Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony PlayStation 3 (PS3) 60GB (Spelkonsoler) 4 9,2 (705) Inga priser
Toshiba HD-A1 (DVD-spelare) 1 8,75 (11) Inga priser
Toshiba HD-E1 (DVD-spelare) 1 8,77 (80) Inga priser
Toshiba HD-XE1 (DVD-spelare) 5 8,92 (23) Inga priser
HP HD100e (Optiska enheter för datorer) 1 (0) Inga priser
Toshiba HD-XA1 (DVD-spelare) 1 8,83 (5) Inga priser
Microsoft Xbox 360 HD DVD Player (Optiska enheter för datorer) 1 8,57 (102) 685:-
Toshiba HD-A2 (DVD-spelare) 1 8,2 (4) Inga priser
Toshiba HD-XA2 (DVD-spelare) 1 7,75 (3) Inga priser
Microsoft Xbox 360 med HDDVD (Spelkonsoler) 0 8,33 (5) Inga priser
Toshiba SD-H802A (Optiska enheter för datorer) 0 7,17 (5) 935:-
Toshiba HD-EP10 (DVD-spelare) 1 7,86 (6) Inga priser
Toshiba SD-L802B (Optiska enheter för datorer) 0 (0) Inga priser
Onkyo DV-HD805 (DVD-spelare) 2 (0) Inga priser
Toshiba HD-A35 (DVD-spelare) 1 7,5 (1) Inga priser
Toshiba HD-EP35 (DVD-spelare) 1 8,81 (25) Inga priser
Toshiba HD-EP30 (DVD-spelare) 1 8,64 (13) Inga priser
Toshiba HD-A30 (DVD-spelare) 2 7 (2) Inga priser
Toshiba SD-L912A (Optiska enheter för datorer) 1 (0) Inga priser
Asus HR-0205T (Optiska enheter för datorer) 0 (0) Inga priser
60 relaterade trådar
Playstation Store (2597 inlägg) 6 år sedan
Toshiba HD-EP30, HD-EP35 HD DVD (1570 inlägg) 7 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 8 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 10 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 * (1789 inlägg) 10 år sedan
Hur många HD DVD-spelare har vi tillsammans? (100 inlägg) 10 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Toshiba HD-A1 / HD-XA1 * (791 inlägg) 10 år sedan
DualShock 3 (469 inlägg) 12 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 12 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Lackskada på Playstation 3 (9 inlägg) 13 år sedan
FPS-kontroll med mus och "frag-chuck"... (171 inlägg) 14 år sedan
Visa bilder på era HD DVD Media (7 inlägg) 14 år sedan
Yellow Dog Linux (379 inlägg) 14 år sedan
Playstation 3 som DVD spelare @ 1080p via HDMI (55 inlägg) 15 år sedan
Extern HD DVD spelare till 360 (2052 inlägg) 15 år sedan
Toshiba HD-A2 / HD-A20 / HD-XA2 (102 inlägg) 15 år sedan
10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande (1040 inlägg) 15 år sedan
X-box HD-DVD 499 :- (66 inlägg) 15 år sedan
PS3 - Bästa ljud system (30 inlägg) 15 år sedan
Varför kostar "gamla" PS3 nära 9000:-? (12 inlägg) 15 år sedan
*Officiell Tråd - Toshiba HD-A2* (5 inlägg) 15 år sedan
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg) 15 år sedan
Konvertera video för Playstation 3 (38 inlägg) 15 år sedan
Hd-dvd 1990:- (564 inlägg) 15 år sedan
Toshiba HD-A3 / HD-A30 / HD-A35 (78 inlägg) 15 år sedan
Regionskodning på HD-E1? (6 inlägg) 15 år sedan
ps3: usa vs europa? (158 inlägg) 15 år sedan
Uppspelningsproblem EP30/35. (24 inlägg) 15 år sedan
Importera PS3 från USA (5 inlägg) 16 år sedan
Toshiba SD-H802A HD-DVD Läsare (48 inlägg) 16 år sedan
Nya ps3 versioner (19 inlägg) 16 år sedan
360 HD DVD Player + 5 filmer (147 inlägg) 16 år sedan
Play Station 3's prestanda. (125 inlägg) 16 år sedan
PS3 med 65nm! När? (43 inlägg) 16 år sedan
PS3 - 40gb eller 60 gb? (5 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 för 5690 kr på Media Markt! (83 inlägg) 16 år sedan
Fynd på mellandagsrean! (24 inlägg) 16 år sedan
Onkyo DV-HD805 (102 inlägg) 16 år sedan
Toshiba HD-E1 vs Xbox 360 HD-DVD (13 inlägg) 16 år sedan
Söka bland mediafiler (0 inlägg) 16 år sedan
PS3-priset, kommer det sjunka (298 inlägg) 16 år sedan
Amerikanska Wal-Mart rear Toshiba HD-A2 DVD-spelare mm. (50 inlägg) 16 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 16 år sedan
Vilken TV är bäst för Playstation 3 (9 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 erbjudande (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 16 år sedan
PS3 firmware update 1.80 (216 inlägg) 16 år sedan
Så billig kan Playstation 3 bli (235 inlägg) 16 år sedan
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg) 16 år sedan
Helgtips: Upplev en optimerad biovisning i hemmiljö! (26 inlägg) 16 år sedan
hddvd 990kr! (40 inlägg) 16 år sedan
PS3 Priser i USA (29 inlägg) 17 år sedan
PS3 som cd-spelare? (4 inlägg) 17 år sedan
Blu-ray-spelare (38 inlägg) 17 år sedan
Bästa kombinationen? (9 inlägg) 17 år sedan

#51

Postad 19 februari 2008 - 00:55

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Now, the HD DVD Promotional Group this week said its favoured format accounted for more than 60 per cent of standalone player sales up to the end of 2007. Doing a rough, back-of-an-envelope calculation, that means those 34,000 BD players are approximately 40 per cent of the total number of hi-def players sold in Europe, which we calculate therefore to be 85,000 units.
Bluray disc sales in europe

Ger en liten hint om hur stor marknaden för optiska HD media verkligen är


Jag tror inte folk fattade att du var ironisk här..
lite överslagsräkning:
Sverige har ung 3% av europas befolkning, skulle man använda det som nyckel så hamnar vi på max 3000 spelare i Sverige.. jojo, samtidigt finns det visst ung 2.500.000 DVD spelare i omlopp......

3000 spelare mao ung EN spelare på 3000 pers, wow! fantastiskt att nyheter runt detta över huvud taget slås upp i media... av dessa 3000 personer är nog 2900 medlemmer på forumet..

#52

Postad 19 februari 2008 - 02:17

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Jag tror att han syftade på stora kvalitetsskillnader. En nedkomprimerad DivX/XviD ser aningen sämre ut än en original -DVD.

då de själva vägrar förtydliga: joakim99 och _VIC_ syftar med all sannolikhet på skivformatet DIVX (eller snarare filmförmedlingsformatet, eller vad man nu ska kalla det), snarare än videocodecen som senare lånade samma namn.

#53

Postad 19 februari 2008 - 08:00

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

På ett sätt så är det bra att formatkriget är över, nu kan kanske hd filmer och spelare kan börja produceras av fler när man vet vilket format som "gäller". Å andra sidan tycker jag att det är synd att BlueRay gick som segrare. Främst för att priset på filmer och spelare är så pass dyrt idag att väldigt få kommer att vilja öppna plånboken. HD DVD hade nog kunnat slå igenom fortare på grund av sundare prissättning.


Prissättningen berodde ju på trycket från Blu ray, prissättningen var som jag ser det Toshibas starkaste vapen vilket dom tydligen misslyckades med...


HD DVD dras inte med royaltypengar till Sun och avkodare blir därmed billigare för alla att tillverka. Sen så saknade även HD-DVD region kodning vilket förmodligen var deras största problem. Filmindustrin ville så klart ha region kodning för att vi i sverige inte ska kunna köpa billiga filmer från staterna. Det känns inte som det konsumentvänligaste formatet vann utan det som företagen kan ta mest betlat för. Frågan är bara om folk kommer vara villiga att betala.

#54

Postad 19 februari 2008 - 08:05

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Äntligen... *phew*!

Ni som sitter med HDDVD-spelare idag... vårda dem ömt och spara dem. De kommer troligtvis i framtiden att få samma "prylstatus" som en LaserDisc har idag. :)

/S

Tänker jag göra. Jag stormisstänkte att detta skulle hända när jag köpte min HD-EP35, så jag gråter inte ett skvatt. Dessutom har jag ju även en "Blu-ray"-spelare(Samsung BD-P1400), så varför skulle jag gråta. Är inte den gjåtande typen heller. Dessutom kommer det att dröja ett tag innan Universal och Paramount börjar att producera "Blu-ray"-filmer(nja, säger emot mig själv. De har nog en liten reservplan i bakfickan, men ett litet tag kommer de nog att dröja iaf. Och jag har redan några av mina favvisar, som inte finns på Blu-ray ännu). :)

Blu-ray är inget dåligt format. Jag gillar HDDVD bättre. Men det går inte att jämföra dessa två system med VHS och Betamax. Betamax var så klart mycket bättre än VHS - och det är inte någon sådan stor skillnad mellan HD-systemen. Något slags "rättvisa" har väl skett. Sony loosade ju förra gången. Nu fick de sin revansch...

Snart kommer HDDVD-filmerna dessutom att reas ut. Då skall det spenderas. Strålande tider, härliga tider.

Har aldrig ägt någon Betamax, men NU har jag en HDDVD. ;)

Redigerat av Tompa123, 19 februari 2008 - 08:43.


#55

Postad 19 februari 2008 - 08:49

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0

HD DVD dras inte med royaltypengar till Sun och avkodare blir därmed billigare för alla att tillverka. Sen så saknade även HD-DVD region kodning vilket förmodligen var deras största problem. Filmindustrin ville så klart ha region kodning för att vi i sverige inte ska kunna köpa billiga filmer från staterna. Det känns inte som det konsumentvänligaste formatet vann utan det som företagen kan ta mest betlat för. Frågan är bara om folk kommer vara villiga att betala.


Så var det väl med DVD när det formatet kom.... regionskodning hit och dit och det dröjde inte länge innan man kunde fixa till det smidigt och lätt och nu säljs det ju knappt en enda spelare som inte är reg fri.... och än så länge släpps det ju många BD filmer som inte är regionskodade.... jag har hittils köpt 80% av alla mina BD filmer från USA och har inget att klaga på än så länge.... har en känsla av att innan sommaren så finns det FW som gör spelarna regionsfria... eller så köper man en Reg A+B spelare från Dvddirect... så är problemet löst...!!

#56

Postad 19 februari 2008 - 09:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det var ju precis som med VHS, där gick ju också det bättre formatet vinnande ur striden :)
Eller???


Kan tyvärr inte uttala mig om striden mellan var det Betamax(?) och VHS....?

För att inte tala om Video2000 som var det tredje formatet från Philips.
Det fjärde formatet var U-matic från Sony, men var väl aldrig tänkt för hemkonsumenter. Fanns bland annat på sjukhus på 70-80-talet för att spela in Röntgenundersökningar på...
Det som var mycket till VHS fördel var att en VHS-spelare var den enda apparat som till formatet lämpade sig att ha hemma. En U-matic-spelar var stor som en resväska! För att inte tala om hur stora banden var jämfört med ett VHS-band.
Alltså inte riktigt jämförbart med dagens nyss avslutade krig där både spelare och skivor är i princip identiska.

#57

Postad 19 februari 2008 - 09:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Att veta regionsfri känns bättre än; kanske inte så kodad att jag inte kan se den, iallafall när muspekaren hovrar över kassa ikonen, sen kan NI bluray fanatiker som inte upplevt global regionsfrihet säga vad ni vill om att med mjuk- eller hårdvaruförändringar åtgärda bluray spelaren till den situation som varit standard hos Toshiba HD DVD.

Näe, jag har inte upplevt global regionsfrihet från alla filmbolag, har du?

Som vanligt har folk svårt att skilja på filmformat och filmbolag. Regionskodningen är ett filmbolags beslut, inget annat. Det finns inget i BD-formatet som tvingar detta. Sure, det ena formatet hade, iaf inte fram till dess död, ingen inbyggd support för detta. Men vad är det som säger, om vi nu spekulerar om en alternativ verklighet, att något sådant inte hade införts om det var ett krav från tex Fox och Disney för att gå över? Svara inte för ingen vet svaret på den frågan ändå.

Dessutom undrar jag fortfarande, om nu HDDVD-filmbolagens regionsfrihet var så fantastisk (vilket jag förstås i sak håller med om), hur kommer det sig att folk (endast HDDVD-ägare dessutom) verkar VETA att Warner, Paramount och Universal kommer upphöra med det helt? Verkar som så iaf när man läser vissa kommentarer. Själv har jag ingen aning.

Givetvis är jag personligen inte för regionkodning, tvärtom, men så länge det finns filmbolag som vill ha det så får man nog leva med det. Men sure, vill man leva i en alternativ drömvärld så visst kunde det här med HD på skiva vara bättre än vad det är idag. Skulle kunna tänka mig en situation där det fanns dubbelt så många filmer som idag och alla fanns att köpa på macken för 99 kronor, har man inte realism som krav så... :)

Men som tur är att efter helgens besked mår, som helhet, konceptet HD på skiva bättre än nånsin tidigare iaf. Jag vet inte om nån missat det men utanför de insnöade HDDVD-specifika forumens värld har detta med överväldigande majoritet mottagits POSITIVT (tom bland Toshibas aktier ;) ), inte tvärtom, DET är goda nyheter för "HD på skiva" det. :)


Tompa123>> Låter hur vettigt som helst. Förutom att Uni/Para titlar lär dröjja finns det ju faktiskt en risk att flera av deras filmer inte ens släpps på BD! Helt rätt att samla på sig titlar från dessa bolag. Chansen att få dem billigt är ju dessutom rätt stor. ;)


En sak slog mig... Är BDA smarta nu så står de med färdiga deals åt Uni/Para där de för en försvinnande kostnad låter dem trycka BD-versioner av deras tidigare filmer. Vipps får har The One HD format genast en mkt större katalog. Medlemmar inom BDA ser oxå förstås att HDDVD-ägare börjar köpa BD-spelare, en morot för att få dem göra det vore ju att de hjälper Uni/Para att ordna "inbytes deals" där den som vill kan byta sin HDDVD-film mot motsvarande BD-variant. Kanske inte kommer hända men personligen tror jag det finns en vinst i att vårda skadorna av det olyckliga kriget så mkt som möjligt.

#58

Postad 19 februari 2008 - 09:23

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Så var det väl med DVD när det formatet kom.... regionskodning hit och dit och det dröjde inte länge innan man kunde fixa till det smidigt och lätt och nu säljs det ju knappt en enda spelare som inte är reg fri.... och än så länge släpps det ju många BD filmer som inte är regionskodade.... jag har hittils köpt 80% av alla mina BD filmer från USA och har inget att klaga på än så länge.... har en känsla av att innan sommaren så finns det FW som gör spelarna regionsfria... eller så köper man en Reg A+B spelare från Dvddirect... så är problemet löst...!!


Men visst hade det varit skönt om problemet aldrig funnits, likaså BD+? Sen finns det ju kombo spelare, så varför bara ha ett format? Det ska ju vara enkelt för "svensson" så klart. Jag tror att HD DVD hade varit bättre för vanligt folk idagsläget och en snar framtid framöver. Precis som du säger så rekomenderar du mig att köpa en Reg A+B spelare så är problemet löst, hade det inte varit bättre om man bara kunnat gå och köpa en spelare utan att bry sig om vilka regioner den kan spela? Jaja... nu är ju kriget över så det är bara luta sig tillbaka och se vad som händer. Jag hejar på hd-vmd ialla fall =)

#59

Postad 19 februari 2008 - 09:27

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Det är officiellt, HD DVD-formatet är dött och begravt:

Toshiba Announces Discontinuation of HD DVD Businesses
Company Remains Focused on Championing Consumer Access to High Definition Content

Tokyo—Toshiba Corporation today announced that it has undertaken a thorough review of its overall strategy for HD DVD and has decided it will no longer develop, manufacture and market HD DVD players and recorders. This decision has been made following recent major changes in the market. Toshiba will continue, however, to provide full product support and after-sales service for all owners of Toshiba HD DVD products.

HD DVD was developed to offer consumers access at an affordable price to high-quality, high definition content and prepare them for the digital convergence of tomorrow where the fusion of consumer electronics and IT will continue to progress.

“We carefully assessed the long-term impact of continuing the so-called 'next-generation format war' and concluded that a swift decision will best help the market develop,” said Atsutoshi Nishida, President and CEO of Toshiba Corporation. "While we are disappointed for the company and more importantly, for the consumer, the real mass market opportunity for high definition content remains untapped and Toshiba is both able and determined to use our talent, technology and intellectual property to make digital convergence a reality.”

Toshiba will continue to lead innovation, in a wide range of technologies that will drive mass market access to high definition content. These include high capacity NAND flash memory, small form factor hard disk drives, next generation CPUs, visual processing, and wireless and encryption technologies. The company expects to make forthcoming announcements around strategic progress in these convergence technologies.

Toshiba will begin to reduce shipments of HD DVD players and recorders to retail channels, aiming for cessation of these businesses by the end of March 2008. Toshiba also plans to end volume production of HD DVD disk drives for such applications as PCs and games in the same timeframe, yet will continue to make efforts to meet customer requirements. The company will continue to assess the position of notebook PCs with integrated HD DVD drives within the overall PC business relative to future market demand.

This decision will not impact on Toshiba’s commitment to standard DVD, and the company will continue to market conventional DVD players and recorders. Toshiba intends to continue to contribute to the development of the DVD industry, as a member of the DVD Forum, an international organization with some 200 member companies, committed to the discussion and defining of optimum optical disc formats for the consumer and the related industries.

Toshiba also intends to maintain collaborative relations with the companies who joined with Toshiba in working to build up the HD DVD market, including Universal Studios, Paramount Pictures, and DreamWorks Animation and major Japanese and European content providers on the entertainment side, as well as leaders in the IT industry, including Microsoft, Intel, and HP. Toshiba will study possible collaboration with these companies for future business opportunities, utilizing the many assets generated through the development of HD DVD.

Källa: Toshiba

#60

Postad 19 februari 2008 - 11:14

Unregisterede12048a7
  • Unregisterede12048a7
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
All respekt till Toshiba och dess alierade för deras ansträngning.

Det kan ju bli spännande iallafall:
Toshiba och dess HD-DVD allians (inkl. Microsoft...) har ju en färdig organisation som kan ta tag i något annat istället, de nämner ju NAND bla.
Det innebär ju för oss teknikdyrkare att nya dörrar/lösningar/tekniker kommer runt hörnet :)

Har ni några teorier/förslag/önskningar/drömmar?

Kanske en liten enhet (stor som en USB sticka) med en NIC som rymmer en HD-film och med HW som streamar Mpeg4 på nätverket?

/K

#61

Postad 19 februari 2008 - 11:37

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Skönt att det blir ett format framöver, blir ju så mycket enklare för konsumenterna. Hoppas bara att priserna fortfarande pressas ner i övrig konkurrens nu när kriget är över.

Köpte dock en HD-DVD spelare i förra veckan samt ett par filmer (dock inte öppnat förpackningarna ännu så har öppet köp kvar)... Har inte bestämt mig riktigt vad jag ska göra med den ännu.

Den stora frågan som jag ser det är hur planerna nu ser ut för dem titlar som bara finns på HD-DVD! Någon som hört något ifrån filmbolagen?

/Roger

#62

Postad 19 februari 2008 - 11:39

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0
Troligtvis så kommer det uttalanden under veckan. USA sover ju nu så reaktionerna där kommer väl först i eftermiddag kväll.

Redigerat av Tomas_D700, 19 februari 2008 - 14:28.


#63

Postad 19 februari 2008 - 11:46

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Om titlarna kommer ut inom en "snar" framtid så finns det ju ingen anledning att ha kvar HD-DVD spelaren om man har en Blu-Ray eller PS3 som både spelar både Blu-Ray och DVD samt skalar upp... (om man nu inte redan har massa HD-DVD titlar).

/Roger

Redigerat av Tomas_D700, 19 februari 2008 - 14:29.


#64

Postad 19 februari 2008 - 11:55

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Med en HD DVD-spelare samt fem filmer för 1.995 anser jag inte att jag personligeen förlorat något alls. Spelaren kommer jag använda till vanliga DVD-skivor och jag tror att man rear ut HD DVD-skivor till bra priser nu. Tyvärr tror jag att ett monopol av enbart ett format inte kommer att gynna konsumenten på ett ekonomisk sätt. Tvärt om, Blu-rayspelarna kommer inte att sjunka i pris lika fort nu när det inte finns någon konkurrens. Skivorna kommer inte heller att sjunka i pris lika fort när regionsindelningen i fortsättningen kommer att styra de olika marknaderna och att man t.ex. inte kan importera skivor från USA om man inte har en regionfri spelare. När spelarna är nere i en tusenlapp kommer jag nog att investera i en Blu-Rayspelare, men det tar nog ett eller par år innan priset ligger i den nyvån.

#65

Postad 19 februari 2008 - 12:01

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Om titlarna kommer ut inom en "snar" framtid så finns det ju ingen anledning att ha kvar HD-DVD spelaren om man har en Blu-Ray eller PS3 som både spelar både Blu-Ray och DVD samt skalar upp... (om man nu inte redan har massa HD-DVD titlar).

/Roger


Precis. Då jag inte har samlat på mig så många filmer och slutade köpa HD-DVD filmer det senaste halvåret, förutom Transformers, så funderar jag på att sälja den och invänta BD versionerna.
Visst är det kanske kul att behålla spelaren som ett kultobjekt.
Men det blir bara ÄNNU en maskin som kommer att samla damm och ta plats :)
Och lika kult som Laserdiscen blir den nog ändå inte :)
Men...mja... :)

När spelarna är nere i en tusenlapp kommer jag nog att investera i en Blu-Rayspelare, men det tar nog ett eller par år innan priset ligger i den nyvån.


En BD spelare för en tusenlapp frå du nog vänta på ja :wub:
Men redan i år så kommer det ju spelare som hamnar mellan 2500-3000 och DET tycker jag nog att en BD spelare är värd ;)
Sen kommer det säkert nån snusk billig kampanj runt jul :)

Nu blir det ju priskrig mellan tillverkarna istället så billigare kommer det definitivt att bli ;)

Redigerat av Svante Skoog, 19 februari 2008 - 12:02.


#66

Postad 19 februari 2008 - 12:02

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Med en HD DVD-spelare samt fem filmer för 1.995 anser jag inte att jag personligeen förlorat något alls. Spelaren kommer jag använda till vanliga DVD-skivor och jag tror att man rear ut HD DVD-skivor till bra priser nu. Tyvärr tror jag att ett monopol av enbart ett format inte kommer att gynna konsumenten på ett ekonomisk sätt. Tvärt om, Blu-rayspelarna kommer inte att sjunka i pris lika fort nu när det inte finns någon konkurrens. Skivorna kommer inte heller att sjunka i pris lika fort när regionsindelningen i fortsättningen kommer att styra de olika marknaderna och att man t.ex. inte kan importera skivor från USA om man inte har en regionfri spelare. När spelarna är nere i en tusenlapp kommer jag nog att investera i en Blu-Rayspelare, men det tar nog ett eller par år innan priset ligger i den nyvån.

Jag tror att konkurrensen har orsakat mer skada än nytta i detta fall. Jag och många andra har avstått från att satsa på HD-film iom osäkerheten. Jag tror att detta kommer att göra att fler vågar köpa in sig på HD och det kommer leda till fler priserna letar sig nedåt. Jag har dessutom importerat de flesta av mina filmer från USA, helt utan kopieringsskydd, så det ser jag inte som ett jätte hinder. Dock kan man ju hoppas att alla bolagen slopar regionskodningen.

Det kommer att ta tid innan priserna når DVDs men nu finns det en möjlighet iaf och konkurrensen fortsätter ju, fast nu med DVD :).

Redigerat av Phindus, 19 februari 2008 - 12:02.


#67

Postad 19 februari 2008 - 12:02

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Med en HD DVD-spelare samt fem filmer för 1.995 anser jag inte att jag personligeen förlorat något alls. Spelaren kommer jag använda till vanliga DVD-skivor och jag tror att man rear ut HD DVD-skivor till bra priser nu. Tyvärr tror jag att ett monopol av enbart ett format inte kommer att gynna konsumenten på ett ekonomisk sätt. Tvärt om, Blu-rayspelarna kommer inte att sjunka i pris lika fort nu när det inte finns någon konkurrens. Skivorna kommer inte heller att sjunka i pris lika fort när regionsindelningen i fortsättningen kommer att styra de olika marknaderna och att man t.ex. inte kan importera skivor från USA om man inte har en regionfri spelare. När spelarna är nere i en tusenlapp kommer jag nog att investera i en Blu-Rayspelare, men det tar nog ett eller par år innan priset ligger i den nyvån.


Vad är värst? Att blu-ray-skivor kanske kommer sjunka lite långsammare i pris, eller att båda HD-formaten dog en långsam död? Det sista är nämligen vad som skulle ha hänt om inte ett av dom kastat in handduken!

Detta är fantastiskt!!! Äntligen kan marknaden för HD på skiva komma igång!!! :)

Redigerat av Unregistered4325f859, 19 februari 2008 - 12:03.


#68

Postad 19 februari 2008 - 12:03

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Jepp, det har varit ett jäkla tjat och gnäll om regionsskyddet.

De få filmer som ÄR region låsta typ FOX släpps ju här inte så långt efteråt.
Flera av FOX katalog titlar har ju släppts här flera månader tidigare.

De nya filmerna tar kanske en månad eller två.
Den tiden kan jag vänta.

Det var annorlunda för 10 år sen när det VERKLIGEN tog sin tid innan filmerna släpptes i sverige.

Inget mer gnäll om Blu-Ray nu :)

Fortsätt köp Fox titlar i Sverige du...
Själv så köper jag från Usa, billigare priser...

#69

Postad 19 februari 2008 - 12:06

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

  • 754 inlägg
  • 0
<klappar händerna och skuttar omkring i ren förtjusning> Var ju på tiden! PS2 fick igång DVD försäljningen, PS3 gjorde detsamma för Blu-ray. End of story... perhaps? :)

#70

Postad 19 februari 2008 - 12:32

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Fortsätt köp Fox titlar i Sverige du...
Själv så köper jag från Usa, billigare priser...


No problems :)
Jag överlever nog ändå :)

Redigerat av Svante Skoog, 19 februari 2008 - 12:36.


#71

Postad 19 februari 2008 - 13:45

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

En original DVD med HDMI ut från en halvkompetent spelare till en halvkompetent TV = fan så mycket bättre än XviD =)

själva divx/xvid (baserat på mpeg4 part 2) formatet är bättre än det som dvd använder (mpeg2) men sen att folk laddar ner södnerkomprimerade filmer på 700mb är en helt annan sak det kan man inte ta och jämföra med...

Redigerat av Tomas_D700, 19 februari 2008 - 14:27.


#72

Postad 19 februari 2008 - 14:04

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

själva divx/xvid (baserat på mpeg4 part 2) formatet är bättre än det som dvd använder (mpeg2) men sen att folk laddar ner södnerkomprimerade filmer på 700mb är en helt annan sak det kan man inte ta och jämföra med...

Sen tycker jag att det är märkligt att de nöjer sig med det. Men det är klart, en del sitter ju och kollar på TV på en mobiltelefon...

Redigerat av Tomas_D700, 19 februari 2008 - 14:25.


#73

Postad 19 februari 2008 - 14:31

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Redigerade inlägg ovan har endast fått onödiga eller långa citat kortade eller avlägsnade :)

#74

Postad 19 februari 2008 - 14:35

Jön
  • Jön
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Jag köper mig nog en bluray-spelare den dagen jag har 100Mbit-uppkoppling och tomskivorna kostar runt en tia. :)

#75

Postad 19 februari 2008 - 14:49

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Jag köper mig nog en bluray-spelare den dagen jag har 100Mbit-uppkoppling och tomskivorna kostar runt en tia. :)

Jag är inte mycket för att vänta. Inte alls min favoritsyssla... :)

#76

Postad 19 februari 2008 - 15:45

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Vet inte om någon tagit upp det redan, men lite fult var det endå att Toshibas spelare reades ut med 5 filmer under den sista tiden, tror el-giganten nappade på den kampanjen.
2000 kr var det med 5 HD-DVD filmer.
Då var det fortfarande oklart om vem som skulle ta hem segern.

Jag var nästan påväg att köpa en pga av de erbjudandet, men när man ser det nu så var det rentstrategiskt.
Då det var inofficielt klart att de skulle kasta in handuken, eller så var det ett sista försök att få upp försäljningen.

Är glad att jag valde som jag gjorde.
Tror helt klart att PS3an gjorde sitt för Blu-Ray när det väl kom till kritan.
Om Microsoft tex kommit med sin Xbox 360(eller någon häftigigare i dagens mått) med inbyggd HD-DVD så hade nog loppet fortsatt ett bra tag till och varit lika jämt?

Trist för er som gick på HD-DVD.

// Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 19 februari 2008 - 15:47.


#77

Postad 19 februari 2008 - 15:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ge mig en bluray med intern avkodning för alla okomprimerade ljudformat som klarar att skicka dem som analog PCM som inte kostar mer än 8 papp så slår jag till...

#78

Postad 19 februari 2008 - 15:46

Unregisterede12048a7
  • Unregisterede12048a7
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag köper mig nog en bluray-spelare den dagen jag har 100Mbit-uppkoppling och tomskivorna kostar runt en tia. :)

Jag är inte mycket för att vänta. Inte alls min favoritsyssla... :)


Tror att inflationen kommer jobba emot dig Jön ... :)

Redigerat av Unregisterede12048a7, 19 februari 2008 - 18:34.


#79

Postad 19 februari 2008 - 16:16

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Äntligen!!!

:) Skönt att man lämnade tillbaka hd-dvd spelaren som man köpte i mellandags rean.

Redigerat av _FredriK_, 19 februari 2008 - 16:27.


#80

Postad 19 februari 2008 - 17:02

-Seb-
  • -Seb-
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Vill bara ha två filmer just nu. Serenity på blu-ray!, Vad kan vara bättre än världens bästa sci-fi i HD? Möjligtvis fet action i Transformers som inte skulle vara fel på BR heller för den delen.

#81

Postad 19 februari 2008 - 17:03

SlowCheetah
  • SlowCheetah
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Inte en dag för tidigt!! Köpte mig en HD-dvd till 360:n för ett tag sen men skitsamma, nu kan jag på allvar börja fundera på HD-film. Inte kännt att det varit lönt att lägga mer pengar (för min del) på ett osäkert format. Nu är det bara att invänta ett ökat utbud på Blu-ray hårdvara och bättre priser. Tack för det!

Redigerat av SlowCheetah, 19 februari 2008 - 17:05.


#82

Postad 19 februari 2008 - 18:10

niclas83
  • niclas83
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Äntligen!

#83

Postad 19 februari 2008 - 19:01

JeLe
  • JeLe
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Äntligen!

Instämmer!
Gött som fan

#84

Postad 19 februari 2008 - 20:15

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Måste svida rätt hårt för många ÅF's som har massa HDDVD spelare på lager.
Vad gör dom med dom nu? :) .

// Cineoholic

#85

Postad 19 februari 2008 - 21:11

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Måste svida rätt hårt för många ÅF's som har massa HDDVD spelare på lager.
Vad gör dom med dom nu? :) .

// Cineoholic


Troligtvis säljer dom ut dom snorbilligt eller så tar säkert Toshiba tillbaks spelarna i retur.
De spelare som finns kvar i butiks hyllorna i slutet av mars ska tydligen plockas bort sen enligt vad jag läst.
Om det stämmer även här i sverige vet jag inte.

#86

Postad 19 februari 2008 - 21:13

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Även om man sitter inne på en del hd-dvd filmer så är det skönt att kriget är över och man kan fokusera på en plattform.
Och det är ju fel att klaga, nu kan man antagligen fynda hd-dvd filmer till riktigt bra priser och skaffa sig en kombo-spelare
till htpcn (har bara blue där nu), för att vara framtidssäker. Färgen på fodralet spelar ju ingen större roll :)

#87

Postad 19 februari 2008 - 21:23

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Med en HD DVD-spelare samt fem filmer för 1.995 anser jag inte att jag personligeen förlorat något alls. Spelaren kommer jag använda till vanliga DVD-skivor och jag tror att man rear ut HD DVD-skivor till bra priser nu. Tyvärr tror jag att ett monopol av enbart ett format inte kommer att gynna konsumenten på ett ekonomisk sätt. Tvärt om, Blu-rayspelarna kommer inte att sjunka i pris lika fort nu när det inte finns någon konkurrens. Skivorna kommer inte heller att sjunka i pris lika fort när regionsindelningen i fortsättningen kommer att styra de olika marknaderna och att man t.ex. inte kan importera skivor från USA om man inte har en regionfri spelare. När spelarna är nere i en tusenlapp kommer jag nog att investera i en Blu-Rayspelare, men det tar nog ett eller par år innan priset ligger i den nyvån.


Vadå "inte finns nån konkurrens"? Menar du alltså att det bara finns EN tillverkare av BD spelare??? En ensam tillverkare av BD-spelare hade inneburit bristande konkurrens, men mig veterligen finns det ett antal företag som tillverkar BD-spelare och fler lär det bli vilket garanterat leder till en ÖKAD konkurrens och på sikt lägre priser. Dessutom tror jag att priserna nu kommer sjunka i snabbare takt då det bara finns ett format att producera hårdvara till vilket innebär att producenter som "legat lågt" för att invänta utfallet av "kriget" nu kan sätta full fart på sina produktionslinjer!

Personligen tycker jag dessutom det är lite konstigt att du var villig att betala 2000 spänn för en HD-DVD spelare med en osäker framtid, men bara kan tänka dig att betala 1000 spänn för en BD-spelare med garanterad framtid...

//P

Redigerat av peppelito, 19 februari 2008 - 21:24.


#88

Postad 19 februari 2008 - 21:29

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag tog ställning och valde blu ray ganska tidigt och är glad att jag gjorde det. Mycket berrode på att jag köpte en PS3.

Att bara ha ett alternativ känns skönt, så man kan andas ut lite och börja köpa filmer utan någon direkt oro över att man kanske köper fel. Nu kanske vi kan få fart på HD försäljningen även för de "Svenssons" som inte bryr sig lika mycket som vi på forumet gör. Men tillräckligt för att vara nyfikna på om deras "nya" platta tv kan ge den fina bild som dom trodde.

#89

Postad 19 februari 2008 - 22:10

James_Maxwell
  • James_Maxwell
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Tur för Sony=)

#90

Postad 20 februari 2008 - 07:21

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

  • 730 inlägg
  • 0
Hoppas på Xbox 360 med inbyggd Blue-ray;)

#91

Postad 20 februari 2008 - 12:45

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är som har gjort att BD vann? finns det någon spec. anledning?


Att man hade 75% av filmbolagen på sin sida redan från början samt lika stor del av hemelektroniktillverkarna?? :)

Nu har Universal gått ut med officiellt uttalande också. Kanon!

#92

Postad 20 februari 2008 - 15:47

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Sony har ju i o med sin lansering av PS3 givetvis helt bidragit till att Blu-Ray diskens framtid nu är säkrad, men det som jag anser som det viktigaste steget i dagsläget är att priserna måste sjunka rejält på standalone BD spelare.
(Nu kommer jag få en massa arga svar)Som den filmälskare jag är så vägrar jag att kicka igång en spelkonsol varje gång jag ska kolla på film, helst om man måste gömma den för att den låter som ett tröskverk också.
Och ja jag har redan testat, funkade inte alls för mig......

Redigerat av Unregisteredcb1a50ee, 20 februari 2008 - 15:48.


#93

Postad 21 februari 2008 - 10:44

atroxa
  • atroxa
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som går och väntar på att de svenska butikerna skall börja rea ut sina HD-dvdspelare och filmer? en hd-dvd för 2000 och 30-40 filmer a 100 kr st skulle vara värt det även om formatet tynar ut.


Jag sitter och väntar och hoppas :)

Billigaste spelarna är ju redan nere på under 1500:-, nu hoppas jag bara att filmerna säljs ut riktigt billigt. Har någon en uppfattning på hur lång tid det kommer ta för en rejäl prisdumpning? Känns som det blir julafton då...

#94

Postad 21 februari 2008 - 17:42

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Även om jag inte är glad så rinner inga tårar på min kind.
Geek som man är, gör det ju oundvikligt att inte förr eller senare bli 2-formatare.
HD-DVD priserna lär sjunka :)
Min XE1 ger fortfarande en bild jag älskar så ingen nöd än.

Detta ger mig ammo till diskussionen om PS3:ans vara eller inte vara i hemmet :)

#95

Postad 21 februari 2008 - 20:06

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som går och väntar på att de svenska butikerna skall börja rea ut sina HD-dvdspelare och filmer? en hd-dvd för 2000 och 30-40 filmer a 100 kr st skulle vara värt det även om formatet tynar ut.


Jag sitter och väntar och hoppas :)

Billigaste spelarna är ju redan nere på under 1500:-, nu hoppas jag bara att filmerna säljs ut riktigt billigt. Har någon en uppfattning på hur lång tid det kommer ta för en rejäl prisdumpning? Känns som det blir julafton då...

Har du tips på butik? Jag hittar ingen Blu-Ray under 3.200:-

#96

Postad 21 februari 2008 - 23:46

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som går och väntar på att de svenska butikerna skall börja rea ut sina HD-dvdspelare och filmer? en hd-dvd för 2000 och 30-40 filmer a 100 kr st skulle vara värt det även om formatet tynar ut.


Jag sitter och väntar och hoppas :)

Billigaste spelarna är ju redan nere på under 1500:-, nu hoppas jag bara att filmerna säljs ut riktigt billigt. Har någon en uppfattning på hur lång tid det kommer ta för en rejäl prisdumpning? Känns som det blir julafton då...

Har du tips på butik? Jag hittar ingen Blu-Ray under 3.200:-

De pratar om HDDVD-speare. :)

Min Samsung BD-P1400 kostade 3350, köpte den på Technix...

Redigerat av Tompa123, 22 februari 2008 - 00:25.


#97

Postad 23 februari 2008 - 12:13

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Inte det mest oväntade men även Onkyo har nu meddelat att man avslutar sin utveckling och tillverkning av HD DVD-spelare. Några klipp från pressmeddelandet:

"As Onkyo manufactures HD DVD players with core parts supplied by Toshiba, it will be difficult for Onkyo to continue its further development and production of HD DVD players. Despite this decision, Onkyo will continue to provide full product support and after-sales service for all owners of Onkyo HD DVD players."

"While Onkyo has been an enthusiastic supporter of the HD DVD format, it was not an exclusive relationship. Onkyo's research and development teams have maintained a parallel development program for the competing Blu-ray technology."

Källa

#98

Postad 25 februari 2008 - 00:06

Unregisteredf6eb7640
  • Unregisteredf6eb7640
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
HD är ju rena PR-jippot sen länge.
Folk inser lite sent vad HD gav, besvikelse åt folket.

Jo just det, Blu-Ray sopar banan i kvalité jämfört med HD och resten av de Standardiserade formaten. *Go figure :) *

Redigerat av Unregisteredf6eb7640, 26 februari 2008 - 03:37.


#99

Postad 25 februari 2008 - 23:00

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

HD är ju rena PR-jippot sen länge.
Folk inser lite sent vad HD gav, besvikelse åt folket.

Jo just det, Blue Ray sopar banan i kvalité jämfört med HD och resten av de Standardiserade formaten. *Go figure :) *

Vadå sopar banan? Inte kvalitetsmässigt iaf. Visst, Blu-ray vann, men bättre är det inte än HD-DVD...

#100

Postad 26 februari 2008 - 18:27

pauls
  • pauls
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Bristen på (prisvärda) HD-DVD-brännare var formatets akilleshäl, och det var just på den här punkten HD-DVD blev ohjälpligt efter, trots ett långt försprång. När Datormagazin skulle göra ett jämförande test av HD-brännare till decembernumret fick dom in 6 blu-ray-brännare (de flesta med barnsjukdommar) men inte en enda HD-DVD-brännare, inte ens från Toshiba...

En annan sak som bromsat HD-DVD är att Microsoft har promotat formatet, trots alla stunts som Sony har utsatt sina kunder för i avsikt att låsa in dom till egna format, är det fortfarande fler som hatar den onda clownens företag!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.