Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D90 *

1190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1051

Postad 05 augusti 2010 - 19:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
30Mb/s (bit/s) borde inte kunna klara att lagra mer än 1/3 RAW fil på en sekund på kortet, då den ligger på 10MB (byte) och att hastigheten i byte endast kan lagra 3,75MB/s. Om jag nu tänker rätt

#1052

Postad 05 augusti 2010 - 19:46

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Det är väl ganska uppenbart att efter 3 bilder (kortets hastighet 30mb/s (3 st RAW = ~30mb)) så börjar kameran fylla på den inbyggda bufferten samtidigt som den skriver över bilder till kortet.


Med ett snabbare kort, t.ex ett


så kan du ta ca. 6 bilder i RAW innan några bilder börjar läggas i bufferten, det är iallafall så jag har fattat det!


Den teoretiska hastigheten på kostet är väl ovesäntlig, det viktiga är väl hur fort kameran och kortet kan snacka med varandra, läste ett test när jag köpte min D90 och extremeIII och ultraII var snarlika då...

#1053

Postad 05 augusti 2010 - 20:34

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Förhållandet mellan läs/skrivhastigheter och bufferten har varit uppe förut, dock så kan jag inte hitta några trådar om det.

Saxat ifrån en klok man på Dyxum:

No, jpeg conversion does not slow the camera down as this is limited by processor clock speed etc, not by the buffer or card speed. Indeed, depending how the hardware is designed, the buffer may be controlled quite independantly of the central processor (ie you can move data to and from the buffer / flash device whilst the processor is active doing other tasks).

DRO significantly slows down burst rate since the data must be processed by the DRO program code whilst it is in the buffer, before the JPEG image is created. Due to its nature, this is processor intensive.



#1054

Postad 05 augusti 2010 - 21:46

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Det är väl ganska uppenbart att efter 3 bilder (kortets hastighet 30mb/s (3 st RAW = ~30mb)) så börjar kameran fylla på den inbyggda bufferten samtidigt som den skriver över bilder till kortet.



Upprepar mig själv åter igen. Så verkar inte ske för RAW. Det fungerar så för jpeg fine, men inte för RAW. Det går inte att ta fler seriebilder med ett snabbare kort i RAW, medans jpeg fine visar procentuellt sett den ökning i hastighet som man förväntar sig mellan minne på 20 mb/s resp 30 mb/s.

Jag återkommer om Nikon har något bra svar senare.

#1055

Postad 05 augusti 2010 - 23:27

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
http://www.robgalbra...p?cid=6007-9597 :(

#1056

Postad 06 augusti 2010 - 18:19

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Supporten på nikon.se svarade mkt rappt, jag är imponerad :(
Som tidigare skrivits i tråden finns det saker som påverkar hastigheten vid serietagning, nikon.se skrev:

Inställningar som Active D-lighting, noisereduction, auto-ISO och långa slutartider vid seriebildstagning är sådana saker som tar buffertiminne och således kan påverka hastigheten.

San Disk Extreme III är ett så snabbt kort att det är kameran som sätter gränsen för hur snabbt informationen skrivs över till kortet, så där har du tänkt helt rätt. Däremot skulle till exempel ett Extreme IV ju inte öka hastigheten på grund av kamerans begränsningar.


Det är alltså något som, när man fotar i RAW, gör att kameran inte riktigt orkar med att dynga ut data till det snabba minneskortet. Nu vet jag iaf, och om jag växlar till jpeg fine när jag vill ta seriebilder så får jag ut ca 40 st (mot 9-10 i RAW) innan det börjar lagga pga skrivning till minneskort.

Redigerat av maxxess, 06 augusti 2010 - 18:24.


#1057

Postad 06 augusti 2010 - 19:47

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Supporten på nikon.se svarade mkt rappt, jag är imponerad :(
Som tidigare skrivits i tråden finns det saker som påverkar hastigheten vid serietagning, nikon.se skrev:



Det är alltså något som, när man fotar i RAW, gör att kameran inte riktigt orkar med att dynga ut data till det snabba minneskortet. Nu vet jag iaf, och om jag växlar till jpeg fine när jag vill ta seriebilder så får jag ut ca 40 st (mot 9-10 i RAW) innan det börjar lagga pga skrivning till minneskort.


Det var roligt att veta.
I vilket samanhang tror du att du kommar att ta så många kort i serie?
Jag har nog aldrig haft behov av mer än 9=2sek, snabba händelser brukar inte vara längre än så.

#1058

Postad 07 augusti 2010 - 05:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Det var roligt att veta.
I vilket samanhang tror du att du kommar att ta så många kort i serie?
Jag har nog aldrig haft behov av mer än 9=2sek, snabba händelser brukar inte vara längre än så.

Jag gillar att fota fåglar i flykten, och med AF-C och grymt många bilder i serietagning kan man ibland få riktigt läckra bilder med bra skärpa. De flesta bilder blir dock kasserade pga oskärpa eller att objektet delvis är på väg ut ur bild, det gäller att ha lite tur.

#1059

Postad 07 augusti 2010 - 09:46

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Jag gillar att fota fåglar i flykten, och med AF-C och grymt många bilder i serietagning kan man ibland få riktigt läckra bilder med bra skärpa. De flesta bilder blir dock kasserade pga oskärpa eller att objektet delvis är på väg ut ur bild, det gäller att ha lite tur.


Ahaa harinte fotat fåglar såmycket än..

#1060

Postad 15 augusti 2010 - 21:41

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Köpte Nr 9 av tidningen Digitalfoto idag. De testade systemkameror (tänka sig) och D90 vann testen. Vinnande egenskaper var handhavande där den var ensam om att få 5/5 i betyg men hade 4/5 på funktioner, bildkvalité och värde. Ingen annan av de övriga testade hade en fyra i alla de områdena. Inte illa av en två år gammal kamera. Kanske finns en anledning till att den i Japan fortfarande är Nr1 på försäljningslistan.

MEN vad är Digitalfoto för klåpare igentligen? De tyckte det var bra att D90 hade ett skal i aluminiumlegering (första stycket sid 104) när det är i plast.

Bläddrade igenom resten av blaskan också och blev ännu mer konfunderad när de testade NEX. De påstod att blixten var extra tillbehör till NEX när den faktiskt ingår i alla kit. Och kanske ännu intressantare, de påstod att en optisk sökare fanns som tillbehör när det inte alls är fallet.

#1061

Postad 16 augusti 2010 - 01:10

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

I vilket samanhang tror du att du kommar att ta så många kort i serie?
Jag har nog aldrig haft behov av mer än 9=2sek, snabba händelser brukar inte vara längre än så.

i en sån här sekvens tex, är det smidigt att bara kunna hålla nere utan att behöva tima varje klick (tyckte långa sekvenser var trams innan jag bytte till d90:an, men försökte plåta med d100:n igen i helgen och det var verkligen trist).

#1062

Postad 16 augusti 2010 - 13:37

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

i en sån här sekvens tex, är det smidigt att bara kunna hålla nere utan att behöva tima varje klick (tyckte långa sekvenser var trams innan jag bytte till d90:an, men försökte plåta med d100:n igen i helgen och det var verkligen trist).

Det kan jag förstå men min sensor kommer aldrig att få se någon idrott!
När jag tänker efter så finns det fler tillfällen som kan genererera långa bildserier..

#1063

Postad 16 augusti 2010 - 19:35

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Det kan jag förstå men min sensor kommer aldrig att få se någon idrott!
När jag tänker efter så finns det fler tillfällen som kan genererera långa bildserier..

haha, själv blir jag lika chockad varje gång jag letar mig in på ett forum och inser att folk lägger många tiotusentals kronor på utrustning för att plåta löv och skit gång på gång på gång... :rolleyes:

Redigerat av outdoor_miner, 16 augusti 2010 - 19:40.


#1064

Postad 16 augusti 2010 - 22:05

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

haha, själv blir jag lika chockad varje gång jag letar mig in på ett forum och inser att folk lägger många tiotusentals kronor på utrustning för att plåta löv och skit gång på gång på gång... :lol:


Haha jo ett sådant intresse kan ju tyckas vara nördigt om man själv inte är intresserad, unjefär som att lägga tiotusentals kronor på fotoprylar och ta kort på folk som sparkar boll... :rolleyes:

#1065

Postad 17 augusti 2010 - 06:08

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Köpte Nr 9 av tidningen Digitalfoto idag. De testade systemkameror (tänka sig) och D90 vann testen. Vinnande egenskaper var handhavande där den var ensam om att få 5/5 i betyg men hade 4/5 på funktioner, bildkvalité och värde. Ingen annan av de övriga testade hade en fyra i alla de områdena. Inte illa av en två år gammal kamera. Kanske finns en anledning till att den i Japan fortfarande är Nr1 på försäljningslistan.

MEN vad är Digitalfoto för klåpare igentligen? De tyckte det var bra att D90 hade ett skal i aluminiumlegering (första stycket sid 104) när det är i plast.

Bläddrade igenom resten av blaskan också och blev ännu mer konfunderad när de testade NEX. De påstod att blixten var extra tillbehör till NEX när den faktiskt ingår i alla kit. Och kanske ännu intressantare, de påstod att en optisk sökare fanns som tillbehör när det inte alls är fallet.



Dem är ifrån England har jag för mig som gör tidningen och har en svensk redaktion som översätter tidningen verkar det som iaf, har sett ord på engelska som ska vara svenska. Då går det som de går :lol:
Dock brukar den ibland vara en tidning som man kan få inspiritation ifrån :rolleyes:

Redigerat av Johanpixels, 17 augusti 2010 - 06:10.


#1066

Postad 17 augusti 2010 - 09:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Dem är ifrån England har jag för mig som gör tidningen och har en svensk redaktion som översätter tidningen verkar det som iaf, har sett ord på engelska som ska vara svenska. Då går det som de går :rolleyes:
Dock brukar den ibland vara en tidning som man kan få inspiritation ifrån :blink:

Digitalfoto är min favorittidning, tycker det är den fototidning som ger mig mest ut per nummer. Vad den är särskilt bra på är kreativa fototips samt pra förklarande redigeringstips.

Att det står fel i testerna är nog inget unikt för Digitalfoto, dock kan man tycka att man inte redovisar alla för o nackdelar för en kamera, och på detta sätt kan man styra vilken som vinner genom att välja ut några få parametrar. För mig som konsument så hade det varit bättre att redovisa dessa för o nackdelar så grundligt som möjligt och av dessa så hade jag själv kunnat bilda mig en uppfattning vad jag vill köpa. I denna test så var det mest en summering av några få parameterar och av detta en rangordning.

#1067

Postad 24 augusti 2010 - 09:14

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Nu har jag precis beställ en D90 med Nikons 16-85 objektiv.
Min första digitala systemkamera, ska bli riktigt kul!

#1068

Postad 24 augusti 2010 - 11:49

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Gör alla en tjänst (mest dig själv), kör inte på grön auto... :)

#1069

Postad 24 augusti 2010 - 11:57

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Gör alla en tjänst (mest dig själv), kör inte på grön auto... :)


Varför inte då? Vad specifikt är fel på autoläget i förhållande till andra lägen som P till exempel?

#1070

Postad 24 augusti 2010 - 12:04

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Fel o fel.... mest att den är så låst. Menar inget illa, hoppas bara på att brittbastard vill lära sig kamerans olika lägen, och grundläggande om foto.

#1071

Postad 24 augusti 2010 - 12:09

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Ok, trodde du hittat något direkt fel på gröna läget. Naturligtvis bör man leka runt lite med olika bländare och slutartider när filmen inte kostar något. Jag tycker att P hittar rätt de flesta gånger dock.

I övrigt hittade jag en färsk test där D90 vann över Canon 550D och Pentax K7. När vann en två år gammal kamera en test senast? Jag kan inte påminna mig att det hänt.
http://www.ephotozin...ison-Test-14333

#1072

Postad 24 augusti 2010 - 12:12

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Fel o fel.... mest att den är så låst. Menar inget illa, hoppas bara på att brittbastard vill lära sig kamerans olika lägen, och grundläggande om foto.


Jag körde ganska länge på auto och det fungerade fint, ska man lära sig allt på en gång så blir det lite väl mycket att ta in, jag tog det pö om pö, det är mycket på en D90 att lära sig.

Ska du sluta med MW2 nu då Brittan och fota istället? :)

#1073

Postad 24 augusti 2010 - 12:13

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Självklart kommer jag "leka" med alla möjliga inställningar.
Annars hade jag kunnat nöja mig med dom kompaktkameror jag har.
Tror inte heller att det är något "fel" på autoläget men man kan få ut så mycket mer av ett foto om man inte använder sig av autoläget. Inbillar jag mig iallafall.

@professornB: Härlig läsning, har läst på en hel del innan jag beställde. Valde mellan denna och Canon550D.
Jag ångrar inte mitt val.

@akterspegel: Hahaha, nej då. Det kommer jag nog inte göra. Har dock beslutat att lägga av med en av mina andra hobbys, paintball. Ska sälja alla prylar tänkte jag.

Redigerat av BrittBastard, 24 augusti 2010 - 12:14.


#1074

Postad 24 augusti 2010 - 12:17

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Ok, trodde du hittat något direkt fel på gröna läget. Naturligtvis bör man leka runt lite med olika bländare och slutartider när filmen inte kostar något. Jag tycker att P hittar rätt de flesta gånger dock.

Om man vill köra på automatik (vilket inte alls är fel när man börjar - och inte senare heller beroende på omständigheter) tycker jag att det gröna läget har en tendens att skicka upp den interna blixten i tid och otid. Föredrar därför att köra i P-läget istället.

#1075

Postad 24 augusti 2010 - 12:32

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Om man vill köra på automatik (vilket inte alls är fel när man börjar - och inte senare heller beroende på omständigheter) tycker jag att det gröna läget har en tendens att skicka upp den interna blixten i tid och otid. Föredrar därför att köra i P-läget istället.


Finns det inte ett autoläge utan blixt också? det var det jag använde isf, nu använder jag bländarprio eller slutarprio till 97% annars så blir det M till gamla objektiv eller krångliga förhållanden

#1076

Postad 24 augusti 2010 - 12:34

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Finns det inte ett autoläge utan blixt också?

"P" är det närmaste, ja.

#1077

Postad 24 augusti 2010 - 13:07

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
SIBA har faktiskt bra pris på D90 med 18-55.
6995:-

#1078

Postad 24 augusti 2010 - 13:11

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Samma som Expert på julrean. Nice!

#1079

Postad 24 augusti 2010 - 13:13

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Samma som Expert på julrean. Nice!


Tyvärr suger ju MM's hemsida men vore intressant att se vad dom har satt för pris där.

#1080

Postad 24 augusti 2010 - 13:29

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Har det svårt för MM. Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR kostade runt 9000 ett tag (ej kampanj). Sedan höjde dem till nästan 14000. Luriga är de.

#1081

Postad 06 september 2010 - 09:27

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Har det svårt för MM. Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR kostade runt 9000 ett tag (ej kampanj). Sedan höjde dem till nästan 14000. Luriga är de.


Vet att MM i Uppsala sålde ut D90 med 16-85 objektivet för 10000:-. Bra pris måste jag säga.

#1082

Postad 20 november 2010 - 18:33

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Skall väcka tråden till liv med en fråga. Kan tänka mig köpa en begagnad D90 med 18-105 optiken. Går att få relativt billigt idag. Men hur riskabelt är det? Hur ofta går dem sönder? Vad skall man titta efter?

#1083

Postad 06 december 2010 - 11:20

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
De går aldrig sönder :)

Nej men svårt o svara på. Som med allt så kan man ju ha otur o få ett dåligt behandlat ex.
Men ja har nog fan aldrig hört någon ha problem med sin D90 iaf.

#1084

Postad 14 december 2010 - 09:02

Hajken
  • Hajken
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hej, jag lånar tråden lite så kanske ni kan hjälpa mig.
Just nu är jag på resande fot och innan så köpte jag med mig en nikon d90 och 2 minneskort, hade tagit 336 bilder på de första minneskortet och då står det "ingen bilddata" när jag försöker titta på bilderna... prövar att ta ut batteri,minneskortet, stänga av osv..ingenting händer sen funkade de typ i 2 sek, hinner se bilden men kan inte titta på den igen.
Några timmar innan så var de redan skumt, då blev halva bilden jag tagit rosa, en annan bild gick inte o titta på och då visade istället bilden man tittat på innan på den bilden.
Har aldrig varit med om detta, någon som vet varför? eller om jag kan återfå bilderna jag tagit.. ca 200 bilder som inte visas..

kingston minneskort, 32 gb och 8 gb, tycker dock de är konstigt ifall de skulle bli såhär för att den inte stödjer, var inga problem med min förra kamera.. för väl köpa ett sandisk sen.

dock fungerar 8 gb kortet än så länge utan fel..
ingen chans att få tillbaka bilderna, eller vad tror ni?

#1085

Postad 14 december 2010 - 09:16

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Prova att gå in på ett internetcafé och läsa kortet i en dator.

#1086

Postad 23 december 2010 - 09:03

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Det var några som letade efter D90 till bra pris.
Den 25/12 är det mellandagsrea på Expert, huset kostar 4999kr. MedMera-check gäller också (5%).

#1087

Postad 23 december 2010 - 09:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Det var några som letade efter D90 till bra pris.
Den 25/12 är det mellandagsrea på Expert, huset kostar 4999kr. MedMera-check gäller också (5%).

Hm, klarar inte detta
;) B) , vad gör jag nu??? D7000 är väl knappast mer än dubbelt så bra, får nog bli en D90

#1088

Postad 23 december 2010 - 10:21

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Hm, klarar inte detta
;) B) , vad gör jag nu??? D7000 är väl knappast mer än dubbelt så bra, får nog bli en D90

Och Vad är det för avgörande skillnad mellan D90 och den du har nu då, que? ;)

D7k ser för övr. riktigt prisvärd ut... :rolleyes:

Redigerat av Velodynamic, 23 december 2010 - 10:22.


#1089

Postad 23 december 2010 - 10:22

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Exakt vad jag undrade. ;)

#1090

Postad 23 december 2010 - 10:30

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Bättre sökare, extra display, AF med gamal objektiv är väl de "viktigare"

#1091

Postad 23 december 2010 - 10:31

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Och Vad är det för avgörande skillnad mellan D90 och den du har nu då, que? :rolleyes:

D7k ser för övr. riktigt prisvärd ut... B)

Äldre :blush: , nä avgörande är nog att dottern har lagt beslag på D5000 så jag får hålla mig till D80. Så det är D80 som jag ersätter med D90 så skillnaden är väl 10 ;) , så det är klart väljer jag D7000 istället så är skillnaden 6920 ;)

#1092

Postad 23 december 2010 - 11:39

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Jag gick valde bort D90 som ersättare till min D80 då D90 kom eftersom jag inte tyckte det var så stor resa att göra.
Tanken var att ersätta D8O med uppföljare till D300s men när D7000 kom hade den det som jag önskade.

Klyftan mellan D80 och D7000 är enorm!

Priset på D90 huset är riktigt bra och jag skulle inte tveka för att rekommendera någon att köpa den, men inte som ersättare till en D80.

Redigerat av partajare, 23 december 2010 - 11:41.


#1093

Postad 23 december 2010 - 11:45

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Vet att D7000 är rackare på brus, men om steget mellan den och D90 är som mellan D80 till D90 vet jag inte. Kan vara intressant?

#1094

Postad 23 december 2010 - 11:45

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

  • 1 710 inlägg
  • 0
Personligen skulle jag köpt en D7000 om jag var i samma sits. Tänk på att euron är låg nu, rekommenderar Holland som vanligt om man är sugen på att spara en liten slant ;)

#1095

Postad 23 december 2010 - 15:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Ja man ska ju inte vara dumsnål. Bra brusegenskaper är ju något man önskar, vill också ha bra AF egenskaper så kanske D7000 är bättre på det, typ flygande fåglar. Annars så är ju D90 ett klipp som man troligen får tillbaka om man vill sälja den igen

#1096

Postad 23 december 2010 - 16:28

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Äldre :rolleyes: , nä avgörande är nog att dottern har lagt beslag på D5000 så jag får hålla mig till D80. Så det är D80 som jag ersätter med D90 så skillnaden är väl 10 B) , så det är klart väljer jag D7000 istället så är skillnaden 6920 ;)

Asså, ok trodde det var du som satt med D5000. Du sitter ju iaf inte helt i sjön.
En D7000 hade kunnat ge dig så mycket mer för den extra slanten, en makro/fågelfotografs stora dröm.
Beroende på värderingar och intresse en långsiktigare investering helt enkelt.

Redigerat av Velodynamic, 23 december 2010 - 16:42.


#1097

Postad 23 december 2010 - 16:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Asså, ok trodde det var du som satt med D5000. Du sitter ju iaf inte helt i sjön.
En D7000 hade kunnat ge dig så mycket mer för den extra slanten, en fågelfotografs stora dröm.
Allt beroende på intresse och värderingar.

Jo jag får använda D5000 när jag är ensam på den, men är det två som är ute och fotar så råkar det av en händelse alltid bli en som får D80 och en annan som får D5000 :rolleyes: . Dock så verkar detta ha smittat av sig även vid objektivbyte, så när vi är ute och fotograferar fåglar så är det inte jag som får telet utan jag får gärna makrot. När vi ska fota insekter gissa hur det är då? Funderar faktiskt på att köpa ett Sigma 150/2.8 eller 180/3.5 så får vi ett makro till + något som är ett halvt tele så är det lite jämnare ;)

Man kan ju alltid köpa en D90 i utbyte mod D80 i år och köpa en D7000 lite senare när den kanske gått ner lite i pris. Vi tar ju runt 30-40.000 bilder med kameran per år, så de har kanske inte så lång livscykel. Får se om köplusten går över, har jag tur så är den kanske slutsåld B)

#1098

Postad 25 december 2010 - 08:58

Unregistered9958a214
  • Unregistered9958a214
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Då var en styck D90 beställd på expert.se :P och då behövs det ett objektiv, funderar på ett Tamrom 18-200mm:
Tamron 18-200mm

Strax över 1800:- verkar vara ett hyffsat pris på en allroundglugg eller vad tycker ni?

Redigerat av Unregistered9958a214, 25 december 2010 - 09:02.


#1099

Postad 25 december 2010 - 09:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Det blev en D90 från Expert, för 4750:- kunde inte hålla mig :P

Drackpack jag hade valt ett 35/1.8 eller 50/1.8 till att börja med om du vill ha något billigt att starta med. Alternativ ett 18-105 nytt eller begagnat, det är många som köper D7000 med kitobjektiv som redan har ett allround, så du hittar en hel av dessa på blocket, fotosidan mm. Tveksam till de billiga allround objektiven, du får inte ut allt vad D90 kan ge med ett sådant.

Redigerat av Unregistered124686ac, 25 december 2010 - 11:02.


#1100

Postad 25 december 2010 - 12:07

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Grattis Que till din nya d90! Vad tycker du om sökaren hos d90 jämfört d5000? Är det ngn större skillnad? Med d90 kan du nu också använda kortare slutartid än 1/200s vid t ex mackrofotografering. Det är denna finess jag nu bl. a. saknar med min d5000...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.