Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av Atmoshögtalare, inbyggnads vs utanpåliggande? Märke?

3 svar till detta ämne Atmos backbox
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 december 2019 - 15:37

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jag tänkte utöka vår biohörna på ovanvåningen med atmoshögtalare och funderar på vilka jag ska välja.
Som jag förstått det är det 4 st som gäller helst, och budgeten är upp till ca 10-14000:-.

Det finns nog plats för backbox ovan taket (får upp på vinden och kräla och blir en del jobb då det ska ångtätas igen etc dock). Ska man satsa på inbyggnadshögtalare eller utanpåliggande?

Jag har främst B&W-högtalare (803s fram och 804s bak) men även Jamo-surround som valdes pga att de går att ställa som dipoler och därmed få mer diffust ljud, vilket verkade som en bra idé eftersom man sitter så nära dem). Borde man satsa på B&W-hötalare i taket också, eller är det inte så viktigt att matcha märket (funderar t.ex. på Sonance)?

Rummet är väl dämpat fram och i framdelen av taket och högtalarna drivs av en Marantz SR7010 receiver och frontarna av ett Bryston 3BSST-slutsteg. Vid musiklyssning kör jag en Behringer PEQ mellan Sonos-connect och receivern för att ta ner ett par pucklar (54Hz samt 72Hz) och resten av högtalarna (t.ex. de Atmos det blir) kan kompletterings-EQas grovt av receiverns 8-bands Grafiska EQ vid behov.
Lägger upp lite bilder också då trådar blir trevligare med bilder 🙂.
Viktigast är att Atmos-högtalarna funkar för musik då jag gillar att lyssna med Dolby Surround-uppskalning, även för 2-kanalsmaterial.

#2

Postad 29 december 2019 - 15:40

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Bilder

Bifogad fil(er)



#3

Postad 29 december 2019 - 17:45

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Hade jag haft möjlighet att bygga in högtalarna i taket hade jag gjort det, dock är det lite svårt när man har betongtak i hyresrätt. :)

För 14k får du fyra B&W CCM663 där du kan rikta diskanten mot lyssningspositionen, vilket är att föredra. Frågan är bara om du behöver backboxarna också då blir det 4k8 till.

Fast på bilderna ser det ut som du har det väldigt litet utrymme och jag undrar om det inte är bättre med bara två takhögtalare som sitter rakt ovanför soffan.

#4

Postad 29 december 2019 - 18:07

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Ja CCM663 är intressanta.
Det är bara 3m brett rum (TVn 77”), men det är 6,5m långt, så det känns vettigt att köra på två framför och två bakom i taket för att täcka in mer av sfären. Man skulle ju dock kunna börja med 2 snett upp framför. Backbox kan jag bygga eller så köper jag. Priset är inte skrivet i sten. Indikerar mer ungefärlig prisklass...

Redigerat av Saim, 29 december 2019 - 18:13.





Även taggad med Atmos, backbox

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.