Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guide: Så här kopplar du in bass shakers

16 svar till detta ämne bass shakers buttkicker basspump
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 juli 2016 - 22:22

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 1
Det finns några diskussionstrådar om detta men jag tänkte samla ihop en nybörjarguide.

Bass shaker, basspump, buttkicker, rumpsparkare, skakhögtalare, det finns många benämningar. Bass shakers används ungefär som en subwoofer, men istället för att spela upp ljud som hörs så spelar de upp vibrationer. Effekten påminner om den fysiska känslan som man får av en kraftfull subwoofer på hög volym, men med fördelen att de kan ”skaka om rummet” utan att väsnas till grannarna eller familjemedlemmar. De ersätter dock inte en subwoofer helt och hållet utan används som ett komplement.

Koppla så här
Bass shakers kopplas in med högtalarkablar precis som en högtalare. Men de måste ha en signal som enbart innehåller bas. Eftersom de inte har någon inbyggd filtrering så måste man separera ut basen i signalkedjan. På en surroundförstärkare så har man det enkelt fixat med sub out.
  1. Sub out på förstärkaren splittas till att skicka signal både till subwoofern och en extern förstärkare som driver bass shakers.
  2. Anslut till valfri Line in på den externa förstärkaren (och välj detta som signalkälla).
  3. Koppla in bass shakers som om det vore högtalare.

xfcVaJu.jpg

Det är helt normalt att volymen behöver skruvas upp rejält på den externa förstärkaren för att det ska börja skaka.

Jag har Zon2/outnyttjade högtalarutgångar på min surroundförstärkare. Kan jag koppla in bass shakers där?
Ja. Koppla sub out till input för zon 2, och driv bass shakers som om de är en egen zon. Det går dock inte att koppla bass shakers direkt, som t.ex en surroundhögtalare på en 7.1 förstärkare, eftersom man då får med alla frekvenser och inte bara basen.

Min subwoofer har oanvända högtalarutgångar på baksidan. Kan jag koppla in bass shakers där?
Nej. De anslutningarna är gjorda för att ansluta fronthögtalare med den lägsta basen bortfiltrerad. Det är raka motsatsen till vad bass shakers vill ha.

Vilken typ av extern förstärkare behövs?
Till billigare bass shakers så går det bra med nästan vilken förstärkare som helst. Ibland har man en stereoförstärkare som ändå står och dammar. Helst 2x50 W eller mer. Det är inte säkert att de allra minsta T-amp och liknande räcker till.
onkyo_a-8037_stereo_integrated_amplifier
Ännu bättre är dock att använda ett slutsteg gjort för subwoofers. En stor fördel med det är att man får en separat justerbar delningsfrekvens till skakarna. När man plockar bassignalen från sub out på förstärkaren så får man normalt ljudet från 80 Hz och neråt. För bass shakers blir resultatet bättre när de bara skakar vid ännu lägre frekvenser, från 50-60 Hz och neråt.

300-804-1.jpg

Ljudia har ett färdigt paket med två skakare och en liten förstärkare med justerbar delningsfrekvens. Inget kraftmonster direkt men det funkar för att komma igång.
135758.jpeg
Hur ska de skruvas fast?
De skruvas fast hårt i soffans stomme på undersidan, på ett ställe som sprider vibrationerna så bra som möjligt. Vertikal eller horisontell montering spelar ingen större roll. Finns det inga bra fästpunkter så kan du fästa en bräda tvärs över som du sedan skruvar fast bass shakers på.

20BCr6x.jpg

Hur många bass shakers behöver jag?
En bass shaker räcker till grovt räknat två sittplatser i en soffa. För en 3-sitssoffa är det lagom med två bass shakers, en vid varje sida. För en stor hörnsoffa kan det behövas fler. För fåtöljer så behövs det såklart en bass shaker per fåtölj.

Vilken modell av bass shaker ska jag köpa?
Bass shakers finns i olika prisklasser, från några hundralappar till flera tusentals kronor. En populär instegsmodell är Basspump III. Men jag tycker personligen att det är klart värt att lägga nån hundring mer och köpa någon modell som tål mer effekt. Läs mer i den Stora buttkickertråden, alla modeller. 

Extra tips
Maxa delayen. Har du en förstärkare med två separata sub-out så testa att koppla bass shakers till sub out 2 och ställa in max avstånd/fördröjning (typ 25m). Det kan motverka eftersläpningen som annars kan vara ett problem.

Sist men inte minst: Glöm inte att sätta bass shakers i datorstolen också och få en fet spelupplevelse.  B) Inkopplingsproceduren är den samma men man behöver en 3.5mm till RCA-kontakt från ljudkortet bara.

D7in2Yf.jpg

Det är fritt fram att bidra med fakta och frågor i tråden. :)

Redigerat av Frux, 09 juli 2016 - 08:54.

Postad 08 juli 2016 - 22:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 026 inlägg
  • 0
Du vet att det redan finns ett par såna trådar sedan länge va?

Postad 08 juli 2016 - 22:40

bgj
  • bgj
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Trevlig guide, bra initiativ.

Man *kan* koppla sub preout till en analog ingång och koppla den ingången till zon 2. Hat testat med min Yamaha rxv771, det funkar hyfsat.

Postad 08 juli 2016 - 23:05

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Du vet att det redan finns ett par såna trådar sedan länge va?

Ja, det var ju det första jag skrev? De är inte som den här tråden. Detta är en nybörjarguide och inkopplingsinstruktioner i första inlägget. Istället för att behöva klicka igenom dussintals sidor med informationen utspritt,  och med samma frågor som kommer om och om igen eftersom folk inte orkar läsa alla sidor. 

Trevlig guide, bra initiativ.

Man *kan* koppla sub preout till en analog ingång och koppla den ingången till zon 2. Hat testat med min Yamaha rxv771, det funkar hyfsat.

Där ser man. Hur har du kopplat det exakt? Funkar det med källa från HDMI? 

Redigerat av Frux, 08 juli 2016 - 23:17.

Postad 09 juli 2016 - 07:11

bgj
  • bgj
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Sub out via RCA (y-kabel) till en analog ingång (audio 1 t.ex.). Sedan väljer jag bara att zon 2 spelar från audio 1 och kopplar in mina basspump 3 som högtalare för zon 2.

Postad 09 juli 2016 - 07:43

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Sub out via RCA (y-kabel) till en analog ingång (audio 1 t.ex.). Sedan väljer jag bara att zon 2 spelar från audio 1 och kopplar in mina basspump 3 som högtalare för zon 2.

Och så spelar du upp zon 2 som en fristående uppspelning så att säga? Hur funkar det tycker du? Visste att man kunde göra så teoretiskt men visste inte att någon fått det att fungera vettigt i praktiken, så jag skippade det för enkelhetens skull. Kan kanske lägga till det som specialalternativ. :)

Redigerat av Frux, 09 juli 2016 - 07:46.

Postad 09 juli 2016 - 08:09

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 2 818 inlägg
  • 0

Och så spelar du upp zon 2 som en fristående uppspelning så att säga? Hur funkar det tycker du? Visste att man kunde göra så teoretiskt men visste inte att någon fått det att fungera vettigt i praktiken, så jag skippade det för enkelhetens skull. Kan kanske lägga till det som specialalternativ. :)

Jag har kört så länge i köket fast då använt zon2 till en passiv sub det funkar hur bra som helst.

Postad 09 juli 2016 - 08:37

bgj
  • bgj
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Och så spelar du upp zon 2 som en fristående uppspelning så att säga? Hur funkar det tycker du?

Ja precis. Fördelen är att man kan justera nivån på skaket på ett enkelt sätt med samma fjärrkontroll (dvs utan att gå in i menyer).

Postad 09 juli 2016 - 08:46

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Ja precis. Fördelen är att man kan justera nivån på skaket på ett enkelt sätt med samma fjärrkontroll (dvs utan att gå in i menyer).

Ok, visste inte att det kunde fungera bra. Jag ändrar i guiden. :)

Postad 28 november 2016 - 21:53

Perro
  • Perro
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hej!

hur kopplar man ihop 6st basspumpIII från ett slutsteg/förstärkare?

Postad 26 december 2016 - 15:58

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0
Får hem en Klipsch 12" Subwoofer till min Yamaha 1050 Reciever. Har sedan innan en Supra Ylink. Funkar denna att koppla in på Preout på Recievern och på L/LFE och R på Subwoofern eller behöver jag fixa en 1RCA -1RCA?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Megaman1, 26 december 2016 - 15:59.

Postad 30 december 2016 - 21:33

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Får hem en Klipsch 12" Subwoofer till min Yamaha 1050 Reciever. Har sedan innan en Supra Ylink. Funkar denna att koppla in på Preout på Recievern och på L/LFE och R på Subwoofern eller behöver jag fixa en 1RCA -1RCA?

Är inte säker på att jag förstår problemet. Ska du bara koppla in en subwoofer? :) Hur som funkar det med en Y-split. Koppla in båda kontakterna i subwoofern. Antagligen funkar det lika bra att ansluta bara en kontakt men det ser ju snyggare ut när allting sitter i. ;)

Postad 31 december 2016 - 00:22

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0

Är inte säker på att jag förstår problemet. Ska du bara koppla in en subwoofer? :) Hur som funkar det med en Y-split. Koppla in båda kontakterna i subwoofern. Antagligen funkar det lika bra att ansluta bara en kontakt men det ser ju snyggare ut när allting sitter i. ;)

Jajamen. Tänkte bara om det fanns några nackdelar med en Ysplit på både L R kontra att bara köra enkel. Man läser olika forum där folk får heelt olika svar.
Iaf så fick jag hem den idag och kopplade in båda och den låter redan fantastiskt bra! Men har varit utan Sub i ett år så allt som brummar nu låter väl bra. =)
Tack för svaret iaf!

Postad 09 januari 2017 - 22:13

///Mackan
  • ///Mackan
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Väntar på en ass shaker! Har tänkt köra utan extra steg och endast använda min onkyo rz900! Visst kopplar jag bara in den i zone2 via en lågnivå kabel? Sen därifrån in i subben och ass shakern? Alltså visst är de en rca kabel med 2 kontakter i en ända och 1 i andra ändan? Nät speciellt man ska ställa in onkyon på vid filmtittning?

Postad 11 januari 2017 - 22:00

///Mackan
  • ///Mackan
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Har kopplat precis som beskrivningen ovan via zon2 på en onkyo rz900, vilka inställningar måste ändras för att de ska vibrera? Kör på 5.1 nu, körde biampat före,men de gick inte när zon 2 ska användas!

Postad 12 januari 2017 - 08:44

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Väntar på en ass shaker! Har tänkt köra utan extra steg och endast använda min onkyo rz900! Visst kopplar jag bara in den i zone2 via en lågnivå kabel? Sen därifrån in i subben och ass shakern? Alltså visst är de en rca kabel med 2 kontakter i en ända och 1 i andra ändan? Nät speciellt man ska ställa in onkyon på vid filmtittning?

Hänger inte med helt på hur du kopplat. Det kanske redan är rätt, men iaf. Du ska koppla från sub out (1 RCA) till input för zon 2. Har du bara en bass shaker som du driver med ena Zon 2 stereokanalen så räcker det ju iofs med att koppla in endast den ena input-kanalen, t.ex. Left. Koppla sen in bass shakern som om det var en högtalare på Left.

Har du bara 1 RCA sub out och även vill koppla in en subwoofer så får du splitta signalen direkt från sub out. Ena kabeln går till Zon 2 input och den andra till subwoofern.

Sen måste du såklart även aktivera uppspelningen av Zon 2. :)

Jag har dock inte kopplat så här själv och provat men det borde stämma tycker jag.

Postad 13 januari 2017 - 00:34

///Mackan
  • ///Mackan
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Fick de att fungera! Riktigt häftigt faktiskt! Skakar på rätt bra med 1 basspump! Kopplade på en y adapter på subout, därifrån en rca kabel till zon2 rca kontakten ! Högtalarkabel från zon2 högtalarutg till basspumpen! Dock hade jag viljat veta om de går att göra mer inställningar än att öka volymen på shakern? Verkar som att de inte går att ställa in enskilt för varje sub kanal utan båda? Finns bara att välja typ 5.1 7.1, 7.1.2. Vill ju att de ska skaka så mycke de bara går! Fint om de hade fungerat med en meny på tv för zon2, hittar bara osd för vanliga läget...

Även taggad med bass shakers, buttkicker, basspump

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.