Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII

535 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 augusti 2011 - 12:49

PanzerViking
  • PanzerViking
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

När jag valde 99.26, åkte jag till Fyndbörsen i Torup för lyssning, var egentligen inne på 99.36.
Dom föll bort direkt, bumlig burkig bas som dödade upplevelsen rejält.
99.26 parade med en bra sub spelar i mina öron groteskt mycket bättre.
99.36 MK2 kan jag inte uttala mig om, men ett byte på nedre bas till samma Excel som ovan hade varit intressant.



Basen i 99.36 MK 2 låter absolut INTE bumlig eller burkig enlig mig. Fast och fin. Redigt djup när det behövs och med god attack. Jag har slängt ut min subwoofer sedan jag fick MK 2'erna!, behövs inte längre i min smak!!! Det sagt måste man anpassa en del till sitt rum och egna preferenser. Och där kommer ju XTZ's fina möjlighter in i bilden med skumproppar och byglingar som man själv kan testa sig fram med. Hemma hos mig blev det nästan för mycket bas ibland innan jag verkligen tog mig tid att justera. En förstärkare med bra strömresurser är också viktigt upplever jag. Började med XTZ Class A100D3 som stärkare och den är stor och stark så det räcker. Men efter långa och roliga tester är jag nu tillbaka med min Yamaha RX-V2700 som förstärkare MEN använder pre-out för frontkanalerna (höger & vänster) direkt till slutsteget (XTZ stärkaren är suveränt nog delbar) och jag är supernöjd med ljudet. Yamahan's fina försteg parat med musklerna i XTZ'n har blivit en fullträff för mig.

#52

Postad 05 augusti 2011 - 20:14

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Jag har i dag lyssnat på 99.36 i Torup och kan säga att de låter riktigt bra :)

Jag instämmer till 100%
Har varit inne idag och provlyssnade jag med, det jag kan säga är: Woooaooo.
En kund som kom strax efter mig bytta in sina gamla 99.36:er mot nya MKII:er
Han trodde inte att det skulle bli så stor skillnad men ack så fel han hade.
Eftersom hans 99.36:er var i nyskick la han bara en liten mellanskillnad och ut gick en nöjd kund.
För mig som vill ha 5.1 ljud till film tyckte jag att 95 serien är SUPER. :) Min nya kärlek.
Men slutordet till 99.36MKII är: Hårresande! :P

#53

Postad 06 augusti 2011 - 12:30

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Nån som lyssnat på klipsch ii, dessa har väldigt lika delningsfilter som xtz har som också verkar låta en hel del mer dynamiska än föregående version. Skulle tänka mig att klipsch inte låter fullt så audiofil men spelar med mer dynamik och ljudnivå; 96 eller 98db känslighet.

Redigerat av ZaXxx, 06 augusti 2011 - 12:37.


#54

Postad 06 augusti 2011 - 19:30

benedikt
  • benedikt
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Värt och köpa filter och sätta in i gamla 99.36?
Kändes som att det blir nästan samma pengar som att byta in och köpa mk2.. och dom lär ju spela bättre! :)

#55

Postad 06 augusti 2011 - 20:31

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
e inne på anntingen 99.36 elle 99.26 men hur mycket skiljer dom från varandra egentligen. vill gärna höra lite mer för och nackdelar med dom ni som har dessa..

har deras steg så ja e nöjd med märket ska byta mina gamla tagent.

vilken av dom skulle ni rekomendera. de e faktist mest musik som kommer ut.

har kolla på elac å rs8 men såg denna tråd nu å detta blev intressant.. å så e de samma märke som steget

#56

Postad 06 augusti 2011 - 21:00

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Det som skiljer är basen. Vill du ha mkt bas så tar du 36:an.

#57

Postad 06 augusti 2011 - 21:47

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
okej har en sub men ja tor ja saknar basen i fråntarna med inte säkert man alltid kommer ha subben.. men tack för svaret..

inget annat man bör känna till om dom. svåra å placera?

#58

Postad 06 augusti 2011 - 22:02

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Kan man alltså byta in sina gamla 99.36 och lägga upp en mellanskilland till MKII eller hur funkar det egentligen?

#59

Postad 07 augusti 2011 - 00:02

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
är själv sugen på att byta ut mina 99.25 or söker lite mer tryck och gärna kunna spela lite högre.
är sugen på Canton Vento Reference 7 DC eller 99.36mkll.
men det är ju en liten pris skillnad samt att om jag köper 99.36mkll så kan jag flytta bak mina 99.25.
drivs med en pioneer sc-lx 82. vad ska man göra?

#60

Postad 07 augusti 2011 - 00:16

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag tycker du har svarat på frågan själv :lol: XTZ :)

#61

Postad 07 augusti 2011 - 07:52

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
du har juh buy and try på xtz=)

#62

Postad 07 augusti 2011 - 08:48

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

är själv sugen på att byta ut mina 99.25 or söker lite mer tryck och gärna kunna spela lite högre.
är sugen på Canton Vento Reference 7 DC eller 99.36mkll.
men det är ju en liten pris skillnad samt att om jag köper 99.36mkll så kan jag flytta bak mina 99.25.
drivs med en pioneer sc-lx 82. vad ska man göra?


Om du är ute efter pure music så kräng sc-lx82 och 99.25 och köp en Roksan Caspian M2 istället http://www.hifiart.s...&...&prodID=135.

#63

Postad 07 augusti 2011 - 19:09

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att driva dessa med ett XTZ AP100 ?? tror ni dom blommar ut med detta steg någon som testat ?

#64

Postad 08 augusti 2011 - 16:32

PanzerViking
  • PanzerViking
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att driva dessa med ett XTZ AP100 ?? tror ni dom blommar ut med detta steg någon som testat ?


Jag kör som sagt med XTZ Class A100 D3 vilken i stort sätt har exakt samma slutsteg som AP100 som jag kan läsa mig till det i alla fall (AP100 har XLR ingång oxå) rätta mig gärna om jag har fel.

Steget räcker i alla fall till. Du får ett ganska tungt, skönt, oansträngt hifi-ljud med fint transientsvar tillsammans med 99.36mkII. Man kan spela redigt högt utan förvrängning av kvalitet på ljudet. Även på låga volymer är det mycket njutbart vilket ju är det vanligaste scenariot ärligt talat. Inget brum, surr eller andra missljud som jag kan upptäcka heller.

#65

Postad 08 augusti 2011 - 17:51

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Jag kör som sagt med XTZ Class A100 D3 vilken i stort sätt har exakt samma slutsteg som AP100 som jag kan läsa mig till det i alla fall (AP100 har XLR ingång oxå) rätta mig gärna om jag har fel.

Steget räcker i alla fall till. Du får ett ganska tungt, skönt, oansträngt hifi-ljud med fint transientsvar tillsammans med 99.36mkII. Man kan spela redigt högt utan förvrängning av kvalitet på ljudet. Även på låga volymer är det mycket njutbart vilket ju är det vanligaste scenariot ärligt talat. Inget brum, surr eller andra missljud som jag kan upptäcka heller.


Jag instämmer helt. Om jag såg rätt så är just XTZ Class A100 D3 som dom har i Fyndbörsen.
Det är den jag provlyssnade samtliga högtalare och ljudet var helt fantastiskt både på låg och hög volym. När säljaren vred på rejält fick jag gåshud, helt enastående. :)

#66

Postad 08 augusti 2011 - 17:55

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Kan man alltså byta in sina gamla 99.36 och lägga upp en mellanskilland till MKII eller hur funkar det egentligen?

Kunden som var inne samtidigt som mig bytte in sina gamla, men du måste nog höra dig för först för det var så han gjorde. Ring eller maila så får du nog mer info gällande den saken, dom är riktigt smidiga på Fyndbörsen.

#67

Postad 08 augusti 2011 - 19:09

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Jag kör som sagt med XTZ Class A100 D3 vilken i stort sätt har exakt samma slutsteg som AP100 som jag kan läsa mig till det i alla fall (AP100 har XLR ingång oxå) rätta mig gärna om jag har fel.

Steget räcker i alla fall till. Du får ett ganska tungt, skönt, oansträngt hifi-ljud med fint transientsvar tillsammans med 99.36mkII. Man kan spela redigt högt utan förvrängning av kvalitet på ljudet. Även på låga volymer är det mycket njutbart vilket ju är det vanligaste scenariot ärligt talat. Inget brum, surr eller andra missljud som jag kan upptäcka heller.


Ok tackar detta bådar gott :)

#68

Postad 09 augusti 2011 - 10:36

PanzerViking
  • PanzerViking
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
FYI

Jag har fått bekräftelse från Fyndbörsen. Slutstegen är identiska. Enda skillnaden är att AP100 är bryggbart.

Så som jag ser det är Class A100 D3 ett kanonköp. Även om du vill köra med ditt gamla / bättre försteg och "bara" använda det som slutsteg så har du ju ett fullt dugligt försteg (med DA omvandlare!!) i reserv så att säga. Om behov ändras eller olyckan är framme och ditt gamla försteg gör sönder. Helt enligt tycke och smak. En del gillar försteget i Class A100 D3, jag föredrar mitt gamla i Yamaha RX-V2700. Men jag har FLEXIBILITETEN att experimentera fram och tillbaka med Class A100 D3 och det gillar jag skarpt.

#69

Postad 15 augusti 2011 - 17:25

kozakko
  • kozakko
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Var inne och bytte min MKI mot MKII häromveckan :). Är dock lite kluven för dom spelar viss musik bättre i mina öron men vissa låtar tycker jag dom spelar sämre. Vassare diskant nästan lite skrikiga. När jag provlyssnade i butik, det lilla jag lyssnade så var helt klart MKII bättre. Men nu här hemma så är jag som sagt osäker. Dom är dock inte inspelade men tror in att karaktären ändras spec mkt. Mitt tips är att man ber om att få lyssna på båda samtidigt och ta god tid på sig. Det är ju även en smaksak så svårt att säga vilka som låter bättre eller sämre.

För intresserade så är detta min setup.

A100 D3 stärkare
99.36 MKII Front
99 W12.16 Sub

Update: Spelat en stund till och lekt lite med byglarna, till det bättre helt klart. Men inte övertygad ännu om vilka jag gillar mer,känns som att ljusa tjej röster får ett slag eko och låter skarpt och inte mjukt spec sophie zelmanis röst.

Redigerat av kozakko, 15 augusti 2011 - 17:47.


#70

Postad 16 augusti 2011 - 11:52

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Var inne och bytte min MKI mot MKII häromveckan ;). Är dock lite kluven för dom spelar viss musik bättre i mina öron men vissa låtar tycker jag dom spelar sämre. Vassare diskant nästan lite skrikiga. När jag provlyssnade i butik, det lilla jag lyssnade så var helt klart MKII bättre. Men nu här hemma så är jag som sagt osäker. Dom är dock inte inspelade men tror in att karaktären ändras spec mkt. Mitt tips är att man ber om att få lyssna på båda samtidigt och ta god tid på sig. Det är ju även en smaksak så svårt att säga vilka som låter bättre eller sämre.

För intresserade så är detta min setup.

A100 D3 stärkare
99.36 MKII Front
99 W12.16 Sub

Update: Spelat en stund till och lekt lite med byglarna, till det bättre helt klart. Men inte övertygad ännu om vilka jag gillar mer,känns som att ljusa tjej röster får ett slag eko och låter skarpt och inte mjukt spec sophie zelmanis röst.


Eftersom dessa högtalare kräver ett antal timmars inspelning, går det absolut inte att jämnföra.
Helt nya låter dom inte alls kul.

#71

Postad 16 augusti 2011 - 13:42

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Inspelning och åter inspelning 99 är sega 200 timmar minst.

#72

Postad 16 augusti 2011 - 19:40

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Inspelning och åter inspelning 99 är sega 200 timmar minst.

En lärjunge fråga :D , vad är det som spelas in egentligen???
Om jag fattar rätt så är det väl elementen och allt runt omkring som ska mjukas upp och liknande eller? Och följdfrågan lyder: Efter ett X antal år då? Borde inte en högtalare bli sönderspelad då eller. Tycker att de borde finnas en ca. livslängd på hur länge grejerna ska orka med. Någon som vet? ;)

Redigerat av RobNB, 16 augusti 2011 - 19:42.


#73

Postad 16 augusti 2011 - 20:12

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Inspelning kan nog "Mjuka" upp elementupphängningarna, men jag är rätt säker på att det är mer att man vänjer sig vid ljudet.



En lärjunge fråga :D , vad är det som spelas in egentligen???
Om jag fattar rätt så är det väl elementen och allt runt omkring som ska mjukas upp och liknande eller? Och följdfrågan lyder: Efter ett X antal år då? Borde inte en högtalare bli sönderspelad då eller. Tycker att de borde finnas en ca. livslängd på hur länge grejerna ska orka med. Någon som vet? ;)



#74

Postad 17 augusti 2011 - 04:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Behövs det 200 timmar innan en högtalare låter vettigt - köp en annan! ;) Handlar nog som sagt oftast om tillvänjning än verklig fysisk förändring hos högtalaren. Låter det inte vettigt efter några timmars spelning så lär det inte ändra sig markant efter 100 timmar till. Tyvärr kan man misstänka att säljare och tillverkare gärna tar till "långinspelningsargumentet" om kunden är missnöjd till att börja med. Vänta bara...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 augusti 2011 - 04:49.


#75

Postad 17 augusti 2011 - 07:10

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Behövs det 200 timmar innan en högtalare låter vettigt - köp en annan! ;) Handlar nog som sagt oftast om tillvänjning än verklig fysisk förändring hos högtalaren. Låter det inte vettigt efter några timmars spelning så lär det inte ändra sig markant efter 100 timmar till. Tyvärr kan man misstänka att säljare och tillverkare gärna tar till "långinspelningsargumentet" om kunden är missnöjd till att börja med. Vänta bara...


Så t ex en subwoofer låter alltid bra direkt ur kartong? Inte. Kolla in forumtrådarna om XTZs basar, folk är grymt besvikna i ett par veckor, sen blir det annat ljud i skällan.

#76

Postad 17 augusti 2011 - 07:54

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Så t ex en subwoofer låter alltid bra direkt ur kartong? Inte. Kolla in forumtrådarna om XTZs basar, folk är grymt besvikna i ett par veckor, sen blir det annat ljud i skällan.

Skrev inte att allt låter bra "ur kartong". En kortare tids inspelning ger ofta effekt på både högtalare och hörlurar imo. Det är snacket om flera hundra timmar jag tror är klart överdrivet. Har själv en Xtz-subb och möjligt att den ändrades i början men inte mycket mer än så. Spelade på utan att fundera över det. Definitivt inga stora förändringar upplevda efter 100/200/300 timmar för mig iaf. Att sedan folk som förväntar / önskar sig en förbättring samtidigt som de vänjer sig vid ljudet ofta drar slutsatsen att detta beror på nyttan av en lång inspelningstid är inte konstigt alls. Orsak och verkan är inte alltid lätt att para ihop. ;)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 augusti 2011 - 07:56.


#77

Postad 17 augusti 2011 - 14:11

kozakko
  • kozakko
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har nu ställt om filtrena och fått det att låta mycket bättre, och jag tror inte heller att det ändras allt för mycket efter inspelningen. Det är nog mer att man vänjer sig vid ljudet. Öronen som ska spelas in. Nu går det lyssna på Sophie igen :)

#78

Postad 17 augusti 2011 - 18:45

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Ska man dra en slutsats av det ni skriver så tror jag också på att det handlar om att ställa in och placera rätt och sen vänja sig. Blir de inte bra så pillar man mer tills man blir nöjd eller byter till annat om det inte blir bättre. De e därför jag nu läser å frågar allt å alla. Jag va riktigt nöjd med mitt ljud i 10år och nu blir det inte bättre så jag vill byta, sen får man se när det blir dax igen. Blir mer kräsen med åren. :)

#79

Postad 17 augusti 2011 - 20:54

kozakko
  • kozakko
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ja det blir lite som en drog när man väl har börjat, man jagar det perfekta ljudet hela livet nu :)

#80

Postad 18 augusti 2011 - 00:02

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Behövs det 200 timmar innan en högtalare låter vettigt - köp en annan! :wub: Handlar nog som sagt oftast om tillvänjning än verklig fysisk förändring hos högtalaren. Låter det inte vettigt efter några timmars spelning så lär det inte ändra sig markant efter 100 timmar till. Tyvärr kan man misstänka att säljare och tillverkare gärna tar till "långinspelningsargumentet" om kunden är missnöjd till att börja med. Vänta bara...


Varför köpa annat när man vill ha det bästa? :) Värt att vänta, okey 200 kan ske va att ta i. Huvudsaken att man är nöjd själv. Enligt test ska Divine låta bra direkt ur katong, men jag håller inte med. De växer efter ett tag.

Redigerat av Audio One, 18 augusti 2011 - 00:03.


#81

Postad 18 augusti 2011 - 13:40

alexbackstrom
  • alexbackstrom
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
I skrivande stund är ett par XTZ 99.26 mkII påväg hem till mig för att testas och utvärderas. Så fort de har anlänt ska jag packa upp skönheterna och börja lyssnandet!

Jag är relativt ny på både forumet och i denna spännande värld och jag hoppas ni har överseende med detta. Tanken är att jag ska dela med mig av mina lyssningsintryck, bilder och synpunkter för att sedan kunna diskutera dessa högtalare i tråden.

Återkommer så fort högtalarna är på plats! :)

#82

Postad 18 augusti 2011 - 14:49

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Hej, hoppas de är bra de kommer i från mig :) De låter riktigt bra om man matar dom med bra elektronik.
HRT Music Streamer II+ vissade sig passa utmärkt till dessa.
Var ska du köra dom med?

Lycka till med testandet.

#83

Postad 18 augusti 2011 - 17:21

alexbackstrom
  • alexbackstrom
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jaha, vad spännande ! Vad tycker du om högtalaren? Du kanske till och med har erfarenhet av mk I versionen. I så fall vore det intressant att veta hur stor skillnad det är mellan de två versionerna.

Jag tänker börja utvärderingen med en äldre sony förstärkare för att sedan låna hem en Hegel H100 att jämföra med!

#84

Postad 18 augusti 2011 - 19:16

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Stämmer jag har testat båda versionerna och den ny är helt klart bättre enl mig. Bättre upplössning större ljudbild, ja bättre på allt. Men det är viktigt att kombinera med rätt kringutrustning om man vill nå hela vägen.

Hegel H100 har jag ingen erfarenhet om, men det låter säkert jätte bra. Skriv mer när du lyssnat!
Jag hade kanske tänkt att köpe ett par 99.26 om de kommer i vit pianolack.

#85

Postad 19 augusti 2011 - 07:40

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Också lite intresserad av dessa, om de bara kommer i vitt.
Däremot tycker jag att prisökningen är lite väl hög. Kräver en markant förbättring i ljud för att motivera.
Detta priset lägger ju även högtalaren på precis samma nivå som t.e.x Dynaudio X12.

#86

Postad 22 augusti 2011 - 13:43

stesve1
  • stesve1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Är det någon som på egen hand uppgraderat ett par 99:26:or (matt black) från mkI till mkII genom att byta delningsfiltret? Hur besvärligt är det? Är kablaget på det nya filtret väl uppmärkt?

#87

Postad 22 augusti 2011 - 13:51

stesve1
  • stesve1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Mongo! Jag såg att du uppgraderat ett par XTZ 99.26:or från MK1 till MK2. Är filterbytet besvärligt? Krävs någon elektronikkännedom eller räcker det med allmän händighet? Är kablaget till MK2 filtret väl uppmärkt eftersom jag ser att kabelfärgerna är annorlunda mot originalfiltret? Är elementen de samma i båda versionerna?

#88

Postad 22 augusti 2011 - 19:29

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Detta är ett paket med valuta för sina pengar :D

http://www.fyndborse...26- -99-W10.17P

#89

Postad 23 augusti 2011 - 08:59

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Är också sugen på det paketet med amp 1 förstärkaren verkar grymt.

#90

Postad 23 augusti 2011 - 09:35

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Detta är ett paket med valuta för sina pengar :)

http://www.fyndborse...26- -99-W10.17P

Vad är fördelen med detta paket jämfört med ett par 99.38?

#91

Postad 23 augusti 2011 - 11:35

alexbackstrom
  • alexbackstrom
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu har högtalarna anlänt och de står uppställda! Kan tillägga att de är riktigt snygga. Har bara hunnit lyssna en liten stund men vad jag har hört hittills låter de utmärkt. I nuläget drivs de av en Hegel H100 som jag har lånat hem. Senare ska jag sätta mig ner och lyssna igenom en massa skivor och mitt musikbibliotek på datorn.

Bifogad fil  13_copy.jpg   3,66MB   2 Antal nerladdningar

#92

Postad 23 augusti 2011 - 13:51

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0

Vad är fördelen med detta paket jämfört med ett par 99.38?



Vill också veta. Föredrar faktiskt med lösa basmodulur men vill veta :)

#93

Postad 23 augusti 2011 - 18:57

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Vill också veta. Föredrar faktiskt med lösa basmodulur men vill veta :)


Jag tycket det är lättre att få till 17P, lite svårare med sidobasar. Plus att 99.26 plus 17P är snyggare. Och jag älskar 99.26MKII ljudbild :(

#94

Postad 24 augusti 2011 - 17:30

alexbackstrom
  • alexbackstrom
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Vilka högtalare! Efter några dagars intensiv lyssning är jag riktigt imponerad. Detta är en högtalare som presterar ruskigt bra i alla register. Det är alltid svårt att förmedla och översätta lyssningsintryck i skrift men jag ska göra ett försök. För att kunna jämföra denna högtalare har jag haft ett par Guru qm10 som referens.

XTZ 99.26 mkII står uppställda ca 60 cm från bakväggen och det finns gott om luft runt högtalarna. I mitt test har de spelat tillsammans med en Hegel H100 och Hegel HD20, både via USB men även optiskt från min cd-transport. Kan tillägga att Supra kablar har använts.

XTZ 99.26 mkII målar upp en mycket behaglig ljudbild när jag spelar Duffy, Tracy Chapman och John Mayer för att nämna några. Röster och instrument låter tydligt och trovärdigt och det finns en detaljrikedom som jag har saknat hos andra högtalare. Jag vill även nämna att diskanten spelar i en klass för sig. Denna bidrar till en grym inlevelse utan att bli vass eller påfrestande. Även bas/mellanregister spelar riktigt bra, detta bidrar till ett harmoniskt helhetsintryck.

Här finns även gott om spelglädje. De har bra attack i basen och spelar taktfast, instrument låter som de ska och tillsammans med sången målar de upp en utmärkt ljudbild.

För att jämföra med Guru qm10 bör man ha i åtanke att denna högtalare i dagsläget kostar ca 17000 kr, alltså en prisskillnad på 9000 kr. Det finns några skillnader som jag har uppmärksammat vid lyssning. För det första tar sången ännu ett kliv framåt och blir tydligare. Det finns en bättre separation av instrument och något luftigare ljudbild. Jag får en känsla av att Guru qm10 är mer neutral och transparent. Högtalaren känns mer korrekt och att de har mindre påverkan på ljudet. Jag kan också nämna att basen i dessa små krabater är lite smått otrolig. Enligt uppgift ska de spela ner till 30 Hz och det märks. Däremot kan jag bli en aning ”lyssningstrött” på dessa högtalare och stundtals saknar jag dynamiken som 99.26 mkII levererar.

Avslutningsvis vill jag säga att XTZ 99.26 mkII är en riktigt bra högtalare. Dynamik, inlevelse och spelglädje är återkommande begrepp när jag försöker beskriva XTZ 99.26 mkII. Visst, Guru qm10 är bättre på vissa punkter men ser man till prisskillnaden och helhetsintrycket tycker jag att 99.26 mkII står sig bra emot dyrare konkurrenter.

Jag hoppas att denna recension kan vara till hjälp för er som är intresserade av denna högtalare. Jag kan rekommendera er att lyssna på 99.26 mkII för att skapa er en egen uppfattning!

Mvh Alexander

#95

Postad 24 augusti 2011 - 20:35

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
:blink: En bra sammanfattning av dessa högtalare tycker jag!

#96

Postad 25 augusti 2011 - 20:10

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
En fråga ni som har packat upp XTZ 99.26 MKII. Har det varit plats på högtalaren eller har det bara varit de vita skydden?

Och hur vet man att man fått MKII modellen. Det stå ju inte att det är den på högtalarn utan endast på kartongen?

Redigerat av tollen88, 25 augusti 2011 - 23:05.


#97

Postad 26 augusti 2011 - 18:19

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

En fråga ni som har packat upp XTZ 99.26 MKII. Har det varit plats på högtalaren eller har det bara varit de vita skydden?

Och hur vet man att man fått MKII modellen. Det stå ju inte att det är den på högtalarn utan endast på kartongen?



Själv hde jag ett test ex hemma med en kartong beteckning för 99.26 P. Men som sagt jag visste att det var en prototyp som var färdig till 99 %

Håller om att det kan vara tydligare så man verkligen vet att man får en MKII typ. Skulle exempel kunna vara bättre högtalar teminaler, alt ny logga (XTZ MKII)

Själv har jag en Cd 10/11 men finns inget tryck på fram sidan som bekräftar detta är en ny 11 modell.
En digital utgång bekräftar att det är rätt modell. Nja på den punkten är XTZ absolute inte i framkant tyvärr.

#98

Postad 26 augusti 2011 - 20:11

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Vad är fördelen med detta paket jämfört med ett par 99.38?


Nu vet jag inte svaret men man måste ju anta att de e basen, eller...
Känns att man borde plussa på en Sub Amp om jag inte har helt fel, hur mycket nytta gör den egentligen???

#99

Postad 26 augusti 2011 - 21:10

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Det här att det är tyda om det är mkII modellen. Enligt kartongen och streckkodnr på den jag har fått hem är det vanliga modellen. Men om man kollar på sidan av lådan har de klistrat på en liten vit etikett som det står 99. 23 mkII.
Snacka om att man blir misstäktsam.

Några andra som kan dela med sig av erfarenheter av detta?

#100

Postad 27 augusti 2011 - 10:58

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Jag har planer på att köpa ny förstärkare och tänkte att jag skulle gå upp lite i prisklassen. Vad tror ni om Naim XS-2 till 99.26, eller NAD M3 som jag iofs ska låna hem och prova snart men som sagt är intresserad av en XS-2 också.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.