Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII

535 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 juli 2011 - 13:27

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag får hem ett par under morgondagen. Det ska bli mkt. intressant att testa dessa med min HK990, och att jämföra mot Canton Reference 7.2 DC samt XTZ 99.26 mkI. Jag återkommer inom kort med lyssningsintryck!

Redigerat av AlexanderE, 25 augusti 2011 - 18:51.


#2

Postad 10 juli 2011 - 14:24

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Spännande med en MKII version av den högtalaren. Vet du vad som skiljer sig jämtemot den föregående modellen?

#3

Postad 10 juli 2011 - 15:29

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Nej faktiskt inte, men jag antar att det är nya element och uppdaterade delningsfilter. Kabinettet är antagligen oförändrat.

#4

Postad 10 juli 2011 - 21:30

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Vågat o köpa något för 10´som man inte riktigt vet vad de är :D

Blir iaf spännande för oss som får följa intrycken och kanske lite bilder

#5

Postad 10 juli 2011 - 22:39

typat
  • typat
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Buy and try ;D

#6

Postad 11 juli 2011 - 01:10

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
När det gäller XTZ så vet man alltid att man får valuta för pengarna, och 99.36 mk I var ju en synnerligen prisvärd högtalare.

Dessutom är jag testpilot denna gång, d.v.s. jag har inte köpt högtalarna utan har dem bara till låns i en månad.

#7

Postad 11 juli 2011 - 10:13

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Ojdå, förutom element och delningsfilter så är kabinett och dämpmaterial är också förbättrade! Se bif. PDF.

Bifogad fil(er)



#8

Postad 11 juli 2011 - 19:19

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Sådär, nu är högtalarna hemma hos mig. Ska spela in dem ett par dagar innan jag törs lyssna på riktigt. :D

#9

Postad 11 juli 2011 - 21:28

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
99.26 kommer också i mkII låter sååå bra :)
I like them alot!

#10

Postad 12 juli 2011 - 00:55

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Efter 12 timmars spelande på 99.36 mkII tillsammans med HK990 kan jag teasa om att det låter riktigt, riktigt lovande...

99.26 kommer också i mkII låter sååå bra :)
I like them alot!


99.26:orna är riktigt bra de också! Äger ett par sådana med. :lol:

Redigerat av Audiovector, 12 juli 2011 - 00:56.


#11

Postad 12 juli 2011 - 17:06

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
99.26 mk II eller?

#12

Postad 13 juli 2011 - 01:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

99.26 mk II eller?


Nej, har ett par mk I:or.

Redigerat av Audiovector, 13 juli 2011 - 01:49.


#13

Postad 13 juli 2011 - 08:32

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

99.26 kommer också i mkII låter sååå bra :)
I like them alot!


Förklara gärna lite mer vad du gillar med dom :lol:

#14

Postad 13 juli 2011 - 08:46

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Har hunnit spela 99.36 mk II i 40 timmar nu och kan komma med lite första intryck (kopplade med med HK990, nedersta skumgummiploppen bortplockad, midrange 0 dB, diskant 0 dB, Dali Silver singlewire);

Detta högtalare LEVERERAR!!! Jag är förvånad över att de både klarar finlir och rocknroll så fruktansvärt bra.

Basen är oerhört torr, fast och fin. Mina fina subbar behövs INTE. Mellanregistret är välartikulerat och öppet, sångaren stadigt placerad i mitten. Diskanten är mjuk och detaljerad. Skiva efter skiva åter in i spelaren och jag njuter av alla plattor, kommer på mig själv att sluta analysera ljudet utan bara njuta av MUSIKEN. Magiskt.

Jämfört med Canton Reference 7.2 DC (38.000 kr) finns det givetvis lite skillnader, framför allt släpper ljudet bättre från Canton (mer 3D), och basen kopplar bättre med rummet. Dock är det mer punch och "j*vlar anamma" i XTZ-ljudet. Jag ska spela in 99.36 mk II lite mer så kanske de ändrar karaktär ytterligare. Samt att jag kan laborera mer med alla inställningsmöjligheter.

Stay tuned!

#15

Postad 14 juli 2011 - 11:38

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Har nu kört ett par timmar med Yamaha RX-V3900 istället för HK990 och kan bara konstatera att högtalarna kräver rätt mycket ström för att "blomma ut" och komma till sin rätt. Ljudet med Yamaha låter "blodfattigt" och tråkigt vid en jämförelse. Dock ej dåligt.

#16

Postad 15 juli 2011 - 14:09

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej!
För dom som är intresserade så kommer man kunna uppgradera 99,36 till 99,36 mkII enligt mail kontakt med Fyndbörsen.

Svaret från Fyndbörsen:

Hej!
Det stämmer. Kallas MKII
Kraftigt omarbetade filter är den största förändringen. Och de kommer även att säljas separata filter senare för de som vill uppgradera sina MKI.


Med vänliga hälsningar / Best Regards: Sören

#17

Postad 15 juli 2011 - 17:35

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Trevligt, det är ju intressant för oss som har MKI versionen. Dock vill man nog veta lite mer om hur mycket skillnad det är mot just 99.36 MKI och 99.36 MKII.

#18

Postad 15 juli 2011 - 19:26

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Trevligt, det är ju intressant för oss som har MKI versionen. Dock vill man nog veta lite mer om hur mycket skillnad det är mot just 99.36 MKI och 99.36 MKII.


Jag har 99.26 mk I och 99.36 mk II hemma och kan bara konstatera att de jämförbara registren, mellanregister och diskant, är HÖRBART bättre i mk II. Mer detaljer, bättre transparens, mer djup i ljudbilden. Att basen är bättre i 99.36:orna kan ni säkert förstå. ;)

#19

Postad 16 juli 2011 - 11:53

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Översatte en recension av 99.26 mkII från AVFORUM.

Inledning

Jag tror inte det är någon hemlighet att jag äger ett par XTZ 99.26s bland mina nuvarande högtalare. Ja, tro det eller ej, det finns luckor i en granskare schema som innebär att han måste ta till med egna högtalare. Skrämmande, är inte det?

Deras närvaro var som ett resultat av en samlad sökning för att hitta en högtalare som tickade min egen personliga lådor och var innan XTZ hade verkligen riktade Storbritannien som en marknad. Det var säkert innan märket hade någon form av UK on-line-buzz kring dem, så jag tog lite av ett steg in i det okända på den tiden. Efter allt, det är en sak att köpa något som mycket utrymme beroende som en subwoofer utan demo, men högtalarna är lite mer av en risk eftersom specs inte berätta hela historien och till skillnad från subwoofers, det finns inte ett pantheon av objektiva testa att dra några pre-köp slutsatser från. Att göra en lång historia kort, de var inte perfekta, men de ganska gjorde mig lite kall med vad de kunde göra. Frantic auktionering av redskap påbörjats för att blidka min bättre hälft när jag avslöjade de bodde och resten är historia.

Sammanfattning

Som omdömet, vi tittar på en högtalare av exceptionell balans, elegans och förmåga på det pris och, faktiskt, en hel del mer.

Det priset kan vara att det är en dra tillbaka, perverst nog. Någon som vill släppa £ 1k plus på ett par högtalare, inte kan ta en £ 700 talare allvar och glömmer att det är en detaljhandel modell gör det väldigt, väldigt mycket jämförbara. Det är oärligt att föreslå, att on-line produkter handen alla återförsäljare marginal till konsumenten, men besparingen ska göras är fortfarande betydande och ökad vinst för tillverkaren, enligt min erfarenhet, tenderar att resultera i en betydligt högre grad utan ordlek garanti tillbaka upp, eftersom de nu kan ha råd med. Jag borde, i form av kvalifikationer, påpeka att denna kommentar görs mot bakgrund av produkten omdömen här och att domar i förhållande till andra on-line detaljhandeln produkter måste betraktas på sina egna meriter.

Oavsett har vi, i fallet med XTZ 99,26 MkII, en högtalare som går en lång väg att rättfärdiga det är beslutsfattare påstående om "rimliga high end". Den ger verkligen ett ljud som i vissa avseenden är. Precisionen i sin avbildning är verkligen hög slut, om inte riktigt den verkliga omfattningen. Jämfört med de bästa, är bilden runt högtalarna och framför allt fri från dem, bara inte så bred som jag har hört från mycket dyrare erbjudanden.

Balansen och djup svar är säkert rätt där uppe med en mycket balanserad inställning till all musik typer. Audiophile inspelningar lysa som de ska, men mindre än perfekt exempel på studion återges inte unlistenable. Jag vet att kan tyckas vara graverande med svag beröm, men man köper högtalare för att njuta av din samling, inte göra hälften av den till botten hyllorna. Jag har hört en del avgjort vanliga inspelningar på £ 250k system som fortfarande lät fantastiskt när jag förväntade mig att de dras isär, så detta är ett definitivt plus i min bok.

Kunde de göra vissa saker bättre? Ja, kan inte någon högtalare? Några högre slutet crossover komponenter kan leverera den extra 1% men, som sagt, jag också inse att ett väl genomtänkt crossover (ungefär som talaren som helhet) är lika viktig som ingredienser. Komponenter med snäva toleranser är värda mer än boutique delar för sin egen skull. Du har också väga in det faktum att en crossover fullt av fashionabla komponenter kan kosta så mycket som förare, så samtidigt som det är lätt att föreslå, priset hoppar krävs för att rymma dem kanske inte är så prisvärd. För att uttrycka det annorlunda, jag känner MkII förbättringar skulle överträffa den ursprungliga crossover, lastad med någon fancy komponent du bryr dig att nämna.

För MkI ägarna undrar om crossover uppgraderingen är värt det? Från mig, ett rungande ja. Den härdar effektivt de få saker som var fel och lägger in i ekvationen ett par saker som är mycket mer rätt. I det här fallet är uppgraderingen retro-[I AM A SPAMMER]ble, vilket med mycket få undantag är sällan fallet. När allt kunde XTZ ha fixade skåpet estetik, bigged upp de förbättringar och sålde alla MkI ägarna en helt "ny" MkII. Låter det bekant? Det kan vara att i framtiden ett stort steg designändringar krafter detta men under tiden har XTZ valt en väg som inte bara ger nuvarande ägarna extra tillfredsställelse, men det skyddar sina restprodukter på ett sätt som de flesta uppgraderingar inte.

Att världen i allmänhet, föreslår jag starkt att du har en titt på XTZ 99.26MkIIs. Distansförsäljning regler göra detta till en mindre risk, men jag känner också med fördel för utökad exponering från den erbjudna hem demo, kommer du att hitta sin klass lyser igenom. Om du har en förstärkare av kvalitet och makt att steget upp till plattan, då kan du bli belönad med reproduktionen Jag har ännu att höra till detta pris och en rättvis lite mer. Om du inte, då är det slantar i spargrisen för att ha råd förstärkaren högtalarna förtjänar i det långa loppet. De är en solid bästa köp eftersom, enligt min ödmjuka åsikt, kan du inte leverera en bättre blandning av styrkor för priset frågade och, faktiskt, en hel del mer.

http://www.avforums....ker-review.html

#20

Postad 16 juli 2011 - 13:09

787875
  • 787875
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Kommer det någon stativare också eller är det bara golvare ?

#21

Postad 16 juli 2011 - 18:16

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Kommer det någon stativare också eller är det bara golvare ?


Vad menar du? 99.26 mkII är ju stativare?

Redigerat av Kniff, 16 juli 2011 - 18:17.


#22

Postad 17 juli 2011 - 15:00

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Kommer det någon stativare också eller är det bara golvare ?


Stämmer det kommer en ny stativmodell av 99 serien.
Kommer med nya filter, optimerade element och med ännu stabilare låda har vi pressat ur varenda droppe välljud ur högtalarna.

Har ett par på test kan säga att de låter riktigt bra :) Men exakt när de finns att köpa vet jag inte riktigt, men till hösten ska de nog finnas.

Stämmer det kommer en ny stativmodell av 99 serien.
Kommer med nya filter, optimerade element och med ännu stabilare låda har vi pressat ur varenda droppe välljud ur högtalarna.

Har ett par på test kan säga att de låter riktigt bra :) Men exakt när de finns att köpa vet jag inte riktigt, men till hösten ska de nog finnas.



Enligt mina öron det absolul bästa man kan köpa för dessa pengar, visst jag har inte hört allt men en hel del.

#23

Postad 17 juli 2011 - 15:06

787875
  • 787875
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Stämmer det kommer en ny stativmodell av 99 serien.
Kommer med nya filter, optimerade element och med ännu stabilare låda har vi pressat ur varenda droppe välljud ur högtalarna.

Har ett par på test kan säga att de låter riktigt bra :) Men exakt när de finns att köpa vet jag inte riktigt, men till hösten ska de nog finnas.


Härligt :)

#24

Postad 18 juli 2011 - 11:23

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
HIFI & Musik testar 12 golvhögtalare i 10K-klassen bl.a. 99.36 mkII i senaste numret (fick tidningen i lådan idag)!

Den fick givetvis strålande recensioner... :)

De ansåg, precis som jag, att högtalaren kräver rejält med effekt för att komma till sin rätt. Samt att den är väldigt välljudande och välbyggd.

+ Kraft och finess, flexibel konstruktion
- Kräver effekt!
=Mer påkostade än vad prislappen ger vid handen

Ljud 9
Finish 10
Prisvärdhet 9

Recensenten Thomas Odeltorps absoluta favoriter! :D

#25

Postad 18 juli 2011 - 16:37

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
PS) Ingen av de andra högtalarna hade ett så högt totalbetyg (28 p). Ingen högtalare fick heller mer än 9 poäng i ljudkvalitet.

DS

#26

Postad 19 juli 2011 - 15:07

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 1
MK2 filter är på väg till mina "gamla" 99.26....
Lär väl återkomma efter uppgraderingen.
Pulade själv ihop ett testfilter, som faktiskt uppvisade en rakare frekvensgång än originalet, men lät ändå lite tråkigare totalt sett. Frekvensgång är som sagt inte hela sanningen. Fas och timing är nästan viktigare.
Får se(höra) hur herrarna på XTZ lyckats med dom nya.

Annars har jag inte lyckats hitta en mer välljudande högtalare för rimliga pengar, men dom kräver rätt elektronik.

#27

Postad 19 juli 2011 - 15:13

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Spännande! Ge gärna en lite recension sen om vad du tyckte. Vad kostar endast ett filter btw?

#28

Postad 21 juli 2011 - 10:25

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
Fick mina filter igår..., hyfsat trångt att få dom på plats, rätt mycket större än originalen, framförallt spolen till basen har vuxit till sig...
Hann inte spela så värst länge, men kan konstatera att det blev till det bättre. Rätt mycket bättre.
Det som jag noterat och retat mig på är borta, ett aningens nasalt mellanregister och en ibland s-ig diskant.
Nu låter det betydligt lugnare och jämnare, men ändå mycket detaljerat, basen har också bättrat sig betydligt, och ökat i nivå.
Körde innan diskanten på -2db, men fick höja till +-0, kan tillochmed öka till +3db utan konstigheter.

Alltså, en mycket bra högtalare har blivit bättre......

#29

Postad 21 juli 2011 - 12:11

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Håller med dig, låter riktigt bra. Jag kan verkligen leva med denna högtalaren utan att behöva fundera på om den finns något bättre ;) Visst finns det bättre men det är inte värt sina pengar. Men som sagt de kräver en heldel för att komma till sin rätt, du kommer ganska så långt med XTZ class Ap 100.

#30

Postad 21 juli 2011 - 16:21

PanzerViking
  • PanzerViking
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej hopp!

Jag är också testpilot för 99.36mkII. Fick hem dom idag inklusive en ny förstärkare XTZ Class A100 D3 så nu är man rejält nere i XTZ träsket ;)

Första uppsättningen är en HP Laptop med Spotify Premium och en Nuforce uDAC 2 som signal. Signalkabel från Audioquest och högtalarkabel från IXOS med bananer från Oehlbach. Allt står i mitt "normala" vardagsrum på ca 30m2.

Alla skumproppar är ute. Byglingen lämnad "default". Nu ska allt få spela in sig och jobba hårt i helgen. Då blir det stor fest. Ska bli spännade att se vad om det kan leverera party som första test. Mina första intryck är goda. Snygga att se på (utan fronttyg...), härlig punsh i basen, diskanten är jättetrevlig och man kan spela högre och högre med ett stort flin, det blir bara bättre.

Återkommer efter helgen med ett första betyg. Fler test av inställningar kommer förhoppningsvis också hinnas med.

#31

Postad 21 juli 2011 - 18:01

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Fick mina filter igår..., hyfsat trångt att få dom på plats, rätt mycket större än originalen, framförallt spolen till basen har vuxit till sig...
Hann inte spela så värst länge, men kan konstatera att det blev till det bättre. Rätt mycket bättre.
Det som jag noterat och retat mig på är borta, ett aningens nasalt mellanregister och en ibland s-ig diskant.
Nu låter det betydligt lugnare och jämnare, men ändå mycket detaljerat, basen har också bättrat sig betydligt, och ökat i nivå.
Körde innan diskanten på -2db, men fick höja till +-0, kan tillochmed öka till +3db utan konstigheter.

Alltså, en mycket bra högtalare har blivit bättre......


Precis som jag tyckte när jag jämförde 26 mk I och 36 mk II !!! Tack för en jätteintressant kommentar Mongo!

#32

Postad 21 juli 2011 - 18:06

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Hej hopp!

Jag är också testpilot för 99.36mkII. Fick hem dom idag inklusive en ny förstärkare XTZ Class A100 D3 så nu är man rejält nere i XTZ träsket ;)

Första uppsättningen är en HP Laptop med Spotify Premium och en Nuforce uDAC 2 som signal. Signalkabel från Audioquest och högtalarkabel från IXOS med bananer från Oehlbach. Allt står i mitt "normala" vardagsrum på ca 30m2.

Alla skumproppar är ute. Byglingen lämnad "default". Nu ska allt få spela in sig och jobba hårt i helgen. Då blir det stor fest. Ska bli spännade att se vad om det kan leverera party som första test. Mina första intryck är goda. Snygga att se på (utan fronttyg...), härlig punsh i basen, diskanten är jättetrevlig och man kan spela högre och högre med ett stort flin, det blir bara bättre.

Återkommer efter helgen med ett första betyg. Fler test av inställningar kommer förhoppningsvis också hinnas med.


Jättekul! Det vore intressant att få veta vad du har för preferenser. Vad hade du för utrustning tidigare?
CD-spelare?
Hur ser rummet ut? Vad spelar du för musik?
Jag hade också köpt en D3:a om den haft hembioingång. Det kanske kommer en D4:a framöver?

Jag bara ÄLSKAR 99.36 mkII och kommer att behålla dem. Canton Reference 7.2DC är lite bättre såklart men långt ifrån lika prisvärda...

#33

Postad 21 juli 2011 - 19:39

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Hej hopp!

Jag är också testpilot för 99.36mkII. Fick hem dom idag inklusive en ny förstärkare XTZ Class A100 D3 så nu är man rejält nere i XTZ träsket :D

Första uppsättningen är en HP Laptop med Spotify Premium och en Nuforce uDAC 2 som signal. Signalkabel från Audioquest och högtalarkabel från IXOS med bananer från Oehlbach. Allt står i mitt "normala" vardagsrum på ca 30m2.

Alla skumproppar är ute. Byglingen lämnad "default". Nu ska allt få spela in sig och jobba hårt i helgen. Då blir det stor fest. Ska bli spännade att se vad om det kan leverera party som första test. Mina första intryck är goda. Snygga att se på (utan fronttyg...), härlig punsh i basen, diskanten är jättetrevlig och man kan spela högre och högre med ett stort flin, det blir bara bättre.

Återkommer efter helgen med ett första betyg. Fler test av inställningar kommer förhoppningsvis också hinnas med.


Nuforce udac 2 lirar fintmed xtz högtalare, rekomenderar dig att testa Audioquest usb kabel Cinnanon är extremt prisvärd ;)

#34

Postad 22 juli 2011 - 20:45

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...c_id=390923.jpg
Nya filtret överst.., viss skillnad.
Har spelat betydligt mer på burkarna nu, är fortfarande imponerad.
Dock fick jag sära lite mera på dom och vinkla in dom mot lyssningsplatsen för bästa resultat.
Dock är bra elektronik ett måste..., köra dom direkt på recievern är en skam.
med mitt Sheng-Ya steg inkopplat blir det andra bullar.
Nu kan man faktiskt lira lite kassare inspelningar utan att vilja lämna rummet, tack vare det mjukare ljudet.
På bra inspelningar är det gåshud direkt.

Redigerat av mongo, 27 juli 2011 - 22:27.


#35

Postad 27 juli 2011 - 16:42

PanzerViking
  • PanzerViking
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej igen

Partytestet med 99.36mk2 blev liksom inte av då det regnade (vill inte riskera vattenskador på skönheterna) :) så jag slängde ut mina gamla slit och slängburkar från Quadral på altanen istället. Det gick bra det med men ändå en besvikelse på det personliga planet.

Har dock testat lite olika musik efteråt och jag är över lag nöjd. Jag har en Yamaha DVD-S2700 som cd-spelare. Den ger väldigt fint och detaljerat ljud med XTZ kombon. Givetvis bättre än Spotify även om det också är oväntat bra.

Jag hade hemmabyggen från Focal förut och en Yamaha RX-V2700 stärkare. Fina grejer men rent 2-kanal och 10 år nyare högtalare gör stor skillnad.

Bla kan man spela högre utan ansträngning. Det blir bara bättre. Tom när rutorna skallrar är musiken fullt njutbar. Ljudet har även blivit mer detaljerat och separerat vilket förvånade mig lite (jämfört med tidigare utrustning). Transientsvar vid pukslag, basgång osv är verkligen bättre än förut och det är kanske det viktigaste för att musiken ska kännas levande för mig. Här har nog nya stärkaren en del med saken att göra, verkar som den har strömresurser.

Diskanten är intressant. I de flesta avseenden är den mycket bra men ibland kan jag få lite problem med röster. Vissa syntljud spritter som levande eldflugor ut ur elementet och briljerar men ibland kan den kännas lite platt tex Celine Dion blir mer nasal än jag hört förut. En annan sidanmärkning är att jag tycker den är lite mer begränsad i sin spridning än jag är van vid. Man hör verkligen bäst FRAMFÖR högtalarna. Sitter man 60grader åt sidan är det inte lika roligt längre.

Mer intryck kommer senare men jag är rätt säker på att ska man ha bättre högtalare måste man upp i 15.000 eller 20.000 kr klasssen. Så dessa är mycket prisvärda. Heja Sverige.

Lyssnar på synth, techno, ambient, dubstep, rock, reggae och akustisk musik. Tex: Placebo, Hoobastank, Black Lab, Snow patrol, Depeche, Kent, Cure, M83, Portishead, Krister Linder, Carbon based life forms.....

Rummet är ca 9x4,5 meter, stor soffa, två mattor, en matgrupp, ett soffbord, två byråer, ett piano, fyra gardiner hifi-möbel med tv !!! mm (ganska fullt med grejer...). Högtalarna står 2,5m från varandra i slutet av ena långsidan.

Ska försöka få tag i nämnd USB-kabel ;)

#36

Postad 28 juli 2011 - 06:37

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=390923.jpg
Nya filtret överst.., viss skillnad.
Har spelat betydligt mer på burkarna nu, är fortfarande imponerad.
Dock fick jag sära lite mera på dom och vinkla in dom mot lyssningsplatsen för bästa resultat.
Dock är bra elektronik ett måste..., köra dom direkt på recievern är en skam.
med mitt Sheng-Ya steg inkopplat blir det andra bullar.
Nu kan man faktiskt lira lite kassare inspelningar utan att vilja lämna rummet, tack vare det mjukare ljudet.
På bra inspelningar är det gåshud direkt.


s*tan i gatan vilken skillnad.
Nu blev jag sugen på att uppgradera.
E det bara kontakta Fyndbörsen??

//Micke

#37

Postad 30 juli 2011 - 09:55

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Har läst att en del tycker 99.36 har svårigheter att få ljudet att släppa från högtalarna?
Verkar som om hårdare övertonerna har rättats till, men bild och ljud skrev också att MKI basen var något slö?
I prisklassen borde väl snärtbas vara självklart? Bild och ljud säger också att banddiskanter klarar av mindre volym jämfört med softdomes, man vill ju om man har effektfull utrustning kunna dra på rejält, samtidigt har monitor audio platinum samma lösning.

Redigerat av ZaXxx, 30 juli 2011 - 21:05.


#38

Postad 31 juli 2011 - 13:10

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Riktigt kul att följa tråden då jag är sugen på XTZ.
XTZ 99.26MKII eller 99.36MKII.
Hur stor är skillnaden på dom här? Jag kommer till 95% att se på film lite PS3 lir och lite musik men det är filmen som är prio nr 1.
Vilken kring utrustning behövs för att det ska ta sig, har ni några förslag.
Hemma hos ”mongo” Din setupp ligger mig varmt om hjärtat :)))

Just nu kör jag med en Onkyo TX-SR307, Bose Acoustimass 5 MKIII både fram/bak och nyligen nyinköpt XTZ 89 Center.

Tacksam för svar.

#39

Postad 31 juli 2011 - 18:39

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Har läst att en del tycker 99.36 har svårigheter att få ljudet att släppa från högtalarna?
Verkar som om hårdare övertonerna har rättats till, men bild och ljud skrev också att MKI basen var något slö?
I prisklassen borde väl snärtbas vara självklart? Bild och ljud säger också att banddiskanter klarar av mindre volym jämfört med softdomes, man vill ju om man har effektfull utrustning kunna dra på rejält, samtidigt har monitor audio platinum samma lösning.


Jag har personligen inte lyssnat på 99.36 mk I men mk II har inga problem vare sig med att få ljudet att släppa, har ingen slö bas eller problem med att kunna spela på hög volym. :)


Riktigt kul att följa tråden då jag är sugen på XTZ.
XTZ 99.26MKII eller 99.36MKII.
Hur stor är skillnaden på dom här? Jag kommer till 95% att se på film lite PS3 lir och lite musik men det är filmen som är prio nr 1.
Vilken kring utrustning behövs för att det ska ta sig, har ni några förslag.
Hemma hos ”mongo” Din setupp ligger mig varmt om hjärtat :)))

Just nu kör jag med en Onkyo TX-SR307, Bose Acoustimass 5 MKIII både fram/bak och nyligen nyinköpt XTZ 89 Center.

Tacksam för svar.


Om det är film som gäller så ska du absolut satsa på 99.36 mk II. Den har ett basfundament som heter DUGA.
Jag har sett flera filmer i ren 2-kanal den senaste veckan utan att sakna vare sig djupbas eller surroundljud.

#40

Postad 31 juli 2011 - 19:23

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

HIFI & Musik testar 12 golvhögtalare i 10K-klassen bl.a. 99.36 mkII i senaste numret (fick tidningen i lådan idag)!

Den fick givetvis strålande recensioner... :)

De ansåg, precis som jag, att högtalaren kräver rejält med effekt för att komma till sin rätt. Samt att den är väldigt välljudande och välbyggd.

+ Kraft och finess, flexibel konstruktion
- Kräver effekt!
=Mer påkostade än vad prislappen ger vid handen

Ljud 9
Finish 10
Prisvärdhet 9

Recensenten Thomas Odeltorps absoluta favoriter! :)

Köpte tidningen häromdagen och tycker du vinklar testresultatet en del... Sant att en av de tre "testarna" höll dem högst men du nämner inget om att de andra två inte ens hade hade dem bland topp tre. Båda dessa föredrog dessutom en klart billigare högtalare (AE Aegis Neo 3 som nu går att få för 7000 kr)!

PS) Ingen av de andra högtalarna hade ett så högt totalbetyg (28 p). Ingen högtalare fick heller mer än 9 poäng i ljudkvalitet.DS

Nu är imo knappast en och annan poäng hit och dit i H&M något att bry sig om men värdesätter man sådant så kanske det kan vara intressant att få veta att två andra högtalare fick även de 9 poäng. En av dem var den 3 000 kr billigare som jag nämner ovan. Den blev utsedd till "Bästa köp".

Om det är film som gäller så ska du absolut satsa på 99.36 mk II. Den har ett basfundament som heter DUGA.
Jag har sett flera filmer i ren 2-kanal den senaste veckan utan att sakna vare sig djupbas eller surroundljud.

Säkerligen bra högtalare men inte kan du väl på fullt allvar mena att en som är till 95% intresserad av film kan skippa surroundhögtalare om han köper dessa?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 augusti 2011 - 17:36.


#41

Postad 31 juli 2011 - 23:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag har inte vinklat recensionen. Jag orkade däremot inte skriva om alla 12 högtalarparen.
Självklart ska en filmfantast ha center- och surroundhögtalare också. Men det funkar helt ok utan.

#42

Postad 01 augusti 2011 - 00:12

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Jag har inte vinklat recensionen. Jag orkade däremot inte skriva om alla 12 högtalarparen.
Självklart ska en filmfantast ha center- och surroundhögtalare också. Men det funkar helt ok utan.


Det fungerar väldigt bra utan surrar till filmen.

#43

Postad 01 augusti 2011 - 04:55

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag har inte vinklat recensionen. Jag orkade däremot inte skriva om alla 12 högtalarparen.

Det behövs inte heller men efter att ha läst din summering (innan jag köpte "blaskan") så trodde jag att den var klar testvinnare i tidningen, så var ju inte alls fallet.

Självklart ska en filmfantast ha center- och surroundhögtalare också. Men det funkar helt ok utan.

Det fungerar väldigt bra utan surrar till filmen.

Inte om man är ute efter surroundeffekter (som man får anta att den som prioriterar filmljud önskar). Eller menar ni att Xtz 99.36 fixar något som ingen annan högtalare av samma typ fixar?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 augusti 2011 - 08:01.


#44

Postad 01 augusti 2011 - 20:26

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Inte om man är ute efter surroundeffekter (som man får anta att den som prioriterar filmljud önskar). Eller menar ni att Xtz 99.36 fixar något som ingen annan högtalare av samma typ fixar?
[/quote]

Det låter som bra högtalare. Men det är ingen som skriver om skillnaden på dom :( . Och JA, surroundeffekter är ett måste. ;)

#45

Postad 03 augusti 2011 - 19:28

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
När jag valde 99.26, åkte jag till Fyndbörsen i Torup för lyssning, var egentligen inne på 99.36.
Dom föll bort direkt, bumlig burkig bas som dödade upplevelsen rejält.
99.26 parade med en bra sub spelar i mina öron groteskt mycket bättre.
99.36 MK2 kan jag inte uttala mig om, men ett byte på nedre bas till samma Excel som ovan hade varit intressant.

#46

Postad 03 augusti 2011 - 19:45

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

När jag valde 99.26, åkte jag till Fyndbörsen i Torup för lyssning, var egentligen inne på 99.36.
Dom föll bort direkt, bumlig burkig bas som dödade upplevelsen rejält.
99.26 parade med en bra sub spelar i mina öron groteskt mycket bättre.
99.36 MK2 kan jag inte uttala mig om, men ett byte på nedre bas till samma Excel som ovan hade varit intressant.


Jo, det är nog ett måste :(
Bara att åka till Fyndbörsen och lyssna, har bara drygt 4mil till butiken så de e inte långt.
Men jag tror det blir det du är inne på, 99.26MKII + Sub
Tycker dom är riktigt läckra när dom står på sina stativ.
Får återkomma med bilder mm från besöket ^_^:rolleyes:

#47

Postad 03 augusti 2011 - 20:45

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Jo, det är nog ett måste :(
Bara att åka till Fyndbörsen och lyssna, har bara drygt 4mil till butiken så de e inte långt.
Men jag tror det blir det du är inne på, 99.26MKII + Sub
Tycker dom är riktigt läckra när dom står på sina stativ.
Får återkomma med bilder mm från besöket ^_^:rolleyes:


Yamaha NS-SW500 kanske vore nåt.

#48

Postad 03 augusti 2011 - 23:06

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

När jag valde 99.26, åkte jag till Fyndbörsen i Torup för lyssning, var egentligen inne på 99.36.
Dom föll bort direkt, bumlig burkig bas som dödade upplevelsen rejält.
99.26 parade med en bra sub spelar i mina öron groteskt mycket bättre.
99.36 MK2 kan jag inte uttala mig om, men ett byte på nedre bas till samma Excel som ovan hade varit intressant.


Jag har i dag lyssnat på 99.36 i Torup och kan säga att de låter riktigt bra :P

#49

Postad 04 augusti 2011 - 11:28

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

Jag har i dag lyssnat på 99.36 i Torup och kan säga att de låter riktigt bra :P


MKII versionen eller?

#50

Postad 04 augusti 2011 - 11:52

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Yes MK II



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.