Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Installera windows 10 på macbook pro

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 juni 2020 - 08:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Någon som kör windows på sin mac?

 

Jag hade bara apple produkter innan . Imac och macbook pro. Sen gjorde jag mig av med min Imac och byggde mig en PC istället. Jag har dock kvar min macbook.

 

Min macbook har jag nästan enbart när jag är ute och reser och används nästan bara till bildredigering. Har även en extern hårddisk kopplad till den då.

 

Det krånglar dock till det en del eftersom filsystemen inte är lika på mac och pc. 

 

Så tänkte då sälja min macbook och köpa en pc-laptop.

Fick då reda på att man istället kunde installera windows på sin mac vilket blir billigare för mig.

 

Någon som gjort det och kan säga om det funkar smärtfritt?

 

Sen ser jag att man kan ha kvar OSX på sin mac även om man installerar windows så man kan växla emellan.

Men eftersom jag bara har 125gb hårddisk på den så funderar jag på att enbart ha windows. Är det dumt att göra så? eller varför vill man ha två operativsystem på datorn?



#2

Postad 04 juni 2020 - 08:44

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Har installerat Windows på ett par Maccar genom Bootcamp och det funkar utan några egentliga problem. Genom Bootcamp har du lite bättre kontroll över skalning i operativsystemet och skärminställningar överlag, i jämförelse mot att installera Windows direkt på datorn utifrån min erfarenhet. Annars går det också att virtualisera, även om du i så fall får räkna med lite sämre prestanda.

 

Det är klart att du kan ta bort MacOS helt och hållet om du så vill, men jag vet inte hur lätt det är att få tillbaka det om man inte har tillgång till någon dator med MacOS. Personligen skulle jag hellre satsa på att partitionera mer åt Windows och behålla en bit kvar åt till det gamla operativsystem. Dels för att jag gärna har kvar Bootcamp men också för att jag inte skulle vilja hamna i en sits då jag verkligen behöver MacOS för någon enstaka arbetsuppgift.

 

Gällande filsystem så kan du läsa samt skriva till exFAT på både MacOS och Windows. FAT32 fungerar också givetvis men då kan du inte ha större filer än 4096MB.



#3

Postad 04 juni 2020 - 09:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Varför inte bara byta filsystem på den externa disken, så både Win och Mac kan läsa den ? 



#4

Postad 04 juni 2020 - 10:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har installerat Windows på ett par Maccar genom Bootcamp och det funkar utan några egentliga problem. Genom Bootcamp har du lite bättre kontroll över skalning i operativsystemet och skärminställningar överlag, i jämförelse mot att installera Windows direkt på datorn utifrån min erfarenhet. Annars går det också att virtualisera, även om du i så fall får räkna med lite sämre prestanda.

 

Det är klart att du kan ta bort MacOS helt och hållet om du så vill, men jag vet inte hur lätt det är att få tillbaka det om man inte har tillgång till någon dator med MacOS. Personligen skulle jag hellre satsa på att partitionera mer åt Windows och behålla en bit kvar åt till det gamla operativsystem. Dels för att jag gärna har kvar Bootcamp men också för att jag inte skulle vilja hamna i en sits då jag verkligen behöver MacOS för någon enstaka arbetsuppgift.

 

Gällande filsystem så kan du läsa samt skriva till exFAT på både MacOS och Windows. FAT32 fungerar också givetvis men då kan du inte ha större filer än 4096MB.

 

 

tackar för svar. 

Hur vet man hur mycket plats man behöver till dom olika operativsystemen då? du skriver "partitionera mer åt windows"

 

Säg att jag tar 50/50 istället och sen alltid väljer att arbeta i windows. Betyder det att jag bara har tillgång till 50% av hårddisken då?


Varför inte bara byta filsystem på den externa disken, så både Win och Mac kan läsa den ? 

hmm hur gör man det? visste inte att det gick . eller måste jag köpa nåt dyrt program för att det ska funka?

 

för som det är nu så hittar inte min pc-dator den externa hårddisken eftersom den är mac-formaterad. 

lite jobbigt när jag är på resa och laddar in bilder på den disken, och sen kommer hem och vill flytta över alla bilder till min stationära pc här hemma, där jag arbetar med bilderna.



#5

Postad 04 juni 2020 - 10:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hur vet man hur mycket plats man behöver till dom olika operativsystemen då? du skriver "partitionera mer åt windows"
 
Säg att jag tar 50/50 istället och sen alltid väljer att arbeta i windows. Betyder det att jag bara har tillgång till
50% av hårddisken då?

Ja, disk-utrymmet blir dedikerat till Win respektive MacOS, och 60GB för Windows är tajt.
Uppgradera disken istället för att köpa ytterligare hårdvara.
 

hmm hur gör man det? visste inte att det gick . eller måste jag köpa nåt dyrt program för att det ska funka?

Koppla den till Windows-burken, och formatera om den i exFAT, eftersom det verkar vara ett format

som även MacOS förefaller stöda.
Däremot blåser du ju datat på den, så det måste flyttas undan först.

 

https://www.hellotec...rive-windows-10

Såg att jag placerat tråden fel, flyttar den igen.


Redigerat av frollic, 04 juni 2020 - 10:12.


#6

Postad 04 juni 2020 - 10:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ja, disk-utrymmet blir dedikerat till Win respektive MacOS, och 60GB för Windows är tajt.
Uppgradera disken istället för att köpa ytterligare hårdvara.
 

Koppla den till Windows-burken, och formatera om den i exFAT, eftersom det verkar vara ett format

som även MacOS förefaller stöda.
Däremot blåser du ju datat på den, så det måste flyttas undan först.

 

https://www.hellotec...rive-windows-10

Såg att jag placerat tråden fel, flyttar den igen.

okej.  60gb är ju inte mycket. 

men att byta hårddisk i en macbook verkar inte så lätt. 

 

ja exFAT kanske funkar?  ingen aning. Varför finns det då massa dyra program att köpa? varför använder inte alla bara exFAT istället?



#7

Postad 04 juni 2020 - 10:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Både exFAT och FAT32 är mer eller mindre nödlösningar. Jag skulle inte rekommendera att använda systemdata eller programvara på någon disk som är formaterad för de filsystemen (då är NTFS eller HFS+ mer lämpligt), men för filhantering datorer emellan fungerar det utmärkt.

 

Du kan formattera externa diskar till exFAT både i skivhanteraren i Mac samt formateringsverktyget i Windows. Jag gör det dagligen i Mojave. Det enda som jag har märkt kan vara lite svårt när man växlar mellan operativsystemen är vilka typer av filnamn som är tillåtna. Exempelvis går det att ha mellanslag i en filändelse på Mac men inte Windows, vilket kan skapa lite förvirring. Känns dock som ett icke-problem för bildredigering.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 04 juni 2020 - 10:27.


#8

Postad 04 juni 2020 - 10:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Både exFAT och FAT32 är mer eller mindre nödlösningar. Jag skulle inte rekommendera att använda systemdata eller programvara på någon disk som är formaterad för de filsystemen (då är NTFS eller HFS+ mer lämpligt), men för filhantering datorer emellan fungerar det utmärkt.

 

Du kan formattera externa diskar till exFAT både i skivhanteraren i Mac samt formateringsverktyget i Windows. Jag gör det dagligen i Mojave. Det enda som jag har märkt kan vara lite svårt när man växlar mellan operativsystemen är vilka typer av filnamn som är tillåtna. Exempelvis går det att ha mellanslag i en filändelse på Mac men inte Windows, vilket kan skapa lite förvirring. Känns dock som ett icke-problem för bildredigering.

 

det är egentligen bara för filhantering mellan datorer. 

så funkar det bra att bara formatera den externa hårddisken till exFAT så behöver jag ju inte krångla med att byta operativsystem. 

 

har dock full extern hårddisk nu samt fullt på hårddiskarna på stationära datorn så jag måste köpa ny hårddisk.

Tänkte en extern usb hårddisk på 4tb

tex denna. borde funka bra.

https://www.power.se...gring/p-871405/


Redigerat av andreassofus, 04 juni 2020 - 10:32.


#9

Postad 04 juni 2020 - 12:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
I så fall kan du ju formatera den nya disken till exFAT, därefter via MACen överföra filerna mellan de båda USB-diskarna.
Framledes använda den nya som primär disk.
Mindre risk den vägen, och du har hela tiden datat på 2 USB-diskar.
 
Kanske använda den gamla som extra backup.

Redigerat av frollic, 04 juni 2020 - 12:14.


#10

Postad 04 juni 2020 - 12:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

I så fall kan du ju formatera den nya disken till exFAT, därefter via MACen överföra filerna mellan de båda USB-diskarna.
Framledes använda den nya som primär disk.
Mindre risk den vägen, och du har hela tiden datat på 2 USB-diskar.
 
Kanske använda den gamla som extra backup.

 

ja, lite så jag tänkt.

den gamla externa (lacie rugged) får enbart bli en resehårddisk och den nya som lagringsdisk/säkerhetsdisk här hemma.



#11

Postad 05 juni 2020 - 06:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Om du har en USB-sticka, kan du formatera den som exFAT och sen testa läsa och skriva den 

på båda datorerna, för att verifiera att det funkar som det ska, innan du köper disk mm .... 



#12

Postad 05 juni 2020 - 08:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Om du har en USB-sticka, kan du formatera den som exFAT och sen testa läsa och skriva den 

på båda datorerna, för att verifiera att det funkar som det ska, innan du köper disk mm .... 

det har jag. riktigt bra ide. Tack för det tipset. ska göra det och se :)



#13

Postad 05 juni 2020 - 10:23

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Jag kör macbook med bootcamp. Fungerar superbra. Har lagt windows på 150gb av min 512gb ssd.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.