Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitsubishi HC3800

265 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 september 2009 - 12:34

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Postad bild

Mitsubishi HC3800

Tänkte att vi kunde samla all information om HC3800 i den här tråden.

Taget från Mitsubishis hemsida:


Finally, an affordable full HD projector that delivers eye-popping images and action like you’ve never before seen in the comfort of your own living room. Movies, TV programs and games can be projected larger than life, with sharp, vivid colors, and great image depth for the ultimate home viewing experience.

True reproduction of the digital source with the latest DLPTM chip

The HC3800 high definition projector features a new digital micromirror device (DMD) that enables smooth, true reproduction into finely detailed images with no noise or deterioration. Densely embedded micromirrors improve the aperture ratio of the latest innovative 0.65 Digital Light Processing (DLPTM) chip, greatly reducing light fusion producing amazing 1080p HD images.

Enhanced brightness, contrast and image depth for amazing HD projection

With the HC3800 you can now transform your living room that can projection high definition broadcasting and Blu-ray sources. A fixed iris delivers 1300lm of brightness and 4000:1 native contrast for amazing brightness and contrast. The HC3800 also includes a newly developed Diamond Lens. This new Diamond Lens is a high performance 1.5 HD zoom lens that provides exquisite focus and image depth for greater installation flexibility and ultra-sharp picture performance.

Lifelike colors and gradation make even mid-range colors pop

The HC3800 take color and gradation to a new level of quality. A six-segment color wheel, new color processing algorithm, BrilliantColorTM, and other innovations enable dazzling reproduction even with mid-range colors. Colors can be adjusted individually through the built-in color management function.

Additional technological advances that bring brilliant performance power to the HC3800

* Estimated lamp life of up to 5000 hours in low mode
* Impressively low 25dBA quietness in low mode operation
* Blu-ray 24P direct output for smooth movement and up to twice the speed of cinema film
* Anamorphic lens compatibility widens range of cinema-scope images (support for mode 1 and mode 2)
* Consumes less than 1W of power consumption when in standby mode for energy savings
* RS232 support for compatibility for 3rd party remote control devices
* Convenient top Access lamp design for simplified lamp replacements
* Includes a 2 years Parts and Labor and 1yr/500hrs lamp warranty

Your new HD projector is up and running in no time

Easy to set up, your HC3800 is up and ready to enjoy quickly. Includes convenient features such as vertical keystone support and a 12V trigger that can be linked up to an electric screen for convenient one-touch operation trigger. So with the HC3800, you can sit back, get comfortable and take command of an amazing world of beautiful entertainment.

Projector Specifications


Display
Imaging Technology 0.65" 1-Chip DMD, 12deg.LVDS, DDP3021
Brightness/Lumens 1300 ANSI Lumens
Native Resolution 1920 x 1080
Maximum Resolution 1920 x 1200
Viewable Size 50-300 inches
Contrast Ratio 4,000 : 1 (on/off)
Color Wheel 6-segment (RGBRGB)

Lens
Lens Throw Ratio 1.52 - 2.26
Zoom & Focus Adjustment Manual Focus & Zoom Lens (Zoom Ratio 1.5:1)

Compatibility
PC, MAC Compatibility Yes

Operation

Scanning Frequency [H] 15 - 80 kHz
[V] 50 - 85 Hz
[Dot clock] max.170 MHz

Interface
NTSC, PAL, SECAM NTSC / NTSC 4.43 / PAL (including PAL-M, N) / SECAM / PAL-60
Component Video: 480i/p(525i/p), 576i/p(625i/p), 720p(750p), 1080i(1125i 60Hz), 1080i(1125i 50Hz), 1080P(50Hz,60Hz,24Hz)
Computer/Video Input Support RGB: mini D-sub 15pin x 1
Video: RCA x 1 + S-VIDEO x 1
Component Video: RCA x 3
Digital: HDMI x 1
Computer Monitor Loop-Out No
RS-232 Communication Support RS232C: Mini DIN 8pin x 1
Audio Speaker N/A
Audio Out N/A
USB Mouse Support N/A

Lamp
Estimated Lamp Life Rating 5000 hours (low mode)
Usage Replacement Lamp VLT-HC3800LP

Noise Level
Decibels 31dBA (standard mode)
25dBA (low mode)

Physical
Weight 7.7 lbs.
Dimensions (W x H x D) 13.6" x 5.1" x 10.6"
Power Consumption 340W
Standby: 0.5W
Power Requirements AC 100-240V, 50/60Hz

Service and Support
2-Years Limited Parts and Labor Warranty
1-Year or 500-Hours lamp warranty (whichever comes first)

Included Accessories
Remote control (w/ 2 batteries), Power cable, VGA(D-sub) cable, User Manual, User Manual CD, Safety Manual, Lens Cap, Lamp replacment attachment

Taget från M3:s hemsida:

Mitsubishi vägrar välja sida, istället väljer man att fortsätta och satsa på både lcd- och dlp-baserade hemmabioprojektorer. De två nya full-hd-modellerna som visades upp på IFA-mässan i Berlin heter HC3800 och HC6800.

Den förstnämnda modellen är en dlp-projektor och till skillnad från vad vi är vana vid bjuder den på både lensshift och generöszoom (1,5x). Dessutom utlovar Mitsubishi en brinntid på mäktiga 5 000 timmar på lampan. Vi fick möjlighet att provtitta på vad den nya projektorn presterade i ett nedsläckt rum och vi blev mäkta imponerade. Bilden var brutalt skarp och fin och färgåtergivningen såg helt lysande ut. Förhoppningsvis får vi möjlighet att testa den här maskinen inom kort och då lär vi veta mer om var priset hamnar hemma i Sverige. Gissningsvis, baserat på amerikanska priser, kommer HC3800 att hamna strax över 15 000 kronor.

Redigerat av wobert, 08 september 2009 - 13:06.


#2

Postad 08 september 2009 - 12:54

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Review (preview) hos projectorcentral.com

Verkar helt klart intressant om den hamnar under 15k strecket.

Redigerat av wobert, 09 september 2009 - 14:59.


#3

Postad 09 september 2009 - 07:50

Unregisteredc0f9bb20
  • Unregisteredc0f9bb20
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Håller denna modell som min favorit för tillfället i Full-HD projektorer inom min tänkta budget.
Har tidigare varit inne på en Sanyo PLV-Z700 men framför allt den förlängda lamptiden tycker jag motiverar en del av det högre priset. Får se vad det slutar när man läst en miljon reviews och slutligen skall modifiera vardagsrummet för motoriserad duk samt projektor (innan jul).

Mvh.
erikss0n

#4

Postad 09 september 2009 - 09:13

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Håller denna modell som min favorit för tillfället i Full-HD projektorer inom min tänkta budget.
Har tidigare varit inne på en Sanyo PLV-Z700 men framför allt den förlängda lamptiden tycker jag motiverar en del av det högre priset. Får se vad det slutar när man läst en miljon reviews och slutligen skall modifiera vardagsrummet för motoriserad duk samt projektor (innan jul).

Mvh.
erikss0n


Jag är inne på samma linje som dig. Har också kikat lite på en Z700 men kände att jag var tvungen att vänta in höstens nyheter först.

Har faktiskt aldrig blivit av att jag kikat på en DLP projje men det är väl dags att göra det nu.

Läste i en annan tråd en grej om färghjulet på HC3800.

"synd att det bara är 4x färghjul i hc3800,tyvärr är den inte intressant för min del pga det. Hoppas dom kommer med någon ny lcd oxå,kanske en efterträdare till hc5500. "

Vad är det som menas med 4x egentligen, är det hastigheten hjulet snurrar? eller är det antal färger på skivan?

Enligt specarna har den ju "Color Wheel 6-segment (RGBRGB)" men det kanske är helt skilda saker, har ju som sagt aldrig sett en DLP förut. Jag antar att risken att upptäcka regnbågseffekten minskar ju fortare hjulet snurrar.

Redigerat av wobert, 09 september 2009 - 16:31.


#5

Postad 09 september 2009 - 12:31

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
4 X har jag fattat som det är hastigheten.

#6

Postad 09 september 2009 - 13:27

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Review (preview) hos projectorcentral.com

Verkar helt klart intressant om den hamnar under 15k strecket.

Riktigt nice att den har motoriserad lensshift och zoom.


Det finns visst ingen Lensshiftfunktion på HC3800 såg jag efter att ha kikat lite närmre i specen,så det är bordplacering eller takmontering som gäller för den.
Men de är ju bara att köpa till ett tiltbart takfäste som går att luta i vertikal led så är den ju tämligen enkel att installera ändå (om den är tänkt att hänga i taket de vill säga).Är ju bara att kolla in på deras hemsida eller projectorcentral...

#7

Postad 09 september 2009 - 15:02

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Det finns visst ingen Lensshiftfunktion på HC3800 såg jag efter att ha kikat lite närmre i specen,så det är bordplacering eller takmontering som gäller för den.
Men de är ju bara att köpa till ett tiltbart takfäste som går att luta i vertikal led så är den ju tämligen enkel att installera ändå (om den är tänkt att hänga i taket de vill säga).Är ju bara att kolla in på deras hemsida eller projectorcentral...


Nu när du säger det och jag har läst igenom specarna så står det ju inget om att det skulle vara motoriserat och sen står det ju faktiskt "The HC3800 has a fixed upward throw angle that places the bottom edge of the projected image 29% of the image height above the centerline of the lens."

Vart kom det där ryktet från egentligen? M3 skriver ju visserligen "Den förstnämnda modellen är en dlp-projektor och till skillnad från vad vi är vana vid bjuder den på både lensshift och generöszoom (1,5x)." Men det är ju inte alls sant då. Aja jag kör ju med takmontering nuförtiden så det ska väl inte vara några problem.

Redigerat av wobert, 09 september 2009 - 15:03.


#8

Postad 09 september 2009 - 15:21

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Kanske är en bra ide att ta eventuella frågor angående installation och placeringen och dess placeringsmöjligheter av Mitsubishi HC3800 på följande länk som leder ända till MinHembio's alldeles egna projektor FAQ

#9

Postad 10 september 2009 - 06:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Men de är ju bara att köpa till ett tiltbart takfäste som går att luta i vertikal led så är den ju tämligen enkel att installera ändå (om den är tänkt att hänga i taket de vill säga).

;) Ja om man vill ha en skev bild kan man ju göra så.
Eller så köper man ett projektorfäste med rätt längd så får man optimal bild istället.

Lite besviken på att de inte installera en iris i denna som föregångarna hade. Så man kunde flytta kontrastomfånget lite och därmed kunna balansera ljusflöde mot svartbotten.

#10

Postad 10 september 2009 - 09:00

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

;) Ja om man vill ha en skev bild kan man ju göra så.
Eller så köper man ett projektorfäste med rätt längd så får man optimal bild istället.

Lite besviken på att de inte installera en iris i denna som föregångarna hade. Så man kunde flytta kontrastomfånget lite och därmed kunna balansera ljusflöde mot svartbotten.


Man vill ju inte behöva korrigera bilden i projjen helst. Bäst är ju om man kan få den i rätt höjd såklart. Jag har ett multibrackets projfäste som går att justeri i tre olika längder så det borde passa.

Är det någon som vet när HC3800 är tänkt att dyka upp i svedala?

#11

Postad 10 september 2009 - 09:36

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0

Är det någon som vet när HC3800 är tänkt att dyka upp i svedala?

Slutet på Oktober är väll det som är sagt.

#12

Postad 10 september 2009 - 12:42

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Slutet på Oktober är väll det som är sagt.


Tack för svaret, då är det bara att vänta o se ;).

#13

Postad 18 september 2009 - 18:21

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Nu har projjen kommit upp på prisjakt såg jag. Passade därför på att skriva in så mycket specar jag kunde på den och kopplade även tråden till produkten.

Kan även passa på att länka till en annan preview jag hittat.

http://www.projector...tor-first-look/

#14

Postad 01 oktober 2009 - 07:43

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Nu har projectorreviews.com kommit ut med en recension av ett engineering sample och det ser väldigt bra ut måste jag säga.

http://www.projector...c3800/index.php

Det har även dykt upp en del bilder från en presskonferens i Japan.

http://blog.avac.co..../post-53c8.html

#15

Postad 08 oktober 2009 - 17:32

knutte
  • knutte
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Är det någon som har hört när den kan tänkas komma ut i butik?

#16

Postad 16 oktober 2009 - 00:55

knutte
  • knutte
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Nu har HembioConsult lagt upp denna, priset? 13490:- :P
http://www.hembiocon...orer/HC3800.htm
Från Hemsidan
"Ny mycket prisvärd Full-HD projektor från Mitsubishi! Denna projektor kommer att finnas för leverans i början på november."

#17

Postad 16 oktober 2009 - 05:41

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Nu har HembioConsult lagt upp denna, priset? 13490:- :P
http://www.hembiocon...orer/HC3800.htm
Från Hemsidan
"Ny mycket prisvärd Full-HD projektor från Mitsubishi! Denna projektor kommer att finnas för leverans i början på november."


OJ.. det va ju ett jäkligt bra pris måste jag säga.. jag som precis hade bestämt mig för att köpa en Z700 på netonnet för 11500:- om någon vecka.. Nu måste jag ju omvärdera igen. Däremot är jag lite osäker på placeringmöjligheterna på den här rackaren. Har aldrig sett en DLP.

#18

Postad 16 oktober 2009 - 07:31

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Den här har ju ganska stor zoom för att vara DLP. Däremot ingen lens-shift vad jag sett. Den lär ju köra 8:or runt Z700 i bildkvalité dock.

#19

Postad 16 oktober 2009 - 08:11

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Den här har ju ganska stor zoom för att vara DLP. Däremot ingen lens-shift vad jag sett. Den lär ju köra 8:or runt Z700 i bildkvalité dock.


Ja den lär ju göra det. Polaren har en Z700 som jag inte är alltför imponerad av, måste ju bräcka honom också :P.

Får nog bli en HC3800, men hoppas bara den inte blir försenad.

Jag borde nog kunna placera den vettigt. Har ju förvisso redan skruvat upp mitt takfäste som jag kör till min PJ-TX10 idag. Satte det i centrum av duken, däremot har ju HC3800 sin lins inte centralt placerad. Kanske kan bli problem?

90" duk på 3.5m avstånd. 2.50 i takhöjd. Enligt Mitusbishis egna beräkningsprogram så ska det fungera.

Redigerat av wobert, 16 oktober 2009 - 11:40.


#20

Postad 16 oktober 2009 - 09:37

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Priset blev något lägre än vad jag räknat med, hade räknat med 15.000:-. Mycket positivt.

Den verkar enligt produktspecen ha en offset på 34 % . Skulle i mitt fall innebära som tänker köra på 92" duk att linsen ska vara 38cm över övre bildkant. (Dukens höjd 114cm x 34% = 38 cm). Projektorn hamnar rätt slickat uppe i taket vid 2,4 m takhöjd, mycket bra, vill inte ha projen för nära huvudhöjd i soffan. Duken hamnar då cirka 70 cm ovanför golvet. Min throwratio är 1,65 vilket också faller inom specen (1,52 - 2,26 enligt spec). 5.000 lamptimmar mycket bra.

Slutsats: Omedelbar beställning :lol: AVD Sundsvall gjord. Får veta mer under dagen he he. Blir alldeles sjuk......

(blir bara brydd över en sak. Hembioconsults spec antyder 2 HDMI vilket inte stått nåt om, 1 enligt Mitsus egen spec.)

#21

Postad 16 oktober 2009 - 11:39

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Priset blev något lägre än vad jag räknat med, hade räknat med 15.000:-. Mycket positivt.

Den verkar enligt produktspecen ha en offset på 34 % . Skulle i mitt fall innebära som tänker köra på 92" duk att linsen ska vara 38cm över övre bildkant. (Dukens höjd 114cm x 34% = 38 cm). Projektorn hamnar rätt slickat uppe i taket vid 2,4 m takhöjd, mycket bra, vill inte ha projen för nära huvudhöjd i soffan. Duken hamnar då cirka 70 cm ovanför golvet. Min throwratio är 1,65 vilket också faller inom specen (1,52 - 2,26 enligt spec). 5.000 lamptimmar mycket bra.

Slutsats: Omedelbar beställning :) AVD Sundsvall gjord. Får veta mer under dagen he he. Blir alldeles sjuk......

(blir bara brydd över en sak. Hembioconsults spec antyder 2 HDMI vilket inte stått nåt om, 1 enligt Mitsus egen spec.)


Jag har en Multibrackets 90" duk, 112cm dukhöjd får jag det till. Då blir även det 38cm från taket. Jag har däremot 250cm i takhöjd så jag bör väl ha min duk 80cm upp från golvet.

Har för mig att jag satte den nedre kanten på ramen på 80cm, då ligger dukytan på 88cm. Eller om jag tog 90 så det blir 98. Då blir det till att vinkla upp projjen lite :lol:.

Kör även med multibrackets takfäste till projjen, väldigt billigt men stabilt och bra. Kör nu utan distanser så den hamnar 5-10cm nedanför taket. Men det jag är orolig för är ju sidoförflyttningen, eftersom jag monterat fästet precis vid centrum av duken. Går det att ordna mjukvarumässigt?

Redigerat av wobert, 16 oktober 2009 - 11:40.


#22

Postad 16 oktober 2009 - 14:05

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Har läst på en del om den här projektorn. Den verkar lova den bästa bildkvalitén under 2000:- av de nya projektorerna. Skarp bild med djupa färger. Riktigt ljusstark i cinema mode också.

#23

Postad 16 oktober 2009 - 14:31

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Jag har en Multibrackets 90" duk, 112cm dukhöjd får jag det till. Då blir även det 38cm från taket. Jag har däremot 250cm i takhöjd så jag bör väl ha min duk 80cm upp från golvet.

Har för mig att jag satte den nedre kanten på ramen på 80cm, då ligger dukytan på 88cm. Eller om jag tog 90 så det blir 98. Då blir det till att vinkla upp projjen lite :lol:.

Kör även med multibrackets takfäste till projjen, väldigt billigt men stabilt och bra. Kör nu utan distanser så den hamnar 5-10cm nedanför taket. Men det jag är orolig för är ju sidoförflyttningen, eftersom jag monterat fästet precis vid centrum av duken. Går det att ordna mjukvarumässigt?


Nja, blir väl samma för dig, 38 cm nedanför linsens centrum. Fast jobbigt att inte linsen är centrerad mitt på isf.

(Med dina 5-10 cm från taket som projjen nu sitter ska väl isf dukens överkant hamna 43-48 cm från taket, 112 cm bildhöjd nedåt = bilden hamnar 90-95 cm från golvet nuvarande upphängningssetup).

Pratade med AVD förut, leveransen av Mitsun kommer att ske mitten av november som det verkar iaf. Beställde en Grandview Velvet på samma gång. Blir långa dagar fram till dess......

#24

Postad 21 oktober 2009 - 17:56

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
preview:

http://cine4home.de/...3800Preview.htm

Har lagt in en beställning på den här nu...

#25

Postad 22 oktober 2009 - 19:07

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

preview:

http://cine4home.de/...3800Preview.htm

Har lagt in en beställning på den här nu...


Härligt! Var beställde du och har du fått nåt prelimenärt leveransdatum?

#26

Postad 22 oktober 2009 - 19:16

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Härligt! Var beställde du och har du fått nåt prelimenärt leveransdatum?


början/mitten på November - inget datum.

Redigerat av tannat, 11 november 2009 - 15:05.


#27

Postad 09 november 2009 - 12:26

Pill
  • Pill
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Verkar som priset sänkts för hc3800 utomlands...

http://www.provantag...00~7MITP0A4.htm
http://www.amazon.co...i...ER&v=glance

En sänkning med 200 dollar från MSRP borde väl ha inverkan på priserna på våra svenska hembiohandlare med?
Annars kan jag ju likväl be en polare ta med sig en från USA? Fast då blir det kanske krångel om lampan skulle strula..

#28

Postad 10 november 2009 - 21:23

Lagesson
  • Lagesson
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Verkar som priset sänkts för hc3800 utomlands...

http://www.provantag...00~7MITP0A4.htm
http://www.amazon.co...i...ER&v=glance

En sänkning med 200 dollar från MSRP borde väl ha inverkan på priserna på våra svenska hembiohandlare med?
Annars kan jag ju likväl be en polare ta med sig en från USA? Fast då blir det kanske krångel om lampan skulle strula..


Det första priset i USA var väl 1390 dollar så provantage har sänkt med drygt 100 dollar medan Amazon har höjt med 100 dollar, svårt att säga hur det påverkar här i Europa. De sidor jag har sett i Europa har utgångspris på 1390 Euro. Här i Sverige kostade den först 13495:- hos biospecialisten och hembioconsult, men sen höjde de med 400:- till 13900:- innan den ens kommit ut så vi får väl hoppas att de inte höjer igen för då blir det nog inget köp för min del.

#29

Postad 11 november 2009 - 15:31

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
13500 var fel pris.

Första intryck:

Den slaktar HD20 vid jämförelse.

Grym filmisk kvalitet och tredimensionalitet. Mycket bra skärpa. Hög kontrast och väldigt bra ljusflöde även i low lamp mode.

Det här är grym projektor om man först och främst är ute efter bildkvalitet. Räkna inte med att några LCD projektorer under 30000:- slår den på fingrarna. Nästa steg upp i bildkvalitet skulle vara Sony HW15.

#30

Postad 11 november 2009 - 18:23

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

13500 var fel pris.

Första intryck:

Den slaktar HD20 vid jämförelse.

Grym filmisk kvalitet och tredimensionalitet. Mycket bra skärpa. Hög kontrast och väldigt bra ljusflöde även i low lamp mode.

Det här är grym projektor om man först och främst är ute efter bildkvalitet. Räkna inte med att några LCD projektorer under 30000:- slår den på fingrarna. Nästa steg upp i bildkvalitet skulle vara Sony HW15.


Har du alltså sett den live nu (eller köpt ett ex) ???

AVD hade inget datum när min beställda skulle komma men hade blivit lovade i mitten på november i alla fall vilket ju är kommande helg/början av nästa vecka!

Då kanske den finns i landet nu i alla fall :)

#31

Postad 11 november 2009 - 20:23

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Den finns i landet och jag har den hemma.

#32

Postad 11 november 2009 - 21:01

Pill
  • Pill
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Den finns i landet och jag har den hemma.


Vart köpte du den?
Något negativt om den än?

#33

Postad 12 november 2009 - 00:08

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Vart köpte du den?
Något negativt om den än?


The Rock i Lund. Kan helhjärtat rekommendera dem.

Negativt? Nej. jag är supernöjd. Det är otroligt vilken bildkvalitet man kan få för under 15000:-.
Den är dock inte för alla. Den har så gott som inga onödiga features (lensshift etc. )

Däremot har den rik färg, grym kontrast, skärpa och djup. Den känslan man får med JVCs projektorer. Men som jag saknar i dyrare LCD projektorer som Panasonic AE4000. (Nu har jag bara sett Pannan och HC3800 okalibrerade dock)

Redigerat av tannat, 12 november 2009 - 00:09.


#34

Postad 12 november 2009 - 00:23

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

The Rock i Lund. Kan helhjärtat rekommendera dem.

Negativt? Nej. jag är supernöjd. Det är otroligt vilken bildkvalitet man kan få för under 15000:-.
Den är dock inte för alla. Den har så gott som inga onödiga features (lensshift etc. )


Hur upplever du ljudnivån vid de olika visningslägena?

#35

Postad 14 november 2009 - 02:17

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag har nästan bara kört den med låg lampa eftersom den är väldigt ljus jämfört med min gamla optoma, även i dagsljus har jag inte känt något behov av att slå om till bright mode. Den hörs helt klart men fläktljudet är lågt och mjukt. Från några meters håll hör jag den inte alls.

#36

Postad 15 november 2009 - 01:23

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Det här är grym projektor om man först och främst är ute efter bildkvalitet. Räkna inte med att några LCD projektorer under 30000:- slår den på fingrarna. Nästa steg upp i bildkvalitet skulle vara Sony HW15.

;)
Såg den idag. Visst, för under 14 papp så är väl bilden helt OK, om man gillar DLP.
MEN, maken till diskolampa får man ju leta efter!
Sanslöst med RBE på den jag såg i alla fall. Trodde det var fel på den först.
Jämförde med en BenQ 6000 <som satt i ett annat rum dock), men jesus vilken skillnad när det gäller RBE...

Något annat som slog mig var att det var ett överflöd av ströljus ur denna proj. Åt alla håll.
Öppna galler i sidorna där ljus bokstravligen flödade ut. Stör väl inte alla kanske...

Själva bildjämförelsen: Denna satt i ett rum i en shoot-out mot en HW15, och det blir naturligtvis inte riktigt rättvist.
Den var sämre på alla punkter (naturligtvis), men så är det ju halva priset på 3800 också!

Om man är absolut immun mot RBE och annat som DLP medför så är denna projektor annars ett kap till det priset...

#37

Postad 16 november 2009 - 00:00

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Verkar som om Colamannen ger den tummen upp i Component-forumet :(

Länk:

#38

Postad 16 november 2009 - 18:30

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

:)
Såg den idag. Visst, för under 14 papp så är väl bilden helt OK, om man gillar DLP.
MEN, maken till diskolampa får man ju leta efter!
Sanslöst med RBE på den jag såg i alla fall. Trodde det var fel på den först.
Jämförde med en BenQ 6000 <som satt i ett annat rum dock), men jesus vilken skillnad när det gäller RBE...

Något annat som slog mig var att det var ett överflöd av ströljus ur denna proj. Åt alla håll.
Öppna galler i sidorna där ljus bokstravligen flödade ut. Stör väl inte alla kanske...

Själva bildjämförelsen: Denna satt i ett rum i en shoot-out mot en HW15, och det blir naturligtvis inte riktigt rättvist.
Den var sämre på alla punkter (naturligtvis), men så är det ju halva priset på 3800 också!

Om man är absolut immun mot RBE och annat som DLP medför så är denna projektor annars ett kap till det priset...


Jag har inte sett någon RBE men jag är inte heller särskill känslig för det.

Jag har sett W6000. Med aoutoiris bör den ha bättre svärta (samtigt är autoirisen ganska störig på w6000). Annars föredrar jag HC3800 bilden framför W6000. W6000 är jäkligt ljus och det kan vara bra om man behöver det.

HW15 är en annan femma. Det finns nog ingen projektor som rår på den under 30000:-

#39

Postad 18 november 2009 - 13:51

Unregistered26926
  • Unregistered26926
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Har en HC1100 och är sugen på att byta upp mig till 1080p. Det här känns som den självklara ersättaren. Har den likadan offset som 1100:an, så att jag inte behöver flytta takfästet?

#40

Postad 18 november 2009 - 16:32

Moeert
  • Moeert
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Av den här och benq w5000 vilken tror ni presterar bäst?

Redigerat av Moeert, 18 november 2009 - 17:23.


#41

Postad 20 november 2009 - 17:48

krillepille2
  • krillepille2
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Kan tyvärr dröja några veckor innan nästa leverans når återförsäljaren. Mitsubishi har problem med att få fram komponenter från underleverantörerna. :-(

#42

Postad 20 november 2009 - 18:27

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Jag har nästan bara kört den med låg lampa eftersom den är väldigt ljus jämfört med min gamla optoma, även i dagsljus har jag inte känt något behov av att slå om till bright mode. Den hörs helt klart men fläktljudet är lågt och mjukt. Från några meters håll hör jag den inte alls.


Ser riktigt bra ut men är ganska petik på ljudnivån, min HD70 (f.d.) lät/låter aldeles för mycket, hört en HD70 och kan jämföra?

Är denna någorlund tyst så slår jag nog till på en.

#43

Postad 21 november 2009 - 08:17

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Ser riktigt bra ut men är ganska petik på ljudnivån, min HD70 (f.d.) lät/låter aldeles för mycket, hört en HD70 och kan jämföra?

Är denna någorlund tyst så slår jag nog till på en.


HD70 låter en bra bit mer än HC3800. I synnerhet som att HC3800 är ljusare än hd70. I low mode stör inte hc3800 även om den hörs.

#44

Postad 21 november 2009 - 15:34

mafghan
  • mafghan
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Var på mässan på nääs fabriker idag och kollade in HC3800.

Såg bra ut men kan bara jämföra med Optomas HD20. Infocus x10/IN80 har jag inte sett ännu.

Det känns som att Mitsun är ett jäkla bra köp. Men vill höra era åsikter som sett både mitsun och infocus innan man slår till.

#45

Postad 24 november 2009 - 15:37

Lagesson
  • Lagesson
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Var på mässan på nääs fabriker idag och kollade in HC3800.

Såg bra ut men kan bara jämföra med Optomas HD20. Infocus x10/IN80 har jag inte sett ännu.

Det känns som att Mitsun är ett jäkla bra köp. Men vill höra era åsikter som sett både mitsun och infocus innan man slår till.


Hur var regnbågseffekterna på hc3800 om du jämför? Någon som vet om det finns någon butik i göteborg som har den uppe som demo?

Redigerat av Lagesson, 24 november 2009 - 20:59.


#46

Postad 24 november 2009 - 21:19

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Jag har inte sett någon RBE men jag är inte heller särskill känslig för det.

Jag har sett W6000. Med aoutoiris bör den ha bättre svärta (samtigt är autoirisen ganska störig på w6000). Annars föredrar jag HC3800 bilden framför W6000. W6000 är jäkligt ljus och det kan vara bra om man behöver det.

Nej, är man inte känslig för RBE så är det en riktigt bra proj, speciellt med tanek på priset. Inget snack om det!
När jag såg dem gick det inte riktigt att jämföra dem (HC3800, W6000) eftersom de satt i olika rum, skjutandes mot olika sorters dukar och med helt olika ljusförhållanden.

@Lagesson: De har den på HBB i GBG. Om de inte sålt den maskinen de hade som demo för ett tag sedan alltså. Bara att ringa och höra innan du dit.

#47

Postad 24 november 2009 - 21:44

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Annars föredrar jag HC3800 bilden framför W6000. W6000 är jäkligt ljus och det kan vara bra om man behöver det.

HW15 är en annan femma. Det finns nog ingen projektor som rår på den under 30000:-

Vad är det hos 3800 som du föredrar över W6000?
Och vad i HW15 är det tycker är så bra?
Du kanske gillar Mitsu o Sony projjar överlag...tycker de har samma karaktär o gillar dem. Men jag gillar Benq med, solklart bästa DLP projjarna.
Vore dock kul att höra dina intryck. har ju ännu inte sett HC3800.

#48

Postad 25 november 2009 - 00:02

tannat
  • tannat
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Vad är det hos 3800 som du föredrar över W6000?
Och vad i HW15 är det tycker är så bra?
Du kanske gillar Mitsu o Sony projjar överlag...tycker de har samma karaktär o gillar dem. Men jag gillar Benq med, solklart bästa DLP projjarna.
Vore dock kul att höra dina intryck. har ju ännu inte sett HC3800.


Benq var nog skarpare, men hade mindre tredimensionalitet. Mitsun har rika men inte överdrivna färger. Påminner om Sonyn, som du säger. Tycker båda har en filmisk bild me djup som det är lätt att komma in i utan att tröttna.

Det kan nog vara så att jag gillar sonyn och HC3800 för deras likheter. Har faktiskt inte tänkt på det på det sättet.

#49

Postad 25 november 2009 - 08:29

mafghan
  • mafghan
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0

Hur var regnbågseffekterna på hc3800 om du jämför? Någon som vet om det finns någon butik i göteborg som har den uppe som demo?


Jag störs inte utav regnbågseffekter men kan framkalla dom om jag blinkar och tittar runt som en psykopat. På HD20 kunde jag framkalla det relativt lätt. På HC3800 kunde jag inte det, förutom i menyn på popcorn. Svart bakgrund och vit text. Där såg jag det jättelätt, bara jag tittade upp och ner....

Men när filmen var på så kunde jag inte framkalla det.

Blir en HC3800 för min del om inte någon har nå input om X10/IN80 som gör det värt att kolla in de först.

Förresten, vad säger era magkänslor om priset? Känns det som att det kommer nå julerbjudande värt att vänta på? Eller är priserna redan så pressade som de kan bli?

#50

Postad 25 november 2009 - 09:25

Lagesson
  • Lagesson
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

... @Lagesson: De har den på HBB i GBG. Om de inte sålt den maskinen de hade som demo för ett tag sedan alltså. Bara att ringa och höra innan du dit.


Tack för det ska höra med dem :(

Jag störs inte utav regnbågseffekter men kan framkalla dom om jag blinkar och tittar runt som en psykopat. På HD20 kunde jag framkalla det relativt lätt. På HC3800 kunde jag inte det, förutom i menyn på popcorn. Svart bakgrund och vit text. Där såg jag det jättelätt, bara jag tittade upp och ner....

Men när filmen var på så kunde jag inte framkalla det.

Blir en HC3800 för min del om inte någon har nå input om X10/IN80 som gör det värt att kolla in de först.

Förresten, vad säger era magkänslor om priset? Känns det som att det kommer nå julerbjudande värt att vänta på? Eller är priserna redan så pressade som de kan bli?


Tror INTE att priserna kommer att sjunka den närmsta tiden på HC3800 eftersom efterfrågan är större än tillgången då Mitsubishi liksom andra dlp-tillverkare har svårt att få fram DLP-chip. Tittar man på priserna i USA så säljs HC3800 för 1495 $ även om det går få tag på den för 1395 $. I USA har HC3800 också betydligt hårdare konkurrens från bla. Panasonic AE4000 som säljs för ett fantastiskt pris på 1999 $. I Sverige däremot har AE 4000 fått en riktig saftig prislapp gentemot USA och därmed öppnat upp för HC3800. Om HC3800 haft samma påslag som Panasonic skulle den kostat runt 20000:- i Sverige.

Priser USA
Mitsubishi HC3800 1395 $ = 9960 SEK
Panasonic AE4000 1999 $ = 13850 SEK
Skillnad i pris i USA: 13850 - 9960 = 3890 kr

Priser Sverige
Mitsubishi HC3800 13900:-
Panasonic AE4000 28900:-
Skillnad i pris i Sverige: 28900 - 13900 = 15000:-

Jag står själv i kö för att köpa en Mitsu , men vill gärna se om jag är känslig för regnbågseffekter först.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.