Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL HDi

225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Synthesis HDI-3800 (Golvhögtalare) Rapporterad 6 8,33 (2) 39 990:-
JBL Synthesis HDI-3600 (Golvhögtalare) 1 (0) 29 990:-
JBL Synthesis HDI-1600 (Surroundhögtalare) 1 (0) 19 900:-
JBL Synthesis HDI-1200P (Subwoofers) 1 (0) 29 990:-
JBL Synthesis HDI-4500 (Centerhögtalare) 1 (0) 20 900:-

#1

Postad 13 mars 2020 - 20:11

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Tycker det borde finnas en tråd om den nya jbl serien som låter fantastiskt bra , hörde på high end mässan stativaren och sen på golvaren som hembiobutiken har fått in.
Känns som man har hittat tillbaks till hur jbl var förut. Samt att man märker att detta är en synthesis produkt.

#2

Postad 13 mars 2020 - 21:56

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Lyssnade på HDI-1600 på hembiobutiken. Fantastisk högtalare. Snygg finish också 👍

#3

Postad 14 mars 2020 - 11:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kul att dessa kommit in för demo, har sett framemot detta sedan jag hörde att det var på gång in.
Lite spänd på hur bra man lyckats med övergången mellan de olika registren dels mellan hornet och mellanregistret men även detta med att det är en 2,5vägs konstruktion vilket jag inte tror att man gjort några tidigare på Synthesis.

Formfaktor och pris är ju helt klart intressanta för att vara Synthesis...kan ju hoppas att de lever upp till förväntningarna även ljudmässigt :)

 

Vilka utföranden/finish hade man för visning?



#4

Postad 14 mars 2020 - 16:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Så då har man hört HDI 3600 och det gav definitivt mersmak, riktigt trevliga med bra stereoscen dvs. inga fel på djup och bredd, dessutom bra dynamik och tryck för storleken. De vann helt klart på att komma ut en bit från bakväggen men gjorde ett förhållandevis diskret intryck i rummet ändå eftersom de inte är så stora i sig själv. Vad beträffar finish så är det förvisso helt okej men väldigt uppenbart att det handlar om laminatbeläggning och inte riktigt trä.
Hade naturligtvis inga förväntningar på något annat men det finns varianter där de inte är så tydligt. Hoppas få se hur modellen med piano svart finish ser ut irl.

Skulle också gärna vilja höra HDI 3800 men inser att HDI 3600 räcker väldigt långt i normalstora rum.

Kan ju hoppas att Hembioconsult fått in sina HDI 3800 eller att de kommer snart.

Det kan mycket väl vara en framtida högtalare här hemma, så bra intryck gjorde redan lillebror.

 



#5

Postad 14 mars 2020 - 17:13

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Jag har en ganska stark känsla att alla i denna serie låter likadant förutom i basen och hur högt man kan spela innan dom distar. Finishen hembiobutiken hade var pianolackade och det är nog den snyggaste varianten även om jag gillar valnöt men där ser man att det inte är äkta trä.

Nu köpte jag KEF R5 som oxå är sjukt bra men kanske inte liiika bra men finishen är betydligt bättre så i ett vardagsrum offrar jag gärna lite ljud mot finish men HDR jag haft ett dedikerat ljusrum hade det blivit HDI 1600 och några subwoofers 👌

Redigerat av beat_strandh, 14 mars 2020 - 17:17.


#6

Postad 15 mars 2020 - 09:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Den största skillnaden är väl att de förutom att de har ganska stor skillnad i elementarea och delningsfrekvenser även har stor skillnad i känslighet.
Annars tror jag som du att ljudsignaturen i grunden är den samma.

 

Har ju för egen del kört en tid med rejäla golvare och det blir nog svårt att gå tillbaka till stativare, tyvärr.  Stativare är ju både snyggare och billigare men samtidigt så blir det inte riktigt samma sak även om man hänger på en sub.

Den extra knuff i basområdet och mellanregistret som får instrumenten att låta fullstora och kan skapa en känsla av det händer på riktigt framför en ställer tyvärr krav på frontarnas storleken.

HDI 3800 har ju trotts sin lådvolym, elementyta och hyfsade känslighet en trevlig/modern utformning.
Att det är JBL Synthesis gör ju inte saken sämre. Men skulle man klara sig med HDI 3600 så får man ju helt klart en mer lätthanterlig högtalare....svårt val. Man skall nog lyssna på 3600 i alla fall innan man hoppar på storebror.


Redigerat av Blåtand, 15 mars 2020 - 09:50.


#7

Postad 03 maj 2020 - 09:29

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Recension på HDI-3600

https://audioscience...r-review.13027/

#8

Postad 03 maj 2020 - 13:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja hur skall man tolka all mätdata? Inte helt 100 vad det verkar....
Men efter att ha sammanfattat lyssningsintrycket så blev det ändå en rekommendation för dessa högtalare till sist.

Direktivitet kan ju vara lite dubbelbottnat beroende på hur de kommer att placeras, mindre reflexer är ju trevligt. Behovet av att antingen höja dem eller ha ett långt lyssningsavstånd är ju också egenskaper man kan behöva fundera över beroende på sina förutsättningar.

 

Skulle vara intressant att veta lite mer om av vad som upplevdes hända när man hade öronen i rätt höjd i förhållande till diskant och mellanregistret.
Kanske var det det som jag inte tyckte övertygade mig helt och som gjort att jag ställde mina förhoppningar till att det skulle komma något mer från den större modellen HDi 3800. Får jag chansen igen inom kort att lyssna på dessa så skall jag testa att tilta dem några grader.
Det jag tyckte lät ganska mediokert vid jämförelse med ljudet i färskt minne från mina Forte var just mellanregistret. Låter som det är här man kan vinna en del på att höja upp högtalarna.

Men jag tycker det är lite samma grej när man jämför Forte och andra 3 vägs högtalare från Heritage serien med Klipsch egna högtalare i RP serien.
 

Möjligen beror det på uppdelningen med separata horn för diskant och mellanregister. Så har man ju även gjort på flertalet av JBL Synthesis exklusiva högtalare. En lite dyrare lösning men där man möjligen kan undvika vissa kompromisser med horn och element. Övre delningsfrekvensen på HDI 3800 ligger på 1500Hz om jag minns rätt och det innebär ju att 9,5/10 av frekvensområdet spelas av ett element på 1" som får stöd av ett och samma horn.


Redigerat av Blåtand, 03 maj 2020 - 13:49.


#9

Postad 03 juni 2020 - 21:36

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Audioholics har recenserat HDI-3800

https://www.audiohol...ws/jbl-hdi-3800

#10

Postad 04 juni 2020 - 16:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Audioholics har recenserat HDI-3800

https://www.audiohol...ws/jbl-hdi-3800

Låter ju lovande det man skriver här.



#11

Postad 04 juni 2020 - 20:42

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Är jbl specade på nåt annat vis? Menar tex att dem flesta både billigare och dyrare spelar ner till mellan 35-40hz vilket inte är särskilt djupt! Gör dom de eller är dem underspecade? Tycker bara de är lite underligt när i princip dem allra flesta tokdyra spelar ner till typ 20hz.

#12

Postad 04 juni 2020 - 21:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Är jbl specade på nåt annat vis? Menar tex att dem flesta både billigare och dyrare spelar ner till mellan 35-40hz vilket inte är särskilt djupt! Gör dom de eller är dem underspecade? Tycker bara de är lite underligt när i princip dem allra flesta tokdyra spelar ner till typ 20hz

 

Eftersom dessa ligger inom synthesis så är specen med stor säkerhet att lita på. (stark koppling till jbl pro med allt vad det innebär)

Med det sagt och utan att trampa någon på tårna så kan du räkna med att dom flesta tillverkare specar sina högtalare helt uppåt väggarna.

En högtalare som enligt spec klarar 20hz ska alltså klara samma sak som en ganska dyr och bra sub, är det någon logik i det?

 

 

Skriver jbl 35hz då klarar dom det även på HÖG volym :)



#13

Postad 04 juni 2020 - 23:09

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Är jbl specade på nåt annat vis? Menar tex att dem flesta både billigare och dyrare spelar ner till mellan 35-40hz vilket inte är särskilt djupt! Gör dom de eller är dem underspecade? Tycker bara de är lite underligt när i princip dem allra flesta tokdyra spelar ner till typ 20hz.


Ganska säker på att JBL med denna serie har satsat på att kunna spela högt och distfritt (iaf golvmodellerna) istället för att försöka nå så djupt som möjligt. Själv tycker jag det är helt rätt väg att gå. För att få till bra bas måste man endå ha subs och EQ

#14

Postad 05 juni 2020 - 07:29

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Redan 1600 har mer bas än många golvare så tror att 3800 kommet leverera mer än vad man tror speciellt runt 50hz man hör tydligare

Redigerat av Audiostar, 05 juni 2020 - 07:32.


#15

Postad 05 juni 2020 - 12:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ganska säker på att JBL med denna serie har satsat på att kunna spela högt och distfritt (iaf golvmodellerna) istället för att försöka nå så djupt som möjligt. Själv tycker jag det är helt rätt väg att gå. För att få till bra bas måste man endå ha subs och EQ

Så är det definitivt, JBL HDI 3800 specas -6dB vid 37Hz att jämföra med t.ex. Audiovecctor R3 Arrete för dubbla pengarna och med ca en 3:e del av element ytan och ungefär samma angivna känslighet. Den specas -6dB vid 23Hz. Tacka tusan för att det finns olika ambitioner dem emellan och att det kommer att var ett helt annat flås i JBL i deras arbetsområde. Men det är inte heller utan att man ställer sig lite frågande till vissa fabrikats angivna undre gränsfrekvenser. R1 som är en stativare i normalformat har -6dB vid 38 Hz dvs ungefär samma som HDI3800.

 

I fallet med dessa golvstående 2,5 vägs JBL (3600 & 3800) så kan möjligen en bidragande faktor till att man inte går längre ner vara att samtliga 8" element spelar hela basområdet och att ett av dem sedan skall fixa att ta hand även om mellanregistret för att lämna över till hornet på ett snyggt sätt mellan 1500 &1800Hz.


Redigerat av Blåtand, 05 juni 2020 - 12:21.


#16

Postad 05 juni 2020 - 17:21

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Ok, om man vill höra ljud under 37 hz måste man alltså ha sub?

#17

Postad 05 juni 2020 - 17:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ok, om man vill höra ljud under 37 hz måste man alltså ha sub?


Yep

#18

Postad 05 juni 2020 - 17:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ok, om man vill höra ljud under 37 hz måste man alltså ha sub?

Ja och nej. Du kommer att få en avsevärd dämning (-6db) redan vid 37Hz, hur brant kurvan lutar därunder framgår inte av specen.

Skall du ha en rak frekvensgång till en bra bit under 37Hz så absolut. Om du ser på film i anläggningen så finns det mycket att vinna med en sub.
Lyssnar du mycket på orgelmusik eller modern hiphop så kommer du också att gå miste om en del om du inte kompletterar med sub.

Men väldigt mycket av musik där ute kommer du knappt att märka någon skillnad på.

 

Har själv dubbla subbar till mina Forte 3 som går ner till 38Hz (-3dB) men det är mest för att jag hade dessa båda redan innan jag köpte dem för egentligen skulle jag klara mig mycket bra helt utan eller med bara en. Högtalare som dessa eller HDI3800 spelar den bas de levererar med en pondus som inte liknar mycket annat bland moderna högtalare. Särskilt inte i samma prisklass.



#19

Postad 05 juni 2020 - 18:09

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är jbl specade på nåt annat vis? Menar tex att dem flesta både billigare och dyrare spelar ner till mellan 35-40hz vilket inte är särskilt djupt! Gör dom de eller är dem underspecade? Tycker bara de är lite underligt när i princip dem allra flesta tokdyra spelar ner till typ 20hz.

Det är inte så viktigt. En bra högtalare kommer spela. Många specifikationer är för att sälja. Mycket bra musik har ej sådan låg bas. Speciellt de som då använder vanlig basgitarr medan kontrabas och annat då är det en helt annan femma. Mycket musik är det trummorna som gör jobbet. I film och elektronisk musik lägger man in så otroligt mycket fusk bas att även där behövs det sällan något monster. Som sagt åter igen lyssnar du på mycket klassisk musik då behöver du kanske en biffig bas. I övrigt är det nja. Som när jag hörde på KEF Blade2 som ser små ut jämfört mot JBL. De 9 tum elementen där kan spela så det vibrerar i allt möjligt.

#20

Postad 05 juni 2020 - 19:04

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Lyssnar mycke på elektronisk musik, därav jag äger djupgående högtalare! Kommer aldrig använda sub till musik så därför undrade jag just om jbl siffror!

#21

Postad 05 juni 2020 - 19:08

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
”Som när jag hörde på KEF Blade2 som ser små ut jämfört mot JBL. De 9 tum elementen där kan spela så det vibrerar i allt möjligt.[/quote]”

Är väl nåt liknande i mina canton, allt möjligt börjar vibrera, dörren vid 21-22hz och dörrhandtaget vid 24hz skakar frenetiskt👍! Jag har ju tom ännu mindre element...
Är i bytartankar efter finare jbl eller kanske ref1k! Därav jag frågar om deras frekvensområde för är de så som jag tror så måste man ju tyvärr ha sub och då blir jbl inte lika intressenta

Redigerat av Unregistered6091989c, 05 juni 2020 - 19:11.


#22

Postad 05 juni 2020 - 20:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
[quote name="///Mackan" post="4595039" timestamp="1591380524"]

”Som när jag hörde på KEF Blade2 som ser små ut jämfört mot JBL. De 9 tum elementen där kan spela så det vibrerar i allt möjligt.[/quote]”

Är väl nåt liknande i mina canton, allt möjligt börjar vibrera, dörren vid 21-22hz och dörrhandtaget vid 24hz skakar frenetiskt👍! Jag har ju tom ännu mindre element...
Är i bytartankar efter finare jbl eller kanske ref1k! Därav jag frågar om deras frekvensområde för är de så som jag tror så måste man ju tyvärr ha sub och då blir jbl inte lika intressenta[/quote]
Har aldrig ägt någon sub utan lirar fortfarande med samma högtalare. Lyssnar på allt möjligt förutom opera. Ej min stil. Det jag ville mena är att en bra högtalare kan spela allt.

#23

Postad 05 juni 2020 - 20:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
[quote name="///Mackan" post="4595039" timestamp="1591380524"]”Som när jag hörde på KEF Blade2 som ser små ut jämfört mot JBL. De 9 tum elementen där kan spela så det vibrerar i allt möjligt.[/quote]”
Är väl nåt liknande i mina canton, allt möjligt börjar vibrera, dörren vid 21-22hz och dörrhandtaget vid 24hz skakar frenetiskt! Jag har ju tom ännu mindre element...
Är i bytartankar efter finare jbl eller kanske ref1k! Därav jag frågar om deras frekvensområde för är de så som jag tror så måste man ju tyvärr ha sub och då blir jbl inte lika intressenta[/quote]

Även om jbl specar är ärliga så har det aldrig varit basmonster för det kostar känslighet.
Men vad man får för omfång i rum går inte att förutse, rumsstöd kan lätt ge 10hz till.
M2 spelar rakt ner till 20hz med rumsstöd utan bekymmer men hela det systemet är ganska dyrt.

#24

Postad 05 juni 2020 - 21:55

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Johan du som verkar insatt👍 Om en högtalare spelar djupt så borde de väl rimligtvis kosta att den inte spelar med samma ljudtryck som en som är specad högre upp på typ 35hz? Om de är så, går de att eq:a bort med tex dirac att få den att spela med mer ljudtryck på säg mellan 35-80hz genom att minska på nivån från 20-30hz tex?

#25

Postad 05 juni 2020 - 23:13

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Lyssnar mycke på elektronisk musik, därav jag äger djupgående högtalare! Kommer aldrig använda sub till musik så därför undrade jag just om jbl siffror!


Det där är lite att handikappa sig själv. För utan subs kommer du aldrig kunna spela linjär bas under 80hz... mina högtalare spelar ner till 30Hz minus 6db men rummet gör så jag har en sjuuuuuk dipp i frekvensområdet mellan 45-60Hz... sen är det boostat runt 80-100hz... med subs och EQ kan jag fixa till detta och få grym bas. Hade inte spelat någon roll oavsett högtalare

Redigerat av beat_strandh, 05 juni 2020 - 23:14.


#26

Postad 06 juni 2020 - 07:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Johan du som verkar insatt Om en högtalare spelar djupt så borde de väl rimligtvis kosta att den inte spelar med samma ljudtryck som en som är specad högre upp på typ 35hz? Om de är så, går de att eq:a bort med tex dirac att få den att spela med mer ljudtryck på säg mellan 35-80hz genom att minska på nivån från 20-30hz tex?


Vad som händer i lägsta basen är att känsligheten minskar ju starkare/djupare du spelar.
En högtalare kan tex spela ner till 20hz vid 80dB men bara 35hz vid 90dB lägg sedan till termisk kompression om du spelar starkt en längre tid.

Men, om den inte får signal under 30hz då kommer man att minska termisk kompression.
Så en viss vinst finns.

Som nämnts innan, jbl är inga basmonster men dom spelar djupare än vad specs visar.
Och deras olika serier har alla sitt eget syfte och krav.
Studiomonitorer ska tryckas upp mot vägg, bio högtalare (pro/synthesis) ska sitta i baffelvägg och golvare gillar väggstöd.

Redigerat av johan b-lund, 06 juni 2020 - 07:31.


#27

Postad 08 juni 2020 - 06:51

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
3800 verkar ha kommit till några butiker nu ska bli intressant att lyssna hur dem är mot 3600.

#28

Postad 13 juni 2020 - 08:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Lyssnar mycke på elektronisk musik, därav jag äger djupgående högtalare! Kommer aldrig använda sub till musik så därför undrade jag just om jbl siffror!

En utgångspunkt som jag hade skrivit under på tidigare i mitt hifi-liv, då var subwoofer nästan en svordom eller i alla fall inget som hade med Hifi att göra. Men detta har jag omprövat på senaste år och insett var en ståndpunkt som möjligen var mer rätt förr än nu. Dels för att tekniken i dagens subbar gör att det kan vara mindre, snyggare, kraftfullare och framför allt snabbare än vad de var förr. Sedan gör en sub att du kan få ett riktigt fullregister system för rimliga pengar. Det är också så som Beat_strand påpekar möjligt att trimma bort en del rumsnoder etc om man har märkbara problem av den typen. Förutsätter då iofs att man hanterar detta aktivt.

För egen del så kör jag aktivt delning och kalibrerat till film men är nöjd med hur det blir med högnivåkoppling på mina REL vid musiklyssning. Innebär att du bara skall hitta dina frontars -3dB punkt och justera in nivån, blir som en sömnlös förlängning av frontarnas arbetsområde ned till ca 20Hz. 
Problemet är väl om du inte är riktigt nöjd med hur dina frontar hanterar sitt arbetsområde för subben avlastar inte dem utan de måste fortsatt göra sitt jobb. Å andra sidan så så upplever många med mig att att alla frekvensregister lyfts fram och blir bättre om man får dit basen med en snygg integrering. 

 

Om man ser till den ekonomiska aspekten och tittar på lite bättre högtalarserier så kan prisskillnaden vara väldigt stor mellan t.ex. en större stativare och en stor golvare även om element och byggkvalitén är den samma. Många gånger så kan du med en eller två bra subbar få den mindre fronthögtalaren att låta väl så bra. Kan vara ekonomisk vinning och många gånger lättare att hantera inredningsmässigt.



#29

Postad 13 juni 2020 - 22:51

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Mycket bra skrivet Blåtand 👍

#30

Postad 14 juni 2020 - 09:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Mycket bra skrivet Blåtand

Tack :)



#31

Postad 15 juni 2020 - 11:22

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Jo man är kvar i de där att sub känns som fusk på något sätt tyvärr! Film är nåt helt annat! När man köpt såpass fina golvare så vill man inte direkt kör dem som small och låta subben köra låga registret! Är övertygad om att de säkerligen blir bättre med sub, känns bara så fel på något sätt!

#32

Postad 15 juni 2020 - 16:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jo man är kvar i de där att sub känns som fusk på något sätt tyvärr! Film är nåt helt annat! När man köpt såpass fina golvare så vill man inte direkt kör dem som small och låta subben köra låga registret! Är övertygad om att de säkerligen blir bättre med sub, känns bara så fel på något sätt!

Har ju som sagt varit där så jag vet att det känns knas med sub innan man övertygat sig själv genom test. Nu hade ju inte jag så välväxta frontar som du har iofs så antar att det kan vara än mer knepigt för dig.

Kommer inte ihåg vad du angav för anledning till att du var intresserad av dessa JBL HDI då du sitter med fina Canton som går ner till 18Hz. Men skulle du gilla hur JBL låter så får du ju lätt två eller fler fina subbar för mellanskillnaden :) 

 

Var länge en inbiten fan av golvhögtalare. Men möjligheten att testa och se hur bra ljud det gick att få för samma pengar om man kombinerade stativare och sub framstod intressant då det skulle innebära att man kunde få en diskretare inredning och framför allt kostade det mindre att byta stativare och på så sätt kunde man till avsevärt lägre kostnad testa sig fram till vad man verkligen gillar.

Att valet föll på en REL sub var mycket det att du kan ha den inkopplad både via hög och låg nivå samtidigt och du kan testa och jämföra dessa alternativ på ett smidigt sätt. Du har också möjlighet att ha helt individuell justering för dem båda. Med högnivå kopplingen så inser man inte att där är en sub förrän du slått av den. Då krymper helt plötsligt frontarna 2 storlekar.

 

Nu är jag på gott och ont tillbaka till golvhögtalare och har fastnat för lättdrivet och horn i mellanregister och diskant.
Mina subbar har blivit kvar så man vid sidan av ett redan stort och dynamiskt ljud från frontarna också får med de sista 15Hz:en.
Mycket elementyta och en beroendeframkallande lyssningsglädje, men det tar en del plats :wacko:



#33

Postad 18 juni 2020 - 07:35

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
3800 klarar sig väldigt bra utan sub och fyller ett rum ganska unikt så lyssna först då spec inte säger allt. Var riktigt stor skillnad mellan 3600 och 3800.

#34

Postad 23 juni 2020 - 15:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

3800 klarar sig väldigt bra utan sub och fyller ett rum ganska unikt så lyssna först då spec inte säger allt. Var riktigt stor skillnad mellan 3600 och 3800.

Tolkar det som att du hört och jämfört dem båda, har du något mer att säga om skillnaderna mellan dessa modeller.

Är det bara storleken och volymen eller får du något mer på pluskontot med den större modellen?

Tänker mest på om det händer något väsentligt i mellanregistret om man byter upp sig. Var väl främst det som jag hade hoppats på lite mer från HDI 3600.
"Lite större element, annan delningsfrekvens, ökad känslighet samt en viss höjd skillnad borde kunna spela in"



#35

Postad 21 juli 2020 - 12:27

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Har varit och provlyssnat på 3800 och 4367!
Säger bara en sak! 3800 gör burnouter runt 4367! Vet inte hur de är möjligt, men 3800
Hade sånt sjukt ljudtryck! Kändes som att dem spelade rätt djupt oxå! 4367 spelade inte alls djupt och tyckte de lät platt! Dock är de under olika förutsättningar! 4367 med anthem 225w steg och 3800 med linn klimax systemet!

#36

Postad 21 juli 2020 - 13:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har varit och provlyssnat på 3800 och 4367!
Säger bara en sak! 3800 gör burnouter runt 4367! Vet inte hur de är möjligt, men 3800
Hade sånt sjukt ljudtryck! Kändes som att dem spelade rätt djupt oxå! 4367 spelade inte alls djupt och tyckte de lät platt! Dock är de under olika förutsättningar! 4367 med anthem 225w steg och 3800 med linn klimax systemet!

4367 ska helst stå upptryckt mot vägg och det är en "monitor" så det är absolut inga basmonster.
3800 är en typisk rolig jbl och 4367 är en mer korrekt högtalare.
Smak och tycke bestämmer vilken som passar var och en

#37

Postad 21 juli 2020 - 13:23

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Japp som jag sa olika förutsättningar och även som du sa olika högtalare! De jag reagerade mest på var hur hårt och brutalt 3800 spelade! Där kände man verkligen bastrycket i bröstet! Rejält

#38

Postad 21 juli 2020 - 15:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Japp som jag sa olika förutsättningar och även som du sa olika högtalare! De jag reagerade mest på var hur hårt och brutalt 3800 spelade! Där kände man verkligen bastrycket i bröstet! Rejält

På tiden att dom släpper något riktigt bra i mellansegmentet, det har varit på tok för mycket skräp dom senaste åren.



#39

Postad 21 juli 2020 - 18:10

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Vet som sagt inte hur dem finlirar! Där tror jag att jag kommer tycka mina canton spelar bättre! Får se, ska in en sväng imorn! Kanske man byter in ref2k👍

#40

Postad 21 juli 2020 - 22:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vet som sagt inte hur dem finlirar! Där tror jag att jag kommer tycka mina canton spelar bättre! Får se, ska in en sväng imorn! Kanske man byter in ref2k

Ref 2 är en Sanslöst bra högtalare och JBL har inte mycket i samma klass (imho) om du inte hoppar på JBL Pro och M2.

Jag har aldrig gillat det dyrare sortimentet av Synthesis, inte för dom pengarna iaf.

 

Finns ett par kloner för självkostnadspris ute på försäljning, 26900st, JBL org ca 70000st.

Dock så måste du köpa till DSP/slutsteg i båda fallen för dom kräver aktiv drift och ska dsp korrigeras.



#41

Postad 21 juli 2020 - 23:09

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Ref 2 är en Sanslöst bra högtalare och JBL har inte mycket i samma klass (imho) om du inte hoppar på JBL Pro och M2.
Jag har aldrig gillat det dyrare sortimentet av Synthesis, inte för dom pengarna iaf.

Finns ett par kloner för självkostnadspris ute på försäljning, 26900st, JBL org ca 70000st.
Dock så måste du köpa till DSP/slutsteg i båda fallen för dom kräver aktiv drift och ska dsp korrigeras.


Jo har kikat på m2 klonerna!

#42

Postad 22 juli 2020 - 02:02

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Alltså korrekt kan uppfattas på flera olika sätt kanske, men om en högtalare är tänkt att spela precis källan den får in och inte lägga på nånting alls så är ju inte 4367 och resterande dyrare jbl alls korrekta som jag lyssnat på!(Alla med 15" bas). Då är dem i min mening inte alls korrekta för dem spelar inte vad källan ska vara när de gäller bas!

#43

Postad 22 juli 2020 - 07:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Alltså korrekt kan uppfattas på flera olika sätt kanske, men om en högtalare är tänkt att spela precis källan den får in och inte lägga på nånting alls så är ju inte 4367 och resterande dyrare jbl alls korrekta som jag lyssnat på!(Alla med 15" bas). Då är dem i min mening inte alls korrekta för dem spelar inte vad källan ska vara när de gäller bas!

Först, 4367 säljs inte som en ren monitor längre för då hade den legat under Pro.
Släktskapet till dom äldre monitorerna finns där och föregångaren såldes ett tag både under Pro och Synthesis (My bad)
Jbl är så uppdelat idag att det ibland är svårt att hänga med och modellarna hoppar runt.

Monitorer är ett arbetsredskap, dom ska inte vara roliga dom ska vara korrekta.
Alltså inget får sticka ut och oftast används mindre högtalare just för den slanka basens skull flr frekvensgången blir rakare.
Ställ in ett par 4367 i vägg och sitt max 3-4met ifrån och du kommer få en underbar högtalare.
Dock så kvarstår det att det är en "monitor" och i det långa loppet är det vinnande, imho

Dom dyrare Synthesis känns mest som en flört med det förflutna och jag kan inte minnas att nya Everest var så dyr när den släpptes.

Redigerat av johan b-lund, 22 juli 2020 - 07:59.


#44

Postad 22 juli 2020 - 17:06

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Priserna på JBL överlag har ju stigit nå galet, men jag blir fasen väldigt nyfiken på den nya serien. Men utseendemässigt är de nya inget hitt i mina ögon. Älskar blåbaffel och de 4429 jag har blir nog kvar.

4429 är ju ”små” om man ser till tex 4367 osv, men de låter ju galet bra. Då de inte heller gör något fel så känns byte än mindre lockande. Däremot är det ju svårare att matcha med en korrekt subb kan jag tycka, men med REL’s nya S-serie kan det bli en bra match.

#45

Postad 22 juli 2020 - 23:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Priserna på JBL överlag har ju stigit nå galet, men jag blir fasen väldigt nyfiken på den nya serien. Men utseendemässigt är de nya inget hitt i mina ögon. Älskar blåbaffel och de 4429 jag har blir nog kvar.

4429 är ju ”små” om man ser till tex 4367 osv, men de låter ju galet bra. Då de inte heller gör något fel så känns byte än mindre lockande. Däremot är det ju svårare att matcha med en korrekt subb kan jag tycka, men med REL’s nya S-serie kan det bli en bra match.

Precis, vad 17 hände!?

Och jag ogillar verkligen hur dom fular till det och blandar på konsumentsidan!

 

Där är en fullständig röra bland vilka element som används.

Något som sitter i något snordyrt idag satt i något billigt för ett par år sedan.

Diskant drivers som 476Mg, 175nD-3 tex.

 

Hade jag suttit med 4429 och önskade mer bas då hade jag också adderat en sub :)


Redigerat av johan b-lund, 22 juli 2020 - 23:06.


#46

Postad 23 juli 2020 - 17:02

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Priserna på JBL överlag har ju stigit nå galet, men jag blir fasen väldigt nyfiken på den nya serien. Men utseendemässigt är de nya inget hitt i mina ögon. Älskar blåbaffel och de 4429 jag har blir nog kvar.

4429 är ju ”små” om man ser till tex 4367 osv, men de låter ju galet bra. Då de inte heller gör något fel så känns byte än mindre lockande. Däremot är det ju svårare att matcha med en korrekt subb kan jag tycka, men med REL’s nya S-serie kan det bli en bra match.

Tror som du att det kan bli bra match med REL S-serien.

 

Har du sett den modell som ersätter 4429?, kan bli intressant att höra.

https://www.hembioco...-synthesis-4349

 

 



#47

Postad 23 juli 2020 - 22:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tror som du att det kan bli bra match med REL S-serien.

 

Har du sett den modell som ersätter 4429?, kan bli intressant att höra.

https://www.hembioco...-synthesis-4349

 

Nu går dom iaf lite på rätt håll, mer Pro än consumer :)

Det finns inte mycket info att hitta än verkar det som.

Dom där hornen är jag Mycket intresserad av.



#48

Postad 23 juli 2020 - 23:09

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Antar att hdi har billiga element, eller är de nånting nytt?

#49

Postad 24 juli 2020 - 07:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Antar att hdi har billiga element, eller är de nånting nytt?

Hornet är en direkt utveckling från Pro, precis som på 4349.
Diskanten är enligt namnet en rev2 på 2410 men 2410 har inte funnits på många år.
Så det är nog nyutvecklat :)
Basen vet jag inte ens namnet på.

Problemet med priserna är att en del synthesis drivers inte går att köpa löst.
Så priserna skenar iväg, oftast är det Pro element som är lite tweakade för hemmabruk.
Man är inte ute efter samma spridning tex

Exotiska matrial som beryllium används på vissa Synthesis, det fördubblar priset på drivern.
Och eftersom Pro och Synthesis drivers ligger så nära så kan man i en del fall byta ut konen till beryllium själv.

*edit*
Många Pro element ligger även till grund för Revels element

Redigerat av johan b-lund, 24 juli 2020 - 07:48.


#50

Postad 24 juli 2020 - 12:27

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Ska INTE lyssna på de nya, tänk om de låter galet mycket bättre? Nä, eller kanske ändå..... 🤗

Lite nyfiken på hur stor skillnad det faktiskt är, om man upplever det som ett större lyft?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.