Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilka HDMI/DVI kablar ska man köpa?

343 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 11 september 2007 - 23:40

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Min allra första DVI-D kabel, en hyfsat billig från ELFA(!), uppvisade massor av sparklies och macroblocking i 720p och 1080i. 576p gick bra dock. :(
Så uppenbarligen var felspannet så stort att det var relativt konstant mellan de två bandbredder som utgör 720p och 1080i iaf. :P Ingetdera gav svart bild men båda gav fel.

#302

Postad 12 september 2007 - 00:28

Syntax
  • Syntax
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Hittade en fin graf som visar skillnaderna. Visar dock bara 480i/p
http://static.pici.s...s/fNPWnonzl.jpg

Redigerat av Syntax, 12 september 2007 - 00:29.


#303

Postad 09 oktober 2007 - 06:38

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
När jag spelar upp BD-filmer får jag ett ständigt brus över hela bilden. Är det pga min billiga HDMI-kabel (179:- hos Webhallen) eller kan det vara något annat fel?

Jag har hur som helst beställt en Supra (1m 399:-) och hoppas bilden blir klar.


Christian

#304

Postad 09 oktober 2007 - 08:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Vad kör du BD-filmerna från för ngt och i vilken upplösning och mot vilken display?

#305

Postad 09 oktober 2007 - 14:27

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Jag fick nyss reda på att filmen 300 spelades in med ett så kallat film-grain. Detta användes för att få filmen att se "äldre" ut. Grynigheten är alltså medvetet från skaparna..

Jag plockar upp en ny film här i veckan samt en ny HDMI (supra) kabel idag. Får se hur skillnaden blir. Jag lovar att ge jämförande bilder om det skulle vara någon skillnad.


Christian

#306

Postad 21 november 2007 - 21:58

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Har min TW700 matad direkt från min HK DVD37 via hdmi nu men funderar på att gå genom min receiver HK AVR245 för att kunna nyttja hdmi växeln i 245:an. HDMI kabeln från dvdn till projektorn är av märke supra men jag lurar på hur stor påverkan kabelval har när vi snackar om 1m kabel. Enheterna som ska anslutas till receivern står direkt under så det behövs inte längre än två st 1m kablar men supra tar 395kr/st vilket känns lite drygt.. nån som har input eller erfarenhet kring liknande situation?

#307

Postad 22 november 2007 - 08:44

Effoc
  • Effoc
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Har suttit här nu och läst och letat men blir då inget smartare ändå. Om man ändå ska slänga ut ca 1000:- på en kabel kan man likaväl lägga till lite så man får något riktigt med en gång tycker jag och den biligaste 15 meters kabeln jag kunde hitta som klarar av 1080P var denna http://www.gefen.com...sp?prod_id=4774 för 1 791,74 sek sen vet jag inte om momsen är medräknad eller hur dom gör i staterna.
Finns det ingen svensk återförsäljare av gefen som säljer denna kabeln har letat men hittar inget eller någon som vet om en bra utläsnsk sida som sänder till sverige? enda kravet är att dom ska ha en HDMI kabel som garanterat utan problem kan sända 1080P i en 15m+ kabel

MVH COFFE

#308

Postad 12 december 2007 - 02:50

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 1
Hade 1 meters hdmi kabel billigt märke från Siba, bytte till Supras 1 m, kunde inte urskilja någon skillnad bildmässigt. Supras kabel hade dock bättre byggkvalite/kontakter.

Redigerat av sossen, 14 december 2007 - 07:21.


#309

Postad 14 december 2007 - 14:08

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Slänger in en fråga här. Köpte en ganska billig(399:-) 5m hdmi-dvi från netonnet när jag flyttade. Men samtidigt så formaterade jag datorn och bytte grafikkortsdrivrutiner, lite andra codecs osv. Nu är bilden mycket sämre, speciellt i en enformig bakgrund syns massa artifakter, fyrkanter typ.. såg inget sånt innan. Kan sånt ha med kabeln att göra? För det är ett jäkla jobb att testa min gamla kabel då både datorn och TV'n är kopplade genom kabelkanaler osv. Eller har det antagligen med drivrutiner att göra?

Kanske ska tillägga att jag kör 720p/60 också..

Denna har jag: http://www.netonnet....SectionRow3Left

Redigerat av Unregistered832ce377, 14 december 2007 - 14:11.


#310

Postad 02 januari 2008 - 13:08

Zebron
  • Zebron
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Hej!

Hänger på i denna tråden då jag har köpt en Philips DVP5960 dvd-spelare med hdmi.
Mitt problem är att när jag kör HDMI 720P eller 1024i försvinner ljudet...
Kör jag 576p funkar ljudet, men vid mycket ljusa filmer, snö mm. skrapar ljudet och kan försvinna emellanåt.
Så jag har fått gå över till SCART(RGB) men det känns ju trist verkligen.

Nån som har någon idé om vad detta kan vara ?

Har provat en superbillig HDMI-kabel + en Clicktronic. Kan det hjälpa med en ännu dyrare...?

#311

Postad 02 januari 2008 - 15:45

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Köpte en skitsnygg och tjock HDMI-kabel från teknikmagasinet som hette X-power grymt fin och tjock kabel som kostade 249kr för 2m. Ser mycket snyggare ut än en standard svart iaf. Är det någon som testat en sån kabel? Är den lika bra som den ser ut?

#312

Postad 22 januari 2008 - 19:59

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
så efter mycket tjaffs fram och tillbaka, orkar inte ens läsa igenom allt, finns det en bra kabel som bevisligen klarar 1080p över mer än 10m? (bevisligen) Gärna så billigt som möjligt såklart :D För oss med projektor är det ju inte speciellt lätt att komma undan med korta längder på kabeln :/

#313

Postad 24 januari 2008 - 23:07

Zebron
  • Zebron
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Hej!

Hänger på i denna tråden då jag har köpt en Philips DVP5960 dvd-spelare med hdmi.
Mitt problem är att när jag kör HDMI 720P eller 1024i försvinner ljudet...
Kör jag 576p funkar ljudet, men vid mycket ljusa filmer, snö mm. skrapar ljudet och kan försvinna emellanåt.
Så jag har fått gå över till SCART(RGB) men det känns ju trist verkligen.

Nån som har någon idé om vad detta kan vara ?

Har provat en superbillig HDMI-kabel + en Clicktronic. Kan det hjälpa med en ännu dyrare...?


Svarar på mitt eget inlägg... :)

Lämnade in tv'n på garantin. Såg att sericeverkstan hittade ett fel:

Utfört arbete Rep av glapp/lödfel i MSP samt provad ok.

Nu väntar jag bara på att den kommer hem också...

#314

Postad 26 januari 2008 - 18:06

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Jag bestälde en ny Monster Cable M1000DAV idag.. Jag hoppas på skillnad från mitt gamla skräp! Jag beställde en supra förut men den gav svart bid. Den hade dock en skada som den fått under leverans. Fick pengarna tillbaka.

Kör med min billiga kabel från webhallen (179kr).. så jag hoppas på en hygglig skillnad. Inga underverk men skillnad! Sen ska jag väl kalibrera tv:n. Jag tror det är lika viktigt som kablarna. :D

Skickar en jämförelse senare!


Christian

#315

Postad 31 januari 2008 - 14:15

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 1
Tjenare.

DÅ jag köpte en PS3 så ville jag självklart också ha en bra HDMI kabel mellan konsolen och min Px700.
Var inne på Lefflers i Norrköping och fick låna hem en Supra 2 m samt en Audioquest X 1 m för att jämföra dessa två mot varandra. Supran kostar 450 kr medan audioquest går loss på 1200 kr för 2 m.
Supran klarade 1080p fint. Hade inga som helst problem.

Nu till testet. Tjejen fick vara med och agera domare.
Testa både BD och vanlig dvd och bytte kabel 2 ggr för att se om man har missat nått.

Slutsatsen vi både kom fram till att det är en liten liten skillnad bildmässigt beroende på vilken kabel man kör på. Audioquest kabeln ger skarpare bild särskilt vid rörelse i bilden. Lite skarpare bild helt enkelt.
Vid dvd uppspelning märkte vi ingen skillnad alls.
Dock tyckte jag att skillnaden var så lite att jag inte var beredd att lägga 800 kr extra så jag köpte Supra kabeln.

ha det!

#316

Postad 31 januari 2008 - 15:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Jag bestälde en ny Monster Cable M1000DAV idag.. Jag hoppas på skillnad från mitt gamla skräp! Jag beställde en supra förut men den gav svart bid. Den hade dock en skada som den fått under leverans. Fick pengarna tillbaka.

Kör med min billiga kabel från webhallen (179kr).. så jag hoppas på en hygglig skillnad. Inga underverk men skillnad! Sen ska jag väl kalibrera tv:n. Jag tror det är lika viktigt som kablarna. ;)



Då det gäller HDMI-kablar så är nog en kalibrering ungefär sjutusenfemhundraelva gånger viktigare, eftersom HDMI-kabeln har noll inverkan på bildkvalitén, sålänge signalen kommer fram.
Du ser genast ifall en HDMI-kabel inte pallar bandbredden, men om den gör det så finns det liksom bara en kvalitetsnivå. :lol:
Kalibrering däremot, ja det kan göra underverk med bilden, tro mig. :lol:

#317

Postad 01 februari 2008 - 09:43

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Jag bestälde en ny Monster Cable M1000DAV idag.. Jag hoppas på skillnad från mitt gamla skräp! Jag beställde en supra förut men den gav svart bid. Den hade dock en skada som den fått under leverans. Fick pengarna tillbaka.

Kör med min billiga kabel från webhallen (179kr).. så jag hoppas på en hygglig skillnad. Inga underverk men skillnad! Sen ska jag väl kalibrera tv:n. Jag tror det är lika viktigt som kablarna. :)



Då det gäller HDMI-kablar så är nog en kalibrering ungefär sjutusenfemhundraelva gånger viktigare, eftersom HDMI-kabeln har noll inverkan på bildkvalitén, sålänge signalen kommer fram.
Du ser genast ifall en HDMI-kabel inte pallar bandbredden, men om den gör det så finns det liksom bara en kvalitetsnivå. :blink:
Kalibrering däremot, ja det kan göra underverk med bilden, tro mig. :rolleyes:

Haha ja, det kan jag konstatera nu i efterhand! En ny HDMI kabel gjorde faktiskt ingen nytta.. men det är en j*vligt läcker kabel åtminstone. Väntar på min kamera så ska jag fixa några bilder på "boaormen" ;)

Christian

PS En kalibrering blir det senare :D Men då är det Full-hd projje som gäller.. före det.. nixpix..

#318

Postad 09 februari 2008 - 18:04

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0
Tycker att jag har kollat igenom denna tråden ganska noga nu men ingenstans hittar jag något som kan bevisa att det är skillnad på kabel och kabel i avstånd <2m.
Köpte en above-average dvi-hdmi kabel av märket HAMA som jag kör mellan HD DVD och LCD, men är ju såklart nyfiken på om jag kan få ut ännu bättre bild om jag kastar iväg säg 500-700 på en "bättre" kabel.

Så, om någon kan hosta upp lite belägg för att det blir skillnad skulle jag bli glad, annars känns det som ni som lagt ~1000 på kablar under 2m är... blåsta :lol:

#319

Postad 12 februari 2008 - 08:59

LocDawn
  • LocDawn
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
jag kör på en 10m Click Tronic, DVI-HDMI kabel mellan dator och tv. 400 kr har jag för mig på Kjell och CO. Inga problem med 1080p!

Redigerat av LocDawn, 12 februari 2008 - 09:04.


#320

Postad 13 februari 2008 - 14:05

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Om jag köper en DVI - HDMI kabel, visst ska den heta "DVI-D", right?

Vidare undrar jag, spelar det någon roll om det är dual link eller singel link på kabeln? Vad är skillnaderna osv?

#321

Postad 14 februari 2008 - 10:17

Harry P
  • Harry P
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
tja ba! Ny här men undrar bara om en sak? Jag har nu provat tre fem meters hdmi kablar ingen direkt dyr men får ändå inte den att gå högre än 576 det är bild även uåå till 1080 men risig med blå streck, kan det ändå vara så att jag måste på en värre kabeöl för att det ska funka??

#322

Postad 14 februari 2008 - 10:40

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Om jag köper en DVI - HDMI kabel, visst ska den heta "DVI-D", right?

Vidare undrar jag, spelar det någon roll om det är dual link eller singel link på kabeln? Vad är skillnaderna osv?


Bildsignalen i HDMI är fullt kompatibel med bildsignalen i DVI-D. Dock inte på något sätt kompatibel med bildssignalen i DVI-A. (för att förtydliga; DVI-I är en kontakt med båda varianterna i)

Alla HDMI-DVI kablar är därför DVI-D eftersom det är det enda som är kompatibelt.

DVI-D finns i två varianter; single link och dual link. Det enda som används i kombination med HDMI är single link.

Hoppas det klarnade.

//Göran

PS, i en annan tråd pratas det om 29 pins HDMI-kablar, något som inte finns på marknaden, men är omnämnt i HDMI-specen. De hade om de fanns varit kompatibla med dual link.

#323

Postad 14 februari 2008 - 11:28

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Om jag köper en DVI - HDMI kabel, visst ska den heta "DVI-D", right?

Vidare undrar jag, spelar det någon roll om det är dual link eller singel link på kabeln? Vad är skillnaderna osv?


Bildsignalen i HDMI är fullt kompatibel med bildsignalen i DVI-D. Dock inte på något sätt kompatibel med bildssignalen i DVI-A. (för att förtydliga; DVI-I är en kontakt med båda varianterna i)

Alla HDMI-DVI kablar är därför DVI-D eftersom det är det enda som är kompatibelt.

DVI-D finns i två varianter; single link och dual link. Det enda som används i kombination med HDMI är single link.

Hoppas det klarnade.

//Göran

PS, i en annan tråd pratas det om 29 pins HDMI-kablar, något som inte finns på marknaden, men är omnämnt i HDMI-specen. De hade om de fanns varit kompatibla med dual link.


Tydligt, informativt och intressant, tack!

DVI-D Singel link it is then!

#324

Postad 29 augusti 2008 - 12:31

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Tror folk att man kan få 1080p med dessa 2 komponenter:
HDMI Hane - DVI Hane 20 M: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1959 +
HDMI 1.3 Repeater: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1699

Kan inget om kablar. Är det kanske meningen att man skall sätta ihop 2st 10 meters med Repeatern för att den skall ha någon effekt?
Vill koppla datorn till TV:n som står i andra sidan lägenheten med minst 1600px upplösning.

#325

Postad 08 september 2008 - 17:54

dennan4
  • dennan4
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har just packat upp en ny full hd tv här hemma :P och den ska givetvis kopplas ihop med datorn, frågan:
Vad behöver jag för att få 1080p ihopkopplad med datorn?
Går/räcker det med en dvi till hdmi kabel?
Eller behövs någon form av adapter från mitt dvi uttag på datorn?

#326

Postad 02 november 2008 - 00:57

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

Jag har just packat upp en ny full hd tv här hemma :unsure: och den ska givetvis kopplas ihop med datorn, frågan:
Vad behöver jag för att få 1080p ihopkopplad med datorn?
Går/räcker det med en dvi till hdmi kabel?
Eller behövs någon form av adapter från mitt dvi uttag på datorn?


Du behöver en DVI -> HDMI-kabel. Ingen adapter behövs. Finns att köpa lite överallt. Köp den billigaste om det inte är speciellt långt mellan dator och tv. Tänk också på att du inte får något ljud den vägen utan måste koppla det separat från datorns ljudkort.

Lycka till...

#327

Postad 06 november 2008 - 12:03

Fexor
  • Fexor
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Rekomenderar Monster 1000ex HDMI upplevde ett lyft främst bildmässigt med den på bluray och även dvd mot min gamla Noname Hdmi.

#328

Postad 30 december 2008 - 14:56

Unregistered20dbf236
  • Unregistered20dbf236
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag är ny här i tråden.

Jag har också funderat på de angående billigare och dyrare HDMI kablar. Det är så att jag har en ganska gammal HD TV, runt 2 och ett halvt år gammal. Modellen är en Samsung LE40S71B. Den har ingen Full HD eller HDMI version 1.3. Jag köpte nämligen en Supra HDMI kabel 2 meter för 449:- på netonnet i Borås förra veckan, som ska kopplas från Tv:n till PS3an. Jag undrar nu om jag gjorde ett bra köp med tanke på att TV:n inte stödjer senaste HDMI versionen, så undrar jag om det blir någon större skillnad jämfört med en HD TV som stödjer det senaste? Eller skulle jag satsat på någon annan HDMI kabel?

Vore tacksam för svar.

Redigerat av Unregistered20dbf236, 30 december 2008 - 14:58.


#329

Postad 31 december 2008 - 01:59

xdusty
  • xdusty
  • Lärjunge

  • 310 inlägg
  • 0
Nu blir jag snurrig här...

Jag har 1m Supra HDMI (1.3) kabel sen tidigare och nu när jag köpte en projektor så använder jag en 10m Deltaco (1.3) HDMI kabel. Jag får 1080p/60 med bägge och ingen skillnad på bilden. Jag testade på min plasma tv och projektor med PS3.

Är det något jag missat? Ska inte billiga 10m kablar kunna ge 1080p eller?

#330

Postad 31 december 2008 - 18:23

anonymo
  • anonymo
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hejsan. Behöver lite råd.
Jag köpte en DVI-HDMI från Elgiganten idag för 299 (2m), och jag hade redan en vga-vga kabel hemma. Det gick fint att koppla ihop datorn till tv och fick mycket bra bild med både kabeln, jag märkte inget skillnad mellan vga och dvi kabeln.

Så jag ville veta hur stor skillnaden på bilden mellan dessa kabel?
Ska jag köra med dvi till hdmi eller vga till vga??

#331

Postad 15 januari 2009 - 20:24

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
http://www.hdmi.org/index.aspx

#332

Postad 16 januari 2009 - 18:30

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Såg att Proson har snygga kablar med strumpa. Finns bland annat hos Fynda.se och Hifi Huset i Örebro.
Postad bild

Redigerat av bananplanta, 16 januari 2009 - 18:30.


#333

Postad 19 januari 2009 - 22:45

Unregisteredacc45404
  • Unregisteredacc45404
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
undrar om nån kan hjälpa mig bara :D
https://www.minhembi...p;#entry2271874

#334

Postad 20 april 2009 - 21:21

Arshad
  • Arshad
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Ahhhhh....

Skillnad mellan HDMI Kabel! :)

Kanon! då kanske jag inte köpte min monster helt i onödan ;)


Hej!

Jag köpte en PHILIPS HDMI-HDMI kabel 1.5 m från Netonet ( Art nr: 117627) och det kostar 499 men samma kabel kostar 239 kr på www.thdigitalshop.se med Artikelnummer: artnr-SWV3432W/10 och Supra Cables HDMI-HDMI Kabel 1.5M kostar 334 kr. Skillnaden mellan de är 95 kr vilket på netonet är philips dyrare än supra.

Är det någon skillnad på Supra och Philips nämnda kabel om man bara behöver minst 2 meter avstånd?
Har någon som testat HDMI från PHILIPS?
Jag har TV (Panasonic TX-P46G10) och blu-ray spelare. Vilken sort HDMI-kabel skall man köpa HDMI-HDMI eller HDMI-DVI? Eftersom när jag på Netonnet klickar på båda HDMI-HDMI och HDMI-DVI, ser jag samma sak och bild, ser jag ingen skillnad men vad är för skillnad?
En kompis till mig säger att man inte behöver satsa mycket pengar på dyra kablar när man väljer mellan 1 och 2 meter eftersom det blir samma bild-kvalitet men över 2 meter blir det inte samma sak? Är det sant?
Vilka kablar rekommenderar ni om jag bara använder minst 2 meter?
Ska jag lämna tillbaka Netonet kabel och istället köpa från ett annat märke?

Tack för tips!



Hej!

Jag köpte en PHILIPS HDMI-HDMI kabel 1.5 m från Netonet ( Art nr: 117627) och det kostar 499 men samma kabel kostar 239 kr på www.thdigitalshop.se med Artikelnummer: artnr-SWV3432W/10 och Supra Cables HDMI-HDMI Kabel 1.5M kostar 334 kr. Skillnaden mellan de är 95 kr vilket på netonet är philips dyrare än supra.

Är det någon skillnad på Supra och Philips nämnda kabel om man bara behöver minst 2 meter avstånd?
Har någon som testat HDMI från PHILIPS?
Jag har TV (Panasonic TX-P46G10) och blu-ray spelare. Vilken sort HDMI-kabel skall man köpa HDMI-HDMI eller HDMI-DVI? Eftersom när jag på Netonnet klickar på båda HDMI-HDMI och HDMI-DVI, ser jag samma sak och bild, ser jag ingen skillnad men vad är för skillnad?
En kompis till mig säger att man inte behöver satsa mycket pengar på dyra kablar när man väljer mellan 1 och 2 meter eftersom det blir samma bild-kvalitet men över 2 meter blir det inte samma sak? Är det sant?
Vilka kablar rekommenderar ni om jag bara använder minst 2 meter?
Ska jag lämna tillbaka Netonet kabel och istället köpa från ett annat märke?

Tack för tips!

#335

Postad 16 juli 2009 - 18:42

jimpadoing
  • jimpadoing
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har en fråga..Jag har ATI Radeon HD 2350 kort i min dator och vill koppla in datorn till tv med hdmi,på mitt kort så sitter det DVI-I som på HD2400/2600 och undrar om denna adapter på kjell&company passar och funkar utan problem!?
http://www.kjell.com...o...68469&path=

Redigerat av jimpadoing, 16 juli 2009 - 18:43.


#336

Postad 21 augusti 2009 - 15:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Här är lite intressant läsning för er som funderar på kabelköp.

http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

#337

Postad 24 augusti 2009 - 12:08

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
7m flat HDMI-kabel för 145:-
Fungerar utmärkt för 1080p/60. Trots att jag kör via en passiv omkopplare. Billigt = bra nog :D

#338

Postad 23 februari 2010 - 18:31

Olle24
  • Olle24
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en hdmi kabel till min tv; https://www.prisjakt...kt.php?p=410618

stödjer alla hdmi kablar 1080p? Har även hört om man har massa kablar tillsammans så kan det förekomma störningar och ju dyrare den är desto mindre störningar blir det, vilken hdmi kabel tycker ni att jag borde köpa? En kabel för 400 eller 800kr?

#339

Postad 15 december 2010 - 15:30

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Skaffade Supra HDMI - HDMI 2m


Tror egentligen inte det spelar så stor roll vilken hdmi-kabel man väljer när man ska ha en på 2-3 meter.
Men för att vara på den säkra sidan :ph34r: tog jag denna hdmi-kabel som jag hört gott om.
Att den dessutom är svensk-tillverkad är ju lite coolt.

Redigerat av Unregistered1659, 17 december 2010 - 03:22.


#340

Postad 28 december 2010 - 01:55

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

  • 1 703 inlägg
  • 0
lite mer hightech prylar behövs än blotta ögat om man ska jämföra HDMI kablar.
har läst nåt j.ävla test från IDG mellan dyra och billiga HDMI kablar och man blir ju förbannad.
"något bättre lyster i färgerna med en dyrare kabel säger testpanelen " haha

sånt måste mätas fram från en hårdvarumätare
det kan inte några halvfulla lirare avgöra.

vet nån om det finns seriösa tester som jämföra hur färgmättnaden och ev förskjutning i CIE diagrammet är mellan olika HDMI kablar?
jag håller på och kalibrerar en tv med hårdvarumätare men har problem med att färgerna i CIE diagrammet är något förskjutna.
frågan är om en supra kabel skulle lösa det?
vad tror ni?
eller så beror det på blu ray spelaren som inte ger korrekta färger.

jag har en 1.4 flat kabel för 300:- som är inköpt hos komplett.se

Redigerat av Unregistered1008, 28 december 2010 - 02:00.


#341

Postad 28 december 2010 - 02:03

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

  • 1 703 inlägg
  • 0

Skaffade Supra HDMI - HDMI 2m
Tror egentligen inte det spelar så stor roll vilken hdmi-kabel man väljer när man ska ha en på 2-3 meter.


tror gör man i körkan
köpte du supra kabeln bara för att den har en cool färg och ett coolt namn?
iofs så är den en av få hdmi kablar som är godkända av HDMI trams blaha föreningen enligt fyndbörsen.
vad fan nu det är för förening? :)
nån som har koll på det och vet vilka tester som görs för att få vissa kablar blir godkända?
testar dom slitstyrkan :o? eller hur mycket katten kan käka på kabeln innan det blir störningar haha ?

Redigerat av Unregistered1008, 28 december 2010 - 02:06.


#342

Postad 28 december 2010 - 02:05

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
En del menar att antingen kommer signalen fram eller inte.
Att det inte är nån (väsentlig) skillnad vid val av hdmi-kablar.

Iallafall inte under 10 meter.

Andra menar att en dyrare hdmi-kabel kan t.ex stå emot störningar/magnetvågor (eller nåt) bättre.
Och på så sätt, men kanske även annat, att bildkvaliteten blir bättre.

Om bildkvaliteten blir bättre med en dyrare kabel verkar den i sådana fall marginell.
Guldpläterade ändar på hdmi-kablar verkar vara att föredra.

tror gör man i körkan
köpte du supra kabeln bara för att den har en cool färg och ett coolt namn?

Att tro innebär att man har en viss uppfattning om någonting. Om det är med 1 ‰ säkerhet eller 99% säkerhet kan variera. En filosofisk fråga är om man kan vara 100% säker på nåt. :)

Som jag skrev så köpte jag supra bl.a för att jag hört gott om den. Och killen i butiken sa att det är typ den bästa.
Jag tror/min uppfattning är alltså att det är en bra hdmi-kabel.

Redigerat av Unregistered1659, 28 december 2010 - 02:37.


#343

Postad 28 december 2010 - 02:08

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

  • 1 703 inlägg
  • 0
Supra HF100 HDMI 1M bestäld

jag kör några tester när jag får den så får vi se vad skillnaden blir
jag har även ett annat diagram som visar färgmättnad avikelser vid olika höga färgmättnader.
ex: kollar ni på CIE diagrammet så kan man testa exemplvis blått vid olika färgmättnader.
då utgår man från D65 punkten i mitten och stegar ut mot blått
alla avikelser där registreras.
linjen från vitt till blått ska alltså vara spikrak om det ska vara riktigt och det är det inte heller just nu på en del färger.

Redigerat av Unregistered1008, 28 december 2010 - 13:30.


#344

Postad 28 december 2010 - 20:48

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Exakt!

Jag ska dra och köpa Guldpläterad UTP cat7 kabel för hemmalanet och efter det förväntar jag mej bättre färger i Firefox, bättre HD-ljud samt att min bandbredd ökat mha en TPTest mätning :)

Kanske även spelen går lite snabbare :)



tror gör man i körkan
köpte du supra kabeln bara för att den har en cool färg och ett coolt namn?
iofs så är den en av få hdmi kablar som är godkända av HDMI trams blaha föreningen enligt fyndbörsen.
vad fan nu det är för förening? :)
nån som har koll på det och vet vilka tester som görs för att få vissa kablar blir godkända?
testar dom slitstyrkan :D? eller hur mycket katten kan käka på kabeln innan det blir störningar haha ?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.