Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 *

424 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 04 september 2008 - 08:14

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Med raid-1 försvinner hälften av tillgängligt utrymme direkt, dvs 2x500 gb ger dig 500gb att lagra data på direkt från start även om du inte lagrat ned en enda fil. Detta styrs av hårdvara i datorn och har inget med operativsystemet att göra.

WHS använder filduplicering vilket gör att du på en mycket exaktare nivå (share- eller "mappnivå" om man så vill) kan ange vilken data som skall vara redundant. Exempelvis känner du kanske att TV-serier du spelat in från htpc:en inte behöver dupliceras medans ditt album med digitalbilder skall dupliceras för att lagras redundant. Man får större möjlighet att hushålla med lagringsutrymmet.

Båda metoder skyddar dina data så att inget försvinner om en hårddisk går sönder.
raid-1 kan inte alltid flyttas mellan olika datorer utan problem, och om en disk går sönder måste den ersättas med en exakt lika stor eller större.

WHS använder Windows vanliga filsystem för att implementera redundans och förusatt att din licens medger det så kan du alltid återskapa hela diskpoolen på vilken dator som helst som kan köra WHS oavsett hårdvara. Man kan dessutom ansluta diskar från en totalkvaddad server och i värsta fall manuellt plocka ut data (som en absolut sista åtgärd).
Samtliga diskar kan också vara av olika storlek (tom. olika gränssnitt, SATA, firewire, USB osv), deras kapacitet adderas helt enkelt bara till ditt totala utrymme i diskpoolen.

Det är kaka-på-kaka att använda både raid och WHS dupliceringsfunktion, MS rekommenderar att man inte kör raid när man använder WHS.

http://www.dustin.se...5010111537.aspx kan vara en bra disk, fast inte helt billig.


Okej det låter ju smidigast att köra med det vanliga redundans och skippa Raid då man verkar också tjäna på att skippa RAID.
Riktigt bra att man kan ha olika gränssnitt på dem olika diskarna..

Ja den disken såg ju bra ut men rätt dyr, ang diskarna förrästen så måste väl denna 500GB disk som sitter i när man köper den sitta kvar?

Redigerat av Insanewithmybody, 04 september 2008 - 08:20.


#102

Postad 04 september 2008 - 09:25

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
På vilken typ av media ligger WHS som följer med MediaSmart? Tänkte främst i banor kring en eventuell ominstallation, med tanke på att den helt saknar såväl stöd för bildskärm som optisk enhet. Har lite svårt att få ihop matematiken kring en eventuell ominstallation (vilken blir nödvändig om man t. ex vill byta ut den medföljande 500GB-disken).

Redigerat av Jizzler, 04 september 2008 - 09:26.


#103

Postad 04 september 2008 - 09:32

Leito
  • Leito
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Fortsätter på frågan om filduplicering. Jag kan ha missat något, rätta mig i så fall.

Jag tänker mig följande scenarios:
Disk 1: 500Gb
Disk 2: 500Gb
Disk 3: 1Tb
Disk 4: 1Tb

På servern väljer jag att lagra kritisk data så som foton och dokument duplicerat.
Kopior på DVDr, program inspelade från HTPC etc. väljer jag att spara oduplicerat.

Scenario 1:
Disk 2 fallerar vilket medför att jag förlorar viss del av det oduplicerade materialet, en risk jag är villig att ta.
Jag köper ny disk, sätter i och allt rullar på fint.

Scenario 2:
Jag vill byta ut Disk 2 till en 1Tb-disk för att utrymmet i princip är slut. Eftersom detta är planerat så vill jag givetvis inte riskera att tappa någon data. Hur göra?
Stänga av servern, ta ut Disk 2 (500Gb) och kopiera över till ny Disk 2 (1Tb) ? Går det?
Jag gissar att jag inte kan göra kopieringen direkt från servern eftersom man inte har en aning om vilka filer som ligger på denna disk, kanske är det som så att en fil är utspridd på flera diskar?

Scenario 3:
Som tidigare frågeställare: Kan man byta ut Disk 1? Och hur gör man i så fall? Är operativet duplicerat ifall denna disk fallerar?

Många frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med att besvara.

#104

Postad 04 september 2008 - 13:32

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Om man skall byta ut en disk som ej är trasig så tar man bort den ur poolen först via WHS console och låter systemet tugga klart. Allt om detta och olika scenarion som kan inträffa vid diskfel finns i WHS-tråden.

HP:en som är DVD-lös installeras om genom att man försätter den i ett visst läge och sedan stoppar i DVD:en i en klient på nätverket. Står på sidan 7-7 i manualen enligt min Google (har ingen HP själv).

#105

Postad 04 september 2008 - 19:48

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
är brutalt sugen på denna maskin. kan stå i tråden man har surfat för mkt på jobbet idag så nu måste jag stressa men min fråga är :
Buggen som fanns är den löst? det var nått med att om man tankade torrents på maskinen så blev filerna koruppta eller nått sånt.
/Magnus

#106

Postad 04 september 2008 - 21:12

nordlanders
  • nordlanders
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Som svar till "Insanewithmybody", nej jag har ingen HP EX470 ännu men jag har spanat in den och det är mest en tidsfråga innan jag slår till. Tidsfråga då jag skulle fastna vid min EX470 några dagar när jag köper den och jag har lite annat att göra just nu :-)

Till PiZZaMaN, den enda bugg jag hört talas om är den som fanns i WHS (var alltså inte en HP bugg) och som hade att göra med redundans, vad jag hört är den löst i den service pack som släppts nyligen. Det är nog en fråga i en WHS tråd annars och lite off topic här.

Redigerat av nordlanders, 04 september 2008 - 22:16.


#107

Postad 07 september 2008 - 18:55

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Någon som gett sig på ett CPU-byte ännu? Blev lite nyfiken efter att ha läst lite om det, verkar ge en hyfsad extra skjuts till relativt små pengar (styvt 300kr).

#108

Postad 07 september 2008 - 21:39

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
jizzler: blev det någon beställning på HP maskinen?

Hade bestämt mig för att köpa denna HP maskin å kollade runt i Linköping i fredags men den fanns inte hemma nånstans å dom visste knappt vad jag snackade om på vissa ställen. Siba kunde beställa hem en för 5k men då kan jag lika bra köpa en på nätet för 4k + porto.

Ingen som hittat bilder på hur innanmätet ser ut?
Men som jag förstått går det byta processor om man vill (och man bör) peta i lite mera minne.

Nu när det inte fanns någon inne i stan så funderar jag på att kanske bygga en själv eller köpa ett home server paket tex detta:
Komplett Home Server i20 för 6000kr
( http://www.komplett.....aspx?sku=10305 )

Intel Pentium® Dual-Core E2200 2.2GHz, Socket LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED w/fan
Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin
3st Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM
Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE svart OEM
Operativsystem Microsoft Windows Home Server OEM Engelsk

Mera minne vilket flera verkar köpa till ändå samt så antar jag att processorn är lite snabbare än den i HP:n?
Ingen eSATA men dock 10usb. Inga rack att skjuta in diskarna i men intern plats för 6 diskar mot hd/scaleos 4st.
Då dom valt att bygga servern av det moderkortet borde drivisar inte blir nått problem vilket det annars kan bli el nån tråd jag läste.
Vet inte hur mkt den drar jämfört med en HP eller scaleo med lika många diskar vilket inte är helt oviktigt då den ska rulla 24/7
Dock är ju HPn färdig å bara att jacka i så är man igång och den är snygg =)

Min htpc (som körs som vanlig maskin nu) består av
AMD Athlon 64 X2 3600+ 1,9GHz
2gb 6400 minne
Asus M2A-VM HDMI med 4 sata kontakter

Kanske borde ta dom delarna å ett befintligt towerchassi som står tomt med plats för 6st 3.5"
köpa till några stora diskat å en home server license å köpa nya grejer till htpc:n

eller köper moderkortet i kompletts maskin då men vet att det ska funka bra till whs, ta dom 2 gb minne å processorn i htpcn till whs å köpa ny processor och 2x2gb minne till htpc:n.

kanske lite OT men hade bestämmt mig för hp å är fortfarande sugen på den men hur skulle ni gjort?

Redigerat av PiZZaMaN, 07 september 2008 - 21:41.


#109

Postad 07 september 2008 - 23:28

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

jizzler: blev det någon beställning på HP maskinen?


Yeah! Dock dröjer den lite eftersom jag bland annat har lite rabatt att ta ut på den. Behöver även komplettera upp med en gigabitswitch men beställningen strular lite eftersom leverantören verkar ha lite oklart för sig om vad det egentligen är för switch de säljer (gammal bild på hemsidan, ny version hos den svenska ÅF).

Mina inspirationskällor till uppgraderingar:
http://www.homeserve...r-hp-ex470.html
http://www.homeserve...ex470-with.html

Notera att möjlighet finns att stoppa i hårigare prollar med fler kärnor, dock är det i dagsläget ett frågetecken kring hur kylningen då fungerar. Den 3800 för AM2 man helst skulle vilja ha verkar ju inte existera i verkligheten annat än på AMD:s hemsida.

Skälen till att jag väljer HPs variant framför ett hemmabygge är flera. Först och främst en den snudd på sjukt prisvärd redan utan rabatter och annat, sen gillar jag formatet starkt. Om den om säg 2-3 år känns out-of-date kan jag uppgradera hårdvaran och till exempel stoppa i en efterföljare till WHS. Jag finner chassiet klockrent och bygger gärna vidare på det även i framtiden. Behovet av flera diskar än 4 börjar så smått kännas förlegat. Jag har tidigare i tråden efterlyst en version med plats för 6 diskar, men när Seagate flaggar för 2TB-diskar maxar man vid 8TB brutto och då har vi inte ens börjat fundera på externa enheter. Ungefär vid det här laget var jag övertygad, sen läste jag posten om strömförbrukning och då fanns det inte längre några tvivel. Därefter kom jag på att jag hade lite outnyttjade rabatter plus en del annat som får ner priset på helt rätt sida 3000kr och då var det inte fysiskt möjligt att motstå längre.

Om Pizzamannen bestämmer sig för en MediaSmart, släng ett PM innan du beställer :)

#110

Postad 08 september 2008 - 07:07

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
Japp hojtar till då. Den verkar vara slut på dustin men finns på inwarehouse.
tack för länkarna. Den såg inte ut som jag tänkt mig på insidan...såg ett vanligt m-atxkort med några minneskortplatser på framför mig hehe..fattar inte hur jag tänkte med tanke på storleken på lådan =D
kommer väl beställa ett 1gb el 2gb minnes sticka å byta ut det som sitter i. Det ska väl vara en 45w prolle å min amd 3600+ är nog en 65w så då blir det nog ingen uppgradering av prollen iaf.

Att jag började fundera på hemma bygge alt kompletts kit var för att om man ändå ska byta minne å prolle kan man lika bra köpa grejerna man vill ha direkt. Dock lutar det starkt åt HPn. Den är ju för söt och blåa dioder kommer jag aldrig växa ifrån =) nån 640 el 1tb disk lär det nog bli direkt. inventerade mina diskar som ligger överallt häromdagen, blev 18st, tot 3.5tb men den största är en extern 500gb å sen nån intern 400gb. hänger diskar överallt i dom 3 datorerna i mitt dator rum. Kostar pengar i form av el sam att det blir varmt, det låter och det är ingen ordning alls på diskarna. Som sagt stort behov av en server med en diskpool =)

Funderar på WESTERN DIGITAL CAVIAR GP 1TB 5400-7200RPM SATA/300 16MB som verkar najs men det är inte den billigaste 1tb disken =/

Bra att du påminnde mig om en switch. Har en 5p gbit å en 5p 100mbit i datorrummet nu men gbitswitchen ska ut till tvbänken å jag funderar på att köpa denna http://www.dustinhom...5010058035.aspx

Hmm kom på en sak till...måste kolla hur många av diskarna jag har nu som är sata...pata går ju bort direkt om man ska ha dom internt.

dags att jobba lite / tillverka lite choklad =)

#111

Postad 08 september 2008 - 07:09

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Yeah! Dock dröjer den lite eftersom jag bland annat har lite rabatt att ta ut på den. Behöver även komplettera upp med en gigabitswitch men beställningen strular lite eftersom leverantören verkar ha lite oklart för sig om vad det egentligen är för switch de säljer (gammal bild på hemsidan, ny version hos den svenska ÅF).

Mina inspirationskällor till uppgraderingar:
http://www.homeserve...r-hp-ex470.html
http://www.homeserve...ex470-with.html

Notera att möjlighet finns att stoppa i hårigare prollar med fler kärnor, dock är det i dagsläget ett frågetecken kring hur kylningen då fungerar. Den 3800 för AM2 man helst skulle vilja ha verkar ju inte existera i verkligheten annat än på AMD:s hemsida.

Skälen till att jag väljer HPs variant framför ett hemmabygge är flera. Först och främst en den snudd på sjukt prisvärd redan utan rabatter och annat, sen gillar jag formatet starkt. Om den om säg 2-3 år känns out-of-date kan jag uppgradera hårdvaran och till exempel stoppa i en efterföljare till WHS. Jag finner chassiet klockrent och bygger gärna vidare på det även i framtiden. Behovet av flera diskar än 4 börjar så smått kännas förlegat. Jag har tidigare i tråden efterlyst en version med plats för 6 diskar, men när Seagate flaggar för 2TB-diskar maxar man vid 8TB brutto och då har vi inte ens börjat fundera på externa enheter. Ungefär vid det här laget var jag övertygad, sen läste jag posten om strömförbrukning och då fanns det inte längre några tvivel. Därefter kom jag på att jag hade lite outnyttjade rabatter plus en del annat som får ner priset på helt rätt sida 3000kr och då var det inte fysiskt möjligt att motstå längre.

Om Pizzamannen bestämmer sig för en MediaSmart, släng ett PM innan du beställer :)


Hojta till när du fått den så man får veta om den är så bra som den verkar =)
Är riktigt sugen på att beställa denna skönhet och när jag nu fick reda på detta med Seagate som flaggar för 2TB diskar så blev man ännu mer sugen.
Vilka diskar kommer du använda i denna Hp Jizzler?

#112

Postad 08 september 2008 - 09:34

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Bra att du påminnde mig om en switch. Har en 5p gbit å en 5p 100mbit i datorrummet nu men gbitswitchen ska ut till tvbänken å jag funderar på att köpa denna http://www.dustinhom...5010058035.aspx


Exakt samma switch jag tänkt köpa, dock måste min leveratör bestämma sig för om det är den nya (som du länkar till, med rätt bild hos DustinHome) eller den gamla som de levererar vid beställning. Inväntar svar på min förfrågan innan jag beställer - vill helt klart ha den nya som är både snyggare och mer energieffektiv (så har jag dragit mitt strå till miljödebatten).

Hojta till när du fått den så man får veta om den är så bra som den verkar =)


Lita på det!

Vilka diskar kommer du använda i denna Hp Jizzler?


I sedvanlig ordning köper jag uteslutande Seagate och ingen disk i MediaSmarten kommer att vara mindre än 1TB. Jag köper nya allteftersom jag fyller de befintliga, tänkte börja med den 500GB-disk som följer med (även den en Seagate) för att sedan initialt köpa en till 1TB. Med tanke på att 500GB minus 20GB OS lär räcka ungefär en halvtimme lär det inte dröja länge innan fler diskar beställs. Om det blir ES.2 den här gången också återstår att se.

#113

Postad 08 september 2008 - 10:36

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Lita på det!


Låter bra det :P

I sedvanlig ordning köper jag uteslutande Seagate och ingen disk i MediaSmarten kommer att vara mindre än 1TB. Jag köper nya allteftersom jag fyller de befintliga, tänkte börja med den 500GB-disk som följer med (även den en Seagate) för att sedan initialt köpa en till 1TB. Med tanke på att 500GB minus 20GB OS lär räcka ungefär en halvtimme lär det inte dröja länge innan fler diskar beställs. Om det blir ES.2 den här gången också återstår att se.


Okej det låter som en smart idé och slänga i diskar som minst är 1TB i denna Hp.

#114

Postad 09 september 2008 - 21:51

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
Har sån fruktansvärd beslutsångest över hur jag ska göra. Köpa HP:n, köpa lösa delar å bygga själv eller bygga av delvis befintliga delar.
Nakdelen med HP:n för mig är att jag bara har 2st 250gb + 400gb + 36gb raptor 10.000rpm som är sata men en drös med pata. utan raptorn blir det med 500gb disken som följer med ca 1.4tb sen är det fullt internt. köper jag hp:n + en 1tb disk (och skippar en 250gb disk) så kan jag komma upp i 2150tb.
Har 5st pata 250gb utöver ovanstående diskar + flera mindre dock blir ju nakdelen värmen, ljudnivår och hög driftskostand. Dock är det ju dumt att inte använda det man har. Man kommer ju behöva disk i datorerna/htpc:n i huset oxå iofs.
Ävern 2 externa på 320+500gb finns.
kör man på hemma bygge kan man ju stoppa i controllerkort med flera sata å ide kontakter å jacka i allt man har liggandes i diskväg, tror intel hade nån 30w processor, sen kan kan ju köpa 2gb minne å nått matxkort å låda har jag.
Såg oxå att man kan via MS hemsida få en trial av WHS på 120dagar hemskickad så man kanske borde beställa hem det och test köra lite.
Har tyvärr inte råd att köpa ett lass med 1tb diskar för då hade ju HP:n varit ett bra val.
för visst går det inte att stoppa i ett pcikort med sata+ide kontakter i HPn?

får klura vidare lite....

#115

Postad 09 september 2008 - 22:09

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Kan inte tänka mig att ett PCI-kort får plats i HP:n. Även om det finns port på mobo (detta har jag inte undersökt) så kan jag inte tänka mig att det ryms på höjden med tanke på burkens storlek.

I din sits hade jag gjort en kalkyl. Räkna på vad en HP MediaSmart kostar samt ha i åtanke att du de facto har option på att när som helst - även i framtiden i mån av pengar - kan stoppa i större diskar vs. vad en hemmabyggd burk med WHS som rymmer dina gamla diskar kostar. Jag har mina föraningar om hur det hela slutar ekonomiskt, om du presenterar kalkylen i sin helhet får vi se om jag har rätt :(

#116

Postad 11 september 2008 - 17:30

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Noterar hur prispressen fortsätter - snart under 3800kr!

Är det någon som kör sin HomeServer krypterad? Tips på lämplig mjukvara mottages tacksamt.

#117

Postad 12 september 2008 - 19:05

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Är det någon som kör sin HomeServer krypterad? Tips på lämplig mjukvara mottages tacksamt.


Jag antar att du menar ngt som TrueCrypt (jag har inte sett komersiella produkter för WHS). Du kan montera en TC-enhet på din WHS, men om du inte har kryptering inbyggd i kontrollern så kan du glömma denna funktion ett par år minst.. WHS *äger* verkligen diskarna i poolen, det är nono att strula med dem. Även om du får nått att fungera i drift så riskerar du vid rebuild av servern att få Major Problem som gör honör bredvid din datamaskin.
Nu måste man ju turligt nog inte lägga all disk i poolen, så det är ju inget som hindrar att du exvis kör TC på en disk utanför poolen och delar ut denna manuellt.

EDIT: antog att disk avsågs, remotetrafik är ju redan SSL per default via WHS.

Redigerat av maxxess, 12 september 2008 - 19:09.


#118

Postad 12 september 2008 - 20:48

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Nu måste man ju turligt nog inte lägga all disk i poolen, så det är ju inget som hindrar att du exvis kör TC på en disk utanför poolen och delar ut denna manuellt.


Antagandet om att det är disk som avses är korrekt! Då gör jag som så att jag initialt sätter en mindre disk i burken som får agera backup, det är denna som skall köras krypterat. Återstår att se hur jag gör på sikt. Lösningen att hålla en disk utanför poolen var dock något jag inte övervägt - enkelt men smart!

#119

Postad 12 september 2008 - 21:21

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
[Hmm... det finns en tråd "nån som testar betan.." och så denna om HP som till stor del handlar om WHS. Tänk vad käckt om det kunde skapas en officiell tråd]

Om du orkar laborera så skulle det inte förvåna mig alls om du kunde använda guiden i WHS PP! för att backa shares till extern disk som är en TC-volym? Inte aktuellt i mitt fall så du får stå för testandet :)

#120

Postad 13 september 2008 - 13:36

atr
  • atr
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
http://img389.images...e=remoteho0.jpg

Hur remotar jag min nyinköpta HP MediaSmart Server EX470?

Redigerat av atr, 13 september 2008 - 13:37.


#121

Postad 13 september 2008 - 16:01

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Om du orkar laborera så skulle det inte förvåna mig alls om du kunde använda guiden i WHS PP! för att backa shares till extern disk som är en TC-volym? Inte aktuellt i mitt fall så du får stå för testandet :)


Det gör jag redan med min befintliga WHS-setup. Den kör backupper på utvalda delar av klienterna varje dygn och dessa kör jag sedan ut på extern enhet med hotswap med dubbla diskar i RAID1 som sedan roteras (totalt 4x250GB i omlopp). PP1 gjorde denna process ungefär 52 gånger lättare. Den biten är således inget problem, men med HP-burken ska jag erbjuda vissa familjemedlemmar som trots idoga försök till bättring har svårt att sköta det här med backup en enkel lösning som går ut på att backup körs från deras datorer, via internet till MediaSmarten. Tanken är att dessa backupper skall ligga på en krypterad disk och det handlar enbart om att materialet inte skall komma på vift vid ev. stöld av MediaSmarten.

Lita på att det ska laboreras när ordet 'fritid' blir en större del av min vardag. Just nu är ingen dag i veckan helig, vilket är tämligen värdelöst.

#122

Postad 13 september 2008 - 17:03

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Nu är vi långt från trådens subjekt men jag gör ungefär det du vill göra för att "synka" mot jobbet.
Ftp över ssl är det som gäller om du inte får sparken och sätter upp ett vpn som förtidspensionär :)
Enda skillnaden är att min källa är en TC-disk men inte destination på WHS, jag har dock kört tidigare med just TC-volymer i G6 och det funkar finfint..

Jag använder G6 på WHS:en och Syncback på tv å klienter. Båda kostar en slant (som mitt jobb betalat så jag vet inte exakt pris :)

Båda dessa program är i topp i sin respektive genre, och just Syncback kan du få helt transparent på klienter så att dina svårövertalade användare aldrig ens märker att det körs backup. Sedan är ju möjligheten till sync (dvs trycka filer till klienterna) en bra bonus utöver backup.

#123

Postad 14 september 2008 - 11:11

Undraren
  • Undraren
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Tänkte ge mitt lilla bidrag till er som går i köptankar samt ställa en fråga.

Först frågan eftersom det ligger mest i mitt intresse! :huh:

WHS tar upp 200Gb på HDDn oavsett om jag har 5 eller 1st backupomgång liggandes på servern. Varför och kan man ändra detta?

För er som går i köptankar kan jag rekommera EX470, OM ni installerar mer minne... WHS var föredömligt lätt att konfigurera. Jag kan tycka att den låter för mycket, har min i vardagsrummet och den stör när man tittar på tv, men kan få undan den i en garderob så är det inget problem.

Simma lugnt!

#124

Postad 14 september 2008 - 11:31

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

WHS tar upp 200Gb på HDDn oavsett om jag har 5 eller 1st backupomgång liggandes på servern. Varför och kan man ändra detta?


Hmm, det är inget problem jag stött på eller ens hört talas om. En skärmdump vore trevligt, låter sjukt att du skulle vara 200gb kort i poolen direkt efter nyinstallation :huh:

#125

Postad 14 september 2008 - 11:52

Undraren
  • Undraren
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Det är ingen nyinstallation, jag har kört WHS sen i somras. Jag har haft upp till 5st återställningspunkter lagrade på servern.

Simma lugnt!

Bifogad fil(er)



#126

Postad 14 september 2008 - 13:40

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Jassåjahaja, det där är inget märkligt. Din backup är 200gb stor och eftersom den endast uppdaterar förändringar vid nya backuper (adderar det nya och länkar det gamla ner till ursprungliga backupen) så gör antalet backuper ingen skillnad så länge den data som backupen omfattar är oförändrad. Således kan du köra 1200st backuper på samma mängd data utan att det tar så mycket som en kilobyte i ytterligare diskutrymme. Detta system är enligt min mening extremt effektivt eftersom det tar minimalt med tid att uppdatera en backup jämfört med om WHS skulle plocka all data på nytt.

#127

Postad 15 september 2008 - 08:42

Undraren
  • Undraren
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Tackar!! :) Alltid kul att lära sig nåt nytt!

Simma lugnt!

#128

Postad 16 september 2008 - 09:24

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Hej,

även jag har blivit övertygad och skall nu slå till. Följande två frågeställningar har delvis tagits upp i tråden redan, men jag hoppas att det är okej om jag frågar igen.

Har någon något tips på hårddisk? Säkerheten är viktigare än ljudvolym och pris, även om detta naturligtvis inte är oviktigt heller.

Vilka minnen skulle ni föreslå?

#129

Postad 20 september 2008 - 14:53

z1pppo
  • z1pppo
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej,
Ber om ursäkt om frågorna nedan redan finns besvarade...

Jag funderar på att köpa en HP MediaSmart Server EX470 men innan jag slår till har jag ett par frågor.

- mer minne, jag har 2GB Corsair pc-2-4200 533mhz liggande skulle det funka att sätta in dom i servern?
- ljud, hur högt låter servern? Kan man, om man vill, byta ut fläktarna mot bättre/tystare? Hur stora är fläktarna?
- mer hårddisk, hur pass noggrann måste man vara om/när man vill utöka antalet hårddiskar? Samma storlek? Samma tillverkare? Exakt samma modell?

Tackar på förhand.

/z1pppo

#130

Postad 20 september 2008 - 16:07

halldors
  • halldors
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej,
Ber om ursäkt om frågorna nedan redan finns besvarade...

Jag funderar på att köpa en HP MediaSmart Server EX470 men innan jag slår till har jag ett par frågor.

- mer minne, jag har 2GB Corsair pc-2-4200 533mhz liggande skulle det funka att sätta in dom i servern?
- ljud, hur högt låter servern? Kan man, om man vill, byta ut fläktarna mot bättre/tystare? Hur stora är fläktarna?
- mer hårddisk, hur pass noggrann måste man vara om/när man vill utöka antalet hårddiskar? Samma storlek? Samma tillverkare? Exakt samma modell?

Tackar på förhand.

/z1pppo


Jag ä mycket nöjd med min HP Mediasmart.

Jag rekomenderar att du ökar minnet till 2GB (kan bli problem med garantin). Jag vet ej om dit minne kommer att fungera. Själv uppgraderade jag med Kingston Value RAM (KVR667D2N5/2G) 2GB PC2 - 5300 CL5 som är 667MHz som det minne som kommer installerat i servern, det tog mig 10 minuter och gjorde stor skilnad i prestanda.

Den låter en del. Den har 2 80mm Fläktar och en 40mm i PSU enheten. Enligt många forum är det den som sitter i PSU enheten som låter mest och sedan hårddiskarna.

Det är inga större problem att utöka antalet hårddiskar. Jar har den 500GB Seagate som kommer installerad + 2 stk WD Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB (Bra, tysta och kalla) och en 500GB Samsung. Om du läser på forum som www.wegotserved.co.uk så har många haft problem med SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB.

#131

Postad 20 september 2008 - 18:23

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Ahhhh!! Underbart!!! Precis den hårddisken jag köpte och satte i igår......... :)
Vad är det för problem som folk har haft? Själv har jag inte märkt något än? Nåja, jag får väl gå in och kika på www.wegotserved.co.uk.

#132

Postad 20 september 2008 - 21:32

z1pppo
  • z1pppo
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag ä mycket nöjd med min HP Mediasmart.

Jag rekomenderar att du ökar minnet till 2GB (kan bli problem med garantin). Jag vet ej om dit minne kommer att fungera. Själv uppgraderade jag med Kingston Value RAM (KVR667D2N5/2G) 2GB PC2 - 5300 CL5 som är 667MHz som det minne som kommer installerat i servern, det tog mig 10 minuter och gjorde stor skilnad i prestanda.

Den låter en del. Den har 2 80mm Fläktar och en 40mm i PSU enheten. Enligt många forum är det den som sitter i PSU enheten som låter mest och sedan hårddiskarna.

Det är inga större problem att utöka antalet hårddiskar. Jar har den 500GB Seagate som kommer installerad + 2 stk WD Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB (Bra, tysta och kalla) och en 500GB Samsung. Om du läser på forum som www.wegotserved.co.uk så har många haft problem med SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB.


Tack för snabbt svar!

Kollade lite och om det Corsair minne jag har inte fungerar så kostar en 2GB sticka Kingston Value RAM (KVR667D2N5/2G) 2GB PC2 - 5300 CL5 667MHz lite drygt 300:-, ganska överkommligt :)

Får fundera lite på jag ska göra med fläktarna...i mitt fall kommer servern stå relativt öppet så jag vill minimera ljudet från den så mycket det bara går.

Om jag tolkat dig rätt så det är inga problem att kombinera olika storlekar och fabrikat av hårddiskar? Stämmer det?Hur är det om jag efter ett par månader vill lägga till ytterligare en hårddisk? Medför det några problem? Omformatering etc? Jag tänkte börja med två 750GB för att när behovet uppstår lägga till en till hårddisk.

Tackar på förhand.

/z1pppo

#133

Postad 20 september 2008 - 22:27

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Får fundera lite på jag ska göra med fläktarna...i mitt fall kommer servern stå relativt öppet så jag vill minimera ljudet från den så mycket det bara går.


Som tidigare nämnt så är det nätagg och diskar som låter. Jag ser ingen större marginalnytta i att byta 80mm-fläktarna.

Om jag tolkat dig rätt så det är inga problem att kombinera olika storlekar och fabrikat av hårddiskar? Stämmer det?


Stämmer. Dock finns det tydligen en del specifika diskar som kan strula, men i egenskap av WD- och Seagate-förespråkare har jag aldrig någonsin stött på några problem med de diskar jag kör. Till dags dato har jag omsatt ett tiotal diskar i min WHS-låda varav alla utom en vart Seagate. En WD letade sig in på en kortare visit och det var inget som vållade några problem alls.

Hur är det om jag efter ett par månader vill lägga till ytterligare en hårddisk? Medför det några problem?


Nej, inte mer än att du plötsligt får ännu mer utrymme att fylla.

Omformatering etc?


Omformatering är inte nödvändig, WHS identifierar själv disken och frågar om man vill lägga till den i poolen. Svarar man då ja så är den med i matchen några sekunder senare. WHS gör jobbet och någon form av manuell formatering är aldrig nödvändig.

#134

Postad 21 september 2008 - 10:57

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Sedan 24 timmar tillbaka är min EX470 extremt skum. Hårddiskarna jobbar 100%, den låter naturligtvis mycket och är oerhört seg. Det skumma är dock att den varnar inte för något i Consolen och om jag gör Remote Desktop mot den, så finns det inga tunga processer som går och allt ser lugnt ut i Task Managern.

Jag har kollat upp de problemen som folk har haft med Samsung diskarna men det verkar ju inte orsaka detta problem utan att disken inte hittas (vilken den fortfarande görs, dock skall jag byta ut den).

Någon som har hört talas om liknande fenomen, att diskarna jobbar konstant, trots att det inte kopieras något och inte körs någon backup? Jag har kopierat en hel del data de senaste dagarna och det enda jag kan tänka mig är att den håller på och duplicerar...? Men det görs väl direkt?

Blev ett tag nästan orolig att nån annan lyckats logga in och sitter och tankar men det känns inte så troligt eftersom jag hade den avstängd i några timmar och när jag drog igång den, fick jag samma fenomen omedelbart.

#135

Postad 21 september 2008 - 11:24

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Jag ser i min konsol om balansering pågår, bara att kolla där. Och nej - den balanserar inte i realtid, det gjorde den innan PP1 men nu gör den tack och lov endast det i intervaller.

#136

Postad 21 september 2008 - 11:30

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Ursäkta men var ser du det? Är det en standard feature i WHS eller har du installerat en Add-in? Det jag ser är statusfältet längst ner i konsolen, där det står "Storage balanced on: 2008-09-21 12:21".

Om jag nyss fört över 500GB, är det då troligt att den måste jobba i 24 timmar för att balansera det?

#137

Postad 21 september 2008 - 12:29

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Spana mitt galleri så ser du på en av skärmdumparna från konsollen att den balanserar, vid nästa skärmdump är balanseringen klar. Om det står "Storaga balanced on: XXXX-XX-XX YY:YY" så innebär det att balansering inte pågår.

500 nya GB tar inte 24h att balansera. Tror att vi nu kan utesluta att det är en balansering som pågår. Vad bestod nytillskottet om 500GB av? Om det t. ex handlar om musik kan det vara indexeringstjänsten som rullar, 500GB filer om i snitt 3-4mb torde ta ett tag att mappa upp.

Mitt tips: ge den 24h till så får vi se.

#138

Postad 21 september 2008 - 12:39

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Nån som vet ett bra addin som gör att man kan sätta ingång/stänga av servern på vissa schemalagda tider? Vill ju t.ex inte att den ska vara igång på natten då man sover, utan då får den gärna gå ner i sparläge och om nån enhet försöker kontakta den så går den igång igen.

#139

Postad 21 september 2008 - 14:24

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Nån som vet ett bra addin som gör att man kan sätta ingång/stänga av servern på vissa schemalagda tider? Vill ju t.ex inte att den ska vara igång på natten då man sover, utan då får den gärna gå ner i sparläge och om nån enhet försöker kontakta den så går den igång igen.


http://www.home-serv...-ins/lightsout/

#140

Postad 22 september 2008 - 08:59

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Spana mitt galleri så ser du på en av skärmdumparna från konsollen att den balanserar, vid nästa skärmdump är balanseringen klar. Om det står "Storaga balanced on: XXXX-XX-XX YY:YY" så innebär det att balansering inte pågår.

500 nya GB tar inte 24h att balansera. Tror att vi nu kan utesluta att det är en balansering som pågår. Vad bestod nytillskottet om 500GB av? Om det t. ex handlar om musik kan det vara indexeringstjänsten som rullar, 500GB filer om i snitt 3-4mb torde ta ett tag att mappa upp.

Mitt tips: ge den 24h till så får vi se.

Jag har nu disconnectat disken och skall gå och byta ut den mot en Seagate imorgon. Mot slutet verkade det dock som om det lugnat ner sig lite, så eventuellt var det indexering som pågick. Underligt om det skall ta sååå lång tid dock?

Ikväll skall jag sätta in 2GB minne, sedan blir det ny disk på tisdag och sedan skall jag göra om samma procedur. Skall bli spännande och se om det blir samma resultat!

Tack för dina svar hittills Jizzler!

#141

Postad 22 september 2008 - 11:53

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Det är inget dumt byte du gör, Seagate eller WD (deras GP-diskar är inte alls dumma) är enligt mig det enda rätta. Mina åsikter om övriga tillverkare skall jag bespara forumet då de torde väcka anstöt i vissa läger ;)

Håll oss gärna uppdaterade om vad du tycker om livet med 2GB. Jag ska själv göra samma uppgradering så snart schemat uppvisar lite mer fritid, har inte ens fått tummen ur och packat upp min MediaSmart än.

#142

Postad 22 september 2008 - 13:51

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Har kikat till på WD GP men fått för mig att den går upp och ner i hastighet och att det kunde ställa till det i en EX470? Nu kommer jag nite ihåg exakt var jag läste det men är det någon som kan bekräfta eller dementera?

#143

Postad 22 september 2008 - 17:02

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Det är korrekt att de snurrar i variabel hastighet, men att det skulle vara något bestående problem med dessa diskar och WHS har jag inte hört något om. Användare "halldors" här på forumet kör själv med 2st 1TB-diskar i sin EX470 och det fungerar till synes väl, inte sant halldors?

Mer info i ämnet och eventuellt lite om det rykte du hört:
http://www.wegotserv...-clarification/

Utöver detta vet jag om en användare på ett annat forum som hade svåra problem med att WHS inte hittade hans WD GP-diskar, vilket han initialt misstänkte berodde på att diskarna var ett dåligt alternativ för WHS. Det visade sig dock senare att båda (!) WD-diskarna var DOA varför problemet inte hade något att göra med WHS.

Slutsats: WD GP-diskar är mer än väl lämpade för uppgiften med tanke på sin förvånansvärt låga strömförbrukning.

#144

Postad 22 september 2008 - 20:08

halldors
  • halldors
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har inte haft några problem med mina WD GP diskar och kommer att byta ut min samsung 500GB mot en tredje WD GP 1TB inom kort. WD GP diskarna är betydligt tystare och svalare.

#145

Postad 22 september 2008 - 22:07

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Det var goda nyheter. Prisfallet på 1TB-diskarna verkar i princip ha avtagit helt så det inte är mycket att vänta på.

#146

Postad 24 september 2008 - 14:42

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Jag har inte haft några problem med mina WD GP diskar och kommer att byta ut min samsung 500GB mot en tredje WD GP 1TB inom kort. WD GP diskarna är betydligt tystare och svalare.

Har läst att dom ska bli ännu snäppet tystare om man aktiverar AAM, är det något du gjort?

#147

Postad 25 september 2008 - 17:59

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Har precis packat upp min och tänkte börja med att slita ut OS-disken (!). Dock verkar den sitta dubbelt popnitad och TIG-svetsad i båda ändar, trots att jag lossat på vridlåset. Drar jag hårdare är min bestämda uppfattning att vaggan knäcks i framkant snarare än att disken ploppar ut. Någon som upplevt liknande?

EDIT: Disken sitter fast, men jag noterar att det är en Seagate av rätt gammalt snitt - 7200.10 av storleken 500GB. Stör mig även lite på HP's uppenbara snabbfix med ditklistrade kuddar på gallret innanför dörren, strax ovanför USB-pluggen och statuslamporna. Antar att kunder klagat på att dörren vid dessa två punkter skadat metallen men särskilt snygg var denna åtgärd inte.

Redigerat av Jizzler, 25 september 2008 - 18:04.


#148

Postad 26 september 2008 - 09:14

nuco
  • nuco
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Har precis packat upp min och tänkte börja med att slita ut OS-disken (!). Dock verkar den sitta dubbelt popnitad och TIG-svetsad i båda ändar, trots att jag lossat på vridlåset. Drar jag hårdare är min bestämda uppfattning att vaggan knäcks i framkant snarare än att disken ploppar ut. Någon som upplevt liknande?

EDIT: Disken sitter fast, men jag noterar att det är en Seagate av rätt gammalt snitt - 7200.10 av storleken 500GB. Stör mig även lite på HP's uppenbara snabbfix med ditklistrade kuddar på gallret innanför dörren, strax ovanför USB-pluggen och statuslamporna. Antar att kunder klagat på att dörren vid dessa två punkter skadat metallen men särskilt snygg var denna åtgärd inte.


Går det med andra ord inte att byta disken som följer med från start eftersom du skriver att den sitter fast?

#149

Postad 26 september 2008 - 09:17

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Beställde mig en EX470 igår. <_< Tillsammans med 2GB minne och 3st 500GB WD GP diskar. ;) väntar spänt på att SMS:et från posten ska komma. ;)

#150

Postad 26 september 2008 - 09:30

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Har precis packat upp min och tänkte börja med att slita ut OS-disken (!). Dock verkar den sitta dubbelt popnitad och TIG-svetsad i båda ändar, trots att jag lossat på vridlåset. Drar jag hårdare är min bestämda uppfattning att vaggan knäcks i framkant snarare än att disken ploppar ut. Någon som upplevt liknande?

EDIT: Disken sitter fast, men jag noterar att det är en Seagate av rätt gammalt snitt - 7200.10 av storleken 500GB. Stör mig även lite på HP's uppenbara snabbfix med ditklistrade kuddar på gallret innanför dörren, strax ovanför USB-pluggen och statuslamporna. Antar att kunder klagat på att dörren vid dessa två punkter skadat metallen men särskilt snygg var denna åtgärd inte.

Jag tog ut min OS-disk igår, för att sätta i ett 2GB minne och den satt inte fast på något sätt, utan var bara att dra ut. Mycket underligt att modellerna är olika... Även min var dock en Seagate 7200.10, så där var det ingen skillnad.

Tyvärr lyckades jag inte byta minnet, då jag (liksom så många andra) inte fick loss de två skruvarna!! Den enda skruvmejsel jag hade, som passade, var en sån där liten liten skruvmejsel som ligger i en liten plastask, tillsammans med 5 andra små små skruvmejslar. Vet ni vilken jag menar? Silvrigt handtag och svart metall. Tror att jag köpt den på ÖB eller nåt...
Jag la servern ner och samtidigt som jag la tryck på mejseln använde jag en tång för att vrida runt den och när jag äntligen trodde att skruven släppte, visade det sig att det var själva skruvmejseln som lossnade inuti handtaget...

Någon som har något tips på hur jag skall få loss dem...?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.