Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur funkar det, men signal nivåerna via hdmi ut.

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 oktober 2017 - 12:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Någon som kan detta, vilka nivåer pratar vi om från en Bluray spelare via hdmi ut, nu tänker jag på ljudet när man kollar film med dts hd master/True hd...

 

Försökt googla men blir lite förvirrad av alla siffror.

 

Lite enkelt, från hdmi(bluray spelare) till en receiver hdmi, vilka signalnivåer pratar vi om, 1v rms eller 2v rms?

 

De jag lyckats få fram är att en receiver vid 0dbfs input när volymen står på 0db ska ge ut max effekt, är detta då 1vrms input via hdmi?

 

Sen läste jag att filmer ska ligga på -20dbfs, är detta i medel eller peak?

 

Någon som kan koppla ihop allt på reletivt enkel svenska och förklara...

 

 



#2

Postad 03 oktober 2017 - 12:29

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag är under den uppfattningen att om man bitstreamar så finns ingen volyminformation, utan sånt avgörs ju i receivers decoder.

Låter du dock bluray spelaren avkoda ljudet och skicka ut det som LPCM, då kan man börja prata om olika nivåer på ljudstyrka, beroende på om spelaren har volymkontroll.

Det du pratar om tex 1vrms är ju styrkan på signalen i en analog överföring tex mellan för och slutsteg.

#3

Postad 03 oktober 2017 - 12:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo jag hänger med lite, men är ändå förvirrad av allt jag läst, man vill väl kunna lära sig allt snabbt.

 

De jag mest undrar är väl, om en film när den produceras, så måste den väl ändå ha någon sorts begränsning gällande volymnivåer, t ex om man kollar på nivåerna på databass forums, där gör de grafer på just basnivån för varje film, och kollar man peaksen där ligger de alltid under 0dbfs, och någonstans läste jag att de strävar efter -20dbfs när de producerar soundtracken i en film, vad betyder det.

 

Även om signalen är digital , måste de väl ändå finnas en max nivå, men vi kan köra på lpcm 5.1 ut, bara för att göra det enkelt, men det är ju också digitalt, blir bara förvirrad här.

Jag pratar INTE om analoga utgångar, de vet jag vad de innebär.

Tänker mest de digitala 5.1 som kommer ut via hdmi till en receiver.

 

Finns de något som helst samband mellan max nivå ut på ljudet via hdmi och max effekt i receivern när man har volymen på 0db? 



#4

Postad 03 oktober 2017 - 12:47

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag vill få det till att om receivern har volymen 0db (när alla nivåer på L,C.R SR,SL och SUBWoofer är 0db i inställningarna), så ska receivern ge ut vad som är max effekt(8 ohms högtalare), om källan in är 0dbfs, stämmer det i teorin? är dagens receivers tillverkade så?

 

Lika väl måste då signalerna som max (peaks) i ljudspåren i blurayskivorna ligga under 0dbfs?


Redigerat av hundrakg, 03 oktober 2017 - 12:50.


#5

Postad 26 oktober 2017 - 20:48

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Om man t ex betänker att högtalares verkningsgrad kan vara väldigt olika - spannet är 20dB eller mer, så inser man ganska snabbt att 0dB-markeringen på vissa stärkares volymrattar inte har något annat egentligt syfte än det rent estetiska. 

 

Det finns säkert tillverkare som har kluriga förklaringar till hur just deras burkar "stämmer", men det kan man ta ganska lätt på, och för övrigt spelar det ju ingen roll alls såvida man inte mäter ljudnivån i rummet. :) 



#6

Postad 27 oktober 2017 - 16:10

Unregistered516bf386
  • Unregistered516bf386
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

jag vill få det till att om receivern har volymen 0db (när alla nivåer på L,C.R SR,SL och SUBWoofer är 0db i inställningarna), så ska receivern ge ut vad som är max effekt(8 ohms högtalare), om källan in är 0dbfs, stämmer det i teorin? är dagens receivers tillverkade så?

 

Lika väl måste då signalerna som max (peaks) i ljudspåren i blurayskivorna ligga under 0dbfs?

 

Ja, du har fattat rätt. Det finns ytterligare hänsynstaganden, och en ordentlig förklaring är ganska utrymmeskrävande, men i det stora hela har du fattat rätt. 



#7

Postad 27 oktober 2017 - 17:43

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de var exakt de svaret jag fick på avs forum också, de bör vara så...



#8

Postad 18 november 2017 - 05:29

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Det beror också på parametern dialnorm i Dolby TrueHD/Atmos/Digital/Digital Plus, samt i DTS-HD/X och i HE-AAC.

Om dialnorm anger -31 dB sker ingen dämpning av nivå, men vid ett lägre värde dämpas nivån därefter. Vid dialnorm på exempelvis -23 dB dämpas alla kanaler med 8 dB (31-23). Syftet är att jämna ut dialognivån mellan olika typer av programmaterial.

I THX-klassade processorer och receivers har nivån varit förskjuten i Dolby TrueHD/Digital/Digital Plus för att kompensera för att DTS saknat dialnorm, så vid dialnorm på -27 sker ingen dämpning och vid -31 sker istället en höjning på 4 dB. Eller så dämpas istället DTS och andra källor utan dialnorm med 4 dB.

Sedan varierar det ju hur skalan anges på volymkontrollen. Om -0 dB är max är det ju så, men om den har en skala på exempelvis -∞…+25 dB så ska ±0 dB vara referensnivå om högtalarnivåerna är rätt kalibrerade.

Redigerat av Zacabeb, 18 november 2017 - 05:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.