Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

UV-Filter ?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 mars 2014 - 14:35

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Såg till in förvåning att jag hade inget UV filetr till mitt ena objektiv.
Tänkte då att jag skulle skaffa ett...

Men är det stor skillnad på Uv filter som Uv filter ?
menar på elgiganten säljer dom tex Hoya för 199 kr, och på kaffebrus säljer dom ett Visico multicoated för 99 kr inkl frakt.

Egentligen är det väl mest till för att skydda linsen eller ?

Så ska man handla hoya för 199 kr eller det på kaffebrus för 99 kr ?
( länk kaffebrus: http://kaffebrus.com...39.html#reviews

#2

Postad 22 mars 2014 - 14:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Köp det dyraste du har råd med, iaf för minst 199:-. Filtret har man för att skydda linsen ja, men man vill inte att den ska försämra bilden, vilket kan ske om det är billiga som har dåliga motljusegenskaper mm

#3

Postad 22 mars 2014 - 14:54

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Köp det dyraste du har råd med, iaf för minst 199:-. Filtret har man för att skydda linsen ja, men man vill inte att den ska försämra bilden, vilket kan ske om det är billiga som har dåliga motljusegenskaper mm


Jag har ju det för 199 kr på mina andra objektiv......men undrar om det verkligen blir stor skillnaden mellan lite dyrare och lite billigare ?

#4

Postad 22 mars 2014 - 15:28

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Skillnad på coating finns (yttre lagret). De bättre filtrena har bättre coating varmed motljusegenskaperna blir bättre. Sämre skärpa lär också kunna ges med sämre filter. Anar att riktigt billiga uv filter också kan ha tjockare glas (eller förmodligen plast), vilket kan ge ökad vinjettering vid kortare bränvidd. Kanske finns även viss variation hos tjockleken de billigaste. Billigare filter kan också vara jobbiga att hålla rent då smuts nästan klibbar sig fast. Jag tycker Hoya HMC Super uv (0) funkar bra till mina analoga objektiv (filtret utan Super i namnet lär också vara bra). Har dock läst att Hoya uv filtret med tillägget Digital skall vara lite sämre.

#5

Postad 22 mars 2014 - 15:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag har inga filter på mina objektiv. Motljusskyddet funkar bra tycker jag mot att skydda frontglaset. Vill inte att skärpan ska bli sämre. Men funderar på att köpa ett ändå för säkerhet skull. Fast bara om jag går omkring och fotar i stan eller liknande. Jag kör ju i stort sett alltid natur och landskap och då vill jag inte ha uv filter ihop med grad filter och bigstopper till exempel

#6

Postad 22 mars 2014 - 16:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Så pass...ja kanske bättre att köpa ett uv filter som kostar 199 då istället för 99, eftersom skulle det vara skit så har man kastat bort halva pengarna i sjön :)

#7

Postad 22 mars 2014 - 16:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
är inte 199kr för ett uv filter väldigt billigt?

har för mig att jag betalade över 500kr för mitt B+W när jag använde uv filter

Redigerat av andreassofus, 22 mars 2014 - 16:54.


#8

Postad 23 mars 2014 - 12:52

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Har inte använt filter på jättelänge. Motljusskyddet skyddar tillräckligt och försämrar inte bilden.
Skiten ska ju användas. Enda anledningen att köpa filter är väl för att ha det som argument när man säljer vidare "filter på från dag1" eller liknande :)

Byter hellre frontglas om nått skulle hända ;)

#9

Postad 24 mars 2014 - 14:20

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Alltså kan ni förklara dethär igen för mig som är lite nybörjare, ett UV-filter skruvas längst ut på objektivet eller?
Dess syfte är att skydda själv linsen eller tillför det något annat också?

#10

Postad 24 mars 2014 - 15:29

Tomme
  • Tomme
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
På den analoga tiden användes UV-filter för att just filtrera bort UV-strålning som kunde påverka bilden. En digitalsensor har redan inbyggda filter för UV och IR-strålning, så nu används de mest för att skydda frontelementet.

Jag använder UV-filter för att det är lättare att rengöra/byta ut filtret om det blir nerstänkt etc än att få till en perfekt rengöring av frontelementet på objektivet. Dock så har objektivtillverkarna lagt ner mycket pengar på olika avancerade coatingar på objektiven, för att minska ghosting, flares etc och när man sätter på någon form av filter påverkas dessa egenskaperna (negativt).

Jag har provat allt från billiga noname-filter till de dyraste från Kenko och B+W. Det finns en liten skillnad i hur de hanterat flares/ghosting men det är små skillnader och det blir mycket bättre utan filter. Det märks ofta bara i vissa situationer med starka ljuspunkter, ströljus från sidan, motljus etc. Den största skillnaden mellan de olika prisklasserna på filter som jag upplever det är hur lätta de är att rengöra. På de billigaste fastnar smuts väldigt lätt och det är svårt att bli av med. En bra kompromiss tycker jag är Hoya som brukar vara rimliga priser men som är en mycket stor optiktillverkare. De är så pass billiga att man kan köpa ett nytt om det blir kraftigt nersmutsat.

Jag har som standard på filter för skydd mot stänk, smuts etc men tar av det i kritiska situationer för att undvika onödiga reflektioner.

#11

Postad 24 mars 2014 - 15:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Förr hade man uv filter för att blockera uv. Idag skall man tydligen ha dom för att skydda objektivet.

Jag anser att alla bör lära sig/vänja sig att vara utan det, att använda motljusskydd och objektivlocket. Naturligtvis är det bra om man tex ska fota vatten där det riskerar att stänka... Men annars... Glöm uv filter. Sen är optiken idag så bra "coatade" på frontlinsen och klarar mer än vad man tror...

#12

Postad 24 mars 2014 - 16:44

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Har uv-filter på alla mina optik, läst skräckhistorier om folk som tappar optiken och filtret går sönder, men glaset i optiken har klarat sig. Köpte något Kenko för 500 kr nu senast, till mitt 31mm ltd. Har inte märkt någon sämre kvalitet med filter på. De har varit av korta stunder för att testas utan :)

#13

Postad 24 mars 2014 - 21:50

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Det är bra Ida, man ska göra det som känns bäst för en.

Även fast jag aldrig använder uv filter hemma så har jag alltid använt det på resor utomlands, istället för objektivlocket. Funkar utmärkt när man vill kunna plocka upp och ner kameran ur väskan fort och ta en bild. Samt att det ofta är dammigt, lortigt, fuktigt osv där i utlandet.

Uv filter eller inte... Använd motljusskyddet... Det kan vara räddningen.

Redigerat av Mikael_R, 24 mars 2014 - 21:51.


#14

Postad 25 mars 2014 - 08:24

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Uv filter eller inte... Använd motljusskyddet... Det kan vara räddningen.


+1

Springer man runt med utrustning för x antal tusen kronor kan man inte vara nog säker. Jag kör gärna med "hängslen och livrem" så länge jag inte tycker det påverkar mina bilder :)

Antar att det är en smaksak, och att man gör det som känns bäst för sig själv!

#15

Postad 25 mars 2014 - 09:18

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Har uv-filter på alla mina optik, läst skräckhistorier om folk som tappar optiken och filtret går sönder, men glaset i optiken har klarat sig. Köpte något Kenko för 500 kr nu senast, till mitt 31mm ltd. Har inte märkt någon sämre kvalitet med filter på. De har varit av korta stunder för att testas utan :)

Går att "vända på kakan"... har även läst om fall då man misstänkt att objektivet hade klarat sig bättre om inget filter skruvats på, eftersom vassa glasskärvor från filter repat objektivets frontelement. :)

Hoya HD uv filter verkar vara väldigt tåliga mot stötar, enligt vad jag sett på youtube. Finns ett klipp där de släpper en metallkula rakt ner mot filtret utan att den går sönder. Kulan änvänder det som studsmatta istället. :)

#16

Postad 26 mars 2014 - 14:29

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Håller med Xray. Kan tänka mig att ett filter som sitter i nivå med filtergängan lättare går sönder än objektivets frontlins om istället motljusskydd används. Däremot borde det vara lättare att göra rent ett UV-filter på samma sätt som typ glasögon. Skölj under kranen med lite diskmedel, blir det repigt köper man ett nytt. Ett objektiv däremot som fått både pollen och damm på sig lär ju riskera att repas om man börjar dra runt en duk eller pensel eller vad som helst när blåsbälg inte funkar...

#17

Postad 26 mars 2014 - 21:38

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Tappar man en glugg med ett motljus skydd på känns det som att det kvittar om det sitter ett filter på eller inte. Motljusskuddet tar ju fallet.

man kan se det så här också. Lägger man 10-20k på en glugg. Sätter på ett filter och sen har gluggen helt plötsligt inte alla de fördelar som man betalt dyra pengar för :)?

#18

Postad 26 mars 2014 - 21:54

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
en oändlig debatt :D

#19

Postad 26 mars 2014 - 21:58

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Hade jag investerat i glas som jag inte skulle ha råd att laga eller ersätta... då körde jag nog med både hängslen och livrem och kostade på ett riktigt dyrt (om det nu skulle göra skillnad) uv filter.

Min nifty fifty (50 1.8G) som är rätt billig, ligger alltid i väskan utan främre lock eller filter. Den har använts mest och utsatts för mest. Brukar kolla front linsen ibland och den är varken repig eller särskilt lortig.

Men jag har som rutin att alltid blåsa av grejerna med bälg innan montering och efter montering.
Använder aldrig putsduk.

Blåser först, sen pensel med borst, blåser igen och om det krävs tar jag LensPen grejen och gör rent med, och blåser igen efteråt. Använder optikpapper med rengöringsmedel om jag ser fläckar.

Redigerat av Mikael_R, 26 mars 2014 - 22:01.


#20

Postad 26 mars 2014 - 22:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Man har ju försäkring så tappar man en glugg i backen och den går sönder behöver man ju inte köpa en ny. Bara självrisk på 1500kr och det är ju vad ett bra uv filter kostar.

Ned andra ord är det inte värt med uv pga kvalitetsförlusten.

Så ser jag på det :)

#21

Postad 26 mars 2014 - 22:25

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Om jag skaffar d800e så småningom, tänker jag nog en gång extra innan jag skruvar på ett uv filter. Jag har ju då betalat extra för upplösningsförmågan (inget utsmetande lågpassbjäfs) och förmodligen kommer även ett skarpare objektiv användas, ty annars är det ju inte så nödvändigt med så många pixlar... Och de gånger ojektivet ger lite sämre skärpa är ju vid full bländare, men då gör det inte så mycket om objektivet skyddas av ett högkvalitativt nd filter. :)

#22

Postad 28 mars 2014 - 14:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Oj vilken debatt detta blev :D

Nu är jag absolut inte insatt i detta med UV, men vad jag har hört så är det inte så speciellt med UV, mest bara vanligt glas.....om detta stämmer eller inte kan jag inte svara på.

Mest för att skydda linsen mot repor/ grus och damm...och skall vad jag har hört inte göra någon märkbar skillnad på kvaliten på fotona.
Dvs ....man märker ingen stor skillnad om man fotar med eller utan filter på.......

Men som sagt detta är bara vad jag hört och om det stämmer eller inte kan jag inte stå för....men kanske någon annan vet om det är så , eller kanske har provat ?

#23

Postad 28 mars 2014 - 19:02

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Vinjettering exempelvis kan nog skilja rätt mkt.

#24

Postad 28 mars 2014 - 22:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
och skärpa. och ljusfenomen som kan uppkomma om man har för mycket "skit" framför objektivet

#25

Postad 29 mars 2014 - 17:31

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Tycker även UV filtren ger mer flares, har skippat den på min gluggar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.