Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Zartok bygger Ragnarök (sponsrat av BRL Electronics)

224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 september 2019 - 08:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
God morgon. Som vissa av er märkt så har jag legat nere med ljud i två års tid ungefär. Detta beror på ett flytt som kombinerat en svår boendemarknad med jobbfunderingar.

Idag är allt sånt löst. Därför så kommer jag börja bygga på mitt slutgiltiga projekt: Ragnarök.

I dagsläget så håller vi på att renovera vardagsrummet där systemet ska stå. Därefter ska vi hämta ett par lådor samt mina custom-högtalare.

Bygget som är planerat sedan en tid tillbaka kommer bestå av cnc-frästa lådor, spraymålade i mattsvart/mörkgrått (passar ragnarök). Det kommer bli åtta (eller fler) 18" basar.

Där jag är just nu med bygget är att jag söker efter en firma som kan fräsa mina lådor, eller delar av dessa samt möjligheterna att hitta en sponsor (för elementen).

Den här gången kommer allt bli rätt. Ragnarök blir mitt sista bygge.

Ett stort tack till

Samarbetspartners
Sponsorer: BRL Electronics

Redigerat av Zartok, 09 september 2019 - 16:14.


#2

Postad 08 september 2019 - 09:08

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 937 inlägg
  • 0

Hehe, grymt namn på bygget! Lycka till, kommer följa med spänning! :)



#3

Postad 08 september 2019 - 10:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tack!
Det är väldigt mycket i grundstadiet ännu, jag har dock prylar för att färdigställa två lådor redan idag (om de inte skulle vara 30 mil bort) :)

Jag har tillgång till två snickerier och ska köpa lite bättre utrustning om jag måste fräsa själv. Dock så hoppas jag på att hitta ett företag som kan kapa och fräsa lådorna likt de jag redan har. Sparar mycket tid.

#4

Postad 08 september 2019 - 11:19

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Kul bygge!
Vilken del av landet håller du till?

Kolla i gruppen "3d Sweden cnc" på Facebook där finns det många med hobby maskiner som kanske kan hjälpa dig

Redigerat av id_t83, 08 september 2019 - 11:26.


#5

Postad 08 september 2019 - 14:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag bor numera i Kiruna, så det är... Tämligen långt bort från allt och alla :D

#6

Postad 09 september 2019 - 06:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Kul!

Har du köpt villa?



#7

Postad 09 september 2019 - 11:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Kul!

Har du köpt villa?

Nej, jag har en ännu mindre lägenhet än tidigare :D men jag har ett större vardagsrum som vi nu tapetserat om och ska kasta upp lite lister och sånt på. Tanken är att jag ska ha kvar lådorna till dessa basar, varpå jag enkelt kan skruva isär låda och baselement när vi väl flyttar till större om några år eller så. Fram tills dess så... tja, jag är ju inte känd som någon högspelare, så det går nog rätt bra att spela med ett överdimensionerat system igen. 

 

Grundtanken för detta system kom faktiskt från Jonas. När jag hörde hans basar första gången så tyckte jag inte om dem, men upplevelsen växte väldigt mycket och jag tänkte att jag gärna skulle vilja ha ett liknande system som honom i framtiden. Detta är 18"-varianterna av hans, så de blir lite större och mer otympliga, men kommer ge samma fina bas som det han har i sina slutna megastora lådor :D

 

Kan passa på att fråga, vilket är det lättaste sättet idag att lägga upp bilder här? Jag vill ta några bilder på hur rummet ser ut och lägga upp detta, och därefter ha veckovis uppdateringar av byggandet. 


Redigerat av Zartok, 09 september 2019 - 11:16.


#8

Postad 09 september 2019 - 11:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag kan redan nu skriva att jag har fått fram en deal med BRL Electronics, som kommer bli min officiella sponsor för bygget!

 

Jag kommer att påbörja sökandet efter någon som kan fixa lådorna åt mig nästa vecka, då jag förhoppningsvis har två lådor på plats i Kiruna och kan göra beställningar utifrån dem. Om det inte fungerar så blir det att fräsa och jobba själv för att smälla ihop lådor. Jag har ju gjort det själv, men hoppades att jag skulle slippa den här gången. 



#9

Postad 09 september 2019 - 15:40

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
8 st 18’’ subbar i lägenhet!

Du skriver att det är en ny lägenhet, tycker du inte det är korkat att bli vräkt direkt?

WTF ?😜

#10

Postad 09 september 2019 - 16:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag hade mitt ultimaxbygge, 8 st 15" som slår längre än dessa. Jag lyssnar aldrig i över 80 dB eller så så det är ingen risk att bli vräkt :)

Jag brukar jämföra det med bilar, din bil går troligtvis över 100,men du kan ändå köra den i stan utan att bli av med körkortet :D

#11

Postad 09 september 2019 - 16:41

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Jag skulle ha väldigt svårt med att inte gasa på med en sån anläggning :)

Följer ditt bygge med spänning!

#12

Postad 09 september 2019 - 17:33

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Vad blir det för märke på basarna?

#13

Postad 09 september 2019 - 18:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det blir Dayton Rss460ho som står för ljudet :)

#14

Postad 09 september 2019 - 18:53

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

Spännande!

 

Ett måste att följa, o förhoppningsvis hämta lite inspiration från.



#15

Postad 09 september 2019 - 19:36

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Åh herre j*vlar  :D

Lycka till, ska bli kul att se.



#16

Postad 09 september 2019 - 20:05

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Det blir Dayton Rss460ho som står för ljudet :)

Trevligt :)

#17

Postad 10 september 2019 - 08:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag har börjat titta på lite dämpmaterial. De flesta rekommenderar vanlig stenull, det är billigast och lättast att sätta i, men jag tyckte verkligen inte om att hålla på med stenull. Pga detta så har jag funderat på lite dyrare alternativ. Ett alternativ är att köpa typ 50 kuddar från IKEA. De som jag tänker på kostar 19 kr och för det får man 350 gram fyllnad. Lägger man in det i lådan och sen "isolerar" man elementet med någon form av vanlig dämpmatta som släpper igenom luft så tror jag att man hamnar på ett alternativ som är lättarbetat och rätt funktionellt (så länge man sätter i rätt volym). 

 

Högtalarull går bort med tanke på priset per kilo och hur otroligt många kilo dämpull jag kommer att behöva...

 

Alternativet är att bita i det sura gräset och jobba med stenull en gång till. Billigare, men... mycket mycket mer påfrestande för mina nerver. Jag tror att jag måste räkna på det. Skiljer det för mycket pengar så tror jag att det finns risk för att det blir paroc igen.


Redigerat av Zartok, 10 september 2019 - 08:46.


#18

Postad 10 september 2019 - 11:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ny uppdatering, elementen från BRL kommer troligtvis att komma någon gång kring andra halvan av oktober. Det ger mig tid att lägga fokus på att hitta sätt att få lådorna fixade. Jag hoppas att det går att ordna med någon, för jag är verkligen inte sugen på att börja fräsa åtta dubbelbafflar á 18" (med försänkning denna gång).



#19

Postad 11 september 2019 - 02:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Kan passa på att fråga, vilket är det lättaste sättet idag att lägga upp bilder här? Jag vill ta några bilder på hur rummet ser ut och lägga upp detta, och därefter ha veckovis uppdateringar av byggandet. 

 

  1. Tryck på knappen "Använd fullständig editor" längst ned i tråden.
  2. Tryck på knappen "Välj fil" under rutan man skriver i.
  3. Leta reda på bilden i din dator och klicka på den.
  4. Tryck på knappen "Bifoga denna fil".
  5. Sätt markören där du vill ha bilden i inlägget.
  6. Klicka på texten "Lägg till i inlägg"
  7. Tryck på knappen "Förhandsgranska" och kontrollera att bilden visas som du tänkt.
  8. Tryck på knappen "Skicka svar" för att posta inlägget.


#20

Postad 11 september 2019 - 06:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

  • Tryck på knappen "Använd fullständig editor" längst ned i tråden.
  • Tryck på knappen "Välj fil" under rutan man skriver i.
  • Leta reda på bilden i din dator och klicka på den.
  • Tryck på knappen "Bifoga denna fil".
  • Sätt markören där du vill ha bilden i inlägget.
  • Klicka på texten "Lägg till i inlägg"
  • Tryck på knappen "Förhandsgranska" och kontrollera att bilden visas som du tänkt.
  • Tryck på knappen "Skicka svar" för att posta inlägget.
Tack så mycket! Jag ska testa om det går att göra på mobil också, men det bör det ju göra med "full version" :)
Lätt som en plätt!
Igår blev fondväggen klar, nu måste vi bara skaffa lite lister. Ser man på väggen irl så syns inte det repetitiva mönstret så tydligt, märkligt nog.

Ett tips till alla som funderar på att tapetsera: gör det inte. Och gör ni det, välj inte mönstertapater :D

Slänger in en bild på de övriga tapeterna.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Zartok, 11 september 2019 - 06:11.


#21

Postad 11 september 2019 - 09:42

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 1

Grundtanken för detta system kom faktiskt från Jonas. När jag hörde hans basar första gången så tyckte jag inte om dem, men upplevelsen växte väldigt mycket och jag tänkte att jag gärna skulle vilja ha ett liknande system som honom i framtiden. Detta är 18"-varianterna av hans, så de blir lite större och mer otympliga, men kommer ge samma fina bas som det han har i sina slutna megastora lådor :D

 

Låter som ett roligt system du ska bygga! :)

Har du vägarna förbi framöver så får du höra av dig. Kör 4x18" från Acoustic Elegance idag, atmos, NAD 758 med Dirac 2.0 och lite annat nytt sen du sist var förbi. ;)



#22

Postad 11 september 2019 - 15:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Oj, det var mycket ändrat! Vad har du gjort av dina tre frontar?

#23

Postad 11 september 2019 - 16:12

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Oj, det var mycket ändrat! Vad har du gjort av dina tre frontar?


Dom är kvar och kommer inte att säljas. Med Dirac fick de helt helt nytt liv och låter betydligt bättre än förr. Varmare och naturligare ljud, framför allt kring basområdet.

#24

Postad 11 september 2019 - 17:54

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Kul bygge !

Vad kommer du köra för elektronik ?



#25

Postad 11 september 2019 - 18:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kul att höra Jonas. Jag ska in och spana i ditt galleri när jag är nere från fjället.

Phono: tack! Jag kör labgruppens slutsteg, extremt mycket effekt för pengarna. Och inbyggd eq om man vill använda sånt (vilket är ett måste då jag inte kan akustikbehandla).

#26

Postad 11 september 2019 - 19:37

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Kul att höra Jonas. Jag ska in och spana i ditt galleri när jag är nere från fjället.

Phono: tack! Jag kör labgruppens slutsteg, extremt mycket effekt för pengarna. Och inbyggd eq om man vill använda sånt (vilket är ett måste då jag inte kan akustikbehandla).

 

Låter nice !

Ja, det är en bra grej att köra !

Jag har DSP inbyggt i mina burkar, sen kär jag även lite akustik . DSP samt EQ gör verkligen stor skillnad. Blev en helt annan högtalare när jag tyglade mina 4st 8 tummare. Resterande register blommade. Blev en helt annat 3D i ljudbilden !



#27

Postad 11 september 2019 - 23:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Nej, jag har en ännu mindre lägenhet än tidigare :D

 

Good luck with that. ;)

 

En bekant köpte en beg DD18 för ett antal år sedan (äldre modellen, inte plus) i Danmark. Den tidigare ägaren demade med Infected Mushroom - Avratz, vilket resulterade i att en granne ringde på och undrade "Va i hilvede lever om?" eller liknande (kass på danska  :P ).

 

Får hoppas att du har väldigt förstående grannar, om du ska ha 8st 18-tummare. ;)



#28

Postad 12 september 2019 - 06:16

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Kul att höra Jonas. Jag ska in och spana i ditt galleri när jag är nere från fjället.

Phono: tack! Jag kör labgruppens slutsteg, extremt mycket effekt för pengarna. Och inbyggd eq om man vill använda sånt (vilket är ett måste då jag inte kan akustikbehandla).

 

Har inget i mitt galleri, aldrig lyckats skapa ett. Brukar bli begränsad i antalet bilder när jag testat samt att det ska kopplas till ett antal produkter om jag minns rätt??.... Garanterat handhavande med tanke på alla andra som har stora gallerier. :D

 

Men se till att posta bilder allt eftersom! Hur var det, hade du 3st custom-frontar idag? 



#29

Postad 12 september 2019 - 06:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag kommer använda mina två customgolvare och ino D3 centern (den är extremt bra till dialog måste jag säga).

Det är just nu osäkert om jag ska ha två torn eller sätta på led, får se hur det blir längre fram när lådorna börjar byggas.

#30

Postad 12 september 2019 - 09:03

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Jag kommer använda mina två customgolvare och ino D3 centern (den är extremt bra till dialog måste jag säga).

Det är just nu osäkert om jag ska ha två torn eller sätta på led, får se hur det blir längre fram när lådorna börjar byggas.

 

Just ja, du kör ju TV. Då finns det ingen större vinning med tre identiska frontar. Hade du kört med ljudtransparent duk så hade det funkat bättre. :)

Du skulle kanske byggt en tredje om du överväger duk i framtida boende. ;)

 

Yes, du får väl kanske prova led eller torn och provmäta/lyssna och bestämma utifrån det.



#31

Postad 12 september 2019 - 10:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, fast det är nog ändå så långt in i framtiden så att mycket kan hända tills dess. Här i Kiruna köper man inte ett hus då priserna har femdubblats på några år och man vet inte om gruvan kommer fortsätta efter nivå 1365. Läggs gruvan ner rasar huspriserna så mycket så att man direkt sitter med miljonskuld även efter man sålt.

Möjligen att vi flyttar lite söderut längre fram, jag har fått bra erbjudande på att jobba hemifrån och tjäna bättre än vad jag gör på nuvarande jobb (med mycket), då kan man ju bo var som helst :)

Jag kommer nog väga in den praktiska aspekten nu också, sambon kommer troligtvis att vilja välja uppställning misstänker jag.

Redigerat av Zartok, 12 september 2019 - 10:26.


#32

Postad 15 september 2019 - 07:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Miniuppdatering: idag eller imorgon ska vi hämta det sista lasset med kartonger, det förutsatt att vi får tag i en skåpbil att hyra.

I det sista lasset finns två lådor till basarna.

Redigerat av Zartok, 15 september 2019 - 07:06.


#33

Postad 18 september 2019 - 06:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Efter en otroligt jobbig dag igår, där vi satt i en otroligt obekväm lastbil från åtta till åtta så är äntligen de två första lådorna hemma.

Idag har jag mycket att göra men hoppas att jag hinner plocka upp en av lådorna för att göra ritningar på dem. Efter det så blir det att undersöka möjligheterna att få det kapat. Fräsningen som är det som oroar mig mest har jag fått ett "stalltips" kring vart jag kan vända mig. Hoppas det leder någonstans, vill verkligen inte fräsa själv igen :D

#34

Postad 19 september 2019 - 22:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Här är den tilltänkta faffeln. Jag blev själv lite paff över hur stort ett 18" element faktiskt är...

Nedre bilden är en Elac fs 208.2 i jämförelse. Åtta stycken av dessa basar alltså...

Bifogad fil(er)


Redigerat av Zartok, 19 september 2019 - 22:22.


#35

Postad 20 september 2019 - 06:08

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Nu är ju iof mina 4st skymda till stor del av duken, men jag tänker aldrig längre på att de upplevs som stora. Det är som med allt annat, man vänjer sig. :)

Kommer att bli overkill, men kanon. :D



#36

Postad 20 september 2019 - 06:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Med tanke på att tvetts 4 st 10" var overkill för mig så lär det bli lite mycket, ja. Kapaciteten är ungefär densamma som i mitt tidigare system. Dessa är större med slår inte lika långt innan xmax är träffade. Har inte kollat xmech.

#37

Postad 21 september 2019 - 08:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Hunnit tejpa ihop prototyplådan idag. Jag tror inte att jag kommer att kunna göra alla försänkningar som fäster stagen i väggarna och sånt, så det blir troligtvis en lite annan intern konstruktion på de övriga lådorna. Troligtvis. Kanske. Lite fulare H-stag, flaggstag eller förstärkning av väggarna.

Troligast är en kombination.

Bifogad fil(er)



#38

Postad 21 september 2019 - 11:29

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 1

Varför bygger man något som man redan innan vet kommer "bli lite för mycket?

 

Du skriver även att du inte spelar högt så då skulle ju i alla fall jag göra ett mindre system. Massa hemmagjorda högtalare om man inte har en duk som döljer  dessa ser ju enligt mig inget vidare ut.

 

/Fredrik



#39

Postad 21 september 2019 - 11:50

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Det blir Dayton Rss460ho som står för ljudet :)

 

Bra val. 


Varför bygger man något som man redan innan vet kommer "bli lite för mycket?

 

Du skriver även att du inte spelar högt så då skulle ju i alla fall jag göra ett mindre system. Massa hemmagjorda högtalare om man inte har en duk som döljer  dessa ser ju enligt mig inget vidare ut.

 

/Fredrik

 

Även om man inte spelar starkt så är det ett helt annat lugn i ljudet med sådan kapacitet. I basområdet kan man nästan inte få för mycket. Säger man något annat har man inte hört stora bassystem - enligt mig :)



#40

Postad 21 september 2019 - 13:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Bra bas låter bra även på låg volym. Detaljerad basgitarr kan ge sjukt härlig stampa-foten-faktor i många rocklåtar. Men jag håller med om att man borde kunna kräma på ibland för att få njuta lite av potentialen, men även i lägenhet är det tillåtet att stöka lite, f.eks en film varje Lördag brukar gå helt fint och att spela musik högt på dagen brukar ingen klaga på bara man håller sig til lite kortare intervallet.

#41

Postad 21 september 2019 - 14:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Well, akustiken blir ju bättre med åtta kontra fyra exempelvis. Sen så vill man ju inte ha en litet system av någon anledning som är outgrundad. En ytterligare faktor är att det aldrig kommer dista.

Men absolut, fyra st skulle ge samma lugn.

UPPDATERING!

Jag har nyss varit hos en kille som har sagt att han ska fixa lådorna åt mig, i utbyte mot ett par högtalare som jag har. Guld-guld! Han har en cnc-fräs dessutom. Otroligt lovande.

Plötsligt händer det. Han ska bara fixa lite material för först.

#42

Postad 21 september 2019 - 23:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Varför bygger man något som man redan innan vet kommer "bli lite för mycket


För att kvaliteten på basen kommer att bli så mycket bättre.

#43

Postad 22 september 2019 - 16:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vilka mått har du tänkt på lådorna?

 

Kul att DIY-delen lever upp. Var ett tag sedan basbyggarna härjade som värst här :)



#44

Postad 22 september 2019 - 17:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Att bygga slutna basar själv kan vara den bästa genvägen till bra ljud i hela den här hobbyn. Om man gillar bas då..men det gör nog alla inerst inne. 



#45

Postad 22 september 2019 - 19:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Vilka mått har du tänkt på lådorna?

Kul att DIY-delen lever upp. Var ett tag sedan basbyggarna härjade som värst här :)

Ja, vad är det för mått? Har det inte riktigt i huvudet men någonstans kring 60x60x50 typ. Någonstans däromkring.

Att bygga slutna basar själv kan vara den bästa genvägen till bra ljud i hela den här hobbyn. Om man gillar bas då..men det gör nog alla inerst inne.

Ja, man får iaf mycket för pengarna, helt klart. Blir ju en lite annan upplevelse redan vid två 10"basar. Mer än 2 st bra 12" tror jag få behöver dock :D

#46

Postad 22 september 2019 - 19:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Det beror ju helt på var man lägger ribban, samt rum och typ av lyssnande så tror inte man kan specca behov på det sättet.

#47

Postad 22 september 2019 - 21:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tänk såhär: hur många personer i Sverige har något större än en 12" baslåda? De klarar sig rätt bra iaf.

Men det är min syn. Vi med den här hobbyn blir, som så många andra inom andra intresseområden, lite extrema.

#48

Postad 23 september 2019 - 08:24

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Mitt nya minimum är 6 x 12" basar men egentligen vill jag ha 9 stycken. Ja det låter ju inte helt normalt när jag tänker på det. 8 x 18" är ju flera snäpp extremare dock.



#49

Postad 23 september 2019 - 11:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ok, nu en blodigt allvarlig fråga här...

Vad helsefyr kan jag använda som inte är stenull. Jag vill VERKLIGEN inte jobba med det igen. Samtidigt så går det inte att köpa en kubikmeter bomull som privatperson. 

 

Finns det verkligen bara stenull/mineralull som är billigt och bra? Mitt kungarike för ett bättre material! :D 



#50

Postad 23 september 2019 - 12:12

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Äsch då, kör på stenull. Skaffa en isoleringskniv (tänk machete) och skär i lämpliga bitar.

Använd hyfsade trädgårdshandskar eller dylikt och stoppa ned isoleringen. Köp sedan något paket med fårull från Hifikit.

 

Lägg fårullen ovanpå stenullen, skaffa en rejäl häftpistol och skjut fast ullen i väggarna och stagen.

Då kan inte stenullen fara omkring utan hålls på plats av fårullen. Gjorde exakt så med mina Acoustic Elegance 18" lådor.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.