Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Transgear DVX-700 *

275 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 mars 2005 - 23:16

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Howdy,

vad tror ni om Transgear DVX-700?
presenterades nyligen på Cebit, fyra modeller, släpps i Juni (i Tyskland i alla fall):

DVX-700 M10: utan hårddisk och utan WLAN
DVX-700 M20: med integrerat WLAN
DVX-700 M30: med hårddisk men utan WLAN
DVX-700 M40: med hårddisk och integrerat WLAN

Chip: Sigma-Chip EM8620L
Stöd för Microsofts Videocodec WMV9 HD, MPEG-4-, MPEG-2- och MPEG-1
Standard-HDTV-upplösning 480i/480p till 1080i
120GB Hårddisk
USB 2.0 port fram och bak
optisk och coaxial ljudutgång
100 Mbit LAN anslutning på alla modellerna
YUV-Komponent utgång
DVI (HDCP) Kompatibel

Låter kanon tycker jag... lite sparsamt om mera detaljer men nedanstående
har jag saxat ang deras gamla (nuvarande) modellen DVX-500
coh DVX-700 har nog bara mera och bättre features...

DVX-500:
Movie, Picture or audio PC contents can be played on your TV via LAN cable.
DVD Video, DVD-R/RW, DVD+R/RW,CD-R/RW discs are supported
Divx is supported.
Full PAL/NTSC support by using remote control
Dolby Digital 5.1, DTS supported.
Only 5.0cm thin DVD -player.
Progressive Scan support for PAL/NTSC.
Video out:
Composite
Component
S-video
SCART RGB
Audio out:
Anlog stereo
S/PDIF Digital (optical/PDIF connector)

Supported discs (ISO discs playback):
DVD-R,DVD-RW,DVD+R,DVD+RW, DVD-ROM, CD-R, CD-RW, CD-ROM

Supported file formats for PC Content playback:
MPEG1,MPEG2,MPEG4 (Divx3.11,4.xx,5.xx), Xvid,MP3,WMA8.9,
OggVorbis, WAV, JPEG,GIF,TIF,BMP,PNG

Supported formats for ISO Discs playback:
DVD-Video, VCD, SVCD, Audio CD, MPEG1, MPEG2, MPEG4 (Divx3.11,4.xx,5.xx),
Xvid,MP3,WMA8.9,OggVorbis, WAV,JPEG

Finns det flera liknande modeller?
Kanske Buffalo’s PC-P3LWG/DVD och Pinnacle ShowCenter 200?

Edit: lite bilder

Bifogad fil  36766_dvx_700.jpg   6,94K   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)


Redigerat av Martin.M, 04 december 2006 - 01:32.


#2

Postad 30 mars 2005 - 00:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Härlig maskin detta!
Riktig retrodesign med.
Nåt sånt här tror jag många har väntat på, en maskin som har allt.

#3

Postad 30 mars 2005 - 00:58

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0

Härlig maskin detta!
Riktig retrodesign med.
Nåt sånt här tror jag många har väntat på, en maskin som har allt.

<{POST_SNAPBACK}>

Påminner lite om ett gammalt modem i designen... :)
Ser att föregångaren, DVX-500, finns på www.pixmania.com för 1859 SEK
så DVX-700 lär väl dyka upp där också så småningom.

Hittade denna FAQ om chippet inuti:
http://www.sigmadesi...Lseries_faq.htm
saxat:
"Our fourth-generation advanced programmable scaling engine is capable of high-quality scaling of content up to 1920x1080p @ 60Hz. 1:1 pixel mapping to a specific display is now possible, ensuring the highest video quality. However, the resolution is limited to 720x480i, 720x480p, 720x576i or 720x576p for CSS-protected DVDs, unless DVI/HDCP or HDMI/HDCP is used, or the digital video outputs drive a LCD/DLP/PDP/LCOS display or another chip.
The advantage of the advanced scaling on the EM8620L Series is that it typically outperforms the scaling done by separate scaler chips, resulting in better video quality and lower cost."

"The following high-definition sources are supported (maximum values):
MPEG-2: One 1280x720p60, 1920x1080i30 or 1920x1080p30 program
MPEG-4: One 1280x720p30 program
WMV9: One 1280x720p30 or 1440x1040p24 (1.85:1 anamorphic) program"

och lite om deras deinterlacing:
http://www.sigmadesi...interlacing.htm

Redigerat av rickardl, 30 mars 2005 - 01:20.


#4

Postad 28 juni 2005 - 14:00

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Hittade ett datablad för dvx-700 och dvx-500:
http://219.123.247.2...teserver_en.pdf

#5

Postad 03 november 2005 - 09:21

Smecken
  • Smecken
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Någon som känner till nån återförsäljare i Europa på denna?

#6

Postad 18 december 2005 - 18:26

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
flyttar tråden från Tillbehör till HTPC då den passar bättre där

#7

Postad 18 december 2005 - 21:28

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
ehum...
det är väl ändå i grund och botten en DVD-spelare?
Dess konkurenter, Snazio, KiSS DP-600, NeoDigits, mfl ligger alla i forumet DVD-spelare...

/J

#8

Postad 18 december 2005 - 21:33

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
En sådan maskin med tuner i är precis vad jag vill ha. :(

#9

Postad 03 juli 2006 - 17:06

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0
Någon som testat maskinen ännu?
Någon som vet hur den står sig mot t ex Pinnacle Showcenter 200
Någon annan som tycker priset verkar helt rätt:
( TRANSGEAR DVD/DivX spelare DVX-700 M20 + Bortagbar släde för 3,5" hårddisk + Extern rack låda USB 3303:-).

Hittade denna kommentar

Redigerat av ruva, 03 juli 2006 - 17:22.


#10

Postad 04 juli 2006 - 10:49

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0
Tittade på deras faq och verkar vara samma begränsningar som Pinnacle Showcenter 200. Det går inte bläddra i DVD menyer från hårddisken och FAT är det som gäller.

#11

Postad 03 augusti 2006 - 09:52

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Hej på er!!

Har precis lagt en order på denna maskin från Pixmania, vi får väl se hur det slutar! Det mesta jag läst om den verkar tämligen positivt. Löjligt billig dessutom ca 2500 fraktat o klart! :unsure:

Kan återkomma med mer info om någon önskar!!

#12

Postad 07 augusti 2006 - 10:09

Unregisteredb62d946f
  • Unregisteredb62d946f
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Humm klart intressant maskin.
Återkom gärna med lite bild o ljud intryck :)

#13

Postad 13 augusti 2006 - 09:28

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Hej på er!

Nu är det ett antal dagar sen jag fick min Transgear DVX-700, tänkte försöka samla mina tankar och rapportera lite intryck.

DVX-700 finns i 4 olika modeller, det som skiljer är trådlöst lan och hårdisk. Den modellen jag köpt är den absolut mest prisvärda M20. Den har trådlöst nät och möjlighet till hårddisk. Det facila priset blev ca 2500 kr fraktat o klart från Pixmania.

Kort beskrivning
DVX-700 klarar en himla massa funktioner: DVD/Divx-spelare, Mediaspelare för nätverk både tråd och trådlöst nät. Den har stöd för många olika ljud, bild-format och internet radio. Dessutom klarar den DivX-HD, WMV-HD dvs riktiga högupplösta format. Den är utrustad med mycket utgångar, DVI, Component osv. Förrutom nätverk har den dessutom 2 st USB2 portar. Den klarar uppskalning av signalen via DVI. Spelaren har mycket släktskap med andra Syabas (Firmware lev) som tex Snazio, Zensonic, Helios, LinkTheater osv. Det är ingen skitfräck spelare med det läckraste OSD:n, utan man köper den mer för de funktioner den har.

DVD-Spelare
Som DVD funkar den helt okey. Jag kör den mot min Amoi 42" LCD och använder uppskalning till 1080i, det blir riktigt bra. Efter lite uppdateringar av firmware, upplåsningar osv så har spelaren både blivit regionfri, kan skala copyright-material osv. Det ända jag kan sakna på DVD-delen är att kunna ställa in Svensk text som default, det finns ej idag. Inga problem i och för sig, det är bara att gå in i menyn på filmerna och välja det... men ändå... Sen tror jag ju att det är möjligt att en Faroudja-bestyckad DVD kanske presterar bättre DVD-uppskalning... men detta vet jag inget om egentligen.

Mediaspelaren
Allt jag kört har varit via DVD:n, jag har tagit ner en mängd trailers osv i både WMV-HD o DivxHD och brännt ut. Det blir så bra så hakan ramlar ner... otroligt liv i bilderna. Helt grymt om ni frågar mig. Det ända man kan sakna är stöd för H.264, men det har ingen annan idag heller, Tvix kommer med en senare.

Funktionen med den inbyggda hårddisken känns helt värdelös, detta pga man ej kommer åt den via sitt nätverk... Den är gjord för att man ska ha en vagga i sin PC och flytta disken, känns rätt kasst. Å andar sidan har den ju stöd för vanliga USB-diskar, så då löser man det så istället!

Till mediaspelaren finns det olika server-programvaror. Med Transgearen följer Mediaserver med. Jag har inte testat detta än. Men här kommer den stora fördelen med Syabas fram, det finns nämligen en hel mängd program att välja på, om man inte gillar det medföljande. Oxyl-box, Wizd osv vissa gratis och andra betalar man för. Detta skapar frihet i hur man vill ha det.

Sammanfattning
För mig har maskinen funkat klockrent, en rolig detalj som jag aldrig använt tidigare är att titta på Digitalbilder på TV:n, jag lovar, med högupplöst TV får det en ny nivå!! Riktigt bra! Annars presterar maskinen precis det jag tänkt mig, den har sina begränsingar som alla andra, men det den ska göra gör den mycket bra! Det finns lite buggar kvar, dock upplever jag spelaren som riktigt pålitlig. Transgear har en egen kille i Europa som ger support, funkar kanon.

Plus med maskinen
+ DVI med uppskalning
+ Stöd för Divx-HD & WMV-HD
+ Syabas ger många olika möjligheter för programvaror
+ Bra bild
+ Mycket prisvärd lösning

Minus med maskinen
- Inget H.264 stöd
- Hårddiskfunktionen
- Gränssnittet skulle kunna vara roligare

Länkar:
Transtechnologys hemsida
MPCclub (forum för mediaspelare)
Transgear hos Pixmania
Recension hos MPCclub

#14

Postad 14 augusti 2006 - 18:24

vanos
  • vanos
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
hur klarar denna iso+img filer

#15

Postad 15 augusti 2006 - 10:17

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Hej!

ISO tror jag inte den klarar, IMG är inget jag vet, står ej med någonstans. Titta gärna på mpcclub.com så hittar mer specifikt!


Edit:

Du, lösningen heter Wizd eller liknande. Wizd är ett OpenSource projekt med en mjukvara som jobbar med alla Syabas spelare. Den klarar både ISO o IMG filer och en hel massa mer. Det är samma typ av mjukvara som jag beskrev i min recension!

Redigerat av Kanelbulle, 16 augusti 2006 - 09:40.


#16

Postad 16 augusti 2006 - 13:43

vanos
  • vanos
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
tackar för detta svar.nu blir det en beställning

#17

Postad 17 augusti 2006 - 23:42

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Har du testat XviD 720P? Funkar med bra resultat varje gång eller?

Och .ts filer gick inte va?

#18

Postad 18 augusti 2006 - 07:49

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
UTBMF:

Är ingen jättefreak på alla olika format och jag har inte heller hunnit testa. PM:a mig så kan du få min mejladress, vill du så skicka en snutt som jag kan testa.

TS-filer vet jag inte heller riktigt, men.... jag tror nästan säkert att om spelaren inte klarar det så kan man fixa det via någon av de externa program som finns. Kolla in Wizd som är ett fritt server-program för alla Syabas spelare, det finns i alla fall 5-6 st till att välja på!

#19

Postad 25 augusti 2006 - 23:52

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
En fråga - är DVD-spelaren snabb i manövrering? Dvs från att man slår på strömmen tills man kan kolla på en skiva? Jag är väldigt allergisk mot långsamma spelare, upplever tex att Pioneer DV-696 är en smula seg i uppstarten.

Hur är denna, någon som har jämfört?

#20

Postad 26 augusti 2006 - 07:06

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Calle:

Jag skulle tro att alla dessa spelare är lite "sega", beroende på att det är "lite mer" som startar upp, nätverksstöd osv. Däremot så finns autoplay osv så den kör igång skivan med automatik när du slänger in den i spelaren... Men jag tror nog att den är som en normal, lite seg när du startar den. Men när du sen slänger i skivor när den är uppstartad, då är det ingar större segheter tycker jag.

#21

Postad 26 augusti 2006 - 07:19

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Som småbarnspappa är det ibland bråttom att få igång teletubbies.... ;)

Om nån orkar mäta tiden från påslag tills luckan är ute och sedan tills skivan spelas vore det intressant tycker jag. Går spelaren igång när man trycker på eject eller måste man trycka power on först?

Fast med en sån här så lägger man väl teletubbies på någon nätverksdisk eller så... så även tiden från påslag tills att man spelar upp en film från hårddisk / nätverk är intressant.

Är jag jobbig nu? :rolleyes: Jag tycker timing-information är jätteintressant, det borde finnas oftare i recensioner precis som när det gäller digitalkameror. Men det kanske bara är jag som är för otålig.

#22

Postad 26 augusti 2006 - 08:55

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Calle:

Jorå, har 4 ungar själv, så jag vet vad du snackar om!!

Tider:

1. Uppstart ca 30 sekunder
2. Första menyn i en autostaratande DVD vi uppstart ca 34 sekunder
3. Start DVD i uppstartat läge ca 15 sekunder

Du måste starta den med "On/Off/ knappen!

Har ej kört den mot nätverksdiskar/USB-diskar, så där kan jag inte svara!!

Antar att dom flesta Mediaspelare är ungefär likadana i seghet pga komplexiteten, du startar ju nästan igång en dator!!

:rolleyes:

#23

Postad 27 augusti 2006 - 19:31

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Tack för dom siffrorna! Jag förstår att det tar tid, även om jag tycker att det är trist :P

Blir väl till att behålla en DVD-spelare då, och kanske satsa på en separat mediaspelare istället för en kombinerad. Tvix eller vänta då typ...

#24

Postad 27 augusti 2006 - 21:41

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Calle:

Visst, jag reagerade på samma sätt till att börja med. Men när man vänjer sig vid att man låter maskinen stå på mer så är det ju faktiskt inget problem!

För mig var det ett jättplus med kombin mediaspelare/DVD! Och jag är nöjd!

Men Tvix ska vara ett jättbra val vad jag förstår!! Det lär säkert komma fler alternativ i veckan i och med IFA mässan!!

#25

Postad 28 augusti 2006 - 13:01

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Intressant med tiderna. Sonen är inte i teletubbiespanikålder än, men närmar sig med stormsteg :P
Jag kastade mig därför över Tvixen (5000) och noterade följande:

1. Power on till bild överhuvudtaget via component: 18 s.
2. Ytterligare tid innan den reagerade på "video" knappen: 18 s. Dvs 36 s från start till första knapptryck.
3. Om man sen räknar med lite snabbt DVD-bläddrande så var det 7 s till innan en DVD var igång.
4. Många DVDer, inkl min test, visar massa copyright-skit man inte kan hoppa över vilket gav ytterligare 18 s.
Summa: Power on till att filmen börjar: 1 min om man har bråttom.

/J

#26

Postad 28 augusti 2006 - 20:32

vanos
  • vanos
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hej! på er har nu fått mitt ex av transgear m20.Kan bara innstämma med vad kanelbullen har skrivit om denna apparat känns som ett bra köp.och kör med wizdxp så nu läser den img+iso filer

#27

Postad 30 augusti 2006 - 21:21

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Hej allihop!!

Goda och dåliga nyheter!!

Vi börjar med den dåliga. Transgear kommer inte längre att distribueras i Europa, de kommer att sälja ut resterande lager och sedan koncentrera sig på andra delar av världen vad jag förstår. Den Europeiska supporten kommer att övergå till moderbolaget i Tyskland, så support o reparation kommer under överskådlig tid finnas kvar!

Det god då, sedan 2 veckor har det kommit 2 nya firmwares. Bägge är i Beta-stadiet, den senaste klarar 1080p!!!!! Så man har längtat. Jag har testat och den var väl sådär, den har en del kvar. Men det är bra att det rör på sig!

#28

Postad 29 september 2006 - 21:11

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Har fått 3 frågor från fakealfons

1. Hur är det med just formware-update, ska man göra det via den "inbyggda" funktionen, får man det absolut senaste då? Även betor?

2. Vilken typ av DVI är det man ska använda? Jag tror nämnligen att min tv är lite kinkig när det gäller just detta och vill ha DVI-D. Jag har förövrigt en Videoseven 40".

3. Ska man bara använda programvaran som följer med spelaren (antar att det hänger med en cd :P ). Finns det nån annan som är bättre, stabilare.. enklare?

Tjena fakealfons!

1. Jag vet faktiskt inte, kör själv inte mot nätet i dagsläget. Så jag har endast brännt skivor och kört på. Annars kan man även köra från USB minne. Skulle tro att du inte får de senaste betorna den vägen.

2. Det är DVI-D på Transgearen dvs digital enbart (det bästa om du har porten). Du kan driva din Videoseven via DVI antingen i native 1366x768, eller så skalar du den och låter TV:n skala ner. Det är bara att testa vad som blir bäst. Själv kör jag i 1080i på min Amoi (1920x1080). Jag har en DVI-HDMI kabel från Kjell o Co för ca 130 spänn.

3. Vet inte egentligen. Jag kör den separat idag. Men det finns en hel flock serverprogramvara tex:
Wizd, Oxyl-box, Swisscenter, EZ-Link NG. Testa runt lite. Det finns en nyare version av Transgears egna som du hittar på MPCclub.com, titta i Transgear-delen där.

Lycka till!! Återkom om du har fler frågor!

#29

Postad 29 september 2006 - 21:22

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
ah, tackar för svaren! Kanske det händer lite här, borde vara fler än du som har spelaren :P
Nu gäller det för mig att få spelaren bara.. väntat i 2 dagar, får se om den dyker upp på måndag.. återkommer!

/anders

#30

Postad 04 oktober 2006 - 19:18

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
ah, imorrn går man spelaren, får se om jag får nån sömn inatt :wub:
Har faktiskt fortfarande en fråga, det gäller DVD-uppspelning, hur är det med det? var det 720p som max? Kommer iof. bara använda mig av 720p, då min tv troligtvis funkar bäst där. Hörde också att man kunde få problem med vissa dvd-filmer, spelar den alla nu med "ny" firmware. :)
troligtvis svarar jag på lite fler frågor imorrn då jag hunnit testa den lite.

På återseende!

#31

Postad 04 oktober 2006 - 20:37

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Tjena falsk-Alfons!!

Den skalar utan problem upp till 1080i, det finns en beta med 1080p som inte är så bra...

Med någon av de 2-3 senaste Firmwaren så funkar det alldeles utmärkt att skala vanliga DVD filmer eller andra format oxå. Normalt så är det så att vissa filmer med RCE (har jag för mig) kopieringsskydd vägras att skalas upp digitalt.... Men detta är som sagt inga problem med Transgearen. Det är bara att köra!

Kör hårt och återkom med frågor/kritik/hurra-rop/gråt!! :wub:

#32

Postad 07 oktober 2006 - 09:00

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
fakealfons:

Hur går det?? Blir det nåt tryck på din LCD? Hur funkar uppskalningen för dig, är det bäst med 1366x768 eller blir det ännu bättre om du matar den med 1080p?? Bilder, bilder... :P

Jag kör ju min i 1080i på min Amoi 1920x1080, funkar väldigt bra.

La tassarna på en mycket intressant Kalibrerings-skiva som damp ner i brevlådan igår, Editman Setup 169. Den är gjord av en av medlemarna på forumet, grymt lättarbetad och innehåller även 720/1080 material.

#33

Postad 08 oktober 2006 - 12:20

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Jodå, det går väl frammåt, precis kopplat ut fläkten och detta gjorde den HELT knäpptyst, underbart!
Min tv (som jag köpte som demovara på komplett.se för 9300:-) är en Videoseven 40", ska klara 1366x768@66Hz, men har inte fått det att funka via datorn eller 700'an. Men det gör inte så mycket eftersom 720p ser underbart ut :blink:
Såg att spelaren hade 2 IDE-kontakter när jag skulle koppla ur fläkten, hårddisk-"vaggan" är alltså kopplad efter dvdn, så det finns 1 ledig plats, då borde man teoretiskt sett kunan ha 2st hårddiskar eller 2st dvdspelare :)
Fast varför skulle man det? Hårddisk har jag skippat, men skulle vara skönt att ha en liten på kanske 10-20gb med lite musik på, så slipper man ha datorn igång hela tden.
Nu till bildkvallitén:
Testat köra lite HD-Klipp, bland annat "Coral Reef Adventure" i 720p. Ser mycket lovande ut.. är svårt att förklara då jag inte är någon direkt expert på ämnet, men dvd ser inte så bra ut längre B)
På tal om DVD så ser det bra ut också, har bara testat DVI@720p, men har tänkt att testa lite SCART och komponent och då tar jag lite bilder så får man se skillnaden.
Jag kör EzLink mellan dator och 700'an, funkar väldigt bra, uppdaterar mapparna på hårddisken automatiskt och märks inte att man har igång det i backgrunden. Märkte en rolig sak att man även kan surfa på 700'an, lite halvsvårt med bara fjärren, men går ju att skriva med den så det är ju inte omöjligt :ph34r:
Såfort jag får hem kameran så åker det upp lite bilder!

/Anders

#34

Postad 08 oktober 2006 - 17:00

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Anders!!

Jag har inte kört min TG mot datorn än, men är ruskigt nyfiken på hur OSD displayen på TV:n ser ut, om man har möjlighet att ha med skivutsidor osv på album och sånt kul!!

Så lite allmänt runt hur EzlinkNG ser ut är vad jag är mest nyfiken på! Vad var det som fick dig att välja just Ezlink??

:blink:

#35

Postad 08 oktober 2006 - 18:10

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Albumomslag skulle ju vara grymt skojj, men jag har tyvärr inte hittat någon inställning för det i varken EzLink eller Wizd (dom som jag testat).
Jag tycker det finns flest instälningar i Ezlink, kanske det som gör att det finns lite väl mycket som gör det bra. Men testade Wizd idag och där kunde man iaf. välja vilket "theme" man ville ha på tvn, vilket gjorde det lite roligare (då man troligtvis kan göra egna).
Du borde helt klart testa koppla upp den mot n¨gon programvara, Wizd är helt klart enklast.
Tycker dock att det är jobbigt att man bara kan lyssna på en låt, sen måste man vänta tills den är färdig för att bläddra bland dom andra, man kan inte göra det samtidigt, men det har tydligen med firmwaren att göra, får se när det ändras :blink:

/anders

#36

Postad 08 oktober 2006 - 18:46

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Tack för svaret Anders!!

Jo, jag är rätt sugen. Har dock bara gamla skräpdatorer som står och jäser... typ 400 mhz PII och sånt mög..

Det finns ju en himla massa olika, har kikat lite på Wizd oxå. Det finns en programvara som heter Swisscenter som nån engelsman tagit fram. Där har man möjlighet till Albumutsidor och sånt vad jag vet. Kolla här!

#37

Postad 08 oktober 2006 - 21:33

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
ah, lite mer som Windows Media Center, eller ser lite ut som det iaf.. kul med väder osv, synd att dom inte har det i EzLink. Såg att nästa release av EzLink kommer stödja NFO, så man kan spela upp dvd-backuper med Kapitel osv, precis som en vanlig dvd.. skulle vara trevligt.
Skulle ju dock vilja ha lite fler funktioner i själva TG'n, tx klocka.. väder, eller iaf så man kan stänga av det om man inte vill ha det framme direkt vid start. Väldigt synd att man inte kan programmera sånt där själv :blink:

/anders

#38

Postad 08 oktober 2006 - 22:05

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Anders!!

Jag antar att du läst om Linksys NSLU2. Det verkar vara en rätt schysst lösning för server/hårddisk hantering. Jag är inte helt klok på vad det exakt innebär, men det verkar som du kan lägga på alternativa firmware av linux med en massa olika funktioner på den och sedan kan du docka in vanliga USB diskar mot NSLU:n. Det finns direkt stöd för tex Wizd för NSLU. Så med den får man en helt tyst lösning som verkar riktigt schysst. Hade jag haft pengar hade jag nog satsat på den, det verkar vara riktigt bra, kostar ca 1000kr.

När det verkar "riktiga funktioner" i TG:n, så verkar det ju som om Trans-Technology inte satsat på någon värsting-utveckling direkt. Vad jag förstår så har väl både Snazio och Zensonic/Ziova mer av den varan.

Det verkar vara så att det som hämmar utvecklingen tyvärr är Sigma som utvecklat chippet, samtliga spelare som kör på den (och det är alla med HD-video) dras med samma elände, det verkar som deras utvecklingsmiljö till chippet är grymt buggig och att de inte är pålitliga tyvärr...

Jag tror väl knappast det är nån idé att ens testa att installera något på en PII 400mhz, vad tror du??

#39

Postad 08 oktober 2006 - 22:28

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
jaha, efter att ha läst lite om Zionoba blir man ju bara lite sugen, inte bra.. speciellt när man köpt TGn :blink:
Jag orkar nog inte köap flera produkter för att få en tyst lösning.. eftersom det funkar bram ed stream från datorn..
uh, nu måste jag sova :)

/anders

#40

Postad 09 oktober 2006 - 08:05

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Hej igen!

Jag får säga för min del så är jag klart nöjd med min Transgear. För mig handlar det om att hitta en kompromiss framåt, då är det inte fel att pröjsa 2500kr för en maskin med den specen den har. Tittar man på de andra så hamnar mellan 3-4000kr för att få just DVD/Mediaspelare med HD-video o DVI/HDMI. Och Ziova/Zensonice har ju inte hittat till Europa ännu.

Men vad tror du om NSLU2:an? Där har man ju en bra tyst lagringslösning som inte kräver någon dator är igång?! Jag är grymt sugen, har bara läst positivt om den!

#41

Postad 09 oktober 2006 - 13:50

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
då är det väl bara slå till? :)
Det jag är lite besviken på är att man då måste ha en hårddisk vid sidan av, skulle vara bättre och bekvämare med en disk direkt i själva apparaten, men då får man ju såklart betala extra för det. Jag ska flytta om 1 månad så jag kommer inte ha datorn i samma rum som tv/stereo/TG, så ljudnivå är inget problem.. och elen kommer ingå i hyran så det bryr jag mig inte om ;)

Men jag är också väldigt nöjd med TG'n, har varit väldigt stabil, inte kraschat någon gång. Man kan ju som sagt göra det mesta med den, läsa nyheter, surfa, bilder, video & musik... vad mer behövs?
Det som jag hakar upp mig på mest är väl just bläddra bland filerna när man lyssnar på musik, det borde ju vara självklart att det ska funka, men får se om dom fixar det.

/anders

#42

Postad 09 oktober 2006 - 19:39

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Jo, det finns ju både fördelar & nackdelar med NSLU:n.

Fördelen är ju att det är bara att smacka in USB diskar mot den, den är ljudlös. Det finns grymt mycket kunskap och mycket mjukvara till den.

Enda nackdelen är ju den du skrev, man kan tycka att man inte vill ha flera boxar. Faktum är att det faktiskt är mest en fördel, pajar din USB drive, slite ur den under drift och fixa den. Har du allt i ett får du ju lämna in hela enheten!!

Jo, jag vet, mina köpsignaler står som spön i backen!! Dock är min plånbok lite för tunn just nu... :) Men faktum är att det finns inga ekonomiska nackdelar, det är faktiskt dyrare med de kombinerade, konstigt nog... ;)

#43

Postad 20 oktober 2006 - 09:13

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Sådär, då va man tillbaka. Som sagt, flytt om 1 månad och det är lite halvstruligt med i princip ALLT! jag har kollat runt lite och fastnat för synology ds-106e. har också lyckats fånga TG'n på bild.. om någon är intresserad :lol:
Hoppas bilden inte blir för stor nu bara.. jaja, här är den!
Bifogad fil  Bild_041.jpg   987K   153 Antal nerladdningar
Tillsammans med boxen och NAD'en.

Hakar fortfarande upp mig på att man inte kan bläddra bland musiken och lyssna på den samtidigt, måste ju gå att lösa!

/anders

#44

Postad 20 oktober 2006 - 22:22

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Tjenare!!

Klart folk är intresserade, tråden glöder av hetta :) !

Har du kollat om du kan lyssna på musik och bläddra med någon av mjukvarorna? Den kan ju finnas lite olika features hos de olika serverprogrammen?

Det finns ju även Oxylbox om man gillat Tyska... B)

#45

Postad 07 november 2006 - 21:02

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hallå alla
försöker hänga med i strömmen här, så jag undrar om det går bra att ställa lite frågor.



rickardl

När du citerar de tekniska specifikationerna, så verkar det som om detta chipset klarar att hantera CSS kodade dvd filmer. Det betyder väl i teorin att även vanliga mediaspelare med detta sigma design chip bör kunna spela upp css kodade dvd isos, inte sant?


Kanelbulle

Kan du på enkel svenska förklara detta med Wizd?
Samt en annan fråga rörande 1080i och 1080p. På vilket sätt är 1080p bättre och varför fanns det inte med i standardutförandet? Är det mer krävande?
Och vad är NSLU?


fakealfons

Kan du berätta lite vad EzLink är för något




ska inte fråga mer, även om det fanns en o annan förkortning till jag inte begrep mig på :blink:

#46

Postad 07 november 2006 - 22:16

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Hallå där!
Wizd och EzLink är programvaror som man har på en PC, den agerar då som "media-server" som du kan skicka iväg musik/bilder/film till din nätverksspelare. Wizd går även att installera på NAS-hårddiskar vilket skulle vara väldigt trevligt enligt mig :blink:
Jag har bestämt mig för att bara köra Wizd, då det först och främst är gratis och för det andra är det väldigt enkelt och snyggt.
Gällande 1080i och 1080p så är det ju 2 olika typer att spela upp filmen på. Jag själv märker ingen skillnad på 720p och 1080i och har valt att spela upp allting i 720p (eftersom min tv inte är av bästa sorten)..
1080p har tillkommit till spelaren i beta-stadie, det är alltså en test-uppdatering man måste göra för att ha tillgång till 1080p.

Hoppas det löste några av dina frågor, det är bara fråga vidare om allt möjligt :P

//anders

#47

Postad 07 november 2006 - 23:50

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Härligt med liv i luckan!!

CSS är det kopieringsskydd som finns på DVD-film. Det är numera knäckt av den bekante DVD-Jon i Norge. Det där med vad en spelare klarar att spela upp tex ISO beror på hur spelarens programvara är skriven. Även om du har en spelare med Sigma 8620/1 som i detta fall så kan det skifta mellan olika fabrikat.

NSLU är en lite server från Linksys. Det fiffiga med den är att du kan ställa den mellan din mediaspelare och USB-diskar. På det sättet får du en helt tyst lösning som inte kräver att du har en PC igång. Dessutom finns det en massa programvaror till NSLU:n som gör att den kan användas till en massa olika saker och är ovanligt mångsidig. Men det blir en lagringslösning mot din mediaspelare en ska NAS-lösning.

Skillnaden mellan 1080i (interlaced) och 1080p (progressiv) är att kör man Interlaced så uppdaterar skärmen bilden i två delar, varannan rad i taget. Progressiv uppdaterar alla rader vid varje tillfälle. Detta innebär i praktiken att kör du mycket snabba saker tex TV-spel eller tittar på snabb sport på din TV så är progressiv uppdatering bättre. Du kan få oskärpa i Interlace bilden om de rör sig snabbare än bilden hinner uppdateras. Det är inte så många mediaspelare som stödjer Progressiv. Transgearens Beta-firmware är inget vidare på detta heller tyvärr!

Jag kör allt i 1080i och tycker att spelaren fungerar riktigt bra!

Som sagt, ös på med mer frågor !! Det är bara kul!!

:blink:

#48

Postad 10 november 2006 - 21:51

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hej!
Tack båda


CSS:
Då menar du att hårdvaran har stöd för det, men att det troligen hänger på om mjukvaran görs rätt att man kan dra nytta av den?


IMG stöd säger du finns, men jag hittar det inte på deras sida. Är det nåt som man själv kan skriva in i någon INF-fil eller liknande, eller kanske genom något interface, där man lägger in stöd för nya filändelser?

Angående att installera Wizd på en NAS hårddisk, hur går det till? För NAS enheten är ju en hårdvara - eller är den gjord på ett sådant vis att den tillåter uppdatering? Ungefär som när man uppdaterar firmware på en apparat?
Vidare står det på deras (Wizd) sida att denna mjukvara har stöd för "players based on Syabas middleware". Ska man alltså hålla utkik efter NAS enheter som har Syabas inbyggt i sig eller är "Syabas" en slags standard?
Har du tips på var man kan hitta programvara att plugga in till NAS:en? Det finns ju en del andra NAS enheter förutom Linksys, så frågan är om vissa tillverkare tillåter att deras apparater tweakas, eller om det snarare är så att NAS är en "tweakbar" plattform, typ som en dator.


1080i vs 1080p
OKidoki
Jag har kännt till interlace i PAL sammanhanget. Då fattade jag.
Sen förstod jag att på var nåt i stil med det man ser på datorn, att bilderna visas hela - men jag begrep aldrig hur det skulle påverka saken på en lcd skärm tex, men din förklaring om tex spel eller liknande var ju mycket tydlig.

#49

Postad 11 november 2006 - 00:03

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Axxel:

CSS är ju ingen "funktion", det är ju enbart ett kopieringsskydd. Om du RIP:ar en film till Divx har du redan plockat bort det! Så stöd finns det ju, men inte på något nyttigt sätt för oss arma konsumenter.

IMG stöd finns via några av Serverprogrammen, tex Wizd. Det är korrekt som du säger, det finns inte direkt i spelaren ur boxen.

Syabas är egentligen ingen "standard", det är en tillverkare av Firmware. Sigma som gör chipet som sitter i tex Transgear rekommenderar Syabas, vilket gör att många väljer Sigma + Syabas. De får väl tillgång till färdiga principkonstruktioner osv från Sigma. Det gör att Transgear, Snazio, Linktheater och många till kör med Syabas. Däremot finns det skillnader mellan de olika Firmware-versionerna, olika portar osv på maskinerna. Däremot finns inte Syabas i NAS, vad jag vet.

NAS & NSLU2, det finns ju massor av lösningar. Det som fått mig speciellt intresserad av Linsys NSLU2 är att det finns massor av kunskap och mjukvara på nätet för den. Det är nog den mest utrbredda lösningen för hemmabruk och den finns många alternativa firmwares för den. Kolla in Opeslug.org, så får du se lite mer om den. NSLU2:an måste utan tvekan vara den mest tweak:ade på marknaden. Sen tycker jag att det är en fördel att den inte har inbyggd HD, skulle nåt hända med en disk... vips, kläm in en ny USB-disk, klart!! Enketl och flexibelt, sen är den ljudlös vad jag förstår. Sen finns Wizd färdig för den som jag förstår det. Jag måste bara sprätta madrassen och hitta pengarna... :P

Angående 1080i vs 1080p, så är det ju så i praktiken att kör du interlace, så måste TV:n göra om signalen till 1080p. Vad jag hört så kör alla "paneler" uppdateringen Progressivt... det gör att interlaced kräver mer av din TV. Men jag kör ju min Transgear med 1080i och har inte märkt några "bieffekter" ännu i alla fall.

Har du kollat in MPCclub.com, i forumet där hittar du massor med information.

#50

Postad 11 november 2006 - 11:22

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Angående Wizd på en NAS, här är för Synology DS-106 and CS-406!
http://www.mpcclub.c...ewtopic&t=10312

Som sagt, på http://www.mpcclub.com så finns det mycket info om det mesta angående nätverks-spelare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.