Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Canton Reference K Serien År 2015, en uppdatering!

365 svar till detta ämne Canton Högtalare Tyskland
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Reference 50 K (Centerhögtalare) 1 7,5 (1) 19 990:-
Canton Reference 1 K (Golvhögtalare) 1 (0) 219 900:-
Canton Reference 3 K (Golvhögtalare) 1 (0) 103 990:-
Canton Reference 5 K (Golvhögtalare) 1 8,75 (3) 69 990:-
Canton Reference 7K (Golvhögtalare) 1 (0) 51 990:-
Canton Reference 9 K (Surroundhögtalare) 1 (0) 25 990:-
Canton Reference 2K (Golvhögtalare) 1 (0) 158 900:-

#1

Postad 19 maj 2015 - 04:59

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

:wub:

Så var det dags igen för den tyska ljudkonstnären Canton ifrån den lilla staden Weilrod nära Frankfurt att släppa en uppdaterad modellserie i toppskiktet av alla deras olika högtalar modeller.Med nydesignade & större fler kavitets kabinett byggda i 5 cm tjockt flerlagers laminat med slutna kammare för de olika högtalar elementen som är nyutvecklade med ett ceramic-tungsten membrane element & a one-piece ceramic tweeter dome samt nya delningsfilter.Även 12 lagers slipad och polerad klarlack i piano finnish och 10 års garanti vid registrering.Canton firade just 40 års jubileum & lanserade alltså den nya Reference K serien på den tyska "Hi-End 2015" mässan i munchen nu i maj,länk till hemsidan för dom aktuella modellerna hära; http://www.canton.de...ex/sCategory/37

 

 

 

s-reference-k.jpg


 

 

 

b-canton-reference-3-k-schwarz.jpg

 

  • Bilden ovan visar den skulpturerade Reference 3K modellen med dubbla 9" bas element,dom väger in på 56 kg styck!.

Redigerat av Unregistered39429, 22 november 2015 - 18:23.


#2

Postad 19 maj 2015 - 08:11

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Zartok, byta upp dig nu? :-D

#3

Postad 19 maj 2015 - 08:38

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Frågan är hur stor skillnaden är mellan den nya och gamla referenceserien. Jag hade gärna sett högre känslighet på högtalarna, men den verkar vara densamma.

Om priset på den gamla serien sjunker, vilket den borde göra, så kan det nog bli ett köp på någon av golvarna 5.2 eller 3.2.

Redigerat av Mikael_80, 19 maj 2015 - 20:44.


#4

Postad 19 maj 2015 - 20:20

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Den tidigare Canton Reference 1.2 serien kom ut redan 2008.Här är en bild på toppmodellen Reference 1K med dubbla 12" basar,den väger in på blygsamma 134 kg styck :lol:

 

 

 

Reference_1K_schwarz_links_oben561b6f55d  


Redigerat av Unregistered39429, 22 november 2015 - 18:36.


#5

Postad 19 maj 2015 - 20:51

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Skillnaden Vento Reference och Reference var ju väldigt liten. Den keramiska diskanten på sin höjd.

 

Nu kommer Canton äntligen med nya lådor, större kaviteter, nya element, och annat lull-lull, enligt mig gör dom nu helt rätt!

 

De flesta har tröttnat på Cantons likheter, med minimala förändringar år efter år....

 

Detta kan komma att bli ett riktigt uppsving.



#6

Postad 20 maj 2015 - 19:46

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Zartok har lagt ut sina 1.2 på Magasinet, så han är nog sugen på dom nya  ;)

 

Det var inte länge du ville köra med dessa Zartok..



#7

Postad 20 maj 2015 - 21:46

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 1

Zartok har lagt ut sina 1.2 på Magasinet, så han är nog sugen på dom nya  ;)
 
Det var inte länge du ville köra med dessa Zartok..


Haha, är det sant? Somliga blir visst aldrig nöjda :)

När man läser lite om den nya serien så låter det ju helt klart intressant, det känns som att Canton ansträngt sig för att verkligen förbättra en redan bra serie högtalare.

#8

Postad 21 maj 2015 - 20:32

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Jag kan inte säga att jag ser nya "1:an" som någon uppgradering för mig personligen. Jag gillar att spela väldigt starkt och att då banta bort 50% av kapaciteten (minus ev. förbättringar) för mellanregisteråtergivningen känns inte bra. Dessutom sitter jag fortfarande mycket nöjd och saknar inget med mina 1.2 :-)



#9

Postad 21 maj 2015 - 21:34

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Jag kan inte säga att jag ser nya "1:an" som någon uppgradering för mig personligen. Jag gillar att spela väldigt starkt och att då banta bort 50% av kapaciteten (minus ev. förbättringar) för mellanregisteråtergivningen känns inte bra. Dessutom sitter jag fortfarande mycket nöjd och saknar inget med mina 1.2 :-)

 

Jag förstår ditt tänk, helt klart.

 

Dock kan man säkert spela starkt med kommande toppmodellen också ;)

 

Kanske de nya elementen, samt konstruktionen tål mer "stryk/effekt" individuellt?, den som lever får se :)



#10

Postad 21 maj 2015 - 21:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Zartok, byta upp dig nu? :-D

Är ju att byta ner sig, dom har ju inte någon ny 1.2 :P

Haha, är det sant? Somliga blir visst aldrig nöjda :)

När man läser lite om den nya serien så låter det ju helt klart intressant, det känns som att Canton ansträngt sig för att verkligen förbättra en redan bra serie högtalare.

Fast jag har ju också skrivit att jag säljer dom pga andra skäl. Det är fortfarande den bästa högtalaren jag haft hemma, med bred marginal :P

Problemet med nya sk toppmodellen är samma som med gamla 3.2, nämligen att det inte är en mtm-konfiguration, utan en mt i toppen, vilket är riktigt dumt när vi talar om en högtalare som ändå är rätt hög.

Förstår inte tanken bakom det. Korkat helt enkelt.

Redigerat av Zartok, 21 maj 2015 - 21:56.


#11

Postad 21 maj 2015 - 22:05

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Vad blir priserna? :)



#12

Postad 21 maj 2015 - 22:12

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 1

2990 euro för stativmodellen enligt Nomono.se :)

 

http://www.nomono.se...-type/reportage

 

På bild en prototyp av Reference 9k.

 

_mg_0137.jpg



#13

Postad 21 maj 2015 - 22:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det blir nog en riktigt bra högtalare. Osäker på designen dock, tycker inte alls om... Bruna element :D

#14

Postad 21 maj 2015 - 22:15

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Det blir nog en riktigt bra högtalare. Osäker på designen dock, tycker inte alls om... Bruna element :D

Enligt vad folk oftast tror om färgen brunt så betyder det ekologiskt :D



#15

Postad 21 maj 2015 - 22:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Bara det inte är därför dom valt färgen... Ser gräsligt ut. Höhö.

#16

Postad 21 maj 2015 - 22:24

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Bara det inte är därför dom valt färgen... Ser gräsligt ut. Höhö.

Jag tycker att dom såg rätt schyssta ut i den färgen. Dom är väl dom enda som använder bruna element vad jag kan minnas?? :)


Fast går dom inte lite åt sandgrå ton med guldpigment i ? :)


Lite svårt att avgöra bara genom att ha sett någon enstaka bild.



#17

Postad 21 maj 2015 - 22:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Njae, dali har använt mörkbruna element länge. Dom är snyggare :D

#18

Postad 21 maj 2015 - 22:47

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Vad blir priserna? :)

:ph34r:   Här blir dom rätt så okey: http://www.canton.de...ternethaendler/

 

 

 

Saxat ifrån Cantons egna hemsida:

Canton products are sold exclusively through authorized dealers:

We want to make so that our customers receive the right advice for our high quality products. Carefully selected dealers distribute our permission our products via its online shops.

Please note the Canton guarantee only comes into force when our Canton product was purchased from an authorized Canton dealer or authorized Internet dealer.

Guarantee:

About the mandatory guarantee also assumes Canton for all passive loudspeakers for a period of 5 years. For active subwoofers and partially active boxes 2-year warranty is granted. The warranty period starts with the purchase and applies only to the original purchaser. The warranty is only when using the original packaging. Excludes Transport damage and damage caused by improper use. The claim is not extended by the exchange of components within the guarantee period. This applies to all the speakers that have been purchased from an authorized Canton dealer. If in the event of damage, please contact him directly or the Canton Service.

 

 

 

http://www.konsumenteuropa.se/sv/Vagledning--kontakt/



#19

Postad 22 maj 2015 - 05:33

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Jag förstår ditt tänk, helt klart.

 

Dock kan man säkert spela starkt med kommande toppmodellen också ;)

 

Kanske de nya elementen, samt konstruktionen tål mer "stryk/effekt" individuellt?, den som lever får se :)

 

Ja, det kan man säkert, men med nivåerna jag brukar spela på är jag tveksam till att det skulle bli lika ren och distfri återgivning med endast ett mellanregister och ens hålla kontinuerligt under en kväll. Det är samma storlek på elementen och samma delningsfrekvens, så jag tror på sin höjd via ev. förbättringar att 1 nytt element max skulle kunna ge 55-60% av vad 2 gamla kan effekttålighetsmässigt kontinuerligt under en kväll  :) Som det är med nya modellen kan 1:an inte spela starkare än någon av de andra golvarna i mellanregistret, kanske till och med lite svagare eftersom delningen mellan bas och mellanregister är 180hz för 1:an och 200hz + för övriga golvare.

 

Jag måste säga att jag är lite besviken och tycker det är synd att Canton snålat in ett element vad gäller 1:an, ändå har priset stigit mot föregångaren...



#20

Postad 22 maj 2015 - 05:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Har priset stigit då? Är det officiella priser? Jag är helt inne på din linje, canton verkar ha gjort 2.2 till 1.2 och skillnaden är större basar. Mtm är helt borta, vilket var enda anledningen till varför jag ansåg att högtalaren faktiskt är värd endel pengar.

http://en.m.wikipedi...eeter-midwoofer

Här ser man problemet med en vanlig högtalare. Att då sätta det upp och ned när vi talar om en högtalare som är över en meter är för mig mycket svårt att förstå.

Så nej, känns instinktivt fel på många blad. Vidare, har dom kvar delningsfilter som man kan höja och sänka baktill?

#21

Postad 22 maj 2015 - 06:15

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Har priset stigit då? Är det officiella priser? Jag är helt inne på din linje, canton verkar ha gjort 2.2 till 1.2 och skillnaden är större basar. Mtm är helt borta, vilket var enda anledningen till varför jag ansåg att högtalaren faktiskt är värd endel pengar.

http://en.m.wikipedi...eeter-midwoofer

Här ser man problemet med en vanlig högtalare. Att då sätta det upp och ned när vi talar om en högtalare som är över en meter är för mig mycket svårt att förstå.

Så nej, känns instinktivt fel på många blad. Vidare, har dom kvar delningsfilter som man kan höja och sänka baktill?

 

Jag läste i länken i trådstarten där det verkade som priset skulle bli 11000 euro styck, mot 10000 euro styck för 1.2. Det är nog inte officiella fastställda priser men hamnar säkerligen omkring det gissar jag.

 

1:an och 3:an skulle ha justering baktill som 1.2 och 2.2.



#22

Postad 22 maj 2015 - 06:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Bra med det senare iaf. Men... Elementen, canton har ju kört aluminiumelement ett bra tag, varför ta in en färg som en bebis ser ut att ha tillverkat en måndagsmorgon?

Redigerat av Zartok, 22 maj 2015 - 06:29.


#23

Postad 22 maj 2015 - 07:39

iCoreX
  • iCoreX
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 1

Nu är det väl inte aluminium längre, och de kanske skippar färgningen? Personligen gillar jag färgen på de gamla elementen mer, men tycker ändå inte det ser dåligt ut på nåt sätt. Bara lite annorlunda. Sen hoppas jag även att de flesta tycker ljudet är det som är viktigt. Hade kunnat ha världens fulaste högtalare hemma om jag bara visste att det lät som att de som spelade satt i rummet. Allt annat är naturligtvis en förvanskning av ljudet ;-)


Redigerat av iCoreX, 22 maj 2015 - 07:44.


#24

Postad 22 maj 2015 - 07:44

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Färgen på elementen tror jag personligen att de gör sig rätt bra i verkligheten. Tycker utseendet på element och lådorna ger ett stiligt och robust intryck i alla fall.



#25

Postad 22 maj 2015 - 08:13

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Hade jag haft 1.2 så tror jag nog att jag suttit nöjd :) Har svårt att tro att den nya toppmodellen ska kunna komma med någon större förbättring där, men vem vet, det vet vi först när man lyssnat på den.

För min del ser jag det som en chans att motivera en uppgradering :) Om det blir en golvare i nuvarande referenceserien eller en från den nya det får vi se :)

#26

Postad 22 maj 2015 - 08:28

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

 
Jag måste säga att jag är lite besviken och tycker det är synd att Canton snålat in ett element vad gäller 1:an, ändå har priset stigit mot föregångaren...


Ändå så ser man sällan toppmodeller av en golvare med fler än ett mellanregister som i de flesta fall är mindre än 7" Tad Reference t.ex.. Man kan spela rätt starkt med den högtalaren ändå :) Men menar du att det i praktiken förmodligen innebär att det kommer dista mer eller att det inte går att spela lika högt i mellanregistret?

#27

Postad 22 maj 2015 - 12:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Finns ett par problem. Konfig från mtm till mt är den största som jag talat om ovan. Sen så kommer det till känslighet som en faktor, elementets tålighet, dvs hur starkt den klarar av att spela (t tillsammans med känsligheten). Vidare var 1.2 en 3.5-vägare, inte trevägs.

Men den var nog dyrare att bygga också...

#28

Postad 22 maj 2015 - 13:37

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Ändå så ser man sällan toppmodeller av en golvare med fler än ett mellanregister som i de flesta fall är mindre än 7" Tad Reference t.ex.. Man kan spela rätt starkt med den högtalaren ändå :) Men menar du att det i praktiken förmodligen innebär att det kommer dista mer eller att det inte går att spela lika högt i mellanregistret?

 

Det beror på hur Tad är delad mellan bas och mellanregister också, sen ska det matcha två 10" basars kapacitet i basen, mot två 12" för K 1:an. På 1.2 spelar båda mellanregistren 50% var av frekvensbandet 180 - 400hz, över 400 hz spelar endast det nedre mellanregistret. Att ha en ensam ända ner till 180hz kan bli krävande och en väldigt varm talspole tror jag. Mellan 180 och 400hz finns en hel del effektkrävande information, även en del bas. Mina mellanregister på 1.2 slår 3-4 mm när jag spelar som starkast, med ett element skulle det slå dubbla slaglängden av det och dessutom hantera mellanregistret ända upp till ca 3 kHz på väldigt starka ljudnivåer. Tveksam till att det skulle hålla under en helkväll.



#29

Postad 22 maj 2015 - 14:57

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Någon som har information om när den nya serien börjar säljas? Är jäkligt nyfiken på att höra hur dom låter.

#30

Postad 22 maj 2015 - 16:26

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Är ju att byta ner sig, dom har ju inte någon ny 1.2 :P
Fast jag har ju också skrivit att jag säljer dom pga andra skäl. Det är fortfarande den bästa högtalaren jag haft hemma, med bred marginal :P

Problemet med nya sk toppmodellen är samma som med gamla 3.2, nämligen att det inte är en mtm-konfiguration, utan en mt i toppen, vilket är riktigt dumt när vi talar om en högtalare som ändå är rätt hög.

Förstår inte tanken bakom det. Korkat helt enkelt.

 

Vad är det du försöker påstå, att högtalare utan mtm-konstruktion måste lida av brister, haha lägg ner.



#31

Postad 22 maj 2015 - 16:32

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Har priset stigit då? Är det officiella priser? Jag är helt inne på din linje, canton verkar ha gjort 2.2 till 1.2 och skillnaden är större basar. Mtm är helt borta, vilket var enda anledningen till varför jag ansåg att högtalaren faktiskt är värd endel pengar.

http://en.m.wikipedi...eeter-midwoofer

Här ser man problemet med en vanlig högtalare. Att då sätta det upp och ned när vi talar om en högtalare som är över en meter är för mig mycket svårt att förstå.

Så nej, känns instinktivt fel på många blad. Vidare, har dom kvar delningsfilter som man kan höja och sänka baktill?

 

 

Hehe, finns otroligt många högtalare byggda i mtm, från budget och upp till ren högklass.

 

Förstår inte att ni försöker dissa en produkt på en sådan specifik punkt!?, ska man spela riktigt högt så är det inte om en högtalare är mtm-byggd eller inte som avgör, alls!


Nya K Reference ser betydligt trevligare ut än den äldre ytterst tråkiga Reference.

 

Äntligen lite estetiska förändringar!!



#32

Postad 22 maj 2015 - 17:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Vad är det du försöker påstå, att högtalare utan mtm-konstruktion måste lida av brister, haha lägg ner.

Nej, men det är kul att du kollade på länken.

Alla högtalarkonstruktioner, förutom punktkällor, är kompromisser. En punktkälla är imo det bästa, tveklöst. Perfekt.

En mtm har liknande egenskaper, såsom ljudbubblan, att allt ljud kommer fram exakt samtidigt till lyssnaren istället för att ligga på två ställen samtidigt.

Dock så har även mtm endel problem och det är därför den sällan syns. Den är svår att bygga ex. Mycket svår.

En tm är mycket lättare men är längre från en punktkälla och därmed också sämre. Ju längre ifrån en punktkälla desto sämre.

En mt är en extremt ovanlig konstruktion där ljudbubblan åker uppåt. Att ha det på så höga högtalare är obegripligt rent utsagt. Bubblan borde dras ner mot lyssnaren som sitter.

Därför anser jag att mt är sämsta tänkbara (som canton gör i endel högtalare). Men som sagt, alla konstruktioner, bortsett från den perfekta punktkällan, är kompromisser, även mtm.

Min syn på det alltså :)

#33

Postad 22 maj 2015 - 17:45

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Nej, men det är kul att du kollade på länken.

Alla högtalarkonstruktioner, förutom punktkällor, är kompromisser. En punktkälla är imo det bästa, tveklöst. Perfekt.

En mtm har liknande egenskaper, såsom ljudbubblan, att allt ljud kommer fram exakt samtidigt till lyssnaren istället för att ligga på två ställen samtidigt.

Dock så har även mtm endel problem och det är därför den sällan syns. Den är svår att bygga ex. Mycket svår.

En tm är mycket lättare men är längre från en punktkälla och därmed också sämre. Ju längre ifrån en punktkälla desto sämre.

En mt är en extremt ovanlig konstruktion där ljudbubblan åker uppåt. Att ha det på så höga högtalare är obegripligt rent utsagt. Bubblan borde dras ner mot lyssnaren som sitter.

Därför anser jag att mt är sämsta tänkbara (som canton gör i endel högtalare). Men som sagt, alla konstruktioner, bortsett från den perfekta punktkällan, är kompromisser, även mtm.

Min syn på det alltså :)

Med andra ord: du ratar 95% av alla högtalare på hela marknaden  :rolleyes:  :D

 

Sluta överanalysera, och hitta på "problem" som inte finns ;)


Redigerat av WB-Cinema, 22 maj 2015 - 17:46.


#34

Postad 22 maj 2015 - 17:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
du såg ju länken själv. men om du har annan kunskap så kan du ju alltid skriva den :rolleyes: :rolleyes: ;) ;) ^_^ :rolleyes: :rolleyes: :D :D
problemet med punktkällor är dock att det är extremt svårt att bygga ett enda element som kan svara för, säg mellan 80 och 18000 hz. det finns endast ett fåtal tillverkare som gör bra sådan element, och dom sitter på hemligheten rätt tight. anrika tannoy är nog dom som är främst i att bygga dessa element. sen finns det exempelvis audio nirvana och ett par till.

som du såg så är det inget jag hittar på, det är fysik som gör det. ljudet från en punktkälla kommer fram till örat på samma gång. allt ljud. en delad konstruktion har två punkter där ljudet kommer fram till lyssnaren. det är det som är problemet. det finns dock fler vägar att undvika detta. linjehögtalare som magnepan har också ett mycket speciellt och extremt bra ljud.

så det är inte jag som hittar problem. du får fråga mr. d'appolito, det var han som hittade det problemet och rättade till det. men som sagt, hans konstruktion har problem det med. ett annat problem är den vertikala spridningen som också syns på bilden i länken.

om du vill fortsätta diskutera konstruktioner så skulle jag föreslå att du startar en annan tråd i ämnet :rolleyes:

Ja, för att återknyta till ämnet så är det här cantons grundläggande problem i deras nya referensserie samt i gamla referensserien. Och en mt är bara märklig imo :D

Redigerat av Zartok, 22 maj 2015 - 17:57.


#35

Postad 22 maj 2015 - 18:07

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 1

Ja, för att återknyta till ämnet så är det här cantons grundläggande problem i deras nya referensserie samt i gamla referensserien. Och en mt är bara märklig imo :D


När du skriver sådär så får man ju lätt uppfattningen om att du anser att just Refererenceserien har stora problem, att det i princip skulle vara en felkonstruktion :) Nu kanske du pratar om att skapa den perfekta högtalaren, och ja, då kanske den konstruktionen och de element du pratar om vore just det, perfekt.

Har du några exempel på högtalare som har en perfekt konstruktion, och som du även själv har lyssnat på, och som backar upp teorin eller vetenskapen med att prestera bättre än allt annat? :)

#36

Postad 22 maj 2015 - 19:15

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

du såg ju länken själv. men om du har annan kunskap så kan du ju alltid skriva den :rolleyes: :rolleyes: ;) ;) ^_^ :rolleyes: :rolleyes: :D :D
problemet med punktkällor är dock att det är extremt svårt att bygga ett enda element som kan svara för, säg mellan 80 och 18000 hz. det finns endast ett fåtal tillverkare som gör bra sådan element, och dom sitter på hemligheten rätt tight. anrika tannoy är nog dom som är främst i att bygga dessa element. sen finns det exempelvis audio nirvana och ett par till.

som du såg så är det inget jag hittar på, det är fysik som gör det. ljudet från en punktkälla kommer fram till örat på samma gång. allt ljud. en delad konstruktion har två punkter där ljudet kommer fram till lyssnaren. det är det som är problemet. det finns dock fler vägar att undvika detta. linjehögtalare som magnepan har också ett mycket speciellt och extremt bra ljud.

så det är inte jag som hittar problem. du får fråga mr. d'appolito, det var han som hittade det problemet och rättade till det. men som sagt, hans konstruktion har problem det med. ett annat problem är den vertikala spridningen som också syns på bilden i länken.

om du vill fortsätta diskutera konstruktioner så skulle jag föreslå att du startar en annan tråd i ämnet :rolleyes:

Ja, för att återknyta till ämnet så är det här cantons grundläggande problem i deras nya referensserie samt i gamla referensserien. Och en mt är bara märklig imo :D

Hahahaha.

 

PS. du glömde dom största, KEF.

 

För övrigt så vill jag bara säga att du fullkomligen enbart svävar ut, och överdriver i hela din tolkning och i ditt resonemang. 



#37

Postad 22 maj 2015 - 19:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nja, just referensserien har uppåtbubblan tillsammans med att högtalaren i sig är hög och det blir ett problem vid vanlig lyssningshöjd. Ser man till dynaudio c1, deras stativare så har den också mt, men den går ju att placera på valfritt stativ i passande höjd :)

Ja, jag har faktiskt det :D men åter igen så nämner jag att vi talar om det jag ser som den ultimata högtalaren. Och den är minsann inte lätt att konstruera.

Först har vi billiga kef r100. Coaxelement som fungerar perfekt. För priset. Kef har en annan konstruktion som är nästan optimal, det är kef blade. Den coaxen är magisk.

Sen har vi det jag nog tror är det bästa jag hört, audio nirvanas stora 15" element. Otroligt bra. Obeskrivligt. Men kräver portad låda på 300 liter.

Vi har tannoy som är bäst på hemligheten att skapa en punktkälla, glenair 15". Eller Westminister. Dessa har jag dock ej hört.

Det är dom teoretiskt bästa högtalarna som går att göra. Sen som nr 2 kommer mtm-konfiguration, och det var det som gjorde reference 1 och 1.2 skitbra. Och kefs många modeller i r-serien mfl. Kollar vi på det många på faktiskt är den bästa högtalaren så är det ino audio och hans absolut bästa skapelse, det bästa han kan göra, är det komorok har hemma, 2.5 vägs mtm :)

Ser vi på dynaudio så är deras evidence-serie mtm. Ser man på bla peak consult så är även deras största och dyraste skapelser, för över miljonen mtm. Faktum är att deras dragon är en mycket lik konstruktion av canton reference 1 och 1.2, bara det att den högtalaren kostar fem-sex gånger mer :)

Så ja, det finns endel att hämta. Tyvärr har canton hoppat av det tåget.

Hahahaha.

PS. du glömde dom största, KEF.

För övrigt så vill jag bara säga att du fullkomligen enbart svävar ut, och överdriver i hela din tolkning och i ditt resonemang.

+++


Har du några argument eller ska du bara göra personangrepp?

#38

Postad 22 maj 2015 - 20:42

pickepock
  • pickepock
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Zartok:

 

Tack för lektionen. Måste säg att det var intressant läsning. Alltid kul med folk som delar med sig.



#39

Postad 22 maj 2015 - 20:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, alltså, det jag skrivit är ju inget som jag kommit på, så jag vidarebefordrar det som mest :)

Men det påvisar det jag menar att cantons nya 1 referens nog som bäst blir en 2.2. Visst kan den ha bättre element eller något sånt, men jag tror verkligen inte att den kan göra något mot ex 1.2's spridning.

Men 1.2 uppgraderades från 1, som i sin tur saknade avfasning på kanterna och därmed fick mycket kantdiffraktioner :)

#40

Postad 22 maj 2015 - 21:50

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Man måste nog jämföra för att veta....Tror knappast att nya serien Reference blir så mkt bättre än gamla då denna var/är grymt bra....Annan design och lite reklam säljer förhoppningsvis.

 

Alla märken som haft MK1 och MK2 i min ägo har alltid inte varit bättre i senare utförande utan i många fall sämre t.o.m.

Många gånger försöker tillverkarna få bättre pris/prestanda ratio med ljudet som kostnad för snyggare design.......Att bygga lådor som de gjorde på början av 2000 talet i 20k klassen kan man glömma i 40k klassen idag tex.

Men visst många undantag finns men släpper man en MK2 av en redan riktigt bra talare är det oftast av fallerande försäljning/ ekonomiska skäl och inte per automatik att man vill släppa en bättre produkt.

 

Jag gillar förresten den nya canton looken.....Lite väl mkt Dali över det hela men snygg som attans.


Redigerat av robert293, 22 maj 2015 - 21:58.


#41

Postad 22 maj 2015 - 21:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Undrar hur klipsch klarat sig på den punkten? Jag måste banne mig höra deras nyaste :)

#42

Postad 22 maj 2015 - 22:14

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Undrar hur klipsch klarat sig på den punkten? Jag måste banne mig höra deras nyaste :)

Klipsch MK1 är i min mening bättre än senare serier om man har rum till dom...dvs bra akustik och det är nog inte många här som faktiskt hört dom i sina rätta element.

Men snackar vi dina reference är vi på en helt annan nivå av välljud.


Redigerat av robert293, 22 maj 2015 - 22:19.


#43

Postad 22 maj 2015 - 22:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Har du hört klipsch rp? Det är dom jag gärna hade hört. Senast jag hörde klipsch så skrek diskanten och jag hade gärna vilja uppleva ett mjukare horn. Det har ju talats om att klipsch ska ha gjort det också har jag för mig :)

#44

Postad 22 maj 2015 - 22:24

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Någon som har information om när den nya serien börjar säljas? Är jäkligt nyfiken på att höra hur dom låter.

Nomono.se skrev Maj på sin hemsida så det ska ju vara nu i så fall men det blir väl kanske först när dom dyker upp på prisjakt kanske :)


Redigerat av Unregistered2294, 22 maj 2015 - 22:25.


#45

Postad 22 maj 2015 - 22:25

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jepp RP serien är rejält dämpade i jämförelse i mitt tycke (mesigt)....Alltså klipsch ljudet är inte för alla men vill man ha ett öppet och friskt ljud...Fart o fläkt så är de enl mig oslagbara av det jag hört med tanke på vad de kostar men ett dämpat rum är ett måste.

Har testat klipsch nu ett tag och de är inte perfekta om man jämför med mångdubbelt dyrare grejer utan hela klipsch grejen är....Tok bra ljud för lite pengar.


Redigerat av robert293, 22 maj 2015 - 22:40.


#46

Postad 22 maj 2015 - 22:29

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

RP är allt annat än skrikigt. Snarare tvärtom :)


Är bland det varmaste ljud jag upplevt oavsett vilken elektronik jag kört med :)



#47

Postad 22 maj 2015 - 22:40

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag upplever också basen i RP som något mesig ja men då kör jag just för tillfället med en något mesig stärkare jämfört med min Thor Mk3, (Primare I30) :) Sen kör jag sällan på partynivåer längre då jag hellre njuter av radio på låg volym. För det tredje har jag ju RP-260 och det är ju inga åttor i dessa utan 6.5 tummare och det spelar ju en del roll också givetvis. Men för mig är dom perfekta. Det enda jag saknar hade varit en något snyggare låda. Annars är jag mycket nöjd då ljudet är som en dröm, iaf hemma hos mig. Otroligt detaljerade och basen är mycket snabb och exakt. Vad mer behöver man? :)



#48

Postad 22 maj 2015 - 23:40

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Snygg eller? :P

 

Bilden är lånad.

 

http://www.lite-maga...-high-end-show/

150515.HE16-406x607.jpg


Redigerat av Unregistered2294, 23 maj 2015 - 01:04.


#49

Postad 23 maj 2015 - 05:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag gillar avfasningen, den är mjukare på nya modellen. Elementen ser förjävliga ut :D sen så anser väl många, inkl mig att reference är lite väl stor. Den är fruktansvärt stor nämligen :D

#50

Postad 23 maj 2015 - 07:26

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Tycker de nya elementen ser helt okej ut, jag föredrar dock de gamla aluminiumelementen rent estetiskt.

Något jag tror och hoppas på är att dom kan spela några hz lägre i basen.

För övrigt så hoppas jag att dom sänker priset på den nuvarande serien med minst 50%, för då blir det garanterat ett köp! :)




Även taggad med Canton, Högtalare, Tyskland

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.