Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudkort med stöd för True HD - DTS HD - DTS HD MA

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 mars 2008 - 01:48

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Kan man få ut dom nya super ljuden om man köper ett nytt ljudkort och kopplar analogt till förstärkaren, vilket kort räknas som bäst isf.

Jag har en Yamaha rx-v657 förstärkare och ett inbyggt ljudkrets i min Htpc som jag kör optiskt till förstärkaren med idag, men jag har ingen lust att byta förstärkare om man kan komma undan billigare genom att byta ljudkort istället.

Jag har läst igenom många trådar men det är svårt att få någon klarhet i det här tycker jag.... krångligt det där med ljud :-)

#2

Postad 26 mars 2008 - 02:18

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
drar till med ett höftskott och säger att alla ljudkort som kan skicka 192KHz/24Bit funkar.. omkodningen sköter mjukvaran i datorn

asus xonar d2(x) är väl bland de bästa korten nu och kostar inte speciellt mycket jämfört med andra ljudprylar, 1284:- för d2 och 1636:- d2x (pci eller pciexpress)
men då tillkommer ju massa extrakablar plus att datorn ska stå ganska nära recievern


men som sagt.. ta det jag har skrivit med en nypa salt innan någon mer kunnig har sagt sitt..! jag bara gissar vilt

Redigerat av -danjel-, 26 mars 2008 - 02:21.


#3

Postad 26 mars 2008 - 09:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Teoretiskt har du rätt - förrutom att det idag inte finns någon mjukvara som fixar det - allt idag downsamplar och skickar som lägre upplöst ljud. Sen kommer det nog dra en hel del CPU-kraft att koda av ex DTS HD MA så jag väntar med iver på ett ljudkort som löser detta åt mig så min stackars CPU får syssla med bilddelen.

#4

Postad 26 mars 2008 - 23:14

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Teoretiskt har du rätt - förrutom att det idag inte finns någon mjukvara som fixar det - allt idag downsamplar och skickar som lägre upplöst ljud. Sen kommer det nog dra en hel del CPU-kraft att koda av ex DTS HD MA så jag väntar med iver på ett ljudkort som löser detta åt mig så min stackars CPU får syssla med bilddelen.

Tack för svaren, ja då avvaktar nog jag också till det kommer bättre kort och mjukvara.

#5

Postad 27 mars 2008 - 20:41

Anigma
  • Anigma
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Teoretiskt har du rätt - förrutom att det idag inte finns någon mjukvara som fixar det - allt idag downsamplar och skickar som lägre upplöst ljud. Sen kommer det nog dra en hel del CPU-kraft att koda av ex DTS HD MA så jag väntar med iver på ett ljudkort som löser detta åt mig så min stackars CPU får syssla med bilddelen.


Så det går inte ens att spela upp DTS HD Master Audio? För om det går, så måste ju stömmen avkodas innan den samplas ner. Annars blir det inte mycket ljud i högtalarna :P

#6

Postad 29 mars 2008 - 09:37

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Teoretiskt har du rätt - förrutom att det idag inte finns någon mjukvara som fixar det - allt idag downsamplar och skickar som lägre upplöst ljud. Sen kommer det nog dra en hel del CPU-kraft att koda av ex DTS HD MA så jag väntar med iver på ett ljudkort som löser detta åt mig så min stackars CPU får syssla med bilddelen.


Så det går inte ens att spela upp DTS HD Master Audio? För om det går, så måste ju stömmen avkodas innan den samplas ner. Annars blir det inte mycket ljud i högtalarna :)


Det finns ett sätt att få ut HD-ljudet från åtminstone HD-DVD (jag har ingen BD-spelare i datorn så jag har inte kunnat testa de ljudspår som finns på BD): att använda Arcsoft Total Media Theatre och köra analogt ljud ut. TMT avkodar Dolby True HD utan nedsampling och det låter underbart...

Jag kör med ett Creative X-Fi (Xtreme Gamer-varianten) och det fungerar väldigt bra.

Enda osäkra punkten är om TMT kan avkoda DTS-MA, jag köpte faktiskt en HD DVD häromdagen (Basic Instinct) som har DTS-MA-spår men jag har inte hunnit testa den ännu.

/P-O

#7

Postad 29 mars 2008 - 09:57

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Enda osäkra punkten är om TMT kan avkoda DTS-MA, jag köpte faktiskt en HD DVD häromdagen (Basic Instinct) som har DTS-MA-spår men jag har inte hunnit testa den ännu.
/P-O

Jag har skaffat diverse filmer med HD-ljudspår för att köra lite tester med olika programvaror - både på Blu-ray och HD DVD.

Har bla testat HD DVD med DTS-HD MA på Arcsoft TMT.

Men jag tar och postar resultaten i en egen tråd, lägger in en länk här när det är klart :)

edit: länk

Redigerat av Pulver, 29 mars 2008 - 10:36.


#8

Postad 06 april 2009 - 16:12

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite...

Jag har en hyffsat ny och kraftfull datorn, köpte den i somras. Men frågan är om jag kan spela upp DTS HD MA m.fl. i min dator? Jag vet ej om detta är ljudkortet men om man kollar på ljud-knappen i högra hörnet så har jag "Realtek High Definition Audio". Jag använder mig av Cyberlink PowerDVD. Alltså att jag verkligen får ut dem, inga nedkonverteringar.

Jag kan för tillfället få ut 24 bitars 192 000 Hz (Studiokvalitet) med det.

Redigerat av Kalekulan, 06 april 2009 - 16:19.


#9

Postad 06 april 2009 - 16:30

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0
Du har väl bara optisk/coax ut på det kortet?(inbyggt)

#10

Postad 06 april 2009 - 16:43

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Du har väl bara optisk/coax ut på det kortet?(inbyggt)



Ja, det har jag. Jag har ingen HDMI, eller en från grafikkortet men den skickar väl inte ut ljud :)

Redigerat av Kalekulan, 06 april 2009 - 16:43.


#11

Postad 06 april 2009 - 17:12

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Teoretiskt har du rätt - förrutom att det idag inte finns någon mjukvara som fixar det - allt idag downsamplar och skickar som lägre upplöst ljud. Sen kommer det nog dra en hel del CPU-kraft att koda av ex DTS HD MA så jag väntar med iver på ett ljudkort som löser detta åt mig så min stackars CPU får syssla med bilddelen.


Vad jag förstår från Arcsofts hemsida så ska deras mjukvara kunna koda Dolby True HD och DTS HD MA.

Hemsidan: http://www.arcsoft.c...almediatheatre/

"ArcSoft TotalMedia™ Theatre fully supports the next generation audio formats used in Blu-ray discs: LPCM, AC-3, DD+, and MLP. Of course, it also supports Dolby Surround, Digital 5.1 (AC-3), and a virtual speaker mode. Once your favorite soundtracks are playing, fine-tune your audio experience with our broad 10-band equalizer. Pick from a variety of presets, or customize the sound to your personal taste."

Hmm..hittar ingen info om vilket typ av ljudkort de rekommenderar, räcker det med ett nyare 24/192 kort som kan skicka digitalt genom säg optiska för att all info ska skickas utan att det sker en nedsampling? Borde väl funka att skicka formaten på grafikkort med fungerande ljudtransport genom HDMI i annat fall? :)

Edit: Ska tydligen fungera tillsammans med Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe genom hdmi ut el analog ut.


System req. för BD-uppspelning enligt hemsidan:

* Windows XP SP2/Vista 32 SP1
* Intel Pentium EE 3.2 GHz, Intel Core Duo, or equivalent; AMD Athlon 64 or equivalent
* 120 MB free hard disk space
* 512 MB RAM (1 GB recommended)
* Blu-ray drive
* NVIDIA GeForce 8600 and above, or AMD(ATI) HD2400 and above.
* 256 MB graphics card or above
* HDCP compliant display for digital output (HDMI connection); TV or VGA monitor for analog output

Redigerat av Unregisteredb592ef95, 06 april 2009 - 18:27.


#12

Postad 06 april 2009 - 17:45

bolor
  • bolor
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite...

Jag har en hyffsat ny och kraftfull datorn, köpte den i somras. Men frågan är om jag kan spela upp DTS HD MA m.fl. i min dator? Jag vet ej om detta är ljudkortet men om man kollar på ljud-knappen i högra hörnet så har jag "Realtek High Definition Audio". Jag använder mig av Cyberlink PowerDVD. Alltså att jag verkligen får ut dem, inga nedkonverteringar.

Jag kan för tillfället få ut 24 bitars 192 000 Hz (Studiokvalitet) med det.


Tyvärr får du inte ut dom helt.
Du måste antingen koppla analogt eller köra lpcm via hdmi, eller ännu bättre köra bitstreamat via Asus HDAV 1.3 tillsammans med Total Mediatheatre 3. I övriga fall nersamplas ljudet.

Redigerat av bolor, 06 april 2009 - 17:46.


#13

Postad 06 april 2009 - 18:19

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Kan man få ut dom nya super ljuden om man köper ett nytt ljudkort och kopplar analogt till förstärkaren, vilket kort räknas som bäst isf.

Jag har en Yamaha rx-v657 förstärkare och ett inbyggt ljudkrets i min Htpc som jag kör optiskt till förstärkaren med idag, men jag har ingen lust att byta förstärkare om man kan komma undan billigare genom att byta ljudkort istället.

Jag har läst igenom många trådar men det är svårt att få någon klarhet i det här tycker jag.... krångligt det där med ljud :-)


Det här kortet verkar faktiskt kunna klara biffen utan att nedsampla:

Xonar HDAV1.3 Deluxe

Enjoy 100% Blu-Ray Quality Audio with HDMI 1.3 Compliance, Video Enhancement and 7.1 Channel Analog Output
- Full-HD Audio/Video digital output
- HDMI v1.3a compliance
- Non-downsampled 192kHz Blu-Ray audio
- Splendid Technology Video enhancement
- Complete Dolby True HD & DTS Master Audio support

http://www.asus.se/p...amp;modelmenu=1

Kortet är bundlat med ArcSoft TotalMedia Theatre, så då har man väl det man behöver för att få ordning på eländet? :)

#14

Postad 06 april 2009 - 18:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ja, med senaste drivrutinerna och senaste TMT klarar Xonarkorten att göra det. Även bitstreamat funkar enligt rapporter

#15

Postad 06 april 2009 - 22:25

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

... så jag väntar med iver på ett ljudkort som löser detta åt mig så min stackars CPU får syssla med bilddelen.


låt gpu:n göra vad den är tänkt till, nämligen sköta bilden ;p
så slipper du lasta din cpu med sånt som den inte hanterar bäst

#16

Postad 16 april 2009 - 18:12

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Tackar för svaren!

Lånar tråden lite igen. :D

Jag har ett 2.1-system. Jag surfade runt lite och läste om DTS Surround Sensation UltraPC. Det konverterar 5.1-ljud till 2.1 med surround och konverterar 2.1-ljud till surround 2.1.

Jag är inte direkt sugen på att köpa just deras utan undrar om det finns något liknande program som antingen är freeware eller kostar. Finns det?


Edit: Såg nu att man inte kunde köpa DTS Surround Sensation UltraPC på deras hemsida. Är det något som ingår i vissa program eller? Jag kör senaste versionen av Cyberlink's PowerDVD Ultra.

Redigerat av Kalekulan, 16 april 2009 - 18:32.


#17

Postad 28 april 2009 - 12:02

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Jag körde en HD DVD igår. Jag har en LG GGC-H20L HD DVD/Blu-ray-läsare. Jag kör med Cyberlink PowerDVD (som ingår med spelaren.).

Nu till problemet. Efter ett tag så blir ljudet osynkat med bilden. I början fungerar det bra, då är det helt synkroniserat med bilden. Men efter ett tag så sticker bilden ifrån ljudet. Och det blir värre och värre hela tiden. Varför?!

#18

Postad 29 april 2009 - 05:32

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Vilken version av powerdvd är det? vet att några lite äldre builds hade problem med audio delay. Är det Powerdvd 8 Ultra så hade jag bytt till TMT eller något för att spara mina hårstrån på skallen.. :)

#19

Postad 29 april 2009 - 10:58

Hiperrmannen
  • Hiperrmannen
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Det är väl inte speciellt många releaser som använder sig av högra kvalle än 48khz 16bit än (BluRay inräknat).
Så ett råd är väl att avvakta med dyra ljudkort. Måste väl komma grafikkort snart som kan skicka ut ljudet korrekt via hdmi.

#20

Postad 06 maj 2009 - 19:26

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Tyvärr får du inte ut dom helt.
Du måste antingen koppla analogt eller köra lpcm via hdmi, eller ännu bättre köra bitstreamat via Asus HDAV 1.3 tillsammans med Total Mediatheatre 3. I övriga fall nersamplas ljudet.



Jag tror jag kör analogt för tillfället. Jag har varken HDMI-intag på dator eller högtalare, hur gör man då? Hur kör jag LPCM?

#21

Postad 11 maj 2009 - 21:51

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Jag tror jag kör analogt för tillfället. Jag har varken HDMI-intag på dator eller högtalare, hur gör man då? Hur kör jag LPCM?



Jag läste på mitt moderkort idag (förpackningen), och det stod: "Supports Blu-ray lossless audio". Kan ni förklara detta då? :)

#22

Postad 11 maj 2009 - 22:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag läste på mitt moderkort idag (förpackningen), och det stod: "Supports Blu-ray lossless audio". Kan ni förklara detta då? :)


Det betyder att du med tex arcsoft total media theatre kan få ut fullt hd-ljud dvs dolby true hd via hdmi.

#23

Postad 12 maj 2009 - 15:31

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Det betyder att du med tex arcsoft total media theatre kan få ut fullt hd-ljud dvs dolby true hd via hdmi.


Endast via HDMI? Lite konstigt om jag har ett moderkort med ett ljudkort som är HD-ljudkompatibel men har inget HDMI-ingång...

Enligt cyberlinks hemsida så klarar mitt ljudkort att skicka ut HD-ljuden:

HD Audio Compatible Sound Card List
* Realtek ALC885 (support up to 192kHz/24bit 2-channels or 96kHz/24bit 4-8 channels)
* Realtek ALC889 (support up to 192kHz/24bit 2-channels or 96kHz/24bit 4-8 channels)
* Auzentech X-Fi HomeTheater HD (supports HDMI 1.3a bit-stream lossless pass-through—available soon from partner Auzentech)



#24

Postad 12 maj 2009 - 17:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ja, du kan få två kanaler blu-ray ljud :)

Skämt å sido - vilket kort har du?

#25

Postad 12 maj 2009 - 17:41

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Ja, du kan få två kanaler blu-ray ljud :)

Skämt å sido - vilket kort har du?



Jag måste ha något av de två Realteken som jag skrev ovan. Jag har Realtek och kan spela 192 000 Hz 24 bits som max med dem.

#26

Postad 12 maj 2009 - 19:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Som sagt handlar det om mer än bitar och samplingsfrekvens för att få liv i HD ljud i windows.

#27

Postad 13 maj 2009 - 01:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Om jag förstått det rätt och enligt cyberlink (vilka ju inte alltid varit helt sanningsenliga) så ska man kunna få HD-ljuden ut från de båda realtekkretsarna via hdmi, om det även gäller analogt har jag inte hört nått om, men om det verkligen stämmer vet jag ingen som har testat och när det gäller alla andra kort som testats så har väl ingen fått dolby true hd att funka som det ska.


Jag lyckades ju en gång, men när jag skulle återupprepa det så funka det inte vilket fått mig att tro på nån codec-krash som gjorde att pdvd läste in filer från en annan codec och därmed är det även svårt att säga om rätt ljud gick till rätt högtalare osv.

#28

Postad 13 maj 2009 - 05:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Du tror inte den kör ut core-dts ur de analoga då - det är ju faktiskt ljud från blu-ray om man tittar lite krasst på det.

#29

Postad 13 maj 2009 - 09:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Du tror inte den kör ut core-dts ur de analoga då - det är ju faktiskt ljud från blu-ray om man tittar lite krasst på det.


Jo, visst får man ute core-dts men det får man ur alla ljudkort som hanterar dts, i powerdvd9 är det extremt lätt att kolla vilket ljudspår som spelas upp och vad som händer när man ändrar inställning för ljudkortet eller väljer pcm eller bitstream i pdvd9, tryck D så får man ganska vettiga detaljer visade i hörnet.

Om man startar en bluray kan man dessutom ställa om ljudet under uppspelning och se hur det ändrar sig i detaljerna, tex true-hd 2.0 till dts om man som jag ändrade mellan hdmi-pcm och hdmi dd/dts bitstream

#30

Postad 13 maj 2009 - 09:53

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Om nån påstår sig få bitstreamat (eller icke nedsamplat för den delen) HD-ljud ur nåt annat kort/spelare än HDAV 1.3 + TMT så får ni gärna bevisa det med bilder.

Jag är fruktansvärt skeptiskt till att det går.

#31

Postad 13 maj 2009 - 10:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Om nån påstår sig få bitstreamat (eller icke nedsamplat för den delen) HD-ljud ur nåt annat kort/spelare än HDAV 1.3 + TMT så får ni gärna bevisa det med bilder.

Jag är fruktansvärt skeptiskt till att det går.


Skulle också gärna pröva om jag fick låna ett mobo med realtek alc 885/889, bitstream är jag rätt säker på inte funkar med annat än den combo du skriver i dagsläget utan man får isf core-dts ut om man väljer bitstream.

#32

Postad 13 maj 2009 - 17:32

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Om nån påstår sig få bitstreamat (eller icke nedsamplat för den delen) HD-ljud ur nåt annat kort/spelare än HDAV 1.3 + TMT så får ni gärna bevisa det med bilder.

Jag är fruktansvärt skeptiskt till att det går.


Fuggeddaboudit.

Det går INTE att få ut HD-ljudspåren med full bitrate, varken som bitström, avkodad LPCM eller analogt, med någon av dagens tillgängliga moderkortskretsar. Det här har utretts fram och bak ett flertal gånger i andra trådar och beror på att det inte finns något kort som har implementerat kravet på Protected Audio Path - krypterad obruten signalväg ända från avläsningen av skivan till D/A-omvandlingen.

Utan PAP nedsamplar/bitstrippar alla uppspelningsprogrammen.

Det finns bara två sätt att gå runt det problemet, (1) att skaffa ett Asus Xonar HDAV-ljudkort, eller (2) att rippa skivan till en .mkv-container med ljud i FLAC-format.

/P-O

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 13 maj 2009 - 17:35.


#33

Postad 13 maj 2009 - 17:42

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Din skepsis är befogad, det är nämligen omöjligt.

#34

Postad 13 maj 2009 - 18:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Fuggeddaboudit.

Det går INTE att få ut HD-ljudspåren med full bitrate, varken som bitström, avkodad LPCM eller analogt, med någon av dagens tillgängliga moderkortskretsar. Det här har utretts fram och bak ett flertal gånger i andra trådar och beror på att det inte finns något kort som har implementerat kravet på Protected Audio Path - krypterad obruten signalväg ända från avläsningen av skivan till D/A-omvandlingen.

Utan PAP nedsamplar/bitstrippar alla uppspelningsprogrammen.

Det finns bara två sätt att gå runt det problemet, (1) att skaffa ett Asus Xonar HDAV-ljudkort, eller (2) att rippa skivan till en .mkv-container med ljud i FLAC-format.

/P-O



Vet inte riktigt hur de menar, men de skriver loss-less

ALC889

7.1+2 Channel HD Audio Codec with Content Protection

General Description
The ALC889-GR/ALC889DD-GR is a high-performance multi-channel High Definition Audio Codec with Realtek proprietary loss-less content protection technology that protects pre-recorded content while still allowing full-rate audio enjoyment from DVD audio, Blue-ray DVD, or HD DVD discs.


Hämtat härifrån

#35

Postad 13 maj 2009 - 18:10

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt hur de menar, men de skriver loss-less


Hämtat härifrån


Jo, jag vet att de gör det men notera att det står "Realtek proprietary loss-less content protection technology" och detta diskuterades på avsforum nyligen och jag vill minnas att man kom fram till att det krävs specialskriven avspelningsmjukvara för att utnyttja det, ungefär som det åtminstone tidigare krävdes med Asus Xonar HDAV.

Realteks teknologi är nog inte sådan att den använder Microsofts standard PAP.

#36

Postad 13 maj 2009 - 18:15

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jo, jag vet att de gör det men notera att det står "Realtek proprietary loss-less content protection technology" och detta diskuterades på avsforum nyligen och jag vill minnas att man kom fram till att det krävs specialskriven avspelningsmjukvara för att utnyttja det, ungefär som det åtminstone tidigare krävdes med Asus Xonar HDAV.

Realteks teknologi är nog inte sådan att den använder Microsofts standard PAP.


Tänkte nått liknande, men tycker att det är lustigt om inte implementerat det när man uppger just den kretsen som kompatibel med Pdvd9. Men å andra sidan har ju pdvd9 definitivt förlorat allt förtroende när man inte ens får lpcm downsamplat på kretsar som iaf ger 7.1 downsamplat med arcsoft.

#37

Postad 13 maj 2009 - 20:34

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Tänkte nått liknande, men tycker att det är lustigt om inte implementerat det när man uppger just den kretsen som kompatibel med Pdvd9. Men å andra sidan har ju pdvd9 definitivt förlorat allt förtroende när man inte ens får lpcm downsamplat på kretsar som iaf ger 7.1 downsamplat med arcsoft.


Hehe ja, kollar man i tråden på AVSForum är det ju åtskilliga som bara fick stereo (!) nedsamplat (!) med PDVD9, med kort som funkar finfint med TMT.

#38

Postad 14 maj 2009 - 11:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Tycker som bekant att cyberlink kan lägga ner och börja syssla med något helt annat..

#39

Postad 25 juni 2009 - 00:46

Tompa_500
  • Tompa_500
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tjenare.
Jag har i alla fall ett Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe & kör HDMI hela vägen in i en Denon 4308A & får ut bitstream utan probs med TMT, därimot i PDVD9 får jag ut 2.0 änsålänge. Var skeptisk till om det var värt pengarna innan köpet av Xonar kortet men när jag väl fick det kändes det helt rätt.
/ Tompa

#40

Postad 25 juni 2009 - 19:06

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Pdvd i ett nötskal :)

#41

Postad 27 juni 2009 - 14:21

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0
liten fråga här bara, funderar starkt på att köpa ett xonar så jag kan bitstreama till min onkyo 875 och köra HTPCn som BDspelare och alltiettlösning egentligen..

hur faen kopplar man på ett grafikkort på det hela så allt går via en HDMIutgång från PCn? Dvs både ljud och bild.

Kan man också enkelt koppla på en liten 17" extra skärm som jag tänkte navigera MP3/FLAC osv också utan att behöva strula som bara den för att det ska funka? Så jag slipper dra igång projen varje gång jag vill lyssna på lite musik.

#42

Postad 29 juni 2009 - 09:49

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Man kopplar från DVI på grafikkortet (eller HDMI om man har det) till en HDMI-ingång på ljudkortet, där ljud&bild läggas ihop och sedan skickas ut från en HDMI-utgång på ljudkortet. Och ja man kan ha en extra skärm men den kan inte kopplas via ljudkortet.

#43

Postad 29 juni 2009 - 11:29

smatter
  • smatter
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
HEj tänkte kolla med er en sak. Jag funderar på att köpa ASUS Xonar och ett grafikkort med HDMI ut

Sapphire Radeon HD 4670 512MB GDDR3

men jag vill inte koppla grafikkortet via Xonarn utan direkt till tvn. Och med HDMI från Xonarn till min stärkare för att få ut allt ljud i de nya formaten. Men då kan man ju anse att man har 2 ljudkort ett som sitter integrerat på grafikkortet samt Xonar. Kommer man då få möjlighet att i Vista välja vilken man vill skicka ut ljudet på eller kommer den att skicka ut det på båda samtidigt? JAg vill göra på detta sätt för att undvika att man måste ha stärkaren på när man bara ska se på vanlig tv.

#44

Postad 29 juni 2009 - 19:51

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ja, i vista kan du välja vilken du skall köra ut ljudet på.

#45

Postad 09 juli 2009 - 20:42

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa Asus Xonar HDAV1.3 Slim och Yamaha RX-V465. Just nu kör jag med detta grafikkort: GeForce 9800GTX+ (inga HDMI, två DVI istället) moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3, går det att sätta Xonar på det?

Just nu kör jag med två versioner av Cyberlinks PowerDVD (7 och 9 Ultra) för jag vill kunna spela upp HD DVD och Blu-ray. Som det står i tråden så är inte PowerDVD så bra på dom nya HD-ljuden? Varför och på vilket sätt är dom sämre?

Det finns ju ett till program som stödjer Blu-ray, Arcsofts, stödjer den HD DVD också? Är Xonar "bundlat" till Arcsoft och vad menas med det? Hur bra är Arcsoft med HD-ljuden?

Jag har läst att man ska helst ska koppla grafikkortet till ljudkortet och sedan till förstärkarn för full-hd bild/ljud. Kan man bara inte koppla ljudet till förstärkarn och ha en kabel från grafikkortet direkt till bildskärmen?

Om jag förstått rätt hur jag ska koppla till förstärkarn så är det väl så här:

Jag får använda en kabel med DVI i ena änden och HDMI i andra. DVI:n ska in i grafikkortet och andra änden på kabeln ska in i ljudkortet, från ljudkortet ska en ny hdmi-kabel till förstärkarn - KLART! Eller? :)


Sorry att jag ställer 100 frågor men jag fattar typ ingenting av detta, haha.

Redigerat av Kalekulan, 09 juli 2009 - 20:44.


#46

Postad 09 juli 2009 - 23:23

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Xonar HDAV1.3 fungerar ENBART med Arcsoft TMT, så du MÅSTE använda det (om du vill ha HD-ljud). Det stödjer HD-DVD & Blu-Ray i samma version. Och ja det är bundlat så du får det gratis med kortet. HD ljud fungerar inte överhuvudtaget på PowerDVD (förutom med Auzentechs kort som inte riktigt finns ännu) och med Arcsoft TMT så fungerar det utmärkt (med Asus Xonar HDAV dvs).

#47

Postad 10 juli 2009 - 00:51

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Xonar HDAV1.3 fungerar ENBART med Arcsoft TMT, så du MÅSTE använda det (om du vill ha HD-ljud). Det stödjer HD-DVD & Blu-Ray i samma version. Och ja det är bundlat så du får det gratis med kortet. HD ljud fungerar inte överhuvudtaget på PowerDVD (förutom med Auzentechs kort som inte riktigt finns ännu) och med Arcsoft TMT så fungerar det utmärkt (med Asus Xonar HDAV dvs).


Tack för ett mycket bra svar!

Några frågor som fortfarande måste besvaras... Någon? :)

#48

Postad 11 juli 2009 - 05:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jepp, du kör kabeln precis som du säger, inga problem.

Asus-kortet funkar finfint till ditt moderkort, och med din receiver. Visst, man *KAN* dra ljudkortet till receivern och sedan grafikkortet till bildskärmen, men då tappar man ju idén med att switcha ljud och bild med receivern på ett smidigt sätt.

#49

Postad 04 december 2010 - 15:26

oggeboyboy
  • oggeboyboy
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Väcker denna tråd!

Har varit i tankarna länge nu att köpa ett ljudkort med stöd för dts hd mm. Vilka kort är det som gäller nu? Jag kommer att låta förstärkaren göra jobbet så ljudkortet behöver endast skicka bitstream. Då spelar väl de ingen roll hur bra ljudkortet är va?

Någon som har några tipps?

#50

Postad 04 december 2010 - 15:30

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0
köp ett grafikkort från ati's 5000-serie så får du både bild och hd ljudet genom hdmi.
ett 5450 får du tex för 450kr.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.