Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Godaste kaffebönorna till kaffemaskin

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 07 december 2018 - 23:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa en DeLonghi 21.117 som tipsats om tidigare här i tråden. Kostar ju i nuläget 3k och funderade på om den här maskinen brukar reas ut vid mellandagsrean, nån som minns?

Finns ju också en lite dyrare modell 22.110 där den enda skillnaden jag kan se är droppstopp, är det värt 200 spänn?

 

Du är inte helt malplacerad. Det är en bra maskin. Söker du nästa steg blir det ovanför region av 8-12k och maskiner sådom https://espressodolc...presso-machine/ och kusiner till dem samme. Smakar bättre och lämnar avund hos dem som i nuläget inte har råd. Med samma bönor.  :wub:



#152

Postad 07 december 2018 - 23:28

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Du är inte helt malplacerad. Det är en bra maskin. Söker du nästa steg blir det ovanför region av 8-12k och maskiner sådom https://espressodolc...presso-machine/ och kusiner till dem samme. Smakar bättre och lämnar avund hos dem som i nuläget inte har råd. Med samma bönor.  :wub:


Ja, frågan man ställer sig är om kaffet verkligen är så mycket godare i en maskin för runt 10k? Har lite svårt att tro på det men skulle vara kul att göra ett blindtest med samma bönor i. Hur som helst så är ca 3k max vad jag kan tänka mig att lägga på en kaffemaskin så DeLonghin ligger ju rätt prismässigt och fick väl också nån rekommendation såg jag tidigare i tråden.

Det jag eftersöker är en fylligare smak, lite som kaffet på CircleK/Preem mackarna som är riktigt gott tycker jag. Går ju inte jämföra med bryggkaffet man gör hemma.

#153

Postad 08 december 2018 - 00:02

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Vill bara slå ett allmänt slag för att köpa färskrostade bönor. Folk verkar köpa bönor på ica etc men för de som inte vet är det en jäkla skillnad på bönor som stått i hyllan i 6 månader och de som är nyrostade. Oljan i bönorna avdunstar sakta men säkert och jag som kör en manuell maskin märker en jäkla skillnad. Beroende på "färskhetsgrad" så behövs olika malningsgrad och olika mängd bönor.

 

Så kika efter rostningsdatum när ni handlar bönor. Har ni lokala rosterier, börja där. :)


Redigerat av uzzi, 08 december 2018 - 00:05.


#154

Postad 08 december 2018 - 10:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
+1 på den

Sweetspoten på smak ligger runt 1-3 veckor efter rostning.

Om påsen har en bäst före dato så är det inte en färsk böna.

#155

Postad 27 februari 2019 - 12:23

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Hello! kaffe älskare lånar tråden lite.

köpt mig en esam 2600 delonghi. Provade Gevalia eco bönor. Skulle önska lite mindre besk smak. Gärna bönor som finns i mathandeln.

några förslag. Innan fin sorterna vill jag hitta ett kaffe som är lätt att få tag på, akut köpa på närmaste mat affär.



#156

Postad 27 februari 2019 - 14:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag har kjöpt Evergood darkroast (svart påse) i matbutiken och den funkar til cappuchino och latte. Detta er igentligen under min värdighet men ja ibland så är det lördag kväll och nästa möjlighet är Måndag efter jobb, och då är denna böna bättre än ingen böna.

 

(brukar gräva bak och hitta den som är minst gammal - alla är gamla mer eller mindre)



#157

Postad 27 februari 2019 - 16:50

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Jag tycker Arvid Nordqvist Amigas är helt ok till slentriankaffe med en Delonghi magnifica S. Känns dock som att de har en hel del variation mellan batcherna, eller så är det jag som har ojämn kvalitet på smaklökarna ;) .

 

Övriga familjen är inte förtjust i Amigas dock, så nu kör vi på en "kompromiss" i form av Caffe molinari Bio...



#158

Postad 27 februari 2019 - 17:13

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Hur är det med märkning av kaffe. Tänker på rostning,syrlighet och fyllighet. Är det till någon vägledning även om man byter märke typ Gevalia till Arvid Nordqvist.



#159

Postad 27 februari 2019 - 19:28

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Sprang in och köpte Arvid nordqvist SOLID. Blev bättre. Mer smak mindre besk än gevalia ekologisk.

#160

Postad 27 februari 2019 - 20:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har bara hittat en sorts bönor i matbutikerna som är bra och det är zoegas mollbergs blandning. Den är hästlängder före dom andra sorterna som finns.

grym fyllighet och ingenting av det där sura som inte jag gillar i alla fall. fin nötighet också. det är det enda jag dricker så den rekommenderar jag skarpt.



#161

Postad 27 februari 2019 - 22:20

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Ja, den är helt ok, också; generellt är det - för mig - "lättare" att hitta ok smakande blandningar (såna som jag tycker om iaf) bland icke-ekologiska och/eller fairtrade-kaffe än på ekohyllan. Jag försöker dock hålla mig till eko- och fairtradekaffe, vilket begränsar utbudet en hel del.



#162

Postad 28 februari 2019 - 07:09

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

har bara hittat en sorts bönor i matbutikerna som är bra och det är zoegas mollbergs blandning. Den är hästlängder före dom andra sorterna som finns.
grym fyllighet och ingenting av det där sura som inte jag gillar i alla fall. fin nötighet också. det är det enda jag dricker så den rekommenderar jag skarpt.

Låter som min smak. Lite synd att jag har så dåliga erfarenheter av zoegas brygg och kok kaffe, tar emot att köpa zoega. Men ska ändå se om den finns affären... Mmm kanske köper.🤔

#163

Postad 10 juli 2019 - 15:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

ska köpa mig en liten presskaffe-kanna eller vad det heter. finns små som rymmer 1-2 koppar vilket passar perfekt att ha med sig på tält/bil/fotoresa.

åker upp till nordNorge på fredag och vill dricka gott kaffe istället för snabbkaffe. 

Jula har små sådanna för 79kr tror jag.

 

Men vad för kaffepulver ska jag köpa? vilket är bäst?  ska finnas på ica.

 

Jag har kaffekvarn så hela bönor funkar då jag kan mala här hemma i förväg.  Hinner ju dock inte laborera med grovleken så kanske är bäst att köpa färdigmalen ändå.

 

Måste det vara speciellt pulver eller bönor för presskaffe eller funkar det med vanligt bryggkaffe?



#164

Postad 10 juli 2019 - 15:50

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Presskaffe ska vara lite grövre malt. Så ta du med kvarn och hela bönor. För finmalt kloggar ihop och risk för att spränga pressen när man pressar så man kan trycka för hårt.

#165

Postad 10 juli 2019 - 16:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Presskaffe ska vara lite grövre malt. Så ta du med kvarn och hela bönor. För finmalt kloggar ihop och risk för att spränga pressen när man pressar så man kan trycka för hårt.

 

alltså jag ska inte ta med kvarnen på resan. ska ut på tältsemester i Norska fjällen. Därför jag skulle mala hemma före i så fall. men jag hinner inte testa vad för grovlek jag ska ha. så kanske blir färdigt istället.



#166

Postad 10 juli 2019 - 18:41

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Kör maximalt grovmalet Nordquists Amigas i min Bodum. Godaste kaffe man kan tänka sig.

/r

#167

Postad 10 juli 2019 - 19:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kör maximalt grovmalet Nordquists Amigas i min Bodum. Godaste kaffe man kan tänka sig.

/r

det är inget speciellt med  bönorna till just presskaffe alltså? bara mer grovmalet?

 

Köpte i alla fall zoegas presskaffe (färdigmalet) nyss och testade en kopp.

Blev ju grymt gott kaffe faktiskt. första gången jag testar detta.  Blir säkert ännu godare med hela bönor.  Kör ju zoegas mollbergs blandning hela bönor till vanligt bryggkaffe och det är gott. Ska testa att göra presskaffe av dom också :)



#168

Postad 01 december 2019 - 22:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Eftersom sökmotorn är helt fackad så skriver jag frågan här.

Någon dom testat bryggare från Hamilton Beach?
Framför allt då The Scoop
https://www.pricerun...h-49980Z-priser

Funderar på att köpa en till frugan då den har möjlighet att brygga en kopp separat.
Vi kör annars med pressbryggare men det blir meckigt när man bara ska ha en kopp på morgonen på väg till jobbet.

#169

Postad 19 december 2019 - 12:56

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Kör pressobryggare på jobbet. Vi har en sådan där kaffemaskin man bara får ont i magen av. Som tur är så är det bara 300 meter till Kaffe & Te handeln så jag köper kaffet där och ber dom mala pressomalet. Blir galet gott och klart värt det även om det är 4 gånger så dyrt som på ICA. Som bonus doftar kontoret av nymalet kaffe mest hela tiden.



#170

Postad 10 januari 2021 - 11:20

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Blåser nytt liv i tråden.

https://www.kaffekap...kaffebonor.html



#171

Postad 10 januari 2021 - 12:26

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 1

Blåser nytt liv i tråden.

https://www.kaffekap...kaffebonor.html

Ehh... Ja? Vad vill du säga med den länken? Något särskilt du vill tipsa om?  ;)



#172

Postad 10 januari 2021 - 13:16

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Tråden heter ju godaste bönorna...

Är förvisso en subjektiv bedömning vilka som är godaste,men bra priser tycker jag. Billigare än på min lokala Maxibutik. Ville bara tipsa om sajten.☕️🧁



#173

Postad 14 januari 2021 - 16:58

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Mina favoriter i vanliga handeln är mollbergs blandning(zoega) och Amiga(Arvid nordquist).

#174

Postad 05 april 2021 - 12:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Köpa begagnad äldre Gaggia Classic (ca 1400kr) eller en ny Classic 2019 (ca 5000kr)?
Eller en Sage Barista Express (finns mellan 6500-8300kr)?

Bakgrund. Frugan dricker ett gäng koppar kaffe om dagen men dränker den med mjölk :D
Vi har idag en Hamilton Beach the Scoop 2-way.

Vi har även en enkel kaffekvarn och hon har nu gått och köpt espresso-bönor samt en billig mjölkskummare för hon tror det går att göra latte... Vad förvånad hon blev när det bara smakade varm mjölk :D :D :D

Skälet på att kag funderar på en äldre begagnad är för att jag vet hur sällan det kommer användas. Men samtidigt vill man ju inte köpa skräp...

Någon som testat gamla Classic? Eller kanske rent av både nya och gamla modellen?

Tack på förhand.

#175

Postad 05 april 2021 - 15:33

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Kvarnen är den viktigaste komponenten och om du inte har en "espresso-kvarn" så måste det innhandlas också. Du kan inte göra bra espresso med en claes-ohlson kvarn utan du måste kunna justera malningen med stor presicion. Grunden till detta är att man justerar tiden det tar för att skapa en kopp genom hur finmalt man har kaffet. Går det för snabbt blir det surt, går det för långsamt blir det "bränt"/bittert. En kvarn tänkt till att mala droppkaffe fungerar helt enkelt inte.

 

Jag skulle absolut inte köpa begagnat såvida det inte kommer från en butik som också har servat den. Maskinerna håller en livstid men innehåller små packningar och andra gummi/plast-delar samt automatiska switchar. Gummipackningarna kan sitta på säkerhets-ventilerna och det är jättedumt om dom strejkar. Elektriska switcharna för värmeelementet av/på har också begränsad livstid. Jag har haft min e61-baserade maskin sedan 2007 och den fungerar fortfarande strålande men har bytt många småsaker genom åren.

 

Angående mjölkskummning så behövs en ganska stark ånga för att det ska bli bra och fungera smidigt, jag har ingen aning om hur kraften är i Sage.

 

Så:
* Kolla lite kommentarer och filmer om hur bra kaffen och mjölken blir med en Sage.

* Se vad en bra kvarn + Gaggia kostar och om det är aktuellt.

* Se också om damen har lust att göra det jobbet som behövs med en espressomaskin. Det är en del moment med malning, tamping, brygging och rengöring per kopp. Det är också en liten prosedyr med mjölken, rensa vatten från ångröret, lära sig "stretcha" mjölken, rengöra ång-tippen. Så tillkommer regelbunden kraftigare rengöring men det borde ju oavsett inngå vilken maskin man än köper och är ju något du kan hjälpa henne med (de-scaling och rengöring med rengörings-pulver/tablett)

 

Även om det verkar som mycket jobb så är jag väldigt pro att göra kaffe på detta sättet, det blir helt enkelt så bra att det är värt det.

 

För vanlig kopp kaffe rekomenderar jag dock en aeropress. Här kan man köpa bra bönor från en etablerad butik (gärna som bränner själv) och be dom mala till aeropress och så ha det malda kaffet i frysen och bara ta upp litegrand i en luft-tät burk (t.ex för en vecka). Jag gör alltid en aeropress-kopp varje morgon och så capuchino til lunsjen och espresso efter maten. :)



#176

Postad 05 april 2021 - 15:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Sen är det ju nånting med dessa kromdetaljer som gör det så mysigt.

 

Bifogad fil  h7.jpg   115,13K   0 Antal nerladdningar



#177

Postad 05 april 2021 - 17:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Tack Demon Soul för svaret och ja, krom är nästan... porrigt... :D

 

Kikade på lite äldre YT-klipp angående Gaggian och frugan tyckte det såg för krångligt ut. Hon är väldigt bekväm och totalt värdelös på att sköta köksprylar... Det är mitt jobb...  :rolleyes:

Den nya Gaggian verkar även bättre med mindre plast/gummi samt bättre värmedel. Så jag skippar en beggad.

 

Kvarnen vi har är en 

Frågan är om den skulle duga att börja med?

 

Är ju själv sugen på att kunna göra en hygglig latte eller cappucino, men frågan är om jag vill slänga ut 8.000kr om det nu bara är jag som sköter om den. Sedan är det ju så att varken frugan eller jag är så förtjusta i just espresso, så det är enbart mjölkdrycker som den är tänkt till.

Please convince me :D

 

Edit: Läste inte riktigt om Aeropressen så omformulerar frågan. Vad skiljer en Aeropress mot en "vanlig" pressobryggare?

Skaffade två olika pressbryggare, men de har av någon anledning lämnats bort till Erikshjälpen...  :angry:

 

Edit 2: Något bättre tips på en vettig espressobryggare som kanske skulle passa våra förutsättningar? För "rätt" maskin är budget upp till 8-10.000kr.


Redigerat av Unregistereda299ec85, 05 april 2021 - 17:46.


#178

Postad 05 april 2021 - 18:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Det ser ut som kvarnen med nöd kan fungera, och kan säkert ge ett hum om hur du trivs med en ordentlig espresso-maskin, men om det ska bli en "riktig" setup innför många år framöver så bör du budgetera in en espresso-kvarn någongång i framtiden.

 

Just jobbet och omständigheterna runt det att laga en riktig espresso (som är basen för alla kaffedrycker du kommer göra) passar verkligen inte alla, det var också därför jag vill att ni ska veta vad ni ger er inn på så att säga. Det kan ju gott vara att en automatisk kan duga helt fint? Det finns ju dom som maler, brygger och också har ånga för att skumma mjölk, då behåller man det roliga i att testa olika bönor/malningsgrad och man kan enkelt göra en "vanlig kaffe" eller en latte/cappuchino. Om det ska ses efter en liknande typ så rekomenderar jag inte de som har egen mjølktank, utan hitta hellre en som har helt vanlig ånga men som är kraftig....detta tror jag är akilleshälen för många av dom, ett flertal har väldigt fjuttig ånga så det ser ut som folk i videorna står en halv evighet för att få det till, men det finns absolut bättre versioner också så här krävs det lite research.

 

När man har sett vad som finns och vad dom olika setuperna kostar så kan man lättare bestämma sig för vad som passar er. Ett annat alternativ när ni nu har en kvarn är ju att helt enkelt köpa den begagnade och testa den ut med kvarnen ni har och då betala 1400,- för att bli helt säker, den borde ju hålla en stund kan man tycka.

 

Det är inte helt lätt detta, jag har kört igenom 2stk helautomatiska Krupps-maskiner à 10k så jag känner till den delen litegrand, och det finns ju absolut fördelar med dom men när man lärt sig en riktig setup så blir kaffet väldigt mycket godare och ofta bättre än 99% av kaffeerna där ute, men det har som sagt ett pris både i kronor och tid. En annan aspekt är ju också det att den kan inte ersätta en svensk kaffebryggare, du kan ju inte brygga en hel panna och sitta och pimpla, och det kan ibland bli lite problematiskt om man har många gäster så det är definitivt en hel del att tänka på.

 

--

 

Skillnaden med aeropress är att den använder pappersfilter som filtrerar bort det skarpa och skapar en mjuk kopp kaffe. Det står i instruktionerna att den kan laga espresso men det är givetvis helt fel, den är som en helt vanlig pressbryggare, bara lite mjukare och enligt mig enklare att rengöra och laborera med olika mängder kaffe/vatten/"bryggtid". Nackdelen är att den endast lagar 1stk kopp kaffe åt gången. Om jag har gäster så använder jag ibland denna men max 3stk koppar då man helt enkelt måste göra allting 3 gånger. En chemex i skåpet till dessa eventuella gäster kunde ju fungera om man vill kasta ut den gamal kaffebryggaren, eller helt enkelt ha en större vanlig presskanna til detta.


Redigerat av Demon Slayer, 05 april 2021 - 18:22.


#179

Postad 05 april 2021 - 22:29

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Var och köpte en beggad äldre Classic, såg rätt sliten ut på filter men de packningar man kom åt såg och kändes fräscha. Tyvärr saknades mjölkkannan.

Körde igenom fyra vändor med vatten (fulla behållare) då det var grumligt så in i h-vete och kom ut mängder med små vita typ granulat. Efter sista vändan så kom det ut väldigt få partiklar, så jag körde en vända med kaffe och fick ut ca 9cl på 25 sekunder med riktigt nice crema.

Men det var med en del vitt granulat i sumpen, så jag vågade inte dricka det.
Gick bra att skumma mjölk, blir till att öva en del för att få det rätt också.

Det sista jag gjorde var att köra den ”öppen” (utan filterhandtaget i) med ångtrycket uppe, rätt ner i en kastrull och det är fortfarande granulat kvar, se bifogade bilder. Jag har ingen aning om vad det är, kan det vara rester av något rengöringsmedel tro? Det smular sig när man gnuggar mellan fingrarna.




Redigerat av Unregistereda299ec85, 05 april 2021 - 22:31.


#180

Postad 06 april 2021 - 09:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Sikta på ungefär 4,5-5cl på 35 sekunder (ge och ta 2sek.) från att du startar, det tar ju några sekunder innan det börjar komma så det beror ju lite på när man startar räkna. Det viktigaste är att man siktar på det, men sen beror det helt på hur det ser ut, dvs om det rinner bra och inte "urvattnas" länge så kan man ibland köra goda shottar på lite mindre än 6cl på 40-43 sek. (ofta ligger sweetspoten från att det bara droppar till att det just rinner sakta)

 

Men grattis med maskin oavsett, det är ju kul att laborera lite, verkar ju som kvarnen kan användas då du ligger bra till.

 

Jag skulle försöka hitta manualen på internet (om du inte fick den med) och se på vad rutinen är för rengöring och kör som de beskriver (men utan själva rengöringsmedlet). Bästa vore igentligen en de-scaling (avkalkning) men även här borde du läsa i mnaualen hur dom menar att man gör.

 

Du borde plocka av filtret på själva maskinen. Det ser ut att vara 2 delar som kan skruvas av och rengöras. Det kan ju hända att det sitter kalk på baksidan av dessa som gör att du kan skölja i en evighet utan att det vita blir borta. Låt gummiringen sitta kvar, om du försökar pilla ut den så kan den väldigt lätt gå sönder och då kan du inte göra kaffe. Dessa finns på ebay.
 

https://i.imgur.com/r2ZWws4.jpg

https://i.imgur.com/zeGW6vt.jpg

 

https://i.imgur.com/OvgOOb4.jpg

https://i.imgur.com/hsmwEt0.jpg


Redigerat av Demon Slayer, 06 april 2021 - 10:15.


#181

Postad 06 april 2021 - 13:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Oj, drygt 4cl på 35 sekunder? Enligt det jag hittade på nätet så skulle man sikta på ca 2.5 oz på 25 sek vilket ger dryga 7cl. Nu malde jag på näst finaste, så kanske inte riktigt räcker till.

Hittade filmklipp att man kan byta delar och få bättre tryck genom filtret samt bättre ånga, ska finnas en butik i Sthlm så får bli en sväng förbi där.

Edit: Blir till att köra en ordentlig rengöring som du skriver.

Stort tack för att du tagit dig tid!

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 april 2021 - 13:44.


#182

Postad 06 april 2021 - 14:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

2oz på 25sek är vad man kallar den gyllene regeln.

 

Men det beror lite på typ av maskin, jag har sett en del videor på gaggian nu och den startar mycket snabbare än min, jag tror det är för att jag har pre-infusion på min (den blöter bädden lite först) så det tar mellan 6-8sek innan kaffet kommer och blir ungefär som gyllene regeln om man räknar från att kaffet kommer.

 

Man kan ju också se hur shotten ser ut. Är den ljus så går det för snabbt, det ska helst vara lite mörkbrunt i den sk. tigerstriping som på mittenkoppen:

Bifogad fil  Capture.PNG   654,99K   0 Antal nerladdningar

 

Om din ser ut ungefär som den i mitten så är ju det bra. Om den ser ut som den til vänster så skulle jag testa att mala ett hack finare.

 

Notera att detta spelar mest roll när man ska dricka espresso. Om du ska laga något med mjölk så skulle alla 3 på bilden säkert slinka ned. Men jag menar att det är bra att sträva mot ett korrekt resultat speciellt i början för att finna riktig form.

 

Jag har haft kaffe som hobby i 20 år så detta är bara kul för mig, men det kan ju hända att en del andra som läser tråden tycker att det blir lite väl nördigt. Det spelar också roll hur färsk bönan är, hur man tampar, vilket filter man har och faktiskt hur fuktigt det är ute så man kan verkligen fördjupa sig i detta om man vill :)

Btw här är en som skapar fint mjölkskum med en Gaggia:
https://youtu.be/4xLXu5zbfZI?t=378



#183

Postad 07 april 2021 - 09:50

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 2

Jag har haft kaffe som hobby i 20 år så detta är bara kul för mig, men det kan ju hända att en del andra som läser tråden tycker att det blir lite väl nördigt. Det spelar också roll hur färsk bönan är, hur man tampar, vilket filter man har och faktiskt hur fuktigt det är ute så man kan verkligen fördjupa sig i detta om man vill :)

 

Vi hänger på en sida som heter MinHembio. Den som tycker du är för nördig kastar sten i glashus.



#184

Postad 08 april 2021 - 23:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Jaha, för att ha varit väl omhändertagen och nyservad så... vad säger man...




Efter ex antal timmar med total demontering och fixande ser det iaf ut såhär




Och så var set detta med att bara köpa det man behöver :D
kommer ut med både reservdelar och uppgraderingsprylar.
Och när allt var monterat igen så konstaterades snabbt att kvarnen inte räckte till när nu vattenflödet är... rätt mycket bättre...
så då blev det investering i ny kvarn.

Latten blir riktigt god, men frugan tycker det är på TOK för omständigt och ojämnt då kaffemängd och tampering var svårt för henne... Så nu vill hon ha en helautomatisk...
Tur man köpte en billig beggad, men det blev ju inte så billigt i slutändan :D :D :D

Men nu vet man iaf hur en pump och värmare fungerar, samt vikten av att göra avkallkning.

Edit: skapade ny tråd, kanske Demon Soul har några bra tips i den? :)
https://www.minhembi...howtopic=341217

Redigerat av Unregistereda299ec85, 08 april 2021 - 23:40.


#185

Postad 09 april 2021 - 11:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Kul att se att du gjort en seriös rengöring, jag hoppades på detta men ville inte tvinga deg inn i det träsket med demonteting då det kräver en del kunnskap - något som det ser ut som du besitter om maskinen nu fungerar efter montering. Det finns alltid en risk att man permanent förstör något också vilket gör att det är svårt att pusha detta. En avkalkning ger ett brukbart resultat men det är ändå skönt att ha haft ögonen på väggarna som vattnet skal vara mot som man trots allt ska dricka så - bra jobbat!

Ska se på den andra tråden sen men har du tänkt att ha 2 setup hemma eller ska du sälja av denna + kvarn eller hur tänker du?

Redigerat av Demon Slayer, 09 april 2021 - 11:16.


#186

Postad 09 april 2021 - 11:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Gav mig fan på att renovera en automatlåda till en Saab 9/3 och lyckades, så då tyckte jag att det inte borde vara ett problem med en espressomaskin heller :)

Men vi fortsätter i den andra tråden istället.

Edit: Tanken är att kränga denna när vi hittar någon vettig maskin.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 09 april 2021 - 12:12.


#187

Postad 19 oktober 2022 - 10:25

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Meds.se har lavazza kaffe nu för 119kr/kg. Fraktfritt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.