) "2160p25"
else if (deintFps < 61) and (srcHeight < 2161) "2160p60"
"""

Redigerat av arcspin, 23 november 2022 - 05:18.


#2

Postad 07 april 2022 - 16:10

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 2

Jag vet inte men det verkar som att forumtråden försvinner från "Mediaspelare" om den inte är aktiv på ett par månader.

Hur som helst, jag uppdaterar första inlägget när jag kommer på ny information att lägga till.



#3

Postad 08 april 2022 - 20:41

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Ska testa Mc29 med madvr(113) och jrvr i helgen på min projektor rigg.

Ska bli spännande och se om det funkar bra.
Lite tveksam till att tonemappning av 4k hdr material blir bättre än native 1080p på en 1080p projektor.

Men i framtiden blir det ju en 4k proj så det är väl bra att lära sig redan nu.

 
Tjenare,

Jag har skrivit ihop en text som kan vara bra att läsa innan man börjar att använda madVR i denna tråd.

Du kan absolut få ut mer av en UHD-film än en HD-film.
madVR gör också så mycket mer än bara tonmapping som du kan ha nytta av när du ser på film.

 

Sedan görs det oftast förbättringar av äldre originalfilmer när de släpps som en UHD-film och det i sig ger en bättre bild/ljud.

 

https://www.premiumb...-classic-films/

samt

https://www.youtube....h?v=oeUWe9BGeTo

samt en bra förklaring till varför äldre filmer oftast överförs bättre till UHD

https://www.youtube....h?v=st985k9K2CE

 

 

Annars är det inte mycket till dynamisk räckvidd (HDR) på en projektor, du får oftast ut cirka 100 nits eller mindre på en projektor och det är inte så mycket att spela med när filmen kanske är mastrad i 1000 nits.

Det är därför filmens luma och chroma behöver komprimeras ihop för att passa i den ljussvagare projektorn.

 

Men i alla fall, du kan få riktigt bra resultat av HD-filmer såväl som UHD-filmer på en 1080p projektor.
 
 

 

Exempelvis har madVR bra inställningar för att förbättra bilden enligt bilder nedan: 

 

Bifogad fil(er)



#4

Postad 08 april 2022 - 21:09

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det är kul att se att det finns fler intresserade.

Jag har tyvärr inte hårdvaran i min HTPC för att ens spela upp 4K HDR (än mindre använda tonemapping) men så småning om så ska det såklart provas när uppgradering sker. Vidare så har jag ingen 4K kompatibel projektor heller, utan en vanlig 1080p Sony HW65.

För tillfället använder jag en Apple TV 4K med infuse och dess egna tonemapping (som man inte kan styra över så vitt jag vet). Det fungerar faktiskt över förväntan och jag har inte märkt några konstigheter alls. Oklart vart dess utgångsläge ligger ang. peak luminace men det fungerar iaf bra med min väldigt ljussvaga HW65 (lampan är verkligen dags att byta).

Trots alla dessa brister i hårdvaran så ser många 4K UHD Blu-rays betydligt bättre ut än deras 1080p Blu-ray motsvarigheter. pga ny transfer och mastering. I vissa fall släpps det ju parallelt en ny 1080p SDR Blu-ray med samma transfer men då är man ju hänvisad till studions tonemapping.



#5

Postad 08 april 2022 - 21:47

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Ekon,

Med din fina biogrotta skulle du kunna krama ut precis allt ur bilden med en ny 4K projektor !

 

Japp, det ligger mycket i kvalitén på mastering och transfer och youtube-klippet som jag hänvisade till i ovan inlägg beskriver mycket bra hur mycket information det finns att hämta från en 35 mm kopia och 35 mm har funnits sedan filmen uppfanns.

"Film introducerades för stillbildskameror den 27 augusti 1889 av Eastman Company i USA. Fyra år senare använde Edison 35 mm film i sina tittskåp för rörliga bilder, och när Lumière 1895 arrangerade de första filmvisningarna i Paris var det 35 mm-film i projektorn."

 

En 35mm film motsvarar 20-30 Megapixlar och en 70mm film 30-40 Megapixlar sätt det i förhållande till en HD-film som har 2 Megapixlar och UHD har 8,5 Megapixlar.

 

Det är ju detta som är problemet med dagens filmskapare som filmar digitalt i kanske 2 till 4,5K och sedan använder 2k DI för att sedan skala upp det till 4K igen.

Eller, det är så jag har förstått det.

 

Oaktat mitt nutidsförakt ;o) så blir det ändå väldigt bra kvalité på dagens filmer men det är något speciellt ändå med filmer som är inspelade på negativ.

 

Jag brukar roa mig med att kolla upp en film på IMDB och scrolla längs ner på sidan och läsa mer under "Technical Specifications". Där finns det intressant fakta att läsa.


Redigerat av arcspin, 08 april 2022 - 21:49.


#6

Postad 29 juni 2022 - 15:33

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Perfekt med en tråd att diskutera. Började med madVR när jag byggde ny HTPC för några år sedan, spec enligt avs-forumtråden länkad ovan.

Sedan stannade madVR-biten av för mig, men med ny 4K-projje(XW5000ES) på ingång måste det tas tag i.

#7

Postad 29 juni 2022 - 17:55

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Wow, det var en väldigt bra projektor du köpt in.
Du får gärna återkoppla hur du upplever dynamic tonemapping mellan Sonys egna och madVR tonemapping.

 

Hör gärna av dig och berätta hur det går och som skrivet tidigare kör du enklast med madVR beta 113 för att undvika att få en tidsbegränsad version.

 

:)



#8

Postad 29 juni 2022 - 18:08

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag märker att Mathias har tagit bort länken till Beta113.

Om du inte redan har den så är det bara att höra av dig så kan jag skicka över .zip-filen till dig.

Detta gäller så klart alla andra som vill ha Beta113 filen.

 

 

 

 

 



#9

Postad 29 juni 2022 - 22:19

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Wow, det var en väldigt bra projektor du köpt in.
Du får gärna återkoppla hur du upplever dynamic tonemapping mellan Sonys egna och madVR tonemapping.

Hör gärna av dig och berätta hur det går och som skrivet tidigare kör du enklast med madVR beta 113 för att undvika att få en tidsbegränsad version.


Jo, förhoppningvis blir det en bra kombo med HTPC m madVR och xw5000.

Det är väl en minst månad till jag kan få händerna på projjen och säkert en månad till innan man har någon koll på allt.

#10

Postad 30 juni 2022 - 22:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Tre frågor

 

1. Ungefär hur mycket skulle ett datorbygge kosta för detta?

2. Hur stora skillnader är det mellan JVC's egna HDR mapping och madVR?

3. Hur bra är uppskalningen (och delacing) för HD och även SD källor?



#11

Postad 01 juli 2022 - 04:29

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hallå,

Det är grafikkortet som är viktigt att fokusera på och jag använder ett NVIDIA RTX 2080 som jag upplever kan hantera tonemapping och andra uppskalningar utan problem.

 

Jag själv har en äldre projektor, JVC X5500, som inte har tonemapping så jag har inte själv upplevt skillnaderna men av det jag läst så börjar framför allt JVC tonemapping att komma ikapp madVR. Har någon en ny projektor, typ JVC eller SONY, så kommer nog den inbyggda tonemappingen för de flesta filmtittarna räcka.

 

Uppskalningen är mycket bra och jag imponeras ofta av hur bra det ser ut när jag ser på en rippad DVD eller motsvarande.



#12

Postad 01 juli 2022 - 07:39

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

En 35mm film motsvarar 20-30 Megapixlar och en 70mm film 30-40 Megapixlar sätt det i förhållande till en HD-film som har 2 Megapixlar och UHD har 8,5 Megapixlar.


Det är väldigt svårt att sätta några siffror av dessa slag på analog film. Dels för att filmen i sig inte alls beter sig som en digital dito i hur ljuset fångas och lagras, men också för att det är sådan enorm skillnad mellan olika filmsorter. Och i slutändan handlar det inte särskilt mycket om att få mer skärpa utan helt enkelt bevara mer av filmens faktiska innehåll utan att kvantiseringen blir för påtaglig.

Det är långt ifrån alltid man kan skjuta med 50D och få superfina korn. Bland nyare produktioner, åtminstone de jag varit med på något hörn, är 250D eller 200T ganska vanligt - Jag gissar på att man vill ligga lite på säkra sidan med ljussättningen då alla är så vana numer med råfiler från Reds och Arrisar.

Pratar vi visningskopior är det faktiskt väldigt sällsynt att man kunde få mer än 1000 linjers upplösning i horisontellt led per bildhöjd (aka TVLs). Utöver det är det stor skillnad också beroende på bildförhållande, och då har vi inte heller tagit i beaktning gällande variabler i optiken.

Tl;Dr: Jag skulle inte sätta någon allmängiltig upplösning på någon fotokemisk film. :)

#13

Postad 01 juli 2022 - 16:51

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Du har förstås rätt, ju mindre jag vet desto lättare är det för mig att dra breda generaliseringar för att försöka påvisa någon form av tes men i verkligheten är det naturligtvis inte så enkelt.

 

Jag försökte påvisa att 35mm film som format och som format funnits med sedan slutet av 1800-talet kan innehålla en fantastisk stor mäng information.



#14

Postad 01 juli 2022 - 21:42

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Tre frågor

1. Ungefär hur mycket skulle ett datorbygge kosta för detta?
2. Hur stora skillnader är det mellan JVC's egna HDR mapping och madVR?
3. Hur bra är uppskalningen (och delacing) för HD och även SD källor?


1) Jag har kört HTPC i mer än 20 år för projje.
Senaste bygget är ungefär 5 år gammalt och kostade cirka 10K inalles. Det var före RTX-korten, köpte ett 1060 till den( GTX1080 var top of the line då). Sitter fortfarande det kortet i.

Grafikkorten har skenat de sista åren, någon annan får berätta vad som är minsta spec för madVR idag.

(jag byggde min enligt avs-tråden https://www.avsforum...-madvr.2364113/ och då skulle rent ett 1060 med tillräckligt VRAM vara okey)

Grafikkortet det som kan få priset att fara iväg, annars är det inte såå farligt med den prestanda och de möjligheter de ger.

2) Pass.

3) Jag hade möjligheten att låna en videoprocessor(ur minnet en Lumagen) ca 2006 och jämföra mot min färdigtunade htpc. Det var inga avgörande skillnader som jag kunde se då, så valet blev att avstå från köp eftersom bildkvaliten var mycket lika.
Jag har jämfört mot halvbra blurayspelare när bluray kom och där låg definitivt inte en tunad HTPC efter.

Detta var före madVR kom, där man fick tuna med andra mjukvaror men på liknande sätt.

Min spontana bedömning är att det går nå fantastiska resultat med en HTPC men det kräver ofta att man tar sig ordentligt med tid för att nå de resultaten.

Just nu sitter jag med en ca 10 år gammal full-HD-projje som inte klarar HDR, så jag är än så länge fel person att svara på 4K och HDR när det gäller egna erfarenheter.
Har precis bytt receiver för att kunna videoväxla 4k och spela alla nya ljudformat.

Tråden i lånken ovan torde beskriva en hel del av hur bra madVR är tillsammans med en HTPC.

#15

Postad 17 augusti 2022 - 01:00

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Wow, det var en väldigt bra projektor du köpt in.
Du får gärna återkoppla hur du upplever dynamic tonemapping mellan Sonys egna och madVR tonemapping.
 
Hör gärna av dig och berätta hur det går och som skrivet tidigare kör du enklast med madVR beta 113 för att undvika att få en tidsbegränsad version.
 
:)


Nu är det inte långt till projjen dyker upp. (Bumpa gråden nu så den syns i forumet).

Det torde vara solklart att madVR slår projjens tonemapping med hästlängder.

Vad körde du med för GPU? När jag byggde fanns bara GTX 1000-serien så jag köpte ett 1050ti mee 4Gb VRAM.
Fungerade hyffsat då men jag gissar att det blir lätt att bottna GPU:n, så det lär bli ett byte.
Jag har både RTX 3090 och 2080ti för att testa men de sitter i gamingburkar så något måste inköpas, då tänker jag med headroom för allt som kan behövas men kanske inte onödig overkill ändå.

Återkommer när jag fått igång nya projjen.

#16

Postad 17 augusti 2022 - 04:24

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tjenare,

Jag har ett vanligt NVIDIA RTX 2080 grafikkort som räcker bra med att spela upp 24fps filmer.

De få (jag har en film, Gemini Man) filmerna som spelas upp i 60 fps behöver ha lägre värden på inställningarna och det kan ordnas automatiskt genom att skapa profiler.

 

Min dator: "Intel Core i5-8600K 16GB RAM, ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC"



#17

Postad 17 augusti 2022 - 16:28

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Ja, nu har jag också köpt ny projektor som kommer förhoppningsvis nästa vecka (Sony XW7000).

Ska bli grymt att köra den ihop med MadVr.

@AAKEE vilken Sony har du beställt?



#18

Postad 17 augusti 2022 - 16:52

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jag har kört Sony XV 7000 med madvr på pc i några dagar nu.

Intel 9900k, 1080ti (ska byta till 3080 eller 2080ti, då jag har dessa liggandes)

Redigerat av beatelund, 17 augusti 2022 - 16:54.


#19

Postad 17 augusti 2022 - 17:03

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Jag har kört Sony XV 7000 med madvr på pc i några dagar nu.

Intel 9900k, 1080ti (ska byta till 3080 eller 2080ti, då jag har dessa liggandes)

Spännande!

Hur stor duk kör du med och vad har du ställt för "nits" i MadVr?

Samt vad kör du på för läge på lasern i procent?



#20

Postad 17 augusti 2022 - 18:14

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Spännande!
Hur stor duk kör du med och vad har du ställt för "nits" i MadVr?
Samt vad kör du på för läge på lasern i procent?


4.10m bred ljudtransparent duk, så den är väldigt stor

Senaste är nog 70nits och laser 65-80.
Sedan är det ju många inställningar både i madvr och projektorn som påverkar mycket. Där har jag inte hittat helt rätt än.

Men vi kan ju dela erfarenheter när man grotta in sig lite mer, lite för nytt ännu

#21

Postad 17 augusti 2022 - 18:23

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

4.10m bred ljudtransparent duk, så den är väldigt stor

Senaste är nog 70nits och laser 65-80.
Sedan är det ju många inställningar både i madvr och projektorn som påverkar mycket. Där har jag inte hittat helt rätt än.

Men vi kan ju dela erfarenheter när man grotta in sig lite mer, lite för nytt ännu

Oj, ja det var en stor duk.

Förstår att du valde xw7000 ;)

Ja vi kan dela erfarenheter här, absolut.

 

Jag kommer köra mot en 2,70m bred duk (2.35.1, gain 1.0).

 

Är du nöjd annars med projektorn?



#22

Postad 17 augusti 2022 - 21:37

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Du kommer få galet tryck i bilden kan jag lova.

Jag tycker att det funkar bra med 65-80 på lasern trots min stora bildyta. Men då kommer jag från en klart ljusvagare proj, så har väl vant mig vid det.

Är väldigt nöjd med projektorn, skärpan, ljusstyrkan och dynamiken i bilden imponerar mycket!
Madvr ger ett klart lyft i hdr, speciellt för att behålla ljuset i bilden. Med Sonys TM får man hela tiden ändra inställningar för att få en så bra bild som möjligt. Med madvr slipper man det och behåller även mycket detaljer, trots att jag inte hittat de "optimala" inställningarn för min setup ännu. Om det nu finns några...

#23

Postad 19 augusti 2022 - 15:14

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Ja, nu har jag också köpt ny projektor som kommer förhoppningsvis nästa vecka (Sony XW7000).
Ska bli grymt att köra den ihop med MadVr.
@AAKEE vilken Sony har du beställt?


XW5000.

Ytterligare försenad till mitten nästa vecka.

Blur intressant att höra dina erfarenheter sv kombon 7000 och madVR!

#24

Postad 20 augusti 2022 - 12:12

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 1

XW5000.

Ytterligare försenad till mitten nästa vecka.

Blur intressant att höra dina erfarenheter sv kombon 7000 och madVR!

Ja, hade jag inte behövt motoriserad zoom m.m. så hade jag köpt XW5000.

Tror nog att dessa modeller ihop med MadVr kommer bli kanon.

Ska även bli skoj att testa Sonys egna hantering av HDR.



#25

Postad 25 augusti 2022 - 21:51

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Lite mätningar i nits vid olika styrka på lasern (SDR) (bredd på duk 2.66 cm, gain 1.0):

30%.  96 Nits

50%.  116 Nits

80%.  150 Nits

100%.168 Nits



#26

Postad 28 augusti 2022 - 14:28

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Har nu testat lite material med xw7000.

Vad ska man säga...hur grymt som helst.

Jag kör lasern på 80% och ställde på 150 nits i MadVr.

 

Sonys egna hantering av HDR är ok, men inte mer.



#27

Postad 28 augusti 2022 - 15:20

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Vad roligt att det fungerar. 

Så sant, det är svårt för projektorerna att konkurrera med dedikerade grafikkort i en HTPC vad gäller rå processkraft.

Så madVR vinner på knock out!

 

När jag ser dina nits tal blir det väldigt uppenbart att vi projektorägare behöver satsa på den bästa tonemappingen.

HDR filmer mastras mot 1000 eller till och med 4000 nits som sedan ska tonemappas ner till 150 nits.


Redigerat av arcspin, 28 augusti 2022 - 15:20.


#28

Postad 28 augusti 2022 - 16:04

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Vare i kedjan kör man HTPC med MadVR? Kan man köra från uhbd spelare och apple TV också? Tänkte på Itunes, netflix, egenrippat genom infuse osv



#29

Postad 28 augusti 2022 - 19:07

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tyvärr.
Det är rippade filmer via datorn som gäller rippade filmer eller spela upp filmer direkt från datorns DVD/UHD-spelare som gäller med madVR HTPC.

Eller koppla in ett capture card...

 

https://www.scandina...ecorder-1043555

 

http://videoprocessor.org/


Annars finns madVR Envy men det systemet är mycket dyrt men där går det bra att koppla in blu-ray, ATV, osv...

https://madvrenvy.com/


Redigerat av arcspin, 28 augusti 2022 - 20:39.


#30

Postad 28 augusti 2022 - 20:28

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara rippade filmer. Vanliga blu-rays går smidigt att köra direkt från skivan i en vanlig bd-drive kopplad till datorn.

UHD ska enligt uppgift också gå att spela direkt från skiva, detta har jag dock aldrig provat själv.



#31

Postad 28 augusti 2022 - 20:30

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Så sant!

Naturligtvis, glömde bort det.

Samt, kom jag nu på, möjligheten att koppla in ett capture card.

 

https://www.scandina...ecorder-1043555

 

http://videoprocessor.org/


Redigerat av arcspin, 28 augusti 2022 - 20:38.


#32

Postad 28 augusti 2022 - 20:30

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Har nu testat lite material med xw7000.
Vad ska man säga...hur grymt som helst.
Jag kör lasern på 80% och ställde på 150 nits i MadVr.

Sonys egna hantering av HDR är ok, men inte mer.

Härligt med 150nits. Skulle tippa på att jag kommer upp till 55-80nits med mina 4.1m bildbredd.
Kan du dela med dig av resterande inställningar i madvr. Försöker hitta en bra kombo, men i de nyaste betorna finns så mycket inställningar. Så svårt att veta vad man ska använda och inte..

Redigerat av beatelund, 28 augusti 2022 - 20:31.


#33

Postad 28 augusti 2022 - 23:57

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

edit:orka, skickar PM :D


Redigerat av Duddits1, 29 augusti 2022 - 23:25.


#34

Postad 29 augusti 2022 - 15:02

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

20220829005706-188.149.12.55.jpg


Verkar som att bilden inte funkar

#35

Postad 08 september 2022 - 06:20

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Någon som kör MadVR med Kodi?


Redigerat av JONTRE, 08 september 2022 - 06:20.


#36

Postad 08 september 2022 - 17:57

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tyvärr, jag använder JRiver MC vilket fungerar bra tillsammans med madVR.



#37

Postad 09 september 2022 - 09:09

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Finns det inget färdigkonfat som man kan leka med?  :ph34r:  :lol:

Denna borde räcka om allt från recivern går in i HTPC, sen till projj? 

 

https://www.kjell.co...ingskort-p62731



#38

Postad 09 september 2022 - 15:13

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Använder också Jriver ihop med Madvr.
Fungerar riktigt bra.

#39

Postad 09 september 2022 - 15:23

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Om det ska vara färdigkonfat så är det madVR Envy som gäller.
https://madvrenvy.com/

Annars blir det att tweaka.
http://videoprocessor.org/

 

 

Jag gör en sen redigering,

En av anledningarna till att madVR numera har tidsbegränsade beta-versioner var att det finns handlare som bygger ihop kompletta datorer med madVR färdigkonfigurerat och säljer dessa till ett premiumpris.

Det ville inte madVr finansiärerna skulle få fortsätta, därav en av anledningarna att tidsbegränsa madVR-betorna.


Redigerat av arcspin, 29 september 2022 - 15:45.


#40

Postad 29 september 2022 - 13:18

lebowskii
  • lebowskii
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Nu blev jag riktigt sugen på att testa detta efter fått mer info från arcspin. Om det är någon i skåne (bor utanför malmö) som har en passande dator så kan vi testa detta en helg i min hyfsat seriösa hemmabio. Har en Epson 9400. Kanske någon som är i starten av sitt bygge och vill testa det på en riktigt stor duk, 170 tum, ljudtransparent.

 

Hade gärna testat innan jag köper en dator för detta ändamål.  Självklart ingår rom/whisky/öl för dom som vill .....   

 

Edit, har en polare som har en värstingdator så vi testar detta någon gång i höst, om det är någon som "kan detta" eller har ett intresse så får ni gärna hänga på. 


Redigerat av lebowskii, 29 september 2022 - 14:05.


#41

Postad 29 september 2022 - 15:47

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Kul att det är fler som provar på pc-varianten.

madVR kan verkligen blåsa nytt liv i lite åldrande projektorer, nu när HDR tåget tuffar på för fullt.



#42

Postad 29 september 2022 - 18:10

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Ja… har det avstängt på 9400… för mycket meck mellan filmerna tycker jag, och sdr blir bättre
Men är inte så jäkla imponerad av hdr överlag ändå, har det på, på oleden, hdr10 och dv

#43

Postad 29 september 2022 - 19:08

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Japp, när man använder madVR så ska inte projektorn ta emot en "HDR-flagga", för då blir det två gånger tonemapping.

Projektorn kalibreras till rätt gamma, vitbalans och färgomfång, beroende på projektorns förmåga samt rummets beskaffenheter och sedan låter man madVR göra all tonemapping, uppskalning, skärpa, osv.


Redigerat av arcspin, 29 september 2022 - 19:08.


#44

Postad 05 november 2022 - 22:48

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Nu är man ju rejält bortskämt med madVR och kan inte snart ens titta med den inbyggda DTM i projektorn.

Problemet blir ju då med streamat material, som Netflix m.m.

Är det någon som testat Hdfurys lösningar med att omvandla Dolby Vision till HDR10?

Fungerar det bra, kostar ändå en slant om man ska investera i en Vertex 2 eller liknande.



#45

Postad 06 november 2022 - 06:43

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag har deras Vertex 18Gbps som jag tidigare använde till att skicka ut ljudet till ett par trådlösa hörlurar.

Hur hade du tänk använda HD Fury produkten till madVR, eller tänkte du använda den "utanför" madVR?



#46

Postad 06 november 2022 - 08:33

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Det är utanför madVR. Kopplat till Apple Tv. Deras nya produkter klarar ju att lura att projektorn (i detta fallet) klarar DV.

Informationen i DV är ju tonemappad. Gör sedan om DV>HDR10 och man får ett bra resultat.

 

(1) Dolby Vision on Everything from AppleTV 4K, Netflix and your UHD Disc Player? - YouTube


Redigerat av Duddits1, 06 november 2022 - 10:19.


#47

Postad 06 november 2022 - 10:58

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Att kunna hijacka netflix appen (eller andra streaming appar) i windows med MadVR vore verkligen en dröm.



#48

Postad 22 november 2022 - 21:52

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Mycket bra tråd!

Jag har precis satt ihop en HTPC och tänkte prova MadVR.

 

En fråga: Vad har ni för erfarenheter av Windows 11 i kombination med MadVR?



#49

Postad 02 december 2022 - 10:22

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Tycker Infuse i AppleTV sköter det bra med HDR till SDR, är Madvr mycket bättre på den biten? Nån här som jämfört? 



#50

Postad 02 december 2022 - 13:21

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Tycker Infuse i AppleTV sköter det bra med HDR till SDR, är Madvr mycket bättre på den biten? Nån här som jämfört? 

Jag har Infuse idag, men inte den versionen som stödjer detta.

Men ska faktiskt ta och uppgradera för att testa. Tror dock inte den gör det bättre än madVR.






Även taggad med madVR

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.